eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
👓 آن‏جايى كه ما می ‏بينيم از جمهورى اسلامى حساب می ‏برند و البته همراه با حساب بردن، ميزان دشمنى هم يك نسبت مستقيم دارد! يعنى هر چه حساب می برند، همان اندازه هم دشمنى می ‏كنند، خباثت نشان می ‏دهند. اينها همه ‏اش براى خاطر امام است! 🔹 آن جايى كه می ‏بينيم كه نه، حسابى نمی ‏برند...آن‏جا جايى است كه ما چهره‏ يك خرده‏ ضعيف شده!! هر جا اين‏جورى بشود آنها چهره‏ شان چهره‏ ى خودى است با ما! 🔹 هر جا ما يك خرده قويتر و غليظتر بشود آن‏جا چهره‏ ى آنها، چهره خصمانه، خشن، اين جورى است. يعنى از لحاظ سياسى هويت حقيقى نظام به نام امام و شخصيت امام و حضور امام است و اين حضور هر چه قوی ‏تر باشد جمهورى اسلامى از لحاظ سياسى قوی ‏تر است... ‼️ از لحاظ هيبت سياسى در دنيا، هر اندازه‏ كه جنبه‏ ى این نظام قوى باشد، به همان اندازه وقع سياسی ‏اش و آبروى سياسيش و هيبت سياسيش و عظمت سياسی اش بيشتر است!! 💬 امام خامنه ای ۲۷اردیبهشت۷۲ منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ص۴۶۸ 📸 حسن فریدون نیز در تصویر دیده می شود! @HozeTwit
👓 اين مراسم مظهر سه جنبه‏ ى و و نيز است. لذاست كه مهم است حفظ بشود. البته باید سعی بشود (بحمدالله همين سعى هم هست) اولاً مراسم صددرصد مردمى باشد. يعنى مردم این را احساس كنند. مصلحت نيست كه اين مراسم تبديل بشود به يك مراسم رسمی... 🔹 فرق است بين يك مراسم اعتقادى مثل عاشورا و شهادت ائمه (عليهم‏ السّلام) و يك چيزى كه جنبه‏ ى فرمايشى و دستورى و بخشنامه‏ اى داشته باشد. آن نوع اول بايد باشد؛ مراسم امام بايد نوع اول باشد. حالا اين، البته تدبير می خواهد، فكر می خواهد. ...بخودى خود نمی ‏شود، به صرف اين كه بگوييم مردم! اين مراسم را مردمى كنيد. اين جورى نمی ‏شود. مردمى كردن مراسم، روشى دارد، اسلوبى دارد، سعى كنيد مراسم مردمى باشد. البته خب مردم به مرقد امام علاقه ‏مندند، دوست می ‏دارند. 🔹 اما ما نمی ‏خواهيم فقط مراسم مخصوص مرقد باشد. ما می خواهيم مراسم در همه ‏ى ايران باشد!! خوب مظهرش قله‏ اش اين‏جاست! اما همه جا بايد باشد. يك مراسم صد درصد مردمى كه شركت كنند. 💬 امام خامنه ای ۲۷اردیبهشت۷۲ منتشر شده در منشور حوزه روحانیت جلد۷ ص۶۹۷ @HozeTwit
دروغ شاخدار و بازتاب گسترده آن در رسانه های حامی دولت در سالگرد ارتحال امام @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ◽️محمد هاشمی که بعد از برادرش تمایل عجیبی به پیدا کرده، در سخنانی عجیب و خلاف واقع که هیچ مستند و مدرکی ندارد، مدعی شده بعد از ، امام پیشنهاد قائم مقامی خود را به آقای هاشمی داده اما او قبول نکرده است! ▪️این سخنان در حالی مطرح شده که امام خمینی با انتخاب خود آقای منتظری به قائم مقامی نیز مخالف بود و هاشمی علی رغم نهی صریح امام، به این اقدام خسارت بار اصرار کرد و جالب آنکه بر اساس مستندات موجود، عدم رضایت امام نسبت به این موضوع را از همگان حتی نزدیکترین دوستان خود و بستگانش نیز داشت؛ چنانکه مرحوم (شوهر خواهر و پسرعمو و دوست نزدیک هاشمی) در خلال جلسه اضطراری مجلس خبرگان در نیمه خرداد 68 تصریح می کند که اگر از عدم رضایت امام خبر داشت، هرگز به قائم مقامی منتظری رأی نمی داد! مقام معظم رهبری نیز که هاشمی مدعی است بسیار به ایشان نزدیک بوده، در کتاب روایت رهبری، تصریح دارند که سالها بعد از واقعه انتخاب منتظری به قائم مقامی، از نظر مخالف امام اطلاع یافته اند! در خاطرات سایرین، از جمله خاطرات مرحوم امینی(همشهری و دوست نزدیک منتظری و عضو هیئت رئیسه وقت مجلس خبرگان) نیز نسبت به مخالفت امام با قائم مقامی و عدم استجازه از امام برای مطرح کردن این موضوع در مجلس خبرگان، به تفصیل سخن به میان آمده است! 🔹با وجود این حجم از اسناد و تصریحات تاریخی، چگونه محمد هاشمی به خود جرأت داده به تحریف و دروغ پردازی اقدام کند و رسانه های اجاره ای خرده جریان اعتدال، چرا باید اینچنین آزادانه بتوانند، به نشر اکاذیب بپردازند؟؟! 🔸بازنشر گشترده این مصاحبه تحریف آمیز، بیش از سایر رسانه ها، توسط انجام شده است که پیش از این، روزنه در پرونده ویژه خود، عقبه سیاسی و عملکرد آن را مورد بررسی و ارزیابی تفصیلی قرار داده بود: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4200 🔲گزیده ای از مصاحبه تحریف آمیز را در ذیل بخوانید: در آن زمان، به خود آقای هاشمی پیشنهاد نشد که خودشان برای رهبری اقدام کنند؟ بعد از عزل آقای منتظری، آقای هاشمی خیلی ناراحت بود امام به آقای هاشمی پیشنهاد داده بودند که خبرگان شما را به‌عنوان قائم مقام معرفی کنند، نامه دهند، من نامه دهم، تایید می‌کنند. آقای هاشمی تقریبا یک هفته گریه می‌کرد و می‌گفت نه، من نمی‌خواهم. از امام خواهش می‌کرد که چنین کاری نکنند، یعنی کرارا خواهش کرده بودند که چنین کاری نکنند.مثلا یکی از دلایلی که پرسیدیم، ایشان می‌گفتند اگر من چنین چیزی را می‌پذیرفتم،اینگونه می‌شد که قضیه آقای منتظری را من مثلا این کار را کردم و ایشان نکرده بود، کسانی دیگر بودند. بنابراین بله، به آقای هاشمی پیشنهاد شده بود، ولی ایشان نپذیرفتند. حتی از طرف خود امام هم پیشنهاد شده بود. به نظر شما چرا آقای هاشمی نپذیرفت، حتی در زمان خبرگان برای رهبری، رهبری را نپذیرفت و سعی کرد که به‌عنوان مرد در سایه انقلاب بماند؟ بالاخره این‌ها مسائلی است که ایشان با خودش به گور برده و ما دیگر نمی‌دانیم که چرا نپذیرفت. البته نگاه جامعه به آقای هاشمی خیلی مثبت بود و الان هم هنوز سوالی که مردم هنوز عموما انجام می‌دهند، راجع به همین مساله است، ولی این دلیل اصلی یا دلیل واقعی که آقای هاشمی نپذیرفت، من اطلاع ندارم که به چه دلیل ایشان نپذیرفت. شاید ایشان تصور می‌کرد که در کنار رهبر باشد، بهتر از این است که رهبر باشد و نقش خودش را بتواند ایفا کند و سالیان طولانی هم ما دیدیم که آقای هاشمی هم به رهبر وفادار بود و هم در کنار رهبر بود. این جمله آقای هاشمی که به آقای خامنه‌ای گفته بودند و از تلویزیون هم یکی، دو بار پخش شد که ما با هم اختلاف نظر داریم، معمولا در جلسات خصوصی نظراتم را به ایشان می‌گویم، ایشان هم نظراتش را به من می‌گوید، ولی من می‌گویم به ایشان که من حجت دارم حرف شما را قبول کنم، ولی شما حجت نداری حرف من را قبول کنی، چون شما رهبری، من حجت دارم که حرف رهبر را قبول کنم، اما من که رهبر نیستم، شما حجت نداری که حرف من را قبول کنی. یعنی این‌که این سال‌های اخیر اختلاف نظر داشتند روی مسائل، ایشان نظراتشان را هم می‌گفتند، ولی حالا چقدرش را آقای خامنه‌ای می‌پذیرفت یا نمی‌پذیرفت،ما نمی‌دانیم، ما که دیگر در بین جلسات دونفره این‌ها نبودیم، ولی یک مواردی بعضا متوجه می‌شدیم که ایشان نظراتی داشتند، ولی آقا نظر دیگری داشتند و نهایتا هم ایشان نظر آقا را می‌پذیرفتند. 🔶پی افزود امید است نهادهای متولی امر تاریخ نگاری در جمهوری اسلامی به این مدعای دروغین پاسخ دهند و به موازات آن،نهادهای قضائی نیز با حساسیت ویژه نسبت به پدیده ،با عوامل بازنشر این سنخ مطالب خلاف واقع، بطور جدی برخورد کنند. @rozaneebefarda
💥خاطره رهبر انقلاب از دیدار با امام خمینی(ره) در روز ۱۴ فروردین ۱۳۶۵ @rozaneebefarda
15 خرداد.mp3
7.76M
🎙صدای قیام 🔴 ؛ برش صوتی از کتاب «نهضت امام خمینی»؛ به مناسبت سال‌گرد قیام خونین 15خرداد «خبر توقیف امام، برق‌آسا در سراسر قم پیچید و توفانی از خشم در میان توده‌های مسلمان و انقلابی این شهر مذهبی برانگیخت. مردم قم در حالی‌که اشک می‌ریختند و بر سر و سینه می‌زدند، رو به خانه امام نهادند و در مقابل خانه اجتماع کردند. هنوز آفتاب 15خرداد سر از افق بر نیاورده بود که کوچه پر از جمعیت انبوهی پوشیده شد. مردم آشفته و خشمگین گاهی اشک می‌ریختند و بر سر می‌زدند و زمانی همانند شیر می‌غریدند و علیه شاه و هیأت حاکمه شعار می‌دادند و اظهار تنفر و انزجار می‌کردند. دیری نپایید که...»(نهضت امام خمینی ج1 ص517-515) سال‌گرد قیام خونین 15 خرداد است. قیامی که به فرموده امام برای همیشه عزای عمومی اعلام شده است. خوانش دوباره این قیام تاریخی و ابعاد شگفت‌انگیز آن برای آشنایی با حقیقت قیام امام خمینی و ملت ایران بسیار مفید خواهد بود. 🎙 را از بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بشنوید. ▫️▫️▫️ Bonyadtarikhbook-ir ▪️▪️▪️ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
990314_سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی .mp3
17.41M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله). ۹۹/۳/۱۴ @rozaneebefarda
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙🚨شما رهبر بشوید...‌ 🔻صدایی که برای اولین بار منتشر می‌شود؛ این فایل صوتی، حاوی سخنانی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یک محفل خصوصی، از دیدار محرمانه با حضرت امام خمینی در سال آخر عمر امام بیان میکنند؛ جایی که امام برای اولین بار در حضور سران قوا به ایشان میگویند «شما رهبر بشوید». 🔻حضرت امام خمینی در مهرماه ۶۷، یعنی قریب به شش ماه مانده به رویدادهای فروردین ۶۸ که به عزل آقای منتظری از رهبری آینده نظام و انقلاب انجامید، در جلسه‌ای با سران قوا (آقایان خامنه‌ای، هاشمی، موسوی، موسوی اردبیلی) و حاج سید احمد خمینی، ضمن تاکید مجدد بر کنار گذاشتن آقای منتظری، رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را پیشنهاد داده بودند.‌ 🔸وقتی امام آقای موسوی اردبیلی را از گزینه‌های رهبری حذف می‌کند! @rozaneebefarda
اعتراضات آمریکا و انگاره‌های انحرافی تقی‌زاده های زمان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با شدت گرفتن اعتراضات خونین در آمریکا، و انعکاس گسترده آن در رسانه‌های مختلف دنیا، در داخل کشور با جریان‌هایی مواجهیم که همچنان به بزک کردن شیطان بزرگ مشغول اند. اینان برخی شان به جای تمرکز بر کشتار و سرکوب خونین در آمریکا و اعتراض به آن، همچنان افکار عمومی را به مسائل داخلی می‌کشانند و در تلاش برای القای این همانی بین ایران و آمریکا در مواجهه با اعتراضات هستند. از فتنه‌گران سبز گرفته تا برجامیان بنفش، از مزدوران ارتجاع عرب گرفته تا مواجب بگیران ارتجاع نجف، همه این جماعت بلندآوازه میان تهی و غیرمردمی، امروز در این مسأله اجماع دارند و با اعتماد به نفس کاذب، به این بسنده نکرده، در پی اجماع سازی نخبگانی و عمومی اند. زهی خیال خام! رهبر حکیم انقلاب اسلامی اما، روایت دیگری از ماجرا دارند. روایتی که در آن، حوادث خونین این روزها، معیاری است برای رسوایی شیطان بزرگ و همه عاشقان داخلی و خارجی این حکومت جانی و جائر. خوشبختانه اعاظم قم و مرجع اعلای نجف، هم البته با همین نگاه همراه اند و بزک گران آمریکا بی پشتوانه مانده‌اند. @rozaneebefarda
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی گزیده ای از پیرامون بررسی «فعالیت رسانه‌های حوزوی در مبارزه با شبهات و شایعات الاهیاتی در ماجرای در ایران [صفحه 1 از 3] 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 چندی پیش گزارشی تفصیلی پیرامون فعالیت رسانه های معاند در گسترش شبهات الاهیاتی مربوط به کرونا به منظر مخاطبان ارجمند ارائه شد. در آن متن دیدیم که رسانه های دشمن با کیفیت پیچیده و کمیت فراوان به الاهیات کرونا پرداخته اند و شواهد حاکی از آن است که برنامه مفصلی برای این مباحث دارند. از همان زمان این سؤال مطرح بود که با برخورداری از امکانات فراوان و نیروی متخصص متراکم، تا چه اندازه توانسته در مقابل این هجمه معرفتی و فکری ایستادگی کند و آیا از نظر کمی و کیفی، کارنامه و عملکرد نهادهای حوزوی در این مبارزه پیچیده و چند وجهی، قابل قبول است یا آنکه ضمن صحه بر نقاط قوت، باید عاجلا برای پوشش دادن نقاط ضعف برنامه ریزی گسترده ای شکل بگیرد؟ - این نوشتار به کیفیت و کمیت فعالیت نهادهای حوزوی (که ذاتا متولی دفاع از دین و مکتب تشیع هستند) پرداخته است و در اینجا سعی داریم گزارشی اجمالی از کمیت و کیفیت فعالیت این نهادهای حوزوی ارائه دهیم تا در عین حال که زمینه تقدیر از زحمات را فراهم می کند، تلنگری باشد نسبت به کاستی‌های موجود و اندیشیدن برای مواجهه بهتر با حمله های فکری فرهنگی تمام عیار دشمنان اسلام ناب محمدی. - بنابر فرمایش مسئولیت دین داری مردم به عهده حوزه علمیه است. صد البته نهادهای حوزوی مربوطه مسئولیت بسیار سنگینی در این امر به عهده دارند. شیوع کرونا باعث شد که هجمه سنگینی به مرز های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی انجام شود. به اهم نهاد های حوزوی که می توان از آنها به عنوان مسئول مرزداری در برابر این هجمه ها دانست ، در ذیل اشاره می‌کنیم: - شورای عالی حوزه علمیه - ( و نهادهای وابسته مثل پژهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و ...) - سازمان تبلیغات اسلامی - مجمع جهانی اهل بیت(ع) - جامعة المصطفی - حوزه علمیه خواهران - مؤسساتی مثل موسسه امام خمینی(ره)، موسسه امام صادق علیه السلام، موسسه امامت، موسسه حکمت اسلامی ، انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم، موسسه قائمیه اصفهان، و... - خبرگزاری های حوزوی مثل خبرگزاری حوزه، رسا و... - درگاه‌های جواب به شبهات اعتقادی وابسته به بیوت مراجع و فضلاء - شبکه جهانی اهل بیت(ع) - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه - بیوت و رسانه های حوزه علمیه نجف و غیره. @rozaneebefarda ادامه👇
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی [صفحه 2 از 3] بررسی چگونگی مواجه نهاد های حوزوی در این بحث را به بررسی کمی و کیفی تقسیم می کنیم: بررسی کمی بررسی کمی دو مرحله دارد. در ابتدا اصل ورود ویژه و رسانه ای بررسی می شود. مرحله بعدی بررسی میزان جذابیت و بازدید رسانه های مختص به این نهاد ها است. بررسی ها نشان می دهد که از لیست آدرس هایی که در بالا آوردیم فقط نهاد های زیر وارد این عرصه شده اند: - به سوالات دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی - وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی - مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه وابسته به شورای عالی حوزه علمیه قم - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - - شبکه ولایت - انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه بررسی های آماری انجام شده تمامی این مراکز بر اساس سایت الکسا و تعداد اعضای کانال های این رسانه های در شبکه های اجتماعی، نشان می دهد که از بازدید و جذابیت پایینی برخورد هستند. بهترین آمار در این بین به مرکز ملی پاسخگویی و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات اختصاص دارد که به تفصیل به آمار های آن در زیر می پردازیم. در کنار این دو مرکز، یک سایت و یک کانال تلگرامی را نیز اضافه می کنیم تا با مقایسه آنها به نتایج واقع بینانه تری برسیم: 1-سایت تحلیلی " " که به شاخه روشنفکران دینی ضد انقلاب اختصاص دارد که ظاهرا از پرسنل بالایی برخورد دار نیست. این سایت فیلتر بوده و در بین عموم مردم شناخته شده نیست و جنبه تخصصی دارد.. 2-کانال تلگرامی "قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات" این کانال، به گفته ادمینش به طور مستقل و آتش به اختیار فعالیت می کند و با وجود کانال های مشابه اش اعضای قابل توجهی دارد. مرکز ملی و مرکز مطالعات با پرسنل و بودجه فراوان نسبت به دو مورد دیگر از جهت محبوبیت و بازدید، برابر و حتی پایین تر از آن دو قرار گرفته اند. جالبتر اینکه مرکز ملی پاسخگویی که اصلی ترین نهاد حوزوی در پاسخ به شبهات و سوالات دینی است از لحاظ رتبه بندی بین سایت روند کاهشی داشته است و بنابر اعلام مسئولان فضای مجازی مرکز، 4 سال قبل رتبه الکسای درگاه " اسک دین" وابسته به مرکز ملی رتبه 346 را داشته است و هم اکنون رتبه 2900 رسیده است. دیگر رسانه های حوزوی نام برده - به جز خبرگزاری ها - وضعیت بهتری از این ندارند. در مقایسه ساده بین کانال های پاسخگویی به شبهات که مستقلا کار می کنند با کانال های نهاد های گفته شده می توان بالا بودن یا برابری کردن بازدید و اعضای کانال های مستقل پی برد. بعضی از وب سایت ها به صورت تخصصی در فضای مجازی فعالیت می کنند. مثل :" اشراق" متعلق به معاونت فضای مجازی ، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و " تبیان" متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی. با اینکه این سایت ها ظرفیت بالایی دارند در این مسئله ورود نداشته اند. بررسی کیفی به طور کلی از بازدید کم این نهاد ها در فضای مجازی به ضعف کیفی آنها نیز می توان پی برد. البته ناگفته نماند بدنه کارشناسان حوزوی در مسئله الاهیات کرونا وارد شده اند و هر چه در توان داشته اند ارائه داده اند. این در پرونده ی ویژه ای که مرکز ملی پاسخگویی برای این مسئله ایجاد کرده است مشهود است. اما به نظر می رسد که از جهت مدیریتی مشکلاتی وجود دارد. اشکالات روشی و کیفی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد: - و تدافعی با هجمه های رسانه ای: این نهاد ها بیشتر آرایش تدافعی به خود می گیرند و با هجمه رسانه ای به عنوان یک سوال علمی یا شبهه اعتقادی برخورد می کنند. در حالی که در عرصه جنگ رسانه ای حالت تدافعی از ابتدا محکوم به شکست است. - به جای مسئله سازی: این نهاد منتظر هستند که دشمن برای دین مسئله سازی کند تا به آنها پاسخ علمی بدهند. در حالی که مسئله سازی از طرف نهاد های دینی علیه نهادی غیر دینی و ملحد باید صورت بگیرد. در واقع دین نباید در مقام پاسخگو قرار بگیرد بلکه باید از نهاد های فکری جهان غرب در قبال فرهنگ و مدیریت حاکم بر جهانی مطالبه و بازخواست کند. - رسانه‌های این نهاد ها در برابر رقبای سر سختی که به نشر افکار و سبک زندگی غربی می پردازند. - و عدم ارائه پاسخ‌های تخصصی: شیوه پاسخگویی این مراکز به سوالات و نیاز مندی های مخاطبان و شبهات فضای مجازی روند یکسانی دارد. شیوه پاسخگویی به صورت کتابی است و مخاطب احساس می کند که کتاب دینی دبیرستانش را با شکل و شمایل دیگر می شنود یا می خواند. در حالی که رسانه های حرفه جهان از شیوه ها و تکنیک های بسیار متنوع و پیچیده ای برای القای مفاهیم مورد پسند خود می کنند و شبیه آن را در هالیوود دیده ایم. @rozaneebefarda ادامه👇
مروری بر عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی [صفحه 3 از 3] - تفاوت عرصه با عرصه گفتگو: میدان درگیری جهان غرب با اسلام صرفا میدان درگیری فکری نیست. بلکه درگیری رسانه ای شدیدی در این میان هست. حوزه علمیه و نهاد های مربوط آن حاضر نیستند به این درگیری رسانه ای تن بدهد و صرفا دوست دارند در عقب جبهه به تدارک چی بودن کفایت کنند و یا بصورت کج دار و مریض در میدان حضور داشته باشند. خط شکنی، عبور از میدان های مین خطرناک فرهنگی، هدف قرار دادن نقاط ضعف دشمن، طراحی عملیات مختلف رسانه ای و فکری و ... مسئولیت هایی است که باید حوزه علمیه به عهده بگیرد. چرا که غیر از حوزه علمیه هیچ نهادی نمی تواند این مسئولیت ها را درست انجام دهد. - توجه صرف به ابعاد علمی بحث: رسانه های دشمن مباحث در هم تنیده بیان می کنند. مسائل اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، فقهی، خبری و حتی اخبار روزمره زندگی را با بیانی شیوا، ژورنالیستی، جذاب و قابل فهم برای اقشار مختلف جامعه ارائه می کند. اما در مقابل، پاسخگویی ها صرفا جهت علمی و دینی آن را با ادبیات کتابی را بیشتر برجسته می کنند. - نبود و تاریخی به منابع تولید شبهه: جنگ روانی، جنگی است پیچیده که از اتاق فکر ها و جریان تاریخی ریشه دار بیرون می آید. دستگاه ها و تشکلات های تولید شبهه، تردید، ، سوال و ضد فرهنگ شناسنامه دار هستند. افشا کردن این جریان ها و دستگاه ها از جهت عملکرد، تاریخ شکل گیری و اهداف و انگیزه ها در پاسخ دادن به نیاز های مخاطبان تاثیرات زیادی دارد. اما می بینیم که نهاد های حوزوی متولی توجه کمی به این ابعاد از ماجرا دارند و یا کمتر این ابعاد برجسته می کنند. در حالی که رسانه های دشمن به اینها بسیار توجه دارند و در پرداختن به مسائل دینی همیشه، ریشه های تاریخی و سیاسی و اجتماعی مسئله را برجسته می کنند. به طور مثال اعتقادات مذهبی را به شدت به مباحث سیاسی، جریان حاکم در جمهوری اسلامی و ریشه های تاریخی آن در انقلاب اسلامی می پردازند. البته در بین نهاد های حوزوی پاسخ ها و فعالیت هایی نیز دیده می شود که به پیچیده گی کار پی برده اند و تقابل متناسبی را در حد وسع خودشان انجام می دهند که می توان به فعالیت های اساتید موسسه امام خمینی(ره) در فضای مجازی اشاره کرد. اما این عزیزان نیز بیشتر به حیثیت تخصصی مسئله می پردازند و از حیثیت رسانه ای و جذابیت ضعیف عمل کرده اند. گذشته از که از نظر کثرت کارشناسان و سرعت در پاسخگویی، عملکرد خوبی داشت البته کیفیت پاسخ ها و وجهه استدلالی آن قابل نقد است و اشکالاتی که قبلاگفتیم به این مجموعه نیز وارد است. گذشته از موارد مذکور، دیگری نیز بودند که در حد وسع خود به تناسب بین جنگ روانی دشمن و مبارزه اعتقادی توجه داشتند و محصولاتی ارائه داده اند. در اینجا لازم است که به دو جزوه مهم و قابل تقدیر تولید شده توسط فضلای حوزه علمیه اشاره کنیم. گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی (ره) جزوه "باور های دینی و چالش های کرونایی" در 104 صفحه تهیه کرده است و نویسندگانی مثل حجت الاسلام دکتر جواد گلی دبیر آموزشی و پژوهشی فلسفه دین موسسه امام خمینی(ره) دست به قلم برده اند. جزوه دیگر توسط مرکز ملی مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه با عنوان " مهم‌ترین شگرد‌های خبررسانی در جنگ روانی دشمن، پیرامون « » " تهیه شده است. این جزوه حاوی 58 تکنیک عملیات روانی است که رسانه های معاند از آنها برای جنگ رسانه ای استفاده کرده اند. حال لازم است این نوع مواجهه با را با یک مواجهه تاریخی بین حوزه علمیه و روشنفکران عصر پهلوی مقایسه کنیم. امام خمینی(ره) در مقابله با انحراف افکنی‌های یکی از روشنفکران عصر پهلوی(که سابقه حوزوی نسبتا پررنگی نیز داشت) دست به انتشار کتابی زدند که در تاریخ ماندگار شد. سخن آخر شیوع کرونا مجال خوبی بود حوزه علمیه ظرفیت و کاستی های خود بشناسد. این گزارش در صدد این بود که با تصویر آرایش جنگی دشمنان دین حساسیت مسئله را نشان دهد و غیرت دینی نخبگان حوزوی را متوجه هجمه قریب الوقوع رسانه ای دیگری بکند. قسمت دوم گزارش به دنبال این بود که از عملکرد و کاستی های نهاد های حوزوی مسئول در قبال این هجمه بگوید و به بازنگری در شیوه ی مدیریت این نهاد ها کمک کند. این گزارش رسانه‌ای بر اساس داده‌هایی است که تا هنگام جمع‌بندی نهایی، در خروجی ارگان‌های حوزوی قرار گرفته است. بعد از فراخوان روزنه، برخی مجموعه ها تولیدات خود را برای ما فرستادند. با این‌همه هنوز هم احتمال مغفول ماندن برخی اقدامات، وجود دارد و از این رو در ویرایش های بعدی انشالله بدان خواهیم پرداخت. متن کامل این ‌‌پژوهش تفصیلی را در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
مروری بر تذکار تاریخی امام خمینی به جامعه مدرسین تأکید بر ضرورت پیوند با [صفحه 1 از 2] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔶20 خرداد 67 و به دنبال شکل گیری برخی اختلافات داخلی و وقایع تلخ(که بازخوانی آن فعلا ضرورت ندارد) که ناراحتی شدید امام را به دنبال داشت، نامه ای از طرف جامعه مدرسین به محضر امام نوشته شد و در آن بار دیگر بر ولایت پذیری این مجموعه و ارادت نسبت به امام، تأکید شده بود. 🔸متن نامه جامعه مدرسین و پاسخ تاریخی امام خمینی، حاوی نکات مهمی است که هنوز و همیشه، راهگشاست. ◽️متن کامل نامه جامعه مدرسین به شرح ذیل است: محضر مبارك مرجع عاليقدر رهبر معظم انقلاب اسلامى امام خمينى- مد ظله العالى‏ پس از عرض تحيت و سلام، شاگردان مخلص شما جامعه مدرسين حوزه علميه قم كه سابقه اخلاص و خدماتشان قبل و بعد از انقلاب بر آن امام بزرگوار پوشيده نيست، در اثر ملاحظه نگرانيها احساس وظيفه شرعى نمودند مراتب را طى نامه‏اى به استحضار مقام معظم رهبرى ولايت امر و رهبرى برسانند كه از قرار معلوم كيفيت تعبير، موجب تكدّر خاطر مبارك گرديده و از طرفى مشاهده شده دستهايى بدون توجه به انگيزه نامه مزبور و بدون آگاهى از مضمون آن در كار شدند تا وانمود كنند كه جامعه مدرسين مى‏خواهند در برابر امام بزرگوار اتّخاذ موضع نمايند. بدين وسيله با عرض مى‏كنيم كه اميد ما و حوزه‏هاى علميه و همه مسلمين و مستضعفان جهان را در وجود شريف و عزيز شما متبلور مى‏دانيم و موضعى جز اطاعت نداشته و نداريم و از بابت تكدّر خاطر مبارك سخت متأثريم. در پايان متذكر مى‏گردد كه احساس مى‏شود توطئه شومى در حوزه علميه در شرف تكوين است تا بين مدرسين و طلاب و مراجع و بين انقلاب تفرقه و چند دستگى ايجاد شود كه جز با دست تواناى آن رهبر عظيم‏الشأن دلسوز خنثى نمى‏گردد. خداوند سايه مبارك حضرتعالى را در پرتو عنايات و الطاف حضرت بقيةاللَّه- عجل‏اللَّه تعالى فرجه- براى اسلام و مسلمين مستدام بدارد. جامعه مدرسين حوزه علميه قم- 20/ 3/ 1367 🔳پاسخ امام به جامعه مدرسین را در ذیل بخوانید:👇 بسم‏اللَّه الرحمن الرحيم‏ خدمت حضرات حجج اسلام آقايان اعضاى محترم جامعه مدرسين حوزه علميه قم- دامت افاضاتهم‏ با اهداى سلام، نامه آقايان محترم رسيد از اظهار لطفى كه كرديد متشكرم، خداوند شما و ساير خدمتگزاران اسلام و مسلمين را تأييد فرمايد. موقعيت مناسب شد تا مسائلى را تذكر دهم: 🔻هيچ كس نبايد در اينكه شما مى‏خواهيد از اسلام دفاع نموده و به مردم محروم و مستضعف كمك و رسيدگى نماييد شك كند. 🔻شما عمرى را در درس و بحث گذرانده‏ايد و در مبارزات هميشه يار و مددكار مردم بوده‏ايد، شما فشار رژيم گذشته را احساس كرده‏ايد و براى شكست طاغوت با كمك ساير اقشار تلاش نموده‏ايد. 🔻من به شما علاقه دارم و اميدوارم به آرمان اسلامى‏مان كه حكومت اسلام در جهان و شكست دشمنان آن است برسيم. 🔻شما بايد مطمئن باشيد كه قوى‏ترين بازوى شما، طلاب جوان حوزه‏ها مى‏باشند لذا نمى‏شود و نبايد آنها را به حساب نياورد. 🔻شما دوستان اگر خيال كنيد همه در مسائل اعتقادى بايد آنچه را شما قبول داريد قبول داشته باشند والا منحرف هستند، بدانيد كه راه درستى نمى‏رويد. 🔻بحمداللَّه در حوزه‏هاى علمى يكى از مسائل حل شده كه سابقه تاريخى بيش از هزار ساله دارد اختلاف آرا در زمينه‏هاى مختلف است. 🔻 داراى شور و شوقى مى‏باشند كه به واسطه آن انقلاب اسلامى پيروز شد؛ همان شور و شوقى كه سينه‏هاشان را در مقابل گلوله‏هاى شاه و صدام قرار داده است حال اگر آنان داراى اعتقاداتى باشند كه با آنچه شما بدان اعتقاد داريد جور نباشد اشكالى ندارد. @rozaneebefarda ادامه:👇