10.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید: آیت الله میرباقری؛
ما باید در #فضای_مجازی قدرتمند شویم.
🔹«کاربر بودن در فضای مجازی» نمیتواند #موازنه را به نفع انقلاب تغییر دهد، ما باید به «مدیریت فضای مجازی» دست پیدا کنیم.
🔸اگر می گوییم باید به مدیریت فضای مجازی دست پیدا کنیم برای آن است که بتوانیم ضعف های اخلاقی آن و همچنین گردش محتوا در آن را کنترل کنیم.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از فکرت
دیدبان اندیشه فروردین 1399 (2).pdf
5.76M
#اختصاصی
پیشنهاد دانلود
🔰دیدبان اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
شماره یک 15 فروردین 99
🔹در این دوهفتهای که گذشت مسائل مختلفی پیرامون مساله کرونا مطرح شد و هرکس از زاویهای به بررسی این بحران پرداخت. محورهای اصلی که در این مساله کرونا پرداخته شد به شرح ذیل است:
🔻 تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کرونا و پساکرونا
🔻 تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت
🔻شبهات الاهیاتی که بواسطه کرونا طرح شده است.
🔻مساله تقابل علم و دین، ارزشمندی علم و نقش علم در مدیریت این بحران
🔻 نقد وبررسی جنگ بیولوژیک بحران کرونا
🔻 نخبگان علوم انسانی چگونه با کرونا برخورد می کنند؟
🔻کرونا و فرم های جدید مناسک
🆔 @fekrat_net
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید: آیا #کرونا بخت #شبکه_ملی_اطلاعات را باز میکند؟
🔹#اینترنت_ملی در ایران پروژه ای بزرگ است که ایده آن از سال 84 مطرح شد.
این پروژه شبکه ملی اطلاعات نام گرفت و به عنوان بخشی از قانون #برنامه_پنجم_توسعه ایران قرار بود تا سال 95 راه اندازی شود، ولی ..../فارس
#كرونا_را_شكست_ميدهيم
#اینترنت #فضای_مجازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹در زمان فراگیری بیماری ها و مشکلات عمومی، سواد رسانه کمک بسیاری به افراد جامعه می کند.
🔹اینکه در مورد #کرونا و دیگر اپیدمی ها، هر خبری را منتشر نکنیم، هر مطلبی را بازنشر نکنیم، به راحتی اظهار نظر نکنیم و ... یعنی در فضای مجازی از #سواد_رسانه استفاده کنیم.
#كرونا_را_شكست_ميدهيم
#اینترنت #فضای_مجازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
♦️نظرات دکتر حسن خجسته استاد علوم ارتباطات درباره سواد رسانه و
لایو های اینستاگرام:
🔹بخش عظیمی از مصرف و چگونگی مصرف فضای مجازی به میزان سواد رسانه ای کاربر مربوط می شود؛ برای مثال از یک نوجوان توقع نداریم که #سواد_رسانه_ای مطلوبی داشته باشد تا شاهد رژیم مصرفی مناسبی از او باشیم و یا او بداند که چگونه باید مصرفش را در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام مدیریت کند.
🔹ممکن است یک نوجوان مهارت های خوبی داشته باشد اما این به منزله مصرف مناسب از #فضای_مجازی نیست؛ چراکه مهارت یک بخش جزئی از سواد رسانه ای است.
🔹شعور سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت هاست؛ چراکه سواد رسانه ای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد. اینجاست که خانواده ها برای نوجوانان نقش اساسی ایفا می کنند، منتها فضای مجازی به گونه ای است که وقتی نوجوانانی که #موبایل دارند، می توانند خلوت هایی را برای خود فراهم کنند تا کسانی که پیرامون شان هستند، از خلوت شان بی اطلاع باشند.
🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا می کرد، باید از جمع می رفت، اما هم اکنون به گونه ای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند.
🔹اقتضائات و ظرفیت #ارتباطات جدید سبب شده است تا استفاده های نادرست انجام شود که البته این مشکل تنها مربوط به کشور ما نیست و همه دنیا با این مشکل مواجه هستند و به نوعی این مشکل جهانی و عمومی است؛
🔹باید کسی که #لایو و یا برنامه زنده در اینستاگرام برگزار میکند، مسئولیت کار خودش را هم بپذیرد که تقریبا این اتفاق نمی افتد و این ضعف در مدیریت فضای مجازی وجود دارد. یعنی گاهی در این برنامه های زنده مطلبی بیان می شود که به مرور در جامعه شاهد ترویجش می شویم و همینطور آن رفتار غلط در جامعه باب می شود و وقتی از فرد دلیل آن رفتار را جویا می شویم، می گوید که من همیشه این کار را انجام داده ام؛ بنابراین لایوهای اینستاگرامی حتما باید دارای چارچوب هنجاری باشند.
🔹دولت باید نسبت به درآمد صاحبان لایوهای اینستاگرام حساس باشد؛ همانطور که در فضای واقعی از افرادی که در بازار کار می کنند، مالیات می گیرند، تقریبا در فضای مجازی هم باید چنین مدیریتی وجود داشته باشد. بسیاری از افراد از این جهت به فضای مجازی و به ویژه #اینستاگرام روی آورده اند که بتوانند کارشان را انجام دهند. متأسفانه فضای مجازی از سوی مسئولان رها شده است و نظارت لازم برای آن انجام نمی شود.
🔹ما در فضای مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید فضای مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای #کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند.
🔹افزایش #مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد.
🔹سواد رسانه ای امری مهم است که متأسفانه در این بخش کاربران ما از سواد مناسبی برخوردار نیستند. مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان #مصرف_کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد.
🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری #سبک_زندگی را تغییر می دهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند.
🔹مصرف کننده به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو اعتبار می بخشد؛ بنابراین #مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آنها میدهند.
منبع: گروه هنر و رسانه فارس
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از فکرت
دیده بان اندیشه2.pdf
22.64M
📍 #اختصاصی
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ اول اردیبهشت ۹۹
🔻(شماره دوم)
🔹در نشریه تخصصی رصد دیدهبان اندیشه چهار محور اندیشه علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین، اندیشه سیاسی و اندیشه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.
🔹#کرونا بعد از گذشت بیش از دو ماه در ایران همچنان مساله اصلی کشور است.
🔹با شیوع ویروس کرونا در جهان اظهار نظرها، تحلیلها و واکنشهای بسیاری را به دنبال داشت.
🔹از روشنفکران و نویسندگان، فیلسوفان، جامعهشناسان، اقتصاد دانان، دین پژوهان، رهبران دینی و مذهبی و ژورنالیستها و... تا پزشکان، متخصصان و تحلیلگران امور بهداشتی و درمانی و فعالین محیط زیست و... خلاصه هرکس به اندازه سهم خویش در مورد وضعیت پیشآمده و موقعیتی که بعد از کرونا با آن مواجه خواهیم بود مطالبی نگاشتهاند.
🔻لینک شماره قبل:
🆔️ https://eitaa.com/fekrat_net/800
🔻لینک شماره قبل در سایت؛
🌐 http://fekrat.net/?p=836
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📌 #معرفی_کتاب:
کتاب«مجموعه گفتارهای #فقه_رسانه و ارتباطات» 2 جلد
مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین علی نهاوندی
ناشر: انتشارات به نشر آستان قدس رضوی
این اثر به بررسی مبانی، مسائل و احکام فقهی پدید های رسانه ای می پردازد و می کوشد تا تفقه در عرصه #ارتباطات و رسانه را تبیین کرده و به سوی شکل دهی روشمند تفقه در رسانه و ارتباطات گام بردارد.
🔹برخی از موضوعات و مسائل فقهی مطرح شده در جلد اول پس از تبیین کلیات و مفاهیم عبارت است از فقه محتوا و پیام رسانه ای و نیز فقه رفتار و پدیده های رسانه و ارتباطات که در سه فصل تدوین شده و احکامی مانند #غنا و #موسیقی، رقص و حرکات موزون در رسانه، #سرگرمی، مسابقات، قمار رسانه ای، مناظره و تضارب آرا، حکم ارتداد در رسانه،احکام اقرار ،قذف و شهادت از طریق رسانه، ترویج سحر و جادوگری، نشر اکاذیب، مباهته در رسانه، اشاعه فحشا و منکر، فقه #اطلاع_رسانی و خدعه است.
🔹برخی از محورهای جلد دوم عبارت است از فقه مکتوبات رسانهای، فقه النظر، حکم پخش موارد الزام آور شرعی، فقه معاملات رسانهای، حکم تولید و ساخت #عروسک و ربات در برنامه های ترکیبی، حکم اختلاط #بازیگران مسلمان و غیر مسلمان،حکم رسانه و حریم خصوصی، فقه #فضای_مجازی و #شبکه_های_اجتماعی، فقه تجارت الکترونیک و تله شاپینگ، احکام زیارت مجازی، فقه #بازی_های_رایانه ای و حکم ازدواج اینترنتی که قسمتی از محورهای جلد دوم می باشد.
#کتاب_بخوانیم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📣 فراخوان مقاله سومین همایش ملی #سواد_رسانه_ای و اطلاعاتی
➖ مهلت ارسال چکیده: پایان اردیبهشت ۱۳۹۹
➖ مهلت ارسال #مقاله: پایان مرداد ماه ۱۳۹۹
➖برگزاری همایش: آبان ماه ۱۳۹۹
تلفن تماس دبیرخانه: ۸۸۰۹۴۹۱۳-۰۲۱
آدرس دبیرخانه: تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🎞 کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند
🔻#رهبر_انقلاب در ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با #کرونا : من این را میخواهم عرض بکنم ــ که این هم یک مطالبهی جدّی و یک آرزو است، انشاءاللّه این آرزو برآورده بشود ــ کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی روایت کنند این جهاد عظیم و عمومی را؛ همچنان که #شهید_آوینی با آن بیانِ شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند، کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند، هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایشها و پدیدههای #هنری. ۹۹/۲/۲۱
💻 @Khamenei_ir
#كرونا_را_شكست_ميدهيم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از فکرت
دیده بان اندیشه شماره 3 کم حجم.pdf
4.83M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ 23 اردیبهشت 99
🔻(شماره سوم)
🔹در نشریه تخصصی رصد #دیدهبان_اندیشه چهار محور اندیشه علم وفلسفه، اندیشه اجتماعی، اندیشه دین و اندیشه سیاسی مورد توجه قرار گرفته است.
🔹دیدهبان اندیشه سعی دارد تا با تبیین بازنماییهای اندیشههای جریانات فکری در فضای مجازی، به مهمترین رویدادهای #علوم_انسانی اشاره کند و تصویری کلان را برای مخاطبین خود به ارمغان آورد.
🔹برای چندمین بار متوالی است که بحث کرونا و حواشی آن به عنوان اصلیترین موضوعات اندیشهای مطرح بوده و در بخشهای مختلف، نویسندگان و سخنرانان درباره آن سخن میگویند.
🔹به طور کلی میتوان محورهای مطرح شده در مساله کرونا را اینگونه عنوان کرد:
1️⃣ تحلیل پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی #کرونا و #پسا_کرونا
2️⃣ تحلیل و بررسی مدیریت بحران کرونا از سوی حاکمیت و کارآمدی نظام
3️⃣ میزان اعتماد عمومی و سرمایههای اجتماعی به حاکمیت و دستگاههای اجرایی و وابسته مثل صداوسیما
4️⃣ مساله توسعه و دموکراتیزه کردن نظام اسلامی و رابطه آن با دین
5️⃣مساله کرونا و نسبت آن با هویت جمعی ایرانیان، فرهنگ ملی، امید ملی و خودباوری
6️⃣ نسبت سنجی علم و دین و بررسی جایگاه علوم انسانی در رفع و حل پیامدهای کرونا
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🔰بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکلهای دانشجویی (دیدار رمضانی دانشجویان)
📺 (نقش رسانه ملی در تبیین) اهمیت گفتمانسازی
🔻نکتهی پنجم (در چند توصیه به جوانان) گفتمانسازی است که من در اوّل صحبت اشاره کردم؛ یکی از برکات این جلسهای که امروز ما با شما داریم و جلساتی که با جوانها داریم و داشتیم ــ لااقل سالی یک بار در این اواخر و قبلها بیشتر -گفتمانسازی بود؛ یعنی همین که شما یک مطلبی را میگویید، پخش میشود، مجموعهی جوانی و غیر جوانی آن را میشنوند، بتدریج ذهنیّت درست میکند.
🔹این ذهنیّتها همان گفتمان است؛ یعنی یک به اصطلاح جهتگیریِ فکری مشخّصی در جامعه به وجود میآورد که این چیز باارزشی است. خواهش من این است که جریانهای دانشجویی به #گفتمان_سازی اهمّیّت بدهند. مسائل نظام را استخراج کنید، فکر کنید، راهحلهای سنجیده و قوی پیشبینی کنید، اینها را مطرح کنید.
🔻البتّه #رسانهی_ملّی باید کمک کند، بدون تردید رسانهی ملّی باید کمک کند. حالا امروز یعنی در این دورهی اخیر، رسانهی ملّی بخشهای جوان و شاداب و انقلابی هم دارد که خب دوستان آنها را مورد توجّه قرار ندادند. بالاخره بایستی به این نظرات جوانها و مطالبی که جوانها فراهم میکنند، توجّه بشود و گفتمانسازی بشود در جامعه. وقتی گفتمانسازی شد، جلب اقبال عمومی به مجموعههای جوان و پیشرو حاصل خواهد شد؛ یعنی اقبال عمومی به وجود میآید، آن وقت اثر خودش را در انتخاب مدیریّتها و امثال اینها به جا می گذارد.
۱۳۹۹/۰۲/۲۸
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh