eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
1_36241975.pdf
247.4K
تقیه یا لعن به اسم٬ مسأله این است؟! درنگی دیگر در روایات و جعفر بحرینی 💥اختصاصی روزنه @rozaneebefarda
بیانیه مهم (آرمان) پیرامون خطاب به مقام معظم رهبری @rozaneebefarda
بیانیه مهم (آرمان) پیرامون نامه نابهنگام خطاب به مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸ولایت منهای عدالت دروغگویی، عدالت منهای ولایت انحراف است. 🔺لحن نامه می توانست شفاف تر نوشته شود، تا مورد سوءاستفاده ی غرض ورزانه ی جریانات ضد عدالت و ضد انقلاب قرار نگیرد. البته ضمن بی تأثیر ندانستن برخی کوتاهی های فردی و تشکیلاتی، این نکته را پذیرفته ایم که بهتر بود شیوه مناسب تری برای این امر انتخاب می شد 🔺جماعتی که خود، عامل بخش اعظمی از فضای موجود اند، حال با حذف جمهوریتی که از راه آن به قدرت رسیدند، در تلاش برای ارجاع کم کاری های خود و دیگران به رهبری هستند 🔺جنبش عدالتخواه دانشجویی، عدالتخواهی و مبانی خود را از امامین انقلاب می گیرد و شکل گیری این جریان دانشجویی برخواسته از بیانات و هدایت های حضرت آیت الله خامنه ای در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 می باشد 🔺افتخار مان این بوده که در برابر مطالبات و دغدغه های رهبر انقلاب، پیگیر ترین مجموعه دانشجویی بوده ایم، و ولایتمداری مان را نه در شعار که در عمل و اجرا اثبات نموده ایم 🔹شورای عمومی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران (آرمان) تصویر بیانیه در: 👇 @rozaneebefarda
خبرگزاری قرآنی ایکنا به محل رپرتاژ اخبار جناب آقای هادوی تبدیل شده است!! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 «خبرگزاری بین المللی قرآنی ایکنا» ظاهرا باید در موضوع قرآن کریم فعال باشد اما تقریبا از بدو تأسیس تا کنون به محلی برای رپرتاژ اخبار شخصی مربوط به جناب آقای از سران تشکل حوزوی موسوم به تبدیل شده است. به عنوان نمونه در آستانه ۱۷ ربیع٬ در خبری با عنوان «برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) از سوی مراجع م علما» بعد از معرفی مراسم مربوط به دفتر حضرت آیت الله مکارم٬ مراسم دفتر آقای هادوی تبلیغ شده و پس از آن مراسم حرم مطهر ذکر شده است! تیتر جهت دار مندرج در خبر که جناب آقای هادوی را ذیل عنوان مراجع و علما مطرح کرده٬ بسیار ناشیانه انتخاب شده است. گفتنی است سران تشکل اکنون با چالش مواجه هستند و این قبیل خبرسازی ها گمانه های چنین مساله ای را افزایش می دهد! مدتی است که برخی از سران نشست اقدام به و نموده اند که با وجود حیات اساتید آنان و مراجع عظام طراز اول قم و نجف٬ این اقدامات نوعی محسوب می شود و طبعا موجب بروز واکنش ها و حساسیت های منفی در دل حوزه علمیه قم شده است. خبر مربوط به آقای هادوی را در لینک ذیل بخوانید:👇 http://yon.ir/xDNdA @rozaneebefarda
آقای (عباسی) که چندی است جلساتش با چالش و جنجال مواجه شده٬ و اعتراض برخی دیگر از شاگردان آیت الله پهلوانی را در پی داشت٬ از امامت جماعت مسجد رضائیه قم استعفا داد و از تعطیلی تمام جلسات اخلاق و مشاوره خود خبر داد. @rozaneebefarda
روزنه
آقای #غفاری(عباسی) که چندی است جلساتش با چالش و جنجال مواجه شده٬ و اعتراض برخی دیگر از شاگردان آیت ا
دفتر نشر آثار آیت الله بهجت٬ هرگونه ادعای شاگردی خصوصی آیت الله بهجت را کرد. @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸متن : باتوجه به ادعای افراد مختلف به شاگردی خصوصی خدمت فقیه عارف، حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت، خواهشمندیم شاگردان خصوصی معظم‌له را در عرفان معین فرمایید. 🔻متن جوابیه بیت آیت الله بهجت: 🔹عارف بزرگ؛ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌الله نفس‌الزکیه بیش از ۶٠ سال اقامت در قم، کسی ندید ایشان جلسه درس اخلاق داشته باشند؛‌ یا بر مسند تدریس نشسته و ادعای استادی کنند، گرچه تمام رفتار و اعمال و گفتارشان درس بود باعمل؛ 🔹البته در طول ده‌ها سال، صدها نفر در جلسات درس خارج فقه و اصول ایشان در منزل و مسجد شرکت داشته‌اند و آنچه در طی مسیر، از معظم‌له در مشکلات و امراض صعب‌العلاج خود جویا می‌شدند با یک جمله و یا چند کلمه پاسخگو بوده‌اند و همین‌گونه با نامه؛ و از پذیرفتن افراد به غیر از بزرگان علماء معذور بودند. 🔹دائما روش ایشان هدایت عملی انسان‌ها به سعادت ابدی و دوری از شقاوت بود. 🔹بنابراین هیچ تدریس عرفانی و حتی خصوصی هم نداشته‌اند. 🔹و می‌فرمودند: کسی را نیافتم که آنچه به ما به امانت سپرده بودند، به ایشان بسپاریم. 🔹بنابراین آقا هم  است. تصویر تکذیبیه و اخبار مرتبط دیگر را در روزنه مشاهده کنید. خبرهای داغ حوزوی را در روزنه بخوانید؛👇 @rozaneebefarda
تصویر تکذیبیه بیت آیت الله بهجت پیرامون ادعای برخی افراد مبنی بر شاگردی خصوصی عرفان ایشان! خبرهای داغ حوزوی را در روزنه بخوانید:👇 @rozaneebefarda
🔻دیدار برخی از اعضای اصلی با حضرت آیت الله که با عنوان «دیدار جمعی از اساتید سطوح عالی با آیت الله جوادی» در بارگذاری شده است! 👇 http://hawzahnews.com/detail/News/469703 گفته می شود این دیدار حاوی برخی بود که بنا به تا کنون آن منتشر نشده است! شنیده ها حاکی است این دیدار مقدمه دعوت آیت الله جوادی برای سخنرانی در مجمع عمومی نشست دوره ای بوده است. در روزهای آتی همه چیز مشخص خواهد شد. اما نکته جالب ماجرا پیچیده تر شدن عملکرد و گردش تاکتیکی به سمت است که تا چندی پیش اصلا مورد التفات سران این تشکل حوزوی نوپدید قرار نداشتند! @rozaneebefarda
🔴 آیا با پول زنده است؟ ✔️ به بهانه برگزاری اجلاس جدید نشست دوره ای اساتید 🔸نشست دوره‌ای اساتید حوزه علمیه قم، تشکلی حوزوی است که مدت‌هاست، ابهامات گوناگونی گريبانگير آن می‌باشد. منتقدان، ابهامات و اشکالاتی هم‌چون، حرکت در جهت به دست‌گرفتن نبض مرجعیت دینی وتغییر بافت هویتی حوزه‌ علمیه و تقابل با نهادهای انقلابی حوزوی هم‌چون جامعه مدرسین را از جمله دلایل مخالفت خود با آن ذکر می‌کنند. ابهاماتی که با اقدامات برخی از اعضای اصلی نشست (مثل توزیع شهریه در بین اساتید سطح عالی و...) بر آن افزوده شده است. علاوه بر این، سرباز زدن این نشست از پیشنهاد آیت الله مکارم شیرازی برای قرار گرفتن این تشکل در ذیل جامعه مدرسین و هم‌چنین موضع‌گیری نه چندان هوشمندانه آن (با توجه به شرایط خاص سیاسی و هجمه‌های شدید رسانه‌های غیر همسو با دین، انقلاب و روحانیت) در ماجرای نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی (دامت برکاته)، گمانه‌زنی‌ها درباره نسبت نشست اساتید و جامعه مدرسین را تقویت کرد. 🔸اما آن‌چه مقصود نوشتار حاضر است، انتقاد از تسلط مطلق این تشکل بر امور مالی اساتید معظم می‌باشد. امری که می‌تواند به عنوان ابزار فشار بر اساتید به منظور حرکت در جهت اهداف تشکل قرار گیرد. به عنوان نمونه یکی از اقدامات نادرست این تشکل، توزیع مبلغی اندک (حدود سیصد تا چهارصد هزار تومان) به عنوان هدیه به اساتید شرکت کننده در نشست دوره‌ای اساتید است و طبعا حضور در جلسه شرط پرداخت این هدیه (بخوانید وجوهات شرعیه) به اساتید معظم می‌باشد. حال بجاست، بپرسیم آیا درست است که تشکلی که از ابتدا برای حمایت از اساتید حوزه علمیه برپا شده است، با سوء استفاده از وضعیت بد معیشتی اساتید، اموالی را که به تصریح خود آن‌ها، وجوهات شرعیه و مال مبارک حضرت صاحب الزمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) بوده است، برای تحکیم جایگاه تشکل خود در میان طبقه اساتید، تنها به شرکت کنندگان در جلسه اختصاص دهد و اساتید مخالف خود را نیز –که برای گذران زندگی خویش نیازمند به همین مبلغ اندک هستند- به حضور در جلسه وادارد؟ آیا حضرت ولی عصر (عج) از این نحوه توزیع اموال مبارک خود، رضایت دارند؟ آیا این تشکل، این چنین می‌خواهد از عزت و احترام اساتید سطوح عالی حفاظت کند؟ @motaleatehawzavi
روزنه
🔻دیدار برخی از اعضای اصلی #نشست_اساتید با حضرت آیت الله #جوادی_آملی که با عنوان «دیدار جمعی از اساتی
نشست پرحاشیه! مروری بر حواشی اجلاسیه مجمع عمومی تشکل موسوم به 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 این جلسه سه شنبه ۹۷/۷/۸ در مدرسه مبارکه آیت الله گلپایگانی٬ با سخنرانی آیت الله برگزار شد‌. چندی قبل برخی سران نشست به دیدار آیت الله رفته و تصاویر جلسه را بدون اشاره به نام تشکل نشست٬ کرده بودند. قرار بود در این جلسه آیات الله و نیز حضور داشته باشند که بعد از برخی رایزنی های روشنگرانه در ٬ حضرات از حضور در جلسه نشست استنکاف ورزیدند! گفته می شود این حرکت هوشمندانه٬ برنامه ریزی هدفمند برخی سران تشکل مذکور مبنی بر دامن زدن به و خصوصا احیای حواشی مربوط به را برهم زده است. این اتفاق ضمن از بین بردن زمینه سو استفاده ٬ موجبات عصبانیت برخی کانون های را فراهم کرده است. نکته جالب ماجرا٬ دعوت از آیت الله جوادی آملی از فحول در عصر حاضر برای سخنرانی در محلی است که در آن ! و جالب تر آنکه جناب ایشان در پاسداشت سنگ تمام گذاشته اند. پیشتر خبرگزاری که به طور انحصاری به پوشش اخبار طیف خاصی از حوزویان می پردازد٬ نام جناب آقای را نیز به عنوان یکی از سخنرانان جلسه اعلام کرده بود که به دلایل نامعلومی(!)، ایشان سخنرانی نکرد. اداره جلسه را جناب آقای برعهده داشت که در سخنان مقدماتی خود فرازهایی گزینش شده و خاص از رهنمودهای امام و مقام معظم رهبری پیرامون حوزه علمیه را قرائت کرد که در نوع خود جالب توجه و قابل تامل است. طبق گزارش های تصویری منتشر شده٬ تعداد جمعیت اساتید شرکت کننده در جلسه به نسبت جلسات قبل با همراه بود و در گزارش رسمی سایت نشست اشاره ای به تعداد شرکت کنندگان نشده است. گفتنی است این جلسه با و کم سابقه برخی و ثابت از این تشکل برگزار شد. علی رغم انتظار و تمایل طیفی از حوزه پژوهان٬ همه سخنرانی ها منتشر نشده و امید است جهت تسهیل عموم حوزویان٬ متن و صوت جلسات در اختیار عموم قرار گیرد تا همگان در جریان مطالب مطروحه پیرامون مسائل راهبردی و جاری مهم حوزه مقدسه قم قرار گیرند. 🔸خبرهای داغ حوزوی را در بخوانید 👇 @rozaneebefarda
درنگی در اظهارات جدید جناب آقای فاضل لنکرانی محمدعلی افضلی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸جناب آقای محمد جواد فاضل لنکرانی که مدّت‌هاست دیدگاه خود را در خصوص نظام‌سازی اسلامی در علوم انسانی مطرح کرده‌، در دوسال‌گرد مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی فرصت را مناسب دیده؛ بار دیگر به طرح دیدگاه خود در این زمینه پرداخته است. خلاصه کلام این مدرس حوزوی این بود که در اسلام چیزی به نام نظام اقتصاد و نظام سیاست و نظام قضائی و... وجود ندارد. 🔸ایشان در این زمینه گفتند: « ما این مقدار که در فقه کار کردیم چیزی به نام نظام نداریم، نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید این عنوان چشم و گوش ما را پر کند که بگوئیم اسلام نظام دارد، نه، اسلام در هر زمینه‌ای احکام جزئی دارد، قواعد دارد، اما بگوئیم حالا نظام آقایانی که قائل هستند که ما نظام اقتصادی داریم، می‌گویم هر موضوعی در نظام اقتصادی با هم ارتباط تنگاتنگ دارد، در نظام اقتصادی موضوعات را منفرداً و مستقلاً نمی‌شود دید، در فقه فردی هر موضوع مستقلی را فقیه استنباط می‌کند ولی در اقتصاد باید همه موضوعات را با هم و در کنار هم، و چیزهای عجیبی آدم در این مقالات می‌بیند.» 🔸بحث تفصیلی و دقق پیرامون مطالب پیشگفته فضا و مجال خاص خود را می‌طلبد امّا از فرصتی که ایشان ایجاد کردند استفاده کرده؛ به نکاتی اشاره می‌شود: 1. فقه اسلام فقه بریده از حیات روز بشریت نیست بلکه فقه زندگی است و باید به گونه‌ای باشه که بتواند به صورت جامع و کامل به مسائل زندگی پاسخ دهد. همانطور که اصل زندگی مجموعه‌ای از اجزاء به هم‌پیوسته است و جدا از هم و متشتت نیست، فقهی که قرار است زندگی را اداره کند نمی‌تواند و‌ نباید مجموعه‌ای از مسائل بی‌ربط باشد. و اگر فقهی، فقه متشتت بود به طور جامع و کامل نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای بشریت باشد و خود؛ یا گرفتار کمبودها خواهد شد یا تناقض‌ها. ۲. با اندکی مطالعه می‌بینیم که نظام حاکم بر علوم انسانی موجود، نظام اومانیستی و سکولاریستی است و روح و بستر اومانیسم و‌ سکولاریسم در سرتاسر رشته‌های علوم انسانی حاکم و حاضر است. پذیرش این‌که ما نظام علم اسلامی نداریم به این معناست که به مسائل روز با ابزار فقه و آیات و روایات در بسترهای اومانیستی و سکولاریستی پاسخ دهیم. چیزی که امروز در‌ دانشگاه‌ها و‌ سطح جامعه شاهد هستیم و اساتید و‌ مسؤولینی را می‌بینیم که ظاهر‌الصلاح‌اند و در مراکز دانشگاهی مؤمنانه هم درس‌خوانده‌اند و از قضا اهل مراجعه استفتاءمحور از فقیه هم هستند، ولی نظم حاکم بر ذهن‌شان نظمی غیر اسلامی است و در جای‌جای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی‌هایشان این نکته مشهود می‌شود. ۳. همانطور که « لا تری في خلق الرحمن من تفاوت » ثابت می‌کند که تکوین الهی نظام و انسجام مشخصی دارد و صدر و ذیلش بی‌ربط نیست و یکدیگر را نقض نمی‌کند، تشریع الهی را نیز نمی‌توان بی‌ربط و پراکنده دانست. مگر این‌که اصل تشریع را امری الهی ندانیم و‌ آن را عرفی ببینیم که در این صورت گرفتار فقه سکولار شده‌ایم. ۴. لازمه این سخن آن است که اسلام را یک مکتب منسجم و جامع که صدر و ذیلش به هم مرتبط باشد ندانیم و‌ خداوند متعال را معاذ الله آنقدر غیرحکیم و بی‌نظم و شلخته ببینیم که برای علوم حساسی که زندگی دنیا و آخرت به آن وابسته است، مجموعه‌ای از مسائل بی‌ربط و غیرنظام‌مند را به سمت بشر پرت کرده است و خود را از تبیین نظام مسائل رها دانسته است. « تعالی الله عما یصفون ».قطعاً چنین چیزی را به یک دانشمند معمولی نیز نمی‌توان نسب داد چه برسد به خداوندی که سرچشمه حکمت و نظم‌بخشی است. 🔹سخن آخر آن‌که در گذشته و حال؛ برخی به نفی «علوم انسانی اسلامی» و حتّی تمسخر آن پرداختند. حال باید به این طیف فکری نفی «نظام علم اسلامی» را هم اضافه نمود چراکه اولّی به منتهی می‌شود و دومی به ! روزنه را به فرهیختگان فرهنگ و سیاست دعوت فرمایید👇 @rozaneebefarda