eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 نیاز کودک به سرپرست من در سن 7-8 سالگی به درد یتیمی مبتلا شدم و به قول سعدی فاقد سرپرست گوشمال گشتم. سعدی در بوستان به زیبایی به لزوم وجود گوشمال برای هر فرد و خانواده و اجتماع اشاره نموده است: همی یادم آید ز عهد صغر کی عیدی برون آمدم با پدر به بازیچه مشغول مردم شدم در آشوب خلق از پدر گم شدم برآوردم از بی قراری خروش پدر ناگهانم بمالید گوش... بنده از بازماندگانم درخواست دارم این اشعار سعدی را تکثیر کنند و به مسئولین حوزوی-فرهنگی-اجتماعی بفرستند و توجه به آن را برنامه خانه و خانواده خود قرار دهند و ابتلا و اعتیاد کودکان را به وسایل سمعی و بصری، درد جامعه و خانواده دانسته به هر شکل ممکن درصدد اصلاح باشند و نومیدی را ترک کنند.  ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 به مناسبت سال روز تصویب قانون اساسی ✅ وقتی حکومتی تشکیل شد و بنای آن براساس چند چیز از قبیل ایمان به خدا، به پیامبر، وحی و کتاب الهی، ائمه اثنی‌ عشر و قبر و قیامت و... شد [مفاد قانون دوم اساسی]، در این صورت جای بسی تعجب است که عده‌ای از روشنفکران فرهنگی و حتی وُکلای مجلس و شورای انقلاب فرهنگی در این مورد فعالیتی انجام ندهند! ✅ درحالی که اول اقدام‌شان باید این باشد که وقتی در قانون اساسی ذکر شد که بنا و اساس این جمهوری بر پایه ایمان به چند مسئله عقیدتی است، این ایمان چگونه باید تحصیل شود؟ چگونه باید از این عقاید دفاع شود؟ ✅ جای بسی تأسف است که هر چیزی در مملکت ما وزارتخانه دارد از قبیل بهداشت، مسکن، حج و زیارت، اقتصاد، ورزش و غیره اما در این مورد هیچ توجهی صورت نپذیرفته است. [یعنی چه ارگان یا وزارتخانه‌ای متکفّل اجرای قانون دوم اساسی است؟]. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 بنده یعنی چه؟ 🔹 اگر مثلاً صدام ما را اسیر می‌کرد و به ما غذای نپخته می‌داد، یا می‌گفت فلان کار را باید بکنی، خب معلوم بود ما انجام می‌دادیم. پس ما در آن‌جا در پوشش اسارت بودیم و از خود چیزی نداشتیم، وگرنه اگر از خود چیزی داشتیم این کارها را نمی‌کردیم. عبودیت هم یک چنین چیزی است، یعنی انسان در برابر خداوند است در زندگی‌اش! از صبح که بلند می‌شود یک اسیر است. اصلاً بنده، یعنی یک اسیر، یک فرمانبر. اما در ما چیزی که نیست همین حرف‌هاست. ما آدمِ آزادی هستیم، برای خودمان مستقل هستیم. این روش ما و این ارتکازات ما که در ما حاکم است و ما را می‌گرداند و می‌چرخاند و حرف می‌زنیم و شوخی می‌کنیم و بازی می‌کنیم و پول در می‌آوریم و پول خرج می‌کنیم و خانه می‌خریم و ازدواج می‌کنیم، این‌ها تحت پوشش عبودیت نیست!. بشر، انسان و مسلمان همیشه باید در حال اسارت باشد و بداند که در کشور خودش نیست، این لباسی که من پوشیده‌ام، برای خودم نیست، این غذایی که از نانوایی می‌خرم، همه‌اش در حال اسارت خداست. نان خورم، بنده‌ام، بنده اصلاً یعنی همین چیزها. بنده یعنی کسی که هیچ چیز مال خودش نیست، هر چیزی که به او می‌دهند، این مدام فکر می‌کند که خوب من این را باید چه کارش بکنم؟ الآن یک نفر هم مراقب من است که من این را چه کار می‌کنم؟ این پول مال من نیست، این مقام، این عبا، این عمامه، این‌ها همه‌اش صاحب دارد و من بنده و عبد او هستم! ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🗓 سالروز وقوع جنگ جمل؛ (۱۰ جمادی الاولی ۳۶ ه ق) 🔹 فرموده‌اند: «مَن قالَ لا اله الا الله مُخلِصاً وجبَت لهُ الجَنَّة»؛ هر کس باید این جمله "ﻻ اﻟﻠﻪ اﻻ اﻟﻠﻪ" را در درون روح خودش حکومت بدهد و به چیزهای دیگر اعتنا نکند؛ به طوری‌که من بنده‌ی چیز دیگری غیر از خدای جهان نیستم و اﻳﻦ اﻣﺮ وادارش کند که از گناه بپرهیزد، ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮ اﻭ ﻭاﺟﺐ میﺷﻮﺩ؛ چون بندگی با گناه نمی‌سازد، با بی خدایی نمی‌سازد، با آزادی حیوانی نمی‌سازد. بنابراین ما عقایدمان از این کلمه مبارکه تشکیل می‌شود. به قدری این مسئله در نظر مولا علی علیه‌السلام اهمیت داشت که در حین جنگ یک نفر از مردم بادیه نشین آن‌جا آمد و گفت: من از حضرت سؤالی دارم. گفتند: بیا. ولی وقتی گوش دادند دیدند مسئله‌ای که او دارد طرح می‌کند به جنگ و مسئله روز مربوط نیست!. ❔«أتَقُولُ اَنَّ اللهَ واحِدٌ؟»؛ یا علی! شما معتقدید که خداوند یگانه است؟ گفتند: ای بنده خدا! این‌جا که جای این صحبت‌ها نبود که تو بیایی امام علیه‌السلام را مشغول کنی! امام علیه‌السلام حواسش به جنگ است. حضرت جلویشان را گرفت و فرمود: ما این جنگ را هم به خاطر همین‌که این مرد پرسیده انجام می‌دهیم.! یعنی چه؟ مگر طلحه و زبیر از مسئله‌ی اساسی اسلام فاصله گرفته‌اند؟! آری! این‌ها به خاطر این‌که امام علی علیه‌السلام بعد از خلافتش جلوی پخش پول‌های دولتی را گرفت و فرمود: من طرز کار خلفای قبلی را قبول ندارم و من طور دیگری بیت المال را تقسیم می‌کنم، دیدند که مثلاً اگر روزی صد هزار درهم به این‌ها می‌رسید، حالا باید ۵ ﺩﺭﻫﻢ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ!. خوب این باغ ها را که آب دهد؟ این گوسفندها را که نگهداری کند؟ این اسب‌هایی را که ما تهیه کردیم، بودجه لازم دارند! این که نمی‌شود! این‌جا معلوم شد کلمه "لا اله الا الله" که پیامبر فرموده در دل‌ها به طور خالص رخنه ننموده!. حالا حضرت می‌فرماید: ما باید این جنگ را برای همین بکنیم. شما جلوی این شخص را گرفته‌اید که من به او پاسخی ندهم، چون راجع به جنگ صحبت نکرده؟ نه! این راجع به اصل جنگ صحبت کرده. چون اصل جنگ این است که خدا فراموش شده و اسب و گاو و مزرعه جای خدا در دل ها وارد شده!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
‍ 📿 تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام 🔹 احتمالاً شنیده‌اید و إن‌شاءالله عمل نيز نموده‌اید، ولی باز هم توجه بفرماييد که تسبيحات حضرت زهرا عليهاالسلام دارای اهمیت بالایی است؛ چون حضرت زهرا عليهاالسلام در منزل دچار تنهایی و بی‌معاونتی بود، و کارهای خانه در آن زمان کارهای سختی بود، مثلاً یکی از کارها اين بود که بايد جو را با دسداس خُرد می‌کردند و آرد درست می‌کردند و نان می‌پختند و کارهای سخت ديگر، و لذا دست مبارکشان تاول زده بود. حضرت علی علیه‌السلام هم طاقت نياورد و فرمودند: خدمت رسول الله برو و از ايشان بخواه که معاونی برای شما بفرستد؛ زيرا حضرت می‌توانستند کسی را بفرستند که کمک دخترشان باشد، لذا حضرت زهرا آمد در مسجد، اما ديد که بيگانه نشسته و خجالت کشيد که با پدر صحبت کند و برگشت. رسول الله فهميدند که دخترشان کاری داشته، لذا خودشان تشريف آوردند و فرمودند: چه کاری داشتی؟ باز هم حضرت زهرا چیزی نگفتند، حضرت علی علیه‌السلام گفتند: من او را فرستاده بودم، زيرا برای مشکلات زندگی کمکی لازم دارد. حضرت به خاطر این‌که وضع مسلمانان هم توأم با ناراحتی بود و نمی‌خواست که خود و خانواده‌اش بهتر از وضع مردم فقير آن روز باشند، فرمود: من عملی به تو ياد می‌دهم که اگر آن را انجام دهی از هر کمکی برای تو بهتر است، وقتی خواستی بخوابی، ۳۴ مرتبه "الله اکبر،" ۳۳ مرتبه "الحمدلله" و ۳۳ مرتبه "سبحان الله" بگو، و اين بهتر از يک همکار در منزل به کمکت می‌آید، حضرت زهرا هم خوشحال شدند. 🔺 ما اين مطلب را می‌خوانیم و بيان می‌کنیم و از آن نتيجه‌گیری می‌کنیم که اين تسبيحات که منسوب به آن حضرت است خیلی ثواب دارد، اما این‌طور نيست. نکته خیلی باريک و خیلی عجیبی در ميان است و آن اين است که وقتی حضرت زهرا می‌گوید: الله اکبر ، ديگر از همه زحمت‌های عالم خارج می‌شود و خستگی‌اش کاملاً بيرون می‌رود، چون الله را دور از خود نمی‌بیند، خانه‌ی خود و شهر خود و آسمان و زمين را در حضور خدا می‌بیند، لذا وقتی ۳۴ مرتبه می‌گوید: الله اکبر، ديگر خستگی به استخوان‌هایش باقی نمی‌ماند، و با ذکر خدا فربه می‌شود. ۸۷٫۶٫۶ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 توصیه‌های بسیار مهم پیرامون مسائل و چگونگی تعامل با ⚠️ خطرات تزریقات بر کانون ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‍ 🏴 شهادت حضرت فاطمه زهرا صلوات‌الله‌علیها بر همگان تسلیت و تعزیت باد. ▫️ مصائب حضرت زهرا و امیرالمؤمنین (صلوات الله علیهما) تنها مظلومیت و خوردن در به پهلو نیست؛ بلکه باید دید ریشه‌ی این مصائب کجاست؟ ریشه‌ی این مصائبِ خاندان پیامبر (علیهم‌السلام)، این است که مردم اسلام را نفهمیدند و در پی اصلاح قلب نبودند! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اهمیت به حضرت سلام الله علیها ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بیاناتی پیرامون ضرورت اهتمام به تعلیم و تربیت اسلامی در تمام افراد اجتماع 🔹 ضرورت برنامه‌ریزی طبق اقسام سه‌گانه‌ی مردم در حدیث کمیل (حکمت ۱۳۹ نهج البلاغه) 🔹 فرمایش شهید ثانی در کتاب منیة المرید پیرامون واجب بودن آموزش دین با استفاده از آیه‌ی: «يا أَيُّهَاالَّذين آمَنُوا‌ قُوا أَنْفُسَكُم وَأَهْليكُم ْناراً»؛ (تحریم :۶) ۹۴٫۳٫۷ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 فرمایشی از مرحوم آیت الله بهجت پیرامون اهمیت کسب علم دینی در خانواده به مناسبت سالروز تشکیل شورای انقلاب فرهنگی 🔹 چند نفری که ما خدمتشان رسیدیم- مانند مرحوم علامه و مرحوم آیت الله بهجت،- این‌ها واقعاً شاگرد مکتب زهرای مرضیه علیهاالسلام بودند و از دست ما گرفته شدند. حالا باید حوزه‌ها، معمّمین، دانشجویان، طلاب محترم تصمیم بگیرند که مکتب، مکتب تعلیمی و تربیتی باشد. مسجد جای تربیت باشد و این کار ممکن نیست مگر اینکه از خانواده‌ها شروع بشود. مسئولین دولتی، مجلس شورای اسلامی، مدیران و فرهنگیان و حوزه‌ها از منازل خود شروع کنند و هدف را استفاده از علوم و تربیت‌های حضرت زهرا علیهاالسلام قرار بدهند که در نتیجه پیشوای بانوان و خانم‌ها، حضرت زهرا علیهاالسلام باشد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🎓 دانشمندان عصر ما به این مطلب رسیده‌اند که هر اختراع و هر جهش علمی و هر پیشرفتی، از یک الهام منشأ می‌گیرد و تشکیل می‌شود. انسان از خودش نمی‌تواند زایش به خودش بدهد. ♨️ شما ببینید این صندلی هیچ وقت به شکل دیگری در نمی‌آید. مگر بادی، طوفانی، تحرکی به او بخورد که تغییر وضع بدهد. ❌ هیچ چیزی از وضعی که دارد، نمی‌تواند تغییر کند مگر اینکه از خارج به او یک تحریکی بشود تا او تحرک پیدا بکند. ✳️ این است که الهامات، اختراعات می‌آورد، منتها مردم خودشان این مطلب را درک نمی‌کنند. وقتی بنشینند حساب کنند آن وقت متوجه می‌شوند. 🔴 می‌گویند نیوتن نشسته بود که یک سیبی از روی درخت بریده شد و افتاد. این متوجه شد که سیب هر طرفی ممکن است برود؛ راست، چپ، بالا، پایین. چطور شد که تنها زمین را اختیار کرد و به زمین آمد؟ به علتش فکر کرد و گفت: لابد زمین ما یک کشندگی دارد و یک جاذبه دارد که اشیائی که در نزدیکی او باشند و مانعی نداشته باشند را به خودش جذب می‌کند. ◀️ خب، این چه طوری شد که این فکر برای او آمد؟ خب این فکر را قبلا نداشت وقتی نداشت و برای او آمد حتماً یک مؤثری در این کار هست. ✅ این را انبیاء و اولیاء (علیهم‌السلام) کشف کرده‌اند و به ما خبر می‌دهند که: هرچه دارید از خداست، حتی افکاری که برایتان پیدا می‌شود. آن وقت این افکار هم مثل سایر نعمت‌ها می‌تواند به سود تمام بشود، می‌تواند به زیان تمام بشود. دیگر خودتان قدرش را بدانید. اگر چیز خوبی است در راه اسراف کاری و اینها خرجش نکنید. در راه اتلاف نفوس و انفجارها و اینها از آن استفاده نکنید‼️ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 بارگاه مَلِک 🔹 معمولاً انسان از کودکی که رو به رشد می‌رود هوای نفس مسلّط بر فکرش است؛ یعنی اگر به او بگویند فلان درس را بخوان، فلان عبادت را بکن، فلان کار را انتخاب بکن، فوری در ذهنش می‌آید که این دستور چه سودی برایم خواهد داشت؟ این‌ها همه رشته‌های آمیزی است که از کودکی در ما پیدا می‌شود. ما که در گاهواره بودیم نیاز به غذا یا آب یا شیر یا خواب داشتیم. این‌ها به وسیله‌ی پدر و مادرِ ما به ما می‌رسیده، گریه می‌کردیم، می‌آمدند ما را تر و خشک می‌کردند، غذا می‌دادند. این حالت توجه به اسباب است، توجه به مسبِّب الاسباب نیست. چون شعور، شعورِ کمی است، ضعیف است. خیلی جهان برای انسان انحصار و کوچکی دارد. به گفته سعدی: رئیس دهی با پسر در رهی گذشتند بر خیل شاهنشهی یک دهدار، یک کدخدا که در یک دهی فرماندهی می‌کرد، این با پسرش پیشامدی کرد از ده خارج شدند، بعد یک سپاه و لشکری و آمد و شدی دیدند و از آن طرف اسب سوارها، از این طرف فیل سوارها مثلاً. این پسر نگاه کرد دید پدرش خیلی در خودش رفت و دست و پایش را گم کرد. گفت که تو مگر همان نیستی که در ده این‌طور سروری داری و همه کس به فرمانت کمر بسته‌اند و... همه می‌گویند بله قربان و این‌ها. گفت پسر درست است ولی این‌ها در موقعی است که ما در ده باشیم، ولی این‌جا دیگر ده نیست! ✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 مبارزه با دشمن درونی 🔹 حکيم سعدی در مسئله‌ی مبارزه با نفس اين چنين می‌فرماید: "تو با دشمن نفس هم خانه‌ای" 🔷 یعنی يک موجودی که اسمش نفس است و با تو در درونت همسايه است. "چه در بندِ پيکار بی‌گانه‌ای" 🔷 اين دشمنِ نفس یعنی شما در خانه‌ی دل، همسایه‌ی دشمن خودت هستی!؛ بنابراين چه کار داری که آیا بی‌گانه‌ای دشمن تو هستند يا نه! و با تو چه خواهند کرد؟! از همه جا واجب‌تر درون خودت است. "عنان باز پيچان نفس از حرام به مردی ز رستم گذشتند و سام" در داستان‌ها می‌خوانیم که در تاريخ يک رستم و سام و اسفندیاری بوده‌اند، اما اگر می‌خواهی مرد را بشناسی این‌ها را نخوان؛ زيرا مردان آن‌هایی هستند که نفسِ خود را از حرام جلوگيری و مهار می‌کنند و به جاهایی که نبايد دست بزنند دست درازی نمی‌کنند. "تو خود را چو کودک ادب کن به چوب" همان‌طور که وقتی می‌خواهی بچه‌ی خود يا ديگری را ادب کنی ناچاری که يک چوبی را در کنار خودت بگذاری، با خودت هم همين کارها را انجام بده. "به گرز گران مغز مردم مکوب" نبايد خيال کنی که اگر رستم شوی و يک گرزی داشته باشی و يا وزنه بردار شوی، می‌توانی آن را به سر دشمن بزنی، اين هنر نيست!. هنر تو اين است که مانند تربيت کودک، بچه‌ی درونت را که خودت هستی تربيت بکنی؛ یعنی جنبه‌ی عقلانی تو، جنبه‌ی نفسانی تو را تربيت بکند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 لزوم مجاهده در راه خدای متعال 🔹 انسان باید زحمت بکشد تا تاریکی‌هایی که در بچگی، به خاطر خانواده و دبستان و این‌ها برایش پیدا شده، آن‌ها را از خودش دور کند و بینش‌های اصیل انسانی را که زیرِ گرد و غبار از کار افتاده، برگرداند و زنده‌اش بکند؛ این زحمت همان مجاهده است. مجاهده این است که انسان مطلبی را که خوب فهمیده و با فکر درک کرده، در درونش به صورت ثابت و همیشگی درآورد تا هیچ‌گاه از آن غفلت نکند. اگر درس می‌خواند، اگر درس می‌گوید، ماشین سوار است، غذا می‌خورد، حرف می‌زند، در این مواقع نگذارد که آن مطلب از خاطرش دور شود و نگه‌داری‌اش کند. یک مقداری که این مجاهده را انجام داد؛ آن‌وقت او روشن می‌شود. یک دفعه، مثل چراغی که فتیله‌اش گیر کرده بود، حالا گیرش رفع می‌شود و بالا می‌آید. آن‌وقت آدم ﻫﻤﻪی این‌ها را به روشنی می‌بیند و ﻳﻚ بویی اﺯ "ما رأیتُ شیئاً الّا و قد رأیتُ الله [ قبله و بعده و معه]" می‌برد. آن‌وقت رمز خلقت خودش را هم می‌فهمد. می‌فهمد که یک موجود بسیار ارزشمندی است که قیمت دارد و او را برای مسائل همیشگی و ابدی و پایدار و جاویدان آفریده‌اند. این است که در تمام این مشکلات، دیگر استقامت پیدا می‌کند. چون دیگر چراغش روشن است و تاریکی ندارد. وقتی آدم چراغش روشن است، در غار و گردنه و درّه و همه‌جا، یک هدایتی همراهش است. یک بینشی همراهش است... ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🔺 اثرات تقوا و اهمیت صبر 🔹 آن‌کسانی‌که با برنامه‌های عبادی‌ای همچون روزه از حال کودکی خارج شوند، با تقوی می‌شوند، یعنی ملتفت می‌شوند که چه فکر بکنند، چه بیاندیشند، چگونه خود را بسازند، چگونه رفتار و کردار خانوادگی و شهروندی، هم‌وطنی، هم‌میهنی، تمدنی و این‌گونه کارهایشان را با تقوی درست کنند. یعنی با ملاحظه، با صلاح‌دید متقی یعنی پرهیزگار از ناشایست. مشکل‌ترین کار بشر رفعِ فکر ناشایست است که حاکم بر تمدنش است، حاکم بر زندگی و قوانینش است، بر حکومت‌هاست، بر مجالس شوراهاست. همه‌ی این‌ مشکلات را این مسائل درست می‌کند و هدایت خدا و راه و رسم زندگی را به انسان می‌آموزاند. و از رذائلی که کودکی در ما رسوب داده بی‌صبری است، نداشتن صبر است، که مثلاً چیزی که فوری مورد توجه من قرار گرفت، یالا باید بشود. به هر جوری شد، ولو با کتک‌کاری با مادر مهربان شده، با پدر شده، ولو شلوغ کردن در مملکت شده، به هم زدن امنیت شده؛ نداشتن صبر و تحمل، همه‌ی این کارها را می‌کند. هر چیزی که آدم به سود حیوانیتش یافت، دنبالش را بگیرد. به هرکجا کشید، کشید!. گاهی شده که سر یک مسائل ارثی، خانواده چاقوکشی کرده‌اند، قتل شده!. چرا؟ چون که نتوانسته‌اند تحمل کنند!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ... ممکن‌ است‌ افرادی‌ که‌ به‌ محضر علمای‌ خراسان‌ مشرف‌ شده‌ و کمالاتی‌ از آن‌ سروران‌ دیده‌ باشند و نیز نقل‌ تشرف‌ بعضی‌ از آنان‌ را به‌ محضر امام‌ عصر ارواحنا له‌ الفداء را شنیده‌ باشند، باور نکنند که‌ ممکن‌ است‌ این‌ اعاظم‌ در این‌گونه‌ مسائل‌ دچار اشتباه‌ شده‌ باشند؛ ولی‌ باید بدانند که‌ طبق‌ روایت‌ اختلاف‌ جناب‌ ابن ابی عمیر با جناب‌ هشام، این‌ عوارض‌ بشریت‌ به‌ غیر معصوم‌ عارض‌ خواهد شد و شاهد این‌ عرض‌ داستانی‌ است‌ که‌ در همین‌ نزدیکی‌ها یعنی‌ در عصر قاجار واقع‌ شده: یکی‌ از علمای‌ فارغ‌ التحصیل‌ از نجف‌ اشرف‌ در بازگشت‌ به‌ ایران‌، در حوالی‌ تهران‌ به‌ شغل‌ روحانیت‌ و اقامه‌ی‌ جماعت‌ اشتغال‌ داشته‌ و بسیار مرد پاک‌دل‌ و صادقی‌ بوده‌ است. یک‌وقت‌ به‌ مناسبتی‌ متذکر می‌شود که‌ چرا در رشته‌ علوم‌ اعتقادی‌ و عقلی‌ مانند رشته‌ی‌ فقه‌ و اصول‌ تخصصی‌ ندارد و این‌ کمبود را حتماً باید جبران‌ کند. این‌ بود که‌ حسب‌ الوظیفه‌ به‌ تنهایی‌ و بدون‌ آشنایی‌ به‌ سوی‌ تهران‌ حرکت‌ می‌کند و در این‌ شهر، سرگردان‌ می‌گردد ولی‌ ناگاه‌ شخص‌ ناآشنایی‌ به‌ او می‌رسد و او را به‌ مدرسه‌ و به‌ مدرس‌ معقول‌ و به‌ کتاب‌ شفا و به‌ هر چه‌ که‌ لازم‌ داشته‌ هدایت‌ می‌کند و هر مشکلی‌ پیش‌ می‌آید با ملاقاتی‌ آن‌ را حل‌ می‌نماید. از او می‌پرسد که‌ جریان‌ شما چیست، می‌گوید ما از ناحیه‌ی‌ مقدسه‌ مأموریم‌ امثال‌ شماها را یاری‌ رسانیم‌. این‌ داستان‌ را در رساله‌ی الکلام‌ یجر الکلام مرحوم‌ آیت‌ الله‌ سید احمد شبیری‌ زنجانی‌ و جناب‌ آقای‌ آیت‌ الله‌ شبیری‌ از مراجع‌ قم‌ می‌توان‌ ملاحظه‌ کرد و نیز مرحوم‌ آیت‌ الله‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌ یزدی،‌ شفاهاً نقل‌ می‌کرد. 🖊 قسمتی از مقاله: مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
📆 سال‌روز وفات مرحوم آیت الله شیخ محمّدتقی آملی (۲۹ ۱۳۹۱ق= ۲۷  ۱۳۵۰ش) 🔺تمجید از مرحوم آیت الله حاج شیخ غلامرضا یزدی که از معاصرین بود در قم چند روزی بحث تفسیری را شروع کرده بود و به مناسبتی از مرحوم ملاصدرا سخن به میان آمد، ایشان صریحا فرموده بود: ملاصدرا را حتی یک فیلسوف نباید گفت. امام خمینی قده در اثناء درس فرموده بود: ملاصدرا و ما ادراک (ما یا من) ملاصدرا؟ 🖋 ... اصل‌ ابتکار و دقت‌ علمی‌ ملاصدرا به‌ حدی‌ است‌ که‌ مدرسینی‌ مانند مرحوم‌ علامه‌ی‌ و مرحوم‌ آیت‌الله‌ شیخ‌ محمد تقی‌ و دیگران‌ نتوانسته‌اند از ظرافت‌ و دقت‌ و باریکی‌ آن‌ جز اظهار عجز و بیان‌ صعوبت‌ سخنی‌ بگویند ولی‌ قراین‌ و شواهد حاکی‌ از صعوبت‌ افهام‌ و ابرام‌ آن‌ است. مرحوم‌ محقق‌ در مقدمه‌ی‌ حاشیه‌ بر می‌فرماید: «فانی‌ مع‌ قلة‌ البضاعة‌ و تشتت‌ الحال‌ و کثرة‌ الاشتغال‌ صرفت‌ بعض‌ اوقاتی‌ حین‌ دراستی‌ شرح‌ المنظومة فی‌ الحکمة‌ المتعالیة‌ الذی‌ لم‌ یأت‌ فی‌ المصنفات‌ المتقدمین‌ و المتأخرین‌ مثله‌ فی‌ جمعه‌ المشارب‌ و تدقیقه‌ و تحقیقه‌ و لله‌ درّ مصنفه‌ و علیه‌ سبحانه‌ اجره. فاستخرت‌ُ الله‌ فی‌ الشروع‌ من‌ ابتدائه سائلاً منه‌ التوفیق‌ للانتهاء الی‌ ما ابتدأتُ‌ منه‌ راجیاً منه‌ الاجابة...» می‌فرماید دوره‌ی اول‌ را که‌ از مقصد ثانی‌ شروع‌ کرده‌ بودم، به‌ پایان‌ رسانیده‌ سپس‌ با از حق‌ تعالی‌ از ابتدا شروع‌ کردم‌ در حالی‌که‌ توفیق‌ انتهای‌ آن‌ را از وی‌ می‌طلبم. آیا این‌ قراین‌ را می‌شود نادیده‌ گرفت‌... 🖊 مقاله: "مکتب تفکیک دستخوش تفکیکی دیگر" تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔻 قساوت قلب 🔺 بزرگان اهل معرفت گفته‌اند که: "در زمین دیگران خانه مکن کار خود کن کار بیگانه مکن" یعنی هر چه که تو در دنیا زحمت بکشی و به هر جایی که برسی، اگر آن چیز باقی بماند، دیگر مال تو نیست. تو آن را می‌گذاری و می‌روی. حالا فرض کنید ما آمدیم و آن‌قدر وسعت پول و مال و گنجینه پیدا کردیم که یک شهر ساختیم- مثلاً یک شهر قزوین یا یک شهر رشت را اصلاً ساختیم- خانه‌هایش را اجاره دادیم، آب‌هایش را برای کشاورزی به کار گرفتیم، فرودگاه برایش ساختیم، بعد هم آن‌طرف در دریا کشتی برای ما کار می‌کرد. خوب دیگر از اینها که بالاتر نیست. حالا آن موقعی که داری می‌میری تو با آن آدمی که اصلاً هیچی ندارد و دارد می‌میرد یکسان هستی!. خوب این را حساب کن. 🔹 این حسابِ به این روشنی را هیچ کس نمی‌کند. چرا؟! چون از بس فکر متوجه به این امور و مسائل زندگی می‌شود که انسان دیگر انرژی‌ای برایش نمی‌ماند که فکر کند. اگر هم در یک مجلسی به او بگویند و پیشنهاد بدهند که بیا بنشینیم و فکر کنیم، نمی‌آید و اگر خیلی با ادب باشد، عذر می‌خواهد و می‌گذارد و می‌رود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama