eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
مدیر تذکر جدی دریافت کرد؟ / در حال بررسی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸طبق ادعای برخی رسانه های غیر رسمی(که تا کنون اغلب اخبارشان دقیق بوده)، تذکر سنگینی نسبت به مناظره هفته گذشته شبکه ۴ پیرامون موضوع حجاب به مدیر این شبکه داده شده است. 🔻در این تذکر از بی تدبیری های صورت گرفته در روند محتوایی شبکه ۴ انتقادات جدی صورت گرفته و تصریح شده است: «آنچه در شبکه ۴ می گذرد محض است و در قضیه هم مسئول شبکه بوده و هم مجری کوتاهی کرده است.» 🔹یکی از مهمانان این مناظره به صراحت گفته بود: «جمهوری اسلامی نباید از آغاز به موضوع حجاب به صورت حکومتی نگاه می کرد.» 🔻در تذکر به مدیر شبکه ۴ آمده است: «یعنی امام حکیم ما در زمینه حجاب اشتباه کرده اند؟!» 🔹مدیر شبکه ۴ بعد از این تذکر به شدت از اتفاق رخ داده متاثر شده و در محفلی گفته است: «من احساس می کنم یک در شبکه ام حضور دارند که باید آنها را شناسایی کنم.» 🔶حاشیه روزنه هنوز مدیر شبکه چهار و روابط عمومی صدا و سیما و سایر نهادها و افراد مرتبط، در این زمینه رسما شفاف سازی نکرده‌اند لذا باید منتظر تایید تا تکذیب این خبر باشیم. ظاهرا حواله به ، مستمسک جدید برخی مدیران صدا و سیما برای فرار از پاسخگویی است؛ چه اینکه پیشتر، جناب علی عسگری نیز به جای پذیرش اشکالات و تلاش برای جبران در موضوع ۶، در ضمن اظهاراتی شعاری، همه خطاهای واضح را به (که بعدا هرگز پیدا و مجازات نشدند) حوالت داد! @rozaneebefarda
توئییت جالب فرید ابراهیمی در واکنش به اظهارات جدید روحانی: 👇
هدایت شده از مهدی رسولی
‏باشه آقای روحانی! صد لعنت به واشنگتن دی سی اما هزار لعنت به هر چی واشنگتن دی سی پَرسته. یَک یَکشون! @faridebrahimi62
حتی لوگوی وزارت خارجه هم خارجی و کپی کاری است! 🔹چندی وزارت امور خارجه در آستانه دویستمین سال تاسیس از نشان و پرچم جدیدش رونمایی کرد. 🔹این لوگو واکنش‌های منفی و انتقادهای بسیاری به همراه داشت اکنون مشخص شده که دقیقا شبیه لوگوی دو شرکت خارجی است. @rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه اقتصاد
لیست کتب رسانه،تبلیغات،عملیات رسانه‌ای و روانی، فقه رسانه،اقناع، سینما.pdf
700K
🔷🔸 لیست کتب و مقالات فقه رسانه، سواد رسانه، ارتباطات، افکار عمومی، تبلیغ و پروپاگاندا، سینما، عملیات روانی، شیوه‌ها و مؤلفه‌های تأثیرگذاری و اقناع رسانه‌ای؛ به همراه معرفی اجمالی برخی منابع @feghherasane 👌 دوستان عزیز اقتصادی! برای فهم عمیق و و نبردهای شناختی در این حوزه، خواندن منابع بالا توصیه می‌گردد. با تشکر از کانال فقه رسانه،ارتباطات و فضای مجازی. @schoolofeconomics
💥آیا این تیتر به معنای القای ضرورت است؟ اگر نیست (که به نظر ما هم چنین نیست و این امر از آقایان دور از انتظار است) اصلاح شود اما اگر احیانا کسانی به دنبال این امر هستند؛ از انحصار خبری چه کسانی سود می برد؟ انتظار تقدیر و تجلیل از کسی ندارند اما بستن فضا و تنگ کردن بستر فعالیت نخبگان مستقل و انقلابی، به صلاح بانیان انحصارگرایی نیست. تنوع و تکثر فعلی، موجب انعکاس صدای طیف های مختلف حوزوی و مجموعا زمینه ساز بالندگی و تکاپو در حوزه است و صد البته که رسانه ها به میزان صداقت و صراحت و شهامت در بیان حقائق حوزوی، مورد اقبال یا ادبار مخاطبان فرهیخته حوزوی قرار می گیرند، و طبعا به صورت دستوری و فرمایشی یا سایر روش های نامتعارف(!)، نه می توان رسانه ای را محبوب القلوب کرد و نه حذف! @rozaneebefarda
ماجرای مصاحبه با @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹جعفر شیرعلی نیا که روزگاری به برکت و ارتباطات توانست پله های ترقی را طی کند، در فرایند نگارش دایره المعارف مصور آقای ، توسط او و اطرافیانش با وسائط مختلف شد و کسی که در کتاب زندگانی مقام معظم رهبری، تصویری نسبتا دقیق و منصفانه ارائه داده بود، ناگهان قلم را بنا به علائق و سلایق نوپدید چرخاند و ضمن تلاش برای روایت تعارضات فکری و سیاسی هاشمی و مقام معظم رهبری، روایتی مطلقا جانبدارانه از هاشمی ارائه داد.(مقایسه دو کتاب، میزان زاویه روایت او را نشان می دهد) 🔸بعد از این، او ضمن بازگشت مجدد به عرصه دفاع مقدس، به جرگه کسانی پیوست که روایتی غیرمقدس و زمینی از جنگ تحمیلی ارائه می دهند و در مواردی بدان تصریح کرده اند(ر.ک: گفتگوی مهدویان و شیرعلی نیا با مهرنامه) کانال شیرعلی نیا با مطرح کردن برخی نکات خاص، گرچه موجب نقد برخی منابع تاریخی دفاع مقدس را در پی داشت که در جای خود بسیار هم لازم است، اما ضمنا با طرح برخی نکات چالشی و برجسته سازی رسانه ای بعضی موضوعات خاص که بعضا با شواهد و مستندات همخوانی نداشت و تکذیب برخی بزرگان و شاهدان عینی را دنبال داشت، این کانال را به بنگاه شبهه پراکنی پیرامون مشهورات تاریخ دفاع مقدس تبدیل کرد. شیرعلی نیا اکنون افشا کرده که اخیرا از او به عنوان کارشناس تحولات دفاع مقدس دعوت به گفتگو کرده و حالا احتمالا به دلیل حواشی مربوط به ، از پخش آن امتناع کرده اند و این موضوع شیرعلی نیا را عصبانی کرده و طلبکارانه در یادداشتی با عنوان《لوطی‌خور نخواهد شد||نتوانستند کمتر از یک ساعت گفتگو را پخش کنند》، با همان روحیه طلبکارانه همیشگی اش، با استفاده ابزاری از برخی بیانات امام خمینی، چنین نوشته است: 👇 🔲حالا تلویزیون یک نفر متولد بهمن ۱۳۵۷ را خودش دعوت کرده و کمتر از یک ساعت از با او گفتگو کرده است. به قول امام برنامه‌اش را هم خودش نوشته، سوال پرسیده و رسما در منابع خبری‌اش اعلام کرده برنامه را پخش می‌کند. اما نتوانست... من تشنه‌ حضور در تلویزیون نیستم اما عزیزانی که در این سال‌ها برای روایتِ ایرانی از جنگ زحمت کشیده‌اند می‌توانند نگران باشند و حرفی بزنند، چرا که این روش‌ها در امروز و فردایِ تاریخ، مخاطب را درباره‌ی تمام زحماتِ آن‌ها دچار تردید می‌کند. از مخاطبان عزیزم که با دعوتِ من پای تلویزیون منتظر نشستند، عذرخواهی می‌کنم. نباید به وعده‌ی آن‌ها اعتماد می‌کردم. محرومیت از تریبون‌های ملی را تحمل می‌کنم و همین‌جا در فضای مجازی خواهم نوشت. به امید خدا جعفر شیرعلی‌نیا ششم مهر ۱۳۹۹ 🔶حاشیه تکلیف با شیرعلی نیا که در سایه تسامح کاری برخی افراد و اعتماد زودهنگام برخی مجموعه های انقلابی، رشد پفکی داشته، تقریبا روشن است. حرفهایی دارد که گرچه با هیاهوی ژورنالیستی، بیش از حد لازم برجسته سازی می کند، اما اهلش باید در فضای تخصصی بدان بپردازند. اما تکلیف با معلوم نیست؛ واقعا بعد از فاجعه که در آن با مشتی آمار تکذیب شده، به طرح ادعاهای عجیب و غریب پیرامون پرداخت، چگونه مسئولان این شبکه رضایت داده اند که از فردی با پیشینه شیرعلی نیا که کانالش بنگاه شبهه پراکنی پیرامون تاریخ دفاع مقدس است، به عنوان کارشناس تاریخ جنگ دعوت شود؟!! @rozaneebefarda
نفوذ یک خانواده یهودی مخفی گیلانی در عرصه ورزش 💥قابل تامل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔶 ، فرزند کیومرث بیات، اهل رشت است که خودش و پدرش تا کنون به دروغ تظاهر به اسلام میکردند و خودشان را مسلمان معرفی میکردند و به جاهای مختلفی در عرصه ورزشی، کرده بودند. 🔶کیومرث بیات مالک و مدیرعامل سابق باشگاه فوتبال سپیدرود رشت بود که در خرداد 1398 استعفا داد. او همچنین مدت 12 سال، رئیس هیئت شطرنج گیلان بود و در خرداد 1399 برکنار شد. 🔶شهره بیات به قدری اعتماد مدیران ورزشی کشور را به جلب کرده بود که مدتها دبیر فدرسیون شطرنج کل کشور بود که در مهرماه 97 از این مسئولیت کناره گرفت. اوسال گذشته به بهانه داوری مسابقات روسیه، از کشور خارج شده و کرد و سپس اعلام کرد که دیگر نمیخواهد به ایران برگردد. 🔶 شهره بیات به تازگی در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف (The Daily Telegraph)، چاپ ، در تاریخ 26 سپتامبر 2020م، اعتراف کرده که تمام طول عمرش یهودی مخفی بوده است!! 🔻متن مصاحبه را اینجا بخوانید:👇 https://www.telegraph.co.uk/news/2020/09/26/iranian-chess-judge-hijab-controversy-reveals-secret-preventing/ 🔲عدم توجه به جریان شناسی و تسامح در مواجهه با پدیده ، خسارتهای زیادی برای کشور به دنبال داشته است. اکنون با جماعتی مواجهیم که در عین بی اطلاعی محض از برخی واقعیتها، در مقابل هر نوع روشنگری و مستندنگاری هم زمان پیرامون دگراندیشان و معاندان داخلی موضع گیری می کند و اندیش وران متعهد را به (که خود حاصل تئوری پردازی مغرضانه استعمارگران است) متهم می سازد و نتیجه همین است که می بینیم؛ پیش روی آسان و آرام نفوذی ها در مناصب مهم و وارد کردن ضربات بهنگام بر ملت و نظام اسلامی. @rozaneebefarda
در چه می گذرد؟ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 | قره‌‌باغ نام منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی است که به دلایل مختلف از دیرباز تاکنون همواره مورد توجه بوده است. قره‌‌باغ (به ترکی آذربایجانی) یا آرتساخ (به زبان ارمنی)  نام منطقه‌ای کوهستانی در همسایگی شمال ایران است. 🔹 این نام برگرفته از دو کلمه قره و باغ است؛ بر خلاف تصور عموم کلمه «قره» در ترکی علاوه بر معنای سیاه، به معنای بزرگ نیز هست و کلمه «باغ» نیز به همان معنی مصطلح در فارسی است. از این‌رو، قره‌ باغ به منطقه یا محلی گفته می‌شود که در آنجا باغ‌های وسیع و انبوه وجود داشته و رنگ سبز درختان نیز متمایل به سیاه است 🔻 : 🔹 منطقه قره‌‌باغ در همسایگی شمال‌غرب ایران و در شمال رود ارس قرار دارد. قلمرو این منطقه از رشته‌کوه‌ قفقاز کوچک شروع شده و تا اراضی واقع در میان رودهای ارس و کر ادامه می‌یابد. این منطقه کوهستانی مساحتی بالغ بر ۴،۳۷۸ کیلومترمربع دارد و بر اساس آخرین سرشماری انجام گرفته در سال ۱۹۸۹، شمار جمعیتی آن در حدود ۱۸۹۰۲۹ نفر بوده است. 🔻 : منطقه قره‌‌باغ در دوران صفویه جز قلمرو ایران محسوب می‌شد، اما پس از انعقاد قرارداد گلستان و ترکمنچای به روسیه تزاری واگذار شد. روس‌ها پس از انعقاد این دو قرارداد، ارامنه ایرانی را به مناطق تحت تسلط خود کوچانده و مناطق مسلمان‌نشین ایروان و قره‌‌باغ را برای اسکان ارامنه تازه‌وارد در نظر گرفتند. به دنبال وقوع جنگ‌های عثمانی و روسیه، جمعیت ارامنه مناطق شرقی امپراطوری عثمانی با روس‌ها متفق شده و علیه دولت عثمانی وارد جنگ شدند. به دنبال پیروزی‌های ارامنه در این جنگ، مجبور به مهاجرت به داخل مرزهای روسیه شده و ترکیب جمعیتی خان‌نشین ایروان و قره‌باغ را به نفع ارامنه تغییر دادند. 🔹 پس از این واقعه، قره‌‌باغ به منطقه‌ای عمدتا ارمنی‌نشین تبدیل شد، ولی با استقلال ارمنستان و آذربایجان از امپراطوری روسیه در سال ۱۹۱۸ اختلاف بر سر حاکمیت این منطقه آغاز شد. با تثبیت سلطه و قدرت اتحاد جماهیر شوروی، این حکومت در سال ۱۹۲۳ اوبلاست (استان) خودمختار قرهباغ کوهستانی را درون جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی ایجاد کرد. 🔻 🔹 امروزه نیز مقام‌های این منطقه خودمختار خود را کشوری مستقلی می‌دانند، ولی با این وجود سازمان ملل نیز هنوز این ناحیه را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند و در مکالمات رسمی و غیر رسمی در جهان (از جمله ایران) در هنگام نام بردن از این ناحیه یا رهبران آن، با لفظ «خودمختار» بیان می‌شود. @zamanehh @rozaneebefarda
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥قابل تامل @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ↙️ فیلم کامل گفت و گوی ایشان با گروه اقتصادی تجارت فردا(اکو ایران) را اینجا ببینید:👇 https://www.ecoiran.com/fa/tiny/news-2105 🔶حاشیه روزنه الف) این مصاحبه از دو جهت اهمیت و ارزش دیدن دارد: 1- حاوی نکاتی است که روشنگر مرام سیاسی و مسلک فکری گوینده است و از آنجا که در صادر شده، زین پس می تواند مورد استشهاد منتقدان ایشان واقع شود. 2- خلط و خطا، در سه عرصه دین، تاریخ و سیاست، در آن کم نیست لذا جای نقد و بررسی جدی دارد. ب) ایشان بدون توجه به اسناد و شواهد متقن، و همگام با برخی تاریخ جویان معمم معاصر، تلاش کرده تمام چهره های انقلابی انقلابی و خاصه روحانیان مبارز را (اعم از سوسیالیست و مائوئیست و....) معرفی نماید؛ از تا ، از فدائیان اسلام تا کارگزاران روحانی نظام اسلامی در دهه شصت(گرچه بدون ذکر نام، اما مصادیقش مشخص است!) حال باید ایشان یا اطرافیان شان برای مدعای تحلیلی خویش مستندات تاریخی قابل قبول و محکمه پسند ارائه دهند. ج) ارائه تصویری التقاطی از فعالان نهضت امام خمینی، یکی از مهم ترین خلط ها و خطاهای این گفتگوست؛ آنجا که نخشب و شریعتی و امثالهم را که فرسنگ ها با راه و اندیشه امام فاصله داشتند، با انقلابیون اصیل و پیروان مکتب امام، یک کاسه می کند و از این راه، به جریان انقلاب اسلامی، برچسب و احیانا می زند! د) مسئله عجیب در طرح بحث مصاحبه شونده محترم، شباهت عجیب ادبیات و گفتمان سیاسی وی با گفتمان پهلوی (و خاصه شخص شاه معدوم) است؛ چه اینکه شاه و رسانه های مزدورش در یادکرد انقلابیون و طرفداران امام مدام از تعبیر استفاده می کردند. تعبیری که تاریخ نگاران زاویه دار(مکلا-معمم) نیز به صورت نامرئی به نشر آن دامن زدند! یک روز با طرح دوگانه فدائیان/ بروجردی، از زعیم عظمای قم چهره ای غیرمبارز و العیاذ بالله طرفدار رژیم طاغوت ساختند، و روز دیگر فدائیان را عناصری وهابی زده و سوسیالیست شمرده، در عین حال نماد معرفی نمودند. غافل از آنکه نماد حوزه انقلابی، همان آیت‌الله العظمی بروجردی بود که به دلیل اقدام برای به خواست مراجع نجف، هشتاد و اندی روز را در زندان پهلوی به سر برد و شاه بزدل دوم نیز مثل موش از او حساب می برد و اگر نبود کارشکنی های برخی و ، و نامهربانی های همرهان سست عناصر، او مرد اقدام و قیام و شهادت بود؛ چنانکه به روایت آیت الله گلپایگانی، از ناکام ماندن در اقدام علیه رضاشاه و دست نیافتن به شهادت، تا پایان عمر حسرت بر دل داشت. نماد حوزه انقلابی شخص و شاگردان فاضل و مجاهدش(همچون ربانی شیرازی ها و مشکینی ها) هستند که برچسب های مکاتب مادی و خاصه چپ زدگی، بر دامن کبریایی شان نمی چسبد و گویندگان اینچنین (عامدانه باشد یا از سر بی اطلاعی) در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند. 🔻این چند حاشیه کوچک، در است؛ این نیازمند بحث های علمی/استدلالی تفصیلی است که انشاءالله متخصصان رشته های مرتبط (از فقه تا و سیاست و تاریخ و تراجم) بدان پاسخ خواهند گفت و احساس مسئولیت همه عزیزان در واکنش بهنگام و تخصصی به این سنخ سخنان را ارج می نهند و به سهم خود بسترساز بازنشر نقدهای احتمالی خواهد بود. انشاالله. @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /۱ جناب آقای احمدحسین شریفی(عضو هیئت علمی ) برای گفتگوی علمی با جناب آقای علوی، اعلان آمادگی کرد! 💥ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻متن آقای شریفی به قرار ذیل است: آمادگي براي اقناع: پاسخي به درخواست جناب استاد سيدجواد علوي بروجردي 🔸با تقديم سلام به محضر استاد سيدجواد علوي 🔸حضرتعالي در تاريخ 29/ شهريور 1399 با «اکوايران» (رسانه تصويري تخصصي اقتصاد ايران) مصاحبه‌اي دربارة اقتصاد اسلامي انجام داده‌ايد [البته بنده همين امروز 7/ 7/ 1399 از آن مطلع شدم]. 🔻جنابعالي در ضمن اين مصاحبه به صراحت مقوله‌هايي مثل « »، «جامعه‌شناسي اسلامي» و «روان‌شناسي اسلامي» و به طور کلي «علوم انساني اسلامي» را انکار مي‌کنيد و ابراز ناراحتي مي‌کنيد که چرا مراکزي در حوزه علميه تأسيس شده است که دنبال جامعه‌شناسي و روان‌شناسي و اقتصادند! 🔻افزون بر اين، با صراحت پيامبر اکرم(ص) را صرفاً به عنوان يک «مرشد معنوي» معرفي مي‌کنيد که براي ارتقاي اخلاق و معنويت مردم آمده است و هرگز کاري به علم و اقتصاد و سياست و امثال آنها نداشته است! و در نهايت ايدة «علوم انساني اسلامي» را يک «شوخي» مي‌دانيد و در عين حال اعلام آمادگي مي‌کنيد که اگر کسي از اين ايده‌ها دفاع مي‌کند و توانايي قانع کردن شما را دارد حاضريد که با او بحث و گفتگو کنيد و مي‌فرماييد: « ». 🔸پيرو اين درخواست حضرتعالي، اين کمترين طلاب که سالياني است در فعاليت دارم، اعلام آمادگي مي‌کنم که و در که حضرتعالي صلاح بدانيد آماده‌ام که به محضر شما شرفياب شوم و در اين زمينه با شما گفتگو کنم. 🔸البته طبيعي است که چون درخواست حضرتعالي به صورت عمومي و رسانه‌اي مطرح شده است، اين بنده نيز اجابت آن را به و رسانه‌اي و همچنين اين انتظار را داشته باشم که ما و باشد تا مخاطبان و علاقمندان به اين مباحث در جريان قرار گيرند. 🔸بنده که چنين گفتگوهايي مي‌تواند بزرگي به فضاي علمي و فرهنگي کشور داشته باشد و اميد واثق دارم که مورد رضايت خداي متعال هم قرار خواهد گرفت. در انتظار اذن حضرتعالي هستم. 🌹ارادتمند شما/ احمدحسين شريفي/ حوزه علميه قم/ هفتم مهر 1399 @ahmadhoseinsharifi 🔶حاشیه روزنه گذشته از ادبیات فاخر و متین جناب آقای شریفی، ورود متعهدانه در میدان مناظره علمی در نقد سخنان جناب آقای علوی، شایسته قدرشناسی ویژه است. امید است سایر متخصصان رشته های مختلف (اعم از ، و...) که در گفتگوی مذکور به طور بنیادین انکار شده اند، وارد میدان شوند. نظر به برخی آثار و حوزه فعالیت علمی، از میان معاریف فعلی، می توان از آقایان ، ، ، و انتظار داشت که به ترتیب از منظر ، (ص) و ، ، و به سخنان جناب آقای علوی پاسخ دهند. 🔹با اعلان نظر مثبت آقای علوی نسبت به پذیرش گفتگوی علمی با جناب آقای شریفی، مخاطبان حوزوی در اسرع وقت با استدلالهای طرفین، آشنا خواهند شد. انشالله @rozaneebefarda