eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
f5a99a21a59174be0164849bd22a2bc7deca58f341e6e414fa9ec46ad8b9dd480_.mp3
317.8K
🏴 شهادت ، اشبه الناس به ؛ سندی بر حقانیت علیه‌السلام ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 اَلسّلامُ عَلیک أیهَا الْعَبْدُ الصّالِحُ الْمُطِیعُ للّه وَلِرَسُولِهِ وَلاِمِیرِالْمُؤمِنِینَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَین ▪️فرارسیدن تاسوعای حسینی تسلیت باد @seyedololama
سیدالعلماء
‍ 🏴 توسل به اباالفضل العباس سلام الله علیه برای دستیابی به همتی عالی در راه خدای متعال 🔺 از مرحوم - زمانی‌که در به اشتغالات علمی مشغول بود- منقول است که: مدتی در بودم که کتابی در شرح بنویسم و مطالب لازم را درباره‌اش بیان کنم، ولی گرفتاری‌هایی پیش می‌آمد و مانع می‌شد، اما من در خودم همتی ایجاد کردم که با آن اگر می‌خواستم، می‌توانستم از آسمان ستاره‌ای را به زمین وارد کنم!، و اثر او را ( ) معجزه‌ی قرن نامیدند. با این همه تفصیل وقتی ایشان با قصیده‌ی شیخ کاظم که در مورد (علیهم‌السلام) سروده بود، برخورد کرد، آرزو نمود این قصیده در نامه عملش به جای کتاب جواهرش نوشته شود!. بنابراین از این مطلب مشخص می‌شود که ارادت به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌تواند عصای کار ما باشد و به وسیله‌ی به می‌توانیم همتی به کار گیریم و إن‌شاءالله در به جایی برسیم. توسل به چه کسی؟ به صاحبان همت اعلی، مثل حضرت الفضل_العباس (علیه‌السلام) که می‌فرماید: "و الله أن قطعتمو یمینی" قسم به خدا دست مرا زدید، دستم را از من گرفتید؛ "والله إن قطعتمو یمینی *** إنی احامی ابداً عن دینی"؛ من هیچ‌گاه دست از حسینم نمی‌کشم و از یاری علیه‌السلام دست بر نمی‌دارم. خدایا به آبروی همت اباالفضلی، به همه‌ی ، توفیق فهم وظیفه و عمل به آن مرحمت بفرما. سایه‌ی مبارک عجل الله فرجه را بر سر معظم، مجتهدین، علما، حوزه‌ها، مؤمنین و مؤمنات، ممالک اسلامی مستدام بدار. وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین ۸۹/۱/۲۲ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 واحسینا 🔺 شب اباعبدالله علیه‌السلام به خدا عرض کرد: "خدای را ستایش می‌کنم بهترین ستایش‌ها"؛ یعنی الآن به قدر یک سر سوزن از این اوضاعی که تا حالا پیش آمده و بعد پیش می‌آید، بین من و بین تو هیچ به هم نخورده. همان هستم که دعای خواندم. همان هستم که و پیاده از تا کرده‌ام به خاطر تو و شب‌هایی گذرانده‌ام در و و تو. همان‌ام که هستم. یک ذره و سرِسوزنی برای من فرقی نکرده. خوب پس اگر معنی و پیشوای انسانیت و و این است، پس هر عاشورایی که ما این چیزها را می‌خوانیم، باید برویم خانه و کنیم؛ نه برای امام (علیه‌السلام) بلکه برای خودمان که این چه است که ما داریم؟! این چه است که ما داریم؟! ما که به هر پیش‌آمدی خوشحال می‌شویم، به هر پس‌آمدی بد حال می‌شویم؛ یک دوستی میان‌مان را با خدا تاریک می‌کند! یک فرزندی زیر ماشین می‌رود، یک سرمایه‌ای بر شکسته می‌شود، یک چکی بر می‌گردد، یک چشمی خدای نخواسته نابینا می‌شود. بودن این‌جور نیست که ما داریم! این‌ها همه است!. اما باشد خدا قبول کرده است. امام حسین قبول کرده است. اما با این دوا نمی‌شود. امام حسین با این‌جور پیگیری کردن اثر نمی‌گذارد و خدایی نکرده این پیش‌آمدهایی که دارد می‌کند و غلغله‌های وحیقانه‌ای که دارد پیدا می‌شود*؛ نمایشی از درون ماهاست!؛ چون پیش‌آمد برای آن‌ها کرده و این‌جورشان کرده؛ حالا برای ما چه جور پیش‌آمد بکند که آن‌جور شویم، نمی‌دانیم!. شاهد بزرگ این عرض بنده جلسه‌ای است که بن عقیل وارد شد؛ چقدر مردم خوشحال شدند! جمعیت جمع شد. همین که شروع کردند به خواندن نامه‌ی آن حضرت، از چشم‌ها سرازیر شد!. برداشتند نامه نوشتند؛ امضا کردند؛ ۱۸ هزار نفر!. اما چند روز بعد، آقا آمد در میدان، قرآنش را هم روی سرش گذاشته بود و فرمود: «بینی و بینکم کتاب الله و سنت جدی رسول الله» مگر من با شما چه کرده‌ام؟! آیا حقی از من دارید؟! خونی از شما ریخته‌ام؟! مالی از شما ضایع کرده‌ام؟! مگر شما مرا مهمان نکرده‌اید؟! ناگهان سکوت محض فراگیر شد! این تبدیل خاطر و عوض شدن نه تبدیل شدن به وضع دیگر!. ما انسانیت پیدا نکرده‌ایم و لذا ما باید در سرمان بزنیم و بگوییم: ما اهل کوفه هستیم! ما می‌گوییم! و شاهدش همین است که اگر گاز کم و زیاد شود، اگر خدای نکرده نفت کم و زیاد شود؛ اوضاع فوری عوض می‌شود؛ تمام منازل، تمام ادارات آماده می‌شوند. تمام مخارج کپنی می‌شود. خلاصه، اوضاع عوض می‌شود. چون است دیگر. اما این خطرات هیچ خطر نیست! دیگر هیچ اوضاع را عوض نمی‌کند. هیچ را عوض نمی‌کند!. (*اشاره به اغتشاشات پس از انتخابات سال ۸۸ می باشد.) ۸۸.۱۰.۷ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بالحسین علیه‌السلام وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ من آل محمد علیهم‌السلام @seyedololama
89724591af43dedba660849d8ab861914a2dd7c3402d90d88b97f221e50b0f770_.mp3
5.53M
🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین عاشورای حسینی تسلیت باد ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 مهمان به تنور... 🔺 حضرت علیه‌السلام مطلبی را قبل از ﻭﺭود به فرمودند که با شنیدن آن توسط فهیم و با تعمق و ژرف‌نگر ولو نباشد، موی بر بدنش راست می‌شود؛ آن ﺣﺮﻑ ﭼﻪ است؟ آن این است که پیامبری را برای خاطر یک زناکار سر از بندنش جدا کردند!. 💔 یعنی نظیر یک چنین پیامبری، اﻳﻦ بر سر من خواهد آمد و سر مرا از حلقوم من در راه دین و جدا خواهند کرد ﻛﻪ دل و دوستانش و هر کسی‌که با خبر از آن گفته ﺷﺪ، شکست. تا آن‌جا رسید که خواهرش از دیدن آن وضع آتش گرفت که وقتی نگاه کرد دید بله، همین سر مبارک بر سر نیزه رفته! تا جهان باشد و بود است که داده‌ست نشان میزبان خفته به کاخ اندر و مهمان به تنور این سر مبارک علاوه بر این‌که جدا شد، در جایگاهی رفت که سر هیچ و نرفته بود و آن در تنور ملعون در شهر بود. خدایا به آبروی آن سر مبارک، فرزندش را نزدیک بفرما. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
🏴 نمونه‌ای از تربیت زینب کبری سلام الله علیها 🔺 علیه‌السلام چطور شد؟ او حضرت بود. حضرت مربی‌اش بود. فریاد زد این بزرگوار: «الناس عبید الدنیا»؛ در مسلمان، و یادگار فریاد می‌زند: دنیاپرستند!. نیستند!. اول صدای اذان‌شان می‌پیچد. جماعت‌شان برپا می‌شود؛ مثل الآن ، اما مغز ندارد!. به یک اشاره‌ی نفت‌شان را می‌دهند، هواپیما می‌گیرند و با آن‌ها روی سر می‌ریزند!. حضرت علی علیه‌السلام با آن تربیتی که شد مأمور تربیت دو بزرگوار و و دختر بزرگوار کبری شد. چه کرد با این‌ها خدا می‌داند! چه زبانی حضرت زینب پیدا کرد که وقتی سخن گفت راوی یا راویان گفتند: ما خیال کردیم علی بن ابی طالب زنده شده، صحبت می‌کند!. در حال ، در حالی که سرهای عزیزانش روی نیزه‌هاست!. در حالی که دخترها در برابرش از شتر می‌افتند پایین. چنان مسلَّط بر سخن بود و صحبت می‌کرد که خیال کردند علی بن ابی طالب روی منبر است دارد صحبت می‌کند. 💔 روز هم دیگر او داشت تمام می‌شد. وقتی که دید برادر دارد از رفتنش سخن می‌گوید؛ نوشته‌اند: سیلی به صورت خودش می‌زد. فریاد می‌زد. سیلی زد بر خودش. افتاد و بی هوش شد. سیدالشهداء آمد او را به هوش آورد. نصیحت کرد: خواهرم، جدّ من، مادر من، پدر من، برادر من، این‌ها رفتند صبر کردی. حالا هم صبر کن. 🔹 چه تأثیری گذاشت روی دل این خواهر که این مقام صبر و این کانون بردباری در او این جور تر و تازه شد که تا آخر این سفر تا دیگر از او این‌طور بی‌تابی دیده نشد. خدایا به آبروی آن سوختگی قلبِ دختر زهرا، یادگار علی مرتضی، قلوب ما را بفرما. اصلاح ارواح ما، ابدان ما، ما، ما، بفرما. سایه‌ی ما، ما را بر سر ما مستدام بدار. شرّ اشرار و به خودشان برگردان. ۸۸.۱۰.۱۳ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 السلام علیک یا زین العابدین و یا سید الساجدین احسن الله لک العزاء فی عزاء ابیک المظلوم ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اهمیت در فرمایش امام صلوات الله علیه به شرح و بیان : « ... و در حدیث دیگر سند به حضرت سجاد، علی بن الحسین، علیهماالسلام، رساند، قال: الصّبر من الإیمان بمنزلة الرّأس من الجسد، و لا إیمان لمن لا صبر له.‏‎ و احادیث بسیار در این باب است که ما پس از این به مناسبت به ذکر بعضی از آن می‌پردازیم.‏ ‏‏صبر کلید ابواب سعادات و سر منشأ نجات از مهالک است. بلکه صبر بلیّات را بر انسان آسان می‌کند و مشکلات را سهل می‌نماید و عزم و اراده را قوّت می‌دهد و مملکت روح را مستقل می‌نماید.»؛ [ ح۱۶ ص۲۶۱] 🔹 ضرورت مملکت روح و مبارزه با درونی و نمونه‌ای از این مسئله در تأثیرپذیری مرحوم از مرحوم امام ۹۲٫۹٫۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
9ebd3f0977d17b4f0b7ed8f383b3e59fbd85b5329734276beba1d905a7b822700_.mp3
1.76M
💔 در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کآنجا سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت 🏴 در برای انسان‌هایی که نظیری در بشریت ندارند؛ قابل مقایسه نبودن توفیقات حضرت و امام علیهماالسلام ☑ حضرت آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 یکی از نام‌های سیدالشهدا ابوعبدالله یعنی «پدر بنده‌ی خدا» است که در تفسیر او، گفته‌اند که آن حضرت تابلویی از بندگی نشان داد که باید نسبت به هر بنده‌ای او را پدر حساب کرد. 🔸 نشان داد که حقوق خداوند به قدری عظیم و بزرگ است که نمی‌شود برایش حد و مرزی قائل شد و انسان در برابر حقوق، به قدری ضعیف و ناچیز است که هیچ کاری نمی‌تواند بکند. 🔸 مرحوم شهید استاد مطهری فرمود: امتیاز انسان از حیوانات در این است که در وسعت اندیشه به مسائل غیر متناهی و لایتناهی می اندیشد. یعنی انسان در مقام فکر در خودش و در دنیا به جایی می‌رسد که دیگر حد و مرزی برای مسائلی که مورد توجهش است، نیست. نه مسائل فردی است که درباره‌ی خودش باشد و نه درباره‌ی پدر و مادرش و کس دیگری باشد؛ و نه مسائل موقتی زمان است که بگوییم مال این دوره است و یا نه درباره‌ی گذشته‌ی دنیاست، آینده دنیاست؛ اینطور نیست. فقط مسائل لایتناهی است. 🔺 این مسائل است که انسان ارزش آن را دارد که به آن‌ها فکر بکند وگرنه اگر مسائلی که متناهی هستند و حد و مرزی دارند را مورد کاوش خودش قرار بدهد عمر ناچیز کمش صرف شده و خواسته‌اش و آرزویش به جایی نرسیده. چون مسائل موقتی ارزش همان زندگانی حیوانی را دارد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 به مناسبت بزرگ‌داشت حکیم الهی شیخ‌الرئیس ابن‌سینا؛ 🔹 در کتاب مرحوم یکی از موانع درک حقایق را سوء اغراض می‌داند. مثلاً گاهی هست که انسان زورش می‌آید که اصلاً یک مسأله‌ای را که کسی گفته، آن حرف به کرسی بنشیند یا آن تفسیر یا آن نظر، تأیید بشود، زیرا انسان سوئی دارد در این‌جا؛ سازش پیدا نمی‌کند. ولذا مرحوم و بعضی از خیلی دقیق، از همکاران‌شان و از بعضی از معاصرین‌شان در کتاب‌های‌شان، شکوه دارند و حتی شیخ‌الرئیس هم شده که در این مورد یک رباعی گفته: کفر چو منی، گزاف و آسان نبود محکم‌تر از ایمان من، ایمان نبود در دهر چو من یکی و آن‌هم کافر پس در همه دهر، یک مسلمان نبود شاید مرادشان از این است که برخی دکان‌دارها اگر ببیند که یک کسی، یک رشته‌ای را ترویج می‌کند و دیگران هم به او معتقد می‌شوند، در این‌صورت دکان‌شان ممکن است کساد بشود؛ فلذا از روی سوء غرض - و نه از روی تنها - در این کارها و در این مسائل جلوگیری به عمل می‌آورند. ۷۹٫۹٫۲ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 صلی الله علیک یا مظلوم یا اباعبدالله الحسین 🔹 این نیست که انسان به وجود خدا داشته باشد، بلکه یک موحد خالص کسی است که غیر از خدا معبودی به‌هیچ‌صورت در و جان او نباشد؛ این حضرت سیدالشهداء (علیه‌السلام) بود، که وقتی‌که از اطرف جهان می‌آمدند ، در شب یا شب قبل از عرفه، در حالی‌که مکه از زائران موج می‌زد، دست زن و بچه‌اش را گرفت و از شهر مکه بیرون آمد و فرمود هر که جانش را می‌خواهد بدهد، با من بیاید؛ در این موقعیت، این را می‌خواهم تکان بدهم و به‌ آن‌ها بگویم که شما نیستید!؛ «وَمَا أَكْثَرُ النَّاسِ وَلَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ»¹؛ ایمان تنها این نیست که انسان اعتقاد به وجود خدا داشته باشد، بلکه یک خالص کسی است که غیر از خدا معبودی به هیچ صورت در دل و جان او نباشد. ۸۷٫۲٫۱۶ ☑ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ علیه‌السلام:۱۰۳] @seyedololama
🔺 «... وَ عَافِنِی مِمَّا امْتَحَنْتَ بِهِ خَلْقَكَ»؛ امتحانات که پیش می‌آید، من رفوزه نشوم. 🔸 قیس بن عُبّاد نزد ابن زیاد نشسته بود. ابن زیاد گفت درباره‌ی من و حسین چه نظری داری؟ (می‌خواهد امتحان بکند که بنی امیه چقدر در هدف‌هایشان پیشرفت کرده‌اند.) امتحان عقاید است. ولی قیس رودربایستی نداشت، گفت: روز قیامت که می‌شود - در مجلس ابن زیاد نباید اسم قیامت را برد ولی او برد-. در این مجلس یا هر مجلسی که بودید، دعا کنید که روزی نیاید که نشود اسم قیامت را پیش جوان‌ها ببریم و بگویند این‌ها خرافات است که می‌گویید! این‌ها با این حرف‌ها می‌خواهند مملکت را از پیشرفت باز دارند. 🔹 او جواب داد. جواب دندان‌شکن داد. گفت: روز قیامت جد، پدر و مادر این حسین درباره‌ی او شفاعت می‌کنند. چون سخن از امامت که نبود، سخن از این بود که این دین باید از بین برود. او این‌طور جواب داد. گفت روز قیامت آن‌ها می‌آیند سراغ این آقا و کمک این حضرت. جد و پدر و مادر تو درباره‌ی تو [هم آیا] خواهند آمد و کمک تو خواهند کرد؟! ولی ابن زیاد که توقع نداشت چنین جوابی بشنود ناراحت شد. گفت این را از مجلس ما بیرون کنید! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ارتباط با سرپرست دین! 🔹 آمریکای جنایتکار، شیطان بزرگ است و نماد دینی است که صاحب و سرپرست ندارد. و در این دین فقط به این دل‌خوشند که یک‌شنبه‌ها بروند کلیسا و پول بدهند تا گناهان‌شان آمرزیده شود!. 🔹 دین اسلام بی سرپرست نیست و سرپرست این دین، در زمان ما، امام عصر (عج) می‌باشند. 🔹 راه ارتباط با امام زمان علیه‌السلام به هیچ وجه بسته نیست و توسلات و زیارت جامعه کبیره راه توسل به ایشان است. 🔹 وقتی که ما جوان بودیم، رفیقی همدانی داشتیم که برایمان تعریف می‌کرد: من در اوایل طلبگی در مدرسه وقتی شب‌ها توسل می‌کردم و می‌خوابیدم، تمام وقایع روز بعد را به طور کامل می‌دیدم و فردا همان اتفاقات عیناً می‌افتاد!. 🔹 این رفیق همدانی ما همسایه‌ای داشت که خیلی او را آزار می‌داد، به خاطر همین از جناب شیخ رجبعلی خیاط راه چاره خواست؛ ایشان دستور داد که نماز حاجت و زیارت عاشورا را بخوان و بعد هم دعای علقمه را بخوان. می‌گفت: وقتی خواندم آن همسایه از آن‌جا رفت و شرَّش کم شد. 🔹 بنده به همین خاطر می‌گویم: الآن ما همسایه‌های موذی زیاد داریم، مثل ترکیه و امارات و ... که زیر دست آمریکا هستند. و ما این دعای علقمه را بخوانیم تا شرّ این‌ها کم بشود. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
👈 معنای زیارت 🔺 در شرح زیارت عاشورا شفاء الصدور که به دستور مرحوم میرزای بزرگ این شرح نوشته شده، معنای زیارت را همان توجه و روی دل کردن می‌داند. اگر فاصله‌های زیادی بین سلام کننده و کربلا باشد، اگر دلش متوجه کربلا شود و عرض سلام بکند، این زیارت است. چون وقتی هم که مشرف می‌شود غیر از این کاری ندارد. آنجا هم با روی دل با حضرت روبرو می‌شود. اینجا که خود حضرت را که زیارت نمی‌کند. فاصله را دل‌ها برمی‌دارند. 🔸 و خداوند متعال در خلقت، ارتباط معنوی در موجودات دارد که درس آن‌ها و یادآوری آن‌ها به وسیله احادیث و کلمات ائمه معلوم شده. ارتباط، [گاهی] ارتباط جسمی هست که به وسیله حواس پیدا می‌شود. انسان الآن که اینجا هست از مدرسه خبر ندارد که چه کسی می‌آید و که می‌رود، ولی اگر ارتباط درونی محکم شود انسان می‌تواند ارتباطی از راه دور هم پیدا کند. 🔹 ولذا حاج علی بغدادی که در مفاتیح شرح حالش آمده، وقتی خدمت امام زمان علیه‌السلام مشرف می‌شود عرض می‌کند که من در نجف سهم امامم را خدمت مراجع آنجا مقداری پرداختم. حضرت می‌فرماید بله به دست وکلای ما رسید. او نمی‌داند که این آقا خود حضرت است. تعجب می‌کند و می‌گوید ایشان چطور می‌گویند مراجع وکلای ما هستند و به آن‌ها که پول داده شد، به ما رسید؟! بعداً می‌فهمد. با خودش فکر می کند لابد چون این آقا سید است و علما هم سهم سادات را می‌گیرند از این جهت می‌گوید که پولی که شما دادی به وکلای ما، به ما رسید. ولی ارتباط معنوی بین ولی امر و بین علما و بین دل‌های مؤمنین نادیدنی و نامرئی برقرار است. ♦️ ممکن است شما شب می‌خواهی دیر بخوابی چشمانت خواب آلود است. به رخت خواب و زیر پتو می‌روی ولی همانجا یاد می‌کنی مثلاً می‌گویی امشب مثلاً شب عاشوراست و در کربلا چه خبر است و چند میلیون جمعیت الآن در آنجا به سینه می‌زنند و دلت متوجه آنجا می‌شود و همانجا اشکی در چشمت می‌آید. شما که اینجا زیر پتو خوابیده‌ای و آنها که 150 فرسخ با شما فاصله داشته باشند باهم هستید و با هم زیارت کرده‌اید. این معنی زیارت است و این معانی تحصیلات می‌خواهد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
معنای طلبگی 🔺 ما که وارد طلبگی می‌شویم به ما می‌گویند ادبیات عرب بخوانید، جامع المقدمات بخوانید، سیوطی بخوانید، مغنی بخوانید، مطول بخوانید. ما خیال می‌کنیم خواندن این‌ها طلبگی است. این‌ها علم است، این‌ها دانش است. این برای این است که مطالعه کنید تا خبری، حدیثی، آیه‌ای را بفهمید. پس این علم نیست. نکند که ما این‌طور خیال کنیم که اگر ما دو سال، سه سال خواندیم، امتحان دادیم، حالا ما طلبه شده‌ایم، نه؛ این ادبیات است. ادبیات هم در دبیرستان‌ها خوانده می‌شود. در جاهای دیگر هم خوانده می‌شود. ارامنه یعنی عیسوی‌ها هم در بیروت و این‌ها خیلی بر زبان عرب مسلطند و اشعار می‌گویند و مقاله می‌نویسند و خیلی از بنده بهتر. پس بنابراین این‌ها همه مقدمات است. ❌ آن ساعتی که ما وارد دنیای ارتباط با معصومین و ولی امر خدا شدیم و راه ارتباط ما با آن‌ها برقرار شد، آن اول طلبگی است و موقعی است که ما طلبه شده‌ایم و می‌خواهیم به امام زمان خدمت کنیم. مثل اینکه لباس سربازی پوشیده‌ایم. این‌جا لباس سربازیِ آن این‌طوری است که آدم قدری ادبیات بخواند، قدری درس بخواند، زحمت بکشد، بعد کم کم در مجالس حسینی علیه‌السلام، مجالس اخلاق اسلامی، مجالس تربیت‌هایی نظیر تربیت‌های مرحوم امام و مرحوم علامه و مرحوم مطهری که وارد شد و کار کرد و حرف‌هایشان را زیرورو کرد، این درب به روی قلبش قدری ولو کم باز بشود. بفهمد که زیر فرمان یک مقام معظمی به نام ولیّ خدا و امین خدا و سرپرست خداییِ بشر قرار دارد. 🔸 آن‌وقت پول که به دست می‌آورد، می‌بیند او حواله کرده یا نه. اگر حواله‌ی او نیست، مطابق دستورات او نیست، آن پول‌ها را قبول نمی‌کند. به مجلس، محراب، این‌طرف، آن‌طرف، این شهر، آن شهر دعوتش می‌کنند، می‌بیند دعوت‌کنندگان این، صاحبان مجالس چه افرادی هستند؛ برای چه این مجالس را برقرار کرده‌اند؟ آیا این مجالس منظور آن حضرت هست؟ در واقع این اطلاعیه‌ای که زده‌اند که از فردا شب تا ده شب فلانی می‌آید صحبت می‌کند مجلس فلان، نامرئی و ناخواندنی آیا زیرش امضای حضرت هم هست که این مجلس مال آن‌هاست؟ اگر چنین شرایطی هست دعوت را قبول می‌کند. 🔹 آمد و رفت و ده شب هم خواند. بعد آن شبی که باید پاکت بگیرد به هر تقدیر پولش به او نرسید یا گرفت در جیبش گذاشت از جیبش افتاد. برای او فرقی نمی‌کند. زیرا آن صاحب اصلی می‌داند که این ده شب برای او منبر رفته، برایش صحبت کرده، برایش سینه زده، برای اجدادش گریسته، گریانده، این کارها را کرده. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
معنای طلبگی 🔺 ما که وارد طلبگی می‌شویم به ما می‌گویند ادبیات عرب بخوانید، جامع المقدمات بخوانید، سی
🔺 پس ما به برکات این مجالس که به‌خاطر شهادت این بزرگ‌مرد، سرور شهیدان جهان شیعه برقرار می‌کنیم، این وارد در طلبگی می‌شویم که آن ورود در جلساتی است که سعی می‌شود که راه ارتباط طلاب، جوان‌ها، تازه‌کارها، ادبیات خوان‌ها، شرح لمعه خوان‌ها، با آن حضرت برقرار شود. 🔸 آن‌وقت دیگر آن شهریه را خرجی خودش نمی‌داند و لذا اگر دید یک طلبه‌ای که همسایه‌اش هست و او گرفتار است، شهریه‌اش را به او می‌دهد. می‌گوید امشب که ما نان داریم، فردا خدا بزرگ است. 🔹 ما طلبه‌ها این‌طور تربیت باید بشویم و درس بخوانیم و ترقی بکنیم. در بین طلاب این‌طور افراد بوده‌اند که وقتی پول به دست‌شان می‌رسیده با هم قسمت می‌کرده‌اند، با هم می‌خوردند. یکی از آن‌ها همین مرحوم آیت الله مجتهدی بود که گاهی از طلبگی‌های خودشان را با مرحوم تحریری پدر این آقای تحریری نقل می‌کردند که با هم در مدرسه فیضیه هم حجره بودند و با هم این‌طوری زندگی می‌کردند. پولی گیر می‌آوردند چای درست می‌کردند، نان و چای شب می‌خوردند؛ -چیزی نداشتند بخورند- و شب‌های پنجشنبه هم بنده یادم هست که در حجره‌شان از این مجالس برقرار بود. مرحوم خندق آبادی؛ آقای حاج شیخ جواد آقای خندق آبادی منبر می‌رفت و از این مسائل صحبت می‌کرد. ♦️ این‌ها این‌طور تربیت شدند تا خدا به آن‌ها توفیق داد آمدند تهران این حوزه بزرگ را ایشان سرپرستی کرد و واقعاً چنان خدماتی انجام داد که رهبر معظم فعلی آیت الله خامنه‌ای، از ایشان شنیدم گفته بوده اگر این حوزه‌ی آقای مجتهدی نبود من نمی‌دانستم بچه‌هایم را کجا بفرستم! کجا بفرستم، خوب حوزه که هست، مدرسه که هست، اما این‌طور بار بیاورند و طلبه بسازند که عزادار برای بزرگان اسلام بسازند، مسلمانی را در آن‌ها به تدریج در رگ و ریشه و خون آن‌ها وارد کنند، همه‌جا نبود! طلبه این است، حوزه این است، درس این است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
📆 سال‌روز ارتحال حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی معروف به علامه حلی رحمه‌الله؛ (متولد: ۲۹  ۶۴۸- رحلت: ۲۱ ۷۲۶ق) 📸 محل دفن: ایوان طلای حرم مطهر مولا امیرالمومنین علی علیه‌السلام در نجف اشرف 🔹 در هر کاری که شروع می‌کند، مخصوصاً کارهایی که طول می‌کشند و زمان می‌برند، همانند کسب‌ها و ها و رشته‌های و این‌طور چیزها، که چرا این‌ها را انتخاب می‌کند، یا ها و ها و شرکت کردن در تشکیلات و تشکلات، را که چرا انتخاب و چرا دنبال می‌کند؟، در این امور خیلی باید باریک و شود، آن‌قدر باید باریک و دقیق شد که مثل آنی‌که درباره‌ی مرحوم علامه نقل شده که وقتی قرار شد بکند که چاه آبی که به قدر کُر نیست، آیا با ملاقات با نجاست منفعل می‌شود، یا نمی‌شود، ایشان دید که چون در منزل‌شان چاه دارد و این چاه اگر نجس بشود، خیلی دردسر دارد؛ فلذا ترسید که این مخفی که خودش را نشان نمی‌دهد، در این کار کند و مؤثر باشد و بچرباند آن‌طرف را که دوست دارد که مثلاً چاه منفعل نشود، و فتوا بدهد، ولذا این‌طور نقل می‌کنند که ایشان دستور داد که آن چاه را پر کردند که دیگر خیالش راحت باشد که ما در منزل چاه نداریم. وقتی چاه نداشتیم، آن‌وقت برویم در فکر ادله و ببینیم که کدام طرف ترجیح پیدا می‌کند؛ انفعال و تنجس چاه؟ یا این‌که نه، بلکه آب چاه در حکم کر می‌باشد و با نجاست قلیل، نجس نمی‌شود. این‌ها حاکی از این است که انسان درونش یک پیچیدگی خاصی دارد و افکارش را گاهی حتی خودش هم خوب تمییز نمی‌دهد. ۸۲٫۸٫۱۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama