eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند! [صفحه ۵ از ۵] غش كردن به سمت براي فرار از ! 🔸 امثال جناب آقاي علوي بروجردي براي فرار از سوسياليسم عملا به سمت نظام بازار آزاد و سرمايه‌داري غش كرده ‌اند. البته چنین چیزی يك سابقه تاريخي دارد زیرا امثال ايشان مشكلات اقتصاد ايران را ديده‌اند و آن را مستند به اتخاذ سياست‌هاي سوسياليستي مي‌دانند. در حالی که اين برداشت از اقتصاد ايران كاملا غلط است. ما حداقل در سه دهه اخير، عملا سياست‌هاي تعديل ساختاري و بازار آزاد را اجرا كرده‌ايم. ما در اين سه دهه، مرتبا به اقتصاد كشورمان شوك هاي تعديلي بازاري وارد نموده‌ایم؛ مرتبا نرخ ارز را بالا برده و به تن نحيف اقتصاد كشور شوك وارد كرده‌ايم! 🔸 اولين شوك تعديلي در دوره رياست جمهوري آقاي هاشمي رفسنجاني به اقتصاد ايران وارد شد كه نتيجه آن، تورمی حدودا 50 درصدي در كشور بود. ما در دوره هاي بعد نیز چندين بار شوكِ تعديل نرخ ارز را به اقتصاد كشور وارد كرديم كه نتيجه آن افزايش تورم و همچنين افزايش هزينه‌هاي توليد كشور بوده است. سياستگذاران ما مرتب ادعا كرده‌اند كه با افزايش قيمت ارز و اساسا آزادسازي قيمت ها- كه سياستی متاخذ از نظام بازار آزاد می‌باشد- صادرات افزايش یافته و واردات كم مي‌شود. آنچه در عمل اتفاق افتاد تنها افزايش تورم بود؛ صادرات هم در ميان مدت و بلندمدت افزايشی پيدا نكرد؛ زیرا با افزايش هزينه‌هاي توليد در صنعت مونتاژ كشور عملا اثرات افزايش نرخ ارز خنثي شده و مي‌شود! 🔸 اگر دقيق تر بخواهيم بگوييم، به تعبیر برخي اساتيد، اقتصاد ما گرفتار نوعي بازارگرايي مبتذل شده است! ما بدون اينكه ساختار شفافيت اقتصادي ايجاد کرده باشیم، با استفاده از سياست‌هاي اقتصاد بازار آزاد، مرتبا در جامعه رانت ايجاد مي‌كنيم. از آنجا كه نظام بانكي و مالياتي ما نيز ناكارمد است، اين رانت به شكلي ناعادلانه بين افراد توزيع مي‌شود و ما مرتبا قله ثروت را ايجاد مي‌كنيم. بانكها در 40 سال اخير نقدينگي كشور را 10 هزار برابر كرده‌اند در حالي كه توان توليدي ما تنها 5 برابر شده است. خروجي اين عملكرد نظام بانكي چيزي جز تورم نيست. 🔸 ما از دوره رياست جمهوري اقاي خاتمي اجازه داديم كه بانك‌هاي خصوصي در كشور ايجاد شوند . آیا اين چیزی غير از سياست بازار آزاد بود؟! آيا اين هم يك سياست سوسياليستي بود؟! نخير جناب آقاي علوي! اشتباه به سمع شما رسانده‌اند! ما بانك‌هاي خصوصي را بر مبناي نظريه بازار آزاد (نظام سرمايه‌داري) ايجاد كرديم و به آنها قدرت داديم كه با خلق پول 7 برابري در همه اركان اقتصادي كشور تزلزل ايجاد كنند. فقط كافي است بدانيد كه نسبت تسهيلات به سپرده اين بانكها در ساليان اخير حدود 64 درصد بوده است (نسبت به رقم حدود 80 درصدي كل نظام بانكي). اين بدان معناست كه مشخص نيست اين بانكها، 36 درصد از منابع خود را چه مي‌كنند! 🔸 امثال جناب آقاي علوي برداشتي سطحي از بانك دارند. تصور ايشان اين است. كه بانك واسطه وجوه بوده و از اعتبارش مايه مي‌گذارد تا به توليد و خلق ثروت كمك كند! 🔹 اگر ايشان بدانند كه بانك در كشور ما مشغول خلق پول از هيچ است و بخش زيادي از پول‌هاي خلق شده راهي بازارهاي سفته‌بازي مي‌شود، آنگاه نظرشان در مورد بانكها عوض مي‌شود! 🔹 اگر ايشان بدانند كه سه نوبل اقتصادي براي انديشه حذف خلق پول در نظام بانكي به اقتصاددانان مطرح دنيا داده شده، در مورد برداشتشان از بانك تجديد نظر مي‌كنند! 🔹 اگر ايشان بدانند كه انديشه اصيل بانكداري اسلامي در دنيا طرفداران زيادي دارد، نگرش‌شان را نسبت به بانك عوض مي‌كنند! 🔸 سخن بسيار است و مجال موسعي را مي‌طلبد كه در مورد هريك از ادعاهاي مطرح شده توسط ايشان بحث و گفتگو كرد. در پايان تنها به اين نكته اشاره مي‌كنم كه دانش اقتصاد اسلامي دانشي جوان است؛ اگر شهيد صدر را به عنوان بنيانگذار دانش مدون اقتصاد اسلامي بدانيم، از عمر اين دانش بيش از 60 سال نمي‌گذرد.(رجوع شود به Mohammad Javad Tavakoli, «Muhammad Baqir al-Sadr; The Founder of Islamic Economics», Horizon of Thought, 2016, no.3, p.103-128) اين در حالي است كه اقتصاد متعارف بيش از 200 سال سابقه دارد و سرمايه‌گذاري زيادي براي رشد و توسعه آن شده است. براي اينكه ثمرات اقتصاد اسلامي در عمل نمايان شود، بايد به محققان اقتصاد اسلامي بها داد و زمينه مشاركت آنان در سياست‌گذاري اقتصادي را فراهم كرد. آنگاه خواهيم ديد در طول زمان حقانيت اقتصاد اسلامي بيش از پيش نمايان خواهد شد. منشر شده در هفته‌نامه پرتو سخن، شماره 995، 09-7-1399:👇 http://www.partosokhan.ir/page.asp?Number=995&Category=363 @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /16 🔸از تطهیر لیبرالها و تا تهمت چپگرایی به انقلابیون حامد حبیبی دانش آموخته سطح عالی حوزه/ پژوهشگر مطالعات انقلاب اسلامی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹جناب آقای علوی در بخشی از گفتگوی پرحاشیه اش با اکو ایران، به طرز زیرکانه ای ورود به انقلاب را از ابتدا با مصادف میداند و عجیب آنکه تنها نهضت آزادی را استثنا می‌کند و بدینوسیله تلویحا آنان را در زمره مبارزان اصیل میشمارد! 🔹آقای علوی را که شاید ارادتش به دوستان نهضت آزادی از مسجد مرحوم ابوی اش بوده(مسجدی که یدالله امام جماعت موقتش بود) عملا همان حرفهای اول انقلاب را تکرار کرد. 🔻در نگاه بازرگان و همفکران او در نهضت آزادی، اتخاذ شعارهای ضداستعماری در انقلاب اسلامی، ندارد! او تکیه و تاکید داشت که این شعارها بعد از پیروزی انقلاب و ایضا به عاملیت و تلقین نیروهای چپ وارد فرهنگ انقلاب اسلامی شده است.(خط سازش ، ص240) 🔹این تهمت در حالی مطرح شده که امام خمینی از ابتدای مبارزات تا پس از پیروزی، بارها صراحتا از پشتیبانی قدرتهای استعماری چپ و راست از رژیم فاسد شاه و خیانتهای او، یاد کرده اند؛ از اقتصاد تا ارتش و فرهنگ. از دید امام پایان دادن به دخالتهای همه ، از اهداف اساسی انقلاب بود.(صحیفه امام، ج 4، ص 333) 🔹 در آثار و مواضع نهصت آزادی گرچه رویکردهای ضد شوروی دیده می شود اما آنان از مواضع ضد آمریکایی به شدت پرهیز داشتند. اما حساسیت نیروهای انقلابی اصیل نسبت به خطر شوروی و کمونیسم به صورت معتدل و طبیعی همواره وجود داشت، ولی آنگونه که امام تبیین فرمودند، دشمن اصلی بود. نهضتی ها به گونه ای مسئله کمونیسم را طرح می کردند که مواضع ضد آمریکایی تحت الشاع قرار می گرفت. مخصوصا بازرگان بعنوان رهبر نهضت، هیاهوی نفوذ گسترده و وسیع مارکسیستها و تحت تاثیر کمونیستها قرار گرفتن مسئولان و مجریان امور و مرتبط نمودن هرگونه اعتراض و حمله ای علیه دولت موقت و نهضت آزادی به نیروهای چپ را راهبرد سیاسی خود قرار داده بود.(خط سازش، ص273) وی دقیقا برخلاف راهبرد مبارزاتی امام حرکت میکرد و صریحا گفته« شیطان بزرگتر یا اکبر هم داریم و آن مارکسیسم است»(بازیابی ارزشها، ج2، ص34) 🔹اما چرا بازرگان و همفکرانش خطر شوروی و مارکسیسم(چپ ها) را جدی تر از آمریکا میدانستند؟ 🔻پاسخ را امام چنین بیان فرموده: «خط این بود که اصلا آمریکا منسی بشود. یک دسته شوروی را طرح می کردند تا آمریکا منسی بشود..خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود.لهذا دیدید که این جوانهای بیدار عزیز ما این را گرفتند این شیاطین به دست و پا افتادند. یکی گفت که اینها خط شیطان هستند.»(صحیفه ،ج15،ص29) 🔹جالب است آقای علوی نهضت آزادی که از نوک پا تا فرق سر گرایشات لیبرالی داشت را مستقل می خواند و آنان را نقطه مقابل سوسیالیست های خداپرست می داند، که روزگاری مهد پروش برخی رهبران همین نهضت آزادی بوده و از جمله، آشنایی ابراهیم یزدی با مهندس بازرگان نیز به همین تشکیلات برمیگردد! 🔹 بازرگان در ابتدای انقلاب معتقد بود هرگونه ضربه زدن به آمریکا در راستای منافع شوروی است.‌ او بعدها در کتاب خود می نویسد: «من نمی گویم گروگانگیری که مقدمه افشاگری و خیلی چیزهای دیگر شد دستور پیش طرح شده یا تحریک خارجی هاست. پرده ها دیر یا زود بیشتر پس خواهد رفت و تاریخ قضاوت خواهد کرد..(که) عمل فوق صد درصد با خواسته ها و منافع شوروی انطباق داشت.»(انقلاب ایران در دوحرکت،ص177) 🔹بگذریم که باید به آقای علوی یادآوری کرد که همین آقایان نهضت آزادی و در راس شان مهندس بازرگان، منافقین(مارکسیست و چپ التقاطی) را قلمداد می کردند و نهضت سرچشمه تفکر همین منافقین بود.(روزنامه میزان، 13 اردیبهشت 1360) 🔹اوج ارادت فکری آقای علوی به بازرگان در تاسی وی به اندیشه های او در 《مرشد معنوی》 خواندن پیغمبر(ص) متبلور می گردد؛ جایی که بازرگان در مقاله 《آخرت و خدا هدف بعثت انبیاء》می نویسد: «نیازی ندارد که خدا و فرستادگان خدا راه و رسم زندگی و حل مسائل فردی و اجتماعی را به او یاد بدهند خصوصاً که گرفتاری و سختی و تلاش و تدبیر برای رفع مشکلات، جزئی از برنامه‌ی آفرییش آدمی است و وسیله ی اصلاح و تربیت و تقرت او به خداوند متعال می‌باشد.اصلاً چنین کاری برای خداوند و رسولانش یک عمل لغو نیست؟»(مجله کیان،شماره28) 🔻گویا جناب آقای علوی همچون بازرگان به این رسیده اند که‌ اسلام، توجه‌ اصیل‌ به‌ دنیا و امر حکومت‌ ندارد و اگر بدون‌ تشکیل‌ حکومت‌ اسلامی‌ و با هر حکومت‌ دیگری، بتوان‌ برخی اهداف‌ و احکام‌ فردی اسلام‌ را تأمین‌ کرد، میتوان ضرورت‌ تشکیل‌ "حکومت‌ اسلامی" یا صیانت از آنرا انکار کرد یا از ابعاد اجتماعی اسلام(اعم‌ از اقتصادی‌ و...) دست شست! @rozaneebefarda
آن بیست مقاله! گفتاری از مقام معظم رهبری در تبیین ضرورت ایستادگی محترمانه و منطقی در مقابل ! 💥لبیک @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹عزیزان من! 🔻امروز و وجود دارد. آن شبهه‌های قدیمی تمام شد. امروز، شبهه‌ی «ابن کمونه» را کسی مطرح نمیکند. امروز شبهات عظیم در تمام زمینه‌های کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوّت عامّه و نبوّت خاصّه و بعد مسأله‌ی ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینه‌های دینی و اسلامی وجود دارد، برسید. همه‌ی اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همه‌ی اینها شبهه وجود دارد. 🔻چه کسی باید به این شبهات پاسخ دهد؟ مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟ آیا مرزهای عقیده مدافع ندارد و رهاست؟ چه کسی در مقابل ایتام آل محمّد صلوات‌اللَّه علیهم اجمعین که بیدفاع در معرض این امواج قرار گرفته‌اند، جواب خدا را خواهد داد؟   🔹نتیجه این میشود که وقتی کسی بر جامعه‌ی ما گستاخی کرد و یک را به گفت، به جای این‌که ناگهان از ده نفر صدایی بلند شود و ، جواب شبهه را بدهند، عصبانی میشویم و دعوا و جنجال میکنیم؛ در حالی که اگر دست ما پُر بود، چرا دعوا کنیم؟ 🔹یک نفر مقاله‌ای مینویسد و و بی استدلالی را بیان میکند و یا با و مغالطه جلو می‌آید - مثل قضیهِ معروفِ کشیدن عکس مار به جای نوشتن آن - آن گاه بلافاصله ده، و یا از بیرون می‌آید و در هر روزنامه و مجلّه‌ای و .   (۷۴/۹/۱۳) @rozaneebefarda
نیمه‌ی پنهانِ روح‌الله روایتی از در جمهوری اسلامی محمدامین فرج اللهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹باورم نمی‌شد! ساعت هشت شب در مغازه مجللش در خیابان پاسداران تهران نشسته بود جلوی من و داشت با بغض گلوگیری که گاهی اشک را به چشمش می‌ریخت، برایم از خوبیهای مرحوم حسینیان و شهید لاجوردی تعریف می‌کرد. برخلاف خیلی‌ها همکارشان که نبود هیچ، روزگاری متهم و زندانیشان بوده، مسلمان نبود و چون همپرونده اش روحانی بوده، پای او هم به دادگاه ویژه روحانیت باز شده بود، اوایل دهه هفتاد. شرایط خاص خانواده و بیماری فرزندش، باعث می‌شود مرحوم حسینیان به او آسان بگیرد و کمکش کند. 🔹راستش یکی دو ساعت قبل که یکی از دوستان مرحوم حسینیان داشت خاطره‌ی این بنده خدا را برایم تعریف می‌کرد با خودم گفتم احتمالا از آن متهم و زندانیها است که صرفا بخاطر کمکی که بهش شده، نگاه خوبی پیدا کرده. اما وقتی یک ربع از همنشینی ام با خودش گذشت دیدم نه، ماجرا ریشه‌دار تر و جدی‌تر است. 🔹شیفته ی حسینیان و لاجوردی بود. وسط حرفها و تعریفها هم مدام یادآوری می‌کرد: "با اینکه من متهمش بودم، ولی...". گفت چندسال قبل ٱقای حسینیان بمناسبت عید برایم کارت تبریک و نامه‌ای فرستاده بود و باز هم همان یادآوری که "با اینکه من متهمش بودم..." 🔹این بنده خدا بعد از پایان محکومیتش، می‌رود سراغ کار و کاسبی تا اینکه چند سال قبل در یکی از مجتمعهای قضائی می‌بیند کسی دارد با عصبانیت به حسینیان فحش می‌دهد، می‌رود می‌پرسد چرا به این بنده خدا فحش می‌دهی؟ طرف می‌گوید من در ساخت یک خانه با کسی شریک بودم، حالا طرف منکر شده و دارد خانه را بالا می‌کِشد و پشتش به حسینیان گرم است. از این بنده خدا محکومِ سابق انکار که فلانی چنین آدمی نیست و از آن بنده خدا اصرار که بابا این شریک نامرد من تلفن می‌زند به دفترش و می‌گوید حاج آقا پشت من است و این حرفها. این دوستمان هم می‌گوید من برایت جور میکنم بروی حسینیان را ببینی! زنگ می‌زند به دفتر حاج آقا و برای فردا صبح قرار می‌گذارد و خلاصه تهش کشف می‌شود که جناب کلاهبردار، یک همکار دو سه دهه پیش آقای حسینیان است که سالها است همدیگر را ندیده‌اند و با پیگیری خود مرحوم حسینیان طرف دستگیر می‌شود و مشکل خانه آن بنده خدا برطرف می‌شود. 🔹از مغازه‌اش که آمدم بیرون هنوز گیجِ دیده‌ها و شنیده‌هایم بودم و اینکه یک برخورد صحیح اسلامی و انسانی چقدر می‌تواند موثر باشد، تا حدی که طرف که محکوم هم شده ده بیست سال بعد هم مدافعت باشد، دوستت داشته باشد و در غمِ درگذشتت گریه کند. یادِ آن بخش از مصاحبه دوست مرحوم حسینیان افتادم که گفت بعد از فوت ایشان، مفصلترین پیامک تسلیت را همین محکوم سابق فرستاده بود. @payamshaheed 🔘 فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش حوزویان به سخنان آقای /17 🔸زمینه برای با آقای علوی فراهم گردد/ با یک نمی توان مباحث عمیق علمی را کرد!/ اگر حقوق اقتصادی اسلام را قبول ندارید، چرا در حوزه می خوانید؟! ! عبدالحسین خسروپناه استاد سطوح عالی اصول فقه و حکمت اسلامی/ حوزه علمیه قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▪️گزیده بحث جناب آقای خسروپناه: ▫️رسالت رسول الله(ص) را نمی توان محصور و محدود به کرد. ▫️امروزه مگر در مباحث اجتماعی و اقتصادی، یک سیره عقلا نداریم که همه را بدان ارجاع می دهید. از نظر شما اقتصاد سوسیالیستی و لیبرالیستی، کدام شان بر اساس ؟ ▫️امروزه تجربه و سیره عقلا، مبتنی بر ایدئولوژی و آموزه های مکاتب بشری، مطرح می شود نه به صورت انتزاعی. ▫️اظهارنظر در این سنخ مباحث نیازمند است و همزمان نیازمند اطلاع عمیق نسبت به مکاتب علمی موجود است. ▫️مرحوم (ره) در مواردی حتی را نیز قبول نمی کند، چه رسد به سیره عقلا. ▫️گاهی در یک باب تنها 20 روایت داریم اما آن روایات متضمن 20 قاعده است که بر صدها مسئله قابل تطبیق است. ▫️امروزه مجموعه علوم اقتصادی داریم که اسلام در آنها حرف برای گفتن دارد؛ فلسفه اقتصاد حقوق اقتصادی مکتب اقتصادی(برای سامان دادن به رفتار اقتصادی) تحقیقات تجربی اقتصادی ▫️ را درست تلقی کنیم؛ خودمان از علم دینی را نقد نکنیم! 🔘 فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید؛ https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مصاحبه آقای تیتر شد! انکار ؛ بازگشت به ! 🔶حاشیه روزنه گرچه بنا به اقتضائات روز، موضوع انکار اقتصاد اسلامی در سخنان جناب آقای علوی، پر رنگ شده است اما واقعیت آنکه برخی فرازهای دیگر از مصاحبه وی، از جهاتی چالش برانگیزتر از مسئله انکار علوم انسانی اسلامی است که از آن جمله می توان به تکرار دیدگاه مهندس بازرگان پیرامون منحصر دانستن شؤون نبی مکرم اسلام(ص) به ، اشاره کرد. یادداشت مرتبط را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5126 @rozaneebefarda
روزنه
در #قره_باغ چه می گذرد؟ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔻 #زمانـه| قره‌‌باغ نام منطقه‌ای در همسایگی ایران در
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/1 🔸سید محمد علی عمادی[طلبه درس خارج فقه]: گاهی شنیده ایم برخی از دانشمندان غربی خود معترف شدند که بنیان علم اقتصاد غربی فرو ریخته است . و گفتنه اند چیزی به نام علم اقتصاد نداریم . بلکه مکتب و مذاهب اقتصادی مطرح است. با چهل پنجاه سال حکومت ان هم با مدیریت جریان های غرب گرا کجا میشود از اقتصاد اسلامی و غیره دم زد . اقتصاد های مطرح دنیا محصول چند ده یا چند صد سال ازمون و خطا است که به این روز خاک سیاه افتاده است . آقایانی که به لطف دولت تدبیر و امید به مقامات رسیدن اگر نصاب مرجعیت را داشتند باید میدانستند که هیچ مدعی اقتصاد یا سایر رشته های علوم و رابطه ان با اسلام نمیخواهد فقط و فقط با ظواهر و ظنون چند ده روایت و ایه به نظامات علمی برسند . حضرت ایت الله جوادی املی دامت برکاته؛ بارها و بارها تاکید داشتند تا یک مساله از دالان کتاب و سنت و عقل عبور داده نشود نمیتوان گفت اسلامی است . روایت تتمیم اخلاق با غمض عین از ضعف سندی ان نبایستی طوری فهم شود که تنها رسالت حضرت مکارم اخلاق بوده است . گاهی بعضی حرف های اقایان با کلمات بازرگان و سروش و امثالهم همخوانی دارد . ◽️درج دیدگاه های مخاطبان ارجمند لزوما به معنای موافقت تحریریه با ادبیات و محتوای آن نیست. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/2 🔸حسن بیات[طلبه درس خارج فقه]: با سلام به نظر حقیر سخنان آقای علوی بروجردی بیشتر از آنکه بخواهد نظام اقتصادی و یا روانشناسی و جامعه شناسی اسلام را زیر سوال ببرد، با هدف مخالفت و زدن مبنای حکومت اسلامی انجام شده است به عبارت دیگر به نظر می رسد که این آقایان با حکومت اسلامی مخالفت دارند اما بخاطر جهات مختلفی، از ابراز صریح و علنی آن پرهیز میکنند به همین خاطر در ضمن چنین سخنانی سعی دارند پایه و اساس آن که فقه نظامات میباشد را بزنند که کم کم با ایجاد شرایط به بیانات صریح در این حوزه هم وارد می شوند. و این همان روش دوستانشان در دولت فعلی است که چون نمیتوانند صراحتا در برار رهبری نظام ایستاده و مخالفت کنند با بیان جملاتی مانند اینکه "معصوم را هم میتوان نقد کرد" پایه و اساس ولایت فقیه که همان ولایت معصوم ع میباشد را میزنند تا ضمن مخالفت تلویحی با ولی فقیه، در مراحل بعد با مساعد شدن شرایط بصورت علنی دم از مخالفت با رهبری هم بزنند. آقای علوی بروجردی تنها اقتصاد اسلامی را نفی نمی کنند بلکه با بیان یک جمله بسیار زیرکانه و هدفدار و با بار معنایی زیاد که "پیامبر اکرم ص فقط مرشد معنوی بوده اند" خواسته اند اساس علم اسلامی را بزنند که از جمله مهمترین آنهای حوزه علوم سیاسی میباشد که مبانی حکومت اسلامی در آن طرح میشود. و اگر دقت کنید استقبال افراد و جریان های زاویه دار با انقلاب اسلامی هم از این جهت میباشد. وگرنه نفی اقتصاد اسلامی در واقع نفی خودشان است که سالها مشغول دروسی بوده اند که قسمت معظمی از آن از احکام جزئی و کلی اقتصاد در اسلام بحث میکند. یکی از شواهد عرایض ما هم همان نوشته ای است که در کانال روزنه از قول یکی از اساتید دانشگاه مفید منتشر شده بود که در آن نوشته حمله به حکومت اسلامی و اصرار بر ضعف های عملی این چند دهه مشهود میباشد. ◽️درج دیدگاه های مخاطبان ارجمند لزوما به معنای موافقت تحریریه با ادبیات و محتوای آن نیست. @rozaneebefarda
بازتاب دیدگاه های مخاطبان روزنه/3 🔸محمدجعفر علینقی[دانش پژوه درس خارج حوزه علمیه قم]: ﴾﷽﴿ ✍ اظهارات مناقشه برانگیز یکی از مدرسان فقه و اصول حوزه در خصوص که باعث بروز واکنش های مختلفی شد را نباید سخنان یک فرد تلقی نمود و در حوزه معنایی فهم یک شخص معنا کرد.. بلکه این اظهارات حاکی از یک تفکر رایج بین دامنه وسیعی از است که در بُعد نظر بدان باورمند و در بُعد عمل مشی خویش را بر اساس آن تعریف می کنند. تعجب بارتر اینکه گستره وسیعی از و علوم دینی در کلاس درس آنان حاضر شده تحت تاثیر گفتار و منش آنها قرار می گیرند و وقتی در پست های و مشغول شدند طبق این باور ناراست خود مشی می کنند و این یکی از آسیب های جدی حوزه هاست که فرآیند تحصیل و تدریس و تحقیق در آنها در غالب موارد منتهی به رشد نمی شود. به نظر می رسد باید به صاحبان این تفکر تریبون و میدان اظهار نظر داد تا آنچه در پشت لسان این گروه هست عیان شود و سستی استدلال شان روشن گردد. هر چه این گروه بیشتر مصاحبه کنند و بنویسند و سخن بگویند به نفع صراط حق و جریان راست اندیش است. تجویز جهت رشد علمی که مطرح فرمودند ابزار بسیار مهمی جهت فهم و گذار از اندیشه صاحبان این طرز تفکر است. با این نگرش می توان گفت این اظهارات را باید مبارک دانست و آغازی برای پایان ناراست اندیشی ها نگریست. هر چه پیشتر رویم ضرورت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در و عیان تر و دیر رونق گرفتن آن خسارت بارتر است. ◽️درج دیدگاه های مخاطبان ارجمند لزوما به معنای موافقت تحریریه با ادبیات و محتوای آن نیست. @rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای /18 🔸زیر سوال بردن جایگاه علمی اهل بیت(سلام الله علیهم اجمعین) در مصاحبه آقای علوی! جعفر بحرینی دانش آموخته سطوح عالی حوزه/ پژوهشگر عرصه علم دینی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 5] 🔹جناب آقای سید محمد جواد علوی ، در ضمن مصاحبه ای اعلام کردند: «اسلام نیامده تا علم بیاورد» ، جدای از اینکه این ادعا دقیقا همان «سکولاریزم قوی» است ؟ و یا اینکه این مطلب عینا همان چیزی است که روشنفکرانی چون و و .. سالهاست تکرار می کنند، می خواهیم ببینیم مطلب ایشان با منابع اصیل شیعه سازگار است یا خیر؟ 🔻از گفته ایشان چند وجه می توان استفاده کرد: 1- اسلام در مقام آوردن ، علوم نبوده است.2-اسلام علمی نیاورده است. 3- برای نیاز های مردم می توان به علومِ دیگران(کفار و ...) رجوع کرد. ⬜️در این یادداشت به وجوه مختلف مدعای جناب آقای علوی از منظر اخبار و احادیث اهل بیت(ع) می پردازیم: 🔘یک) نسبت اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین و علم: 🔻الف) روایاتی که اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین را خزان علم الهی می داند. 1- عَبْدِ الرَّحْمنِ بْنِ كَثِيرٍ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «نَحْنُ وُلَاةُ أَمْرِ اللَّهِ، وَ خَزَنَةُ عِلْمِ اللَّهِ، وَ عَيْبَةُ وَحْيِ اللَّهِ».[الكافي (ط - الإسلامية)،ج1،ص193] 2-عَنْ سَوْرَةَ بْنِ‏ كُلَيْبٍ‏، قَالَ: قَالَ لِي أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «وَ اللَّهِ، إِنَّا لَخُزَّانُ اللَّهِ فِي سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ، لَاعَلى‏ ذَهَبٍ، وَ لَا عَلى‏ فِضَّةٍ، إِلَّا عَلى‏ عِلْمِهِ».[الكافي،ج1،ص193] 3-عَنْ سَدِيرٍ: عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ، مَا أَنْتُمْ؟ قَالَ: «نَحْنُ خُزَّانُ عِلْمِ اللَّهِ، وَ نَحْنُ تَرَاجِمَةُ وَحْيِ اللَّهِ، وَ نَحْنُ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ عَلى‏ مَنْ دُونَ السَّمَاءِ وَ مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ».[الكافي، ج1،ص193] 4- أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ يَقُولُ: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: قَالَ اللَّهُ- تَبَارَكَ وَ تَعَالى‏-:اسْتِكْمَالُ حُجَّتِي عَلَى الْأَشْقِيَاءِ مِنْ أُمَّتِكَ مِنْ تَرْكِ وَلَايَةِ عَلِيٍّ وَ الْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِكَ؛ فَإِنَّ فِيهِمْ سُنَّتَكَ وَ سُنَّةَ الْأَنْبِيَاءِ مِنْ قَبْلِكَ، وَ هُمْ خُزَّانِي عَلى‏ عِلْمِي مِنْ بَعْدِكَ، ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: لَقَدْ أَنْبَأَنِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلَامُ بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ».[الكافي،ج1،ص194] 5- أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ، إِنَّ اللَّهَ وَاحِدٌ، مُتَوَحِّدٌ بِالْوَحْدَانِيَّةِ، مُتَفَرِّدٌ بِأَمْرِهِ، فَخَلَقَ خَلْقاً فَقَدَّرَهُمْ‏ لِذلِكَ الْأَمْرِ، فَنَحْنُ هُمْ يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ، فَنَحْنُ حُجَجُ اللَّهِ فِي‏ عِبَادِهِ، وَ خُزَّانُهُ عَلى‏ عِلْمِهِ، وَ الْقَائِمُونَ بِذلِكَ».[الكافي، ج1، ص194] 6- أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: إِنَّ اللَّهَ- عَزَّ وَ جَلَّ- خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا، وَ صَوَّرَنَا فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا، وَ جَعَلَنَا خُزَّانَهُ فِي سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ، وَ لَنَا نَطَقَتِ الشَّجَرَةُ، وَ بِعِبَادَتِنَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ لَوْلَانَا مَا عُبِدَ اللَّهُ».[الكافي،ج1،ص194] 🔴استدلال به روایات مذکور: 🔻تعابیر «خزان علم الله» عام است و شامل تمام علوم می شود. چرا که علم خدای تعالی محدود به حیطه خاصی نیست.مگر اینکه کسی بخواهد [نعوذ بالله] مانند بعضی از فرق مسیحی ،خداوند را بداند که بعد از خلقت آسمان و زمین به گوشه رفته و بکار عالم کاری ندارد! تعابیر«آسمان و زمین»( فِي سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ) هم اشاره به تمام علوم دارد؛ مرحوم مجلسی به این چنین تصریح کرده است(مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏2 ؛ ص349-347) آیا برخی مدرسان حوزوی فعلی همچون جناب علوی، که وجوه علمی اسلام را انکار کرده اند، از محدثان بزرگی چون مجلسی رضوان الله علیه، فهم عمیق تری نسبت به اسلام و اخبار اهل بیت علیهم السلام دارند؟! @rozaneebefarda
زیر سوال بردن جایگاه علمی اهل بیت(ع) در مصاحبه آقای علوی! [صفحه 2 از 5] 🔘ب) روایاتی که اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین را معدن علم و حکمت می داند: 1-قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهما السلام‏ مَا يَنْقِمُ النَّاسُ مِنَّا فَنَحْنُ وَ اللَّهِ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ وَ بَيْتُ الرَّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ. [الكافي،ج1،ص221] 2_قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام‏ ‏ إِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ وَ بَيْتُ الرَّحْمَةِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ. [الكافي (ط - الإسلامية)،ج1،ص221] 3- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْخَشَّابِ قَالَ حَدَّثَنَا بَعْضُ أَصْحَابِنَا عَنْ خَيْثَمَةَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام‏ ‏ يَا خَيْثَمَةُ نَحْنُ شَجَرَةُ النُّبُوَّةِ وَ بَيْتُ الرَّحْمَةِ وَ مَفَاتِيحُ الْحِكْمَةِ وَ مَعْدِنُ الْعِلْمِ وَ مَوْضِعُ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفُ الْمَلَائِكَةِ وَ مَوْضِعُ سِرِّ اللَّهِ وَ نَحْنُ وَدِيعَةُ اللَّهِ فِي عِبَادِهِ وَ نَحْنُ حَرَمُ اللَّهِ الْأَكْبَرُ وَ نَحْنُ ذِمَّةُ اللَّهِ وَ نَحْنُ عَهْدُ اللَّهِ فَمَنْ وَفَى بِعَهْدِنَا فَقَدْ وَفَى بِعَهْدِ اللَّهِ وَ مَنْ خَفَرَهَا فَقَدْ خَفَرَ ذِمَّةَ اللَّهِ وَ عَهْدَهُ. [الكافي (ط - الإسلامية)،ج1،ص221] ⭕️تعبیر بکار رفته در روایات، دارد و شامل تمام علوم می شود. تعبیر «معدن» هم نسبت بسیار قوی علم به حضرات معصومین(ع) را آشکار می کند. چنانکه مرحوم فرموده همانطور که برای بدست آوردن معدنیات باید به سراغ معدن برویم، مردم برای بدست آوردن علوم باید سراغ اهل بیت علیهم السلام بروند.(شرح کافی، ملاصالح مازندرانی،ج5،ص343) 🛑یعنی نه تنها عالِم به علوم مختلف هستند بلکه علوم از خانه حضرات معصومین(ع) جوشش می کند و به سراسر دنیا منتقل می شود. ⭕️مرحوم ، اهل بیت(ع) را خزینه دار تمام علوم و حکمت های الهی می داند و حتی اسرار و علومی را که در دسترس بشر نیست را هم در مشمول این حکم می داند.(مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏3 ؛ ص9) ج)روایاتی که اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین را عالم به ظاهر و باطن قرآن کریم می داند: 1- ... قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام يَقُولُ‏ مَا ادَّعَى أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ أَنَّهُ جَمَعَ الْقُرْآنَ كُلَّهُ كَمَا أُنْزِلَ إِلَّا كَذَّابٌ وَ مَا جَمَعَهُ وَ حَفِظَهُ كَمَا نَزَّلَهُ اللَّهُ تَعَالَى إِلَّا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام وَ الْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِهِ علیه السلام. [الكافي،ج1،ص228] 2- مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنِ الْمُنَخَّلِ‏ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: مَا يَسْتَطِيعُ أَحَدٌ أَنْ يَدَّعِيَ أَنَّ عِنْدَهُ جَمِيعَ الْقُرْآنِ كُلِّهِ ظَاهِرِهِ وَ بَاطِنِهِ غَيْرُ الْأَوْصِيَاءِ.[الكافي، ج1،ص228] 3- عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ الرَّبِيعِ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي هَاشِمٍ الصَّيْرَفِيِّ عَنْ عَمْرِو بْنِ مُصْعَبٍ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ مُحْرِزٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ إِنَّ مِنْ عِلْمِ مَا أُوتِينَا تَفْسِيرَ الْقُرْآنِ وَ أَحْكَامَهُ وَ عِلْمَ تَغْيِيرِ الزَّمَانِ وَ حَدَثَانِهِ إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ خَيْراً أَسْمَعَهُمْ‏ وَ لَوْ أَسْمَعَ مَنْ لَمْ يَسْمَعْ لَوَلَّى مُعْرِضاً كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْ ثُمَّ أَمْسَكَ هُنَيْئَةً ثُمَّ قَالَ وَ لَوْ وَجَدْنَا أَوْعِيَةً أَوْ مُسْتَرَاحاً لَقُلْنَا «وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ‏».[الكافي، ج1، ص228] 4- ... سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْلَمُ كِتَابَ اللَّهِ مِنْ أَوَّلِهِ إِلَى آخِرِهِ كَأَنَّهُ فِي كَفِّي‏ فِيهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَرُ الْأَرْضِ وَ خَبَرُ مَا كَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ كَائِنٌ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ. [الكافي (ط - الإسلامية)،ج1،ص228] 5- عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: «قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ‏ أَنَا آتِيكَ‏ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ‏»قَالَ فَفَرَّجَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام بَيْنَ أَصَابِعِهِ فَوَضَعَهَا فِي صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ وَ عِنْدَنَا وَ اللَّهِ عِلْمُ الْكِتَابِ كُلُّهُ. [الكافي،ج1،ص228] @rozaneebefarda
زیر سوال بردن جایگاه علمی اهل بیت(ع) در مصاحبه آقای علوی! [صفحه 3 از 5] 6- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَمَّنْ ذَكَرَهُ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام «قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ‏ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ‏» قَالَ إِيَّانَا عَنَى وَ عَلِيٌّ أَوَّلُنَا وَ أَفْضَلُنَا وَ خَيْرُنَا بَعْدَ النَّبِيِّ صلَّی الله علیه و آله و سلمَّ. [الكافي،ج1،ص228] ⭕️همانطور که از روایات استفاده می شود؛ 🔻اولا) اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین آشنا به تمام ظاهر و باطن قرآن هستند. 🔻ثانیا) در قرآن کریم به بسیاری از علوم و بلکه به تمام علوم اشاره شده است.(تبیان لکلِّ شئ) لذا طبعا اهل بیت(ع) آشنا به علوم مختلف بودند. 🔹علاوه بر آن تعبیر« فِيهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَرُ الْأَرْضِ وَ خَبَرُ مَا كَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ كَائِنٌ » اشاره به تمام علوم دارد. 🔹مدعای نگارنده در تفاسیر بزرگان تشیع نیز تایید شده است چنانکه محدث بزرگ تشیع، مرحوم ملَّا صالح مازندرانی، قرآن را ناظر به ، اخبار عالم و حوادث می داند. و علم معصومین(ع) را شامل تمام این موارد می شمارد.(شرح کافی، ج5، ص561-565) د) روایاتی که صراحتا اهل بیت علیهم السلام را عالم به همه علوم و اخبار می دانداین روایات تعابیری دارند که حضرات معصومین را عالم به تمام علوم بر می شمرد: 1- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ إِسْحَاقَ الْأَحْمَرِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ سَيْفٍ التَّمَّارِ قَالَ: كُنَّا مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام جَمَاعَةً مِنَ‏ الشِّيعَةِ فِي الْحِجْرِ فَقَالَ عَلَيْنَا عَيْنٌ فَالْتَفَتْنَا يَمْنَةً وَ يَسْرَةً فَلَمْ نَرَ أَحَداً فَقُلْنَا لَيْسَ عَلَيْنَا عَيْنٌ فَقَالَ وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ وَ رَبِّ الْبَنِيَّةِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَوْ كُنْتُ بَيْنَ مُوسَى وَ الْخَضِرِ لَأَخْبَرْتُهُمَا أَنِّي أَعْلَمُ مِنْهُمَا وَ لَأَنْبَأْتُهُمَا بِمَا لَيْسَ فِي أَيْدِيهِمَا لِأَنَّ مُوسَى وَ الْخَضِرَ ع أُعْطِيَا عِلْمَ مَا كَانَ وَ لَمْ يُعْطَيَا عِلْمَ مَا يَكُونُ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ وَ قَدْ وَرِثْنَاهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وِرَاثَةً. [الكافي،ج1،ص261] 2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْمُغِيرَةِ وَ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا مِنْهُمْ عَبْدُ الْأَعْلَى وَ أَبُو عُبَيْدَةَ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بِشْرٍ الْخَثْعَمِيُّ سَمِعُوا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام يَقُولُ‏ إِنِّي لَأَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا فِي الْجَنَّةِ وَ أَعْلَمُ مَا فِي النَّارِ وَ أَعْلَمُ مَا كَانَ وَ مَا يَكُونُ قَالَ ثُمَّ مَكَثَ هُنَيْئَةً فَرَأَى أَنَّ ذَلِكَ كَبُرَ عَلَى مَنْ سَمِعَهُ مِنْهُ فَقَالَ عَلِمْتُ ذَلِكَ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ. [الكافي،ج1،ص261] 3- عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ عَبْدِ الْكَرِيمِ عَنْ جَمَاعَةَ بْنِ سَعْدٍ الْخَثْعَمِيِ‏ أَنَّهُ قَالَ: كَانَ الْمُفَضَّلُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ لَهُ الْمُفَضَّلُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَفْرِضُ اللَّهُ طَاعَةَ عَبْدٍ عَلَى الْعِبَادِ وَ يَحْجُبُ عَنْهُ خَبَرَ السَّمَاءِ قَالَ لَا اللَّهُ أَكْرَمُ وَ أَرْحَمُ وَ أَرْأَفُ بِعِبَادِهِ مِنْ أَنْ يَفْرِضَ طَاعَةَ عَبْدٍ عَلَى الْعِبَادِ ثُمَّ يَحْجُبَ عَنْهُ خَبَرَ السَّمَاءِ صَبَاحاً وَ مَسَاءً. [الكافي،ج1،ص261] 4- أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ‏ لَا وَ اللَّهِ لَا يَكُونُ عَالِمٌ‏ جَاهِلًا أَبَداً عَالِماً بِشَيْ‏ءٍ جَاهِلًا بِشَيْ‏ءٍ ثُمَّ قَالَ اللَّهُ أَجَلُّ وَ أَعَزُّ وَ أَكْرَمُ مِنْ أَنْ يَفْرِضَ طَاعَةَ عَبْدٍ يَحْجُبُ عَنْهُ عِلْمَ سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ ثُمَّ قَالَ لَا يَحْجُبُ ذَلِكَ عَنْهُ. [الكافي،ج1،ص262] ⭕️مرحوم مجلسی، این علوم را ناظر به تمام علوم گذشته و حتی علمی که بوجود نیامده اند، می داند.(مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول؛ ج‏4؛ص309) @rozaneebefarda