✳️بازخوانی ریشههای تاریخی «پالایش حوزوی» در عصر معصومین علیهم السلام
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹بروز جریانهای انحرافی در دل نهاد مقدس روحانیت، گرچه تلخ و خسارت بار است اما در تاریخ روحانیت شیعه امر نوظهوری نیست و پیشینه آن به عصر ائمه علیهم السلام میرسد.
عدم التفات به پیشینه تاریخی انحراف در حوزه و نحوه مواجهه معصومین(ع) و علمای سلف، ممکن است مواجه با نمونه های نوظهور از انحرافات حوزوی را با دشواری و بعضا خلا تئوریک مواجه سازد.
⭕️در هر صورت باید به این مسئله پاسخ علمی داد که آیا #پالایش_حوزوی و روشنگری نسبت به افراد ناصالحی که خود را به دستگاه زعامت دین و مذهب منتسب میکنند، امری نوظهور است؟ آیا شدت برخورد با مدعیان مناصب دینی، امری جدید است و افراط و خلاف اخلاق به حساب میآید یا پای گذاردن در جای پای اهل بیت علیهم السلام است؟!
✳️پاسخ در یک کلمه منفی است؛ چراکه اولا پالایش دستگاه دینی و مذهبی توسط نخبگان و حفظ پاکی دستگاه زعامت توسط خبرگان امری عقلایی است و ثانیا با مطالعه روایات به این نتیجه میرسیم که ائمه معصومین علیهمالسلام اجمعین که در صدد تعلیم شیعه برای تجربه #دوران_غیبت بودند؛ خود شدیدترین برخوردها را با منسوبین ناصالح دستگاه زعامت تشیع داشتهاند.
🔹🔸نمونه؛ برخورد شدید معصومین علیهالسلام با #فارس_بن_حاتم قزوینی که شیخ طوسی در الغیبة او را تحت عنوان سفرا و وکلای مذموم میآورد و برداشت از نقلهای کشی در خصوص او این است که وی از زعمای دینی عصر خود بوده است.
◀️کشی در این زمینه از موسی بن جعفر بن ابراهیم نقل میکند که از حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام پرسید: بین فارس و علی بن جعفر اختلافاتی وجود دارد. من کدام یک را به عنوان متولی حوائجم قرار دهم؟ (تعبیر روایت: أيهما يتولى حوائجي قِبَلَك) ایشان در پاسخ نمیفرمایند که تولی امور در تشیع امری آزاد است و هرکس به هر فردی خواست مراجعه کند بلکه ایشان جایگاه جناب علی ابن جعفر را تثبیت میکنند و مردم را از رجوع به فارس منع میکنند:« و اجتنبوا فارسا و امتنعوا من إدخاله في شيء من أموركم أو حوائجكم تفعل ذلك أنت و من أطاعك من أهل بلادك فإنه قد بلغني ما تموه به على الناس فلا تلتفتوا إليه إن شاء الله.» (رجال الکشی ص523)
البته در این خصوص به صرف توصیه به اجتناب و عدم رجوع به فارس بن حاتم اکتفا نشده بلکه امر به #لعن و معاداة و هتک و قطع شبکه ارتباطی و... نیز میکنند.(الغیبة للطوسی ص352) و طبق نقل کشی؛ حضرت امام حسن عسکری دستور قتل او را نیز صادر کردند و برای قاتلش بهشت را ضمانت نمودند.(رجال الکشی ص524)
🔹🔸همچنین در طول تاریخ تشیع نیز کسان دیگری بودند که یا جزء سفرا و وکلا بودند و در اثر طمع اقتصادی یا دلایل دیگر منحرف شدند یا ادعای وکالت و سفارت و زعامت را داشتند و مورد طعن و لعن ائمه علیهمالسلام اجمعین و اصحاب قرار گرفتند از جمله: علی بن ابی حمزه بطائنی، زیاد بن مروان، احمد بن هلال عبرتائی، شلمقانی و... .
🔹گفتنی است این سیره در حوزه متقدم قم نیز با جدیت و صراحت پیگیری میشده به گونهای که جناب احمد بن محمد بن عیسی با #ابوسمینه برخورد میکنند و وی را از قم اخراج مینمایند(رجال النجاشی ص332) و یا وقتی #محمد_بن_اورمه قمی متهم به غلو میشود عدهای از شیعیان برای پیشگیری از انحراف جامعه تشیع؛ حتی تا حد قتل او نیز میروند که بر اثر شناساییهای بعدی از قتل او منصرف میشوند.(رجال النجاشی ص329)
🔷 بنابراین اگر یک نفر سفیر و وکیل خاص معصومین علیهمالسلام اجمعین باشد و به انحراف کشیده شود بر جامعه تشیع به ویژه اهل علم واجب است که نسبت به او روشنگری کنند و از آنجا که جایگاه این افراد جایگاهی خطیر است وظیفه روشنگری نیز باید به نحوی صریح پیگیری شود تا جامعه تشیع از #انحرافی_عمیق مصون بماند. البته طبیعتا روشنگری در عصر انقلاب اسلامی در حد روشنگری لسانی خواهد بود و جریان انقلابی با ابراز صریح منطق مستحکم خود به این وظیفه شرعی عمل خواهد نمود و برخوردهای سخت و خشن نیز از دایره اقدامات حوزه انقلابی قطعا خارج است.
🔆گفتنیها در خصوص سنت پالایش حوزوی فراوان است و جریانات و شخصیتهای خاص نیز به جای آنکه دستگاه عقلایی پالایش را تخریب کنند بهتر است به پالایش و تهذیب نفس بپردازند و خود را از آلودگی هواخواهی و منصبطلبی رها کنند و به سنت دنیاگریزی علمای سلف بازگردند.
#سکولاریسم_حوزوی
#آنتی_تز_انقلاب_در_قم
#مرجع_سازی
#انقلاب_زدایی_از_حوزه
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از حوزه انقلابی
rec38243.mp3
519.9K
🎙سخنرانی انتقادی حجةالاسلام #محققیان امام جماعت مسجد خاتم الأنبیاء پردیسان نسبت به پیام تسلیت نابجای برخی فضلای حوزوی در فوت آقای فیرحی
🔹این سخنرانی بااستقبال و تقدیر وتشکر فراوان حوزویان مواجه شد
✍حوزه انقلابی:
🔹امام خامنه ای:"مسئله فتنه و فتنهگران، از مسائل مهم و از خطوط قرمز است/باید حتماً خطوط قرمز و خطوط فاصل رعایت شوند"(۱۳۹۳/۰۶/۰۵)
🔹در پی فوت آقای #فیرحی پیامهای تسلیت فراوانی صادر شد از بی بی سی و فرید مدرسی و کدیور فراری و محمد خاتمی و حسن روحانی و... تا متأسفانه از برخی مسئولین...
اما در این بین، پیام های حضرات #اعرافی، #نجف_لک_زایی(معاون پژوهشی #دفتر_تبلیغات) و #خسروپناه و مجتبی #زارعی(مسئول بسیج اساتیدکل کشور) برای تسلیت این فعال فتنه88 آن هم با تعابیری همچون:«فقیه، متخلق و...»واقعا تأسف بار است!!!
🔹صدور چنین پیامهایی نشان از آن دارد که مرزبندی دقیقی در ذهن برخی از این حضرات وجود ندارد که همگام با فتنه گران، برای یکی از تئوریسینهای اصلاحات و اعتدال، عزادار شدهاند!
در مورد برخی از این آقایان خاصه آقای #لک_زایی، بحث ارادت فکری به فیرحی بطور جدی مطرح است اما در مورد سایرین اگر خوشبینانه بنگریم، نوعی انفعال به چشم میخورد که احتمالا ناشی از تحلیل های غلط رسانهای و سیاسی اطرافیان بوده است.
باید بررسی شود چه کسانی در دستگاه محاسبه آقایان نفوذ کرده اند؟!
@howzehenghelabi
#حاشیهنشینیی، #آسیبهای_اجتماعی و #بیعدالتی در توزیع خدمات، شایسته قم نیست!
مدیر حوزه علمیه قم در دیدار شهردار قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 قم با رویکرد جامع و راهبری در سالهای اخیر تحولات خوبی را تجربه کرده است و کارنامه چهارساله اخیر شهرداری نمره خیلی خوبی میگیرد.
اگر به این چهار پنج سالی که از فعالیت شهردار قم و تیم مدیریت شهری در قم میگذرد نگاهی بیندازیم باید به آن نمره خوبی بدهیم.
🔹در این سالها قم یک رویکرد جدید جامع و راهبردی تحولات خوبی را تجربه کرد و دستاوردهای خوبی شهرداری و شورای شهر و همهکسانی که در پیشرفت این پروژهها نقش داشتند برای قم پدید آوردند و نمره خیلی خوب و قابل قبولی دریافت میکنند.
🔹 گزارش امروز هم نشان از عزم و اراده جدی هم در بخشهای فرهنگی و هم در بخشهای دیگر دارد.
🔹حضور حضرت معصومه(س) در قم شمع پرفروغ و مایه تحولات بزرگ برای قم است. ما همه افتخار میکنیم که در شعار این نور پاک و بانوی کرامتها و فضیلتها زندگی میکنیم و آن روح پاکی که اولیای الهی در ارتباط است جان در کالبد قم دمیده و مایه نشاط و سرزندگی قم شده است.
🔹روز ورود حضرت معصومه (س) به قم یک مبدأ تاریخی و نقطه عطف برای قم به شمار میآید. باید این روز و هفته را گرامی بداریم و خدا را بر این نعمت شاکر باشیم و از انوار آن بهره بگیریم.
🔹قم در تاریخ پس از اسلام همواره یک محور و قطب به شمار میآمده است. این تاریخ هزارساله اوج و فرودی دارد اما هیچوقت قم از محور دانش دینی و هویت اخلاقی وایمانی فاصله نگرفته است.
مردم قم همواره در طی قرون چهرههای بزرگ را در دل خود تربیتکردهاند و از حرکتهای علمی و جهادی دفاع کردهاند.
همه باید قدر عظمت مردم قم را بدانیم و از جایگاه آن محافظت کنیم. البته در صدسال اخیر به قله و اوجی رسید که فصل اخیرش با انقلاب اسلامی رقم خورد.
🔹دبیرخانه احیای صدسالگی حوزه علمیه قم تأسیس شده است. برنامهریزیهایی انجامشده است که به دانشنامههایی برسیم که این تاریخ را ترسیم بکنیم این تاریخ یکصد ساله دانشگاه اسلامی و انسانی قم تاریخ پر درخششی است که باید حفظ شود.
🔹امروز صدها رشته در حوزه معارف الهی ارائه میشود که امر کمنظیری است.
در یکصد سال گذشته صدها فقیه و فیلسوف و چهره بزرگ علمی در قم پرورش داده شدند.
اوج تفسیر و علوم اسلامی و اجتماعی در این چهار دهه در قم رقم خورده است.
اینها همگی عظمت قم است و خدمت به این شهر یک خدمت ویژه است که مدیران هم باید قدر این خدمت گذاری را بدانند و هم متناسب با این جایگاه و قدر حرکت کنند.
🔹 قم یک شهر تمدنی است و پیشاهنگ تمدن سازی نوین اسلامی باید استاندارد باشد.
🔹 امیدوار هستیم که در طراحی برنامه جدید برنامه راهبردی و عمیق و اساسی و نرمافزاریتر پیشبینی شود که در آن وظیفه نهادها و نخبگان هم هست که کمک بدهند.
🔹 جلب نظر نخبگان و مشارکت عمومی اهمیت دارد. بهطور خاص نهادهای حوزوی و دانشگاهی را برای تدوین این سند مشارکت بدهید که این مشارکت زمینهای برای مشارکت جامعتر و زمینهای برای اجرای بهتر آن بشود.
امید داریم کار کارشناسی و هماندیشی نخبگانی به سند دقیقتری دست پیدا کنیم.
در قم همه نهادها باید همکاری کنند بخشی از نهادها در قم استانی و بخشی فرا استانی هستند که ممکن است خیلی تعلقخاطر به قم نداشته باشند.
🔹معماری اسلامی منطبق باروح و تاریخ قم اهمیت دارد.این به معنی این نیست که نوسازی نکنیم اما مدلهای متناسب با قم باید به دست بیاید و دستگاههای دانشگاهی و هنری باید همکاری کنند که الگوی متناسب با شهر قم از منظرهای تاریخی و معماری به دست بیاید.
🔹 ورود شهرداری به مباحث فرهنگی بسیار ارزشمند است و امیدوار هستیم که این روند ادامه پیدا کند و قم به رتبههای آخر آسیبهای اجتماعی در کشور برسد.
🔻 شایسته نیست برای قم که حاشیهنشینی داشته باشد. ازجمله آسیبهای اجتماعی بیعدالتی در توزیع خدمات است اقدامات خوبی در سالهای گذشته در راستای رسیدگی عادلانه برقرارشده است اما امیدوار هستیم که مسیری که شهرداری آغاز کرده است در راستای عدالت در خدمترسانی را ادامه بدهد.
🔹مجموعه گروههای جهادی حوزه که چند هزار نفر در آنها عضو هستند و در موج اول کرونا افتخاراتی آفریدند امروز هم در حال تعامل با شهرداری هستند.
🔹باید اقدامات جامع و جدی در این حوزه انجام شود که وقتی اتفاقی افتاد پشیمانی به بار نیاورد، باید با تقویت زیرساختها اقداماتی انجام بدهیم که کمترین آسیب متوجه شهر باشد.
🔹 توجه شهرداری به زائر و هسته مرکزی شهر توجه خوبی است اما هنوز کافی نیست هنوز هم بسیاری از زائران با توجه به فضای محدود اطراف حرم رنج میبرند. تقاضا دارم که به این محدوده توجه جدیتر شود استانداری هم باید کمک بدهد و مناسبسازی فضای پیرامونی اطراف حرم بعنوان اولویت مطرح شود.
متن کامل اینجا
@rozaneebefarda
#معرفی_کتاب
مردم و حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی علامه طباطبایی
نویسنده: مهدی امیدی/ عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی
🔹از آنجا که علامه سید محمدحسین طباطبائی(ره) به عنوان مفسر بزرگ قرآن، فیلسوف اسلامی معاصر، فقیه، عارف، و حتی فیلسوف اجتماعی ـ سیاسی و صاحب نظر در بسیاری از مسائل اسلامی شناخته شده اند، تأمل در اندیشه های سیاسی و اجتماعی وی، به ویژه بررسی مناسبات میان مردم و حکومت و جایگاه آنان در عرصه سیاسی برای علاقه مندان به اندیشه های سیاسی، از اهمیت به سزایی برخوردار است.
🔹علامه طباطبائی(ره) بر این باورند که در صورت تحقق اسلام و احکام آن در جامعه، الگوی بسیار مطلوبی از رابطه مردم و حکومت به منصه ظهور خواهد رسید که به مراتب پیشرفته تر و متعالی تر از نظام های دموکراتیک معاصر است.
🔻بر خلاف این ادعا که آزادی، دموکراسی و حقوق بشر محصول فکر و فرهنگ جهان غرب برای انسان شرقی است، اسلام پیش از دیگران، در چهارده قرن پیش از این با معارف قوی خود در بهترین وجه، این امور را به بشریت عرضه نموده است؛ اما غرب با تبلیغات نادرست خود، به جوامع و ملت ها چنین تلقین می کند که حقوق بشر ارمغان آنهاست!
@rozaneebefarda
4_5792141012180664936.mp3
642.6K
▪️بیانات #امام_خمینی به مناسبت ارتحال #علامه_طباطبائی:
🔻رحلت مرحوم علامه طباطبایی، ضایعهای برای حوزههای علمیه و مسلمین است. به ملت ایران و حوزه های علمیه تسلیت عرض می کنم.
@rozaneebefarda
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
💠 صوت کامل گفتگوی علمی
بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر #فیرحی_زنجانی
🔻ارائه دهنده بحث:
■حجت الاسلام والمسلمین دکتر ذبیحالله نعیمیان/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام
#گزیده
⭕️ مرحوم فیرحی در مباحث علمی رویکرد گزینشی داشت.
🔰 ایشان در جمعبندی نظرات علما با رندی، تحریف میکرد.
🔰 ایشان میگوید درقرن اخیر کسی قائل به ولایت فقیه نبوده است!
🔰 موارد غیراخلاقی بسیاری از روشهای علمی ایشان دیدهام.
🔰 آقای فیرحی مواجهه سیاسی داشت حتی در مباحث عمیق فقهی. به عنوان نمونه در بحث علمی که درباره مفهوم حسبه داشتیم با چند مثال موردی، کل بحث را به محاق میبرد و از ورود عالمانه به بحث پرهیز میکرد.
🔰 ایشان پروژه های فکری داشت برای تحمیل نظریه بر فقه و نص.
🔰روحیه ظاهرا اخلاقی و نرم مهم نیست. فکر مهم است و اینکه کسی حق را بشناسد و مخالفت نکند. فیرحی با خودش صادق نبود و با اینکه حق را شناخت اما پایبند نماند.
🔻فیلم کامل را اینجا ببینید👇
🔗https://www.instagram.com/fekratnet/live/
@rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش هفتم از پرونده ویژه
برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم ، چهارم ، پنجم و ششم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053