🏴 نمونهای از کرامات امام سجاد علیهالسلام
🔺 یکی از جریانهایی که میتواند ما را با معنای #بندگی آشنا کند، این است که نوشتهاند در #تاریخ که سالی در #مکه معظمه خشکسالی شد. بزرگان و برخی از #عباد و #زهاد که شناخته شده بودند برای طلب باران بیرون آمدند و اظهار آن بندگیهایی که خودشان داشتند را انجام دادند، اما همانطور آسمان صاف بود و خبری از ابر و خبری از باران نشد. در این موقع حضرت #سجاد علیهالسلام که لابدّ آنها، او را نمیشناختند، میآمدند که به قصد #حج از آنجا عبور کنند، میبینند عدهای اینجا جمع شدهاند. شاید میپرسند که اینجا چه خبر است؟ عرض میکنند که اینها بزرگان و عباد معاصرند و برای طلب باران آمدهاند. گویا نوشتهاند که حضرت جلو آمد و فرمود که اگر شما مورد #عنایت خدا بودید چرا به شما پاسخ نمیدهد؟!
آنها که ایشان را نمیشناختند، عرض کردند: ای جوان از ماست بندگی، ما نمیدانیم!.
حضرت فرمود: کنار بروید. بعد دستش را شاید به آسمان بلند کرد یا عرض حاجتی کرد یا سجدهای کرد باران شروع به باریدن کرد.
بعد مرحوم صاحب #مفاتیح_الجنان که این جریان را در #منتهی_الآمال نوشته میفرماید: این که عجیب نیست. یکی از غلامهای این بزرگوار چنین جریانی پیدا کرد و آن این بود که نوشتهاند که در سالی خشکسالی شد. آن راوی میگوید که من دیدم هر چه مردم آمدند و #تضرع کردند، هیچ خبری نیست. چشمم به #غلام سیاهی افتاد که آمد در کنار #مردم و به یک بلندی رفت و رو به آسمان صحبت میکرد؛ چند کلمهای هنوز تمام نشده، دیدیم در فضا تغییر حال پیدا شد و باران شروع شد. او هم #تشکری کرد و برگشت. این شخص میگوید من دنبالش کردم ببینم به کجا میرود. دیدم به خانه حضرت سجاد (علیهالسلام) وارد شد. بعد من چون با آن حضرت آشنایی داشتم، مرید این غلام شدم. به خدمت حضرت رفتم به سلام و علیک و احوالپرسی و بعد فرمود: برای چه آمدهای؟ عرض کردم که یکی از غلامانی که در این منزل هستند را من از شما میخواهم بخرم. حضرت دستور داد که مدیر آن غلامان، آنها را به صف کند و هر کدامی که ایشان میخواهد، او را انتخاب کند. میگوید: من هر چه نگاه کردم دیدم هیچکدام از اینها نیستند. عرض کردم کسی دیگر هست؟ گفتند: بله. یک نفر هست که متصدی چهارپایان است و در طویله کار میکند. او را آوردند، دیدم همان است!. آقا رو کرد به آن غلام و فرمود که بعد از این در اختیار این شخص هستی. او رو کرد به من گفت که چه باعث شد که میخواهی من را از آقای خودم جدا کنی؟ من عرض کردم که من غرضی ندارم، من میخواهم بندگی شما را بکنم. من فهمیدم که شما چه مقامی پیش خدا دارید.
تا این را گفتم سرش را رو به آسمان کرد و گفت: خدایا سرّی بین من و تو بود، آن هم فاش شد. من دیگر #زندگی را نمیخواهم!.
این شخص میگوید من از این وضع پشیمان شدم؛ گفتم: نمیخواهم و برگشتم. هنوز به خانه نرسیده بودم که فرستادهی حضرت آمد، گفت: برای تشییع جنازهی رفیقت اگر میخواهی بیا!.
کسی که غلامان #تربیت شدهی او، چهارپاداران طویلهی خانهی او به این #مقام میرسند، چه وضعی دارد؟ این بندگی یعنی چه؟
#روحانیت معنایش این است. #اسلام برای این آمده است؛ «بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»¹؛ #انسان این است. #مرحوم_امام هم در اول #اربعین میفرماید: «بدان که انسان اعجوبهای است.»²
انسان یک چیز عجیبی است، یک چیز شگفتی است.
ای #جوان قدر خودت را بدان. خودت را به چیزی مصالحه نکن. یعنی در دلت هیچ نقشهای نریز؛ من میخواهم چه بشوم و میخواهم به کجا برسم. فقط بگو من میخواهم #شیعه #سیدالساجدین باشم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___________
۱) [ #بحارالانوار ج ۱۶ ص ۲۱۰]
۲) [ #اربعین ح۱ص۵]
@seyedololama
روضه خاکسپاری-@seyedololama.mp3
5.19M
🏴 روضهی نحوهی خاکسپاری پیکر مطهر #سیدالشهداء علیهالسلام، توسط حضرت امام #سجاد علیهالسلام
۹۱٫۹٫۲۰
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🏴 صلیالله علیک یا زینالعابدین و رحمة الله و برکاته 🔺 تذکری پیرامون جلسات قرائت #قرآن 🔹 مشاهدهی ل
🔺 این جلسات #قرآن خیلی خوب و بهجاست؛ روخوانی قرآن با صوت خوب کلاس اول قرآن است، ما در اول کار هستیم. اگر #جمال_قرآن را #قاری آن درک میکرد، از شدت شوق و لذت به دیوانگی نزدیک میشد. همهی ما شنیدهایم که زمانیکه امام #سجاد علیهالسلام قرآن را تلاوت میفرمود، سقاهایی که بار سنگین آب بر دوششان بود و میخواستند کاسبی کنند، همانجا میایستادند، کأنّه بار سنگین آنها برداشته میشد. پس باید #مدرسه و #حوزه، بار سنگین جوانی را به وسیلهی این سخنان از خداوند متعال، سخنان #اهلبیت علیهمالسلام، #تکبیر و الله اکبر، از دوش #محصل بردارند. اینها #نعم الهی است برای #اولیالابصار، برای آنهایی که #دل روشن دارند.
۸۸٫۱۲٫۱۷
☑️ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🏴 سلام و صلوات خدا بر اسرای کربلا
🔹 دعایی که در #سحر شب #جمعه، در #مفاتیح_الجنان وارد شده، بسیار #دعای حکیمانه و عجیبی است: «یا مَن فَتَق العقولَ بمعرفته و أطلقَ الألسُن بحمده»؛ [ترجمه: ای کسیکه عقلها را با معرفت خود گشودی و زبانها را با حمد خود پاسخگو کردی]
وقتی #انسان چیز بسیار عجیبی میبیند، خود به خود میپرسد این چیست؟ از کجا آمده؟ چه کسی این را ساخته؟ در زمان قدیم که هواپیما خیلی کم بود، اگر صدایی از بالا بلند میشد، همه میدویدند پشتبام و نگاه میکردند و تعجب میکردند که این چی بود که با این صدا آمد و از بالای سر ما ردّ شد؟!
خب هر روز، ما درونِ چیزی هستیم و داریم میگردیم و میچرخیم - یعنی کرهی زمین- ولی هیچ به روی خودمان نمیآوریم!.
آنهایی که #عقل دارند، عقلشان با #توجه به این چیزها درب و سرپوشش کنار میرود و پاسخگوی به #کبریا و #عظمت الهی میشوند یعنی همان "و اطلق الألسن بحمده"؛ خود به خود در اثر آن #فهم و #شعور که به ما دادی، به #توصیف و #تکریم تو در میآییم. مانند زنان #مصر که با دیدن جمال جناب #یوسف، از خود بیخود شدند و به جای میوه، دست خودشان را قطع کردند و ملتفت نشدند!.
ما که سینه میزنیم و میگوییم: "حسین #حسین " یا میگوییم: "یا امام #زین_العابدین " این بزرگواران اینطور بودند.
اگر اینطور نبودند امام #سجاد در سفر #شام و در آن #مصیبت های بزرگ، باید نمازش قضا میشد! ولی بهجای اینکه یک #نماز قضا بشود، اصلاً زبانش از #یاد خدا #غافل نمیشد!
#زینب کبری میفرمود: «ما رایت إلا جمیلا»؛ هر چی دیدیم خوبی دیدیم!
این همان حالت عجیب از خود بیخود شدن بود که خداوند به اینها داده بود.
۸۰٫۲٫۳
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اعجاز #اذان
۸۹٫۱٫۱۵
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
شهادت عبدالله بن عفیف-@seyedololama.mp3
1.98M
🔺 #امتحان در #دین
🏴 #ابن_زیاد لعنهالله بر منبر بالا رفت...؛ جریان شهادت #عبدالله_بن_عفیف ازدی رحمهالله به علت دفاع از #خاندان_رسالت؛ (۱۳ #محرم ۶۱)
☑️ مرحوم آیتالله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🏴 حفاظت زینب کبری سلام الله علیها از ثقلین
🔺 «إنی تارك فيكم الثقلين ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا بعدی: كتاب الله، وعترتی أهلبيتی، وإنهما لن يفترقا حتى يردا علىّ الحوض»
#قرآن و #عترت؛ این دو از هم جدا شدنی نیستند و همیشه با هم هستند.
بعد از رحلت #پیامبر (صلیالله علیه وآله) عترت این وظیفهی خودش را نشان داد. حضرت #زهرا سلاماللهعلیها و حضرت #علی علیهالسلام تا توانستند به #وظیفه خود #عمل کردند تا نوبت رسید به وجود مقدس #زینب کبری علیهاالسلام که ایشان در مجالسی که فرصتی یافت این وظیفه را که جدّش معین کرده بود انجام داد.
#شیخ_مفید میگوید: عیال #حسین علیهالسلام را نزد #ابن_زیاد علیهاللعنة آوردند.
حالا این یعنی چه؟! این چیزی است که همهی #مسلمانان میدانند. #تاریخ این جریان سال ۶۱ قمری است. یعنی پیامبر برای #نجات بشر آمده است و برای آتیه هم یک چنین مرکز #صلح و امانی به نام قرآن و عترت گذاشته و از #دنیا رفته، تقریباً ۵۰ سال طول کشیده فرزند پیغمبر را آوردند در #کوفه؛ همان کوفهای که #امیرالمؤمنین حاکمش بوده به نام #اسیر وارد کردهاند در مجلس ابن زیاد!. ابن زیاد چه کسی است؟ #انسان باید بیان کند و نسبش را بگوید.
در تاریخ #طبری آمده که حضرت زینب لباسی نپوشید که به مجلس بیاید که کسی #فکر کند که او یک خانم متمایز است. بلکه لباس کهنهای که کسی او را اعتنا نکند، پوشید. ناشناس با جامههای کهنه بودند. کنیزها آمدند اطرافشان نشستند.
ابن زیاد گفت: او چه کسی بود که رفت آن گوشه نشست؟ سه دفعه پرسید او کیست؟ یکی از آن زنها گفت: زینب دختر #فاطمه بنت رسولالله است.
ببینید این جهان ما چه جهانی است و این دنیا چه دنیایی است؟ #بشر چه بشری است؟ چقدر زحمت و #اصلاحات و #همت میخواهد؟!
ابن زیاد دید فرصت خوبی است و باید زخم زبانش اثر بدهد!. گفت: «الحمدُلله الذی فَضَحکُم!»؛ خدا شما را رسوا کرد! یعنی شما خاندان ثقلینی که پناه #امت و بشریت بودید، رسوا شدید؛ چون دروغگو هستید!. #دروغ شما به چه روشن شد؟ به اینکه نتوانستید کاری بکنید. این را در جایی گفتند که اینها در راه بین #مدینه و کوفه هستند و در این حال این زن و بچه چه کار میتوانستند بکنند؟! -همه میدانند که کاری نمیتوانستند انجام دهند- که تو میگویی که چون کاری نتوانستید بکنید، خدا رسوایتان کرد.
اینها چه کاره بودند؟! چه خلافی داشتند؟! این خانم چند نفر کشته بود که خدا رسوایش کرد؟!
ولی این بانوی #اسلام پاسخ داد: «الحمدُلله الذی اَکرَمنا بِنَبیّهِ مُحمدٍ صلیالله علیه وآله» نه فضحنا؛ خدا ما را گرامی داشت، یعنی در تمام تاریخ بشر و آینده کسی مثل جدّ ما نیست! تو یک پیغمبر بیاور که پیغمبریِ این پیغمبر بدون کتاب قرآن جدّ ما بشود ثابت کرد! چنین چیزی نیست. اصلاً مدرکی برای #ادیان نیست. پس ما مکرّم خدایی هستیم. «اَکرَمنا و طَهّرَنا مِنَ الرّجسِ»؛ یعنی ما بشریت را که در #جهل و #غفلت و #ضلالت غرقاند، کنار میگذاریم. ما پاکیم و ما در بین آنها نیستیم. بنابراین این فضاحت و رسوایی برای ما نیست، برای #فاسق است. قبلاً قسمتهایی از مقدمهی کتاب مرحوم #مشکینی را خواندیم. مرحوم مشکینی میفرماید من کتابی برای شما نوشتم و #واجبات و #محرمات شما را نشان دادم که اگر انجام ندهید، فاسق میشوید.
میفرماید: «اِنّما یَفتَضِحُ الفاسِقُ»؛ رسوایی برای فاسق و #گناهکار است که خدایش را #معصیت میکند و دروغ برای فاجر و بیپروا و بیتقواست و ما از اینها به دور هستیم. غیر ما دروغگو هستند الحمدلله. دو تا الحمدلله گفت؛ یعنی یکی برای اینکه خدا ما را حفظ کرده و مکرم و معظم کرده، باعث این شدهایم که #انبیاء و ادیان سندیت پیدا کنند. #مقام ما چنین مقامی است که در تمام بشر نظیر ندارد و نخواهد داشت. یک الحمدلله هم برای اینکه غیر از ما هر که با ما #دشمن است، فاسق، فاجر، گنهکار، روسیاه و ناپاک است.
این ملعون گفت: کار خدا را با #اهلبیت خود چگونه دیدی؟! ببینید میخواهد مَغْلطه کند. اما با کسی که مغلطهشناس است. #مغلطه میکند خدا با شما چنین کرد! خدایی که میگویید ما را مطهر کرد.
فرمود اینها که تو میگویی به سرشان چه آمد، اینها #شهادت بود. اینها شهادت را خواسته بودند و نصیبشان شد. سوی آرامگاه خود شتافتند. یا به روایت #سید_بن_طاوس: جز نیکی ندیدم! هرچه بود اگر از طرف خدا بود، نیک بود. خداوند میان تو و اینها جمع فرماید و با آنها محاجّه و خصومتخواهی خواهد کرد. در آن روز ببین چه کسی #حق است و چه کسی #باطل است پسر مرجانه! (اسم مادرش #مرجانه بود و به کارهای ضد #عفت معروف بود)
۱۵ #رجب المرجب ۱۴۳۵=۹۳/۲/۲۵
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 همزمان با شروع تحصیلی جدید #حوزه های علمیه؛
خدمت دلسوزانه به ساحت مقدس #اسلام
🔹 ذکر برخی از عنایات حضرت #صاحب_الامر صلواتاللهعلیه
۹۱٫۱۱٫۱۶
☑️ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 همزمان با شروع تحصیلی جدید #حوزه های علمیه؛ خدمت دلسوزانه به ساحت مقدس #اسلام 🔹 ذکر برخی از عنای
🔺 همزمان با شروع تحصیلی جدید #حوزه های علمیه؛ خدمت دلسوزانه به ساحت مقدس اسلام
🔹 از ما که گذشت ولی شما #جوان ها سعی کنید انشاءالله شیرینی #روحانیت را دریابید؛ که دیگر [در این صورت] تا آخر عمر منتظر #شهریه، منتظر #سهم_امام و #خمس و اینها نیستید؛ خودتان پایهریز هستید؛ خودتان کسب میکنید و خرج میکنید. برای دین #اسلام مادر میشوید، نه آنکه از دین اسلام استفاده کنید. انسان حکم مادری پیدا میکند. یک #مسجد میسازد و در اطراف آن #فکر میکند که چه #موقوفه هایی برای مسجد درست کند، #روحانی از کجا بیاورد، #مداح از کجا پیدا کند. همهاش در این فکر است. و تا آخر عمر خرج مسجد میکند چون نتیجهی آن را یافته است؛ عین مادری که #فرزند خود را به #دانشگاه میفرستد و برای او زحمت میکشد، قرض میگیرد تا او را اداره کند.
بنابراین مسجدداری اینگونه است نه آنکه مسجدداری این باشد که خداینخواسته مثلاً بگوید: فلان مسجد درآمدش بیشتر است! -نعوذ بالله، چنین کسی ما نداریم-. بنده در یک مسجدی بودم که یک حاج آقایی از بازاریها با همین طرز تفکر بود که گفته بود که: فلانی مسجدش سرقفلی دارد. من روی منبر گفتم: آن مسجدی که سرقفلی داشته باشد پارکینگ است، مسجد نیست. پارکینگ سرقفلی دارد. مسجد که سر قفلی نمیشود داشته باشد.
اینکه انسان بخواهد در خدمت دین اسلام قرار بگیرد، منصب و #توفیق بالایی است. فکر کسب درآمد -خدای نخواسته- از #حماقت و نفهمی است. از این است که از روحانیت چیزی نفهمیده است؛ بله، انسانی که محتاج هست، احتیاجات او را خداوند متعال به وسیلهی #بیتالمال یا امور دیگر رفع میکند. دستگاه حضرت #صاحبالامر (علیهالسلام) در معنا مواظب است، حضرت دفتر دارد. رفت و آمد افراد تحت نظر است که کجا میروند، چگونه خدمت میکنند، از کجا سواد و #علم کسب میکنند، و در کجا خود را خرج میکنند، چند نفر را تا حالا #هدایت کرده، حمد و سوره چند نفر را تصحیح نموده، چقدر #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر کردهاند. تمام اینها در دفتر ثبت میشود. وارد شده که در ایام قدر ماه #رمضان و در #شب_قدر، پروندهی اعمال را خدمت حضرت میآورند. در روز ۲۳ رمضان در #خواب مرحوم علامه #عسکری را دیدم که پروندهای را در دست داشت و مشغول صحبت بودند، در خواب به من گفت: فلانی دوم شد و چه شد و... . در #باطن [ عالم] اینگونه است. در زمان جوانی دوستی به من گفت که من ماه رمضان به فلان آبادی نزدیک #اراک برای #تبلیغ میروم، امسال نمیتوانم بروم، شما بهجای من بروید. من هم گفتم انشاءالله میروم. در خواب دیدم که مثل ماشین ژاندارمری که هرکس را از سر پست خودش پیاده میکند، من هم جزء آنها هستم [ که سر پست پیاده میشوند]. خدمتها همگی در دفتر ثبت میشود، و مدیر دارد. شناخته میشود، حقوق دارد.
۹۱٫۱۱٫۱۶
☑️ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
توشهی سفر آخرت از امام سجاد صلواتاللهعلیه-@seyedololama.mp3
1.33M
🔺 توشهی سفر توسط امام #سجاد علیهالسلام
🔹 دو چیز به درد بخور برای #مرگ:
۱) ترک #گناه
۲) #بخشش در راه خیر
🔸 #حوزویانی که خسرالدنیا والآخرة میشوند!
۸۰٫۸٫۲۸
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دریاهایی از آتش بر اثر #گناه و #غفلت
۹۲٫۱۰٫۵
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صد چنین سگ اندرین تن خفتهاند
چون شکاری نیستشان بنهفتهاند
( #مولوی )
🔺 #عمر_سعد خودش را نشناخته بود...!
🔹 زنجیری بین #انسان و #مقام!
🔸 بزرگترین افتخار #زن مسلمان، تربیت اولاد است نه ورود در اجتماع؛ ضرورت اقتدا به حضرت #زهرا سلاماللهعلیها
۹۳٫۶٫۶
☑️ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 خداوند راه مستقیم را مجانی نمیدهد. باید آدم #درد داشته باشد و به درِ خانهی او برود. مخصوصاً در #نماز های مستحبی، در #رکوع و #سجده و در #خلوت. باید همانند بچهای که شیر میخواهد #تضرّع کند. تضرّع از ریشه ضرع، به معنای شیرخواهی است. #انسان به هرجا که برسد، شیرخوار درِ خانهی خداست. اگر این حالت شیرخوارگی را انسان حفظ کند، همهی کارهایش درست میشود.
☑️ مرحوم آیتالله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت #توجه به برنامهی #روحانی عالم
🔹 #هدف ما #سعادت همیشگی است
🔸 تکیه بر خدای بدون نقص به جای تکیه بر امور #مادی
۸۹٫۱٫۱۵
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
اوصاف زین العابدین صلوات الله علیه-@seyedololama.mp3
2.88M
🔺 مطالبی بسیار مفید پیرامون #روحانیت
🔹 اوصاف بیبدیل #زین_العابدین علیهالسلام
🔸 ما واقعاً در خدمت ائمه علیهمالسلام هستیم؟!
🔺 ای نموده ضد حق در فعل درس
در میان لشکر اویی بترس!
( #مولوی )
🔹 طلب ای عاشقان خوشرفتار
طرب ای شاهدان شیرینکار
( #سنایی )
☑️ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معنای #مراقبه: «یا اخوانى! ما الحیاة الدنیا إلّا لعب و لهو، و إنّ الدار الآخرة لهى الحیوان و لا وظیفة للانسان فى ادون حیاتیه إن کان انساناً إلّا التجهّز للاخرى»¹
۹۱٫۶٫۳۰
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
________
۱) [مقدمهی مرحوم علامه #طباطبایی بر کتاب شریف #المراقبات]
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 در سالروز ارتحال مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲=
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲=۲۴ #آذر ۱۳۶۰)
بسم الله الرحمن الرحیم
"و صلی الله علی اشرف انبیائه و خاتم اوصیائه، صلی الله علیهم اجمعین"
🔺 برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔹 از برکات حرم مطهر #اهلبیت (علیهمالسلام)؛ شهر مقدس #قم، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله #حائری_یزدی و تأسیس #حوزه علمیهی قم در آن و مهاجرت آیت الله #بروجردی و سپس ادامهی حوزه و طلوع شخصیتهایی مانند #مرحوم_امام راحل و مرحوم علامه #طباطبایی میباشد.
🔺 اثرات جلسات معارفی و شروع استفاده از مرحوم علامه طباطبایی
🔹 جلسات #اخلاقی و هشداردهندهی مرحوم امام و دیگر اساتید؛ امثال مرحوم استاد شهید #مطهری و دیگر بزرگان را بسیار آمادگی داد که در جستجوی هر چه بیشتر اساتید #انسان_سازی باشند. ولذا استاد شهید در سفری به #اصفهان با استاد #نهج_البلاغه؛ مرحوم حاج میرزا علی آقای #شیرازی برخورد کرده و اعتراف کردند که ما با استفاده از آن بزرگوار موفق به شناخت نهجالبلاغه شدیم و ای کاش ما توفیق شناخت #قرآن را نیز پیدا کنیم. این خواست و عطش نیز به وسیلهی #مهاجرت مرحوم علامه طباطبایی (رضیاللهعنه) از الطاف خاصهی الهی برآورده شد و ما طلاب ابتدایی نیز بحمدالله تعالی از این خرمن فیض اگر نه گندم ولی به کاهی رسیدیم و ابتداً -در اثر نداشتن مکان مناسبی- قرار شد روزها در باغی که نزدیک منزل ایشان بود از بیانات تفسیری و اخلاقی ایشان استفاده کنیم.
🔺 بیداری از خواب غفلت و بندگیِ خدای متعال؛ اساس تعلیمات مرحومین قاضی و طباطبایی؛ نقش اساسیِ روایات در تفسیر المیزان
🔹 اساس تعلیمات و تدریسات ایشان که از استاد عالی مقامشان مرحوم #قاضی کسب شده بود، دستگیری و #نجات دادن #طلاب و #دانشجویان از خواب #غفلت و توجیه آنان به سوی بندگی و صرف چند روزهی عمر در #عبودیت الهی بود، به طوریکه تمامی لحظات زندگی حتی برای کسب امور معیشتی یا ادارهی پستها و مقامها و یا تشکیل خانواده، دارای بُعد و جنبهی بندگی باشد، آنگونه که در ابتدای #تفسیر سورهی #فاتحه در صفحات اول فرمودهاند: «أن الله سبحانه بیَّن فی مواضع من كلامه: أنَّ ما ليس لوجهه الكريم هالك باطل، و أنه: سيقدم إلى كل عمل عملوه مما ليس لوجهه الكريم، فيجعله هباء منثورا، و يحبط ما صنعوا و يبطل ما كانوا يعملون، و أنه لا بقاء لشیء إلّا وجهه الكريم، فما عمل لوجهه الكريم و صنع باسمه هو الذی يبقى و لا يفنى، و كل أمر من الأمور إنما نصيبه من البقاء بقدر ما لله فيه نصيب، و هذا هو الذی يفيده ما رواه الفريقان عن النبی صلیاللهعلیهوآله أنه قال: (كل أمر ذی بال لم يبدأ فيه باسم الله فهو أبتر الحديث). و الأبتر هو المنقطع الآخر، فالأنسب أن متعلق الباء فی البسملة أبتدئ بالمعنى الذی ذكرناه»¹؛ ایشان دربارهی اینکه اولین آیهی سورهی مبارکهی فاتحه که اولین سورهی قرآن است و با آیهی شریفهی "بسم الله" آغاز میشود، مطرح میکنند که آیا این "باء" به چه فعلی یا اسمی - طبق قاعدهی عربیت و ادبیات عرب- تعَلُّق دارد؟ ایشان انتخاب فرمودند به اینکه به فعل "أبتَدِءُ" بر میگردد یعنی من ابتدا میکنم به نام خداوند بخشایندهی مهربان. در صورتیکه شاید مفسرین و لغتشناسانِ دیگر اینطور نگفته باشند، ولی ایشان در این مسأله که اولین مسألهی تفسیرشان بود، از یک #روایت نبوی متابعت کردهاند که آن روایت این است که #پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودهاند: هر کار مهمی که به نام خداوند ابتدا نشود، انقطاع خواهد یافت، بریده خواهد شد و به سود نخواهد رسید. بنابراین ایشان هم معناً و هم لفظاً اول استفادهشان از روایت بوده است و این مطلبی است که شخصاً بنده از ایشان شنیدم و کمتر کسی دربارهی تفسیر "المیزان" این مطلب را یادآوری کرده که این تفسیر بسیار ارزنده، طرز استفادهاش از #روایات با سایر #تفاسیر هیچ فرقی ندارد، منتها آنها آیه را بیان میکنند و در تفسیرش روایت میآورند، ولی ایشان اول به روایات رجوع میکند و مطلب آیه را که از روایات به دست آورد، طوری تنظیم میکنند که با روایات تطبیق شود و روایاتش هم در آخر ذکر شود تا این افراط و تفریطی که در برخی محدثین و غیر آنها پیدا شده، که قرآن کریم جز با روایات نباید تفسیر شود، این افراط و تفریط جلویش گرفته شود، ولی رهنمودشان را از روایات گرفتهاند و بهترین شاهد همین مسأله است و از خود ایشان هم - در وقتیکه خدمتشان بودم- شنیدم که فرمود: اگر روایات نبود من در تفسیر چیزی نمیفهمیدم. این مطلب ای کاش تکرار میشد تا مردم بدانند که برکات تفسیر "المیزان" برکات روایات #ائمه اطهار (علیهمالسلام) است.
ص ۱
1⃣
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ #محرم الحرام ۱۴
⬆️
ص ۲
2⃣
🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی
🔹 مرحوم استاد شهید #مطهری فرمود: تفسیر #المیزان سالها بعد جلوه شایستهاش بُروز میکند. در تأیید فرمودهی ایشان عرض میشود که ببینید در زمان ما که سالها از #انقلاب مقدس اسلامی میگذرد، هنوز این مسأله جا نیفتاده و دورهای برای #اساتید محترم #دانشگاه ترتیب داده نشده، چه رسد به #دبیران و #آموزگاران عزیز و زحمتکش و دلسوز که مانند یک جهش #ریاضی یا #طبیعی و یا #اجتماعی با این تفسیر شریف و تفسیر اولین آیه؛ -تفسیر آیهی شریفه- "بسم الله الرحمن الرحیم" آشنا شوند و در نتیجه یک #انقلاب_فرهنگی شایستهی این رژیم الهی به وجود آورند. انقلابی که در درون انسانها، مسأله #فنای طبیعت و #بقای وجههی الاهیت را چنان پایهریزی کند، که اگر استاد #فیزیک یا #ریاضی متوجه شود که کلاس را #غافلانه گذرانده، #توبه و #استغفار کند.
مرحوم علامه #طباطبایی این بیت #مولوی را فراموش نمیکرد:
اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین
#لعنت خدا، همان ابتر و منقطع الآخر بودن است که #فرد و #جامعه اسلامی باید به عنوان یک فاجعهی #انسانی از آن بپرهیزد. #مرحوم_امام (رحمهالله) هم دربارهی پیروزی در #جنگ با دشمنان، مسألهی #وظیفه را تکرار میکرد. وظیفه همان #بندگی خدای جهان و انسان است که حضرت #مهدی (ارواحنافداه) برای گسترش آن در کرهی زمین #قیام خواهد کرد و انقلاب فرهنگی اسلامی به معنای آشنا کردن #دولت و #ملت #ایران با آن است. آشنایی این فضیلت به این است که تمام #وزارتخانه ها چه رسد به #حوزه ها و #دانشگاه ها، از افرادی دوره دیده تشکیلات داده شوند. دورهای که از پیش از #دبستان آغاز شده باشد و به همان شیوهای که #کودک با #بهداشت دهان و دندان و نیروهای بینایی و شنوایی آشنا میشود، با بندگی انسان و جهان نسبت به پروردگار مهربانش هم آشنا شود.
#بدیهی است که #ظلم و #ستم فراگیر در جهان، ریشه در همین مسألهی بیخبری از جهان #ربوبیت دارد. این ایده و مرام در #زندگی و معاشرت اینگونه اساتید #انسانساز به وضوح دیده میشد.
🔺 تشکیل جلسات تفسیری مرحوم علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر
🔹 [ مرحوم علامه] فرمودند: من یاد ندارم در شبهای ماه #رمضان خوابیده باشم.
به خاطر دارم در ماه مبارک رمضان سالی، #تفسیر را در حدود بعد از نیمهشب، در صحن شریف #قم ترتیب دادند، به طوریکه پس از درس به #حرم مطهر مُشَرَّف شوند و برای صرف غذای سحری برگردند. بنده هم که ظرفیت لازم را نداشتم به این برنامه چند شب عمل کردم که در اثر کمخوابی و بیتوفیقی بیمار شده و از #روزه هم محروم گردیدم.
🔺 ظهور قابلیت افراد در إمتحانات الهی
🔹 #امتحانات در همهگونه امور برای ارائهی #قابلیات وجود دارد. فرمودند: روزی در حجره تدریس در خدمت مرحوم استاد [ #قاضی رحمهالله] بودیم و بحث #توحید را بیان میکردند، ناگهان سقف حجره و مدرسه طوری تکان خورد که گویا زمینلرزهای رخ میدهد. حاضران با عجله در صدد خروج از حجره بهطور ایجاد مزاحمت با یکدیگر بر آمدند! ولی بعداً با نبودن خطر بازگشت نموده و ایشان [ آیت الله قاضی رحمهالله] بعد که از جای خود تکان هم نخورده بود، فرمود: بفرمایید ای آقایان #موَّحد و آشنای با #معارف!.
🔺 از اویی و به سوی اویی!
🔹 مرحوم استاد شهید دورهی دروس #مقدمهای_بر_جهانبینی_اسلامی را به همین منظور برای نسل #جوان آماده کرده و بسیار مناسب است که در برنامهریزی های همهی دورههای #آموزشی و #فرهنگی از آن استفاده شود. در #مجموعه_آثار ایشان، جلد دوم صفحه ۸۳ به همین مسائل اصولی اشاره فرمودهاند.
«جهانبینی توحیدی یعنی درک اینکه جهان از یک مشیّت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است. جهانبینی توحیدی یعنی جهانْ «یک قطبی» و «تکمحوری» است. جهانبینی توحیدی یعنی جهانْ ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) دارد». جهان مدرسهی #انسان است و خداوند به هر انسانی بر طبق #نیّت و کوشش صحیح و درستش #پاداش میدهد. این همان مسأله مرحوم علامه در مورد منقطعالآخر و مورد لعنت قرار نگرفتن است، که همین پی بردن به "انا لله و انا الیه راجعون" و آن را سرلوحهی اعمال قرار دادن و جهاد #فرهنگی و علمی، دربارهی اینکه لحظهای از آن در هیچ عملی، در هیچ تدریسی و در هیچ قدمی فراموش نشود. درست صد در صد برعکس و بر خلاف #فرهنگ های روز ما است، که حتی در کشورهای #اسلامی سران منفور #عرب دستور #دشمنان اسلام را به خاطر چند روز عیّاشی به دیدهی پذیرش مینهند و #فلسطینیان را رها میکنند.
ص ۲
2⃣
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
⬆️ ص ۲ 2⃣ 🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی 🔹 مرحوم استاد شهی
⬆️
ص ۳
3⃣
🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه
🔹 مرحوم احمد #آرام و دانشمندانی دیگر در سالها قبل کتابی به نام #اثبات_وجود_خدا ترجمه کردند که از گفتارهای #دانشمندان درجهی یک #آمریکا است. در یکی از مقالات آن آمده است: #علم در پی #آگاهی از ماشین #طبیعت و استفاده از آن است و به سازندهی آن کاری ندارد. یعنی علوم روز بر اساس #حیوان سازیِ #انسان ها پیریزی شده است. این است یک معنای فراگیریِ جور و ستم در #دنیا که معنای #انقلاب_فرهنگی هم درست مبارزه با آن خواهد بود.
[ مرحوم علامه #طباطبایی] از اینطور توجیهات نسبت به نسل #جوان کوتاهی نمیکردند، حتی بعضی از کسانی که در #تهران - در عصر #طاغوت- #مدارس_دینی تأسیس کرده بودند، میآمدند در #قم و دروس نسبتاً #اسلامی خودشان را از ایشان استفاده میکردند که بعداً هم به صورت کتابی منتشر شد. بنابراین ایشان همهی توجهش به #اصلاحات #بشریت؛ چه #کودک، چه #نوجوان، چه #جوان و چه #اجتماع، بر اساس #توحید و #خداشناسی و اطاعت از دستورات الهی است، همان سخنیکه #مرحوم_امام هم داشتند به عنوان اینکه ما باید #وظیفه را تعقیب کنیم و در پی پیروزی نباشیم و از شکست هم دلآزرده نشویم، چون #هدف ما انجام وظیفه و #بندگی است. این را باید انقلاب فرهنگی ما، چه در #حوزه ها، چه #دانشگاه ها، چه در اجتماعات، و همچنین #صدا_و_سیما برای #بازاریان و #مردمان دیگر و #خانواده ها کاملاً جدی روشن کنند که ما وقتی میتوانیم ادعا کنیم که از #جمهوری_اسلامی بهره بردهایم و از اهداف مقدس بانیان آن و خون مقدس #شهدا قدردانی کردهایم که همهی مسایل با اساس "انا لله و انا الیه راجعون" شروع شود، ادامه یابد و ختم شود. و این مسائل در صفحات اول کتاب #المیزان مطرح شده است.
خداوند را به حق #قرآنش قسم میدهیم که این توفیق را به اجتماع ما و افراد ما مرحمت بفرماید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🔺 خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی
❔ حاج آقا خاطرهای از علامه دارید؟
🔹 #خاطره اینکه دربارهی اینکه ایشان به منازل ما چند تا #طلبه تشریف بیاورند و بعضی روزها مانند #جمعه ها ناهار هم در خدمتشان بودیم و از بیاناتشان استفاده کنیم، این مسأله بسیار جالب بود. چون آن موقع حتی اتوبوس هم در #قم ظاهراً برقرار نشده بود و ایشان با همان کفش معمولی یعنی نعلین اهل علم، راه نسبتاً طولانی منازل ما را پیاده طی میکردند و میآمدند و با خودشان هم یک نوشتهای یا دفترچهای همراه داشتند. این موضوع نشان میداد که ایشان معتقدند به اینکه #انسان باید #مدارک سخنش را قبلاً در نظر بگیرد به طور حضوری، نه اینکه از #فکر و #حافظه استفاده کند تا نکند شاید در بین سخن اشتباهی حاصل شود، ولی اگر انسان خلاصهی مطلب را در حضور داشته باشد، از خطا و اشتباه محافظت میشود. و آنوقت یک روایتی را و یا یک مطلبی را توضیح میدادند.
مثلاً در مورد همین بیتی را که ایشان میخواندند که:
اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین
این را مثلاً وقتی تفسیر میدادند، به این مطلب میرسیدند که شهرسازی و #معماری و مهندسیِ اسلامی با این طرز ساختمانهای فعلی مناسبت ندارد، چون وقتی انسان به یک ساختمان مرتب و منظمِ عالی نگاه میکند، توجهاش از آن #هدف ممکن است برگردد یا ضعیف شود و مثلاً یا تظاهر خانوادهها در مجالس، که خانوادهی یک شخص اعیانمنش یا نسبتاً مستغنی اگر زیاد به خود جواهرات و طلا داشته باشد، خویشان او که این دسترسیها را ندارند یا حاضران مجلس وقتی به منزل بر میگردند، نسبت به شوهرانشان و پدر و مادرانشان گلهمند میشوند که خانوادهی فلانی اینطور و آنطور بودند!. همین مسأله در ساختمانها باید مراعات شود. معماری و مهندسی و شهرسازی نباید بر اساس جلب #توجه زیاد افراد به جنبهی #دنیا شود و از خدا #غافل شوند و در نتیجه به کارهای خلاف یا شبه خلاف بپردازند تا درآمدشان را زیاد کنند و از #آخرت شان باقی بمانند و جدا شوند. این هم از خاطره.
ص ۳
3⃣
@seyedololama
⬇️
سیدالعلماء
⬆️ ص ۳ 3⃣ 🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه 🔹 مرحوم احمد #آرام و دانشمندانی دیگر در سالها قبل
⬆️
ص ۴
4⃣
🔺 اولین برخورد با مرحوم علامه طباطبایی
❔ اولین بار و آخرین باری که ایشان را دیدید؟
🔹 اولین بار ما در صحن #قم بودیم و طلبهای بودیم. میدیدیم که یک آقایی میآیند، ردّ میشوند و #طلاب و #دانشجویان دینی کتاب جلو میبرند و از ایشان مسألهای میپرسند. فقط این را دیدیم. ولی بعد که کمکم پرسیدیم گفتند: ایشان از علمای #تبریز هستند و از #نجف به قم آمدند و بعداً هم فهمیدیم که در مسایل #اخلاقی و #انسانسازی واردند، با ایشان که آشنا شدیم و این بنا را گذاشتیم که آن موقع در باغی با ایشان مجلس سه چهار نفری داشته باشیم و کمکم رابطه زیادتر شد و به منازل کشید و برخی شبهای #جمعه یا تعطیلی ایشان تشریف میآوردند منازل ما، گاهی روزها، گاهی هم به صرف ناهار در خدمتشان بودیم. این اواخر دیگر قسمت بنده نبود، چون از قم بیرون آمده بودم و در همین نواحی بودم که شنیدم ایشان رحلت فرمودند.
🔺 ضرورت ایجاد اشتیاق در جوانان و والدین و اساتید به منظور استفاده از تعالیم بزرگانی همچون مرحوم علامه طباطبایی
❔ یکی از درسهایی که میتوانیم از ایشان برای جوانها بگیریم چیست؟
🔹 عرض کنم که پرسش در مورد مسألهی آمادگیِ گرفتن #درس و در پی آن بودن، مشکلتر است؛ به اینکه #جوان چگونه مشتاق بشود که از فردی مثل ایشان دستوری بگیرد و آن به این است که دورهای برای #معلمین و #آموزگاران عزیز قرار دهند،- البته با خدمات مالی و #اقتصادی برایشان تا آنها فرصتی داشته باشند- که در هر سال در #تابستان و یکوقتی، در دورهای بیاموزند که چگونه نسل جوان را باید مشتاق فرمایشات اینها کرد. آنموقع وقتی این امر محقق شد، همین صفحات اول تفسیر #المیزان برای تمام #کشور کافیست و برای همهی #قانونگذاران دنیا کافیست. برای تمام نمایندگان #مجلس محترم شورا و #وزارتخانه ها و #بازاری ها کافیست که دیگر مسأله این است که "هر چه برای خدا باشد، آن به سود #انسان است و هر چه با #غفلت از خدا باشد، سودی به انسان نمیرساند". و این خاصیت و سنت الهی در جهان است. حال اگر این تفهیم شود به یک #ورزشکار، او #فکر میکند الآن #تکلیف الهی او چیست؟ و آیا آن تکالیف عمل شده یا نه؟ گاهی ممکن است که یکمرتبه ۵ سال کار ورزشیاش عقب بیفتد و امور #دینی و #معارفی اش جلو بیاید. همچنین #دانشآموز وقتیکه فهمید این دانشی که میخواهد بیاموزد، باید برای خدا باشد، باید در خدمت #بندگی خدا باشد، و وقتی نگاه میکند به #کلاس و #مدرسه و #مدیر و تنظیمات و قوانین مدرسه، گاهی میشود که باید وضعیتش را عوض کند و باید به #پدر و #مادر بگوید من اینجا نمیتوانم استفاده کنم و جای دیگری میروم. و همچنین راجع به پدر و مادر، برنامههایی که پدران و مادران را ملتفت تکالیفشان کند الآن کم است، یعنی نسبت به برنامههای #ورزشی، برنامههای رفت و آمد افراد و وقایع و حوادث دنیا که در همهی اینها، در گوشهای هم از این مسائل [بیدار کننده] یافت میشود! و حال اینکه باید #سعادت بشر را ریشهیابی کرد و سعادت #بشر را اگر دانشمندان ریشهیابی کنند به این میرسند که جهانْ، جهان خداوند است. و انسان بندهی خداوند است، و اینکه تا چقدر این #بنده دارد در این جهان به وظیفهاش عمل میکند. این باعث #انقلابی میشود که خانوادهها و ادارات و وزارتخانهها را عوض میکند، تا بلکه یک وزارتخانهای برای خصوص این امور تأسیس شود، تشخیص وظیفه بدهند، برای تشخیص وظایفی که #مرحوم_امام و مرحوم علامه #طباطبایی در پی آن بودند که #ائمه معصومین (علیهمالسلام) و #قرآن کریم دستور دادهاند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
__________
۱) [ #المیزان ج ۱ صص ۱۵-۱۶]
@seyedololama
🔺 خاطرهای از مرحوم آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی؛ ( ۱۸ #محرم الحرام ۱۴۳۱ = ۱۴ #دی ۱۳۸۸)
🔹 پس از اینکه در بحث عمومی آیتالله #بروجردی (رحمهاللهتعالی) فیض دریافت نور حضورشان دست داد، یک روز مطلبی را از علامه #حلی نقل کردند. کتاب #منتهی علامه حلی (قدسسره) را داشتم. به نظرم رسید قدری تفاوت دارد. آن را نوشتم، ولی جرأت پیش رفتن نداشتم، آن را به حضور آیت الله حاج علی آقا #صافی (رحمهاللهتعالی) دادم که ایشان به آقا عرض کنند، ولی ایشان که بنده را میشناخت و افتخار شاگردیاش را هم داشتم، معترضانه فرمود: چرا ضعف #نفس داری؟ برو پای منبر و نوشتهات را خودت تقدیم کن، بنده هم جرأت یافتم و اشکال را تقدیم کردم، آیت الله بروجردی نوشته را از بنده گرفتند و به آن ترتیب اثر دادند. حاج علی آقا صافی فرمودند: نگفتم ضعف نفس را کنار بگذار.
اینگونه برخوردها، در روح #طلبه ها آثار سازنده داشت. #استاد بیشتر تأثیر میگذارد تا #علم و #دانش استاد!.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama