May 11
دیدگاه #آیتالله_بهجت پیرامون #مشروطه
🔻🔻🔻
🔹از سوی دیگر از زمان #مشروطه تاکنون تبلیغ کردند که #اسلام قابل اجرا نیست.
🔹#کفار و #استعمارگران در دروغ گفتن و فریبدادن ماهرند و ما در فریبخوردن!
🔸حتی این مطلب را هم به صراحت گفتند که اسلام برای #حکومت، ناقص است. مگر حکومت بنیالعباس پانصد سال طول نکشید؟!
🔹در محضر بهجت، ج۱، ص۱۱۷.
@rozaneebefarda
تبلیغ دین؛ چالش ها و فرصت ها
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک #رمضان٬ طیف وسیعی از طلاب با مسئله #تبلیغ٬ مواجه می شوند. عرصه تبلیغ دین در دوره کنونی٬ با چالش هایی جدی مواجه است که نیازمند تأملات جدی است.
۱) کجا تبلیغ می روی؟!
نخستین مسئله برای یک روحانی٬ محل تبلیغ است. جایی که قرار است یک ماه (یک دوازدهم از عمر سالیانه اش را) در آنجا سر کند و طبعا طبق محیط و اقتضائات مخاطبان٬ برای شان از معارف دینی سخن بگوید.
فعلا به دلیل تشتت متولیان امر تبلیغ٬ عدم برنامه ریزی دقیق مبلغین و میزبانان٬ و هزار و یک متغیر دیگر٬ مبلغ نمی داند #کجا تبلیغ خواهد کرد و همین خود سرمنشا مشکلات متعددی است.
۲) چند می گیری تبلیغ بروی؟!
موضوع بعدی٬ #حق_التبلیغ و یا #پاکت است!
صد البته هنوز هم چون همیشه تاریخ٬ واقعا طلاب و روحانیون به صورت حداکثری٬ نگاه شغلی به مسئله تبلیغ دین ندارند اما بالاخره این مقوله با مسئله #معیشت روحانیون گره خورده و لذا چالش های آن به زندگی طلاب سرایت خواهد کرد.
اکنون مبلغین به نوعی در میانه دو لبه قیچی قرار گرفته اند!
مردم که روزگاری فرایند تعریف شده ای در مواجهه با این مقوله داشتند٬ فکر می کنند #نهادهای_تبلیغی٬ روحانیون را تامین می کنند و بعضا نگاه کارکردگرایانه شبه کارمندی به مبلغ دارند و از آن سو نهادها و تشکل های تبلیغی نیز علی رغم استفاده از ظرفیت تبلیغی مبلغین٬ انتظار دارند مردم همچنان مبلغ را تامین کنند و لذا نوعا زیربار تعهد مالی در این باب نمی روند!
واقع شدن مبلغین در موقعیت #بین_المحذورین٬ خستگی را بر تن آنان باقی می گذارد.
۳) کدام دین را تبلیغ کنیم؟!
دین مبین #منظومه_ای_ذوابعاد است و برای انسان (از گهواره تا گور) حرف دارد اما سخن آن است که کدام بعد دین در اولویت تبلیغی قرار می گیرد؟!
رحیم تبلیغ دین را در تبیین برخی ظواهر شریعت و نهایتا اقامه بعضی #شعائر_شیعی محدود می کنند و از جنبه های اجتماعی و سیاسی و اخلاقی و اعتقادی غافل می شوند.
برخی دیگر٬ در پاسخ به شبهات جدید دینی مستغرق می شوند. بعضی ابعاد سیاسی و اجتماعی دین را مقدم می شمارند و خلاصه آنکه مخاطب ها و مبلغین دقیقا تکلیف خود را نمی دانند که چه چیز و تا چه اندازه باید در اولویت تبلیغی قرار گیرد.
روزنه
دریچه ای به تاریخ٬ سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥امام خمینی: ماها هیچ حقی نداریم!
ما باید برای شما [ #مردم] خدمت کنیم.
#پرسش: #جماران_نشینان فعلی دقیقا چه خدمتی به مردم میکنند؟!
روزنه را به دوستان معرفی کنید
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda
#مرگ_برجام!
رئیس جمهور آمریکا رسما از برجام خارج شد!
رئیس جمهور ایران حرف خاصی نداشت و سرنوشت برجام را بر #مذاکره_مجدد گره زد!
دولت اعتدال شجاعت پذیرش #شکست ندارد!
https://eitaa.com/rozaneebefarda
مومیایی کردن جنازه #برجام با موم #یورو
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مقام معظم رهبری: «گفتيم به آمريكا اعتماد نكنيد، به لبخند او فريب نخوريد، به وعدهي نقد كه ميدهد اعتماد نكنيد، وقتي خرش از پل گذشت، برميگردد و به ريش شما ميخندد! اينقدر اينها وقيحند.»
در تحلیل ماجرای مرگ برجام٬ نکاتی قابل ذکر است؛
1. یقینا ژستهای جگرسوختگی اروپاییها بخشی از سناریوی فریب خروج آمریکا از برجام است که به گربهنره داستان واگذار شده است تا ایران را کماکان هم متعهد به برجام نگهدارد و هم طناب نجات از سیاهچالهی تحریمهای جدید آمریکا به دست اروپا باقی بماند و با شلکن سفتکن بتواند در ادامه نیز امتیازات آمریکاییاروپایی دیگری نیز از ایران بگیرند.
2. دولت و حامیان آن باید بهوضوح به مردم ایران پاسخ دهند که نتیجهی دیپلماسی لبخد و مذاکرات برد برد و تضمین کری بهکجا رسیده است؟
3. با توجه به اظهارات دیشب آقای روحانی در مورد عدم پایبندی آمریکا به برجام حتی قبل از خروجش از آن، چرا شکایتی از سوی دولت حقوقدان مطرح نشد و اعتراضی رسمی صورت نگرفته است؟
4. چرا دولت مذاکره و گفتوگو، با علم به خروج آمریکا و اعلان روز تصمیمگیری از سوی ترامپ، مذاکرات خود با طرفهای اروپایی را از دوهفته پیش آغاز نکرد و حالا به فکر متقاعد کردن [و شدن] افتاده است؟
5. چرا مدعیان دیپلماسی لبخد و باادب دولت، همانگونه که قدمزنان با کدخدا به برجام وارد شده بودند او را در هنگام خروج همراهی نکردند ـ حالا منافع کشور بهکنار ـ آیا این عدم همراهی دور از نزاکت نیست؟
6. حتی اگر ادعای دولت، در مورد وجود تحریمها، قبل از خروج آمریکا از برجام صحیح باشد باید مشخص گردد که منظور از مذاکرات برد برد دولت اعتدال چهبوده و برد ایران از مزاکره با آمریکا در زمان اجرای برجام چیست؟
7. باید بدانیم که هرگز اروپا نمیتواند دایهی مهربانتر از مادر باشد که اگر چنین بود از خروج آمریکا جلوگیری میکرد.
8. آنچه مشخص است بهدلیل وضع تحریمهای ثانویه از سوی آمریکا، ادامه برجام با 5 کشور دیگر حتماً موجب تحریم طرفهای اروپایی برجام خواهد شد و هیچگاه اروپای مطیع، عطای آمریکا را به لقای ایران نخواهد بخشید و خود را زیر بار چنین تحریمهایی قرار نمیدهد.
9. بههرحال ادامه دادن برجام بدون آمریکا مصداق بارز « کمثل الحمار یحمل اسفارا …» است و ممکن است ایران را حتی از کمترین فایده برجام یعنی بیاعتمادی به دنیای استکبار نیز محروم کند.
10. یقینا گریه و زاری بر جسد بیجان برجامی که حتی زنده آن دردی از ملت ایران دوا نکرد، بسیار بهتر از مومیایی کردن آن با موم اروپاییهاست که منتظر رسیدن خرش به انتهای پل هستند تا هم به ریش سوخته ما بخندد و هم با کوچکترین جرقه باقیانده آن را به آتش بکشد.
داود امیری
https://eitaa.com/rozaneebefarda
تذکرات برجامی آیت الله علوی گرگانی
🔻🔻🔻
🔷تأکید حضرت آیت الله علوی گرگانی بر غیر قابل اعتماد بودن اروپا و تکیه بر نخبگان جوان و مدیریت صحیح و صادرات غیر نفتی
آیت الله علوی گرگانی در دیدار با وزیر کشور٬ با قرائت آیه شریفه « و لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار» فرمودند:امید است این دیدارها برای ملت مفید باشد و بتوانیم با همیاری همدیگر مشکلات کشور را حل شود. همه وزار زحمت میکشند لکن هدف واقعی ما آن است که مملکت بر پای خود بایستد و تکیه به خارج نداشته باشیم.
⚪️ایشان با اشاره به نامگذاری سال جدید به سال حمایت از کالای ایرانی فرمودند: هدف از این شعارهم ایجاد اعتماد و خودباوری به خود است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند حتی به اروپا هم نباید اعتماد کرد. اروپاییها عروسک خیمه شب بازی هستند که در وسط میدان می باشند. همین اروپا هم که میگویند ما با شما هستیم بازهم با آمریکاییها همکاری میکنند. چون همه وابسته به هم هستند و ریشه آنها آمریکایی است و مراقب همدیگر هستند.ما باید خودباوری و اعتماد به خود داشته باشیم و سعی کنیم ملت را از خود راضی نگه داریم.
🔵آن مرجع عالیقدر با اشاره به مشکلات اقتصادی اخیر بیان داشتند: حوادث اخیر دو جنبه دارد یک جنبه آن خارجی است و ناشی از محاصره اقتصادی است که راهکار خاص خود را دارد ولی جنبه دیگر آن داخلی است که به مدیریت مسئولین مربوط می شود و باید درشرایط فعلی جلوی اسراف در هزینه بیت المال گرفته شود. با توجه به مشکلات بودجه ای کشور نباید هزینه های حواشی زیاد همانند همایشها و سفرهای غیر ضرور زیاد باشد و مدیریت صحیح باشد و اگر هم در جایی نیاز است به مقدار ضرورت اکتفا شود تا بیهوده پولی خرج نشود.
🔶معظم له با اشاره به خباثت برخی کشورها اضافه کردند: عربستان با کمک آمریکا بنا دارد از طریق قیمت نفت ملت را در فشار قرار دهد لذا ما باید با اعتماد به جوانان و سرمایه های ملی اتکای خود را به نفت کاهش دهیم و صادرات غیر نفتی را افزایش دهیم.
🔴ایشان با بیان اهمیت نقش جوانان و نخبگان در جامعه فرمودند: باید از نیروی آنها استفاده کنیم و بها به جوانان نخبه داده شود تا آنها دلگرم شوند چرا که آنها سرمایه های واقعی مملکت ما هستند.
❇️ایشان در پایان با اشاره به آیه شریفه گفتند: این آیه بیان گر آن است که اگر به کفار اعتماد کنیم ما را به سمت گرفتاری و آتش می کشانند و مسائلی همچون فعالیتهای هسته ای و موشکی بهانه است. آنها قصد دارند استقلال مملکت را سلب کنند و با اسلام و دین مبارزه کنند.
۹۷.۰۲.۱۹
@rozaneebefarda
#شهید_محرم
خبر تلخ و تکانده بود؛ طلبه ای دیگر٬ بدون #جرم_و_گناهی مورد تعرض قرار گرفته بود.
چند روز بعد٬ خون پاک مرحوم #تولایی با خون سیدالشهدا درآمیخت و در دل محرم به شهادت رسید.
شهادتی مظلومانه و غریبانه٬ در #سکوتی_مرگ_اندود!
در پس این حادثه تلخ٬ پرسش هایی بی پاسخ مانده است؛
۱) این قبیل حمله به طلاب مظلوم و بی پناه که فارغ از هرگونه حفاظتی در دل جامعه روزگار می گذرانند٬ با چه انگیزه ای انجام می شود؟
آیا #روحانیت٬ تقاص ناکارآمدی #روحانی در اداره کشور را پس می دهد؟ یا آنکه مسئله پیچیده تر است و دشمن در پی تقابل سازی #مردم/#روحانیت است و ناکارآمدی دولت روحانی تنها زمینه را برای این پروژه فراهم کرده است؟!
۲) چرا دولتی که چند شعار و #پلاکارد را با #تفسیری_توهمی٬ تحمل نمی کند و طلاب منتقدش را #دستبند و #چشم_بند می زند٬ در این موارد خود را کنار کشیده و #بی_تفاوت است؟ آیا روحانیت قرار است #قربانی #روحانی شوند؟!
۳) نهادهای امنیتی و قضایی که جای خود دارند٬ اما از #مسئولین_حوزوی تعجب می کنیم که عکس العملی ندارند و کاملا عادی با این اتفاق ها برخورد می کنند. به راستی اگر یکی از این حملات متوجه یک آخوند سیلیبریتی یا صاحب منصب شود باز هم همین رویه را شاهد خواهیم بود یا زمین و زمان را بهم می دوزند برای برخورد و چاره جویی؟!
۴) برخی تشکل ها و چهره های مدعی #مطالبات_صنفی روحانیت٬ هم جز سکوت و بی تفاوتی چیزی بروز نداده اند. خون طلاب بر زمین ریخته اما آقایان پرمدعا که پیش تر هم زیر تابوت هیچ شهیدی را نگرفته بودند مبادا که دامن به سیاست آلوده کنند٬ اینبار کارنامه شرم آورتری از خود نشان دادند و ثابت کردند که شعار حمایت از حوزویان و روحانیان٬ واقعیت نداشته و متاسفانه آنان به طلاب نگاهی ابزاری دارند.
پناه بر خدا از اوضاع اسف بار این روزها.... کاش دستی از غیب برآید و کاری بکند...
@rozaneebefarda
قلم به مزد دوزیست و آواره
درنگی در گاه نوشت های محسن حسام مظاهری
محسن حسام مظاهری جوان پرشور اصفهانی است که جامعه شناسی خوانده و گاه و بی گاه مطالبی در نقد #شعائر_اسلامی می نگارد. او با نقد #هیئت_های_مذهبی شروع کرد٬ به آئین های عزاداری سیدالشهدا ع شمشیر کشید٬ هنگام دولت نهم در مدار #مهرورزی_محمود قرار گرفت و با بودجه دولتی مناسب٬ نشریه #فتیان را راه انداخت. در سال ۸۸ با اهالی #فتنه۸۸ هم پیاله شد و تا وقتی که شکست فتنه گران مسجل نشده بود٬ از همراهی با آنان کوتاه نیامد. همزمان با تیم زائری در زمره #سرچشمه_نشینان قرار داشت و در پوشش یک مجموعه های #خصولتی سرچشمه و #خیمه٬ کلان پروژه هایی را با بودجه شهرداری به دست گرفت!
پیشتر در مخالفت با پیاده روی اربعین و مراسم معنوی شیرخوارگان حسینی و... مطلب می نوشت و اکنون او مدتی است که علیه حجاب اسلامی و لباس روحانیت شمشیر کشیده است.
او در تمام این سالها یک پایش در حوزه های علمیه و پایگاه های بچه حزب اللهی ها بود و پای دیگرش در محافل روشنفکران عرفی٬ این دوزیستی اگرچه روزگاری موجب اعتماد هر دو دسته به امثال مظاهری می بود اما به مرور از امثال او شخصیت های مذبذب و #دوجانبه به نمایش گذاشت که در مصاحبت شان اخلاص و صداقت نیست و تنها به جمع آوری فکت برای یادداشت های شبه روشنفکری خویش می گردند و بعد از یک دوره #عیب_جویی٬ خیلی نرم بر کرسی #دانای_کل تکیه می زنند و برای زمین و زمان نسخه می پیچند و هر که و هرچه را که می خواهند تخطئه می کنند.
زائری ها و مظاهری ها و دهباشی ها مصداق بارز نویسندگان و گویندگان #قلم_به_مزد و کاملا #حکومتی اند که زندگانی شان بدون پروژه های دولتی و حاکمیتی نمی گذرد و به دلیل وابستگی مالی و سیاسی شان٬ خط قرمزها برای شان کمرنگ تر از باقی نویسندگان است.
این طیف تلاش دارد راه احسان نراقی را ادامه دهد که مشاور اعظم شاه و دربار بود اما در بیرون ژست استقلال و نقد می گرفت! اینان همچنان بدشان نمی آید که ادامه #شریعتی باشند لذا هر از گاهی لگدی به شریعت و شعائر می زنند و البته خود بهتر می دانند که در دغدغه مندی و هنر و تفکر هنوز و همچنان به گرد پای مرادشان نمی رسند و در حد همان #پسران_سارا_شریعتی باقی مانده اند!
شاید مشکل از پول #جمهوری_اسلامی است که #اپوزسیون_پرور است! از مهدی خزعلی و محمد امجد گرفته تا دهباشی و مظاهری و زائری تا زیباکلام و مخمل باف و ده ها نفر دیگر. اصولا وقتی افرادی با زد و بند و رابطه و بدون واجدیت صلاحیت از مواهب مادی و معنوی حاکمیت و دولت برخوردار می شوند و #رشد_پفکی می کنند٬ باید منتظر باشیم که این رشد کاذب به توهم کاذب بدل شود و اینان خود را صاحب ایده و فکر بپندارند حال آنکه این طیف هرگز در محافل آکادمیک جایگاهی ندارند و جدی گرفته نمی شوند و همین مواجهه بر عقده های روحی شان می افزاید و بیشتر علیه مقدسات شمشیر می کشند و به ساختار شکنی رو می آورند!
این جماعت کیس های مهمی هستند که سیاست های غلط حمایتی جمهوری اسلامی در عرصه فرهنگی و علمی را به اثبات رسانند. به نظر می رسد وقت بازنگری جدی در قطع حمایت های مالی و معنوی از این طیف رسیده است تا آنگاه ببینیم ادعای استقلال شان تا چه پایه با واقعیت سازگار است.
۹۷-۶-۳۰
@rozaneebefarda
بازتاب/۱
رضایی:
آنجا که گفته شاید مشکل از پول جمهوریاسلامی است که اپوزیسیون پرور است،
باید گفت مشکل از تفکری است که اهل تبر ابراهیمی نیست تا بتشکن باشد.
وقتی کاخها رو به بهانه حفظ میراثفرهنگی نگه داشتند، هوس کاخ نشینی و ادامه طریق کاخنشینان رو در سر پروراندند، و خانه ساده امام کوخنشینان رو موزه کردند!!!!
@rozaneebefarda
بازتاب/۲
میثم_ع:
سلام
یادداشت شما درباره محسن حسام، عالی بود. نکات شما خیلی خوب و به جا بود و به نکات درستی اشاره کردید. ژست استقلال، ارتزاق مدام از بودجه دولتی، نقد شعائر دینی، عدم اعتنا به اینها در فضاهای علمی.
او فقط یک ژورنالیست است که با ژست جامعه شناسی و البته ژست علمی، تحلیلهای آبدوخیاری میکند! خواننده ای که خبری از واقعیت نداشته باشند، تحت تاثیر این ژستها قرار میگیرد. ولی اگر خواننده کمی از جوانب مطلب، اطلاعی داشته باشد، متوجه حرفهای سطحی که میزند، خواهد شد. در واقع اینها، کارشان و تاثیرشان روی خوانندهی خالی الذهن است و در هر عرصه ای که ورود میکند، روی تاثیرگذاری روی این دسته افراد، تمرکز میکند. آگاهی یک خواننده، چیزی است که باطل السحر این سنخ سخنان است، و همان طور که میبینیم، این نویسنده هرگز به سراغ متخصص در هر موضوعی که قصد نقد آن را دارد نمیرود و هرگز وارد فضای علمی نمیشود، بلکه چندان علاقهای هم به خواننده مطلع ندارد و صرفا سراغ خواننده خالی الذهن در فضای رسانه ای میرود!
دلیل اینکه هیچ کدام از تراوشات فکری او مانند مجله هابیل و کتابهایش، در مجامع علمی، مورد توجه قرار نگرفته، همین است که پایه سستی دارد.
متاسفانه آقای زائری هم از همین سنخ است.
@rozaneebefarda
حوزه علمیه قم و چالش #تدریس
🔻🔻🔻
چند سالی است که برخی مدرسین سطوح عالی که در یک طیف سیاسی و فکری خاص دسته بندی می شوند٬ به وضعیت تدریس طلاب فاضل در حوزه قم اعتراض دارند و عملکرد و سیاستگذاری های نسبتا سختگیرانه مرکز مدیریت و شورای عالی را زیر سوال می برند.
گذشته از محتوای انتقادات و اغراض ثانویه مترتب بر آن٬ ادبیات اعتراض این جماعت نیز چندان جالب نیست و بیشتر به ابراز نظرهای ژورنالیستی و سیاسی شبیه است!!
سوال اصلی این است که اکنون وسیع ترین مدارس علمیه سطوح عالی(مانند مدارس مبارکه خان و آیت الله گلپایکانی ره و...) در دست کدام تشکل حوزوی است؟؟
آیا تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید٬ در اختصاص مدرس به طلاب و اساتید٬ هیچ فیلتر خاصی ندارد؟ مثلا بهترین ساعات تدریس را حاضر می شوند در اختیار یک یا گروهی از استادان ناشناس یا مخالفان فکری خویش قرار دهند؟! عملکرد آقایان نشان می دهد که علی رغم شعار آزاد شدن تدریس و... ایشان عرصه اختصاص امکانات حوزوی به اساتید و فضلا را کاملا و دقیقا سیاستگذاری و ریل گذاری می کنند.
آیا بهتر نیست به جای ژست های روشنفکرانه بی پشتوانه٬ نخست اصلاح را از خود شروع کنیم؟! حتمن طلاب عزیز عملکردها را ملاک قضاوت قرار می دهند و نه شعارها را!
@rozaneebefarda
توضیحات جناب آقای سید محمدجواد علوی بروجردی از سران #نشست_اساتید پیرامون ماجرای دیدار با لامونت #انگلیسی
با این جوابیه اقدام برای دیدار تایید شده است و سوال هایی را برانگیخته است!
@rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
#واقعه_فیضیه
#نشست_اساتید
#کلامی_با_آیت_الله_علوی_بروجردی ۱
باسمه تعالی
از چند طریق با خبر شدم حضرت آیت الله علوی بروجردی بعد از تجمع فیضیه خدمت آیت الله العظمی مکارم شیرازی و مراجع دیگر رسیده اند وحرفهایی در این زمینه داشته اند
لذا خواستم چند کلمه خدمت ایشان عرض کنم و مطمانم کسانی در کانال هستند که حرفهای بنده را به ایشان می رسانند
مقدمتا عرض کنم بنده چندین جلسه خدمت ایشان رسیده ام و درباره مکتب فقهی آیت الله العظمی بروجردی ره با ایشان ۳ جلسه مصاحبه داشته ام و نسبتا ایشان را می شناسم. ایشان در فقه و اصول از نظر بنده تنها ادامه دهنده مکتب آیت الله العظمی بروجردی ره هستند و در سیاسیات و اجتماعیات هم با مطالعه، کسب اطلاع شخصی از شاگردان و معاشران و تحقیقات دیگر، اشراف کاملی به سبک و سلوک آن مرجع بزرگ پیدا کرده اند و ایشان الگوی آیت الله علوی بروجردی در مسیرشان هستند همچنین این بزرگوار نوه دختری آن مرجع بزرگ می باشند.
اما عرایض بنده خدمت ایشان
گرچه نمی دانم چه به مراجع گفته اید اما مسلما با سوابقی که دارید با این نوع کارها مخالفت دارید و در مخالفت ایشان هم موثر بوده اید به هر حال از حضرتعالی تقاضا دارم مطالب زیر را مد نظر خود قرار دهید
۱ قبل از ورود امام راحل عظیم الشان به مسائل سیاسی بعضی اعوان و انصار آیت الله العظمی بروجردی ره و بزرگان حوزه تحت تاثیر جد شما بودند اما با ورود امام خمینی ره به این عرصه عمده حوزه از همه طبقات تحت تاثیر ایشان واقع شد و جو حوزه با مجاهدت امام و مریدان فولادین اطرافشان فضای دیگری پیدا کرد و الان هم جو عمده حوزه همین است. منش و روش امام خمینی ره به نحوی بروزرسانی و جهش در تفکر، منش و روش آن مرجع بزرگ بود و الان این منش و روش مقبول عده زیادی از بزرگان حوزه شده است و لذا منش و روش آیت الله العظمی بروجردی نه حقیقتا دیگر به روز است و نه به صورت آماری طرفدار عمده ای دارد لذا عمل طبق آن منش، در این زمان جواب نمی دهد و نخواهد داد چرا که بدنه ای که همراه این فکر باشد وجود ندارد بله شاید عده ای از اساتید و بزرگان حوزه با شما همراهی کنند اما این به معنای همراهی عمق، سطح، بدنه و عمده حوزه با شما نیست.
۲ جد بزرگوار شما مرجع وحید بود و بزرگان دیگر هم اگر با ایشان همراه نبودند ولی کارشکنی نمی کردند و حتی امام خمینی ره به عنوان بزرگترین مدرس قم با آن اعتبار تقوایی و علمی با اختلاف نظر زیادی که در امور مختلف با ایشان داشت اما هر جا که بوی تضعیف مرجعیت و مدیریت ایشان می آمد طرف آیت الله العظمی بروجردی ره را می گرفتند تا ایشان موفق به اداره حوزه شوند که نمونه روشن آن همراهی ایشان در کم شدن تدریس فلسفه به دلیل سروصدای بزرگان مشهد بود.
اما امروز اقلا ۳ رویکرد عمده در مراجع وجود دارد و شما هم مرجع نیستید و اگر باشید هم مرجع وحید نخواهید بود لذا نمی توانید مثل آیت الله العظمی بروجردی ره اِعمال اراده کنید خصوصا که همراهان خاص ندارید و جو حوزه هم با شما همراه نیست و حتی اگر مرجع هم بشوید و همراهانی هم داشته باشید نحوه توزیع قدرت در حوزه از جهات مختلف، مانع اِعمال اراده تام شماست بنابراین اقلا در مقام اِعمال منویات خود مقتضیات زمان و مکان را در نظر بگیرید و بدانید در بهترین شرایط کسر کمی از منویات خودتان را بتوانید در بعضی امور سیاسی و اجتماعی اِعمال کنید.
۳ مخالفت شما با جو عمومی انقلابی حوزه به دلیل نپسندیدن منش و روش انقلابیون که تا به حال چندین بار از شما مشاهده شده فقط و فقط برای شما هزینه سازی گزاف خواهد کرد لذا عرض خاضعانه این طلبه خدمت شما بزرگوار این است که فارغ از جو حوزه بدون در افتادن با طلاب و عموم حوزویان به خدمات خود مشغول باشید که تا به حال هم به اندازه لازم و کافی مخالف دارید و این مخالفان هم با یک سخنرانی شما قانع نشده و نمی شوند و به مخالفت خود ادامه خواهند داد و به این مطلب هم توجه کنید که اصولا هیچ چیز، دیگر پنهان نخواهد ماند خصوصا در فضای نخبگانی حوزه.
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#واقعه_فیضیه
#نشست_اساتید
#کلامی_با_آیت_الله_علوی_بروجردی ۲
۴ شما به عنوان یکی از سران نشست اساتید بالاخره به طلاب توضیح دهید عملکرد نشست اساتید با شعارهای نشست چگونه جمع می شود. قرار بود نشست مشکلات صنفی طلاب را پیگیری کند و به مشکلات اساتید برسد. از یک طرف با رییس جمهوری که آن موقع ناشناخته بود دیدار می کنید و میگویید حاضر به تئوریزه کردن شعار سیاسی شان هستید، حال آنکه توجه نداشتید پشت یک شعار چقدر نقشه و فلسفه خوابیده و شاید خود شما با عمق عملی همین شعار، هنگام بروز و ظهور مخالفت شدید کنید و حالا که کارنامه ضعیف این دولت روشن شده با تجمع طلاب برای همصدایی با مردم مخالفت می کنید، با تفکر شما حوزه اگر می خواست بگوید از حکومت مستقل است این کار قابل جمع بود، چرا با این کار مخالف بوده اید نمی دانم ولی این حرکات سران نشست فقط و فقط به ضرر نشست خواهد بود اقلا از نشست استعفا بدهید و بعد به این کارها مبادرت بورزید تا نشست به راه خود ادامه دهد.
۵ از شما تقاضا دارم طبق منش آیت الله العظمی بروجردی هنگام مرجعیت آیت الله العظمی اصفهانی و حرکت آیت الله العظمی قمی در اموری که با انقلاب هم فکر و همراه هستید مثل تقریب و مسائل بسیار دیگر با انقلاب و عموم طلاب هم افزایی داشته باشید و در امور دیگر سکوت پیشه کنید تا کار به جایی نرسد که علاوه بر طلاب و اساتید، بزرگان حوزه با صراحت با کارهای شما مخالفت کنند و شما عملا نتوانید کاری از پیش ببرید.
ارادتمند شما و بیت آیت الله العظمی بروجردی
سلمان رئوفی
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۷/۶/۶
@salmanraoofi
تجمع ۲۵ مرداد ۹۷ فیضیه را چه کسی به سمع و نظر مراجع انقلابی قم رساند؟!
🔻🔻🔻
بعد از تجمع اعتراضی مدرسه فیضیه تیم رسانه ای و حوزوی زاویه دار با جریان انقلابی که از قضا حامی دولت هم هست فعال شد و عملیات روانی شدیدی را رقم زد.
فارغ از نقدهایی که به برخی سخنان سخنران محترم جلسه و محتوای متشابه برخی شعارها ممکن است وارد باشد٬ توجه به عملیات روانی پیچیده منتقدان جریان انقلابی بسیار عبرت آموز و قابل پی جویی است و بدین جهت بعد از گذشت یک ماه و نیم از واقعه٬ فرصت برای طرح برخی پرسش ها و نکات فراهم است.
۱) عکس پلاکاردها که به طور موقت و محدود در فضای جلسه برافراشته شد توسط #خبرگزاری_شفقنا (مربوط به #ابوالفضل_فاتح) بازتاب گسترده یافت!
۲) برخی چهره های سیاسی بدسابقه مانند #کرباسچی به میدان آمده و به انتقام کشی و موج سواری علیه حوزه پرداختند.
۳) جریان مرحوم #هاشمی_رفسنجانی که منتظر وقت بود٬ فرصت را برای ترویج و تایید دروغ پیشین و تهمت به نظام مناسب دید!
حال آن که اگر قرار به محاکمه باشد٬ آنکه تهمت قتل هاشمی به نظام را مطرح کرده بود و نشر داده بود٬ احق به محاکمه است. و اینکه در مورد آقا سید احمد نیز برخی محافل سیاسی شخص آقای هاشمی را متهم کردند که نشان می دهد نمی توان این قبیل اتهامات را جدی گرفت!!
۳) دو تن از روحانیون برای تبیین جهت دار ماجرا به دیدار دو تن از مراجع عزیز انقلابی قم رفتند. یکی از سران #نشست_اساتید به دیدار با یک مرجع و یکی از مؤسسین #مجمع_محققین_و_مدرسین با مرجع عزیز دیگر دیدار کرد که حاصل گزارش های جهت دار آنان در #بیانیه_ها نمود یافت.
@rozaneebefarda
برشی از یادداشت های #کنیاز_دالگورکی که در آثار آیت الله #مرعشی_نجفی انعکاس یافت/ فعالیت جاسوس های انگلیس و روس در حوزه علمیه نجف!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیت الله العظمی مرعشی نجفی٬ بزرگ مزبان فرهنگ تشیع٬ از مشاهیر شیعه در عرصه سندپژوهی و تراجم و رجال و علوم مرتبط است.
یادداشت های پراکنده آن جناب در موسوعه سه جلدی انتشار یافته که برخی به فارسی و برخی عربی است.
در یکی از این یادداشت ها٬ در خلال روایت شهادت فردی به نام حکیم احمد گیلانی٬ به نقل بخش از یادداشت های دالگورکی می پردازد که خط نفوذ جواسیس در حوزه علمیه را روایت می کند.
برگردان فارسی متن آیت الله مرعشی را در ادامه خواهید خواند.
🔻حکیم احمد گیلانی از حکمای ربانی و فلاسفه الهی، شخصیتی باتقوا، عابد، صاحب خرد، ادیب، شاعر ماهر، که به دست حسینعلی بهاء_رئیس بهائیت_، به دستورِ منشیِ سفارتِ روس در تهران _کنیاز دالگورکی_ به شهادت رسید.
منشی در یادداشتهایی که در وقایع مختلف و خدماتی که برای دولتش انجام داده، گفته است مطالبی نوشته که خلاصه اش چنین است: من به عنوان منشی سفارت روس وارد تهران شدم. من در محافل ایرانی حضور یافته و بر اسرار آنها آگاه شدم. اظهار اسلام کردم و با یکی از اهل علم به نام اسم شیخ محمد از روستای لمراسک _از شهرهای مازندران_، ملازم گردیدم و فراگیری کتب نحو، صرف، قرآن، فقه و اصول را آغاز نمودم. شیخ محمد از شاگردان حکیم محمد گیلانی بود که از مدرسین علوم عقلی در تهران به شمار می آمد. به وسیله شیخ محمد به حکیم نزدیک شدم و در مجلس درس او حاضر گردیدم. حکیم گیلانی مردی الهی، زاهد و فیلسوف بود و من علوم و معارف او بهره بردم.
مجلس درس حکیم مرکز حضور اشراف تهران و وزراء تهران بود. پنهانی مراقب آنان بودم. برایم روشن شد که غیر از میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی _وزیر مشهور به دانش و زیرکی_ و حکیم احمد گیلانی، همه بزرگانِ دولت سلطان محمد قاجار متمایل به دولت روسیه بودند. لذا به نابودی و هلاکتِ این دو تصمیم گرفتم. به محمد شاه نزدیک شدم و در زمره خاصّانِ او درآمد. آنگاه از آن دو نفر سعایت نمودم و برایش اثبات کردم که این دو نفر در صدد از بین بردن دولت و سلطنت تو هستند. سلطان گفت: از بین بردن قائم مقام برای ما سهل است اما حکیم گیلانی از علماء و حکماء است که عموم مردم به او اعتقاد دارند لذا امکان از بین بردنش وجود ندارد. من گفتم قتل احمد گیلانی بر عهده من! من برای این کار کفایت می کنم. پس سمِّ مهلکی آماده کردم و میرزاحسینعلی _که از دوستدارانِ دولت روس بود_ را خواستم. در ابتدا به او صد اشرفی از سکه های ضرب شده به نام فتحعلی شاه، دادم و سمّ را به او داده، دستور تقل حکیم گیلانی را دادم. شربتی از گلاب و قند درست کرد و به حکیم نوشانید و او هنگامِ نوشیدن، از دنیا رفت. این واقعه در 28 صفر 1251 رخ داد.
شاه قائم را به نگارستان فرا خواند و در صفر سال 1251 به شهادت رساند. پس دولت روس از این دو مرد راحت شد.
من در اهتمام برای استقلال ایران، مثل آن دو کسی را ندیدم. مسئولیت این کارِ زشت با من بود و من بخاطر این واسطه گری پشیمان شدم؛ زیرا حکیم مردی الهی مانند رهبانِ دین مسیح بود و قائم مقام نیز برای دولت و وطنش مردی راستگو و امین بود و واسطه گری برای قتلِ چنین افرادی، نشانه شقاوت است. الی آخر.
از سخنانِ منشی سفارت روس چنین به دست می آید که از تهران به سمت عراق حرکت کرد و وارد کربلا شد، و به نامِ شیخ عیسی لنکرانی ملقّب گردید. در درس سیدکاظم رشتی حاضر شد. منشی، محرک میرزاعلی محمدعلی برای دعوت به بابیت از جانب امام زمان(ع) گردید. بعد از قتل علی محمد، محرک میرزا حسینعلی و یحی صبح ازل گردید. از کلامش چنین به دست می آید که به لباس اهل علم ملبس گردید. او گفته: وارد نجف شدم و عده ای از طلاب را دیدم که مثل من #جاسوس بودند اما برای دولت #بریتانیا کار می کردند.
موسوعه علامه مرعشی/ ج 2/ صص 245و 246
@rozaneebefarda
یادداشت #علی_علیزاده پیرامون عملکرد متناقض #حمید_فرخ_نژاد
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جناب آقای فرخنژاد. سلام مجدد. اول، من یک فعال سیاسی و رسانهای هستم. تمام زندگیم همینجا شفاف روبروی شما و مخاطبانم است. اگر گمان میکردم دستگیر کردن شما ذرهای امنیت هشتاد میلیون ایرانی را بیشتر تامین میکند و مانع ایجاد یک سوریه و لیبی دیگر میشود مطمين باشید به شکل علنی مینوشتم فرخ نژاد باید دستگیر شود. آنقدر هم در این سالها دروغ از مدعیان صنعت حقوق بشر شنیدهام که نگران قضاوت وحمله شان نمیبودم. اما معتقدم هرگونه برخورد امنیتی با افرادی مثل شما در سالهای گذشته فقط و فقط باعث ایجاد مظلوم نمایی کاذب و محبوبیت کاذب برای افرادی مثل شما و گفتار سیاسی تان شده که صریحا معتقدم گفتار استعماری و وطنستیزانه است. نه. آقای فرخ نژاد. شما و بقیه سلبریتیهایی که این سالها الفبای غیرت ملی را زیر سوال بردند باید در مقابل افکار عمومی احضار و محاکمه شوند. شفاف شفاف. مقابل چشمهای مردم. نه اینکه بروید در مخفیگاه نیروهای امنیتی معامله کنید و بعدا با گرفتن دستمزدهای سنگین فیلمهای خاص بسازید.
🔹آقای فرخنژاد. گفتهاید چهل سال است با سکوت رسانهها عدهای مال مردم خور و غارتگر بیتالمال پولها را به حوالی جایی که من هستم بردهاند. آقای فرخ نژاد. حوالی جایی که من هستم دقیقا یعنی کجا؟ شما مگر خودتان گرین کارت آمریکا ندارید؟ چقدر از اموال شما در آمریکا سرمایهگذاری شده؟ چقدر از ریالهای هشتاد میلیون مردم ایران را به دلار تبدیل کرده و در آمریکا و کانادا به شکل ملک و آپارتمان سرمایهگذاری کردهاید؟
http://yon.ir/n9IFG
🔹 آقای فرخنژاد. شما دوستی عمیق و همکاری حرفهای جدی با محمد امامی داشتهاید. با او و فرزندانش در کانادا رفت و آمد خانوادگی هم دارید. چرا یک بار یک پست درباره محمد امامی نمیگذارید و به مخاطبانتان حقیقت رابطه تان با محمد امامی را نمیگویید؟ چرا نمیگویید محمد امامی تهیه کننده سریال شهرزاد کسی است که سیزده هزار میلیارد تومن از صندوق بازنشستگی فرهنگیان دزدیده است. به همین راحتی. آقای فرخ نژاد. سیزده هزار میلیارد تومن میدانید یعنی چه؟ انهم وقتی دلار سه ازار تومن بود؟ آیا بخشی از پولی که رفیق شما با خیال راحت از نهصد هزار معلم مستضعف این کشور غارت کرد به جیب شما هم رسید؟ شما که اهل شفافیت هستید چرا بعد از پنج سال سکوت یک پست ناقابل درباره محمد امامی و رابطه خودتان با این فرد شفاف سازی نمیکنید؟
🔹جناب آقای فرخ نژاد. از شخصیتهای فرهنگ خودمان نقل قول و حدیث نمیاورم. از رییس جمهو آمریکایی میاورم که گرین کارتش را دارید و پولی که از اقتصاد ایران در می اورید را سالی چند ماه انجا خرج و سرمایه گذاری میکنید. جان اف کندی رییس جمهوری امریکا میگوید: «نپرس کشورم برای من چه کرده. بپرس تو برای کشورت چه کردی؟» حالا من از شما میپرسم. فقط یک فقره دستمزد شما در سال نود و دو برای فیلم استرداد چهارصد و هشتاد میلیون تومن یعنی معادل سه میلیارد تومن امروز بود. با این پول چه کردید؟ چقدر برایش مالیات دادید؟ آن موقع برای ندادن مالیات ارتباطات با نیروهای امنیتی و استفاده از پارتی بازی اشکالی نداشت؟ راستی شما که بچه آبادان هستید این سالها میتوانستید با ده درصد پول یک اپارتمان تان در امریکا، یک مدرسه در ابادان بسازید؟ چرا نساختید؟
🔹آقای فرخ نژاد. شما نماد هستید. نماد فساد و تباهی و زوال فرهنگی. شما نماد کسی هستید که با محمد قالیباف فالوده میخورد و نیم ساعت بعدش با حسن روحانی بستنی میزند تا هر کدامشان رییس جمهور شدند او دستمزدهای چند صد میلیونی اش را از دست ندهد. شما نماد کسی هستید که سال هشتاد و هشت منتقد نظام بودید و همزمان هم از امنیتی ترین نهادهای نظام و همینطور از دولت احمدی نژاد حقوق های کلان میگرفتید و برایشان فیلم میساختید. شما کسی هستید که در فرهنگ عامه میگویند «بچه زرنگ». و شما تازه به جای اینکه از نداشتن اصول اخلاقی سرافکنده شوید دو قورت و نیم تان باقی است و به این بچه زرنگ بودن افتخار هم میکنید.
🔹 اما بچه زرنگ بودن شما و رفقایتان مثل محمد امامی امروز کار ما را به اینجا رسانده. کسی از شما نخواسته نقد نکنید. بلکه خواسته با دشمن خارجی همکاری نکنید و با نویز و عربدهکشی فضا را آلوده نکنید تا راه اصلاح و اندیشه و تغییر در این جامعه بسته نشود. تا آنها که سلامت مالی و اخلاقی شان اثبات شده است و ذهن شان هم مستعمراتی و غربزده نیست، پا به میدان بگذارند و بدون اینکه به دشمن پاس گل بدهند، مقابل فساد و ناکارآمدی بایستند. نه کسانی که رفیق دزد هستند و شریک قافله.
#منتقدین_دوزیست_و_قلم_مزد
#ژست_استقلال_در_حین_وابستگی
#شریک_دزد_و_رفیق_غافله
@rozaneebefarda
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
⛔️ با قرارداد FATF مخالفیم و نمی گذاریم امضا شود/ حوزه علمیه باید بیدار باشد
🔻آیتاللهالعظمی نوری همدانی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم:
http://hawzahnews.com/detail/News/463916
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
روزنه:
#نرده_های_نامرئی
درنگی در پدیده حصر خزنده عالمان دین
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
از گذشته بسیار دور٬ روحانیت شیعه لا اقل دو راهبرد تبلیغی کلی در مواجهه با توده مردم داشته است؛
دسته ای چونان پیامبر(ص) #طبیب_دوار شده اند و در کوی و برزن به دنبال درمانگری از مردم بوده اند.
دسته دوم #امام_وار٬ در دهلیز خانه بیتوته کرده و به انتظار #مراجعات_محتاجان و #مشتاقان نشسته اند.
اکنون اما مناسبات مردم و روحانیت به دلایل متعدد دچار دیگرگونی شده است.
دسته ای مدیر شده اند و ناگزیر در بند حاجب و نگهبان و مسؤول دفتر و ... اسیر گشته اند.
دسته ای دیگر اما نه دامن به سیاست آلوده اند و نه رنج کار اجرایی به تن داده اند و به قول خودشان در #متن حوزه مانده اند اما برخی از این جماعت سطح زندگی شان آنها را از مردم جدا کرده که صدالبته الحمدلله در #اقلیت محض اند.
برخی دیگرشان اما گرچه شعار مردمی بودن شان گوش فلک را کر کرده و بر زمین و زمان ان قلت دارند٬ با اینهمه نه تنها #گره_گشا نبوده که خود گره کور مناسبات مردم با #رجال_دینی اند. آنان گرچه بسیار انگشت شمارند ولی حضورشان بسیار #مؤثر و تعیین کننده است. آنان هوش ارتباطی فوق العاده دارند٬ قدرت نفوذشان بالاست٬ شخصیت ژله ای دارند و به موقع خود را به چهره های طراز نزدیک می کنند و در کنار آنها #بیتوته نموده٬ یک عمر از آنجا جم نمی خورند!
گاهی خود را #بیت_باز هم می نامند. حوزه و مردم و حتی #مرجعیت_معظم از این جماعت٬ کم سیلی نخورده است.
آنان به جای #وصل کردن٬ برای #فصل کردن آمده اند! ظاهرا روشنفکرنما جلوه می کنند و شعارهای خوش لعاب بر لب دارند اما به غایت #انحصارگرا هستند.
آنان گرچه برای برداشتن چند میله از فلان نماز جمعه جشن می گیرند یا از ماشین دودی و حلقه محافظین برخی حضرات می نالند تا مثلا آزادی خواه جلوه کنند اما واقعیت آن است که خودشان حکم #نرده_نامرئی دارند! مدام یک شخصیت را در حصار گرفته اند و هیچ کس را یارای عبور نیست!
@rozaneebefarda