#حکومت
#الحكومة
#شیخ_انصاری
#رسائل
🔺️🔴
#حکومت در نگاه اصولی
#شیخ_انصاری (نوشتهی دهم) 🔴🔻
بعد از بررسی ویژگیهای
#حکومت در نگاه مرحوم
#شیخ_انصاری بیان چند نکته سزاوار است:
🔷️🔹️
۳) #نکتهی_سوم: عبارت و لفظ تفسیر در #حکومت
مرحوم
#شیخ_انصاری در بحث
#تعادل_و_تراجیح (ج۴/ص۱۴) به این نکته تصریح کرده میفرماید: "
فهو (أي: الحكومة)
تخصیصٌ فی المعنی بعبارة التفسير".
🔹️
همين "بعبارة التفسیر" که مرحوم #شیخ_انصاری آن را به صراحت ذکر کرده است ممکن است مُوهِم این باشد که #حکومت باید همراه با عبارت تفسیر باشد؛ الفاظ تفسیریای چون " أعني" و "أي" و مانند آن.
اما بیشکّ و شبهه، مراد ایشان این نبوده است که ذکر چنین عباراتی در دلیلِ حاکم لازم است؛ این کاملاً مطلب روشنی است.
🔸️
مرحوم #محقق_میرزای_نائينى نيز در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۷۱۰) تصریح میکند که: "لم يوجَد فيها ما يكون مُصدَّراً بأحد أداة التفسير". و در ادامه نيز در مورد مقصود ایشان مینویسد: "و الظاهر أن مراد الشیخ قدّس سرّه من التفسیر... لیس هو التفسير اللفظي، بل المراد منه نتيجة التفسير، و إن لم يكن تفسيراً لفظياً".
البته باید دقت داشت که مرحوم
#محقق_میرزای_نائينى در
#حکومت اساساً اعتقادی به ویژگیِ تفسیر و شرحِ دلیلِ حاکم نسبت به محکوم ندارد، که توضیح نظریهی ایشان خارج از چارچوب این نوشته است.
🔸️
همچنین مرحوم تبریزی نيز در #أوثق_الوسائل (ج۶/ص۲۱۱) در توضیح
#حکومت مینویسد: "أن يكون أحد الدليلين رافعاً لحكم الدليل الآخر عن بعض أفراد موضوعه بلسان التفسير و البيان، بمنزلة التفسير بلفظ 'أعني' و نحوه. ... و المراد بالتفسير و البيان أن لا يفهم التنافي بينهما من أول النظر كالقرائن المتصلة فيكون مجموع المحكوم و الحاكم بمنزلة كلام واحد"؛ کلمهی "بمنزلة" كه ایشان آورده است اشاره به همین مطلب دارد.
ادامه دارد...
✴️
@fegh_osoul_rafiee