eitaa logo
سلسبیل معرفت | حسن صادقی
241 دنبال‌کننده
317 عکس
167 ویدیو
21 فایل
✍️پژوهشگر، نویسنده 📚مدرس سطوح عالی حوزه و دانشگاه 🔵به منظور ترویج معارف، کانال ما را به دوستان خود معرفی و به عضویت در کانال دعوت کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
الزامی بودن حجاب؛ آری یا نه؟ ✍ موضوع حجاب و عفاف، امروزه از دغدغه های اساسی برای بسیاری از افراد است. یکی از موضوعاتی که اخیرا زیاد مطرح شده، الزامی بودن حجاب است و دیدگاههای گوناگون درباره آن مطرح می شود. ✅در اینجا نمی توان همه ابعاد آن را مطرح کرد؛ همچنانکه نمی توان در کیفیت آن سخن گفت. ✅برای نظر در الزامی یا اختیاری بودن آن، باید به آثار حجاب و عفاف و پیامدهای بی حجابی و بی عفافی نگاه کرد. ✅ یکی از مواردی که در این زمینه، می تواند راهگشا باشد ، ارتباط حجاب و عفاف با امنیت است. روشن است با توجه به ارتباط حجاب و عفاف با امنیت زنان و مردان، نمی توان حجاب را اختیاری دانست. چرا دزدی که امنیت مالی را از بین می برد، یا حضور در جامعه برای بیمار کرونایی که سلامت افراد را تهدید می کند، نامطلوب باشد ولی بی حجابی که با امنیت دیگران ارتباط دارد، نامطلوب نباشد و دولت در این زمینه، مسولیتی نداشته باشد؟؟؟؟ بررسی اجمالی ارتباط حجاب و عفاف با امنیت زنان و مردان بیفایده نیست و نشان می دهد حجاب و عفاف، موضوعی شخصی نیست؛ همچنانکه موضوعی تعبدی و عبادی نیست؛ بلکه موضوعی اجتماعی است و آثار اجتماعی دارد. ✅ارتباط حجاب و عفاف با امنیت زنان 🔰حجاب و عفاف زنان از سویی برای خودشان امنیت می آورد؛ همچنانکه قرآن کریم می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً؛ احزاب:59» اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى‏هاى بلند بر خود بيفكنند، اين (عمل) مناسب‏تر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، و خداوند آمرزنده مهربان است» 🔰تجربه هم نشان می دهد زنانی که حجاب و عفاف دارند، از امنیت بیشتری برخوردار هستند و افزایش حجاب و عفاف با افزایش امنیت خودشان ارتباط دارد؛ همچنانکه کاهش حجاب و عفاف با کاهش امنیت خودشان ارتباط دارد. این تجربه چه در ایران و چه در کشورهای غربی به روشنی وجود دارد و آمار روشنگر آن است. ✅ارتباط حجاب و عفاف با امنیت مردان 🔰از سوی دیگر، وجود حجاب و عفاف، آرامش روانی برای مردان ایجاد می کند. هرگاه زن، حجاب و عفاف را رعایت نکند، آرامش ذهنی مردان را بهم ریخته و فکر آنان را به خود مشغول می کند. همین مشغول کردن ذهن، در وهله اول، امنیت خود زنان را تهدید می کند و فراتر از آن، برای مردان مشکلاتی ایجاد می کند. 🔰از امام رضا(ع) نقل شده است: حُرِّمَ النَّظَرُ إِلَى شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأَزْوَاجِ وَ غَيْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِيهِ مِنْ تَهْيِيجِ الرِّجَالِ وَ مَا يَدْعُو التَّهْيِيجُ إِلَى الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِيمَا لَا يَحِلُّ وَ لَا يحمل [يَجْمُلُ‏] وَ كَذَلِكَ مَا أَشْبَهَ الشُّعُورَ إِلَّا الَّذِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ‏ أَنْ يَضَعْنَ ثِيَابَهُنَّ غَيْرَ الْجِلْبَابِ وَ لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شُعُورِ مِثْلِهِن‏(علل الشرائع ؛ ج‏2 ؛ ص565) نگاه كردن به موهاى زنان پوشیده و بانوان شوهردار و غير ايشان حرام است زيرا اين نگاه مرد را تهييج و تحريك نموده و تهييج شخص را به فساد و چيزى كه حلال و پسنديده نيست مى‏كشاند و همچنين است حكم غير مو كه نگاه مرد به آنها حلال نيست مگر در موردى كه حق تعالى در قرآن آن را استثناء كرده و فرموده است: وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ‏ و زنان سالخورده كه از ولادت و عادت بازنشسته و اميد ازدواج ندارند بر آنان باكى نيست كه لباسهايشان غير از چادر را بر زمين بگذارند و اشكالى ندارد كه به موهاى مثل اين زنان نگاه شود.» 🔰تجربه هم نشان می دهد که مردان با دیدن زنان با حجاب و عفاف مناسب یا بدون آن، چه روحیه ای پیدا می کنند. مردان با دیدن زنان با حجاب و عفاف مناسب، از آرامش روحی و ذهنی برخوردار بوده و دچار افکار پریشان نمی شوند؛ در صورتی که با دیدن زنان بدون حجاب و عفاف مناسب، آرامش خود را از دست داده و تلاطم روحی برایشان دست می دهد. باید توجه داشت همین موضوع، به نوبه خود زمینه مشکلات دیگر جسمی و روحی و گرفتاریهای فردی و خانوادگی را فراهم می سازد. البته روشن است که مقدار عادت مردان به نگاه و میزان اثرپذیری یکسان نیست؛ لکن سخن در اصل تاثیرگذاری است. نه تنها تجربه ایران، بلکه تجربه کشورهای غربی در این زمینه ان را تایید می کند. 🌺همه بدانیم که هنگامی که حجاب و عفاف با امنیت زنان و مردان ارتباط دارد، الزامی بودنش و اصرار بر آن، قابل دفاع است. و عفاف ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🔴 اینستاگرام عامل احساس بدبختی و عوامل آن 🔹مجله آمریکایی تایم در گزارشی نوشت: نتايج یک مطالعه‌ بر روى جوانان و نوجوانان نشان میدهد اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان است 🔸 طبق این تحقیق کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از کاربران دیگر شبکه‌های اجتماعی احساس بدبختی می‌کنند. ✍ به نظر می رسد چند عامل روانی در این احساس تاثیر دارد: ➖ناسپاسی ➖احساس فقر و نداری و گرفتاری ➖حرص و طمع شدید در موضوعات گوناگون ➖بلندپروازی ➖ هم چشمی و مقایسه نابجا ➖حسادت ➖دیدن خوشی دیگران و ناآگاهی از گرفتاریهایشان 🔷 در آموزه های دینی از این صفات نکوهش شده و به کسب این فضایل سفارش شده است: ➖شکر ➖عزّت نفس ➖ قناعت ➖مقایسه نکردن خود ➖خیرخواهی برای دیگران ➖واقع بینی و پرهیز از سطحی نگری ✅ این شبکه اجتماعی در کنار فواید، آسیبهای متعددی دارد که باید مورد توجه باشد. از این رو، استفاده از این شبکه اجتماعی باید با مراقبت از آسیبهای آن باشد که البته آسان هم نیست. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
احیای برجام و آموزه های دینی
🌸 احیای برجام و آموزه های دینی 🔶🔸همه می دانیم که مدتی پس از قرارداد برجام-با صرف نظر از ضعفهایش- آمریکا به صورت رسمی از آن خارج شد و پیمان شکنی کرد؛ گرچه طرفهای دیگر غربی نیز چندان به آن پایبند نبودند. پس از چند سال همچنان مذاکره برای احیای برجام وجود دارد. 🔷🔸 در این مذاکرات دو دیدگاه وجود دارد: دیدگاه نخست مبتنی بر نظر مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم است که دغدغه بدعهدی و اجرای نامطلوب تعهدات جدی است و بر گرفتن تضمین نسبت به وفاداری به برجام(به ویژه رفع تحریمها) و راستی آزمایی اصرار دارد. لکن این شرط را آمریکا نمی پذیرد. دیدگاه دوم، سازش کردن با آمریکا و کوتاه آمدن در برابر آن است. 🔷🔸حال، هنگامی که این موضوع را غیر از تجربه سیاسی، از زاویه دینی نگاه کنیم، دیدگاه اول مورد تایید است، زیرا: 🔰قرآن کریم می فرماید: 🔸«وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛ و اگر خوف آن داشتى كه گروهى (در پيمان) خيانت كنند، تو نيز عهدشان را به سوى آنان بيانداز (و آن را لغو كن، يا به آنان اعلام كن كه همانند خودشان عمل‏خواهى كرد.) همانا خداوند خائنان را دوست ندارد» بر اساس آین آیه هرگاه نشانه های خیانت در قرارداد از سوی دشمن، آشکار شد، لازم است قرارداد لغو شود و به طرف مقابل اعلام شود؛ زیرا این موضوع بر اساس عدالت است که اقتضا می کند مقابله به مثل صورت گیرد. (ر.ک: المیزان،ج9،ص113-114) 🔸«وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها؛ (شوری:40) و جزاى بدى بديى مانند آن است. 🔰امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید: «الْوَفَاءُ لِأَهْلِ الْغَدْرِ غَدْرٌ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْغَدْرُ بِأَهْلِ‏ الْغَدْرِ وَفَاءٌ عِنْدَ اللَّه‏(نهج البلاغه، حکمت 259) وفاداری در برابر پیمان شکنان، پیمان شکنی در پیشگاه خداست و پیمان شکنی با آنان، وفاداری نزد خداست» 🔷🔸با عنایت به آیه نخست که خدای سبحان در صورت لغو قرارداد از سوی پیمان شکنان، به شکستن پیمان با اعلام قبلی دستور می دهد، وفاداری به پیمان با پیمان شکنان، زیر پا گذاشتن دستور الهی و در حقیقت، شکستن پیمان انسان نزد خدای متعال است؛ همچنانکه بر اساس آیه دوم، مقابله به مثل با پیمان شکنان، عمل به دستور خدا و وفاداری به عهد انسان نزد خداست. 🔶🔶بنابراین، توافق بدون تضمین و راستی آزمایی، افزون بر تجربه سیاسی، با مبانی دینی ناسازگار است و توافق با تضمین و راستی آزمایی، افزون بر فهم عقلانی، منطبق بر آموزه هاست. به همین جهت، مقامات کشورمان بر آن اصرار دارند. البلاغه ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماز صبح آیت الله العظمی بهجت-ره-
💐لذت عبادت و مناجات حجت الاسلام و المسلمین علی بهجت درباره آیت الله العظمی بهجت(ره) می گوید: ✅فکر می‌کردم سالخورده‌تر که شود، از عبادتش کم می‌شود. مقداری استراحت خواهد کرد. 🔸٩٠ ساله شد، اما عبادتش کم نشد که هیچ، انگار عاشق‌تر هم شده بود. 🔸اگر کار روزمره‌ای پیش می‌آمد، محال بود از عبادتش به‌خاطر آن کار بکاهد. 🔸 از خوردن و خوابیدن می‌زد تا به عبادتش برسد. 🔸یکی‌دو ساعت پیش از فجر بیدار بود و به مناجات و استغفار مشغول می‌شد. 🔸تا صبحانه، به‌اختلاف فصل، حدود ۵ یا ۶ ساعت عبادت می‌کرد. 🔸نماز ظهر و عصر با تعقیباتش دو ساعت و نیم طول می‌کشید. 🔸سه ساعت و نیم هم وقتش صرف نماز مغرب و عشا، دعاها و نافله می‌شد. 🔶🔸بعد از رحلتشان، حساب کردم، دیدم یازده ـ دوازده ساعت در روز به عبادت مشغول بود. به مطالعه‌اش، به تدریسش، به کارهای خانواده هم می‌رسید و از هیچ‌کدام بازنمی‌ماند. 🔸خوب که فکر می‌کردم، می‌دیدم بی‌راه نبود وقتی می‌گفت: «در طول شبانه‌روز، وقت کم دارم.» (این بهشت، آن بهشت، ص۶١و۶٢) 🔴حقیقت تلخ این است که بسیاری از ما چون برای عبادت، وقت چندانی اختصاص نمی دهیم و نیز در طول روز و شب، مراقبت کمتری داریم، از عبادت و مناجات لذت نمی بریم. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌸 حبّ و بغض؛ اساس دین 🔸یکی از گرایشهای بسیار مهم، اساسی و اثرگذار انسان، دوستی و دشمنی است 🔶بر اساس آموزه های دینی، حبّ و بغض نه تنها جزء دین، بلکه عنصر اساسی دین است. از این رو، ریشه دین، محبت به خدای سبحان و دوستان او که اهلبیت عصمت و طهارت(ع) هستند و دشمنی با دشمنان خدا و دشمنان اولیای الهی است. به این چند روایت دقت شود: 🔰 قِيلَ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : جُعِلْتُ فِدَاكَ، إِنَّا نُسَمِّي بِأَسْمَائِكُمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِكُمْ، فَيَنْفَعُنَا ذَلِكَ؟ فَقَالَ: «إِي وَ اَللَّهِ، وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحُبُّ(البرهان ج۱ ص۶۱۱) به امام صادق(ع) گفته شد: قربانتان شوم ما خودمان را با نام شما و پدرانتان می نامیم آیا سودی برای ما دارد؟ فرمود : بله به خدا، و آیا دین جز محبّت است؟ 🔰....قَالَ لَهُ زِيَادٌ اَلْأَسْوَدُ : إِنِّي أُلِمُّ بِالذُّنُوبِ فَأَخَافُ اَلْهَلَكَةَ ثُمَّ أَذْكُرُ حُبَّكُمْ فَأَرْجُو اَلنَّجَاةَ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحُبُّ(اعلام الدین ج۱ ص۴۴۹) زياد گفت:من غرق گناهم تا جايى كه مى‌پندارم هلاك شده‌ام،به ياد دوستى شما افتادم و اميد نجات يافتم و گره دلم گشوده گشت.امام باقر عليه السّلام در پاسخ فرمود:مگر دين جز دوستى است؟! 🔰عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ فُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلْحُبِّ وَ اَلْبُغْضِ أَ مِنَ اَلْإِيمَانِ هُوَ فَقَالَ وَ هَلِ اَلْإِيمَانُ إِلاَّ اَلْحُبُّ وَ اَلْبُغْضُ ثُمَّ تَلاَ هَذِهِ اَلْآيَةَ: «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ اَلْإِيمٰانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ اَلْكُفْرَ وَ اَلْفُسُوقَ وَ اَلْعِصْيٰانَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلرّٰاشِدُونَ »(الکافی ج۲ص۱۲۵) فضيل بن يسار گويد: از امام صادق عليه السلام پرسيدم: آيا حب و بغض از ايمانست‌؟ فرمود: مگر ايمان چيزى غير از حب و بغض است‌؟ سپس اين آيه را تلاوت فرمود:«خدا ايمان را محبوب شما كرد و آن را در دل شما بياراست و كفر و نافرمانى و عصيان را ناپسند شما كرد. آنانند هدايت يافتگان) 🔶 در این ایّام که محرم آغاز شده است باید هرگونه اظهار محبت و ارادت به خاندان عصمت و طهارت(ع) به ویژه در قالب عزاداری را مغتنم شمرد و از این فیض بهره جست تا از آثار و برکات دنیوی و اخروی استفاده کرد. 🔶🔸عزاداری برای اهلبیت (ع) به ویژه سیدالشهدا(ع) از سویی نشانه دینداری است و از سوی دیگر، دینداری را تقویت می کند که راه سریع و آسانی است. از این رو، نباید آن را سبک شمرد. روایات فراوانی که به صورت ویژه درباره عزاداری وارد شده، به خوبی آن را بیان می کند حسین ع ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
اهميت و فضيلت عزاداری در احادیث(۱) 🔶در آموزه های دینی هر گونه خدمت در ارتباط با اهلبیت( ع) فضیلت دارد. در روایات، فضیلت برای امور ذیل بیان شده است: 🔰از جهت فردی: گریه و عزاداری و حتی ناراحتی و نفس به خاطر ظلم به اهلبیت(ع) 🔰از جهت اجتماعی: برپایی مجلس عزا هزینه برای عزاداری سرودن شعر مرثیه و نوحه خوانی و.... 🔶برخی از این روایات عبارتند از: 🔸آتش عشق حسين قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه عليه و آله: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ عليه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منينَ لا تَبْرَدُ اَبَداً. پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرمود: براى شهادت حسين عليه السلام ، حرارت و گرمايى در دلهاى مؤ منان است كه هرگز سرد و خاموش نمى شود. جامع احاديث الشيعه ، ج 12، ص 556 🔸عاشورا، روز غم قال الرّضا عليه السّلام : مَنْ كانَ يَوْمُ عاشورا يَوْمَ مُصيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكائِهِ جَعَلَ اللّهُ عَزّوَجَلّ يَوْمَ القيامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ. امام رضا عليه السّلام فرمود: هر كس كه عاشورا، روز مصيبت و اندوه و گريه اش باشد، خداوند روز قيامت را براى او روز شادى و سرور قرار مى دهد. بحارالانوار، ج 44، ص 284 🔸محرّم ، ماه سوگوارى قال الرّضا عليه السّلام : انَ اَبى اِذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لا يُرى ضاحِكاً وَ كانَتِ الْكِاَّبَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتّى يَمْضِىَ مِنْهُ عَشْرَةُ اَيّامٍ، فَاِذا كانَ الْيَوْمُ العْاشِرُ كانَ ذلِكَ الْيَوْمُ يَوْمَ مُصيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكائِهِ.... امام رضا عليه السّلام فرمود:هرگاه ماه محرّم فرا مى رسيد، پدرم (موسى بن جعفرعليه السّلام ) ديگر خندان ديده نمى شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى يافت تا آن كه ده روز از محرّم مى گذشت ، روز دهم محرّم كه مى شد، آن روز، روز مصيبت و اندوه و گريه پدرم بود. امالى صدوق ، ص 111 🔸ديده هاى خندان قالَ رسولُ اللّه صلّى اللّه عليه و آله: يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَيْنٍ باكِيَهٌ يَوْمَ الْقيامَةِ اِلاّ عَيْنٌ بَكَتْ عَلى مُصابِ الْحُسَينِ فَاِنِّها ضاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعيمِ الْجَنّةِ. پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرمود: فاطمه جان !روز قيامت هر چشمى گريان است ؛ مگر چشمى كه در مصيبت و عزاى حسين گريسته باشد، كه آن چشم در قيامت خندان است و به نعمتهاى بهشتى مژده داده مى شود. بحارالانوار، ج 44، ص 293 🔸سالگرد سوگ حسين عليه السّلام عَنِ الصّادق عليه السّلام : نيحَ عَلَى الْحُسَينِ بْنِ عَلي سَنَةً فى كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ وَ ثلاثَ سِنينَ مِنَ الْيَوْمِ الَّذى اُصيبَ فيهِ. حضرت صادق عليه السّلام فرمود: يك سال تمام ، هر شب و روز بر حسين بن على عليه السّلام نوحه خوانى شد و سه سال ، در روز شهادتش سوگوارى برپا گشت . بحارالانوار، ج 79، ص 102 🔸 بودجه عزادارى قالَ الصّادق عليه السّلام : قالَ لى اَبى : يا جَعْفَرُ! اَوْقِفْ لى مِنْ مالى كَذا وكذا النّوادِبَ تَنْدُبُنى عَشْرَ سِنينَ بِمنى اَيّامَ مِنى . امام صادق عليه السّلام مى فرمايد: پدرم امام باقر عليه السّلام به من فرمود:اى جعفر! از مال خودم فلان مقدار وقف نوحه خوانان كن كه به مدّت ده سال در منا در ايام حجّ، بر من نوحه خوانى و سوگوارى كنند. بحارالانوار، ج 46، ص 220 🔸 نوحه خوانى سنّتى عَن اَبى هارونَ المكفوفِ قال : دَخَلْتُ عَلى ابى عَبْدِاللّه عليه السّلام فَقالَ لى : اَنْشِدْنى ، فَاءَنْشَدْتُهُ فَقالَ: لا، كَما تُنْشِدوُنَ وَ كَما تَرْثيهِ عِنْدَ قَبْرِه... ابو هارون مكفوف مى گويد: خدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيدم . امام به من فرمود: برايم شعر بخوان . پس برايش اشعارى خواندم . فرمود: اينطور نه ، همان طور كه (براى خودتان ) شعرخوانى مى كنيد و همانگونه كه نزد قبر حضرت سيدالشهدا مرثيه مى خوانى . بحارالانوار، ج 44، ص 287 🔸پاداش شعر گفتن براى حسين عليه السّلام قال الصّادق عليه السّلام : ما مِنْ اَحَدٍ قالَ فى الحُسَينِ شِعْراً فَبَكى وَ اَبكْى بِهِ اِلاّ اَوْجَبَ اللّهُ لَهُ الْجَنّةً وَ غَفَرَ لَهُ. امام صادق عليه السّلام به جعفربن عفان فرمود: هيچ كس نيست كه درباره حسين عليه السّلام شعرى بسرايد و بگريد و با آن بگرياند مگر آن كه خداوند، بهشت را بر او واجب مى كند و او را مى آمرزد. رجال شيخ طوسى ، ص 289 🔸سرودن براى اهل بيت عليهم السّلام قال الصّادق عليه السّلام : مَنْ قالَ فينا بَيْتَ شِعْرٍ بَنَى اللّهُ لَهُ بَيْتاً فىِ الْجَنَّةِ. امام صادق عليه السّلام فرمود: هركس در راه ما و براى ما يك بيت شعر بسرايد، خداوند براى او خانه اى در بهشت ، بنا مى كند. وسائل الشيعه ، ج 10، ص 467 ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
اهمیت و فضیلت عزاداری در احادیث(۲) 🔸شعر خوانى در ايّام عزا قالَ الرّضا عليه السّلام: يا دِعْبِلُ! اُحِبُّ اَنْ تُنْشِدَنى شِعْراً فَاِنَّ هذِهِ الا يّامَ اَيّامُ حُزْنٍ كانتْ عَلَينا اَهْلِ الْبَيْتِعليهم السّلام . امام رضا عليه السّلام به دعبل (شاعر اهل بيت ) فرمود. اى دعبل ! دوست دارم كه برايم شعرى بسرايى و بخوانى ، چرا كه اين روزها (ايام عاشورا) روز اندوه و غمى است كه بر ما خاندان رفته است .جامع احاديث الشيعه ، ج 12، ص 567 🔸مرثيه ، نصرت اهل بيت عليهم السّلام عَن الرّضا عليه السّلام: يا دِعبِلُ! اِرْثِ الحُسَيْنَ عليه السّلام فَاَنْتَ ناصِرُنا وَ مادِحُنا ما دُمْتَ حَيّاً فَلا تُقصِرْ عَنْ نَصْرِنا مَا اسْتَطَعْتَ. امام رضا عليه السّلام فرمود: اى دعبل ! براى حسين بن على عليه السّلام مرثيه بگو، تو تا زنده اى ، ياور و ستايشگر مايى ، پى تا مى توانى ، از يارى ما كوتاهى مكن .جامع احاديث الشيعه ، ج 12، ص 567 * قال علىُّ عليه السّلام : اِنَّ اللّهَ ... اِخْتارَ لَنا شيعَةً يَنْصُرُونَنا وَ يَفْرَحُونَ بِفَرَحِنا وَ يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا. على عليه السّلام فرمود: خداوند براى ما، شيعيان و پيروانى برگزيده است كه ما را يارى مى كنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند. غررالحكم ، ج 1، ص 235 🔸كُشته اشك قال الحسينُ عليه السّلام : اَنا قَتيلُ الْعَبْرَةِ لا يَذْكُرُنى مؤ مِنٌ اِلاّ بَكى . حسين بن على عليه السّلام فرمود: من كُشته اشكم . هيچ مؤ منى مرا ياد نمى كند مگر آنكه (بخاطر مصيبتهايم ) گريه مى كند. بحارالانوار، ج 44، ص 279 🔸يك قطره اشك قالَ الحسينُ عليه السّلام : مَنْ دَمِعَتْ عَيناهُ فينا قَطْرَةً بَوَّاءهُ اللّهُ عَزَّوَجَلّ الجَنَّةَ. حسين بن على عليه السّلام فرمود: چشمان هر كس كه در مصيبتهاى ما قطره اى اشك بريزد، خداوند او را در بهشت جاى مى دهد. احقاق الحق ، ج 5، ص 523 🔸بهشت ، پاداش عزادارى قال على بن الحسين السجّاد عليه السّلام : اَيُّما مُؤ مِنٍ دَمِعَتْ عَيْناهُ لِقَتْلِ الْحُسَيْنِ وَ مَنْ مَعَه حَتّى يَسيلَ عَلى خَدَّيْهِ بَوَّاءَهُ اللّهُ فىِ الْجَنَّةِ غُرَفاً. ترجمه : امام سجّاد عليه السّلام فرمود: هر مؤ منى كه چشمانش براى كشته شدن حسين بن على عليه السّلام و همراهانش اشكبار شود و اشك بر صورتش جارى گردد، خداوند او را در غرفه هاى بهشتى جاى مى دهد. ينابيع الموده ، ص 429 🔸 به ياد فرزندان فاطمه عليها السّلام قالَ السجّادُ عليه السّلام : اِنّى لَمْ اَذْكُرْ مَصْرَعَ بَنى فاطِمَةَ اِلاّ خَنَقَتْنى لِذلِكَ عَبْرَةٌ. امام سجاد عليه السّلام فرمود: من هرگز شهادتِ فرزندان فاطمه عليها السّلام را به ياد نياوردم ، مگر آنكه بخاطر آن ، چشمانم اشكبار گشت . بحارالانوار، ج 46، ص 109 🔸 سوگوارى در خانه ها قال الباقرُ عليه السّلام : ْكيهِ وَ يَاءْمُرُ مَنْ فى دارِهِ بِالْبُكاءِ عَلَيْهِ وَ يُقيمُ فى دارِهِ مُصيبَتَهُ بِاِظْهارِ الْجَزَعِ عَلَيْهِ وَ يَتَلاقُونَ بِالبُكاءِ بَعضُهُمْ بَعْضاً فِى البُيُوتِ وَ لِيُعَزِّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِمُصابِ الْحُسَيْنِ عليه السّلام . امام باقر عليه السّلام نسبت به كسانى كه در روز عاشورا نمى توانند به زيارت آن حضرت بروند، اينگونه دستور عزادارى دادند و فرمودند:هر كس براي حسين عليه السّلام ندبه و عزادارى و گريه كند و به اهل خانه خود دستور دهد كه بر او بگريند و در خانه اش با اظهار گريه و ناله بر حسين عليه السّلام ، مراسم عزادارى برپا كند و يكديگر را با گريه و تعزيت و تسليت گويى در سوگ حسين عليه السّلام در خانه هايشان ملاقات كنند. كامل الزيارات ، ص 175 🔸 اشك على عليه السّلام در سوگ شهداى كربلا قالَ الباقر عليه السّلام : بَلا فى اِثْنَيْنِ مِنْ اَصْحابِهِ قالَ: فَلمّا مَرَّبِها تَرَقْرَقَتْ عَيْناهُ لِلْبُكاءِ ثُمَّ قالَ: هذا مَناخُ رِكابِهِمْ وَ هذا مُلْقى رِحالِهِمْ وَهيهُنا تُهْراقُ دِماؤُهُمْ، طوبى لَكِ مِنْ تُرْبَةٍ عَلَيْكِ تُهْراقُ دِماءُ الا حِبَّةِ. امام باقر عليه السّلام فرمود: اميرالمؤ منين عليه السّلام با دو تن از يارانش از كربلا گذر كردند، حضرت ، هنگام عبور از آنجا، چشمهايش اشك آلود شد، سپس فرمود: اينجا مركبهايشان بر زمين مى خوابد، اينجا محلّ بارافكندنشان است و اينجا خونهايشان ريخته مى شود، خوشا به حال تو اى خاكى كه خون دوستان برروى تو ريخته مى شود! بحارالانوار، ج 44، ص 258 🔸اشك ، حجاب دوزخ قال الباقر عليه السّلام: ما مِنْ رَجُلٍ ذكَرَنا اَوْ ذُكِرْنا عِنْدَهُ يَخْرُجُ مِنْ عَيْنَيْهِ ماءٌ ولَوْ مِثْلَ جَناحِ الْبَعوضَةِ اِلاّ بَنَى اللّهُ لَهُ بَيْتاً فى الْجَنَّةِ وَ جَعَلَ ذلِكَ الدَّمْعَ حِجاباً بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النّارِ. حسین ع ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
اهمیت و فضیلت عزاداری در احادیث(۳) 🔸ادب سوگوارى قالَ الصّادقُ عليه السّلام : لَمّا ماتَ اِبراهيمُ بْنُ رَسُولِاللّهِ صلّى اللّه عليه و آله حَمَلَتْ عَيْنُ رَسُولِاللّهِ بِالدُّمُوعِ ثُمَّقالَ النّبىُّصلّى اللّه عليه و آله : تَدْمَعُ الْعَيْنُ وَ يَحْزَنُ الْقَلْبُ وَ لا نَقُولُ ما يُسْخِطُ الرَّبَّ وَ اِنّا بِكَ يا اِبراهيمُ لَمَحْزُونُونَ. امام صادق عليه السّلام فرمود: چون ابراهيم - پسر رسول خدا - از دنيا رفت ، چشم پيامبر پر از اشك شد. سپس پيامبر فرمود: چشم ، اشكبار مى شود و دل غمگين مى گردد، ولى چيزى نمى گوييم كه خدا را به خشم آورد، و ما در سوگ تو - اى ابراهيم - اندوهناكيم .بحارالانوار، ج 22، ص 157 🔸چشمهاى اشكبار قالَ الصّادقُ عليه السّلام : مَنْ ذُكِرْنا عِنْدَهُ فَفاضَتْ عَيْناهُ حَرَّمَ اللّهُ وَجْهَهُ عَلَى النّارِ. امام صادق عليه السّلام فرمود: نزد هر كس كه از ما (و مظلوميت ما) ياد شود و چشمانش پر از اشك گردد، خداوند چهره اش را بر آتش دوزخ حرام مى كند. بحارالانوار، ج 44، ص 285 🔸احياء خط اهل بيت عليهم السّلام قال الصّادق عليه السّلام : تَزاوَرُوا وَ تَلاقُوا وَ تَذاكَرُوا و اَحْيُوا اَمْرَنا. امام صادق عليه السّلام فرمود: به زيارت و ديدار يكديگر برويد، با هم به سخن و مذاكره بنشينيد و امر ما را (:كنايه از حكومت و رهبرى ) زنده كنيد. بحارالانوار، ج 71، ص 352 🔸مجالس حسينى قال الصّادق عليه السّلام لِلفُضَيل: تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟ فَقالَ: نَعَمْ، قالَ: اِنَّ تِلْكَ الْمَجالِسَ اُحِبُّها فاءَحْيُوا اَمْرَنا، فَرَحِمَ اللّهُ مَنْ اَحْيى اَمْرَنا. امام صادق عليه السّلام از فُضيل پرسيد: آيا (دور هم ) مى نشينيد و حديث و سخن مى گوييد؟ گفت : آرى فرمود: اينگونه مجالس را دوست دارم ، پس امرِ (امامت ) ما را زنده بداريد. خداى رحمت كند كسى را كه امر و راه ما را احيا كند. وسائل الشيعه ، ج 10، ص 392 🔸اشكهاى ارزشمند قال الصّادق عليه السّلام: ....رَحِمَ اللّهُ دَمْعَتَكَ، اَما اِنَّكَ مِنَ الَّذينَ يُعَدُّوَنَ مِنْ اَهْلِ الْجَزَعِ لَنا وَالَّذينَ يَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا و يَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا، اَما اِنّكَ سَتَرى عِنْدَ مَوْتِكَ حُضُورَ آبائى لَكَ..... امام صادق عليه السّلام ، به مسمع كه از سوگواران و گريه كنندگان بر عزاى حسينى بود، فرمود: خداى ، اشك تو را مورد رحمت قرار دهد. آگاه باش ، تو از آنانى كه از دلسوختگان ما به شمار مى آيند، و از آنانى كه با شادى ما شاد مى شوند و با اندوه ما غمگين مى گردند.آگاه باش ! تو هنگام مرگ ، شاهد حضور پدرانم بر بالين خويش خواهى بود. وسائل الشيعه ، ج 10، ص 397 🔸دلهاى سوخته قال الصّادق عليه السّلام : اَللّهم ... وَ ارْحَمْ تِلْكَ الاَعْيُنَ الَّتى جَرَتْ دُمُوعُها رَحْمَةً لَنا وَ ارْحَمْ تِلْكَ الْقُلُوبَ الَّتى جَزَعَتْ وَ احْتَرَقَتْ لَنا وَ ارْحَمِ الّصَرْخَةَ الّتى كانَتْ لَنا. امام صادق عليه السّلام بر سجّاده خود نشسته و بر زائران و سوگواران اهل بيت ، چنين دعا مى كرد و مى فرمود: خدايا ... آن ديدگان را كه اشكهايش در راه ترحّم و عاطفه بر ما جارى شده و دلهايى را كه بخاطر ما نالان گشته و سوخته و آن فريادها و ناله هايى را كه در راه ما بوده است ، مورد رحمت قرار بده . بحارالانوار، ج 98، ص 8 🔸 گريه برمظلوميّت شيعه قالَ الصّادقُ عليه السّلام : مَنْ دَمِعَتْ عَيْنُهُ فينَا دَمْعَةً لِدَمٍ سُفِكَ لَنا اَوْ حَقٍّ لَنا نُقِصْناهُ اَوْ عِرْضٍ اُنْتُهِكَ لَنا اَوْلاَِحَدٍ مِنْ شيعَتِنا بَوَّاءهُ اللّهُ تَعالى بِها فِى الْجَنَّةِ حُقُباً. امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس كه چشمش در راه ما گريان شود، بخاطر خونى كه از ما ريخته شده است ، يا حقى كه از ما گرفته اند، يا آبرويى كه از ما يا يكى از شيعيان ما برده و هتك حرمت كرده اند، خداى متعال به همين سبب ، او را در بهشت جاودان ، براى ابد جاى مى دهد. امالى شيخ مفيد، ص 175 🔸 ثواب بى حساب قالَ الصّادقُ عليه السّلام : لِكُلّ شَيْئٍ ثَوابٌ اِلا الدَمْعَةٌ فينا. امام صادق عليه السّلام فرمود: هر چيزى پاداش و مزدى دارد، مگر اشکی که برای ریخته شود جامع احادیث الشیعه ج۱۲ ص ۵۴۸ # عزاداری # امام حسین ع ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
اهمیت و فضیلت عزاداری در احادیث(۴) 🔸كوثر و اشك قالَ الصّادقُ عليه السّلام : ما مِنْ عَيْنٍ بَكَتْ لَنا اِلاّ نُعِّمَتْ بَالنَّظَرِ اِلَى الْكَوْثَرِ وَ سُقِيَتْ مِنْهُ. امام صادق عليه السّلام فرمود: هيچ چشمى نيست كه براى ما بگريد، مگر اينكه برخوردار از نعمتِ نگاه به كوثر مى شود و از آن سيرابش مى كنند. جامع احاديث الشيعه ، ج 12، ص 554 🔸 گريه آسمان عَنِ الصّادقُ عليه السّلام : يا زُرارَةُ! اِنَّ السَّماءَ بَكَتْ عَلَى الْحُسَيْنِ اَرْبَعينَ صَباحاً. امام صادق عليه السّلام فرمود: اى زراره ! آسمان چهل روز، در سوگ حسين بن على عليه السّلام گريه كرد. جامع احاديث الشيعه ، ج 12، ص 552 🔸 گريه و اندوه مطلوب قالَ الصّادقُ عليه السّلام : كُلُّ الْجَزَعِ وَ الْبُكاءِ مَكْرُوهٌ سِوَى الْجَزَعُ وَ الْبُكاءُ عَلَى الحُسَينِ عليه السّلام امام صادق عليه السّلام فرمود: هر ناليدن و گريه اى مكروه است ، مگر ناله و گريه بر حسين عليه السّلام . بحارالانوار، ج 45، ص 313 * پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و گريه بر شهيد قالَ الصّادقُ عليه السّلام: اِنَّ النَّبىَّ لَمّا جائَتْهُ وَفاةُ جَعْفَرِ بنِ اَبى طالبٍ وَ زَيْدِ بنِ حارِثَةَ كانَ اَذا دَخَلَ بَيْتَهُ كَثُرَ بُكائُهُ عَلَيْهِما جِدّاً وَ يَقولُ: كانا يُحَدِّثانى وَ يُؤانِسانى فَذَهَبا جَميعاً. امام صادق عليه السّلام فرمود: وقتى خبر شهادت جعفر بن ابى طالب و زيد بن حارثه به پيامبر خدا رسيد، از آن پس هرگاه وارد خانه مى شد، بر آن دو شهيد بشدّت مى گريست و مى فرمود: آن دو شهيد، با من هم سخن و همدم و انيس بودند، و هر دو رفتند ..... من لايحضره الفقيه ، ج 1، ص 177 🔸 نَفَسهاى تسبيح قالَ الصّادقُ عليه السّلام : نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنا تَسْبيحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ وَ كِتْمانُ سِرّنا جِهادٌ فى سَبيلِ اللّهِ. ثَمَّ قالَ اَبُو عَبدِاللّهِ عليه السّلام : يَجِبُ اَنْ يُكْتَبَ هذا الْحَديثُ بِالذَّهَبِ. امام صادق عليه السّلام فرمود: نَفَس كسى كه بخاطر مظلوميّت ما اندوهگين شود، تسبيح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست . سپس امام صادق عليه السّلام افزود: اين حديث را بايد با طلا نوشت ! امالى شيخ مفيد، ص 338 🔸 فرشتگان سوگوار قالَ الصّادقُ عليه السّلام : اَرْبَعَةُ الا فِ مَلَكٍ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ عليه السّلام شُعْثٌ غُبْرٌيَبْكُونَهُ اِلى يَوْمِ القِيامَةِ. امام صادق عليه السّلام فرمود: چهار هزار فرشته نزد قبر سيدالشهدا عليه السّلام ژوليده و غبارآلود، تا روز قيامت بر آن حضرت مى گريند. كامل الزيارات ، ص 119 🔸گريه بر حسين عليه السّلام قالَ الرّضا عليه السّلام : يَا ابنَ شَبيبٍ! اِنْ كُنْتَ باكِياً لِشَئٍ فَاْبكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلىّ بْنِ اَبى طالبٍ عليه السّلام فَاِنَّهُ ذُبِحَ كَما يُذْبَحُ الْكَبْشُ. امام رضا عليه السّلام به ريّان بن شبيب فرمود: اى پسر شبيب ! اگر بر چيزى گريه مى كنى ، بر حسين بن على بن ابى طالب عليه السّلام گريه كن ، چرا كه او را مانند گوسفند سر بريدند. بحارالانوار، ج 44، ص 286 🔸 مجالسى به ياد اَئمّه عليهم السّلام قالَ الرّضا عليه السّلام : مَنْ جَلَسَ مَجْلِساً يُحْيى فيهِ اَمْرُنا لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ. امام رضا عليه السّلام فرمود: هر كس در مجلسى بنشيند كه در آن ، امر (و خطّ و مرام ما) احيا مى شود، دلش در روزى كه دلها مى ميرند، نمى ميرد. بحارالانوار، ج 44، ص 278 🔸 آثار گريستن بر حسين عليه السّلام قالَ الرّضا عليه السّلام : فَعَلى مِثْلِ الْحُسَينِ فَلْيَبْكِ الْباكُونَ فَاِنَّ البُكاءَ عَلَيهِ يَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ. امام رضا عليه السّلام فرمود: گريه كنندگان بايد بر كسى همچون حسين عليه السّلام گريه كنند، چرا كه گريستن براى او، گناهان بزرگ را فرو مى ريزد. بحارالانوار، ج 44، ص 284 🔸 اشك و آمرزش گناه قالَ الرّضا عليه السّلام : يَا بْنَ شَبيبٍ! اِنْ بَكَيْتَ عَلَى الحُسَينِ عليه السّلام حَتّى تَصيرَ دُمُوعُكَ عَلى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ اَذْنَبْتَهُ صَغيرا كانَ اَوْ كَبيراً قَليلا كانَ اَوْ كثيراً. امام رضا عليه السّلام فرمود: اى پسر شبيب ! اگر بر حسين عليه السّلام آن قدر گريه كنى كه اشگهايت بر چهره ات جارى شود، خداوند همه گناهانت را كه مرتكب شده اى مى آمرزد؛ كوچك باشد يا بزرگ ، كم باشد يا زياد. امالى صدوق ، ص112 🔸همدلى با عترت قالَ الرّضا عليه السّلام : اِنْ سَرَّكَ اَنْ تَكُونَ مَعَنا فىِ الدَّرَجاتِ الْعُلى مِنَ الجِنانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنا. امام رضا عليه السّلام به ريّان بن شبيب فرمود: اگر تو را خوشحال مى كند كه در درجات والاى بهشت با ما باشى ، پس در اندوه ما غمگين باش و در شادى ما خوشحال باش . جامع احاديث الشيعه ، ج 12، ص 549 حسین ع
🌺بررسی شبهات دلالت آیه 59 احزاب بر حجاب ✅درباره حجاب نکاتی به ویژه پیرامون آیه 59 احزاب «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» مطرح شده است که از منظر تفسیری نادرست است. 🔷برخی از این نکات عبارتند از: 1⃣حجاب، دستور حکومتی است. ادعا شده است که «خداوند متعال درباره حجاب زنان و مردان وارد نشده است» و حجاب، دستور حکومتی است. دلیل این ادعا تعبیر «قُل» است که در این آیه بکار رفته است؛ پس «شاید حجاب، دستور جکومتی است» ⏺بررسی این ادعا نادرست است؛ زیرا: 🔶اولا آیات متعدد مانند آیه 59 احزاب و 31 نور وجود دارد و ثانیا روایات متعدد. متاسفانه ایشان از سویی آیات قرآن را بدون ضابطه تفسیر می کند و از سوی دیگر، صرفا به قرآن تمسک کرده و به روایات توجهی نمی کند؛ همچنانکه در برخی از موضوعات دیگر همانند تغلیظ دیه و... نیز متاسفانه ایشان نه تنها «بی مبنا» و بلکه «بر خلاف مبنای قطعی» بدون توجه به روایات، مطالب نادرست را منتشر می کنند. 🔶از سوی دیگر، صرف تعبیر «قُل» بر حکومتی بودن( در برابر دینی و شرعی بودن) دلالت ندارد؛ همچنانکه تعبیر «قُل» در موضوعات دیگر اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی بکار رفته است و حکم و دستور دینی و شرعی است؛مانند: 🔹قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ(نمل:69) 🔹قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا إِلى‏ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُون‏(آل عمران: 64) 🔹قُلْ لا أَجِدُ فِي ما أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّماً عَلى‏ طاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَماً مَسْفُوحاً أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقاً أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ(انعام:145) 🔶روایات وارد شده در موضوع حجاب نیز به روشنی نشان می دهد که حجاب، موضوعی دینی و شرعی است نه صرفا حکومتی.(ر.ک: وسائل الشیعه، ج20، ص 200-202) 2⃣حجاب درباره زنان شوهر دار است؛ نه زنان مجرد ادعا می شود که چون تعبیر «نساء» بکار رفته است، درباره زنان شوهر دار است نه مجرد. ⏺بررسی 🔶این ادعا نیز نادرست است؛ زیرا تعبیر «نساء» همچنانکه درباره زنان شوهردار بکار می رود، درباره زنان در برابر مردان نیز بکار می رود و قرآن کریم بارها «نساء» را به معنای زنان در برابر مردان بکار برده است که بر زنان مجرد و شوهردار صدق می کند، مانند: 🔹وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِين‏(آل عمران:42) 🔹يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي...وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِيراً وَ نِساءً ....(نساء:1) 🔹وَ يَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّساءِ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِيهِنَّ وَ ما يُتْلى‏ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتابِ فِي يَتامَى النِّساءِ اللَّاتِي لا تُؤْتُونَهُنَّ ما كُتِبَ لَهُنَّ.... (نساء:127) 🔹إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ(اعراف:81) 🔶از سوی دیگر، ذیل آیه که یکی از علتهای حجاب را بیان می کند یعنی « ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ) اختصاصی به زنان شوهردار ندارد. 3⃣حجاب درباره زنان شخصیتهای سیاسی کشور است مانندطلحه، زبیر،ابوذر، سلمان و... ادعا می شود که کلمه «نساء المومنین» بکار رفته، نشان می دهد که زنان شخصیتهای سیاسی کشور مانند طلحه، زبیر، ابوذر، سلمان و.. به این حکم موظفند؛ همچنانکه کلمه تفاوت این کلمه با «مسلم» نشان می دهد که «المومنین» درجه بالاتری نسبت به افراد عادی دارند. ⏺بررسی 🔶این ادعا نیز نادرست است؛ زیرا واژه «المومنین» عام است و همه مؤمنان را شامل می شود و نمی توان آن را به شخصیتها تفسیر و محدود کرد. این واژه، جمع است و بر هر مؤمنی صدق می کند. از سوی دیگر، نه تنها دلیلی وجود ندارد که «المؤمنین» در این کریمه فراتر از «مسلم» است؛ بلکه سیاق آیه نشان می دهد که منظور از «المومنین» همه مسلمانان و مومنان با هر درجه اسلام و ایمانی است. 🔷🔹نتیجه: حجاب، حکم دینی و شرعی است و وظیفه هر زن مسلمان است. متاسفانه برخی از روی ناآگاهی موضوع را طرح می کنند و حال، اگر کسی مسائل سیاسی و فرهنگی را بداند، به خوبی می فهمد که موضوع بی حجابی-بی حجابی سازمان یافته-، صرفا فرهنگی نیست؛ بلکه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و کاملا حساب شده برای ضربه زدن به پیکره فرهنگ دینی و نظام جمهوری اسلامی است. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🍃 فلکِ نجات 🔻صفای خانۀ دل‌ها «حسین» است 🔻حدیث عشق را معنا «حسین» است 🔺کی از طوفان محشر می‌هراسیم؟ 🔺اگر فُلک نجات ما «حسین» است 🔻پناه ما، نه بلکه اهل عالم 🔻در این دنیا و آن دنیا «حسین» است 🔺خطاکار و گنه‌کاریم امّا... 🔺حساب محشر ما با «حسین» است ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌺واگذاری حسابرسی انسانها مخصوصا شیعیان به اهلبیت(ع) در قیامت 🔷🔹گرچه از منظر توحیدی، تدبیر جهان هستی با خدای سبحان است، چه در دنیا و چه در آخرت؛ لکن خدای سبحان نظام هستی را با اسباب و وسائط اداره می کند و همچنانکه فرشتگان، یکی از اسباب مهم هستند؛ اهلبیت(ع) نه تنها سبب بلکه سبب نخستین و اولین واسطه فیض الهی می باشند. از این رو، اهلبیت(ع) خلفای الهی بوده و با اذن الهی کار خدایی می کنند. 🔷🔹قرآن کریم از برگشت انسان به سوی حق تعالی و حسابرسی خدای سبحان در قیامت اشاره می کند:« إِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ» (غاشیه: 25-26) مسلما بازگشت آنها به سوى ما است؛ سپس مسلما حساب آنها بر ما است» 🔷🔹یکی از مواردی که با واسطه و سبب اهلبیت(ع) انجام می شود، حسابرسی در روز قیامت است؛ همچنانکه: 🔸 در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «وَ إِيَابُ الْخَلْقِ إِلَيْكُمْ وَ حِسَابُهُمْ‏ عَلَيْكُم‏». 🔸 از امیرمؤمنان(ع) نقل شده است: وَ إِلَيَّ إِيَابُ الْخَلْقِ جَمِيعاً ....وَ إِلَيَّ حِسَابُ‏ الْخَلْقِ‏ جَمِيعا( بحار الأنوار؛ ج‏53 ؛ ص47) بازگشت مردم به سوی من است .... و حساب همه انسانها با من است» 🔷🔹از سوی دیگر، حسابرسی شیعیان به صورت ویژه توسط اهلبیت(ع) انجام می شود و به برکت اهلبیت(ع) مورد توجه و لطف قرار می گیرند. برخی از روایات عبارتند از: 🔸عَنْ قَبِیصَهْ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) فی قوله تعالی« إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ* ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ» : إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهْ جَعَلَ اللَّهُ حِسَابَ شِیعَتِنَا إِلَیْنَا فَمَا کَانَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ اللَّهِ اسْتَوْهَبَهُ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) مِنَ اللَّهِ وَ مَا کَانَ فِیمَا بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ النَّاسِ مِنَ الْمَظَالِمِ أَدَّاهُ مُحَمَّدٌ (صلی الله علیه و آله) عَنْهُمْ وَ مَا کَانَ فِیمَا بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُمْ وَهَبْنَاهُ لَهُمْ حَتَّی یَدْخُلُوا الْجَنَّهْ بِغَیْرِ حِسَابٍ(تفسیر فرات کوفی، ص552) امام صادق (علیه السلام) فرمود: روز قیامت خدا حساب شیعیان را به ما می‌سپارد آنچه بین آن‌ها و خداست، حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) از خدا تقاضای بخشش می‌کند و آنچه بین آن‌ها و بین مردم از مظالم است پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از طرف آن‌ها پرداخت می‌کنند و آنچه بین ما و آن‌ها است به آن‌ها می‌بخشیم تا بدون حساب وارد بهشت شوند». 🔸عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ وَكَّلَنَا اللَّهُ‏ بِحِسَابِ شِيعَتِنَا فَمَا كَانَ لِلَّهِ سَأَلْنَا اللَّهَ أَنْ يَهَبَهُ لَنَا فَهُوَ لَهُمْ وَ مَا كَانَ لِلْآدَمِيِّينَ سَأَلْنَا اللَّهَ أَنْ يُعَوِّضَهُمْ بَدَلَهُ فَهُوَ لَهُمْ وَ مَا كَانَ لَنَا فَهُوَ لَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ إِنَّ إِلَيْنا إِيابَهُمْ ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنا حِسابَهُمْ‏ (بحار الانوار، ج8، ص50) امام صادق(ع) می فرماید: هنگامی که روز قیامت شود، خداوند ما را مأمور حساب شیعیانمان قرار می‌دهد پس آنچه را که برای خداست(از حق الله) از خدا می خواهیم که به خاطر ما ببخشد، پس برای انان می شود و آنچه که برای انسانهاست(از حق الناس) از خدا می خواهیم که عوض آن را به مردم بدهد، پس برای آنان می شود و آنچه برای ماست(حقوق اهلبیت(ع)) برای آنان است. سپس امام صادق (علیه السلام) این آیه را خواند: إِنَّ إِلَیْنا إِیابَهُمْ* ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنا حِسابَهُمْ. 🔸عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ عن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع : إِلَيْنَا الصِّرَاطُ وَ الْمِيزَانُ وَ حِسَابُ‏ شِيعَتِنَا وَ اللَّهِ لَأَنَا أَرْحَمُ بِكُمْ مِنْكُمْ بِأَنْفُسِكُم‏ (بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏1 ؛ ص265) امام صادق(ع) می فرماید: صراط، میزان و حساب شیعیانمان به واگذار شده است و سوگند به خدا من نسبت به شما از شما مهربانترم. 🔷🔹چند نکته: 1⃣گرچه حسابرسی در روز قیامت است و امید به لطف اهلبیت(ع) در آن هنگام است؛ لکن در مرگ و برزخ نیز عنایت و لطف اهلبیت(ع) به واسطه ولایت حضرات معصومین(ع) شامل انسان می شود. 2⃣خیلی باید در رفتار دقت کنیم و خدای نکرده با کار نادرست خودمان در قیامت هنگام حسابرسی اهلبیت(ع) شرمنده نشویم و سرمان پایین نباشد. 3⃣ ارتباط با اهلبیت( ع) به ویژه سیدالشهدا( ع) زمینه را برای لطف و رحمت الهی فراهم می کند. از این رو، مجالس عزاداری را باید مغتنم شمرد. 4⃣به صورت برجسته آخرین روایت، بسیار امیدبخش است و مهربانی و لطف فراوان اهلبیت(ع) نسبت به شیعیان( حتی بیشتر از خودشان) را بیان می کند. حسین ع ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
🌷 عالم بہ عشق روے تو بیدار مےشود هر روز عاشقان تو بسیار مےشود وقٺے سلام مےدهمٺ در نگاه من تصویر ڪربلاے تو تڪرار مےشود. 🌷
💢 کاش یک روضه خوان بودم 🍃 شخصی محضر علامه طباطبایی رسیده بود، اما ایشان را نمی شناخت و سخنان ناپسندی گفته بود. وقتی فهمید شخصی، که روبه روی او نشسته علامه طباطبایی است، اظهار شرمندگی و عذرخواهی کرد و به ایشان گفت: من گمان نمی کردم که شما حضرت علامه طباطبایی باشید و تصور کردم که یک روضه خوان هستید. 🔹 علامه فرمود: «ای کاش بنده یک مرثیه خوان حضرت سیدالشهدا علیه السلام بودم، همه سال هایی که سرگرم درس و بحث بوده ام با یک مرثیه خوانی امام حسین علیه السلام برابری نمی کند.» ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اجرای زیبای مدح ومرثیه مداح جوان اردبیلی و ادامه آن با مداحی زیبای حاج مهدی رسولی در برنامه معلی.
مقابله با افکار نادرست یا انتشار آن؟ 🔶خبر حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد «آیات شیطانی؛ The Satanic Verses» سبب خوشحالی بسیاری از مؤمنان و باعث ناراحتی برخی دیگر شد. 🔸یکی از ایرانیان خارج نشین(آقای کدیور) در توئیتی آن را محکوم کرده و خواستار محاکمه و مجازات سوء قصد کننده شد و تصریح کرد: «راه مقابله با افکار نادرست، نقد علمی است نه حذف فیزیکی» 🔷آقای کدیور مغالطه کرده اند میان فکر نادرست و انتشار آن. کار سلمان رشدی صرفا در حد فکر نادرست نبوده است که صرفا به نقد علمی و پاسخ نظری نیاز داشته باشد. 🔷سلمان رشدی با کتاب خود، افزون بر انکار اصول و ضروریات دین، به آنها توهین و بی احترامی کرد و انتشار آن، زمینه اهانت و استهزای گسترده به مقدسات اسلام و بلکه ادیان را فراهم ساخت. «عبدالکریم سروش» که خود صاحب برخی نظرات عجیب و شاذ در مورد قرآن و اسلام است، طی یک سخنرانی در سال ۱۳۸۱ در آمریکا، اقدام سلمان رشدی را نه از سر آزادی بیان و عقیده، بلکه توهین به پیامبر اکرم(ص) معرفی کرد. 🔷🔶از این رو، راه مقابله با نویسنده آن، اعدام و به تعبیری حذف فیزیکی است که از سویی، کیفر اهانت آشکار نویسنده است و از سوی دیگر، برای پیشگیری از توهینهای بعدی توسط دیگران است. ✍صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
حمله به سلمان رشدی و حدیث «الْإِيمَانُ‏ قَيَّدَ الْفَتْك‏» 🔶خبر حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد «آیات شیطانی؛ The Satanic Verses» سبب خوشحالی بسیاری از مؤمنان و باعث ناراحتی برخی دیگر شد. 🔸 برخی همانند آقای آقامیری با استناد به حدیث «إنّ الْإِيمَانَ‏ قَيَّدَ الْفَتْك‏» ادعا کردند که «ایمان اجازه نمی دهد با غافلگیری کسی را بکشی یعنی ترور در اسلام ممنوع است». 🔸آقای کدیور نیز آن را محکوم کرده و خواستار محاکمه و مجازات سوء قصد کننده شد و تصریح کرد: «بر اساس تعالیم اسلامی و قرآنی، این سوء قصد، محکوم است» 🔷در این موضوع، به چند نکته اشاره می شود: 1⃣سلمان رشدی با نوشتن کتاب آیات شیطانی و انتشار گسترده آن، به پیامبر اکرم(ص) توهین کرد و قرآن کریم را آمیزه‌ای از داستان، افسانه و پندارهای شیطانی دانست و نیز توهینهای دیگری انجام داد. به همین جهت، حضرت امام خمینی(ره) به اعدام او فتوا داد و علنا مسلمانان غیور را به اعدام او دعوت کرد. 2⃣در معنای «فتک»، افزون بر غافلگیری، خدعه و خیانت وجود دارد مانند آنکه انسان به کسی با زبان یا با رفتار خود، امان دهد و سپس با غافلگیری او را بکشد. برخی از لغت شناسان گفته اند: 🔸الفَتْك‏: القَتْل و الغَدْر (ازدی،كتاب الماء ؛ ج‏3 ؛ ص982) 🔸فيه‏ «الإيمان‏ قَيَّدَ الفَتْك‏» الفَتْك‏: أن يأتي الرّجل صاحبه و هو غارّ غافل فيشدّ عليه فيقتله.(ابن اثیر، النهاية في غريب الحديث و الأثر ؛ ج‏3 ؛ ص409) برخی از دانشمندان در شرح حدیث مزبور نوشته اند: 🔸«الفتك هو القتل بعد الأمان غدراً».(ر.ک:احمدی میانجی، مکاتیب الرسول، ج3، ص40) 🔸یعنی بالفتک الخیانه(ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج29، ص34) 🔸و الفتك أن يأتي الرجل صاحبه و هو غار غافل فيشد عليه فيقتله‌؛ و في الحديث النبوي الإيمان قيد الفتك» أي منع منه و ذلك لأنه نوع خداع ينافي الإيمان و الإسلام(فیض کاشانی الوافي؛ ج‌15، ص: 501) 🔸فتك بيشتر در مواردى استعمال شده كه تأمين در كار بوده است؛ مثلًا در ملاقاتى كه معاويه با عايشه داشت و با او مشاجره مى‌كرد، عايشه به او گفت: آيا نمى‌ترسى كه من كسى را سر راه تو براى كشتنت بنشانم؟ و معاويه در جواب گفت: تو در حالى كه من در خانۀ تو و در امان تو هستم چنين كارى نمى‌كنى؛ زيرا از پيامبر شنيدم كه فرمود:«الإيمان قَيَّد الفتك».( منتظری، حكومت دينى و حقوق انسان؛ ص: 76) 3⃣بنابراین، حمله به سلمان رشدی مصداق فتک نیست؛ زیرا او عمدا و علنا به ضروریات و پیامبر اکرم(ص) اهانت و توهین کرده و مرتد است و حضرت امام خمینی(ره) به عنوان ولی فقیه علنا به اعدام فتوا داده و به همین جهت، سلمان رشدی هر لحظه انتظار حمله را داشت. 4⃣ ادله فقهی به ویژه روایات «سابّ النبی» (ر.ک: وسائل الشیعه، ج 28، ص211-213) تکلیف را روشن کرده است. از این رو، عجیب و بلکه مایه شرمساری است که برخی از مومنان به جای دفاع از مقدسات خود و تایید کسی که با اعتقاد و ایمان و غیرت دینی و شجاعت زیاد، جرئت حمله به سلمان رشدی خبیث را داشته، آن را نکوهش و محکوم می کنند!!!!! ✍ صادقی ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
اعجاز علمی در حکم شرعی «ذبح حیوان» 🔷از نگاه اسلام، ذبح حیوان با شرایطی همانند بریدن چهار رگ به وسیله آهن و...شرط حلال بودن حیوان است و بدون آن، خوردن حیوان، حرام است. قرآن کریم می فرماید:«حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطِيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلَّا ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ؛ (مائده:3) بر شما، (خوردن گوشت) مردار، خون، گوشت خوك و حيوانى كه به نام غير خدا ذبح شود و حيوانى (حلال گوشت) كه بر اثر خفه شدن يا كتك خوردن، يا پرت شدن يا شاخ خوردن بميرد و نيم خورده درندگان حرام شده است مگر آنكه (قبل از كشته شدن به دست درّنده،) به طور شرعى ذبح كرده باشيد. همچنين حرام است حيوانى كه براى بت‏ها ذبح شده يا به وسيله‏ى چوبه‏هاى قمار تقسيم مى‏كنيد». 🔶تابحال،علوم تجربی به دلیل این حکم نرسیده بود. اخیرا یکی از محققان ایرانی ساکن آمریکا(خانم لیلا شهرستانی محقق علوم اسلامی که در رشته میکرو بیولوژی تحصیل کرده و تحقیقات دارد) در این باره تحقیق جالبی کرده و در ضمن مصاحبه به یافته های خود اشاره کرده است که در ادامه ذکر می شود. 🔷رشته ی تحقیقاتی من در میکروبیولوژی در مورد لاکتوفرین بود. لاکتوفرین یک مولکول پروتئینی است که در خون ما وجود دارد این ماده در کلستروم (آغوز) شیر مادربه میزان زیادی وجود دارد. این ماده خاصیت ضد میکروبی دارد یا این که خیلی شدید جلوی میکروب ها را می گیرد. کاری که لاکتوفرین می کند این است که آهن را به خودش جذب می کند یعنی این که هر میکروبی که در قسمت لاکتروفرین باشد به خاطر این که آهن ندارد نمی تواند رشد کند و میکروفیلم درست کند. 🔶سازمان گوشت امریکا برای تمیز نگه داشتن گوشت 15 میلیون دلار خرج می کند تا اسپریی برای ایشان بسازند که به گوشت بزنند و مقاوم شود ولی اگر گوشت اسلامی باشد دیگر نیازی به ان همه هزینه نیست. 🔷لاکتوفرین آهن را به خودش می گیرد و برای همین وقتی آهن نباشد باکتری ها نمیتوانند رشد کنند. وقتی گوشت را اسلامی سر می بریم اول شاه رگ زده میشود بدون اینکه نخاع قطع شود. وقتی شاه رگ قطع میشود از آنجایی که نخاع قطع نشده قلب هنوز ‏در حال تپیدن است. وقتی قلب میزند همه خون از بدن خارج میشود و از آنجا که تمام آهن در گلبول قرمز است هنگامی که همه خون خارج میشود دیگر گوشت آهن ندارد و به خاطر همین نیازی به لاکتوفرین براے از بین بردن آهن نیست. و باکتری ها هم به علت نبود اهن در خون جذب نمی شوند و اگر بشویند با شستشو ‏با آب ساده از بین میرود به دین اسلام که کاملترین دین جهانی است افتخار کنیم. ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
💠 ثواب زیارت امام حسین از ثواب حج بالاتر است... 🔻 ابن سنان می‌گوید: خدمت امام صادق علیه‌السّلام عرض کردم: «فدایت شوم! پدر بزرگوارتان درباره حج می‌فرمودند "در برابر هر درهمی که انسان انفاق می‌کند، هزار درهم لحاظ می‌شود." اکنون بفرمایید برای کسی که در سفرِ زیارتِ پدرتان امام حسین علیه‌السّلام انفاق نماید، چه پاداشی است؟» 🔺 حضرت فرمودند: «ای ابن سنان! در برابر هر درهمی که شخص انفاق کند، هزار هزار... و همین‌گونه شمردند تا به ده هزار رسید، لحاظ می‌گردد و به همین مقدار درجه‌اش را بالا می‌برند؛ و خشنودی خداوند از او و دعای حضرت محمّد صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله و امیرالمؤمنین علیه‌السّلام و ائمّه علیهم‌السّلام برای او بهتر است.» 📚 کامل الزّیارات، ص 279. 📎 📎 ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📎 پرسشی از علامه طباطبایی(ره) ❓میان شاگردان تون چه کسانی بودند که توانستند رابطه معنوی شاگرد و معلم رو به طور عمیق با شما داشته باشند؟ 🔹پاسخ: مرحوم مطهری بود، آقای منتظری بود، آقای امام زنجانی (سید عزالدین زنجانی) بود و فعلا هم آقای جوادی آملی...! @Taghvim_Olama ✅کانال سلسبیل معرفت👇 🌸https://eitaa.com/salsabilmarifat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴شب زیارتی امام حسین(ع) 🍃سرپرست زندگیم تا شده امام حسین(ع) 🍃نون سفرمو دارم از خود امام حسین(ع) 🎤 🌷 🌷