eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۳ (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🌟🌟🌟🌟🌟 خبر اختلاف و تفرقه ميان دشمن كه باطلاع رسول خدا صلى الله عليه و آله رسيد حضرت حذيفة را طلبيد و او را مأمور ساخت تا چون شب شود بميان لشگر دشمن برود و از وضع و تصميم آنها رسول خدا صلى الله عليه و آله را با خبر سازد. تا آنجا که گفت : حذيفه گفت: اى مرد بخدا ما در جنگ خندق نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله بوديم و چون شب شد آن حضرت قدرى از شب را نماز خواند آنگاه بسوى ما متوجه شده فرمود: كيست كه برود و ببيند اينان چه ميكنند و برگردد- رسول خدا برگشتن را برای او تضمین کرد - و هر كس كه اين كار را انجام دهد من از خداى تعالى ميخواهم تا او را در بهشت رفيق من گرداند! ترس و گرسنگى و سرما چنان شديد بود كه حتى يك نفر هم از مردم برای این کار بلند نشد ، رسول خدا صلى الله عليه و آله كه چنان ديد مرا صدا زد، من چارهاى نداشتم جز اينكه برخیزم هنگامی که مرا صدا زدند، فرمود: اى حذيفه در ميان اينان (لشگر دشمن) برو و ببين چه ميكنند، و مبادا كارى ديگر انجام دهى تا اينكه بنزد ما مراجعت كنى! حذيفه گويد: من خود را بميان لشگر قريش رساندم ديدم باد و سپاه خدا بر سر آنها آورده آنچه آورده و ديگى و آتشى بجاى نگذارده، خيمه و چادرى سر پا نمانده در اين ميان ابو سفيان را ديدم كه بپاخاست و پيش از آنكه شروع به سخن كند گفت: هر يك از شما فرد پهلوى خود را ببیند که بيگانه نباشد. حذيفه گويد: من (براى اينكه شناخته نشوم پيشدستى كردم و) دست مردى كه در كنارم نشسته بود گرفتم و پرسيدم: تو كيستى گفت: فلان پسر فلان . ندای ابوسفیان برای رفتن سپس گفت: اى گروه قريش بخدا اين سرزمين جاى ماندن نيست و اسب و شترى براى ما باقى نگذارد و همگى هلاك شدند، و از آن سو يهود بنى قريظه هم بما خيانت كردند، و از ایشان به ما بدی رسید باد و طوفان هم كه مىبينيد چه ميكند نه ديگى بر سر بار گذارده و نه آتشى بجاى نهاده و نه خانه و چادرى برای ما سر پا مانده (بيش از اين ماندن ما در اينجا صلاح نيست و هم اكنون) بسوى مكه كوچ كنيد كه من حركت كردم، اين را گفت و (از عجلهاى كه داشت) بر شتر خويش كه زانويش را هنوز باز نكرده بود سوار شد و با تازيانه بر او زد كه برخيزد و شتر سه بار بر زمين خورد تا بالاخره از جا برخاست و ابو سفيان همانطور كه سوار بود زانوى شتر را باز كرد. حذيفه گويد: اگر رسول خدا صلى الله عليه و آله بمن نسپرده بود كه كار ديگرى نكنى همانساعت من بخوبى مىتوانستم ابو سفيان را با تير از پاى درآورم . حذيفه تأمل نكرد و بسوى رسول خدا صلى الله عليه و آله بازگشت، گويد:هنگامى رسيدم كه آن حضرت كسائى یمنی رنگی را که برای بعض زنانش بود را بر دوش افكنده و مشغول نماز بود، و چون مرا بديد در زير آن كساء در كنار پاى خود خوابانيد و چون سلام نماز را داد جريان را بعرض او رساندم. طولى نكشيد كه قبيله غطفان نيز وقتى فهميدند قريش حركت كردهاند از مدينه كوچ كردند، و چون صبح شد همه آنها رفته بودند و كسى از آنها بجاى نمانده بود و رسول خدا صلى الله عليه و آله نيز با مسلمانان بشهر باز گشتند، و لباس جنگ را از تن بيرون كردند. @salmanraoofi
🔔 منابع آزمون ورودی جامعه الزهرا علیهاالسلام در مقاطع سطح ۲، ۳ و ۴ برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اعلام شد👇 hawzahnews.com/detail/News/470600
🔸نشست بررسی جایگاه علوم عقلی در حوزه به همت #خبرگزاری_رسا سه شنبه ۱۳آذرماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار می شود. 🔹در این نشست علمی حجج اسلام والمسلمین حسن رمضانی و عبدالحسین خسروپناه از اساتید برجسته علوم عقلی به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود خواهند پرداخت. 🆔 @rasanews_agency
نشست «واکاوی جنبه های اسلام خواهی نهضت جنگل» باحضور استاد میثم عبدالهی دوشنبه ۱۲ آذرماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۰ الی ۱۲ بلوار جمهوری، نبش کوچه ۴، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی(نهاد)، سالن علامه طباطبایی جلسه دوم از سلسله نشست های «انقلاب اسلامی، رهیافت ها و رویدادها» @anjoman_enghelab @salmanraoofi
al-moojaz (1).ppt
5.88M
#اصول 🔆فایل پاورپونت کل الموجز است 🔆کار شده همراه با متن @osolion @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻بحث طلبگی؛ ✍ نقد استاد رشاد به یک بحث علمی 🔹استاد علی اکبر رشاد، در آغاز درس خارج خود در حوزه علمیه امام رضا (ع) تهران، در پاسخ به اظهارات یکی از اساتید حوزه ( yon.ir/xnfpS ) مبنی بر تقلیل فقه اسلامی به مجموعه ای از قواعد و احکام فاقد نظام که در سخنانی گفته بود: «فقه فاقد نظام است و نظام سازی فقهی ممکن نیست، و اگر چنین بود، آن کسی که باید به آن می رسید در درجه اول حضرت امام (ره) بود» واکنش نشان داد. 🔹 فقه حاصل تلاش فقهای عظام و سلف صالح برای کشف شریعت نفس الامری است که نظام دارد، آن هم بی‌نظام نیست، زیرا هر چند فقه معرفت فقها به شریعت است، اما فقها اهل فن هستند و براساس مبانی محکم و به استناد ادله معتبر و طبق منطق و منهج موجه، برای دستیابی به حاق شریعت، دست به استنباط می زنند 🔹امام راحل (س) فرمودند: فقه فلسفه ای دارد و فلسفه آن حکومت است و حکومت تمام فلسفه فقه است، پس امروز باید فقه به طرزی صورت‌بندی شود که حکومت را اداره کند و اداره دولت با مجموعه احکام بی‌نظام ممکن نیست متن‌کامل خبر:👇 http://hawzahnews.com/detail/News/470706@HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
حل معمای عرض ذاتی - حسن معلمی.pdf
325.1K
#فلسفه #اصول 🔆مقاله ی #استاد_معلمی درباره عرض ذاتی كه به صورت تفصیلی به توضیح عرض ذاتی و اقوال درباره آن پرداخته اند مقاله ی خوب و قابل استفاده ایست @salmanraoofi
🔆روزنامه ای خواندن فلسفه نتیجه اش می شود غزالی و بدتر از غزالی فضای ژورنالیستی و سطحی نگری حاکم بر وضع کنونی تفکر در جامعه ی فلسفی مان، خود مزید بر علّت شده و زیباگویی و قشنگ نویسی، یادآور داستان مرد شیاد و کشیدن مار و زمینه ساز توهم دانایی در خود شخص و اعتماد افراد به مطالبی می شود که نزد اهل دقت و اساطین فن، بی اعتبار است. نمونه بارز چنین رویکردی در سنت فلسفی امام محمد است. وی گزارش می دهد که رد جریان فلسفی پیش از فهم و اطلاع از کنه آن به مثابه انداختن تیری در تاریکی است که محتمل است به هدف اصابت نکند پس با جدیت و بدون احساس نیاز به استاد رو به مطالعه اندیشه های عقلی آوردم. رهیافت چنین تلاشی، زعم باطل غزالی است که فکر می کند در کمتر از سه سال آنهم در اوقات فراغتش، به فهم فلسفه نائل شده و فریبکاری فلاسفه در بحث های فلسفی را [ با نوشتن کتاب تهافت الفلاسفه ] نشان داده است. باید بیان کنم به همان اندازه که این گمان غزالی نادرست است، شک در هوش و ذکاوت وی که دارای کرسی تدریس در یکی از مهمترین مراکز علمی آن دوره یعنی نظامیه بغداد به همراه سیصد شاگرد است نیز باطل است و حساب دیگران در جایی که تکلیف چون اویی چنین است روشن می باشد. - دکتر مجید احسن ( استاد فلسفه اسلامی دانشگاه تهران ) 🔆پ ن: بدبینی به فلسفه هم نتیجه اش می شود مکتب تفکیک اسلام اگر با بدبینی مورد مطالعه قرار بگیرد فرد به حقیقت نمی رسد چه برسد به علوم اسلامی مثل فلسفه @feghheakbar @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سیاسی 🔆کدام طلبه ای به هر دلیلی فارغ از ناپسند بودن کار، جرات دارد سر مراجع معظم تقلید داد بکشد چه برسد به رهبر مسلمین جهان بادمجان دور قاب چینهایی همیشه هستند که آن طلبه را له کنند و یا ژست حمایت از مراجع بگیرند حالا داد کشیدن آن طلبه به کنار، حسن خلق #رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله را ببینید همین است که امثال بنده به ایشان ارادت دارند. و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۸/۱۳ @salmanraoofi
🔷👈پاسخ استاد عابدی به یک تهمت 🔹 بسم الله الرحمن الرحیم 💠 اللهم العن الجبت والطاغوت و بنی امیه و عبیدالله بن زیاد و اتباع بنی امیه من الظالمین و الکاذبین و المفترین و الباهتین والمرجفین فی المدینة. «انما یفتری الکذب الذین لایؤمنون بآیات الله». 💠 اینجانب هیچگاه بنا نداشته و ندارم درباره تهمت هایی که به بنده زده شده چیزی بگویم و با خدای خود عهد کرده ام هرگز آنانرا حلال نکنم و این تنها ذخیره ای است که برای آخرت خود دارم. اما بزرگی که اطاعت او را بر خود فرض می دانم دستور دادند راجع به یکی از بی شمار تهمت هایی که به بنده زده شده توضیحی ذکر کنم 💠 شهادت آن است که شخص مسلمانی هدفی مقدس داشته و در جنگ فی سبیل الله با شرایط خاص آن بدست دشمن کشته شود همانند شهداء بدر، احد، کربلا. 🔹 اما برخی بدون دقت و با مسامحه هرکسی که به دست یک ظالم کشته شود هرچند غیرمسلمان باشد و در راه خدا نباشد را نیز شهید می گویند. و آنچه بنده گفته ام اینست که: اگر کسی – و باز تاکید می کنم اگر کسی – هر کشته شده بدست دشمن دین را شهید بنامد چنین کسی با استناد به آنچه در کتاب ضعیفی آمده که خلیفه اول بدست خلیفه دوم مسموم و به قتل رسید باید خلیفه اول را شهید بنامد. در حالیکه رکن اصلی شهادت و مقوّم معنای آن فی سبیل الله بودن و قصد قربت و هدف مقدس داشتن است که در اینجا مفقود بلکه ضد آن موجود است. 💠 این تهمت زنندگان صدر و ذیل کلام را حذف کرده و آنچه را بنده در مقام نقد آن بودم به من نسبت داده اند. انشاءالله خداوند همه این دراز دامنانی را که لباس تزویر به تن کرده و به دیگران تهمت می زنند و آنانکه خلیفه اول را شهید می دانند با خلیفه اول و در صف اتباع بنی امیه و زیر پرچم انگلیس محشور بفرماید. الهی آمین احمد عابدی 🆔 @ahmad_aabedi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📸 جلسه درس‌اخلاق آیت‌الله شب‌زنده‌دار در مدرسه علمیه بقیةالله قم برگزار شد بهترین نیتها /چگونه نیت خود را پالایش کنیم؟👇 hawzahnews.com/detail/News/470863 گزارش‌تصویری:👇 hawzahnews.com/detail/Photo/470877
#مثلث_شناخت_و_آگاهی #در_مدار_انقلاب ❗️دوستان خود را به کانال کلام انقلابی دعوت نکنید❗️ 🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
سلمان رئوفی
#مثلث_شناخت_و_آگاهی #در_مدار_انقلاب ❗️دوستان خود را به کانال کلام انقلابی دعوت نکنید❗️ 🔰🔰🔰🔰🔰 https
🔴انقلاب اسلامی، بسط توحید🔴 💠 را یک بنده ی خدا و یک مرد الهی رقم زد و چیزی جز نمی خواست. ما به دنبال به چنین معنایی هستیم(بسط توحید) تا دچار نفهمی های رایج امروز نگردیم، تا دچار خودکامگی های زشت و زیانبار امروز به نام انقلابی گری و اداره ی کشور انقلابی ایران نگردیم. ما انقلاب را در این قرائت و این چهره می خواهیم و باید بخواهیم. ❇️ در مکتب امام بین و بر سر سجاده فرقی نیست؛ هر دو تنهای تنها . البته آن قیام امتداد این قیام و این قیام روح و روشنایی بخش به آن شورها و حماسه های عزیز معنوی است. راستی کدام حماسه شررانگیزتر و غیرت زاتر از بانگ قدسی ((الله اکبر)) است؟! در مکتب امام با از جنس واحد و ارزش یکسان برخوردار است، اصلا یکی است. ✴️ در تمام این سال های پر حادثه و پر افتخار تا انقلابیون ما، انقلاب را اینگونه می نگریستند و اینچنین بودند، ما مشغول پیمودن مسیر بودیم. 💠...ما امروز به دنبال یک ، یک رجعت بزرگ. می خواهیم به اصالت های انقلابی خویش بازگردیم. ما به دنبال آمیختن انقلابی گری با هستیم و بین این ها دو فصل جداگانه نمی سازیم. 💠ما به دنبال رجعتیم، رجعت به مکتب بندگی، رجعت به مکتب امام ره 💠ما درکی منظومه وار از بایستی داشته باشیم و این مهم لازمه قطعی و ضروری انقلابیگری امروز ماست. 💠ما باور داریم که میتواند اکسیر اعظم و کبریت احمر زمانه کنونی ما باشد؛ ضروریست کمی درنگ کنیم که ذهن و فکر ما از چه چیزی تغذیه می کند. ما میخواهیم پایگاه فکری خود را مکتب امام قرار بدهیم. 🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۹ 🔻🔻🔻🔻🔻 نشر مطالب به معنای تایید آن نیست 🔻🔻🔻🔻🔻 🔹موضوع علم دینی و دین علمی چندلایه یا چند سطح است. فلسفی ، فرهنگی - اجتماعی ، سیاسی ، سازمانی دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت نهم ▫️در جایی از مصاحبه ناظر به پاسخ به سیاسی انگاری علم دینی در ایران، گفتید علم دینی لایه هایی دارد که لایه اول آن فلسفی است اما بحث به جایی دیگر کشیده شد. لطف کنید همین را بسط داده و از لایه های گونه گون علم دینی بگوئید. 🔸موضوع علم دینی و دین علمی چندلایه یا چند سطح است. یک سطح آن فلسفی است. یعنی وقتی داریم از تعریف علم و تعریف دین سخن می گوییم یا این پرسش را مورد توجه قرار می دهیم که کجای علم فرصت حضور دین را می دهد کجای دین فرصت حضور علم را، در حال بحثی فلسفی و متدلوژیک هستیم. ان ها پرسش های بنیادین یا پایه ای است. اگر کسی معتقد باشد حوزه فروض نظریات علمی جای دخالت دین است، نظری فلسفی داده است. در اینجا بحث های روش شناسانه صوت می پذیرد و سعی می شود از و براساس مبانی دینی نظریات علمی استخراج کنیم. 🔹زیرین‌ترین لایه موضوع مناسبات علم و دین، این لایه است. 🔸لایه دوم، طرح شدن علم دینی به منزله موضوعی فرهنگی و اجتماعی است. جامعه اسلامی، مثل هر جامعه دیگری علمی متناسب با خود تولید می کند و از آن جهت که جامعه، اسلامی است، علم برآمده از این جامعه، هر اندازه که آن جامعه اسلامی است، اسلامی خواهد بود. 🔸این جامعه چرا باید علمی متناسب با خود تولید کند؟ این رویکرد در پاسخ می گوید جامعه اسلامی اهداف متفاوتی نسبت به جوامع دیگر دارد، پس علم متفاوتی تولید می کند. این جامعه روی نظریه پرداز اثر می گذارد و نظریه پردازِ برساخته این جامعه، علم متناسب با این جامعه را تولید می کند. این نگاه، علم را به مثابه ایدئولوژی یا تکنولوژی می بیند؛ یعنی به یک معنا می گوید علم یعنی همه آن تکنیک هایی که جامعه به وجود می آورد که زندگی خودش را به سمت تحقق اهدافش هدایت کند. 🔸یا جامعه علمی تولید می کند که عقاید او را توضیح دهد. این مساله علم بومی یعنی همین؛ علمی که برخاسته از جامعه یا برساخته آن جامعه است. این رویکرد، علم را رنگ و بوی زیست بوم فرهنگی اجتماعی می دهد. در این لایه خبری از بحث فلسفی نیست. یک جامعه مصنوعات مختلف و خاص خود را دارد؛ بازار خاص، آداب و سوم خاص، سنت و تاریخ خاص و سیاست خاص خود را دارد. به طریقی مشابه، این جامعه علم خاص خود را تولید می کند. ▫️گویی خلطی میان لایه اول و دوم وجود ندارد. موافقید؟ 🔸بله. در لایه اول نه خبری از زیست بوم هست و نه از برساخته بودگی محقق و دانشمند توسط یک زیست بوم خاص و نه از علائق و اهداف اجتماعی و جمعی و جامعه ای خبری در میان است. شما فرض کنید یک استاد غیرمسلمان در کشوری مانند آمریکا درباره علم اسلامی تأمل و تحقیق کند. این فرایند منتزع از زمینه فرهنگی و اهداف فرهنگی صورت می گیرد. به بیان دیگر، علم تولیدشده توسط وی برساختهجامعه اسلامی نیست اما مثلاً اگر بر اساس روش شناسی دینی و مأخوذ از منابع دینی باشد، دینی و مشخصاً اسلامی می تواند باشد. ▫️خب با این نگاه اجتماعی اگر کسی بگوید علم و دین در صحنه جامعه و حیات روزمره با هم ارتباط دارند، ممکن است بتواند علم دینی را صورت بندی کند؟ یا دست کم رابطه علم و دین را نشان دهد که کجا همبستگی هست یا نیست، کجا تباین هست یا نیست و …به این پرسش هم پاسخ دهید که آیا صِرف کشف روابط یا تأسیس روابط مثبت میان علم و دین می تواند سبب تولید و یا کشف علم دینی شود؟ 🔸لایه اجتماعی علم را می توان به نهادهایی تقسیم کرد و گفت دین یکی از نهادهای آن است. اگر در این مواجهه، از رابطه علم و دین سخن بگویم از دین به عنوان معارف دینی سخن نگفته ام، بلکه در حال صورت بندی و سخن درخصوص دین به منزله مقوله و پدیده ای اجتماعی هستم. 🔸در این لایه، از دین به عنوان سیستمی فرهنگی و به آن جهت که در نظام ارزشی مردم موثر است و این مردم درحال تولید علم هستند، سخن به میان است. 🔸در این نگاه، جامعه اگر چینی هم باشد بایستی علم متناسب با خود را تولید کند.این رویکرد در دنیا، طرفداران بیشتری نسبت به رویکرد فلسفی علم دارد. شما می دانید امروزه علم بیشتر تحلیل اجتماعی می شود تا تحلیل فلسفی. ▫️کسانی که رویکرد پست مدرن، مطالعات کیفی، جامعه شناسی علمی، جامعه شناسی معرفت و … دارند چنین می اندیشند. مشخصاً جامعه شناسی علم را توضیح دهید که به این مصاحبه هم وفادار بمانیم. 🔸جامعه شناسی علم می گوید علم به صورت اجتماعی تعین می یابد. همچنین می گوید عمده واقعیت علم را می توان با ارجاع به جامعه توضیح داد. http://l1l.ir/5a0v @OlomEnsaniEslami @salmanraoofi
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۱۲ 🔻🔻🔻🔻🔻 نشر مطالب به معنای تایید آن نیست 🔻🔻🔻🔻🔻 🔹پروسه و پروژه علم دینی یعنی تفکر با توجه به ظرفیت اسلام و تجارب علمی بشر برای حل مسائل جامعه. مسأله اصلی علوم انسانی در ایران، دینی و غیردینی بودن آن نیست، عدم توانایی حل مسأله توسط آن است. دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت دوازدهم (قسمت آخر) ▫️یاد جمله هایدگر افتادم که می گوید گذشته زیر پای ماست نه پشت سر ما. 🔸ما مسافریم و نباید در گذشته بمانیم. این گذشته ای که زیر پای ماست هم نباید بر آن ثابت ماند بلکه باید رو به آینده رفت و دست و نگاهمان در حال و آینده باشند. 🔸خطاب به وفاداران متصلب سنت مدرنیته باید گفت اگر بنا بود وضعیت امروز شما تغییرناپذیر باشد که اساساً شما به وجود نمی آمدید. خود مدرنیته محصول نقد بنیاد برافکن سنت کلیسایی بوده است. از این رو باز باید گفت لطفاً تقلید کنید و به مدرنیته و اصل نوشدن آن وفادار باشید که جز این، تناقض و نقض غرض است. متأسفانه این گروه حتی از مسیری که غرب رفته تقلید نمی کند، بلکه از نتایج آن تقلید می کند این یعنی وابستگی و تنبلی در اوج!!. ▫️به بیانی دیگر و از نگاه شما، از فرآیند آن تقلید نمی کند، بلکه از فرآورده ها تقلید می‌کند. 🔸بله ممنونم. دعوت ما از اینان آن است که بیائید در لایه اول که لایه منطق و متدلوژی است با هم گفت و گو کنیم و هرگونه ملاحظه و سوی سیاسی را کنار بگذاریم. اینان ظاهرگرا هستند و به جای آن که با جوهر غرب مواجهه کنند، متوجه ظواهر آن بوده اند. اینان داعشهای باورمند فرهنگ غربند . ▫️به نظر می رسد تعبیر داعش های غرب زده، تعبیر رادیکالی باشد. 🔸ببینید هر دو گروه، ظاهرگرا هستند؛ یکی له آزادی و دیگری علیه آزادی. بی تردید نمی توان این دو گروه را چندان مشابه دانست و غرب گرایان را به داعش و نوتکفیری‌ها تقلیل داد، اما هر دو ظاهرگرا هستند؛ یکی دنبال ظاهر اسلام و دیگری در پی ظاهر غرب رفته است. 🔸 غرب گرایان آدمهای بدی نیستند بلکه گرفتار پارادایمی شده اند که فکر می کنند با هر ابزاری باید از آن دفاع کنند و چون این بحث در یک سطح پایینی از عقلانیت طرح می‌شود، کسی که می خواهد از عقل هم دفاع کند غیرعاقلانه دفاع می کند و از علم، غیرعلمی دفاع می کند. بیائید از انسان غربی در فکر کردن هم تقلید کنید همین و دیگر هیچ! ▫️سخن آخرتان در خصوص مسأله اصلی علم دینی را می شنویم. 🔸پروسه و پروژه علم دینی یعنی تفکر با توجه به ظرفیت اسلام و تجارب علمی بشر برای حل مسائل جامعه. مسأله اصلی علوم انسانی در ایران، دینی و غیردینی بودن آن نیست، عدم توانایی حل مسأله توسط آن است. 🔸اگر علوم انسانی در ایران، کارآمد باشند، ما با آن مشکلی نداریم. ادعای ما این است که همانگونه که علم دینی هویت خود را از روش و مبانی و ملازمات معرفت شناختی خود می‌گیرد از توانش برای انجام رسالتی که از علم و دین انتظار می رود نیز می گیرد. http://l1l.ir/5a0v @OlomEnsaniEslami @salmanraoofi
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۱۰ 🔻🔻🔻🔻🔻 نشر مطالب به معنای تایید آن نیست 🔻🔻🔻🔻🔻 🔹تولید علم، ماهیت چهار لایه دارد. زیرین‌ترین لایه آن که مهمترین لایه آن است، سیاست بردار نیست. این لایه، معرکه خلاقیّت و اراده فردی و ذوق اوست. این لایه، فرآیند خلاقیت فکری عالمان است. دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت دهم 🔸یعنی اینطور نیست که علم صرفاً در آزمایشگاه ها و کتابخانه ها تولید شود. حتی آزمایشگاه ها هم هویت اجتماعی دارند. در آزمایشگاه همآزمایشگران در حال تصمیم هستند که چه بکنند و چه نکنند. این تصمیمات، متأثر از فرهنگ آنهاست. 🔸بر اساس این نگاه که علم، تعین اجتماعی دارد، می توان نتیجه گرفت که اجتماع اسلامی به علم، تعین اسلامی می دهد. ▫️ حال از لایه سوم و چهارم بگویید. 🔸لایه سوم، لایه سیاست است. سیاست برآیند رسمیت یافته جامعه است. جامعه وقتی که نقش خود را به نحو قانونی و رسمی اِعمال می کند، خود را در سیاست نشان می دهد. سیاست همین کارکرد را برای علم می تواند داشته باشد؛ سیاست از دل جامعه بالا کشیده می شود. تبیین های فوکو مبنی بر آن که قدرت، علم تولید می کند از همین سنخ است. 🔸لایه چهارم، لایه سازمانی است. وقتی شما مبتنی بر این انگاره شاهد به وجودآمدن سازمان هایی هستید که فرآیند تولید علم را مدیریت کنند؛ سازمان هایی مانند مدرسه، حوزه، دانشگاه، وزارت علوم و … ▫️ناظر به این چهار لایه، موضوع شما در قبال سیاسی‌انگاران علم دینی در ایران چیست؟ کسانی که می گویند علم، فراسوی تصمیمات بوده و فرآیندی یا پروسه‌ای است تا پروژه ای و بخشنامه ای. 🔸کسانی که علم دینی را یکسر سیاسی می خوانند به ما بگویند در سه لایه اخیر، علم چه دینی و غیر دینی می تواند سیاسی نباشد یا سیاست در آن لایه ها ممکن است مؤثر نباشد؟ در تمام دنیا در این سه لایه سیاست دخیل است. فراتر از این، یکی از اینها نشان دهد که این نقش آفرینی سیاست در این سه لایه اتفاقاً به نفع تولید علم نبوده است. سیاست اگر دمکراتیک و برآیند جامعه باشد، اثرگذاری آن در علم سبب جهت گیری علم به سمت تحقق خواسته های عمومی می شود. ▫️ببینید بسیاری معتقدند که علم، در یک درازنای تاریخی به وجود آمده و نمی توان مانند یک پروژه ساختمانی به آن نگاه کرد که مطابق بخشنامه ای چند نفر گرد هم آمده و تقسیم کار کرده و مدام جلسه بگذارند و بنایی را شروع به ساخت کنند. برخی می گویند علم متأثر از یک روح زمانه- تعبیر هگل- است و نمی توان چون برنامه ای عمرانی و یا ساخت یک برنامه تلویزیونی به آن نگاه کرد. این اشخاص، پروژه علم دینی در ایران را ساده انگاری و دور از ماهیت پیچیده تولید علم می دانند. همچنین برخی آن را غیرطبیعی و اراده گرایانه و حتی دُنکیشوتی هم خوانده اند. 🔸هرچقدر علم متاثر از لایه های سوم و چهارم تولید شود، این حرفهای منتقدان به درستی نزدیک خواهد شد اما تولید علم، ماهیت چهار لایه دارد. زیرین‌ترین لایه آن که مهمترین لایه آن است، سیاست بردار نیست. این لایه، معرکه خلاقیّت و اراده فردی و ذوق اوست. این لایه، فرآیند خلاقیت فکری عالمان است. 🔸اما وقتی همان دانشمندان که تنها دغدغه شان علم است در چارچوب مقررات دانشگاه ها و دولت ها مشغول تولید علم هستند. دولت ها و حتی جوامع این گونه اند که وقتی علمی متناسب با هویت اجتماعی آنها تولید شود، به شما پاداش(تمجید و تشویق) می‌دهند. در مقابل، اگر علمی متناسب با جامعه تولید نشود، شاهد فشار اجتماعی خواهد بود. به نظر شما تکنولوژی های جهانی چرا عمدتاً در صنایع نظامی خود را نشان می دهند؟! ▫️بخشی از دلایل آن، این است که مهمترین و درعین حال حداقلی‌ترین مقوله در سیاست، امنیت است. 🔸بله همینطور است اما تنها همین نیست. رویکرد نظامی کشوری مانند امریکا و قدرت های بزرگ موثر است. اینجا پای سیاست و سیاستگذاری در میان است. اینجا هم بار دیگر به منتقدان علم دینی باید گفت تقلید کنید. این همه نقش سیاست در دنیای غرب در تولید علم در آن بلاد، بی‌بدیل و پر دلیل است. دنیایی که آنها دوست دارند؛ یعنی دنیای غرب، مالامال از نقش سیاست و مدیریت در تولید علم است. چرا از غرب انتقاد یا دست کم تقلید نمی کنند تا شرایط تولید علم در کشور را درک کنند؟ کل سیاست در غرب در حال جهت دادن علم به سمت تحقق اهداف خود است. 🔸دانشگاه های عظیم غرب با مقاصد اقتصادی به وجود آمده اند. تمام نهادهای علمی در دنیا، با متدلوژی اقتصادی قابل توضیح است. انگار انسان هایی ماکسیمایز کننده سود، جمع شده اند و نهادی علمی را به وجود آورده و یا مدیریت می کنند. اگر دانشگاهی سود اقتصادی نداشته باشد، آن را تعطیل خواهند کرد. http://l1l.ir/5a0v @OlomEnsaniEslami @salmanraoofi
🔆تبارشناسی منتقدان و موافقان علم دینی ۱۱ 🔻🔻🔻🔻🔻 نشر مطالب به معنای تایید آن نیست 🔻🔻🔻🔻🔻 🔹ما اکنون در نیمه راه تاریخ تولید علم قرار داریم. تولید علم مانند کاروانی آمده و ما در نقطه ای به آن ملحق شده یم. هیچ منطقی و تدبیری شما را نمی تواند مجاب کند که از نقطه صفر شروع کنید. دکتر عطاءالله رفیعی آتانی قسمت یازدهم 🔸در آخر این بخش باید بگویم علم دینی هم چهار لایه است و در لایه اول باید دقیقاً منطق تولید علم کار خود را بکند. این لایه، سیاست بردار نیست و محل خلاقیّت، تفکر، عقل، تجربه و آزمایش است. هیچ فردی را نمی توان مجبور کرد که شما امشب فکر کن و این موضوع علمی را تمام کن. این لایه، اجباربردار هم نیست. ▫️یا این که بگوییم حتما باید نتیجه استدلال هایت این بشود یا نتیجه آزمایش هایت آن بشود. تعهد به نتیجه در این مرحله معنا ندارد بلکه تقرب به حقیقت و ایده آل تر، دستیابی به حقیقت و واقعیت اصالت دارد. 🔸این سطح عمیق‌ترین سطح علم است اما از لایه های دیگر نمی توان چشم پوشی کرد. این لایه ها باید کار خود را بکنند. طبیعتاً دولت اسلامی، برای تصمیم گیری و سیاستگذاری های خاص خود به علمی متناسب با اهداف نیاز دارد. 🔸این لایه که لایه سوم است، برای فرآیند علم، یک ضرورت است. چه کسانی با این لایه مخالف اند؟ مخالفان باید بتوانند ثابت کنند این تبیین ما واقع نما نیست. ما در پاسخ می گوییم منتظر تبیین واقع‌نماتری ازعلم توسط شما هستیم. بر اساس نگاه ما، فلسفه علم، جامعه شناسی علم، سیاستگذاری علم و مدیریت علم نامی دیگر و برابرنهادی برای چهار لایه گفته شده است که دستگاه تولید دانش را مقابل دیده می نهد. ▫️آنچه گفتید ناظر به آن بود که علم هم پروژه است هم پروسه و هر دو را باید ملاحظه کرد. دوگانه دیگر، دوگانه تأسیس و تکوین است. عده ای خطاب به طرفداران علم دینی می گویند مگر علم یک ساختمان است که بتوانی با یک طرح آن را بسازی. اینطور نیست و علم در درازنای تاریخ شکل گرفته است و انقلاب های علمی هم حاصل تصمیمات سیاسی نیستند. 🔸واقعیت آن است که ما در نقطه صفر یا آغاز تاریخ تولید علم قرار نداریم. ما اکنون در نیمه راه تاریخ تولید علم قرار داریم. تولید علم مانند کاروانی آمده و ما در نقطه ای به آن ملحق شده یم. هیچ منطقی و تدبیری شما را نمی تواند مجاب کند که از نقطه صفر شروع کنید. مگر می‌توان این همه انباره دانش را نادیده گرفت؟حال باید پرسید این فرآیند تاریخی علم، جبری است؟ آنهایی که انقلاب علمی را به وجود آورده اند مجرم اند؟ اگر مبنای مخالفان علم دینی صحیح باشد باید مردمانی را که در تاریخ به تولید علم و تغییر نگاه از مسیرهای کلی دانش مبادرت کرده اند، مستحق مجازات دانست و برخورد کلیسای قرون وسطی با گالیله را وجیه دانست. ▫️یعنی نگاهی که جهد و جد برای تولید علم دینی را تحقیر می کند، برخلاف مدرنیته و اصل نوشدن آن است. این درحالی است که اغلب مخالفان علم دینی از در مدرنیته با علم دینی به مخالفت برخاسته اند. 🔸می توان گفت ای کاش باز هم تقلید کنند. کاش از غرب و تجلیل آنها از نوآوری تقلید می کردند اگرچه تقلید در این موارد خوب نیست ولی آنها که مقلدند، کاش اقلاً این یک تقلید دیگر را بیفزایند. 🔸تفاوت نگاه آن دسته از مخالفان علم دینی که می گویند راه گذشته را بروید با کلیسایی که از دانشمندان می خواست به سنت و گذشته وفادار بدانند چیست؟ ما به ان دوستان می گوییم شما گذشته را ببین اما به گذشته نچسب. پایت را بر گذشته بگذار اما با دستانت آینده را بساز. به صخره عظیم عقلانیت بشری تکیه کن و درخت های جدید بکار. http://l1l.ir/5a0v @OlomEnsaniEslami @salmanraoofi
هدایت شده از روشنگری
❌ دروغ بزرگ 🔴 در جلسه با مسئولین عالی رتبه وزارت ارتباطات، اطلاعات، قوه قضائیه و دیگر عزیزان، پس از بحث و گفتگوی ۳ ساعته، مشخص شد که وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی، نقش پررنگ و ویژه‌ای در عدم موفقیت پیام‌رسان‌های بومی داشته‌اند؛ ⚠️ پهنای‌باند پر از اختلال ⚠️ اختصاص امکانات بسیار اندک به پیام‌رسان‌های بومی در برابر اختصاص امکانات ویژه به و نسخه‌های فیلترشکن آن ⚠️ القاءِ بی‌اعتمادی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی توسط شخص وزیر ارتباطات و... موجب شد در حقیقت پیام‌رسان‌های داخلی به شمشیر چوبی تجهیز شده و به تلگرام با تجهیزاتی در حد F32 بروند. در انتهای جلسه یکی از مسئولین قوهٔ قضائیه تصریح کردند که گزارش‌های کذب و جهت‌دار برخی آقایان مسئول موجب تصمیم‌گیری غلط درباره پیام‌رسان‌های بومی و و شد، بگونه‌ای که به اشتباه فعالیت این دو نسخهٔ فیلترشکن چندین‌بار تمدید شد. هم‌چنین مشخص شد پیام‌رسان‌های بومی از لحاظ فنی، مشکلی برای پاسخ‌گویی به نیاز 40 میلیون مخاطب ندارند و فقط نیازمند تجهیزات و امکاناتی هستند که به تلگرام و دو پوسته فیلترشکن آن تخصیص داده شد... 🔺 درنتیجه معلوم می‌شود آن گزارش‌ها به آن مقام عالی‌رتبه که جهرمی در آن برنامهٔ تلویزیونی گفت «غلط بوده و باعث به اشتباه افتادن ایشان شده»، اتفاقاً درست بوده و تصمیم نیز صحیح بوده اما گزارش وزیر ارتباطات غلط و جهت‌دار! بوده و اکنون نیز هم‌چنان گزارش‌های ایشان غلط و جهت‌دار است... از طرفی نیز با شیطنت خاصی با استفاده از عبارت «مقام عالی‌رتبه» القاء کرد که این مقام «رهبری معظم انقلاب» هستند در حالی که دربارهٔ آقای لاریجانی سخن می‌گفت! ✒️ «حجةالاسلام محمد کهوند» 🆘 @Roshangari_ir
🔆واکنش رئیس قوه قضائیه به اظهارات استاد فاضل لنکرانی 🔆یک فاضل بزرگوار در قم اخیراً در اصل نظام قضایی اسلامی تشکیک کرده؛ مگر همه ضمایر پنهان در آیات و روایات را کشف کرده‌ایم که حالا بتوانیم سخن دین در باب وجود نظامات از جمله نظام قضایی را انکار کنیم؟ 🔆همه آنچه در قرآن و روایات آمده است بر ما مکشوف نیست و ممکن است ما از مقابل برخی آیات به سادگی عبور کنیم؛ در حالیکه یک ولی حق از لایه های باطنی آن آیه معارف اعتقادی و عملی نهفته را استخراج کند و برای ما مکشوف شود. تبیان کل شی بودن قرآن و اینکه هرآنچه برای بشر مورد نیاز باشد در قرآن کریم وجود دارد، سخن قابل توجهی است که در جای خود باید مورد بحث و تحقیق محققان قرار گیرد. 🔆در هر صورت اینکه گفته اند نظامات اقتصادی، سیاسی، قضایی و حقوقی در اسلام وجود ندارد، نیز هیچ دلیلی ندارد. @salmanraoofi
🔆توضیحات استاد فاضل لنکرانی پیرامون اظهارات اخیرشان. 🔆عده ای گفتند: "این سخنان شما سکولار پنهان است" که باید گفت: شما یک دوره لمعه و اصول بخوانید و بیایید با هم حرف بنزیم. 🔆اولاً از هر كسی كه انتقاد كرده تشكر می‌كنم، چه در حوزه‌ قم و چه در بیرون حوزه قم، از مسؤولان محترم، ریاست محترم قوه قضائیه ایشان هم یك انتقادی كردند كه من از همه‌شان تشكر می‌كنم. 🔆حالا یك عده‌ای یك مقداری تعابیری كردند مثلاً دیدم در بعضی از تعابیر گفتند كه این فكر سكولارِ پنهان است، من هیچ حرفی با این آقایان ندارم فقط می‌گویم بروید لااقل فرهنگ لغت را بخوانید و معنای سكولار را بفهمید‌، و لطفاً بفرمائید از اول لمعه را یك مقدار بخوانید، یك دوره اصول هم كه خواندید بیایید با هم بنشینیم تا با هم حرف بزنیم، زیرا شما در حدّی نیستید كه این حرفها را بفهمید! این تعابیر را می‌كنید. 🔆ما معتقدیم این فقه موجود در درونش مبانیِ فقه سیاسی، فقه اقتصادی، فقه قضائی، همه اینها موجود است. بعضی‌ها گفتند شما كه فقه نظامات را انكار می‌كنید مگر امام نفرمود فقه تئوری از گهواره تا گور است، بله امام بالاتر ازاین را فرموده، فرمود اسلام یعنی حكومت، اما كجا امام فرموده حكومت یعنی فقه نظامات؟ امام همین فقه را از دلش حكومت بیرون آورد و ولایت فقیه بیرون آورد. 🔆تقاضایم این است آقایان بحث‌ها را آلوده به عناوین سیاسی نكنند، یك كسی از تهران به قم آمد یك حرف باطلی را در فیضیه زد مراجع ما هم با او برخورد كردند، ولی طلبه حوزه نباید این حرف را بزند؛ بحث باید كاملاً مستوای علمی داشته باشد، رنگ ولعاب سیاسی دادن، رنگ و لعاب خطابی دادن، رنگ ولعاب شعاری و عوامی دادن چیزهایی است كه بحث را از حقیقتش دور می‌كند. متن کامل بیانات استاد فاضل لنکرانی در آدرس زیر 🔰🔰🔰🔰🔰 yon.ir/nKRoG @salmanraoofi
📔کتاب " سیر و سلوک ، طرحی نو در عرفان عملی شیعه " اثر آیت الله شیخ علی رضائی تهرانی كتاب بسیار موفّقی است. 🔆ایشان از تلامذه ی اولیه ی عارف بزرگ مرحوم آیت الله علامه حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی (ره) هستند و مورد وثوق می باشند. 🔆ایشان در ابتدای كتاب آورده اند : «تقدیم به استادم؛ عارف كامل سیّدالطائفتین حضرت علّامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی قدّس سرّه» 🔆اگر کسی از ما دغدغه سیر و سلوک دارد و هوای کمال ، بهتر است که قبل از هر قدمی مقصدی را که جویای آنیم بشناسیم، خودمان و توانمندی هایمان را در نظر بگیریم، از رفتگان این راه آدرس هایی بپرسیم و سپس راهی شویم. 🔆همینطور در بخش چند تذكر آورده اند : « در تمام این كتاب ، مقصودم از استاد ، بدون پسوند، فقیه عارف، حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی است. من ایشان را انسان كامل می دانستم و مدت پانزده سال به ایشان ارادت می ورزیدم. زندگی نامه ی ایشان در كتاب های آیت نور و نورمجرد آمده است. این كتاب در یک پیش گفتار و چهار بخش كه شامل بیست و دو فصل می باشد تدوین شده است كه بدین ترتیب می باشند: 🔆پیش گفتار: خاستگاه عرفان بیدارسازی فطرت آدمی حكمت تفاوت ادیان خاستگاه عرفان اسلامی توضیح معانی واژه عرفان عرفان نظری عرفان عملی تفاوتهای عرفان نظری بافلسفه تفاوتهای دوشیوه ی تربیتی عرفان عملی واخلاق وحدت شخصی وجود واثبات آن بررسی اجمالی كتب الطریق الی الله، بحرالمعارف، تذكرة المتقین، رساله زاد السالک، رساله لقاءالله ویژگی های كتابی جامع در عرفان عملی 🔆فصل اول : آگاهی های مقدماتی 1. چشم انداز سفر 2. ماهیت سفر 3.ضرورت سفر 4.موانع شروع سفر 5.سفارشهای پیش ازسفر 6 .تعداد سفر 7.مدت سفر فصل دوم : لوازم سفر 8. مسافر سفر 9.همراهان سفر 10.مركب سفر 11.راهنمای سفر 12.زادوتوشه سفر فصل سوم: مقاطع سفر 13.مبدأ سفر 14.منازل سفر 15.مقصدسفر 16.كریوه ها وگردنه های سفر 17.راه میان بر سفر فصل چهارم : آگاهی های تكمیلی 18.راه های انحرافی و مشابه سفر 19.رهزنان سفر 20.آفات سفر 21.سبك بالی درسفر 22.زبان سفر 🔆کتاب" سیر و سلوك ، طرحی نو در عرفان عملی شیعه " اثر آیت الله شیخ علی رضائی تهرانی كتاب بسیار موفّقی است. ایشان از تلامذه ی اولیه ی عارف بزرگ مرحوم آیت الله علامه حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی (ره) هستند و مورد وثوق می باشند. كه هر كدام از این فصول به مطالب متنوع و جذاب مختلفی تقسیم می شوند. 🔆بنده به همه ی دوستان توصیه می كنم كه این كتاب را در اسرع وقت تهیه و مطالعه نمایند. 🔆در بین مطلب گفته شده هم گاهاً تذكراتی توسط مۆلف آورده شده كه جهت روشنگری بیشتر می باشد. 🔆همینطور حكایاتی از عرفای معاصر مثل مرحوم علامه طهرانی و آیت الله انصاری همدانی و ... ذكر شده است. كتاب "سیروسلوک ، طرحی نو در عرفان عملی شیعه " اثر استاد معظّم آیت الله علی رضائی تهرانی توسط انتشارات مۆسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به چاپ رسیده است. @salmanraoofi
۱ ارزیابی روایتی منسوب به امام حسن عسکری (ع) درباره فلسفه و عرفان: 🔹 در برخی از کتب به علیه السلام نسبت داده اند که به ابوهاشم جعفری فرمود: ای اباهاشم! زمانی فرا می ‌رسد که... علمای آن زمان بدترین جنبندگان روی زمین ‌اند؛ از آن جهت که به و گرایش دارند. (علمائهم شرار خلق الله علی وجه الارض لانهم یمیلون الی الفلسفه و التصوف) به خدا سوگند که آنان جزو سرکشان و گمراهان ‌اند. به دوستی دشمنان ما اصرار می‌ ورزند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می ‌کنند. اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه‌ خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می‌ آورند. اینان رهزنان مؤمنان و دعوتگران به مذهب بی ‌دینان ‌اند.... (اردبیلی، حدیقه الشیعه 785) 🔷 بررسی سندی: اولین کتابی که این روایت را نقل می‌ کند است. دیگران از او نقل کرده اند. بارها عرض شده که کتاب حدیقة الشیعه، سال ها پس از تنظیم شده و با توجه به نگارش کتاب کاشف الحق، در سال 1058 در هند و مبارزه جدی با صوفیه در 1060 به بعد توسط برخی علما، نتیجه می گیریم که این کتاب در فاصله سال های 1070 تا 1090 تنظیم و جعل شده و با تکثیر نسخه، به نام محقق اردبیلی شهرت یافته است. پس کتاب معتبری نیست. به فرض اگر حدیقه، معتبر باشد و مجعول نباشد، عرض می شود حدیقة الشیعة این روایت را به سید مرتضی بن‌ داعی رازی نسبت می ‌دهد و از او به شیخ مفید و از او به احمد بن‌محمد بن‌حسن بن‌ولید و از او به پدرش (محمد بن‌الحسن) و از او به سعد بن‌عبدالله و از او به محمد بن‌عبدالله و در نهایت به محمد بن‌عبدالجبار می‌رساند. از محمد بن‌عبدالله و از طريق محمد بن‌عبدالجبار تنها یک روایت در منابع ما ثبت شده است که مربوط به زکات فطره می‌شود. (شیخ صدوق، بي‌تا: 2/398). این بدین معنا است که محمد بن‌عبدالله هیچ روایتی از محمد بن‌عبدالجبار جز همین يك روایت نقل نکرده است. درباره افراد سلسله این روایت باید گفت در بین راویان آن محمد بن‌عبدالله (مسمعی) قرار دارد كه مجهول است و ابن ‌ولید وی را تضعیف کرده است (خويى، 1410: 16/259) نتیجه این که سند این روایت، معتبر نیست و به احتمال قوی، جعلی است. 🔷 بررسی دلالی: به فرض که سند، درست باشد (که نیست) این روایت ناظر به فلسفه های دروغین و غیر الهی و تصوف های انحرافی و عرفان های کاذب است؛ نه فلسفه و عرفان اسلامی که از متن دین و قرآن، استفاده می کند و ترازوی خود را برهان و قرآن می داند و علمای بزرگی مثل شیرازی، ، ، و پرچمدار آن هستند. 🔹 در عصر مغولان، و در عصر صفویه و در عصر حاضر نمونه‌ های کاملی از علما هستند که به منصب ‌های عالی دست یافته ‌اند؛ اما کسی اوصاف گفته شده در روایت را (مانند اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه‌ خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می‌ آورند.) در آنان نه ‌تنها سراغ ندارد که تصور آن را هم به خود راه نمی ‌دهد. 🔶 قاعده: نقل روایت، خیلی مهم نیست، فهم و درایت روایت، خیلی مهم است. همچنانکه حفظ کردن ظاهر قرآن، خیلی مهم نیست، فهم درست قرآن و عمل به آن خیلی مهم است. اگر قرار بر نقل روایت باشد که برای تحریف قرآن هم روایت داریم اما آیا آن روایات را بررسی سندی و دلالی نمی کنیم؟ ⭕️استاد وحيد واحدجوان⭕️ ❌اختصاصي❌ @sokhanerfan @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی برنامه مطالب کانال بحوث از این به بعد ان شاء الله به شرح ذیل خواهد بود شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه صوتی مطالب ، و هم هر چه مهم به نظر برسد بدون در نظر گرفتن روزهای هفته بارگزاری خواهد شد صوتهای مهم در کانال @d_raoofi بارگزاری شده است و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۹/۱۰ @salmanraoofi
#سیاسی #علی_لاریجانی 📮 #توییت ⭕️ مجتبی سلیمی، سردبیر آخرین خبر: 🔹بستن درب های مجلس برای جلوگیری از آبستراکسیون نمایندگان از هر نظر به ضرر جمهوریت نظام است، نحوه رفتار آقای #لاریجانی در سال‌های مدیریتش، تضعیف مردمسالاری را در پی داشته ▪️پ.ن: ▪️به گزارش ایلنا: 🔹امروز در صحن علنی مجلس در جریان رسیدگی به لایحه CFT بسیاری از نمایندگان موافق و مخالف به ارائه نظرات خود پرداختند. پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان رای‌گیری برای این لایحه آغاز شد که تعدادی از نمایندگان ازجمله پژمانفر، آزادی‌خواه، ابطحی، دهقان، زاهدی، حاجی‌دلیگانی و کریمی قدوسی می‌خواستند در زمان رای‌گیری از مجلس خارج شوند. 🔹در این لحظه رئیس مجلس گفت: کسی نباید از مجلس بیرون برود چون مجلس در حال رای‌گیری است این کار درست نیست اجازه خروج هم نداریم. 🔹بر این اساس این نمایندگان پس از تاکید رئیس‌مجلس و بعد از اینکه دیدند درب خروجی مجلس قفل است، کنار درب صحن مجلس به قصد رای ندادن ایستادند و قصد داشتند رای ندهند که هیات رییسه از نمایندگان خواست بر صندلی‌های خود نشسته و رای‌شان را اعلام کنند اما آن‌ها این کار را نکرده و رای ندادند. @Rasad_tahlil
⭕️ ترامپ زمینه نابودی آمریکا را فراهم کرده است/ ترامپ به بن سلمان علامت داد که باید از شر خاشقچی خلاص شوند 👤 محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه: 🔹در طول تاریخ آمریکا در صد سال گذشته، آمریکا تا این حد در لبه از هم گسیختگی نبوده است. اگر مشتری‌های ترامپ کم بودند از هم پاشیدگی پیدا نمی‌شد و نهایتا می‌گفتند که ترامپ را عوض کنند. انتخابات اخیر نشان داد که ترامپ این دوره را تا آخر می‌رود و احتمالا دور دوم نیز رای خواهد داشت که این موضوع به واقع به معنی فروپاشی آمریکا است. 🔹ترامپ شخصی است که دو حزب حاکم در آمریکا را به گوشه رینگ برد و شاهد هستیم که حزب جمهوری‌خواه هم کاره‌ای نیست و این شخص ترامپ است که به تعبیر محاوره‌ای اعضای حزب جمهوری‌خواه را به دنبال خود "سگ‌کش‌" می‌کند. 🔹امروز فقط مانده که ترامپ در سخنرانی خود بگوید "در آمریکا نه ارتش،‌ نه احزاب و نه قوه قضاییه به درد نمی‌خورد و مردم اسلحه خود را بردارید و مملکت را نجات دهید". 🔹با مطالعه کتابی با عنوان "دموکراسی چطور می‌میرد؟" که اخیراً توسط دو تن از اساتید دانشگاه هاروارد نوشته شده، می‌توان دریافت که بزرگان فکری آمریکا مرگ دموکراسی این کشور را به وضوح می‌بینند. 🔹در [...] این کتاب توضیح داده می‌شود که ترامپ چگونه جریانی ایجاد کرده که مانند سرطانی که از داخل بدن را نابود می‌کند، با برهم زدن مکانیزم‌های دموکراسی در آمریکا، زمینه نابودی این کشور را هم فراهم کرده است. 🔹سازمان سیا در گوشه‌ای قرار گرفته، دادستان کل آمریکا را به گوشه‌ای برده، نیروی نظامی آمریکا را مورد هجمه قرار داده و دست آخر تنها راهکار این است که می‌گوید باید دموکراسی در قلب آمریکا کشته شود. 🔹از همان روز اول که آمریکا از برجام خارج شد، گفتم که پایبندی ما به برجام فقطباید داوطلبانه باشد. ولی ما این کار را نکردیم. شما بدانید با اولین علائم خروج ما از برجام، اولین شخصی که به ما فحش می‌دهد، همین آقای مکرون است. ما را تهدید خواهد کرد و می‌گوید اگر دست از پا خطا کنید فلان کار را خواهیم کرد. [...] یادتان هست وقتی شیراک رئیس‌جمهور فرانسه بود، ما را تهدید اتمی کرده بود. 🔹خاشقچی اطلاعات مهمی در اختیار داشت که برای آمریکا بسیار بد بود. یکی از این مسائل رابطه اقتصادی ترامپ و خانواده او با محمد بن سلمان بود. از زمانی که شروع به طرح روابط نزدیک کوشنر داماد ترامپ با بن سلمان کرد،‌ شرایط تغییر کرد. [...] اینکه دموکرات‌ها از قتل خاشقچی ناراحت هستند به دلیل حس انسان دوستی آنها نیست. دموکرات‌ها قصد داشتند که از این اطلاعات به تدریج در انتخابات‌های مختلف از جمله همین انتخابات اخیر مجلس و سنا استفاده کنند. اینجا بود که ترامپ به بن سلمان علامت داد که باید از شر این آدم خلاص شوند./ تسنیم @Rasad_tahlil