فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ضرورت انقلاب فرهنگی
▪️ مظلومیت خاندان رسالت علیهمالسلام
🔹 استفاده واقعی از مجالس عزاداری
(فایل کم حجم)
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
49.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ضرورت انقلاب فرهنگی
▪️ مظلومیت خاندان رسالت علیهمالسلام
🔹 استفاده واقعی از مجالس عزاداری
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه
🔺 خلاصه شدن تمام #نعمت های بیشمار خدای متعال در فرمایش حضرت #زهرا (عليهاالسلام): «الحمدلله علی ما انعم و له الشکر علی ما الهم»
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🤲 «یا بنت رسول الله انا توجهنا واستشفعنا و توسلنا بک الی الله و قدمناکِ بین یدی حاجاتنا یا وجیهة عند الله اشفعی لنا عند الله»
🔺 اگر شفاعت زهرا سلام الله علیها در این دنیا به ما نرسد، آخرت اصلا خبری نیست. ما در شب اول قبر هیچکس را نداریم. یعنی شبی که شب اول عالم بعد از این دنیاست. چون مردم سواد دینی نداشتند از قبر و شب اول قبر تعبیر شده ولی معنایش این است که ما از این دنیای خاکی به دنیای سوم زاییده میشویم. دنیای اول رحم مادر بود، دنیای دوم این دنیاست و ما با مرگ وارد آن دنیای سوم میشویم. ما محتاجیم. محتاج دستگیری هستیم. آنجا چه احتیاجی پیدا میشود؟
🔸 فرشتهها که مأمورین خدا هستند با ما روبرو میشوند. میپرسند عمل تو در دنیا چه بود؟ چه میگوییم؟ میگوییم دلار! میگوییم اسکناس! میگوییم ساختمان سی طبقه! که برای هر طبقهاش چقدر هزینه میکنیم و چقدر اجاره میگیریم! اعمال ما اینهاست. آن وقت چه به سر ما میآورند!
🔹 ما باید هر وقت موقع انتخابات میشود یک وکلایی انتخاب کنیم که معلمهای ما باشند و این مسائل را اول در مجلس مطرح کنند که اینجا یک مجلسی است که بناست ما بیاییم بنشینیم برای سلامتی این دنیا که دنیای دوم است و آخرت که دنیای سوم است برنامهریزی و طراحی کنیم.
♦️ من نشنیدهام تا این دوره فعلی چنین چیزی مطرح شده باشد. ولی اگر ما زهرایی هستیم باید اینطور باشد. باید آقای رئیس مجلس معلم وکلا باشد. آقای رئیس جمهور معلم وزرا باشد. هرکدام از اینها معلم خانواده خودشان باشند. نه اینکه ندانند پسر و دختر کجا میروند و زیر دست چه کسی درس میخوانند. در چه فضایی هستند، یا اینکه او را به خارج بفرستیم. اینها را حساب کنیم میبینیم همینطور از زهرای مرضیه سلام الله علیها، از علی بنابیطالب علیهالسلام، از سلمان، از ابوذر هزاران کیلومتر فاصله داریم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
✳️ به مناسبت اجرای استعماری حذف حجاب به دستور رضاخان ۱۳۱۴ ه ش
🔺 درسی بسیار آموزنده و مهم از سوره عنکبوت
🔹 بعضی از سور #قرآن هست که بسیار در ساختن #فکر و #قلب و درون #انسان نقش مهمی دارد که یکی از آنها سورهی مبارکهی "عنکبوت" است که اعلام #خطر میکند برای هر انسان #مسلمانی!.
چون با یک قاطعیتی میفرماید: «أحسب الناس»؛ مردم چنین فکر میکنند که دست از سرشان برداشته خواهد شد به صِرف اینکه ما گرایش به #اسلام پیدا کردیم، ما شیعهی #علی علیهالسلام هستیم، ما #کربلا میرویم، ما سینه میزنیم، #عزاداری میکنیم!.
این چیزها درست و همهاش هم خوب، ولی پایداری یک چیز دیگری است که وقتی مشکلات پیشآمد کرد، انسان همان باشد که بود و هیچ درونش تزلزلی پیدا نشود.
در وقتی که #رضاخان بخت برگشتهی ملعون به دستور ارباب #انگلیسی خودش حکم برداشتن #حجاب را در #ایران اجرا کرد؛ خب دیدیم که چه جلساتی تشکیل شد و چه افرادی خانوادههایشان، - #زنان و #دختران- خود را آوردند در آن مجالس و با وضع بسیار بیحیایی و خیلی دور از حمیّت و مردانگی؛ و شرفشان را زیر پا گذاشتند!.
این خطر بزرگی است. این را باید توی فکرش بیفتیم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
#فاطمیه 🏴
#خطبه
🔺به مناسبت ایام فاطمیه
بنا داریم گزیدهای از بیانات حضرت استاد اعلیاللهمقامه، در شرح خطبه فدکیه بیبی دو عالم سلاماللهعلیها را خدمت اعزه تقدیم کنیم
امیدواریم مقبول درگاه صدیقه اطهر سلاماللهعلیها باشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
#فاطمیه 🏴 #خطبه 🔺به مناسبت ایام فاطمیه بنا داریم گزیدهای از بیانات حضرت استاد اعلیاللهمقامه، در
#فاطمیه 🏴
#خطبه (۱)
🔺اهمیت خطبهی حضرت زهرا سلام الله علیها
دربارهی استفاده از بیاناتی که نقل شده از حضرت زهرا (علیهاالسلام) در اول اسلام، خیلی دقت لازم است، چون در اول اسلام حضرت علی (علیهالسلام) سالها خطبهای رسماً نداشته و چند سال طول کشید تا وقتیکه نوبت به ایشان رسید و فرصتی به او دادند که آنوقت صحبت کردهاند. اما حضرت زهرا (علیهاالسلام) ۲۵ سال قبل از آن، دقیقاً بعد از رحلت پدرشان صحبت کردهاند.
پس این اول صحبتی است که در امّت بعد از پیامبر (صلی الله علیه آله وسلم) انجام گرفته میشود که مجموعاً باید مسلمانان دربارهی دیانت و سیاست و مسائل اخلاقی و اعتقادی که در این خطبه به کار رفته، تفکر کنند و از آن استفادههای اصلی و اصالتی بنمایند.
از کلمه به کلمه و جمله به جملهاش باید امت اسلامی خط بگیرد و معنا بفهمد.
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#فاطمیه 🏴 #خطبه (۱) 🔺اهمیت خطبهی حضرت زهرا سلام الله علیها دربارهی استفاده از بیاناتی که نقل ش
#فاطمیه
#خطبه (۲)
🔺 «الحمدُلله على ما اَنعمَ»
ابتدای سخن این است که: «الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ»
اگر بیایند به کسی خبر بدهند که در ملک شما، در آبادی و مزرعهی شما گنجی پیدا شد یا قناتی پیدا شد یا چاه نفتی پیدا شد و او شروع به تشکر از خدا بکند، خوب چیز تازهای نیست. چنین ثروتی یک دفعه برای آدم پیدا بشود، آدم باید به سجده بیفتد و تا آخرِ روز در سجده بماند.
اما اگر کسی پدرش از دستش گرفته شده، میخواهند اموالش را هم از او بگیرند، شوهرش را هم برکنار کردهاند و میداند که اینها مقدمه است که همه را در یک روزی قلع و قمع بکنند، قتل عام کنند و همه، حتی دختران و نوههایش هم در خطرند، اما با وجود اینها چنان حضور حقتعالی برای او "یطمئن القلوب" هست، که عین کسی که میخواهد بایستد و نعمت خدا را شکر کند، او هم شروع به شکر خدا مینماید!.
پس "الحمدلله" گفتن آن حضرت در این مورد، در سنجش و ترازو که گذاشته شود، سنگینتر از تمام شکرهایی است که ما در برابر خدا میکنیم؛ چون که شکر در مصیبت ارزش دارد.
مصیبت را یک امر جزئی دیدن و نعمت خدا را به خاطرِ این گرد و غبارهای زندگی، نادیده نگرفتن خیلی خیلی مهم است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
سیدالعلماء
#فاطمیه #خطبه (۲) 🔺 «الحمدُلله على ما اَنعمَ» ابتدای سخن این است که: «الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى م
#فاطمیه 🏴
#خطبه (۳)
🔺 شکر بر الهام الهی
«وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَى مَا أَلْهَمَ»؛ خداست که به ما الهام میدهد که موفق میشویم.
مثلاً یک انسان معصوم و متقی، صبح که بیدار میشود با ذکر خدا بیدار میشود. به قصد وضو و نماز بلند میشود. اما همین ذکر و همین توجه، نعمتی است که خدا دارد به او میدهد.
و از این جهت است که نمیشود خدا را شکر کرد. برای خاطر اینکه قصد شکر هم خودش نعمت است. ما که نه قصد داریم، نه اراده داریم، نه شخصیت داریم، نه فکر داریم، نه عقل داریم، نه شعور. همهی اینها آنی از ما گرفته بشوند، هیچی نداریم. پس اینها تمام سایهی لطف اوست که بر سر ما میافتد و ما خوبی پیدا میکنیم، بندگی پیدا میکنیم، تقوا پیدا میکنیم، آدمیت پیدا میکنیم، اخلاق پیدا میکنیم. همهی اینها میشوند نعمت، همهی اینها میشوند؛ "و له الشكرُ على ما اَلهم".
حالا ببینید که یک دختر مدرسه نرفته و فقط علوم پیامبری در وجودش کار کرده، اینطور همراه مطالب قرآنی است، کأنه دارد از او قرآن در میآید!.
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#فاطمیه 🏴
#خطبه (۴)
🔺شکر و ثنا بر نعمتهای خدای متعال
«وَ الثَّنَاءُ بِمَا قَدَّمَ مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ ابْتَدَأَهَا وَ سُبُوغِ آلَاءٍ أَسْدَاهَا وَ تَمَامِ مِنَنٍ أَوْلَاهَا»، این شکرهای ما در برابر نعمتهای ابتدائی است؛ نعمتهای فکر نکرده، نعمتهای ناخواسته که زیاد و فراوان است و از سر و روی ما میریزد.
«جَمَّ عَنِ الْإِحْصَاءِ عَدَدُهَا»؛ نمیتوانیم شمارششان را بکنیم.
«وَ نَأَى عَنِ الْجَزَاءِ أَمَدُهَا»؛ مدتشان آنقدر زیاد است که جزا بردار نیست!.
«وَ تَفَاوَتَ عَنِ الْإِدْرَاكِ أَبَدُهَا»؛ بقائشان هم همینطور از طرف دیگر. از یک طرف ازلی هستند و از یک طرف ابدی، نعمتهایت همهجا را فرا گرفته.
خب، از این معلوم میشود که او یادش رفته که برای اظهار مصیبت و ناله و گریه و اینها به مسجد آمده!. چگونه اینطور شد؟! کسی که در نعمت دارد میغلطد، آن چیست و این چیست؟ آن حالت شخصیتش است، این حالت عرَضیتش است. افراد معصوم مثل ذاتیت و عرَضِیت میمانند. ذاتشان این است که میگویند شکر و تواضع و یاد خدا، بقیهی چیزهایش، امور عَرَضی است که پیدا میشود و رفع میشود مثل سایهای که میآید و میافتد و بعد یک ساعت دیگر نیست. این حال را برایشان دارد.
🔺ظهور علاقه و اخلاص حضرت زهرا سلام الله علیها به خدای متعال
بعد از حمد و اینها که در واقع علاقه نشان دادن به خداست، آن طوری که پدر حمد میکرده و میگفته؛ در روایت دارد که وقتی پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) به مسجد میآمدند مثل اینکه دیگر کسی را نمیشناختند. او هم مثل اینکه الآن مشغول این حرفهی خدایی دارد میشود، مثل اینکه یادش رفت برای چه به مسجد آمده!.
میفرماید: «وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ» چرا شهادت میدهد؟ مگر اینجا میخواهد نماز بخواند؟ چگونه است؟ اذان میخواهد بگوید؟ نه! میفرماید: «كَلِمَةٌ جُعِلَ الْإِخْلَاصُ تَأْوِيلَهَا»، این شهادتی که من میدهم، یک شهادتی است که دارد اخلاص مرا نسبت به خداوند اظهار میدارد. چیز دیگری در من نمیگذارد، از غیر او خالصم میکند. یعنی شماها اهل تأویل "لا اله الا الله" نیستید بلکه فقط اهل ذکرش هستید. اهل "لا اله الا الله" زبانی هستید.
«و ضَمَّنَ القلوبَ مَوصُولَها»؛ آنچه که این شهادت و این کلمه، انسان را به او میرساند، جایگاهش عرش دل انسان است؛ «قلب المؤمن عرش الرحمن» این کلمه چنین نعمتی است.
«وَ أَنَارَ فِی التَّفَكُّرِ مَعْقُولهَا»؛ در فکر کردن و تأمل در این کلمه نوری قرار داده که انسان منوّر و روشن میشود.
انسان تاریک است صرف نظر از فکر خدا. روشن است با ذکر خدا، با شهادت خدا.
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#فاطمیه 🏴
#خطبه (۵)
🔺حکمت ذکر مطالب توحیدی توسط حضرت زهرا سلام الله علیها
«المُمتَنِعُ مِنَ الاَبصارِ رُؤیَتُهُ و مِنَ الاَلسُنِ صِفَتُهُ و مِنَ الاَوهامِ کِیفِیَّتُهُ، اِبتَدَعَ الاَشیاءَ لا مِن شَیءٍ کانَ قَبلَها و أَنشاَها بِلَا احْتِذَاءِ اَمثِلَةٍ امتَثَلَها، کَوَّنَها بِقُدرتِهِ و ذَرَئَها بمشیَّتِهِ.»
اینجا شروع میکند به مطالبی در این خطبه که جایش اینجا نیست. اگر کسیکه آمده جایی و میخواهد مرافعه و دعوایی را راه بیندازد و یک حقی را بگیرد، درس توحید بگوید، به او میگویند: این ها را بگذار موقع بحث و جلسه!.
اما این چه معنا دارد؟! با امت چه میخواهد بگوید؟! به کسانیکه این جلسه برایشان نقل میشود، میخواهد چه بگوید؟ میخواهد بگوید که بعد از پدر من، دیگر یاد شهادت را آن طوریکه پدر من میکرد، کسی نمیکند. نه قلبی به کار است، نه فکری به کار است، نه عقلی به کار است، همهاش بازیگری شده و واقعیت دین دارد معکوس میشود، دارد سرنگون میشود، ظرف دین دارد خالی میشود، چاه دین دارد خشک میشود، ابر دین دیگر نمیبارد، وحی که رفت، همهچیز را دارد به دنبال خودش میبرد!.
و شاید هم اشاره است به آیهای که دربارهی اعراب وارد شده: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا» ای عربهای بیابانی!؛ گرچه آنجا مدینه است و صحابه از مهاجر و انصار در مسجدند، اما به خاطر این بیانات، روشن میکند که اینها همان عربهای بیابانی حساب میشوند که خدا را نمیشناسند!؛ «قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا»؛ چرا ایمان را به خود نسبت میدهید؟!؛ «وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ» (حجرات: ۱۴) کجای دل شما جایگاه ایمان به خداست؟!
اینجا هم صحبت از قلب میکند. «و ضَمَّنَ القلوبَ مَوصُولَها و اَنارَ فی التَّفکُّرِ معقولَها»
ادامه دارد...
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#فاطمیه 🏴
#خطبه (۶)
🔺اقدام پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) برای رفع ابهامها
«ابْتَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى إِتْمَاماً لِأَمْرِهِ، وَ عَزِيمَةً عَلَى إِمْضَاءِ حُكْمِهِ، وَ إِنْفَاذاً لِمَقَادِيرِ حَتْمِهِ فَرَأَى الْأُمَمَ فِرَقاً فِی أَدْيَانِهَا عُكَّفاً عَلَى نِيرَانِهَا عَابِدَةً لِأَوْثَانِهَا مُنْكِرَةً لِلَّهِ مَعَ عِرْفَانِهَا»
ببینید بانوی اول اسلام که تنها مَدرَسش و مُدرِسش در منزلش بوده و پدرش هدایتکنندهی جهان بوده است، میفرماید: پدر من مردم را "منکرة لله" دید، "مع عرفانها" ولی عرفانش را هم در آنها دید!
این مسئله به چه صورت میشود؟!
این کلام یعنی؛ «وَ جَحَدُوا بِهَا وَ اسْتَيْقَنَتْهَا أَنْفُسُهُمْ ظُلْماً وَ عُلُوّاً» (نمل: ۱۴) که قرآن میفرماید: اینها منکر آن چیزی هستند که نمیتوانند انکارش بکنند، پس یک چیزی است که انسان اگر خوب و با انصاف و فکر در آن اندیشه کند به چیزی برخورد میکند که قابل انکار نیست. مثل واقعیت جهانی که ما در آن واقعیت، ذرههای ناپیدا هستیم. مثل دانههای شنی که در کنار دریای وجود است. این دریای وجود و هستی، دومینِ هستی نیست. این دومیپذیر هم نیست. یک چنین چیزی است. آنوقت این چیزی که نمیشود انکارش کرد را، اینها انکارش میکردند؛ یعنی زبانی انکار میکردند.
«فَأَنَارَ اللَّهُ بِأَبِی مُحَمَّدٍ صلی الله علیه وآله وسلم ظُلَمَهَا» خداوند به پدر من تنویر کرد و روشن کرد ظلمتها و تاریکیها را.
«وَ كَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَهَا». حالا ملتفت شدید این ابهام یعنی چه؟
و این مسئله را فقط حضرت زهرا و حضرت علی (علیهماالسلام) در آن دوران میفهمیدند و شاید در دنیا کسی نبوده این کلمات را بفهمد.
«وَ كَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَهَا وَ جَلَى عَنِ الْأَبْصَارِ غُمَمَهَا»؛ زنگهای چشمی و بینشی آنها را جلا داد و زدود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
#حدیث_ثقلین
🔺 راه نجات امت اسلامی با تمسک به حدیث شریف ثقلین
بسم الله الرحمن الرحیم
حدیثی که قبلاً از #داستان_راستان [ ج ۲ صص ۲۳۵_۲۳۶] نقل کردیم که از #پیغمبر اکرم (صلی الله علیه وآله) سؤال شد که اگر جنازهای باید تشییع شود و در همان موقع مجلس علمی برپاست که حضور در آن مجلس با تشییع آن جنازه به صورت همزمان امکان ندارد، چه باید کرد؟ طبق این حدیث حضرت فرمودند: اگر کسی هست که جنازه را به سامان برساند، مجلس #علم و دانش ـ که منظور دانش #دینی است - از هزار #تشییع_جنازه و #عیادت_مریض و #حج و #عمره و کارهای بسیار نیکو، فضیلت بسیار بیشتری دارد و برتر است.
🔹این مسئلهای که در این حدیث بیان شده برای کسانیکه این فتنههای امروز ما را ندیده بودند، مسئلهی مشکلی بود که چطور میشود که #انسان در یک مجلس در حضور یک #عالم، حضور پیدا کند و این حضور یافتن این همه #فضیلت داشته باشد. لکن این فتنهای که اخیراً پیدا شد [پیدایش گروههای تکفیری همچون #داعش ] و #دشمنان اسلام از #جهل و #نادانی مسلمانان بهترین استفاده را بردند و خود #مسلمانان را مجهّز کرده و به جان مسلمانان و #مردم دیگر انداختند و خودشان به تماشا نشستند؛ این نشان داد که مشکل #بشریت دوری از تعالیم #قرآن کریم و فرمایشات #معصومین (علیهمالسلام) است و حدیث #ثقلین که اول وصیت #مرحوم_امام (رحمه الله) هم هست، ناظر به همین مطلب است که یک #پیامبری برانگیخته و مبعوث شد، در حالیکه عمر کمی داشت؛ فرمود که: من بعد از خود دو چیز سنگینقیمت و سنگینوزن باقی میگذارم و روز حساب و کتاب #قیامت از شما خواهم پرسید که با این دو چه کردید؟!.
این همین مسئله است که حضور در مجلس علم را روشن میکند. چون ممکن است بعضی بگویند علم #دبیرستان و #دانشگاه هم علم است؛ نه اینها امور #زندگی است و امور زندگی برای #رفاه زندگی است. آنچه انسان را انسان میکند و #دنیا را از هرج و مرج و #کشتار و #فتنه ، #نجات میدهد در دانشگاه نیست بلکه در دین است، در حدیث ثقلین است. و لذا تمام #اساتید دانشگاه و سایر مناصب بالای اجتماع، وزرا، وکلا، همه به این دین و تعالیم و داشتن یک #عالم_ربانی نیازمندند و اگر این #انقلاب هیچگاه یک عالم ربانی نداشت، این موفقیت نصیبش نمیشد.
🔹 از آنجا که این انقلاب بعد از زمان #طاغوت پیدا شد و زندگی مردم، طبق برنامهی زندگی طاغوتیان بود، تاکنون موفق نشدهاند که این مسئله را اجرا کنند که برای هر #مسلمانی از #وکیل و #وزیر و #بازاری و #تاجر و #مخترع و #دانشمند_هستهای و همه، تبیین و پیاده کنند که این علم است که نجاتبخش است و اگر نباشد زندگیشان زیانبخش میشود. این را نتوانستند به صورت قانونی برقرار کنند. تنها مرحوم استاد #مطهری در رسالهی #علل_گرایش_به_مادیگری که در زمان طاغوت نوشته، یک جمله کوتاه دارد در صفحهی ۶۷ که میفرماید: «اصول عقاید مذهبی اجباراً باید آزادانه مورد تحقیق واقع شود وگرنه با روح مذهب که هدایت و راهنمایی است، منافی است»؛ یعنی ما حدیث ثقلین و مذهب #شیعه و #عترت و قرآن را قبول کردهایم ولی به شرط اینکه تحقیقات ما همراهش باشد. تحقیقات جزء برنامه باشد همانطور که در برنامهی اجباری #پیش_دبستانی ها، #دبستان ها، دبیرستانها و دانشگاهها، تدریس #هندسه و حساب و #فیزیک و #طب اجباری است و بدون تدریس آنها و تشکیل کلاس و امتحان از آنها، #مدرک داده نمیشود؛ باید فهم و #شعور دینی هم همینطور باشد. و این کلمهی «اجبار» با کلمهی «آزادانه» در این جمله جمع شده؛ #اجبار در اینجا یعنی باید جزء برنامه باشد، نمره داشته باشد، استاد داشته باشد، رفوزه داشته باشد، مدرک باشد و #آزادانه هم در اینجا یعنی مانند حساب و هندسه روی فهم باشد، نه از روی #تقلید. هیچ علمی با تقلید نمیسازد. باید آزادانه #فکر هر مسلمانی دربارهی مسائل مذهبش کار کند و در فکر و مغزش مؤثر باشد که من #بنده خدای جهانم و جهان خدا دارد و #انبیا دارد، که آخرین آنها دین #اسلام را آورده که از حدود ۱۴ قرن قبل تاکنون بدون اینکه بررسی عالمانه و #تحقیق در آن شود نمیتوانست دوام بیاورد. با زحمات علمای ربانی و همین #طلبه هایی که به دنبال علم واقعی هستند و #مجاهده میکنند در زندگی طلبگی برای آن، این علم برقرار گردیده و پخش شده و تا به حال به دست ما رسیده است.
۹۳/۳/۱۵=۷ #شعبان المعظم ۱۴۳۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
______
📄 در ادامه دو فایل از دو رسالهی مختصر پیرامون حدیث ثقلین و سند و متن آن، که مورد سفارش از سوی مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی بود، بهمنظور مطالعه خدمت کاربران محترم پیرامون ارائه میگردد.
👇👇👇
رسالهی حدیث ثقلین شیخ قوامالدین وشنوهای-@seyedololama.docx
79.7K
📄 رسالهی حدیث ثقلین شیخ قوامالدین وشنوهای* رحمهالله
🔹 حديث #ثقلين بايد در همهی منازل باشد.
در زمان مرحوم آيت الله #بروجردی در #مصر مجمعی برای #تقریب_مذاهب تشکیل شد.
مرحوم آقای بروجردی به یکی از فضلا [شیخ قوامالدین #وشنوهای ] فرمود حدیث "ثقلین" را از مدارک قطعی تهیه کند و به مصر بفرستد.
آنها هم پاسخ دادند که ما هم این حدیث را ردّ نمیکنیم.
پس چون حتى آنها هم اين حديث قبول دارند؛ باید در همهی خانهها این #حدیث را پیدا کرد. حدیث #ثقلین لازمهی #تفقه_در_دین است.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
ترجمهی رساله حدیث ثقلین شیخ محمد واعظ خراسانی-@seyedololama.docx
51.6K
📄 ترجمهی رسالهی حدیث ثقلین شیخ محمد #واعظ_خراسانی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه 🏴
🔺 «... عن أخيه الحسن بن علي بن أبي طالب: قال: رأيت امي فاطمة قامت في محرابها ليلة جمعتها فلم تزل راكعة ساجدة حتى اتضح عمود الصبح وسمعتها تدعو للمؤمنين والمؤمنات وتسميهم وتكثر الدعاء لهم، ولا تدعو لنفسها بشئ، فقلت لها: يا اماه لم لا تدعين لنفسك كما تدعين لغيرك؟ فقالت: يا بني! الجار ثم الدار.»¹
🔹 برداشتهایی از روایت امام #حسن علیهالسلام از #دعا کردن حضرت #زهرا علیهاالسلام برای #مؤمنین در شب #جمعه
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_________
۱) #بحارالانوار ج۴۳ صص۸۱-۸۲
@seyedololama
🔺 همزمان با حلول ماه جمادی الثانی
📖 #مفاتیح_الجنان : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز بهجا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتىاش را در آن ماه از خدا خريده است.
و از بعضى روايات استفاده میشود، كه پس از نماز بخواند:
🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( #هود علیهالسلام:۶)
🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( #یونس علیهالسلام:۱۰۷)
🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( #طلاق :۷)
🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( #کهف :۳۹)
🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( #آل_عمران :۱۷۳)
🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( #غافر :۴۴)
🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( #انبیاء علیهمالسلام:۸۷)
🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( #قصص :۲۴)
🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( #انبیاء علیهمالسلام:۸۹)
التماس دعا
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فاطمیه
🏴 اهمیت #توسل به حضرت #زهرا سلام الله علیها
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama