eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
706 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 سعی کنیم که علاقه‌ی به غیر خدا را کم‌کم [از دل بیرون کنیم] در عرض پنجاه سال، نه این‌که در عرض امسال این کلاس را بگذرانیم، فردا کلاس دیگر را. بعضی‌ها می‌آیند سؤال می‌کنند، مثل این‌که می‌خواهند مثلاً یک چیزی را امسال یاد بگیرند و تمام کنند، سال دیگر آن‌جور، می‌گویند: نمی‌شود. نشد، دیر شد، فلان شد. نه آقا این حرف‌ها نیست! شما بیست سال زحمت بکش که حب دنیا از دلت برود بیرون، ببین می‌شود؟ خدای نخواسته اهل ریا هستی، ریا از دلت برود. اهل بخل هستی، بخل از دلت برود. اصلاً این دبستان دنیا را خدا برای این چیزها آفریده، نه برای چیزهای دیگر. تهیه‌ی مال و حقوق و این‌ها مثل علفی می‌ماند که برّه‌ها استفاده می‌کنند. این‌ها که قیمتی ندارد! زندگی که چندتا بچه انسان دارد و این‌ها مثل چند تا برّه است که یک گوسفند دارد. این‌ها که چیزی حساب نمی‌شود. ✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 اگر در کتاب شریف "نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی" مرحوم آیت الله مهدوی کنی نگاه کنید چند جا نام ریاضت برده شده و به دانشجوهای‌شان فرموده که انسان با ریاضت باید دینش را اصلاح کند. ریاضت در اسلام یعنی تحمل مشکلات نه اینکه نشستن به گوشه‌ای و مانند هندوها کارهایی انجام دادن که مدرکی صحیح ندارد، ولی این [ریاضت در اسلام] مدرک دارد؛ چون حضرت علی علیه‌السلام هم در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ»؛ مردم به سه قسم تقسیم می‌شوند. «عَالِمٌ‏ رَبَّانِيٌ‏»؛ عالم ربانی. «وَ مُتَعَلِّمٌ‏ عَلَى‏ سَبِيلِ‏ نَجَاةٍ»؛ یعنی شاگرد عالم ربانی که می‌خواهد خودش را از جهل و تاریکی نجات دهد یا مردم زمان خودش را از جهل و نادانی نجات بدهد. این نجات دادن یعنی ریاضت. پس ریاضت اسلامی در قسمت علمی همین است. 🔹 بعد که گردیدند و جستجو کردند و اموال خرج کردند و سفرها رفتند، آن‌وقت نوبت به ریاضت عملی می‌رسد. چون مطالبی را می‌فهمند که مردم نمی‌دانند. در نتیجه منفور مردم می‌شوند و در ملت خودشان، شهر خودشان مورد آزار قرار می‌گیرند. این‌ها همه می‌شود ریاضت. پس ما یک ریاضتی داریم که خیلی هم مهم است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‍ 🔺 کسب معرفت و شناخت و محبت الهی 🔹 ما باید هدف‌مان را این قرار دهیم که تا آخرین نفس در راه تمکن دادن و جای‌گیر کردن معرفت الهی و محبت الهی در وجود خودمان کار کنیم و بدانیم که این امر یک چیزی نیست که با تحصیلات درست شود، با عبادات درست شود. همه‌ی این‌ها اجزای این کارند، ولی کافی نیستند. باید توسل، ناله، فریاد، خدمت به خلق، احسان‌ها، و هر چه که قابل انجام است، انجام دهیم، شاید یک بویی از این مسائل بیریم. در مناجات شعبانیه یک جمله‌اش هست که خدایا من مأیوس نیستم که در مسأله‌ای که عمرم را در آن صرف کردم مرا محروم کنی. عمر انسان اگر بخواهد عمر گربه و موش حساب نشود، آن چیزی است که در این راه خرج می‌شود. از وقتی می‌فهمد خدا دارد و او را نمی‌شناسد، باید در جاده‌ی شناخت او تا دم مرگ بیافتد. حالا هر چه قسمتش شد، شد؛ دیگر این تقدیرات دست ما نیست. ما نمی‌دانیم پیش خدا چه ارزشی داریم و اعمال ما نزد او چه ارزشی دارند و چه نتیجه‌ای بر آن‌ها بار می‌شود. برنامه این است. ۸۲.۱.۲۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نمونه‌ای زیبا و دل‌نشین از ظرائف رفتاری و گفتاریِ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، در پاسخ به سؤالاتی که از ایشان می‌شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 حالات ملا فتحعلی سلطان‌آبادی 🔹 حاجی نوری شاگرد مرحوم آخوند ملافتحعلی سلطان‌آبادی، در شرح حال ایشان نوشته که ایشان نقل کرده که به خاطر اینکه زوّاری که می‌آیند از اراک می‌گذرند تا به کربلا بروند، آب داشته باشند؛ بنا گذاشتیم در سر راه مثلاً سر جاده یک آب‌انبار بسازیم. دست به کار که شدیم، مردم مثلاً مسجد و اینها گفتند که ما تصمیم داریم به مشهد مشرف بشویم، شما هم با ما بیا. آن موقع مشهد رفتن با قافله و بابان سواری و اینها کار خیلی مهمی بود و شاید بیست روز تا یک ماه طول می‌کشید. در راه هم خطر بود، حمله‌ی دشمنان و دزدها و مخصوصاً ترکمن‌ها که دشمن بودند و زوار را می‌کشتند و گاهی مالشان را هم غارت می‌کردند. خلاصه تا حالا یک چنین پیشامدی برایشان نکرده بود که عده‌ای بخواهند بروند آنها هم بخواهند کسی را مهمان کنند. با وجود اینها به ما گفتند اگر شما بروید ساختن این آب‌انبار هم تعطیل می‌شود. من ترجیح دادم که بمانم. به آنها گفتم نه! شما بروید، من کار دارم. بعد شب در خواب دیدم که به مشهد مشرف شده‌ام، و آمدم به زیارت بروم، دیدم آن‌قدر جمعیت است که درها را بستند و کسی را راه نمی‌دهند. کسی بیرون آمد و گفت ملافتحعلی سلطان آبادی با یک نفر دیگر، این دو نفر بیایند داخل. در را باز کردند و ما رفتیم حضرت رضا (علیه‌السلام) را زیارت کردیم و کارهای‌مان را کردیم و بیرون آمدیم. مردم هم همین‌طور پشت در بودند. به قدری که آمدم دیدم قافله خودمان که از اراک می‌آیند تازه رسیده‌اند و تا ما را دیدند گفتند، کِی آمدی؟ گفتم من امشب رسیدم و بیدار شدم. پس بنابراین مرحوم ملافتحعلی چنین آدمی بود که قبل از اینکه آنها به زیارت بروند ایشان زیارتشان را کرده. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 حالات ملا فتحعلی سلطان‌آبادی 🔹 حاجی نوری شاگرد مرحوم آخوند ملافتحعلی سلطان‌آبادی، در شرح حال ایشا
🔺 آقای حکیم در کتاب اصولشان نوشتند که برای من نقل کردند با چند تن از مراجع وقت و علما، خدمت آخوند ملافتحعلی سلطان آبادی می‌رفتیم. مرحوم ملافتحعلی آن‌وقت در نجف تفسیر قرآن می‌گفتند. آن‌وقت آقای حکیم از قول بعضی از مراجع وقت نقل کرده که ما به جلسه‌ی تفسیر ایشان می‌رفتیم و می‌دیدیم آیه‌ای را دارد تفسیر می‌کند. با اینکه خیلی وقت بود که آن آیه را می‌خواندیم، اما این معنایی که ایشان داشت می‌کرد به نظر ما نیامده بود و حق هم با ایشان بود. و می‌دیدیم تفسیری که ایشان از آن آیه دارد می‌کند، درست است و به نظرمان هم نیامده بود. رفتیم فردا آمدیم دیدیم باز هم همین آیه را به یک معنای دیگر دارد تفسیر می‌کند که به راستی هم آیه همین معنا را می‌دهد که غیر از آن معنای دیروز است. ما قبلاً تا حدود یک ماه نمی‌فهمیدیم آیه‌ای ۳۰ تفسیر داشته باشد که معنای هر تفسیر با تفسیر دیگر متفاوت باشد. همه‌اش را هم وقتی آدم گوش می‌کند می‌گوید آیه همین را دارد می‌گوید. اینها علومی است که خدا به بعضی‌ها می‌دهد و سابقاً می‌داده و حالا ما نمی‌دانیم که چه کارهایی کردیم که خیلی از امثال بنده محروم شدند. شما می‌خواهید وارد چنین دریایی شوید. می‌خواهید موج شما را غرق نکند، شما را بیرون نیندازد، بلکه قابلیت پیدا کنید، استفاده کنید. کتاب و سنت معنایش این است؛ نه اینکه چند کلاس دبیرستان رفتیم درس، حالا هم آمده‌ایم مدرسه‌ی فلان، چهار سال هم اینجا می‌خواهیم درس بخوانیم. این دو در یک ردیف نیست. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
✅ معنای طلبگی ♦️ ما می‌خواهیم ده سال پانزده سال در حوزه باشیم به شرطی که این چیزها از اول در گوش ما خوانده شده باشد و برای آن هر کسی به مقتضای استطاعت و وضع خودش برنامه‌ریزی کرده باشد: من اول در ساعت فلان بیدار می‌شوم، بعد چه می‌کنم؟ معلوم باشد. یک: طهارت و فلان. دو: نافله شب. سه: چند آیه تلاوت قرآن. چهار: شرکت در یک مجلس ولو دو نفر سه نفره‌، تذکراتی که کمک می‌کند به اینکه این دانش به عمل برسد، نیرو می‌دهد قدرت می‌دهد تکان می‌دهد خواب غفلت را برطرف می‌کند. 🔹 دیگر من بیشتر از این قدرت ندارم که به شما برادران و عزیزان و فرزندان مطلب را حالی کنم که اگر تا حالا در فکر این برنامه‌ریزی تربیتی نبودید، توبه کنید و بنشینید برای خودتان- یا با استاد یا بی‌استاد یا با رفیق یا تنهایی- برنامه‌ریزی کنید؛ اگر برنامه‌ریزی شد ممکن است روز اول و دوم بر خلافش رفتار کنید، یادتان برود، اشکال ندارد دوباره سه‌باره که کم کم جا بیفتد در کار شما. شما طلبه‌ی دینی بشوید و مشغول تربیت خودتان بشوید. ابتدایش آن‌قدر مشکل است... برای اینکه انسان عادت کرده که از حجره در بیاید و یکی به‌ او برسد و با هم صحبت کنند. اصلاً فکر نمی‌کردند که همدیگر را می‌بینند که شرکت کنند در یک مطالعه‌ای. فوری صحبت می‌کنند... او می‌گوید فلان روزنامه را دیدی؟ او می‌گوید آره، این‌طور نوشته بود... بعد او هم دنبالش را می‌گیرد؛ همین‌طور نیم ساعت یک ساعت وقت می‌گذرد. ❗️ همه‌ی این‌ها به حساب تربیت، گناه است. چون بنا بود ما خودمان را تربیت کنیم اما حال داریم از دست می‌دهیم رشته را... ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 نصرت و پیروزی‌ها اقسامی دارد، پیروزی انسان بر شیطان درون خودش که سرکشی می‌کند، و انسان را به کارهایی که خدا راضی نیست وادار می‌کند. وقتی انسان توانست جلوی آن را بگیرد این یک پیروزی است ، فلذا فرموده‌اند: هر روز صبح فرصتی بگذار که با خود شرط و شروط کنی که من امروز را به عنوان یک نعمت می‌خواهم از خدا بگیرم، نگذار که این نعمت به زحمت و نقمت من تبدیل شود. انسان با این تعهدی که کرده هرجا می‌رود ، اداره، تجارت و... در فکر این است که: من همراهم یک دشمنی هست که نمی‌گذارد به وظایفم در محضر خدای خودم عمل کنم. و هر نَفَسی که می‌کشد باید از خداوند کمک بگیرد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معنای : «یا اخوانى! ما الحیاة الدنیا إلّا لعب و لهو، و إنّ الدار الآخرة لهى الحیوان و لا وظیفة للانسان فى ادون حیاتیه إن کان انساناً إلّا التجهّز للاخرى»؛ [ مقدمه‌ی مرحوم علامه طباطبایی بر کتاب شریف ] ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ الحرام ۱۴۰۲=۲۴ ۱۳۶۰) بسم الله الرحمن الرحیم "و صلی الله علی اشرف انبیائه و خاتم اوصیائه، صلی الله علیهم اجمعین" 🔺 برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔹 از برکات حرم مطهر (علیهم‌السلام)؛ شهر مقدس ، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله و تأسیس علمیه‌ی قم در آن و مهاجرت آیت الله و سپس ادامه‌ی حوزه و طلوع شخصیت‌هایی مانند راحل و مرحوم علامه می‌باشد. 🔺 اثرات جلسات معارفی و شروع استفاده از مرحوم علامه طباطبایی 🔹 جلسات و هشداردهنده‌ی مرحوم امام و دیگر اساتید؛ امثال مرحوم استاد شهید و دیگر بزرگان را بسیار آمادگی داد که در جستجوی هر چه بیشتر اساتید باشند. ولذا استاد شهید در سفری به با استاد ؛ مرحوم حاج میرزا علی آقای برخورد کرده و اعتراف کردند که ما با استفاده از آن بزرگوار موفق به شناخت نهج‌البلاغه شدیم و ای کاش ما توفیق شناخت را نیز پیدا کنیم. این خواست و عطش نیز به وسیله‌ی مرحوم علامه طباطبایی (رضی‌الله‌عنه) از الطاف خاصه‌ی الهی برآورده شد و ما طلاب ابتدایی نیز بحمدالله تعالی از این خرمن فیض اگر نه گندم ولی به کاهی رسیدیم و ابتداً -در اثر نداشتن مکان مناسبی- قرار شد روزها در باغی که نزدیک منزل ایشان بود از بیانات تفسیری و اخلاقی ایشان استفاده کنیم. 🔺 بیداری از خواب غفلت و بندگیِ خدای متعال؛ اساس تعلیمات مرحومین قاضی و طباطبایی؛ نقش اساسیِ روایات در تفسیر المیزان 🔹 اساس تعلیمات و تدریسات ایشان که از استاد عالی مقام‌شان مرحوم کسب شده بود، دست‌گیری و دادن و از خواب و توجیه آنان به سوی بندگی و صرف چند روزه‌ی عمر در الهی بود، به طوری‌که تمامی لحظات زندگی حتی برای کسب امور معیشتی یا اداره‌ی پست‌ها و مقام‌ها و یا تشکیل خانواده، دارای بُعد و جنبه‌ی بندگی باشد، آن‌گونه که در ابتدای سوره‌ی در صفحات اول فرموده‌اند: «أن الله سبحانه بیَّن فی مواضع من كلامه: أنَّ ما ليس لوجهه الكريم هالك باطل، و أنه: سيقدم إلى كل عمل عملوه مما ليس لوجهه الكريم، فيجعله هباء منثورا، و يحبط ما صنعوا و يبطل ما كانوا يعملون، و أنه لا بقاء لشی‌ء إلّا وجهه الكريم، فما عمل لوجهه الكريم و صنع باسمه هو الذی يبقى و لا يفنى، و كل أمر من الأمور إنما نصيبه من البقاء بقدر ما لله فيه نصيب، و هذا هو الذی يفيده ما رواه الفريقان‌ عن‌ النبی صلی‌الله‌علیه‌وآله أنه قال: (كل أمر ذی بال لم يبدأ فيه باسم الله فهو أبتر الحديث‌). و الأبتر هو المنقطع الآخر، فالأنسب أن متعلق الباء فی البسملة أبتدئ بالمعنى الذی ذكرناه»¹؛ ایشان درباره‌ی این‌که اولین آیه‌ی سوره‌ی مبارکه‌ی فاتحه که اولین سوره‌ی قرآن است و با آیه‌ی شریفه‌ی "بسم الله" آغاز می‌شود، مطرح می‌کنند که آیا این "باء" به چه فعلی یا اسمی - طبق قاعده‌ی عربیت و ادبیات عرب- تعَلُّق دارد؟ ایشان انتخاب فرمودند به این‌که به فعل "أبتَدِءُ" بر می‌گردد یعنی من ابتدا می‌کنم به نام خداوند بخشاینده‌ی مهربان. در صورتی‌که شاید مفسرین و لغت‌شناسانِ‌ دیگر این‌طور نگفته باشند، ولی ایشان در این مسأله که اولین مسأله‌ی تفسیرشان بود، از یک نبوی متابعت کرده‌اند که آن روایت این است که اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرموده‌اند: هر کار مهمی که به نام خداوند ابتدا نشود، انقطاع خواهد یافت، بریده خواهد شد و به سود نخواهد رسید. بنابراین ایشان هم معناً و هم لفظاً اول استفاده‌شان از روایت بوده است و این مطلبی است که شخصاً بنده از ایشان شنیدم و کمتر کسی درباره‌ی تفسیر "المیزان" این مطلب را یادآوری کرده که این تفسیر بسیار ارزنده، طرز استفاده‌اش از با سایر هیچ فرقی ندارد، منتها آن‌ها آیه را بیان می‌کنند و در تفسیرش روایت می‌آورند، ولی ایشان اول به روایات رجوع می‌کند و مطلب آیه را که از روایات به دست آورد، طوری تنظیم می‌کنند که با روایات تطبیق شود و روایاتش هم در آخر ذکر شود تا این افراط و تفریطی که در برخی محدثین و غیر آن‌ها پیدا شده، که قرآن کریم جز با روایات نباید تفسیر شود، این افراط و تفریط جلویش گرفته شود، ولی رهنمودشان را از روایات گرفته‌اند و بهترین شاهد همین مسأله است و از خود ایشان هم - در وقتی‌که خدمت‌شان بودم- شنیدم که فرمود: اگر روایات نبود من در تفسیر چیزی نمی‌فهمیدم. این مطلب ای کاش تکرار می‌شد تا مردم بدانند که برکات تفسیر "المیزان" برکات روایات اطهار (علیهم‌السلام) است. ص ۱ 1⃣ @seyedololama ⬇️