eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
524 دنبال‌کننده
378 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
💥سعید نفیسی به‌همراه همسر و پزشک معالج خود_ یالتا۱۳۴۵ 🆔 @safiresheytan🕸
🔖 نویسنده ، پژوهنده ،ادیب ، مترجم و شاعر در۱۸ خرداد ۱۲۷۴ شمسی در تهران تولد یافت ودر- ۲۳ آبان ۱۳۴۵شمسی در تهران درگذشت . سعید نفیسی از ادبا و محققان پرکار سدهٔ اخیر ایران است چنان‌که جلال‌الدین همایی او را در تعدد تألیف‌هایش، تالی «جلال‌الدین سیوطی» شمرده‌اند. 🔰گرچه، فرهنگ و ادب فارسی از همان ایام جوانی، نفیسی را مسحور کرده بود، سیر فعالیت‌های او نشان از گرایش به ساختن پلی بین شرق و غرب دارد که شرق، بی‌آنکه از سیل تمدن غرب ویران شود، بتواند از برکت هدیهٔ آن بهره گیرد. به‌همین‌سبب نفیسی هم ادبیات اروپایی را ترجمه می‌کرد و هم به تدوین و احیای متون قدیمی می‌پرداخت. درواقع از یک سو، شیوهٔ اروپایی را در تاریخ‌نویسی، داستان‌نویسی و لغت‌نویسی پیروی کرد و از دیگرسوی، به تحقیق در سنت‌های ادبی و در احوال و آثار شاعران و نویسندگان قدیم ایران همت گماشت. به‌علاوه بررسیِ تاریخ خاندان‌ها، تاریخ اجتماعی ادوار مختلف و حتی تاریخ عمومی نیز از حوزهٔ وسیع علایق و پژوهش او دور نماند. ☑️سعید نفیسی از بدو تأسیس دانشگاه تهران، تاریخ ادبیات، تاریخ تمدن و تاریخ تصوف تدریس می‌کرد. در آخرین سمتش، وی مدرس ادبیات فارسیِ دورهٔ دکتری بود هم‌زمان در مؤسسهٔ مطالعات اجتماعی دانشگاه نیز درس می‌داد. نفیسی از اعضای اولیهٔ و پیوستهٔ فرهنگستان بود و نیز عضو شورای فرهنگی سلطنتی. وی مدت‌ها در دانشگاه‌های هند، پاکستان، افغانستان، اتحاد جماهیر شوروی، سوئد، دانمارک، بلژیک، آلمان، اتریش، سوئیس، چکسلواکی، رومانی، بلغارستان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، ایالات متحدهٔ آمریکا، سوریه و مصر تدریس کرد و با دانشمندان فرانسه، شوروی و هندوستان از نزدیک در ارتباط بود. [منبع] ✴️وابستگی سعید نفیسی به کانون های صهیونیستی 🔯در مورد وابستگی «سعید نفیسی» به کانون های صهیونیستی، همین بس که در خاطرات «مئیر عزری» نخستین سفیررژیم صهیونیستی در ایران، تحت عنوان «یادنامه»، وی از پایدارترین دوستان اسرائیل محسوب شده است. 🔻عزری در بخش بیست و یکم از جلد اول کتاب «یادنامه» پس از شرح کامل دیدار «سعید نفیسی» به عنوان یکی از اولین ایرانیانی که از اسرائیل دیدن کرد، می نویسد: «...نفیسی از خانواده های سرشناس ایرانی بوده که به گفته ای ریشه یهودی داشته اند، برادرش پزشک ویژه شاه بود... [منبع] ✴️ماجرای اتهام سرقت و محاکمه نفیسی ❌او در دورانی که ریاست کتابخانه مجلس شورای ملی را برعهده داشت، متهم به سرقت کتب ونسخ خطی شد . 🔻عبدالحسین حائری در شرح ماجرای سرقت کتاب‌های نفیس از کتابخانه مجلس شورای ملی می‌گوید: «حدود یک سال پس از این ماجرا، شبی در منزل امام جمعه زنجان با یکی از شخصیت‌های مجلس که با رئیس مجلس آشنایی داشت، برخورد کردم و ایشان از من دعوت کرد که به کتابخانه مجلس بروم، من هم قبول کردم و مدتی در آنجا مشغول تدریس شدم و چند نفر از اعضای کتابخانه در کلاس درس حضور پیدا کردند. ⚠️در این ایام گزارش کرده بودند که چندین کتاب از کتابخانه به سرقت رفته‌است و از اتهام‌ها چنین برمی‌آمد که گویا این کار توسط آقای سعید نفیسی انجام شده بود. 🔹این امر موجب گردید تا دادسرای وقت، قسمت کتاب‌های خطی را مهر و موم کند و به هیچ‌کس اجازه ندهد، به کتاب‌ها دست بزند. تا آن زمان مسئولین وقت هیچ اعتمادی به نفیسی نداشتند، از این رو به من پیشنهاد کردند که مسئولیت معرفی نسخه‌های خطی را بر عهده بگیرم و آن را انجام دهم و به این ترتیب مهر و موم‌ها را برداشتند و با من قراردادی بستند که در ازای هر کتابی که معرفی می‌کنم پنج تومان بگیرم.» 🔰حائری با اشاره به شیوه سرقت ۷۸ کتاب از کتابخانه توسط سعید نفیسی می‌نویسد: «چنان‌که اشاره شد هیچ‌کس حق ورود به مخزن را نداشت، و حتی کارکنان داخلی هم نمی‌توانستند با کیف و چمدان به آنجا وارد شوند. اما در مورد آقای نفیسی یک استثنا وجود داشت، یعنی ایشان به راحتی با چمدان به داخل مخزن رفت و آمد می‌کرد. در آن زمان یک نفر کتابدار متعهد و متدین در اینجا کار می‌کرد که وقتی من به اینجا آمدم، ایشان هنوز مشغول کار بود. یک روز این شخص متوجه شد بعضی از کتاب‌ها در جاهایی بریدگی و پاره‌شدگی دارد و برخی جلدها با خود کتاب منطبق نیست، به این جهت موضوع را به رئیس کتابخانه گزارش می‌دهد. 📛بعد از طی تشریفات قانونی، مأمورین به خانه ایشان می‌روند و حدود ۷۸ کتاب را که ایشان مخفیانه از کتابخانه خارج کرده بود، می‌یابند و به کتابخانه عودت می‌دهند. تقریباً تمام کتاب‌هایی را که آقای نفیسی به خانه برده بود، از آثار منحصر به فرد و متون کهن فارسی بود. 😳نحوهٔ عملکرد ایشان هم این‌طور بوده که وقتی کتابی را به خانه می‌برد، جلد آن را عوض می‌کرد و درون آن کتاب دیگری را تعبیه می‌کرد و دوباره آن را به جای اولش بازمی‌گرداند.».[منبع] 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 🗯 💥آن کس که به زعم خویش عارف باشد 💥غوّاص به دریای معارف باشد 👺 روزی اگر از حجاب آزاد شود 👺 بیند که به لاک خویش واقف باشد ------------- 📚دیوان اشعار امام خمینی ص۲۰۶ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️ 🗣 (۱۲) ✴️واقعیت این است که خود استادان و مدرّسان عرفان نیز از این بابت( ) چیزی در دست ندارند؛ اما ▫️ یا به روی خود نمی آورند ▫️یا بر اساس نمی‌خواهند در این باره فکر کنند ▫️یا آنچه را به در نظر گرفته اند، همان می پندارند ❌و بیشتر به پناه می برند که؛ مثلاً کشف بر چند قسم است و مشاهده بر چند قسم است و نسبت مشاهده با کشف چیست و از این قبیل و . 🔹این بحث‌ها وقتی درست هستند که انسان اصل مطلب را دریافته باشد. وقتی من بدانم آب چیست، هر چه درباره آن بحث کنند، می‌تواند برای من مفید باشد؛ اما وقتی نمی‌دانم چیست بحث درباره آن هرچه باشد بی حاصل خواهد بود. 📛 به هر حال یکی از اشکالات مهم که از بر اساس تصفیه و به دست می‌آید، این است که هیچ کس نمی تواند نشان درستی از آن بدهد و جز کسی فکر نمی‌کند که چیزی از آن دریافته است.💯 👤 من بارها با بزرگان در این باره صحبت کرده‌ام و آشکارا دیده ام که چیزی برای گفتن ندارند؛ اما بر آن می‌کوشند که از این شاخه به آن شاخه بپرند و اشعار گوناگونی از بخوانند.😳 👨‍🏫 یکی از استادان باسابقه که ارادت خاصی به دارد اما اهل و دقت نیست، از هورقلیا چنان سخن می گفت که گویی خود، شخصاً به آنجا رفته و کوچه به کوچه گشته است.😂 🔹 من که با تردید این موضوع را مطرح می‌کردم،چنان برافروخته می شد که گویی آشکارترین چیز را انکار می‌کنم و حتی شاید اگر آشکار ترین چیزها را انکار می‌کردم، آنقدر برافروخته نمی شد. 🔸مثلا اگر به او می‌گفتم این روشنایی و انرژی که بر روی زمین وجود دارد از خورشید نیست؛ بلکه از ستاره‌ای نامرئی به نام 'کالفیرا" است، آنقدر برافروخته نمی شد که از انکار و تردید درباره هور قلیا بر افروخته می شد‼️ 🧠دلیل آن این است که برخی مفاهیم با در ذهن عده ای جا گرفته است و با آن را پذیرفته اند؛ در نتیجه در برابر تردید دیگران سخت مقاومت می کنند و حتی کار را به خشونت می کشانند؛ اما اگر آفتاب را انکار کنیم به سادگی لبخند می زنند و چیزی نمی گویند‼️ 💠🔅💠🔅💠🔅💠 ✳️منظور من از یادآوری این مثال، آن است که و آن با اینکه می دانند هرگز قابل بیان نبوده و نیست و تشبیه و تمثیل نه تنها در بیان تجربه های عرفانی کارساز نیستند، بلکه بر و آن می افزاید، باز هم چنان حال و هوایی دارند که گویی از سخن می گویند؛ولی اگر به نکته ای که گفته شد دقت کنیم بسیار ساده و روشن به این نتیجه می‌رسیم که درباره تجربه‌های عرفانی هرچه بگوییم بی حاصل است . ✅بنابراین دو نتیجه را باید همیشه در نظر داشته باشیم؛ 🔘 یکی اینکه اگر می‌خواهیم راهی را آگاهانه انتخاب کنیم، بی‌تردید آن نیست زیرا راه عرفان را به ناچار باید با و انتخاب کرد . چنین انتخابی در حقیقت نیست، بلکه خود را کنار گذاشتن است ،به تعبیر دقیقتر زندگی خود را کنار گذاشتن است تا مرده ای باشیم در دست مرده شوی‼️ 🔘 دیگر اینکه تمام بحث های عرفانی جز نبوده و نخواهند بود؛ زیرا بحثی که به نتیجه نرسد چیزی جز اتلاف وقت نیست. ⚠️ بنابراین درس خواندن و درس گفتن در حوزه عرفان، کاریست و بی حاصل و هرگونه هزینه از درآمد شخصی یا در این راه بر خلاف عقل و شرع خواهد بود.♨️ -------------- 📚 فریب سراب ص۱۷۴ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
AUD-20210622-WA0036.
5.79M
🌠هفت حدیث در فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام که معمولا قبل اذان در حرم مطهر پخش می شود. 🔻با صدای دلنشین وزیبا 💯 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 🔮 🔻شیخ (از شاگردان قاضی) حالات خلسه و توحیدی مرحوم را چنین توصیف می‌کند: «زیاد از خود بی خود می شود و در خلسه فرو می‌رود، آن هم با چشمان باز و بدون تکیه به جایی و گاهی سه روز به همین حال می‌ماند و نبض و قلبش هم نمی زد و شاگردانش تنها در این مدت مواظب بودند که کسی مزاحم او نشود.»[۱] ❌ مشخص نیست که در این که مرحوم قاضی گاهی سه روز تکان نمی خورده است، چگونه به ادای واجب نماز می پرداخته است⁉️ 😳البته شاید نظر اجتهادی مرحوم قاضی چنین بوده است که در حالات از انسان برداشته می‌شود، و شاید علت اصرار مرحوم قاضی بر اجتهاد شاگردانش، رهگشایی در همین حالات بوده است زیرا به شاگردانش می فرمود : «شما باید آنقدر درس بخوانید تا به درجه اجتهاد رسید و علتش این است که اگر در آینده درهایی بر روی شما باز شد، نیاز به نداشته باشید.ممکن است عوالمی را مشاهده کنید که در صورت تقلید دچار مشکل شوید.»[۲] -------------- 📚منبع: ۱. عطش ص ۵۱ ۲. عطش ص۱۵۱ 📍به نقل از ادوار تاریخ تصوف ج ۲ص۵۳۰ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍ ‍ ‍ ‍ 📒 🏵فصلنامه شماره ۱۶ و۱۷ 📆 تاریخ چاپ: زمستان ۱۳۸۹ وبهار ۹۰ ✴️اعتراض آیه الله علی صافی اصفهانی به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پی ورود یک شیخک صوفی(محمد حسن ) از به حوزه ی علمیّه ی اصفهان و در این شهر 💯معنی حدیث "الفقر فخری" چیست⁉️ ✍مرجع عالیقدر ▫️فقر الی الله یا فقر الی الناس ▫️ یا فقر ناخواسته ( ) ▫️ كتاب و دعوت مردم به گدایی 🔸 تعظیم 💥بهشت که جای عزا و مصیبت نیست اما برای شهادت امام حسین علیه السلام، حوریان بهشتی می کنند و توی صورت می زنند. "ولطَمت علیکَ حورُالعین" 📛رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از خدا می طلبند، آن کس که ساکت از لعن قتَله ی امام حسین علیه السلام است،خدایا او را لعنتش کن، آن وقت (به زعم ابن عربی) متوکل _باطنی خدا می شود‼️ ⚠️حضرت علی علیه السلام فرمودند: "و عاشر هم اكفرهم " از همه مُلوک بنی العباس کافرتر است♨️ 👥 ی آيت الله با آیه الله 🔹پیرامون معاد جسمانی (جلسه ۱ - ۳) ✅بخشی از کتاب (۸) ✍علامه 🔻محیی الدین وخرقه ▫️چرا فرقه های صوفیه به ندادند ⁉️ ▫️چرا ابن عربی مدعی ۶۶۷ برای خود هست اما ادّعای خرقه ندارد⁉️ ▫️آیا می توان نداشتن خرقه و را، دلیل بر صحت واصالت قلمداد کرد‼️ ▫️چرا به شاگردانش خرقه نداد⁉️ ▫️عناد ابن عربی با شیعه اثنی عشری ▫️انگیزه محی الدین و پیروانش در «تقبیح دعا» چیست⁉️ ❌محی الدین، را «دفع قضا » نمی داند بل آن را «نقض قضا» می داند❗️ 🔸معاد فلسفی - معاد قرآنی ✍مهدی ▫️تاکید علما شیعه وبرخی فلاسفه بر معاد جسمانی ▫️نفی معاد جسمانی در کلام فلاسفه ▫️دیدگاه ملاصدرا درباره معاد جسمانی و ماهیت و ▫️روح مجرد است یا مادی⁉️ ✅نقد نظریه ملاصدرا درباره معاد جسمانی ✍آیه الله 🔹فلسفه و عرفان از دیدگاه علما و دانشمندان و عقل گریزی فلاسفه ✍ سید قاسم 🔸 گزارشی از بحث معاد و معراج جسمانی از كتاب "العقائد الحقّه" و نقد نظریه ی ملاصدرا ✍سید احمد سجادی 💠ویژه پاسخ به نامه انتقادی آیه الله به مجله نور الصادق 🔅 و فلسفه ✍استاد 🔅ضرورت طرح مباحث نقد فلسفه و عرفان ✍ سید جعفر موسوی اصفهانی 🔅درد دلی با استاد ارجمند حضرت آیت الله سبحانی ✍سید محسن 💠اخلاق و معارف: 🔸 بینش و مصونیت انسان الهی ✍ آیت الله صافی اصفهانی 🔹یک وصله ی نارنگ از جانب صوفیه ( به آیه الله حسن صافی با تمسک به یک بیت شعر) ✍علی صافی اصفهانی 🔸شخصیت آیت الله حاج سید حسن ✍ سخنرانی آیت الله سیدان دراولین روز ارتحال ایشان) ♣️سزاست در عزایشان مراجع بزرگ و ارزنده مان تسلیت گویند، آنها در این عزا خودشان را شریک دانسته و تسلیت گفتند... ✅ : ▫️حکم منکران معاد جسمانی چیست⁉️ ▫️شرکت در جلسات درس آقای ▫️نظر مراجع تقلید در مورد ادعاهای یک صوفی مشهدی (یاور ) 💯 ▫️شرکت در خانقاه برای سوگواری ائمه طاهرین علیهم السلام 🔰دعوت دو نفر از پژوهشگران فلسفه وعرفان از برای مناظره پیرامون ادعاهای مطرح شده و استنکاف وی از 🤥 ✅ نظرات و : 📘 💯 🆔 @safiresheytan🕸