#نقش_اختلالات_روانی_در_تاریخ_تصوف
دکتر #علی_اکبر_ضیائی
📚معرفی اجمالی؛
✍در این مقاله نویسنده با تکیه بر متون تاریخی و تذکره نویسان شخصیت #حلاج را به عنوان یک صوفی مورد #تجزیه_و_تحلیل_پزشکی قرار داده و به این نتیجه می رسد که ؛
این افراد که به شطح گویی پرداخته و خود را صاحب #کرامات و #مکاشفات و #خوارق_عادت می پندارند ممکن است دارای مشکلات روحی و بیماری هایی از نوع #اسکیزوفرنی و حتی #صرع_لوب_گیجگاهی باشند بنابراین اینگونه ادعا ها را نباید دلیل بر ارج و قرب الهی ایشان گرفت.
✅مولف در ابتدا ۳ دلیل خود را برای انتخاب شخصیت حلاج بیان میکند ؛
🔘نقل قول ها فراوان ازتجارب دینی او
🔘شباهت تجارب او با بیماری ها #روانپزشکی
🔘جایگاه ویژه او
✅سپس با اشاره به اینکه برخی #تجربه_های_دینی_غیر_اصیل ممکن است واقعیتی هرچند نامشروع داشته باشد ، تجربیات حلاج را از نوع #اختلالات_روانی دانسته ودلایل خود را بر می شمرد:
1⃣#ریاضت های غیر شرعی و ناسازگاری #شطحیات او با قرآن و سنت و عقل
✖️۲۰ سال لباسش را عوض نکرد❗️
✖️یک سال زیر آفتاب ایستاد تا از بدنش روغن می چکید.
✖️تسلط وی بر #سحر و #شعبده وتالیف کتابی به نام "السحر" در #طلسم و #کیمیا
✖️در ماه رمضان افطار نمیکرد و به خاطرحال مغلوبیت (#سکر) #نماز نمی خواند .
2⃣فشارهای جسمی و روحی ؛
حلاج زندگی پر تلاطمی را از دوران کودکی تا زمان کشته شدن سپری کرده و لذا #عوامل_زیست_محیطی برای ابتلای وی به اسکیزوفرنی فراهم بوده است
✖️حفظ کل قرآن در ۱۲ سالگی
✖️#مهاجرت_زودهنگام به تستر در دوران #نوجوانی(۱۶ سالگی) به دور از کانون گرم خانواده
✖️ تبعید به بصره در زمانی(۱۸ سالگی)که به شدت به حمایت های عاطفی خانواده نیاز داشت.
✖️ #انزوای_اجتماعی و برخوردهای سخت گیرانه از طرف صوفیان معروف چون #جنید که اورا به خاطر #اناالحق گفتن تکفیر کرد.
🛎اوج سن شروع اسکیزوفرنی در مردان ۲۰ تا ۲۸ سالگی است
🔹نخستین گزارش های مربوط به به ادعای انا الحق حلاج به ۲۷ سالگی اش برمی گردد
✖️زندان یکی از عوامل زیست محیطی #هذیان_گویی و #توهمات_دیداری_و_شنیداری حلاج است.
🛎بیماران اسکیزوفرنی اشتیاق زیادی به نوشتن دارند
🔸حلاج ۳ کتاب "السیاسه والخلفا" ، "الدرّه"، "السیاسه" را در زندان می نویسد .
🛎 به اعتقاد "تریمبول" #بیش_نویسی این بیماران به ندرت دارای #خلاقیت است و مطالب آنان از #محتوای_مبهم_و_تکراری برخوردار است.
🔹تجارب روحی و هیجانات عاطفی حلاج در کتاب #طواسین و سخنان عجیبش در دفاع از #ابلیس و #ایمان_فرعون ، همگی بیانگر نوعی #درهم_ریختگی_روحی نویسنده آن دارد .
3⃣ یکی از علائم دیگر #بزرگنمایی_افراطی است ؛
🛎 بیش از ۶۰ %افراد اسکیزوفرنی دارای ویژگی #خود_بزرگ_انگاری_دینی می باشد مثل اعتقاد به اینکه آنان فردی مقدس ،خدا ،شیطان ،پیامبر ، مسیح و یا شخص مهم دیگری هستند.
🛎 ۳۰ تا ۵۰ % بیماران اسکیزوفرنی نمیدانند که دارای اختلالات روانی هستند
🔹حلاج در نامه هایش می نوشت ، من الرحمن الرحیم الی....
🔹میگفت: انی مغرق قوم نوح ومهلک عاد وثمود
🔸ادعاهای حلاج از جمله #معراج #بابیت اعتقاد به حلول و #وحدت_وجود که ناشی از ریاضت های #راهبان_هندی است همگی نشان از #اختلال_روانی دارد.
4⃣ #توهمات_دیداری ؛(دیدن #نور یا #هاله_ای_از_نور)
🔸حلاج در هند با ریاضت شدید به نور الهی دست یافته و وظیفه خود را دعوتبه آن نور می دانست.
5⃣تغییر ناگهانی دین؛
🔹حلاج از مذهب #حنبلی به #تصوف روی می آورند در قم ادعای #بابیت می کند و عملا در مقابل اهل سنت قرار میگیرد.
🔸در سفر به هندوستان ایمانش را به باد می دهد و #ادعای_الوهیت می کند و می خواهد چیزی بنویسد تا با #قرآن برابری کند.
6⃣ بی توجهی به ظاهر و لباس
بی بند و باری ظاهری از علائم #سایکوزی و #اسکیزوفرنی می باشد
🔹حلاج۲۰ سال لباسی بر تن داشت که حشرات گزنده در آن لانه کرده بودند.
7⃣ تمایل به #خودکشی_غیر_مستقیم
( کاری می کند که دیگری او را به قتل برساند)
🛎۵ تا ۱۰ %خطر خودکشی در بیماران اسکیزوفرنی وجود دارد .
🔸 اینکه حلاج در اشعارش اظهار می داشت منتظر صلیب است معنایی جز بلا جویی و گرایش روانی به سمت #انتحار ندارد.
#مقاله #شخصیت_شناسی #فارسی #قرن۱۵
🆔 @safiresheytan🕸
naghshe-ekhtelalate-ravani-dar-tarikhe-tasavvof.pdf
1.39M
📄 نقش اختلالات روانی در تاریخ تصوف
✍ مولف: دکتر علی اکبر ضیائی
🔹 تعداد صفحات: ۶۵
🔸 زبان: فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
🌤 #مه_شکن
🌹 #پیدایش_صوفیه #تصوف_شیعی #نقد_تصوف
🔻عَنِ الرِّضَا علیه السلام أَنَّهُ قَالَ:
قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام قَدْ ظَهَرَ فِي هَذَا الزَّمَانِ قَوْمٌ يُقَالُ لَهُمُ الصُّوفِيَّةُ فَمَا تَقُولُ فِيهِم⁉️
🔰قَالَ إِنَّهُمْ أَعْدَاؤُنَا فَمَنْ مَالَ فِيهِمْ فَهُوَ مِنْهُمْ وَ يُحْشَرُ مَعَهُمْ
🔰وسَیَکُونُ أَقْوَامٌ یَدَّعُونَ حُبَّنَا وَ یَمِیلُونَ إِلَیْهِمْ وَ یَتَشَبَّهُونَ بِهِمْ وَ یُلَقِّبُونَ أَنْفُسَهُمْ وَ یُأَوِّلُونَ أَقْوَالَهُمْ
⚠️أَلَا فَمَنْ مَالَ إِلَیْهِمْ فَلَیْسَ مِنَّا وَ إِنَّا مِنْهُمْ بِرَاء
⚔ و مَن انکَرَهُم و رَدّ علیهم کانَ کمَن جاهَدَ الکُفّارَ بینَ یدَی رسولِ الله صلّی الله علیه وَآلِه وَسَلَّم .
💠🔅💠🔅💠🔅💠🔅💠
📌امام رضا علیه السلام فرمودند :
🔹یکی از شیعیان خدمت حضرت صادق علیه السلام عرض کرد:
🔸در حال حاضر گروهی پیدا شده اند که به ایشان #صوفیه می گویند؛ نظر شما درباره آنها چیست⁉️
حضرت فرمودند:
🔥آنها دشمنان مایند هر کس به ایشان علاقه وگرایش یابد ، جزو آنهاست وبا همان ها محشور می شود .
📛 به زودی برخی افراد که ادّعا محبت ما را دارند به #صوفیان متمایل می شوند:
۱ .و خودشان را شبیه آنها می سازند ،
۲ .و #لقب_های_صوفیانه بر خود می گذارند،
۳ .وسخنان آنها را #توجیه کرده و به #تاویل می بَرند.
⚠️توجه داشته باشید ؛
🔘هر کس به صوفیه متمائل شوَد، از ما نیست و ما از او بیزاریم
🔘وهر کس به انکار و #نقد ایشان برخیزد ، اِنگار در کنار رسول خدا با کفار جنگیده و #جهاد کرده است.
🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥
✍چه کسانی این حدیث را معتبر دانسته ونقل کرده اند⁉️
▫️#محدث_نوری درمستدرک الوسائل، ج۱۲، ص۳۲۳
▪️#شیخ_عباس_قمی در سفینة البحار،ماده صوف
▫️شیخ #حر_عاملی در اثني عشريه، ص۳۳
▪️ #علامه_جزايري در انوار نعمانيه ج۲ ص۲۹۳
▫️ #علامه_خوئي درمنهاج البراعه ج۶ ص۳۰۴
▪️ علامه یوسف #بحراني در کشکول اش ج۳ ص۲۲۹
▫️ محمد علی #بهبهانی در خيراتيه ج۱ ص ۳۶ و فضايح الصوفيه ص۳۵
▪️شیخ محمد #جواد_خراسانی در البدعة و التحرف ص۱۱۳
▪️سید محمدباقر #شفتی_بیدآبادی در رساله سوال وجواب ، خاتمه فی المتفرقات
▫️محمود #بهبهانی (کرمانشاهی) در #تنبیه_الغافلین ، تنبیه اول ص۶۱
▪️آیه الله #شیخ_مجتبی_قزوینی در بیان الفرقان ج۱ ،(طریقه سوم ؛کشف و ریاضت )ص۱۰
▫️آیه الله #مکارم_شیرازی در جلوه حق ص۶۸
▪️ آیه الله #نوری_همدانی در دیدار با دست اندر کاران همایش "تصوف شاخصه ها ونقد ها"
🌐https://fa.shafaqna.com/news/632543...
⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️
✅بنابر این در اندیشه دینی:
👈 #پیدایش_تصوف به نیمه اول قرن دوم برمی گردد زیرا وفات امام صادق علیه السلام در سال ۱۴۸ هجری قمری می باشد.
👈تصوف حتی از نوع شیعی اش مردود است و پیوندی با امامان ندارد.
👈نقد تصوف یک #مبارزه_مقدس به شمار می آید .
👈مکتب تصوف درتقابل کامل با اسلام است.
👈صوفیان کافر ودشمن رسول خدا می باشند .
--------------------
📚حدیقة الشیعة، مقدس اردبیلی ص ۵۶۲
🆔 @safiresheytan🕸
🤡 #طنز
🔹به #بهلول گفتند که فلانی هنگام #تلاوت_قرآن ، چنان از خود بیخود می شود که غش می کند‼️
🔸بهلول گفت : او را بر سر دیوار بلندی بگذارید تا قرآن تلاوت کند ، اگر #غش کرد ، در عمل خود صادق است.😂
🆔 @safiresheytan🕸
🔥 #سنگ_راه
🔮 #ریاضت_صوفیانه #خود_زنی #سکوت_زورکی
آیت الله سید محمد حسینی همدانی نقل می کند؛
🤭داخل دهان مرحوم #قاضی کبود رنگ بود. از استاد پرسیدم علت چیست⁉️
...گفت :آقا سید محمد !
من در آغاز این راه در دوران جوانی برای اینکه جلوی افسارگسیختگی زبانم را بگیرم و توانایی بازداری آن را داشته باشم
📛۲۶ ساله ریگ در دهان گذارده بودم که از صحبت و سخن فرسایی خودداری کنم اینها اثرات آن دوران است.‼️
-----------------
📚اسوه عارفان ص۱۷۰
📌به نقل از ادوار تاریخ تصوف ج۲ص۵۰۷
🆔 @safiresheytan🕸
gahname-1-www.nooralsadegh.ir.pdf
427.2K
📒 #فصلنامه_و_مجلات
🏵فصلنامه #نور_الصادق شماره ۱
📆 تاریخ چاپ: ۱۳۸۵
🔹بررسي شرايط عمومي دوران امامت امام ششم علیه السلام
✅انحرافات زمان امام صادق علیه السلام (مکتب و مسلک رأی و #قیاس و #استحسان و #اخباری_گری و #تصوف و...)💯
🔸#بايزيد_بسطامي كیست⁉️
✅#سقای_امام_جعفر_صادق علیه السلام ياسقای جعفر كذاب‼️
✅#بايزيد از منظر #علماء_شیعه 💯
🔸طريق حق در #سیر_و_سلوك
از منظر آيت الله صافي اصفهاني ره
🔹دست خط مرحوم آيت الله حاج شیخ حسن صافي اصفهاني پیرامون بايزيد بسطامي
🔸سخنان آيت الله صافي اصفهاني پیرامون #علم
🚥🚥🚥🚥🚥
🎯اهداف #مؤسسه_فرهنگي_امام_صادق علیه السلام
🔅احیای آثار و مبارزات امام صادق و ائمه علیهم السلام با #اهل_تصوف_و_بدعت
🔅 معرفي شخصیت و احیای آثار شاگردان حقیقی امام صادق علیه السلام
🔅تبیین و ترويج #عرفان_حقیقي و ابطال #عرفان_التقاطي و انحرافي
🔅معرفي #شخصیت_علمي_و_عرفاني آيت الله صافي اصفهاني و رفع شبهات
🔅 معرفي #هنر و #هنرمندان_اسلامي♨️
🆔 @safiresheytan🕸
#شعر
#محمد_رضا_آقاسی
#دکان_درویشان
⭐️یا علی! #درویش و #صوفی نیستم
⭐️فاش می گویم که کوفی نیستم
🍞 لیک می دانم ،که جز دندان تو
🍞 هیچ دندان ، لب نزد بر نان جو
🌺 یا علی! لعلِ عقیقی جز تو نیست
🌺 هیچ #درویشی حقیقی جز تو نیست
☠ لنگ لنگان #طریقت را ببین
☠ مردم دور از #حقیقت را ببین
🌻مست مینای #ولایت نیستند
🌻سرخوش از شهد ولایت نیستند
❌خیل #درویشان دکان آراستند
❌کام خود را تحت نامت خواستند
🔆خلق را در اشتباه انداختند
🔆یوسف ما را به چاه انداختند
🕍 کیستند اینان رفیق نیمه راه
🕍 وقت جان بازی به کنج #خانقاه
⚔ فصل #جنگ آمد ، تما شا گر شدند
⚔ #صلح آمد، لاله ی پرپر شدند
⚱دل به #کشکول و #تبر_زین بسته اند
⚱بَهر قتلت ، تیغ زرین بسته اند
🌊 موج ها از بس تلاطم کرده اند
🌊 راه اقیانوس را گم کرده اند
❄️ موجها را می شناسی مو به مو
❄️ شرحی از زلف پریشانت بگو
🕋 بازکن دیباچه #توحید را
🕋 تا بجوید ذره ای خورشید را
🆔 @safiresheytan🕸