eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
523 دنبال‌کننده
378 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
📚معرفی اجمالی ؛ نویسنده با بهره گیری از شیوه ، به ارائه - قبل از اسلام وبعد از اسلام - پرداخته است وسعی کرده، خود را از نفوذ تاثیر کتب مخالف یا طرفدار تصوف بر کنار دارد. ☯نگارنده این را، در دیگر ادیان ومذاهب ونیز آن را در ادوارمختلف، مورد مطالعه قرار داده و نتیجه ۴ سال تحقیق ومطالعه خود را در کتاب حاضر جمع آوری کرده است.♨️ ⚠️تذکر مهم: نویسنده با تفکیک عرفان از تصوف و خلط مفهوم تهذیب نفس با عرفان مصطلح، برخی صوفیان خانقاهی( ) را نامیده وشخصیتی همچون را به منسوب کرده است. ✅مولف در بخش اول، تصوف را به عنوان یک روش و (فرار از زندگی مادّی+ و ) که پیش از اسلام در میان اقوام وملل گوناگون مرسوم بوده، مورد بررسی قرار داده است. 👈 زادگاه تصوف 👈ریشه های تصوف در کشور باستانی 👈 سرزمین الهام‌بخش عرفان و تصوف 👈ریشه های تصوف در 👈نئو پلاطونیسم 👈 و تصوف در آیین مسیحیت ✅ در بخش دوم، تصوف را به عنوان که در قرن دوم هجری در میان مسلمین پیدا شد، مورد ارزیابی قرار می دهد وبا تاکید بر وفطری بودن تعالیم اسلام، بزرگترین مظهرِ یعنی تحقیر دنیا و وتحمل شکنجه و وافراط در را ، طبق کتاب وسنت به بوته نقد کشیده است. 👈منطق قرآن 👈روش عملی پیامبر واصحاب ایشان 👈مناظره امام صادق علیه السلام با 👈اعتراض صوفیان بر امام رضا علیه السلام 👈 در اسلام 👈 از نظر منطق اسلام 🔳سپس به بررسی ادوار ۷ گانه می پردازد . ✅مولف در بخش سوم سیر تصوف و تطورات آن در قرون اولیه اسلامی را بررسی کرده است؛ 🔰دوره اولیه(۱۵۰_۲۵۰ ه ق) ؛ رهابنیت وترک دنیا و 🔰دوره دوم(۲۵۰_۳۵۰) ؛اشراق و شدید به محوریت ☑️ مشخصات عمده این دوره را می‌توان در چند موضوع زیر خلاصه کرد ؛ 👈 تمایل تصوف به عرفان 👈صوفیان به رموز و اسرار پناه می‌برند 👈باطن جویی حاد و برتری حقیقت بر طریقت 👈تشکل و تحزب صوفیه 👈حلقات صوفیه 👈نخستین تالیفات مشایخ صوفیه 👈مظاهر انشعاب در تصوف و آغاز دوره سوم 🔰دوره سوم(۳۵۰_۴۰۰ ه ق) عصر تدوین تصوف در این عصر تصوف به صورت تدوین درآمده و اصول و قوانین آن به طور منظم به رشته تحریر درآمد و طبقه‌بندی شده و شرح حال آن‌ها نوشته شد. نویسندگان صوفی این عصر برای تطبیق عقائد و با عقائد و موازین دست به و تفسیر کتاب و سنت زده و در این باره کوشش فراوانی به خرج دادند. ✅نویسنده در بخش چهارم، در پاسخ به این سوال که "تصوف در اسلام از کجا سرچشمه گرفته است" ، ۶مورد از علل و در اسلام را به طور جداگانه ومفصل تبیین کرده است : 1⃣انحراف و افراط در زهد و دیگر تعالیم اسلامی 2⃣دنیا پرستی و تجمل و آشوب های سیاسی 3⃣تماس نزدیک مسلمانان با و تقلید از رویه آنان [ترک حیوانی نمودن، ، توکل، ترک ازدواج، و دوره گردی، دیر نشینی و ، اعتزال و گوشه نشینی، ، ، و محبت] 4⃣نفوذ آداب و و بودایی[ شعار فقر، و صوفیان، خرقه پوشی، ریاضت کشی و خانه به دوشی، دریوزگی، و فنای صوفیه] 5⃣انتشار فلسفه و مخصوصاً آراء عرفانی نو افلاطونی [ و ، و علم ستیزی، کشف و شهود] 6⃣تاثیر و مانوی و تغییر شکل ✅مولف در بخش پنجم ، به تحولات وادوار تصوف و پس از قرن سوم وچهارم هجری پرداخته وصوفیان مشهور هر دوره را اجمالا معرفی کرده است. 🔰دوره چهارم(قرن ۵و۶) ؛ رونق تصوف و عرفان در فارس و خراسان 🔰دوره پنجم (قرن ۶و۷) تحول نوین در رونق افکار تند اتحاد وحلول صوفیان تندرو و بنیان گذاری بخش علمی ونظری عرفان توسط 🔰دوره ششم(قرن ۸و۹) دوره اعتدال صوفیان انتشار سلسله ورونق سلسله 🔰دوره هفتم (قرن ۱۰ به بعد)دوران افتراق از 👈پیدایش و 👈اوج گیری مبارزه فقها با ✅نگارنده دربخش ششم ( وعارفان ربانی) ۱۳ ویژگی را برشمرده و ۱۲ نفر از ایشان رانام برده است. ✅در بخش هفتم نیز به طور مختصر به سلسله ها معروف صوفیه وموضوع در تصوف اشاره کرده است. ۱۵ 🆔 @safiresheytan🕸
4_5803013610221340440.pdf
19.3M
📗 پژوهشی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان ✍ مولف: آیه الله عباسعلی عمید زنجانی 🔹 تعداد صفحات: ۴۸۸ 🔸 زبان: فارسی 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ⚜آیه الله در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۱۶ در شهرستان زنجان، ایران به دنیا آمد. وی در رشتهٔ «فقه و اصول اسلام» تحصیل کرد و مدرک معادل تحصیلات حوزوی خود را در سال ۱۳۶۶ از طریق خبرگان دانشگاهی از وزارت علوم دریافت کرد. 🔹علاوه بر تدریس در حوزه و دانشگاه، از جمله سوابق او می‌توان به ریاست دانشگاه تهران و نمایندگی در مجلس شورای اسلامی برای دو دوره اشاره کرد. وی در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ به عنوان منتخب مجلس در شورای بازنگری حضور فعال داشت. 🔸 زنجانی همچنین به تأسیس «پژوهشکدهٔ مطالعات و تحقیقات علوم اسلامی» پرداخت که از سال ۱۳۶۷ فعال است. او در سیاست‌گذاری و فعالیت‌های اجرایی انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها نیز نقش برجسته‌ای داشت. ☑️عمید زنجانی داماد آیت الله مرعشی نجفی بود. 🌟 وی به تألیف بیش از ۴۰ جلد کتاب و ۷۰ مقالهٔ علمی پرداخت. 🌟او به عنوان اولین رئیس روحانی دانشگاه تهران است که هرگز دانشجو نبوده و مدرک دکتری خود را در رشته فقه و حقوق اسلام در سال ۱۳۶۶ از طریق خبرگان دانشگاهی از وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران گرفته‌است که این موضوع باعث اعتراضاتی در روز انتصابش شد. وی در زمان تصدّی پست ریاست دانشگاه تهران کماکان به تدریس در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری ادامه داد. او در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ از سمت خود برکنار شد. 🏴عباسعلی عمید زنجانی در نهایت در صبح ۸ آبان ۱۳۹۰ به علت نارسایی قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت ودر قم و حرم حضرت معصومه(س) دفن شد. --------------- 🌐 https://fa.m.wikipedia.org/wiki/عباسعلی_عمید_زنجانی 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (۱) ✳️ مروری کوتاه وگذرا بر تحولات وادوار تاریخ تصوف 💯 🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥 🔰دوره اولیه(۱۵۰_۲۵۰ ه ق) ؛ رهابنیت وترک دنیا وتزهد افراطی ☑️مشخصات این دوره ؛ 1⃣در این دوره صوفیان زبان خاص و و مطالب عرفانی نداشتند و اگر نغمه هایی از امثال و و درباره معرفت و محبت و شنیده می شد، بسیار ساده و سطحی بود و از آنچه از زبان رهبانان مسیحی آن زمان می‌شنیدند، تجاوز نمی کرد. 2⃣صوفیان این عصر چندان از و متشرّعه فاصله نگرفته اند و تنها نقطه ضعفی که در رویه آنها مورد اعتراض قرار می گرفت روش تند و افراطی آن ها درباره ترک دنیا و و فقر بود. 3⃣تصوف در این دوره چندان تشکل و مرکزیت به خود ندید اکثر صوفیان این دوره با سیاحت و دوره گردی و خانه به دوشی زندگی می‌کردند و عمده اقامت آنها در مصر و سوریه و عراق بود. 4⃣صوفیان دوره اول با توجه به روایات شدید اللحن لعن وطردصوفیه، بر بوده اند. 🔅تنها مطالعه کتبی از قبیل اللمع فی التصوف و کشف المحجوب و رساله قشیریه و تذکره الاولیاء و نفحات الانس کافیست که موضوع را در مراحل اولیه تصوف به طور غیر قابل تردیدی روشن می نماید. 🔷🔶🔷🔶🔷 🔰دوره دوم(۲۵۰_۳۵۰) ؛اشراق وباطن گرائی شدید به محوریت جنید بغدادی 🔸در این دوره (نهضت نوین تصوف) مشایخ صوفیه به جز زهد و ترک دنیا و ریاضت کِشی یک سلسله مراتب مطالب دیگری (عقیده به ، کشف وشهود، عشق به خدا،ادعا انا الله، لیس فی جبتی الا الله )را مورد توجه قرار دادند و لذا مورد فقها ومتشرعین قرار گرفتند وناگزیر از مقاصد خود به تعبیر کردند . 🔹در این دوره از صورت پراکندگی به تجمع و مرکزیت گراییده و حوزه مستقلی در شهر بغداد پیدا می کند. 🕎 در این عصر از نظر مذهب تعصب به خرج نمی دادند و می توان گفت؛ نه تابع مذهب حنفی و حنبلی و شافعی و مالکی محسوب می شدند و نه پیروی اشاعره و معتزله و یا شیعه بودند ولی از نظر عقیده ظاهراً معتقد به عقاید اهل سنت بودند و درباره هیچ کدام از آنها نسبت تشیع در کتب مربوطه دیده نمی شود. 🔸موضوع دیگری که در شرح حال صوفیان این دوره جلب توجه می‌کند یک سلسله خارق العاده ای است که بیوگرافی نویس های صوفی آنها را در کتابهای خود به تفصیل نقل نموده اند ☑️ مشخصات عمده این دوره را می‌توان در چند موضوع زیر خلاصه کرد ؛ 👈 تمایل تصوف به عرفان 👈صوفیان به رموز و اسرار پناه می‌برند 👈باطن جویی حاد و برتری حقیقت بر طریقت 👈تشکل و تحزب صوفیه 👈حلقات صوفیه 👈نخستین تالیفات مشایخ صوفیه 👈مظاهر انشعاب در تصوف و آغاز دوره سوم 🔷🔶🔷🔶🔷 🔰دوره سوم(۳۵۰_۴۰۰ ه ق) عصر تدوین تصوف 🔹در این عصر، تصوف به صورت تدوین درآمده و اصول و قوانین آن به طور منظم به رشته تحریر درآمد و مشایخ صوفیه طبقه‌بندی شده و شرح حال آن‌ها نوشته شد. 🔸عده زیادی از پس از تکمیل مراحل سلوک و تصوف در مکتب جنید به نواحی مختلف ایران از قبیل فارس، ری بلخ،مرو، شیراز، نیشابور، آمل، خرقان، توستر، کرمان پراکنده شده به ارشاد و اشاعه صوفیگری پرداختند و با انتشار تصوف در ایران ذوق و ابتکار خلاقی ایرانی نیز بر آن افزوده شد و سیر تکاملی دامنه داری را آغاز نمود. 💎نویسندگان صوفی این عصر برای تطبیق عقائد و مبانی تصوف با عقائد و موازین شریعت اسلامی دست به تاویل و تفسیر کتاب و سنت زده و در این باره کوشش فراوانی به خرج دادند. ☑️مهمترین تالیفات صوفیه این قرن عبارت است از؛ 👈اللمع فی التصوف تالیف ابونصر سراج طوسی 👈التعرف لمذهب التصوف تالیف ابوبکر ابراهیم نجاری 👈قوت القلوب فی معامله المحجوب تالیف ابوطالب محمد بن علی مکی 👈طبقات الصوفیه تالیف ابو عبدالرحمان السلمی 🔷🔶🔷🔶🔷 🔰دوره چهارم(قرن ۵و۶) ؛ رونق تصوف و عرفان در فارس و خراسان 🔹از اواخر قرن چهارم تصوف و عرفان از بغداد به فارس و خراسان انتقال یافت و صوفیان و عرفای مشهوری در دو منطقه شرق و جنوب ایران آوازه بلندی یافتند . 🔸با گسترش تصوف در مناطق خراسان به ویژه در نیشابور به تدریج از اوایل قرن پنجم خانقاه ها که با تفاوتی و و نیز نامیده می‌شدند رو به افزایش نهادند و مراکز متعدد و با شکوهی با عناوین مختلف توسط نیکوکاران ساخته شد و به خلوت صوفیان و ریاضت و مراقبت و سیر و سلوک و آموزش صوفیان اختصاص یافت. --------------------- 📚برگرفته از کتاب پژوهشی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان، عباسعلی عمید زنجانی 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (۲) ✳️ مروری کوتاه وگذرا بر تحولات وادوار تاریخ تصوف 💯 🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥 🔰دوره پنجم (قرن ۶و۷) تحول نوین در تصوف وعرفان با اوج گیری افکار تند حلول واتحاد وآراء تهور آمیز وشطحیات صوفیان تندروئی همچون عین القضات همدانی،روزبهان بقلی شیرازی، ابن فارض و... بازار عرفان وتصوف رونق گرفت وبه وسیله ابن عربی وشارحان مکتب او ( مولوی، قونوی و...)بخش علمی ونظری وفلسفی عرفان بنیان گذاری شد . یکی از خصوصیات تصوف در قرن های ششم و هفتم توجه فوق العاده مشایخ صوفیه به بعد نظری و عرفانی است ولی این بدان معنا نیست که تصوف زاهدانه و عملی و سنتی به فراموش سپرده شده و خانقاه نشینی و سماع و آداب ذکر خفی و نظایر آن جای خود را به عرفان نظری و مکاشفات و رموز بیخودی داده باشد 🔷🔶🔷🔶🔷 🔰دوره ششم(قرن ۸و۹) دوره اعتدال صوفیان ،انتشار سلسله نعمت اللهیه ورونق سلسله قلندریه دوران تاتار ومغول در سراسر جهان[ اسلام ایران هند ترکستان شام رو مصر عراق آفریقا] دوران شکوفایی تصوف بوده است و صوفیه و فتیان و قلندران و در رأس آنها مشایخ صوفیه همواره مورد تکریم مسلمانان و حکام بوده‌اند و نسبت ثبت و اسناد خرقه مشایخ صوفیه مانند سلسله اجازات حدیث بسیار با اهمیت تلقی می شده است. 🔷🔶🔷🔶🔷 🔰دوره هفتم (قرن ۱۰ به بعد)دوران افتراق عرفان نظری از تصوف رسمی 🛑از قرن دهم دشواریهای علمی و عملی موجب گردید هردو تضعیف شود و راه‌های میانبری برای رسیدن به آنچه سالک صوفی می طلبد انتخاب گردد . به عنوان مثال از و به عنوان راه میانبرِ آسان برای رسیدن صوفی به بیخودی که تحصیل آن با نظر و عمل بسیار دشوار بود، می توان نام برد. 🚭 افراط در بهره گیری از حالت های غیر طبیعی و از وسایل غیر طبیعی برخی از صوفیان را تا آنجا کشاند که استفاده از و و را تجویز نمودند و بعضی از معتدلین آنها مانند در تحریک به صرف بسنده کردند. 🔘از این به بعد دیگر همه یا غالباً آن برجستگی علمی و فرهنگی که پیشینیان داشته اند، ندارد 🔘و تصوف رسمی بیشتر غرق در آداب و ظواهر واحیاناً بدعت هایی که ایجاد کرده است می شود. 🔸قرن‌های دهم و یازدهم هجری شاهد ظهورِ عارفانی است که حتی با تصوف رسمی نیز سر ستیز داشتند. گاه در میان این عارفان کسانی دیده می‌شوند که در تندترین مسلک های عرفانی نیز تخصص دارند و مشابه آن ها در هرگز در میان متصوفه رسمی پیدا نمی شود. 🔹با به وجود آمدن عرفای غیر صوفی و صوفیان غیر عارف دو جریان متفاوت از دل عرفان و تصوف برخاست. 💥تهی شدن تصوف از مسائل علمی و نظری به علما و فقهای زمان فرصت داد تا به مقابله و مبارزه علنی با آنها بپردازد و حتی عارفان چون ملا _پدر مجلسی معروف_ مجبور شدند از برائت بجوید و حتی که خود بودند به سرکوب صوفیه برخیزند و به صورت بی سابقه ای شکل بگیرد و کتاب‌های زیادی در ردّ عقاید و احیاناً در تکفیر آنها به رشته تحریر در آید. ----------------- 📚برگرفته از کتاب پژوهشی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان، عباسعلی عمید زنجانی 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📱 ویندوز 💯 🏢 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ، نرم‌افزار مجموعه آثار بسیاری از نویسندگان را در قالب نرم افزار های ویندوز گردآوری کرده است . کانال "صفیر شیطان" از این میان، برخی از شخصیت ها که در زمینه نقد تصوف قلم زده اند ونرم افزار کتب ایشان نیز تولید شده است، را به شما معرفی می کند تا درصورت عدم دسترسی به کتب ایشان دربازار ، از این طریق اقدام به خرید نرم افزار ایشان نمائید وبا دیگر تالیفات ایشان آشنا شوید. 💠🔅💠🔅💠🔅💠 💽 نرم افزار مجموعه آثار آیه الله صافی گلپایگانی 💽 نرم افزار مجموعه آثار شیخ محمد جواد خراسانی 💽 نرم افزار مجموعه آثار مقدس اردبیلی 💽 نرم افزار مجموعه آثار مجلسیین 💽 نرم افزار مجموعه آثار محدث قمی 💽 نرم افزار مجموعه آثار سید جعفر مرتضی عاملی 💽 نرم افزار مجموعه آثار شیخ حر عاملی 💽 نرم افزار مجموعه آثار میرزای قمی 💽 نرم افزار مجموعه آثار عباسعلی عمید زنجانی 💽 نرم افزار مجموعه آثار استاد علی صفایی حائری 💽 نرم‌افزار مجموعه آثار فیض کاشانی 💽 نرم افزار مجموعه آثار محدث جزایری 💽 نرم افزار مجموعه آثار آیه الله وحید بهبهانی 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤡 🐾 🔻جامی آورده: 🔹«اخى فرج زنجانى، مرید شيخ ابوالعبّاس نهاوندى است. مى‌گويند كه وى را گربه‌اى بوده كه هرگاه جمعى مهمان به شيخ توجه كردندى، آن گربه به عدد هريك از ايشان بانگى كردى. 🥣خادم خانقاه به هر بانگى يك كاسه آب در ديگ ريختى‼️ يك روز عددِ مهمانان بر عدد بانگ‌هاى وى یکی زیاد بود، تعجّب كردند. 🐱 آن گربه به ميانِ آن جماعت درآمد و يك يك را بو كرد، و بر يكى از آنها بول كرد، چون تفحّص كردند، وى از دين بيگانه بود‼️ ✴️ ✴️ ✴️ ✴️ 🔻 گويند كه روزى خادم مَطبخ، قدرى شير در ديگ كرده بود كه براى اصحاب پزد. 🐉مارى سياه در ديگ افتاد. آن گربه آن را ديد. ِگرد ديگ مى‌گشت و بانگ مى‌كرد و اضطراب مى‌نمود، و خادم چون از آن معنى غافل بود، وى را زجر مى‌كرد و دور مى‌انداخت. چون خادم به هيچ نوع متنبّه نشد، گربه خود را در ديگ انداخت و بمُرد‼️ 🍚چون شير برنج را بريختند، مارى سياه از آنجا ظاهر شد. شيخ فرمود: "او خود را كرد. دفنش كنيد، و زيارتى سازيد‼️" ❌مى‌گويند كه قبر وى ظاهر است، و مردم زيارتش مى‌كنند.»😂 -------------- 📚نفحات الانس، ط_هند، ص ١٦٦ 🆔 @safiresheytan🕸