💥روایت #آیتالله_شبیری از #مرجعیت_گریزی #آیت_الله_بروجردی
🔻
زمانی که آیت الله بروجردی در مشهد ساکن بودند، از نظر علمی کمتر از اقازاده و حاج آقا حسین قمی نبودند، ولی چون آنها در مشهد دارای موقف و جایگاه بودند، دستگاهی پهن نکردند تا به جایگاهشان ضربه ای وارد نشود.
(جرعه ای از دریا، ج۳، ۴۹۴)
@rozaneebefarda
القای ناکارامدی جامعه مدرسین در سایت مباحثات
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
از برخی یادداشت های سایت مباحثات، این چنین به دست می آید که ایشان در تلاشند القا کنند جامعه مدرسین از معرفی مجتهد اصلح برای مرجعیت ناتوان است، گویی حاصل عملکرد جامعه مدرسین، قرار دادن فیلتری است برای معرفی مراجع دلخواه و یکدست.
زشت تر آنکه مرجعیت خواهی عیان و شگفت آور برخی -که چندان وجهه انقلابی ندارند- را هم به پای حکومت اسلامی و مناسبات جدید قدرت گذاشته اند.
🔹نکاتی در این خصوص قابل توجه است:
اول: جامعه مدرسین افرادی خبره و دلسوز برای جامعه شیعیان هستند و مجموعه دیگری در حوزه وجود ندارد که مانع یله و رها شدن امر مهم مرجعیت شود. کمیسیون حراست از مرجعیت در جامعه مدرسین نیز مورد تایید پنج تن از مراجع حاضر و متوفی بوده است.
دوم: همه ایشان دارای یک مذاق سیاسی خاص نیستند که خروجی کار آنان معرفی مراجع یکدست باشد. بله ایشان به دگراندیشانی که خارج از متد و چارچوب متقن و علمی اجتهاد
می اندیشند، یا تحت تاثیر جریان روشنفکری مرتجع در ایران هستند یا به هر دلیلی نصاب مرجعیت را دارا نیستند، مجالی نخواهند داد.
سوم: چرا در نوشته های ایشان سخنی از ناپسندی دعوت به نفس از سوی برخی آقایان دیده نمی شود؟ مساله ای که منحصر به بعد از انقلاب نیست و همیشه مصادیقی (کوچک یا بزرگ) داشته است. چگونه می توان با دعوت به نفس برخی، احراز کرد او "تارکا لهواه" است؟ و تمایل به دنیاطلبی ندارد؟ امری باطنی که تشخیص آن کار آسانی نیست و بدون احرازش نمی توان شرایط مجتهد جامع الشرایط برای مرجعیت را در شخص مشاهده کرد.
🔹سایت مباحثات در بخشی از یک یادداشت با عنوان "زمین بازی قدرت و چالش جدید مرجعیت" نوشته است:
۴۰سال از ایفای نقش روحانیون در حکومت اسلامی میگذرد و آثار ناشی از مناسبات جدید قدرت، در اولین نسل مجتهدین پساانقلاب هویدا شده؛ معلوم هم نیست که لجاجت یک طرف و جبر و تهدید طرف مقابل، تا به کجا میتواند ادامه یابد. مرجعیت مقامی نیست که در چارچوب قوانین صفر و یک بگنجد. قرار هم نیست که با فیلترهایی، مراجع یکجور و یکطراز تحویل دهیم. مراجع سابق و کنونی تقلید نیز مراتب و فواصل علمی چشمگیری در قیاس با هم دارند، اما از طرف دیگر، اکنون که مرجعیتگریزی لااقل در میان برخی، جایش را به مرجعیتخواهی داده، زیبنده نیست که امر مرجعیت، بالجمله یله و رها شود و یا تماماً دستمایهی بازیگردانان سیاسی گردد.
علی مؤمنی زاده
@rozaneebefarda
#دگراندیشی و #نفوذ در حوزه علمیه؛ آسیبها و تهدیدها
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مقام معظم رهبری در جلسات با مسئولین نظام و در دیدار با قشرهای مختلف مردم، نسبت به نفوذ دشمنان در حوزه های مختلف اعلام خطر کردند. ایشان نفوذ جریانی را بسیار خطرناک تر از نفوذ فردی دانستند و بارها نسبت به این موضوع هشدار دادند.
🔹 در نفوذ جریانی، دشمنان با ایجاد و شکل دهی یک جریان منتقد و بعضا مخالف نظام و یا از طریق موج سواری و حمایت از یک جریانی که در راستای منافع آنها فعالیت می کند تلاش دارد به اهداف شان دست یابند.
🔹هدف نهایی دشمنان از نفوذ در حوزه های مختلف از بین بردن نظام اسلامی است. از ابتدای انقلاب تاکنون راههای مختلفی را برای از بین بردن نظام اسلامی دنبال کرده از جنگ تحمیلی گرفته تا تحریم های همه جانبه ولی نتوانستند به هدف خود برسند لذا طرح نفوذ در حوزه های علمیه و دنبال کردن آنتی تز انقلاب از درون حوزه ها در دستور کار خود قرار دادند.
🔹اگر بخواهیم نفوذ جریانی در حوزه های علمیه را بررسی کنیم درمی یابیم که جریان دگراندیش حوزوی از بسترهای مورد نظر دشمنان در طرح نفوذ است. این جریان دگراندیش با انجام دادن گامهای زیر بصورت آگاهانه و غیرآگاهانه در پازل نفوذ دشمن بازی می کند.
1⃣ زیر سوال بردن نهادهای انقلابی و ناکارآمد نشان دادن آنها
2⃣ القاء شبهه پیرامون مبانی فقهی نظام توسط برخی از افراد نفوذی و جریانهای خاص حوزوی
3⃣ القاء شعار جدایی دین از سیاست توسط برخی از جریانهای سکولار در پوشش شعارهای "حفظ استقلال و حفظ سنتهای حوزه"
4⃣ شخصیت سازی و ایجاد تشکل های موازی با جامعه مدرسین جهت انشقاق و کاهش اعتبار جایگاههای حوزوی و در یک کلام ایجاد چند صدایی در حوزه نسبت به نظام اسلامی
🔻سخن آخر
🔹ایجاد اختلاف و انشقاق در بین شخصیتها و جریانهای انقلابی از تاکتیکهای دشمن در پازل نفوذ است. شخصیتها و جریانهای انقلابی در حوزه مواظب باشند تا دشمنان از اختلاف نظرشان سوءاستفاده نکنند و مهره پازل دشمن نشوند.
🔹مقام معظم رهبری در دیدارشان با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه های علمیه فرمودند:
اگر بخواهیم #نظام_اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه علمیه، «انقلابی» بماند زیرا اگر حوزه علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.
#نفوذ
#حوزه_تراز_انقلاب_اسلامى
#سکولارهای_حوزوی
( کانال حوزه تراز/ کانال آنتی تز انقلاب)
@rozaneebefarda
#مرجعیت_گریزی_بزرگان_شیعه
🔹وقتی آقا شیخ محمدتقی گلپایگانی علیرغم تقدم رتبه حوزوی، #حاج_شیخ را به عنوان #مرجع معرفی می کرد!
آیا اکنون این سیره سلف صالح در معرض خطر قرار نگرفته است؟!
طلاب و علمای قم در قبال دگرگونی و انهدام سیره قطعیه بزرگان امامیه چه تکلیفی دارند؟؟؟؟
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
سخن چین های حوزه بهتر بشناسیم و مراقب فتنههای شان باشیم......
عوامل افتراق در حوزه چه کسانی هستند؟!
@rozaneebefarda
اقدام نخ نمای #رسول_جعفریان در تطهیر وجهه مخدوش #فرید_مدرسی!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹آنگونه که فرید مدرسی در وبلاگش نوشته، در بدو پذیرش مأموریت به قم از جانب #محمد_قوچانی، آقای #رسول_جعفریان از افراد کلیدی بود که در تسهیل ارتباطات حوزوی وی نقش داشته است!
🔹رسول جعفریان که خود از حلقه نزدیکان آقای #علی_لاریجانی به شمار می رود، وبلاگ شخصی اش را در بستر سایت #خبرآنلاین به روز می کند!
🔹اخیرا جعفریان بعد از اعتراضات حوزویان به برخی اقدامات تشنج آفرین فرید مدرسی، به بازنشر مجدد یک یادداشت قدیمی اقدام نموده که در آن تلویحا تلاش کرده به بازسازی وجهه فرید مخدوش فرید مدرسی بپردازد.
این یاداشت که نخستین بار چندین ماه قبل تر منتشر شده بود، به گذشته جد مادری فرید مدرسی مربوط است و در مقدمه آن، جعفریان از فرید مدرسی با عنوان «دوست عزیز» یاد کرده است.
🔹ناگفته پیداست که این روش های نخ نما در فریفتن افکار عمومی حوزویان تأثیری نخواهد داشت چه اینکه در تاریخ حوزه و روحانیت آخوندزاده های مخالف آرمان روحانیت کم ندیده اند پس پر رنگ کردن پیشینه خانوادگی یک خبرنگار بدسابقه در قضاوت مخاطبان هوشمند حوزوی ثأثیر خاصی نخواهد داشت بلکه تنها ارتباط وثیق جعفریان/مدرسی در طیف بیشتری از حوزویان آشکار و مطرح خواهد شد.
🔹حالا شبکه پیچیده و پنهان فعال در قم را بهتر می توان تحلیل کرد؛ جعفریان، مدرسی، لاریجانی، خاتمی، شفقنا، خبرآنلاین، و دیگرانی که در آینده از آنها بیشتر خواهیم گفت.
🔶پی افزود
آقای جعفریان کتابخانه تاریخ را با حمایت مستقیم جناب آقای شهرستانی اداره می کند. فرید مدرسی هم هر از گاهی عکس های خاصش را با ایشان منتشر می سازد که نشان می دهد در پستوهای دفتر ایشان راه دارد. شفقنا هم مستقیما وابسته به آن جناب است.
حالا حتمن وقتش رسیده کسی به جناب ایشان تصریحا گزارش جامعی از عملکرد شبکه افراد و بنگاه های مورد حمایت ایشان و نسبت شان با جریان های زاویه دار با نظام اسلامی ارائه کند. شاید وضعیت هزینه کرد وجوهات شرعیه امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) در جهت تضعیف نظام اسلامی که زمینه ساز ظهور آن یار غائب از نظر است کمی بهبود یابد.
شاید فعلا برای ابراز گلایه به مرجع اعلای عراق که تا کنون بارها افراد زاویه دار را به تقویت نظام و پیروی از ولایت فقیه توصیه کردهاند، هنوز کمی زود باشد.
@rozaneebefarda
May 11
تحلیل مقام معظم رهبری از فتنهگریهای دشمن علیه #مرجعیت بعد از ارتحال #آیةاللَّهالعظمی_اراکی/بخش اول
#حافظه_تاریخی/۲۳-۹-۷۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸از اوایل بیماری مرحوم آیةاللَّهالعظمی اراکی، دشمنان چند مطلب را در تبلیغات خودشان دنبال میکردند. اینها میخواستند با این تبلیغات و حرفهایشان، یک #فضای_ذهنی در این کشور بهوجود آورند.
البتّه اینها را دست کم نگیرید؛ #تبلیغات_دشمن، بسیار مهم است. نگاه نکنید که ملّت ایران، عکسِ هرچه دشمنان میگویند، عمل میکند. در دنیا اینطور نیست.
مردم عادی ملّتها، #تحت_تأثیر_حرفهای_رادیوها قرار میگیرند. اینها معتقدند که میشود یک نظام را با رادیو سرنگون کرد و یک نظام را با رادیو بر سرِ کار آورد! معتقدند با رادیو و با تبلیغات میشود کاری کرد که آحاد ملّتی بر سرِ یک آدم خوب بریزند و تکّهتکّهاش کنند و میشود یک انسان ناشایسته را بر سرِ کار آورد!
🔸 #تبلیغات_چی_های_دنیا چنین اعتقادی به تبلیغات و زبان و رادیو و تلویزیون دارند. البتّه اینها درست فهمیدهاند؛ جایی که ایمان و آگاهی نباشد، همینطور است. اینها در دنیا بهوسیلهی رادیو و تلویزیون، بسیار کارها کردهاند، ولی در ایران نتوانستهاند #هیچ_غلطی بکنند؛ به خاطر اینکه مردم، مؤمن بودهاند.
🔸در اوایل بیماری مرحوم آیةاللَّه العظمی اراکی، میخواستند چند مطلب را به مردم بگویند؛
یک مطلب این بود که وانمود کنند مرجعیّت دیگر آن شأن و مکان همیشگی را ندارد. گذشت زمانی که یک مرجع تقلید از دنیا میرفت و ایران تکان میخورد؛ اکنون دیگر مرجع اینقدر اهمیّت ندارد. این مطلب را در بیاناتشان در همین رادیوهای بیگانه، مکرّر تکرار میکردند.
🔹در گوشه و کنار دنیا چند نفر از #آخوندهای_بیسواد یا #فراری و #بدنام و #روسیاه را هم پیدا کردهاند و اسمشان را «آیةاللَّه» گذاشتهاند! میکروفونها را جلو دهن آنها میبرند، #پولی هم در #مشتشان #میگذارند؛ آنها هم دهن باز میکنند و هرچه اینها میخواهند، میگویند. آنها کیستند؟ یا بیسوادانی از خدا فرار کرده و از اسلام گریخته و پشت کرده به ملّت و فراری اند، یا #آدمهایی_بد_دل_و_خبیث! میخواهند از زبان آنها چیزهایی را به خورد مردم بدهند. میپرسند: «آقا! مرجعیّت مثل سابق در ایران اهمیّت دارد؟» آنها هم میگویند: «نه آقا، مرجعیّت دیگر تمام شده است و مردم به مرجعیّت چندان اهمیّت نمیدهند» و از این حرفها.
میخواستند این مطلب را در ذهن مردم جا بیندازند. قصدشان این بود که موقعیّتِ مرجعیّت را که یک موقعیّت عالی و الهی است و در اعماق جان مسلمین دارای تأثیر و نفوذ است، پایین بیاورند. چون از مرجعیّت چوب و تودهنی خوردهاند، #خواستند_از_مرجعیّت_انتقام_بگیرند، نه از یک مرجع خاص. این، یکی از مطالبی است که تبلیغات دشمن، طىّ چهل روز بیماری آن بزرگوار دنبال میکرد.
🔸مطلب دومی که میخواستند در ذهن مردم جا بیندازند، این بود که «در سطح کشور ایران، دیگر کسی نیست تا مقام مرجعیّت را در دست گیرد؛ آن علمای بزرگ و آن ریشههای قوی دیگر تمام شدند؛ آیةاللَّهالعظمی اراکی آخریشان بود و تمام شد.» این مطلب را میخواستند جا بیندازند و در این باره مفصّلاً حرف زدند.
سومین مطلب این بود که خواستند وانمود کنند ملّت ایران از روحانیّت زده شده است و علاقهای به روحانیّت ندارد. خواستند بگویند: در گذشتهها - در اوایل انقلاب و قبل از انقلاب - روحانی برای مردم بسیار عزیز بود، ولی امروز دیگر ملت ایران اعتنایی به روحانیون ندارد! این مطلب را هم میخواستند جا بیندازند. این سه مطلب.
البتّه حرفهای دیگری هم میزدند که به مواردی از آن اشاره خواهم کرد.
🔸روز وفات آن بزرگوار، تهران منقلب شد؛ ایران منقلب شد. ما خبرها را داشتیم. با اینکه جنازه در تهران بود، به هر شهر و دیاری که میرفتید، میدیدید مردم در مساجد و در مراکز عمده و در بقاع متبّرکه اجتماع کردهاند. آن روز تهران حقیقتاً یک روز استثنایی را گذراند. تهرانیها که بودند و دیدند؛ دیگران هم از تلویزیون مشاهده کردند. البّته من به شما عرض کنم که دوربین نمیتواند آن واقعیت را نشان دهد. واقعیت، بسیار عظیم بود.
من جوانانی را دیدم که سنّشان یک پنجم یا یک چهارم سنّ آن بزرگوار بود و مثل ابر بهار اشک میریختند. شما جوانان برای چه گریه میکردید؟ چرا؟ چه علّتی داشت؟ شما که آن پیرمرد صدوسه ساله را یکبار هم در عمرش ندیده بودید. اصلاً تا سه، چهار سال پیش که او را نمیشناختید. علما و بزرگان و حوزهها میشناختند؛ شما که او را نمیشناختید.
@rozaneebefarda
ادامه در پست بعد👇
تحلیل مقام معظم رهبری از فتنهگریهای دشمن علیه #مرجعیت بعد از ارتحال #آیةاللَّهالعظمی_اراکی/بخش دوم
#حافظه_تاریخی/۲۳-۹-۷۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹خانمها و آقایان! گذشته از ۲۵۰۰ سال پادشاهی ایران - که ادّعایش را میکردند و ما خبر درستی از آن نداریم؛ خودشان هم خبر نداشتند و حرفی میزدند - آنچه در طول یکی دو قرن اخیر، زیر سایهی سنگین و شوم پادشاهان پهلوی و قاجار بر این مملکت گذشت، پدر ملّت را درآورد! ایران از عظمت و عزّت تاریخی خود ساقط شد؛ از کاروان علم عقب افتاد؛ از کاروان تمدّن عقب افتاد؛ در سیاست عقب افتاد؛ در اقتصاد عقب افتاد و منابع حیاتیاش را از دست داد.
مردم اینها را از سلطنت دیدند.
چه کسی آنها را نجات داد؟ چه کسی آنها را بیدار کرد؟ آن مرد روحانىِ بزرگ.
🔹مردم، پیشکسوتی و پیشقدمی روحانیون را دیدهاند. مردم علمای واقعىِ دین را دوست دارند. هر وقت در این مملکت یک نغمهی آزادىِ واقعی بوده است، رهبرش روحانیون بودهاند. این تاریخ است. تاریخی که روحانیون ننوشتهاند؛ تاریخی که دشمنان روحانیون نوشتهاند، امّا در آن به این حقیقت اعتراف کردهاند. در مراسم تشییع و عزای مرحوم آیةاللَّه العظمی اراکی این را مردم نشان دادند. بنابراین تبلیغات دشمن نقش بر آب شد. تبلیغ کردند که در جامعهی ایران، دیگر کسی وجود ندارد که شایستهی مرجعیّت باشد.
🔸مردم در مقابل چشم خودشان دیدند که ناگهان #فهرستی_از_علمای_شایستهی #مرجعیّت از طرف #خُبرههای_فن منتشر شد.
#کسانی_که_میتوانند_بشناسند و حوزهها دست آنهاست و قوام حوزهها به آنهاست؛ #میتوانند_بگویند که #چه_کسی_شایستهی_مرجعیّت_است.
🔸 البتّه آقایان فقط پنج، شش نفر را معیّن و معرّفی کردند. چنین مصلحت دانستند که پنج، شش نفر را بگویند؛ دیگر صد نفر را که نمیشود گفت. امّا من به شما عرض کنم، امروز اگر بخواهیم در حوزهی علمیّهی قم کسانی را که لایق مرجعیّتند، بشماریم، از صد نفر هم بیشترند؛ فقط در همین حوزهی علمیّهی قم. تنها شش نفرشان آن بزرگانی بودند که خبرههای فن اسم آوردند؛ ولی فقط آنها نیستند.
دو نفر دیگرشان را هم جامعهی روحانیت مبارز اسم برد؛ ولی فقط آنها نیستند. علمای شایستهی مرجعیت، حداقل صد نفرند.
🔸میگویند: آقا، ریشههای کهن و نسل علمای بزرگ تمام شد. شما چه میفهمید علمای بزرگ کیاند و حوزهها چیستند؟ #سیاستمداران_انگلیس_و_امریکا و #خبرگزاریهای_دنیا #نمیتوانند واضحترین مسائل ملّت ما را بفهمند و تحلیل کنند. اگر میتوانستند بفهمند، اینقدر از ملّت ایران شکست نمیخوردند! پس قادر به تحلیل نیستند. آن وقت وارد اظهار نظر در امر حوزهها میشوند که از پیچیدهترین مسائل است.
🔹 #اهل_حوزه #میدانند #چه_کسانی_لیاقت_دارند و #چه_کسانی_ندارند.
شما چه میفهمید که نسل علمای بزرگ برافتاده یا برنیفتاده است؟
🔸بعد از رحلت امام، چهار مرجع درجهی یک از دنیا رفتهاند. البتّه تعداد بیشتر بوده است، امّا آن چهار نفر را میگوییم که بسیار معروف بودند. مرحوم آیةاللَّهالعظمی اراکی، مرحوم آیةاللَّه العظمی گلپایگانی، مرحوم آیةاللَّه العظمی خویی و مرحوم آیةاللَّه العظمی مرعشی؛ این چهار نفر. غیر از مرحوم اراکی که به هنگام رحلت، سنّشان صدوسه سال بود، بقیه حول و حوش نود سال سن داشتند. یعنی در سال ۱۳۴۰ که مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی از دنیا رفت، این آقایانِ نود ساله، حول و حوش شصت سالگی بودند. هنگام ارتحال، نود سالشان بود؛ پس سی و سه سال قبل از آن، در سنین بین پنجاه و هفت، هشت سال تا شصت و دو سه سال به سر میبردند.
🔹همیشه همینطور است. آن روز که مرحوم آقای خویی، مرحوم آقای گلپایگانی و مرحوم آقای مرعشی به عنوان مرجع معرّفی شدند، سنّشان از برخی کسانی که امروز به عنوان مرجع معرّفی شدهاند، کمتر بود و بعضی هم تقریباً همسنّ اینها بودند. از چه رو بیخود دهن میجنبانید که نسل علمای حوزه تمام شد؟ شما چه میدانید علمای حوزه کهاند و نسلشان کدام است؟ چرا بیخود اظهار نظر میکنید؟ این هم یک مطلب.
🔸مطلب دیگر اینکه شروع کردند کسان خاصّی را به اسم معرفی کردن که فلان کس از همه بالاتر است. بنا کردند برای مردم مسلمان حکم دادن و فتوا صادر کردن! مردم در امر مرجعیّت، از همه جا سختگیرترند. حقّش هم همین است.
🔸 من هم به شما عرض میکنم: عزیزان من! #در_امر_مرجعیّت_سختگیر_باشید. مبادا #احساسات، شما را به سمتی بکشاند.
سختگیر به همان طرق شرعی که وجود دارد، باشید. شاهد عادل بطلبید؛ آن هم نه یکی؛ آن هم نه هر شاهد عادلی. دو شاهد عادل خبره و این کاره، که بشناسند. آنها باید شهادت بدهند که فلان کس جایز التّقلید و شایستهی تقلید است تا بشود از او تقلید کرد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 یک سوال خیلی ساده:
اگر کانالی حوزوی با دویست عضو، یه خبری رو بزنه و یک خبرنگار با کلی مخاطب، اون خبر رو پخش کنه، همه خبرگزاری ها هم از اون خبرنگاره کپی کنن، به نظر شما مسئول پخش خبر کیه؟؟؟😐
احسنت! اون خبرنگار.
که در واقع مرجع خبره اگرچه منبع خبر نیست!
💬 محمد علیپور
@HozeTwit
🔴 #خبرآنلاین رسانه نزدیک به #علی_لاریجانی، سخنان #پناهیان در حوزه تربیت فرزند (که در پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آيتاللهالعظمی سيدعلی خامنهای منتشر شده) را با این تیتر و عکس منتشر کرده تا به کمک کانالهای طنز زنجیرهای، دوگانههای انتخاباتی خود را در حوزه #زنان دنبال و تقویت کنند!
(کانال #حجره)
@rozaneebefarda
روزنه
🔴 #خبرآنلاین رسانه نزدیک به #علی_لاریجانی، سخنان #پناهیان در حوزه تربیت فرزند (که در پايگاه اطلاعرس
#پناهیان چه گفت؟ #خبرآنلاین چه منتشر کرد؟!
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔴 پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آيتاللهالعظمی سيدعلی خامنهای، سخنان علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه را به شرح ذیل منتشر کرده است:
در روایت هست که «حرف دل زنت را گوش بده تا او به تو علاقه پیدا کند.»؛ البته این روایت هم هست که «مردی که مطیع زنش باشد، ملعون است.». هر دو روایت را داریم، شنونده باید عاقل باشد. اگر زن جای مرد را بگیرد و بخواهد بر مرد فرماندهی کند و مرد از سر عجز، ترس یا فرار از دردسر، از زن اطاعت کند، مرد ملعون است؛ نه اینکه فقط خدا از او بدش بیاید، نه! این مرد پیش زن خودش هم محبوب نخواهد بود. فرزندان بدی هم بار خواهد آورد. نظام اجتماعی به هم میریزد.
🔹مرد باید اقتدار داشته باشد [...] ؛ البته این فرمانروایی مطلق نیست. از طرفی میفرمایند «علامت مرد منافق این است که خانواده به میل او غذا بخورند و علامت مرد مؤمن این است که او به میل خانواده غذا میخورد.». فرهنگ مسئولیتپذیری، نه مسئولیتگریزی را باید از کودکی، مادرها به بچهها یاد بدهند. این مسأله خیلی مهمتر از مقولهای مثل حجاب است. حجاب میوهی این درخت است. میگویند «وقتی شما بیحجابی میکنید، لطمه میزنید!»، طرف میگوید «به من چه!». دیگر نمیشود کاری کرد؛ چون او مسئولیتی برای خودش قائل نیست.
مردانی که به راحتی طلاق میدهند یا دل همسرشان را میشکنند یا زنانی که به راحتی غرور مردشان را میشکنند، اینها احساس مسئولیت نمیکنند. زنان قدرت زبان دارند، وقتی ماهرانه اما بد، از این قدرت استفاده کنند، چه آتشی خواهند سوزاند! مهمترین عامل به جهنم رفتن زنان، زبان آنها است، نه بیحجابی آنها. مهمترین عامل به جهنم رفتن مردان، چشمشان و بدبختیهای دیگر است. بالاخره هر کسی نقطهضعفی دارد و البته ضعف مردان بیشتر است.
اکثر دخترانی که اهل تبرج و بیبند و بار هستند و بد رفتار میکنند، مادران دهاندریدهای در مقابل پدرانشان دارند. وقتی حرمت پدر شکست، این دختر نه از توجه پدر لذت میبرد، سیراب میشود و آرام میگیرد، نه این پدر دیگر به دختر خود توجه خواهد کرد. وقتی این دختر از محبت پدر سیراب نشد، میخواهد توجه همه را در خیابان جلب کند.
کسی نزد امام صادق (ع) آمد و گفت «خانمم اذیتم میکند». امام صادق (ع) [...] فرمودند «حتماً کم به خانمت میگویی من به تو علاقه دارم! او روانپریش میشود و بعد به تو گیر میدهد!». مرد باید به زن اطمینانخاطر بدهد؛ این یک مسئولیت است. به زنان اروپایی در مصاحبهای میگویند «در ایران مردی هست که تمام خرج خانم را میدهد. اما از خانم تقاضا میکند حجاب داشته باشد». زنان میگویند «حتی اگر بگوید پوشیه بزن، ما میزنیم. واقعاً کسی هست که مسئولیت زندگی ما را بپذیرد؟». مکروه است مرد بیرون غذا بخورد. روایت میگوید «غذایی را که خانمت پخته بخور». این زن با احساس مسئولیت و عاطفه این غذا را پخته است.
(کانال حوزوی #حجره)
🔶حاشیه
خبرآنلاین رسانه مخصوص جناب #علی_لاریجانی است که خبرنگار فتنهطلب قم، به شدت در آنجا فعال است.
خلاف گویی و استفاده از ابزار غیرشرعی در تخریب رقبای سیاسی، مدتهاست در رسانههای اصلاحطلب و اعتدالگرا به صورت کلیشه درآمده است.
@rozaneebefarda
انتصاب حجتالاسلام رمضانی بهعنوان دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
حضرت آیت الله خامنهای در حکمی حجتالاسلام والمسلمین رمضانی را بهعنوان دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ رضا رمضانی دامتوفیقه
به پیشنهاد اعضای محترم شورایعالی مجمع جهانی اهلبیت(ع)، جنابعالی را که از تعهد و سوابق علمی و تجربه طولانی فعالیت در خارج از کشور بهرهمند هستید، بهعنوان دبیرکل آن مجمع منصوب میکنم.
امید است با رویکرد تحولگرا و متناسب با شرایط حساس بینالمللی و جایگاه مهمّ پیروان اهلبیت علیهمالسلام و نیز با استفاده از نیروهای فکری، جوان، کارآمد و مجرّب و نیز ارتباط مؤثر با علماء و اندیشمندان و بویژه اعضاء محترم شورایعالی و مجمع عمومی در نشر معارف اسلام ناب و وحدت امّت اسلامی موفق و مؤید باشید.
لازم میدانم از زحمات و تلاشهای مخلصانه و دیرپای جناب حجتالاسلام آقای اختری در مدیریت مجمع محترم تشکر نمایم.
توفیق همگان را در انجام وظایف محوله از حضرت حق مسألت دارم.
سیّدعلی خامنهای
@rozaneebefarda
💥اعتراض خبرنگار ایرناپلاس به #رانتخواری و #حقوق_نجومی #فرید_مدرسی!
یادداشت حمایت آمیز ذیل تلاش کرده ضمن تبرئه مدرسی، افشای این سند را پوست خربزه ای از جانب دوستان او در #ایرنا معرفی کند!
http://yon.ir/LAtfs
🔻آنگونه که پیشتر هم گفتیم، امکان طراحی یک #فریب_رسانه_ای برای بازسازی وجهه یک #مهره_نیم_سوخته، دور از انتظار نیست اما هرچه پیش می رویم ماهیت عجیب و غریب اعتدالگرایان و اصلاحطلبان در تطهیر عناصر بدسابقه خود، بیشتر رخ می نمایاند.
آنان که دیروز هفت تیرکشی و قتل نفس و قبل از آن حقوق های نجومی مدیران بی خاصیت را توجیه کرده اند، برای شان سخت نیست یک سند نجومی را سر به نیست یا توجیه کنند!
پ.ن: برخلاف گفته خانم خبرنگار، این سند نخستین بار در رسانههای همسو با اصلاحطلبان منتشر شده است.
#نفوذی_های_حوزه_را_بشناسیم
@rozaneebefarda
♨️تهیه خوراک رسانه ای مدیر #سایت_مباحثات برای روزنامه های زنجیره ای
#احمد_نجمی مدیر #سایت_مباحثات که خود و رسانه تحت مدیریتش را در جایگاه سخنگو و مسئول امور رسانهای #جامعه_مدرسین قرار داده، در گیرودار حواشی اخیر به بهانه نمایش تبحر خود در شناخت ظرائف و مصالح خاص انتشار سخن بزرگان حوزه در رسانهها و توصیه به اهالی رسانه برای دوری از هیجانات خبری و ولع دیدهشدن، اقدام به بازنشر خاطرهای قابل تأمل از #آیت_الله_یزدی کرده و نوشته است:
سال ۹۲ برای گفتگویی خدمت حضرت آیتالله یزدی رسیدم. ایشان پس از اتمام صحبت مربوطه، فراخور مسائل روز به جریان انتخابات پرداختند و شدیدا از روش سیاسی و انتخاباتی آیتالله مصباح یزدی انتقاد کردند. درباره چند عضو جامعه که از نزدیکان آیتالله #مصباح_یزدی و از اعصای جبهه پایداری بودند فرمودند: «این عده تلاش کردند جامعه مدرسین را تجزیه کنند اما من ایستادگی کردم».
🔻این سخنان تیتر یک بسیاری از روزنامهها شد و باعث آزردگی خاطر بسیار از دوستان انقلابی قرار گرفت.
(کانال خبر حوزه)
🔶حاشیه
تحریریه #مباحثات، روزگاری در #جامعه_مدرسین #نفوذ و بروربیایی داشتند!
در یک مقطع خاص بهمراه آن شیخ خاص از جامعه بیرون شدند(ایهام دارد)
شاید اگر جزئیات آن ماجرا گفته شود علت موضعگیری های جهتدار این جماعت علیه جامعه و #آیت_الله_یزدی معلوم خواهد شد.
سلسله مصاحبه های مباحثات در واقع کپی کاری از #تاریخ_آنلاین #دهباشی است و به همان اندازه جهتدار و #تخریبگر!
جبهه انقلابی قم آنقدر بی در و پیکر است که جماعت خنجر زننده، ژست انقلابی میگیرند!
@rozaneebefarda
🔴خبر اول می آید یا ساخته میشود؟
درنگی در فجایع کشمیر و سکوت خبری رسانهها
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
قریب 20 روز است #کشمیر تحت حکومت نظامی دولت #هند و بی خبری کامل رسانه ای قرار دارد، بزرگترین «کور سازی جهان» در این منطقه در جریان است. دولت هند از گلوله های ساچمه ای که یکی از خطرناک ترین سلاح های جهان است علیه تظاهرکنندگان کشمیری استفاده میکند، گلوله های سربی که در هنگام شلیک بیش از 500 ساچمه فلزی را منتشر میکند و علاوه بر کشتار، بیشترین صدمه را به #چشم ها میزند. در اعتراضات 2016 نیز طبق گزارشها بیش از 1700 کشمیری مجروح شدند که 700 نفر آن نابینا شده اند. اوضاع انسانی چنان رقت بار است که حتی صدای گاردین انگلیسی را هم درآورده و این نشریه اقدامات دولت هند در کشمیر را یک "کودتای تمام عیار" خوانده که در دنیای بی قانون زندگی ما جولان میدهند.
همزمان در اقصی نقاط جهان، تجمعات اعتراضی علیه هندوستان برپا میشود، از جمله در ایران، جمعی از دانشجویان در اعتراض به کشتار مردم کشمیر مقابل سفارت هند اعتراض میکنند. حتی #رهبر انقلاب به این موضوع واکنش نشان میدهند و از دولت هند، میخواهند سیاست منصفانه ای درقبال این مردم نجیب داشته باشند..
🔺اما نه خبر کشمیر، نه خبر تجمعات انسان دوستانه هرگز در صدر #اخبار رسانه های داخلی و ماهواره ای قرار نمیگیرد!
در همین زمان، جمعی اندک در آن سوی شهر، در اعتراض به خبر #سگ_کشی دو سال پیش تجمع میکنند..
به ناگاه، خبر قدیمی #سگ کشی و تجمعش در صدر اخبار قرار میگیرد. این تحلیل از بی بی سی، آن تحلیل از ایران اینترنشنال، آن اشک تمساح از من و تو، آن فحش و ناسزا از صدای آمریکا. از این سو جبهه انقلاب، در پاسخ به این همه هیاهو و جنجال، مجبور به موضع گیری میشود و کم کم این خبر، به خبر نخست روز، به هشتگ داغ روز، به طوفان روز مبدل میشود.
🔺به راستی، چه کسی تعیین میکند " خبر اول" چیست؟ خبر اول، مهمترین #خبر واقعی است یا خبری است که توسط #رسانه ها ساخته میشود؟ چه کسی تعیین میکند من باید به چه خبری بیندیشم؟ کدام موضوع، موضوع و دغدغه روز من شود؟! رسانه ها یا حقیقت؟ چه کسی تعیین میکند باید چه رسانه ای ببینم؟ و به چه چیز بیندیشم؟! خودم یا دیگران؟!
#محمد_عبدالهی
@rozaneebefarda
تحلیل مقام معظم رهبری از فتنهگریهای دشمن علیه #مرجعیت بعد از ارتحال #آیةاللَّهالعظمی_اراکی/بخش سوم
#حافظه_تاریخی/۲۳-۹-۷۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹این آقایان [=دشمنان] از ملّت ایران - که در کار تقلید اینقدر سختگیر است - توقّع دارند که حرف #فسّاق و #فجّاری را گوش کند که #رادیوِ_بی.بی.سی و #رادیوِ_صهیونیستی را اداره میکنند.
🔹آنها میگویند که #فلان_آقا از همه #بهتر_است؛ مردم بروند از فلان آقا تقلید کنند! عجب خیال باطلی!
#کسانی_را_که_آنها_اسم_آوردند، اگر برای مراجعهی عدّهای شانس اندکی داشتند، بعد از آنکه آنها اسم آوردند، بدون تردید این شانس کم شد!
🔸عدّهای از مردم این کشور، بلکه اکثریّت مردم مؤمن کشور ما، از بس از رادیوهای بیگانه خباثت و ملعبت دیدهاند و دروغ شنیدهاند، هرچه آنها بگویند، عکسش عمل میکنند. اگر آنها گفتند از فلان کس تقلید کنید، از او تقلید نمیکنند. اگر روی کسی تکیه کردند و گفتند از او تقلید نکنید، مردم از او تقلید میکنند. این عادت مردم ماست و عادت درستی هم هست.
امام رضواناللَّهعلیه هم میفرمود که رشد در خلاف رادیوهای بیگانه و تبلیغات دشمن است. بدانید که هر طرفی آنها میروند، آن طرف، طرف باطل است و طرف ضدّش، طرف حقّ است.
🔹مردم ما در قضیهی #مرجعیّت، با این موضعگیریها در دهان تبلیغات خصمانهی دشمن زدند. ما که واقعاً زبان شکرگزاری از شما ملّت ایران را نداریم. در قضیهی رحلت مرحوم آیةاللَّهالعظمی اراکی و موضعگیریها و حضور در تشییع و حضور در نماز و حضور در مجالس فواتح، واقعاً ملّت سنگ تمام گذاشت.
🔹باید از آقایان قم و تهران هم واقعاً تشکّر کرد که فهرست از کسانی درست کردند که مردم میتوانند از آنها تقلید کنند و آن فهرست را به مردم دادند.
این آقایان، اینجا به وظیفهی خودشان عمل کردند.
🔹البتّه نمیشود گفت آنهایی که اسمشان در آن فهرست نیست، از کسانی که نامشان در فهرست، ذکر شده است، کمترند.
عرض کردم اگر شما امروز به قم بروید، حداقل صدنفر را میتوانید پیدا کنید که میشود اسمشان را فهرست کرد و گفت این آقایان جایزالتّقلیدند.
بر خلاف گفتهی دشمن که وانمود کرد جنگ قدرتی بر سر مرجعیّت در ایران است؛ #عجلهای_ندارند. گفت: «کافر همه را به کیش خود پندارد»؛ اینها خودشان برای در دست گرفتن یک قدرت کوچک در کشورهای اروپایی، در امریکا و در دیگر جاهایی که با تمدن مادّی اداره میشود - مثلاً برای شهردار شدن در فلان ایالت یا فلان شهر، یا برای گرفتن فلان کرسی نمایندگی - حاضرند همهی مقدّسات را زیر پا بگذارند تا به آن مقام برسند. خودشان اینگونهاند. افسوس میخورم که شما مردم عزیز، فرصت ندارید بعضی از نوشتهها و اطّلاعاتی را که ما با آنها سروکار داریم ببینید تا بدانید که چقدر سطح دنیا در مقام پرستی و جاهطلبی نازل است.
🔹همین شخصیتهایی که در دنیا میبینید با چهرههای مرتّب و منظّم، اتو کشیده، کراوات بسته و با لبخندهای مصنوعی جلوِ دوربینهای تلویزیون ظاهر میشوند، حاضر بودهاند برای گرفتن این مقام، به همهی جنایتهای ممکن دست بزنند! اغلب اینگونهاند.
🔹بنده دربارهی یک حادثه در امریکا کتابی خواندم؛ یک کتاب کاملاً مستند و صحیح. این کتاب حقایق عجیب و تکان دهندهای را بیان میکند که برای تصدّی فلان پُست، چه گروههایی و چگونه با هم جنگیدند. خیال میکنند اینجا هم همانطوری است؛ مرجعیّت هم همانطوری است. نه آقا، اشتباه کردید! هیچ جنگ قدرتی نیست؛ هیچ دعوایی نیست.
🔹در باب #مرجعیّت، کسانی هستند که #با_وجود_شایستگی، #یک_کلمه_از_خودشان_اسم_نمیآورند تا سی، چهل سال میگذرد. بعد از این مدّت به فکر آنها میافتند، #پیششان_میروند و #اصرار_میکنند؛ #بعد_از_اصرار، #رساله_میدهند.
🔸ما مثل مرحوم آیةاللَّهالعظمی اراکی زیاد داریم. امروز در قم کسانی از همین عدّه هستند که شایستهی مرجعیّتند؛ اما اگر هزاران نفر بروند و بخواهند اینها را به میدان بکشانند، میگویند ما نمیآییم! بحمداللَّه چنین کسانی امروز هستند. کسانی هستند که خودشان را اعلم از همه میدانند، اما بر زبان هم جاری نمیکنند. غالباً مجتهدین خودشان را اعلم از دیگران میدانند - البتّه نمیگویم همه؛ غالباً اینگونهاند - اما با وجود اینکه خود را اعلم از دیگران میدانند، حتّی بر زبان جاری نمیکنند. اینها اینگونهاند. #حاضر_نیستند_خودشان_را مطرح_کنند. #حاضر_نیستند_به_میدان_بیایند.
@rozaneebefarda
ادامه در پست بعد👇
May 11
تضعیف کفایه تضعیف حکومت اسلامی و تضعیف ولی فقیه است!!!
حاشیه نگاری بر اظهارات عجیب یک مدرس سطوح عالی/صفحه ۱از۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یکی از اساتید سطوح عالی در گفتگو با رسانه اقماری دفتر تبلیغات، در مقام دفاع از کتاب شریف کفایه، در ادبیاتی متفاوت و عجیب چنین گفته اند:
🔸تمام هموغم بنده این است و عاجزانه از اساتید حوزه و مسئولین امر و شورای مدیریت و طلاب درخواست میکنم قدر این کتابها را بدانند و این کتابها را در کلاسها تضعیف نکنند.
🔸تا برای این کتابها عدل و جایگزینی پیدا نشده و آن عدل هم امتحان خودش را پس نداده است، این کتابها بهترین کتابهای موجود است. شما به #سیره #عقلای_عالم مثل غربیها و … توجه کنید که برای کتب خود چقدر ارزش و اعتبار میدهند. ما اقیانوسی از کتب فقهی و اصولی داریم. آنوقت خود ما این کتب را مورد خدشه قرار دهیم. کار اشتباهی است.
🔸کسی که اصلاً معلوم نیست درست کفایه را خوانده است یا نه و اصلاً درس خارج شرکت کرده یا نه و اصلاً آیا بهواقع و حقیقت علم اصول رسیده است یا نه این کتابها را مورد وهن و توهین قرار بدهد؟ خیلی اشتباه است.
🔹کفایه در علم اصول، کتاب مادر است. حتی اگر برای کفایه عدلی هم پیدا شود باز از روی همین کتاب مادر نوشته میشود.
🔸پس باید قدر این کتب را بدانیم و اهمیت این کتب را برای طلاب شرح دهیم. وقتی طلاب اهمیت این کتابها را ندانند، نسبت به خواندن آن کتابها دلسرد میشوند. استادی هم که خواندن این کتابها را لازم نمیداند، معلوم است که به حقیقت و عمق اصول پی نبرده است. کسی که اصول و رسائل و کفایه نمیداند، نمیتواند تفسیر بنویسد. کسی که مثلاً مسئله ترتب یا شبهه مفهومیه در عام و خاص، اقل و اکثر و متباینین که آیا اجمال آن به عام سرایت میکند یا نمیکند یا فرق اطلاق شمولی با اطلاق بدلی را نمیداند، چگونه میخواهد قرآن را تفسیر کند؟
🔹از ابتدای قرآن تا انتهای آن با مطالب اصولی کار داریم. یک مفسر اگر اصول بلد نباشد، چگونه تفسیر مینویسد و چگونه به خود چنین جرئتی میدهد. علم اصول در فهم فلسفه و تفسیر و در تمام علوم دخالت دارد. در فقه هم که مشخص است و اصلاً اصول ابزار فقه است و اگر نباشد استنباط فقیه، لنگ میماند. لذا این کتب احترام دارد.
🔸آن نیت خالصی که علما داشتند و شبانهروز برای حوزه زحمتکشیدهاند با آن سختیهایی که در آن روزگار بوده است، باعث شده ما در کنار این اقیانوس قرار بگیریم. علمای سابق خیلی زحمتکشیدهاند تا این میراث به ما رسیده است. علمای سابق برای نوشتن یک کتاب و تهیه کاغذ، یک ماه روزه استیجاری میگرفتند تا با پول آن کتابی را تهیه کنند. زحمات زیادی کشیده شده است و این زحمات موردعنایت خدای متعال و امام زمان سلاماللهعلیه بوده است. این بزرگان سالها زحمت میکشیدند و این کتب، چکیده و خروجی این فقها از حوزه نجف است و لذا باید این کتب را تقویت کرد.
🔹تائید و تقویت این کتابها، تقویت حوزههاست و تقویت حوزهها تقویت حکومت اسلامی است و تضعیف این کتب، تضعیف حوزهها و تضعیف حوزهها، تضعیف روحانیت و حکومت اسلامی است که در صدر آن ولیفقیه قرار دارد.
🔶حاشیههای روزنه
با حفظ احترامات عالیه استاد ارجمند و اذعان به ابهام در انگیزههای رسانه منتشر کننده این قبیل سخنان به صورت یکطرفه و با عدم درج نظرات مخالف آن، نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است:
۱)مسأله تغییر کتب درسی حوزه علمیه یکی از ملزومات اولیه #تحول_حوزه است که از مطالبات قدیمی #ولی_فقیه است که ظاهرا استاد محترم به طرز هنرمندانهای تقویت کتب موجود را به تقویت ولی فقیه گره زده اند!
اگر مقدمه عقلیه تغییر متون موجود، نقد و طرح گفتمان جایگزینی آن باشد، و در صورتی که ایشان نقد کتب موجود را مساوی با تضعیف آن بدانند، بر اساس لوازم کلام ایشان، ولی فقیه، چیزی را مطالبه کرده اند که موجب تضعیف حکومت اسلامی و ولایت فقیه است!
طبعا ایشان بهتر می دانند که لازمه تغییر کتب و تولید متون جدید، آغاز فرایند نقد علمی کتب فعلی است و نقد هرگز مساوی با تضعیف نیست.
۲) در کلاس درسی، تضعیف کتب معنا ندارد چه اینکه اگر استادی صلاحیت اولیه تدریس ندارد که از ابتدا کرسی تدریس نباید در اختیار قرار داد اما چنانچه صلاحیت تدریس یک متن را دارد، نمی توان او را از نقد آن منع کرد. چنین برخوردهایی مناسب فضای آزاد و حریت علمی نیست و اینکه از مرکز مدیریت خواسته شود اساتید در کلاس درس هم حق نداشته باشند کلمه ای در نقد متن درسی شان حرف بزنند، نتیجهای جز خمود و رکود و رخوت نخواهد داشت.
ادامه حواشی در پیوندهای ذیل:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1846
https://eitaa.com/rozaneebefarda/1847
@rozaneebefarda
حاشیه نگاری بر اظهارات عجیب یک مدرس سطوح عالی/ صفحه۲از۳
۳) اینکه تا هنگام کتب جایگزین نباید متون موجود را حذف کرد حرف درستی است اما به شرطی که اراده ای برای تولید متن جدید وجود داشته باشد. وانگهی! این توصیه نیز از محکات نظریه تحول مقام معظم رهبری است و حرف جدیدی نیست لکن نمی توان و نباید آن را دستمایه تقابل با تحول قرار داد.
۴) اشاره اجمالی به سیره عقلای عالم هم از محورهای عجیب این مصاحبه است؛ عقلای عالم سیره شان بر تغییر مستمر متون درسی است و بر این باورند که متعلم آخرین نظریات و تولیدات علمی را باید در مراحل اولیه متون تخصصی فرابگیرد نه آنکه ابتدا نظریات مردود و یا قابل خدشه جدی به متعلم تفهیم شود و سالها بعد دیدگاههای مشتمل بر نقد و رد آن را بخواند. معلوم نیست استاد ارجمند نظام تعلیمی کدام نقطه از کره زمین را مطالعه کرده و مبنای القای دیدگاه شخصی شان قرار داده اند اما جهت اطلاع ایشان، سیره عقلا خلاف استظهار ایشان است.
۵) اینکه چون اقیانوسی از کتب داریم پس نباید آن را مورد خدشه قرار دهیم هم از همان نحو اظهارنظر های غیرعلمی و بلاوجه است.
قابل تردید نیست که سیره قطعیه علما بر خدشه علمی در کتب گذشتگان بوده است و اصلا این اقیانوس علمی بر اثر جوشش چشمه جاری و زلال خدشه و مداقه و نقادی عالمانه به وجود آمده و این سنخ اظهارنظرهای کلامی و جدلی در منع نقد متون برخلاف سیره علمای سلف است.
۶) وهن و اهانت به کتب درسی و هرکتاب علمی غیر کتب ضلال، وجهی ندارد و بسیار هم قابل خدشه و نقد است اما ناگفته پیداست که به هر نقدی هم نباید برچسب اهانت زده شود تا عالمان روشن ضمیر و مبتکر از عرصه نقد منابع موجود فرار کنند و آن را ملازم با هجمه و برچسب مدافعان افراطی حفظ کتب موجود تلقی کنند.
کفایه نخوانده، درس خارج ندیده و این قبیل برچسب ها هم شایسته آن نیست که از زبان یک استاد سطح عالی خارج شود و اساسا دوره این نحو تخطئه که یادآور نزاع اخباری/اصولی در طبقه عوام است که هر دسته ای دیگری را متهم به بی سوادی می کرد. خب طرف مقابل هم ممکن است بگوید بسم الله اگر شما جز خودتان کسی را باسواد نمی دانید، خب خودتان در تولید متن جدید چه گامی برداشته اید؟! آیا تولید متن جدید را لازم نمی دانید یا تدوین و تالیف آن را غیرممکن می شمارید یا چنین اقدامی را در توان خود نمی دانید؟!
پس بهتر است از ابتدا باب این سنخ تحقیرها و سرکوبهای غیرعالمانه و خلاف اخلاق کریمانه، بسته بماند.
۷)اینکه کفایه کتاب مادر است و در تولید متن جدید هم مورد استفاده است، چیزی را اثبات نمی کند. خب کتاب شریف کفایه هم مادری داشته است و اینطور نبوده که علم اصول بر دریا ریخته شده باشد و مرحوم آخوند اعلی الله مقامه، یکباره همه این مسایل را بازتولید کرده باشند. تأکید بر این قبیل بدیهیات چه وجهی دارد و چه چیزی را اثبات می کند؟!
۸) شرح اهمیت کتب برای طلاب حرف خیلی خوبی است و اینکه نباید موجبات دلسردی طلاب را فراهم آورد اما عاقلانه آن است که در مورد میزان کارآمدی این متون در تفهیم مهمات علوم اسلامی نیز پژوهش های میدانی و علمی مستمر صورت پذیرد و عده قلیلی تلاش نکنند استظهارات شخصی خود را بر واقعیات عینی تحمیل کنند. طبعا اگر متون موجود در تنزل کیفیت تعلیم و کاهش انگیزه طلاب اثر گذاشته باشد، بدون تعارف باید این گزاره در مدیریت حوزه علمیه ملحوظ واقع شود و اگر نه چنین است طبق نظرسنجی و کیفیت سنجی علمی، نتیجه اش اعلان و طبق آن مشی شود.
۹) اینکه اگر کسی اصول نخواند مفسر نمی شود حرف بدی نیست اما مفسر شدن فرایند خاص خود را دارد که در آن هرگز خواندن فلان کتاب و بهمان کتاب خاص اصولی، از ملزومات ضروریه تلقی نمی شود. مثلا اگر کسی اصول فقه و حلقات و شرح انتقادی علامه طباطبایی بر کفایه را خوانده باشد نمی تواند مفسر شود؟! خب اگر چنین است، بهتر آنکه مفسران طراز تشیع این مدعا را مطرح کنند! این قبیل سخنان واقعا قابل دفاع نیست و معلوم نیست با کدام انگیزه بیان می شود.
۱۰) اینکه علمای اعلام در تالیف کتب موجود زحمت کشیده و بلکه مجاهده کردهاند اصلا قابل تردید نیست، اینکه با کمبود امکانات به نشر علم دست زده اند هم مطلب اختلافی نیست، اما اینکه کسانی با ذکر این گزارهها بخواهند توقف تولید علمی و جمود بر متون موجود را نتیجه بگیرند، اجحاف و ظلم آشکار به همه علمای مجاهد و مخلص تاریخ تشیع است. اگر آن مردان خدا با امکانات محدود توانسته اند اینهمه تولید علمی داشته باشند، آیا در روز قیامت از عالمان عصر مدرن شکوه و گلایه نخواهند کرد که چرا بر دو قرن قبل متوقف مانده و تحول علمی پدید نیاورده اند؟! طبعا خدمت به علمای سلف تصلب بر میراث خواری گذشته نیست بلکه تبدیل به احسن میراث گذشتگان است. که در سایه کنکاش و نقادی و تولید پدید می آید.
@rozaneebefarda
حاشیه نگاری بر اظهارات عجیب یک مدرس سطوح عالی/ص صفحه ۳از۳
۱۱) تأیید و تقویت کتب موجود لازمه اش تعلیم و تعلم غیرنقادانه نیست بلکه یک متن علمی در صورت نقض و ابرام علمی رخ نمایی بهتری خواهد داشت و خلل و فرج آن معلوم می شود.
بی گمان تقویت حوزه مقدسه و تقویت نظام اسلامی و ولایت فقیه، وابسته به سکوت سهمگین و ایجاد جو خفقان علمی و تصلب بر چند کتاب خاص نبوده و نیست.
۱۲) اگر واقعا تضعیف/تقویت نظام و ولی فقیه برای استاد ارجمند و همفکران شان مسأله مهمی است بهتر است در تعیین مصادیق تضعیف و تقویت نظام و ولایت فقیه، به تصریحات مکرر مقام معظم رهبری و برخی از بزرگان معاصر مانند آیتالله بهجت، در ضرورت تغییر کتب و تحول در حوزه علمیه گوشه چشمی داشته باشند.
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه پیرامون تغییر کتب درسی حوزه/۱
🔸الله اکبر:
سلام علیکم...
حقیر معتقد هستم که هر کتابی برای تدریس دوره ای دارد و باید از آن گذشت؛ کفایه و رسائل و... هم از این کبری مستثنی نیستند. ولی باید چند نکته را مد نظر داشت:
1. اولا باید دید که استاد در چه مقامی این مطلب را گفته اند؛ گاهی این حرف را می زنند که طلبه ها از این فضایی که برخی آقایان در قم درست کرده اند که اصول متورم است و... (و می دانید که چقدر انگیزه از طلبه ها گرفته است) خارج کنند و نسبت به درس خواندن اشتیاق و انگیزه پیدا کنند. در این صورت عجیب توصیف کردن کلام ایشان منصفانه نیست نوعی جو دادن است؛ چون همیشه این حرف ها زده می شود، حتی از جانب کسانی که منتقد درسی بودن این کتابهایند.
2. نقد این کتب هیچ اشکالی ندارد؛ منتهی باید حتما قیدی را که مقام معظم رهبری در این رابطه آورده اند، بیاورند و آن هم اینکه تا زمانی که کتب تغییر نکرده، خوب خوانده شود.
ما در بدنه حوزه هستیم و می بینیم که عده ی زیادی به همین بهانه که کتب باید تغییر کند و یا اینکه اصول متورم است و از این حرف ها... خوب درس نمی خوانند و نتیجه اش چیزی نمی شود جز سردرگمی و بیسوادی... یعنی نقد بدون این قید می شود نقد آسیب زا...
3. باید توجه داشت که با فرض وجوب خارج کردن برخی کتب از چرخه تدریس، این اخراج چیزی از ارزش علمی این کتب کم نمی کند.
🔶پاسخ
ضمن تشکر از نقد دقیق شما:
تحول خواهی فطیر و غیرمعقول هرگز مورد نظر تحریریه روزنه نبوده است ولی از آن سو، ستیز با تحول که یک نمودش تغییر کتب است نباید به صورت شعار برخی حضرات دربیاید و ادبیات بعضا غیرقابل دفاع بعضی عزیزان طرفدار تحول، نمی تواند مستمسک این ستیزه جویی قرار گیرد.
کاهش انگیزه طلاب معلول منحصره نقد کتب نیست بلکه بی اهمیت انگاشتن مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط متولیان و اصرار بر حفظ وضع موجود و قداست دادن به آن، خود انگیزه کش است.
وجه اعجاب آور کلام این استاد ارجمند، گره زدن تضعیف کتب علمی (که ملاک تضعیف هم مبهم است) به تضعیف نظام است که دقیقا ممکن است کسی برخلاف آن استدلال ذوقی دیگری مطرح کند که اتفاقا حفظ وضع تعلیمی موجود مصداق تضعیف نظام است و چون لازمه اش بر زمین گذاردن مطالبه صریح ولی فقیه زمان است، مصداق تضعیف ایشان است.
پس این نحو تقدس سازی و برچسب تراشی ها مایه تعجب و بدور از فضای بحث علمی است.
@rozaneebefarda
عدم تطابق رفتار جناب آقای علوی تهرانی (بروجردی) با سیره آیتالله العظمی بروجردی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
«از زبان آیت الله بروجردی نقل شده است که :« دعوت آقایان به من رسید؛ اما به دو دلیل به قم نیامدم و دعوتشان را اجابت نکردم؛ اول اینکه عدهای می خواستند مرا در قم در مقابل آقاسید ابوالحسن اصفهانی علم کنند. من حاضر نبودم مقام و موقعیت و جایگاه سید، مرجع اعلای شیعه، به سبب حضور من کاهش پیدا کند؛ دلیل دوم اینکه به هر حال مراجع ثلاث در قم از موقعیت و جایگاهی برخوردار بودند و آمدن من به قم باعث ایجاد اخلال می شد و من به این دو دلیل راضی نبودم به قم بیایم. از این لحاظ در بروجرد ماندم و مشغول به کار خودم شدم». این نقل آیت الله بروجردی را به واسطه شاگردان طراز اول ایشان شنیدم. (مصاحبه آقای علوی بروجردی با حریم امام، شماره ۳۵۰)
این نقل آقای علوی؛ در دایره تاریخ شفاهی میگنجد که صحتسنجی آن نیاز به بررسی و تدقیق بیشتری دارد. اما فارغ از صحت یا عدم صحت؛ طبق این نقل مرحوم آیتالله بروجردی برای اینکه موقعیت مرجعیت تشیع با تکثر مراجع تضعیف نشود حتی از ورود به قم نیز ابا داشتند.
جدا از اینکه آیا ایشان صلاحیت علمی و عملی احراز مرجعیت را دارد یا نه؛ آیا ایشان -که خود را منسوب به این بیت شریف میداند- برای عمل به این سیره اولی نیست؟
به علاوه؛ دوریگزینی آیتالله بروجردی از مطرح کردن خود برای جلوگیری از تضعیف ولایت آیتالله سیدابوالحسن اصفهانی بود. آیا #نشست_اساتید که با فعالیتهای خود #عملا در راستای #جداسازی_حوزه_از_نظام_اسلامی و #انشقاق_در_حوزه مقدسه گام برمیدارد؛ تشکلی برای تضعیف نظام و ولایت اسلامی حاکم بر آن نیست؟
@rozaneebefarda