#سبک_زندگی_اسلامی
🔹اهمیت مصرف عطر
#امام_رضا(ع) می فرمایند :
سزاوار مردان نیست، هر روز بوی خوش را ترک کنند. اگر قادر نباشند، یک روز در میان #عطر بزنند. اگر این هم ممکن نباشد، هر #جمعه این کار را انجام داده و آن را ترک نکنند.
📚 منبع: الکافی، ج۶، ص۵۱۰
@salehintehran
790017_-211566.pdf
6.06M
📕 کتابچه سبک زندگی فاطمی - نسخه ویژه چاپ🖨
🌼 مجموعه بیانات رهبر انقلاب درباره #سبک_زندگی حضرت زهرا سلامالله علیها
♦️ @salehintehran
#ظهور
🍃دارم به لب اين زمزمه بر مي گردد
🍃آرامش قلب همه بر مي گردد
🍃از راه خطا اگر که ما بر گرديم
🍃 اين جمعه گل فاطمه بر می گردد
🔹نذر گل نرجس #صلوات
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@salehintehran
🔹 راه فروکش کردن #خشم
#پیامبر_اسلام (ص):
خشم از #شيطان و شيطان از #آتش آفريده شده است و آتش با #آب خاموش مى شود؛ پس هرگاه يكى از شما به خشم آمد، #وضو بگيرد.
📚 نهج الفصاحه، ص ۲۸۶، ح ۶۶۰
#سبک_زندگی_اسلامی
@salehintehran
Ûº´®´ó Ý _´Õ´ ½ƒ¬´ ÑÚþý ýƒ´ ¼ñ®ý ß´áý ¡ƒÚÑ´Ù.pdf
1.76M
استانداردهای کیفی حلقه های صالحین
@salehintehran
💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «4»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه1
✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)
📚 #تربیت ، سرلوحه دعوت انبیای الهی
🔸 از استادم (رضواناللهتعالیعلیه) جملاتی را برایتان نقل میکنم . ایشان در رابطه با تأدیب نفس ، در باب نفوس میفرماید : «آنچه که سرلوحه دعوت انبیای عظام است ، تأدیب نفوس و تحدید هواهای نفسانیه و روش رفتاری دادن به شهوت ، غضب و وهم انسانها است» . یعنی انبیاء مرزبندیهای الهیه را برای إعمال غضب و شهوت ، بیان میکنند و میگویند : «انسانها باید بر طبق آن مرزبندیها #تربیت شوند» .
🔹 بعد ایشان میفرماید که بعضیها گمان کردند که دعوت نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) دو جنبه دارد ؛ دعوت به دنیا و دعوت به آخرت ؛ دنیایی و اخروی به طور مطلق . به تعبیر ایشان چه بسا بعضی هم این را کمال نبوّت فرض کردند . میفرماید : «اینها اصلاً از دیانت بیخبر هستند ، نمیفهمند دین یعنی چه» !
🔸 ببینید ایشان چهقدر محکم میفرماید ! بعد از این میفرماید : «دعوت به دنیا ، از مقصد انبیا به کلی خارج است» . جهت هم این است که حسّ شهوت و غضب و به تعبیر ایشان شیطان باطنی و ظاهری برای دعوت به دنیا کفایت میکند . آن کسی که دارد میرود ، دیگر «هول دادن» ندارد . دعوت به دنیا ، احتیاجی به قرآن و نبی ندارد ؛ همان شهوت و غضب کافی است . پس انبیا برای چه آمدند ؟ ایشان آمدند که مخلوقات را #تربیت کنند .
#استاد_اخلاق
📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚
╔═.🍃.🍃═══════╗
🕹🆔 @salehintehran
┗━🍃🌺🍃━━ 🌺
╚══════.🍃🍃.══╝
#سبک_زندگی_اسلامی
✅گفتن بسم الله بر سر سفره
#پیامبر_اسلام (ص): هرگاه سفره پهن مى شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن حضور پیدا می کنند.
چون بنده بگويد: «بسم اللّه» فرشتگان مى گويند: «#خداوند، به غذايتان بركت دهد!»
سپس به #شيطان مى گويند: «اى فاسق! بيرون شو. تو بر آنان، راه تسلّط ندارى».
📚 كافى ج۶ ، ص۲۹۲ ، ح۱
@salehintehran
⛔️تکروی ممنوع7⃣2⃣
یک کار تشکیلاتی، یک کار جمعی خصوصیتش این است که فرد باید خودش را در جمع حل کند، گم کند که این گم کردن عین باز یافتن به نحو درست است، چیزی کم نمی شود از آدم، چیزها به او اضافه می شود.
۱۳۵۹/۲/۲
#مهارت_کارتشکیلاتی
@salehintehran
#کلیدهای_تربیتی
💎💎امیرالمؤمنین علیه السلام:
كسى كه زبانش شيرين باشد، برادرانش زياد می شوند.
مَن عَذُبَ لِسانُهُ كَثُرَ إخوانُهُ
📘غررالحكم حدیث ۷۷۶۱
شرط اول مربی گری همین زبان شیرین است.
@salehintehran
#مار_پله
#دنیا
ببین ! توی بازی مار پله گاه یکی بالاست و با نیش مار پایین می آید، ویکی هم پایین است و برابرش نردبان , و با همان بالا می رود ؛
و دنیا در نگاه قرآن کریم" لعب" یعنی بازی است ، پس هم مار دارد و هم پله؛
حال ، اگر بالایی مغرور نباش!
چون دنیا پر از مار است ؛
و اگر پایینی ، مایوس نباش!
چون دنیا پر از نردبان است ؛
📚تمثیلات رنجبر
@salehintehran
💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «5»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه1
✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)
📚 کلام امیرالمؤمنین در مورد #تربیتِ نفس
🔸 این مطالبی که ایشان گفتند ، متّخذ از معارف ما است ، حالا من روایتی را از علی (علیه السلام) مطرح میکنم ؛ دارد که حضرت فرمود : «النَّفْسُ مَجْبُولَةٌ عَلَى سُوءِ الْأَدَبِ» ، نفس از نظر درونی ، به قول ما جبلّت و ساختارش بر سوء ادب و #بیتربیتی استوار است . «وَ الْعَبْدُ مَأْمُورٌ بِمُلَازَمَةِ حُسْنِ الْأَدَبِ» و بنده هم از ناحیه خداوند مأمور است که نفس خود را خوب #تربیت کند . «وَ النَّفْسُ تَجْرِي بِطَبْعِهَا فِي مَيْدَانِ الْمُخَالَفَةِ» شهوت ، غضب و وهم میخواهند به طور گسترده عمل کنند ، یعنی هم از فرمان الهی و هم از فرمان عبد سرپیچی کنند ، «وَ الْعَبْدُ يَجْهَدُ بِرَدِّهَا عَنْ سُوءِ الْمُطَالَبَةِ» ، درحالی که بنده مأمور است ، نفسش را از خواستههای زشتی که دارد ، باز دارد .
🔹 «فَمَتَى أَطْلَقَ عِنَانَهَا فَهُوَ شَرِيكٌ فِي فَسَادِهَا» ، پس هر کس که مهار شهوت و غضب و وهم را رها کند ، در فساد آنها شریک است . «وَ مَنْ أَعَانَ نَفْسَهُ فِي هَوَى نَفْسِهِ فَقَدْ أَشْرَكَ نَفْسَهُ فِي قَتْلِ نَفْسِهِ»[5] و هر کس که به نفس ، در خواستههایش کمک کند و هر چه که شهوت ، غضب و وهم او میخواهد ، به آنها بدهد ، در خودکشیاش شرکت کرده است ، یعنی خود کشی کرده است .
🔸 استاد ما میفرماید : «نه تنها کار انبیاء دعوت به دنیا نیست ، بلکه تمام تلاش آنها برای بازداشتن از دعوت نفس ، یعنی بی بند و باری شهوت و غضب و شیطان باطنی است» . تعبیر ایشان که یک تعبیر علمی است، این است : «مأموریت انبیا این است که تقیید اطلاق شهوت و غضب کنند و تحدید موارد منافع دنیایی کنند . این طور نیست که هر جا نفس خواست، سر کند و هر جا که نخواست رو برگرداند» .
🔹 لذا علی (علیه السلام) در روایتی می فرماید : «ضبط النفس عند الرغب و الرهب من أفضل الأدب»[6] آنجایی که شهوتت راغب است و آنجایی که میخواهد از خوبی رو برگرداند ، مهارش را در دستت بگیر ! این عمل از بهترین #تربیتها است ، حالا من بعداً اینها را توضیح میدهم . من خواستم محل و مصبّ بحثم را در آینده روشن کنم که بحثم راجع به #مربّیان است . گفتم اوّل خودت را در ربط با نفست بساز و بعد هم گفتم که نفس چه کار میکند .
📊 [5] . مستدركالوسائل، ج11، ص137
📊 [6] . غررالحكم، ص238
#استاد_اخلاق
📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚
╔═.🍃.🍃═══════╗
🕹🆔 @salehintehran
┗━🍃🌺🍃━━ 🌺
╚══════.🍃🍃.══╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حال خوش معنوی را از بچهها یاد بگیریم!
➕ توصیۀ شنیدنی آیت الله بهجت برای رسیدن به حال خوب
#تصویری
@salehintehran
⛔️تکروی ممنوع8⃣2⃣
برای همیشه خودتان را آماده نگهدارید تا انقلاب - به هر طریق که اقتضا میکند - از شما استفاده کند. یک وقت، بهترین استفاده از یک انسان زنده و عاقل و باشعور این است که مثل نردبان بشود و یک نفر پایش را روی دوش او بگذارد تا دستش به جایی برسد که کاری انجام بدهد. چه اشکالی دارد؟ اگر مصلحت انقلاب و کشور اقتضا میکند، باید چنین کاری هم کرد.توصیهام به شما برادران عزیز این است که هر جا هستید، هر کاری که احساس میکنید انقلاب بدان نیاز دارد، آن را انجام بدهید.
۱۳۶۸/۵/۱۸
#مهارت_کارتشکیلاتی
@salehintehran
🔹پيامبر اسلام (ص) : سافِروا تَصِحّوا و تَغنَموا.
🔺مسافرت كنيد تا سالم و تندرست بمانيد و بهرهها نصيبتان گردد.
📚مواعظ عدديه، ص ١٢
@salehintehran
👇👇👇
♨️سوال:
🔰اگر خدا از مادر مهربان تر است، چطور پس حاضر است ساليان سال بندگانش در عذاب باشند در حالی که مادر حتی نمی تواند فكرش را بکند ولی خدا انجامش می دهد؟
✍️پاسخ:
🔰شکی نیست که خداوند بندگان خود را دوست دارد. حتی از مادر نسبت به فرزندش مهربانتراست، بلکه مهربانىهاى پدر و مادر و... همه جلوه هایى از رحمت و عنایت الهى است، زیرا اوست که این همه عشق و محبت را در نهان پدر ومادر به صورت غریزى نهاده است تا آنان با میل و علاقه تمام تلاش خود را در جهت رشد فرزندان خود به کار گیرند.
بین محبتهاى الهى و غیر الهى تفاوتى عمده وجود دارد و آن این است که: محبت پدر و مادر و دیگر انسانها غالباً احساسی بیش نیست. بلكه در برخى از موارد بر خلاف حکم عقل، حق و عدالت و به ضرر فرزند است، در حالى که لطف و رحمت الهى هرگز جدا از عدل، حکمت و سنتهاى حکیمانه پروردگار در نظام خلقت نیست.
مهرباني خداوند در عين عظمت و بي كراني كه دارد، هيچ گاه مهرباني مطلق نيست. خداوند همان گونه كه رحمان و رحيم است، جبار و منتقم است، هر چند بر اساس آموزه هاي ديني معتقديم كه رحمت او بر غضبش برتري و تقدم دارد ، چنان كه در روايات آمده : « يا من سبقت رحمته غضبه؛ (۱) اي كسي كه رحمت او برغضبش پيشي گرفته است.»
همان گونه كه خداوند تجلي وسيعي در مهرباني دارد، از اظهار بي جا و بي دليل و خلاف حكمت و عدالت مهرباني امتناع مي ورزد. در نتيجه مي توان گفت حقيقت تجلي مهرباني خداوند در معناي دقيق و عام كلمه آن است كه برخي از بندگان ظالم و عاصي را به عذاب مبتلا نمايد تا حق و عدالت را در حق بندگان مظلوم و مطيع به جا آورده باشد. اگر خداوند متعال رحیم است ،حکیم و عادل هم است.
اصولا محبت و دوستی الهی در دنیا و آخرت به این صورت نمایان می شود که ابزارهای لازم هدایت و رسیدن به سعادت جاودانه و ابدی را در اختیار انسان قرار داده است. عقل را در وجود انسان و پیامبران را از خارج وجود انسان برای هدایت و راهنمایی انسان ها به سوی سعادت و خوشبختی فرستاده است. هیچ چیزی را در این راه فروگذار نکرده است.
پی نوشت:
۱ . صحيفه علويه، ص ۳۱۲
🔹 @salehintehran
#اعتقادی
#حدیث
🔹 امیرالمومنین علیه السلام: إذَا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْكَلَامُ
🔺چون #عقل و خرد به مرتبه كمال رسد، گفتار كم گردد.
📚نهج البلاغه،حکمت 68
@salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عالم شتابان به سوی حسین(ع) میرود... حواست هست!؟
👈فقط کافیه از این زاویه نگاه کنی!
➕تذکری برای حزباللهیها
#تصویری
@salehintehran
💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «6»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه2
✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)
📚 «روی عن علی(علیهالسلام) قال: من تأدب بآداب الله عز و جل ادّاه الی الفلاح الدائم»
♻️ مروری بر مباحث گذشته
🔸 بحث ما راجع به کسانی بود که میخواهند روش رفتاری به دیگران بدهند و قصدشان #تربیت کردن دیگران است ، به تعبیر دیگر #مربیان جامعه هستند . جلسه گذشته عرض کردم #مربی باید دارای شرایطی باشد که :
1⃣ اوّلین آنها که اهم شرایط هم هست این است که #مربّی باید ابتدا خود را ساخته و #تربیت و اصلاح کرده باشد ، تا بتواند دیگران را اصلاح کند . اگر #مربّی خود را نساخته باشد ، #تربیت او یا بیفایده است و یا مضر است .
2⃣ دومین شرط کار #تربیتی این است که #مربّی خودش را در جمیع ابعاد وجودی ، چه از نظر عقل و چه از نظر قلب و چه از نظر نفسانی در سه بُعد شهوت و غضب و وهم کنترل کرده باشد .
🔸 آنچه را که من در این بحث ، مقدّم میدارم «بُعد نفسانی» است ؛ یعنی #مربّی باید شهوت و غضب و وهم خود را کنترل نماید . اصلاً انبیای عظام که مبعوث شدند ، برای این نیامدند که انسانها را به دنیا و مادّیت دعوت کنند ، بلکه آنها آمدند تا جلوی این سه قوه را که در هر انسانی وجود دارد ، بگیرند ؛ یعنی ومیخواهند جلوی شهوت و غضب و وهم را بگیرند و آنها را مهار کنند ؛ و الّا دعوت به دنیا و مادیت در نهاد هر انسانی هست و همه از درون خود ، کششی به سوی دنیا دارند . این قوا به طور افسار گسیخته انسان را به سوی دنیا و مادّیت میکشاند و انبیا هم آمدهاند تا جلوی این افسار گسیختگی را بگیرند .
#استاد_اخلاق
📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚
╔═.🍃.🍃═══════╗
🕹🆔 @salehintehran
┗━🍃🌺🍃━━ 🌺
╚══════.🍃🍃.══╝
امیرالمؤمنین عليه السلام:
همنشينى با نيكان، نيكى مى آورد، مثل باد كه چون بر بوى خوش بگذرد، با خود، بوى خوش مى آورد
صُحبَةُ الأَخيارِ تَكسِبُ الخَيرَ كَالرّيحِ إذا مَرَّت بِالطّيبِ حَمَلَت طيبا
نهج البلاغه از نامه 31
🆔 @salehintehran
⛔️تکروی ممنوع9⃣2⃣
🌟اصل اولویت سنجی
اولویتهای کاری را مشخص کنید، معنایش این نیست که به کارهای غیر اولی نپردازید، نه، چند نقطه برجسته را که میتواند در بخشهای دیگر اثر بگذارد و حالت سرفصل و چهارراه به خود میگیرد، اینها را مشخص کنید.
۱۳۸۵/۶/۶
#مهارت_کارتشکیلاتی
@salehintehran
#پرسمان_صالحین
➖➖➖➖➖
❓❓سلام علیک.قصد بر این هست که ویژگی های نوجوانی درگروه مطرح بشه چه کتابهایی برای مطالعه ی سرگروه و چه کتابهایی برای متربیان پیشنهاد میکنید؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
برخی از کتب های مرتبط عبارتند از:
1⃣ کتاب نوجوان و همه ی دنیای او/نویسنده: محمدرضا جعفری نیا/انتشارات احقاف قم،
2⃣کتاب پنجره امید. شامل مباحث دوران نوجوانی، جوانی، حساسیت ها.
3⃣ویژگی های تربیت نوجوانان 12 تا 18 سالگی، نویسنده علی پور حسینی.
4⃣کتاب روانشناسی دوران نوجوانی و جوانی شامل مروری برحالات روحی، ویژگی ها و ... نویسنده علی رضا صدیق پور.
📚در این زمینه کتاب بسیار است.می توان به کتاب های مخاطب شناسی و روانشناسی که با رویکرد اسلامی نوشته شده است مراجعه کرد. ضمنا می توانید از مدرسه مجازی بسیج استفاده کرد و از جزوات مخاطب شناسی و مشاوره ای که در دوره های شجره طیبه صالحین تدریس می شود استفاده کنید.
🔅موفق و موید باشید.
..............
🆔 @salehintehran
#حدیث
🔹امام على عليه السلام:
اُبْذُلْ لِصَدِيقِكَ كُلَّ المَوَدَّةِ و لا تَبذُلْ لَهُ كُلَّ الطُّمَأنِينَةِ
🔺هرچه #محبّت دارى نثار دوستت كن، اما هرچه #اطمينان دارى به پاى او مريز
📚غررالحكم حدیث 2463
@salehintehran