سوال تفسیری دارم :
بالاخره تاکنون بین مفسرین واضح نشده ضمیر به در آیه 159 سوره نسا به عیسی (ع) بر می گردد و یا به رسول خدا (ص) ؟! اگر چه سر انجام با احتمال قوی عیسی را مرجع ضمیر می دانند.
✅پاسخ:
🔷 اولا این بنده حقیر در کتاب
#چرا_بازنگری بخشی از
#مدارک را آورده ام که
#ریشه 54 روایت ناقل نزول
#عیسی در آخر الزمان بر می گردد به
#ابوهریره رابط کعب الاحبار
#یهودی. و منابع اسراییلی است.
لذا قضیه کاملا خام و
#مشکوک است.
🔷ثانیا اشکال مورد تذکر
#مغیره در درالمنثور قابل
#تامل است که اگر عیسی بعنوان پیامبر بازگردد رسول خدا خاتم النبیین نمی شود و اگر
#نبوت ندارد پس هیچ عملی از ایشان
#حجت نیست ولو امام عصر (عج) را تایید کند.
🔷ثالثا در
#انجیل_یوحنا باب های 14 و15 و16 سخن از پیامبر جدید است و سخنی از بازگشت عیسی نیست.
🔷رابعا روایت عبیدابن کثیر که دال بر برگشت ضمیر به عیسی است متوفای 290 و یا 294 است که
#جعال خبیثی است.
🔷خامسا روایتی که ایت الله جوادی آملی حفظه الله در
#تسنیم از شهر ابن حوشب نقل فرموده اصلا روایت نیست نظر خود شهر ابن حوشب است .
🔷سادسا : اینکه علامه
#طباطبایی قدس سره الشریف برگشت ضمیر به رسول خدا را سخیف می داند بخاطر این است تناسب و سیاق را در نظر گرفته در حالی که اهلبیت فرموده اند امر مربوط به ما و آیات مربوط به ما
#استتاری و دارای توزیع
#امنیتی است تا مدافعین کودتای
#سقیفه تحریف نکنند یعنی مسائل امامت و اهلبیت در قانون سیاق نمی گنجد و به اصطلاح امنیتی با
#رمز قرمز است.
🔷سابعا: رابطه آیات با یکدیگر در قرآن کریم دارای علم
#خاص و
#متشابه است و سیاق در آیات الاحکام و قصص کاربرد دارد اما در امور حکومتی و امامتی یک ترابط خاصی دارد که باید علم آنرا در صورت عدم اطلاع به اهلبیت ارجاع دهیم. و این آیه از آن آیات است.
🔷سابعا از 4 طریق از اهلبیت روایت رسیده ضمیر به رسول خدا بر می گردد و معنای آیه بازگشت می کند به اینکه رسالت او بر هر اهل کتابی پیش از مرگ آن اهل کتاب مسلم خواهد شد.
کانال مشکات در ایتا.............👇
https://eitaa.com/meshkat_ahlebeit
کانال مشکات در تلگرام👇
@mousavizanjany