eitaa logo
شیعه شناسی
198 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
47 11 6⃣ 1⃣ 🔸روایات فراوانی در منابع فریقین موجود است که علم غیب را برای ائمه علیهم السلام ثابت می کند. ما در اینجا تنها به دو نمونه اشاره می کنیم. 👈یکی از آن موارد که شهرت زیادی هم دارد درباره علم امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که ایشان در یکی از خطبه هایشان فرمودند: از من بپرسید که به خدا قسم شما را از هر چیزی تا روز قیامت خبر می دهم.[1] 👈مورد دیگر اینکه عمار نقل می‌کند که در یکی از جنگها با امیرالمومنین علیه السلام بودم، از صحرای پر از مورچه 🐜گذشتیم. عرض کردم یا امیرالمومنین از خلق خدا کسی را می شناسید که عدد این مورچه‌ها را بداند؟ فرمود: آری ای عمار، می‌شناسم مردی که می داند عدد آنها را و می‌داند چه اندازه در آنها نر است و چه اندازه در آنها ماده است. عرض کردم مولای من کیست آن مرد؟ حضرت فرمود:عمار آیا در سوره یاسین این آیه را نخوانده ای:" و هر چیزی را در امام مبین احصاء نمودیم." عرض کردم آری. فرمود: منم آن امام مبین.[2] 🔹با قدری تامل در این گونه احادیث موجود در کتب 📚عامه حداقل چیزی که دریافت می گردد آن است که جهات علم ائمه علیهم السلام نامتناهی و فوق بشری است و افرادی که برای علم این خاندان مطهر حد و مرز تعیین می کنند، اگر مغرض یا معاند نباشند، یا جاهل مقصرند و یا جاهل قاصر. 🔸همه علما می‌دانند که علم اولین و آخرین در قرآن موجود است و اگر رسول اعظم و جانشینان به حق او اطلاع از این کتاب نداشته باشند اساس دین الهی سست خواهد بود و حکمت الهی ناقص. آن قدر این فرمایشات رواج داشته که به کتب اهل سنت نیز رسوخ نموده. 🔹 اینکه آیا علمای عامه صرفاً به نقل روایت پرداخته یا درایت نیز نموده اند سخن دیگری است که مجال بیان آن در این مختصر نمی باشد و مقصود فقط تبرئه محدثین شیعه و برخی اصحاب ائمه از نسبت غلو بود و اثبات این مسئله که اعتقاد به علم غیب برای ائمه علیهم السلام جزء عقاید اصیل شیعه می باشد.[3] [1] 📗الفقیه و المتفقه، بغدادی، ج 2،ص 352 [2] 📘ینابیع الموده، قندوزی، باب 14، ص 77 [3] 📄برگرفته از مقاله تأملی در کتاب «مکتب در فرایند تکامل»، محمود هدایت افزا، ماه نامه کتاب دین ـ شماره 142 ـ مرداد 1388 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
52 2⃣ 2⃣ 🔸یکی از اوصاف خداوند که در کتب کلامی کاربرد فراوانی دارد صفت "واجب الوجود" است. قبل از ورود به ادله اثبات توحید لازم است درباره معنای "واجب الوجود" توضیحی داده شود. 🔹هر قضيه‌اى هر قدر ساده باشد دست كم از دو مفهوم اساسى (موضوع و محمول) تشكيل مى‌ يابد. مثلاً در اين قضيه «خورشيد روشن است» كه دلالت بر ثبوت روشنى براى خورشيد 🌕دارد «خورشيد» موضوع قضيه، و «روشن» محمول آن مى‌باشد. 🔸ثبوت محمول براى موضوع، از سه حال، خارج نيست: 👈يا محال است مانند اينكه گفته شود: «عدد سه بزرگتر از عدد چهار است» 👈يا ضرورت دارد مانند اين قضيه كه «عدد دو، نصف عدد چهار است» 👈 و يا نه محال است و نه ضرورت دارد مانند «خورشيدى بالاى سرِ ما قرار دارد». 🔹طبق اصطلاح منطقى، در صورت اول، قضيه، داراى وصف «امتناع» و در صورت دوم، داراى وصف «ضرورت» يا «وجوب» و در صورت سوم داراى وصف «امكان» (بمعناى خاص) مى‌باشد. اما نظر به اينكه در فلسفه، درباره «موجود» بحث مى‌شود و چيزى كه ممتنع و محال باشد هيچگاه وجود خارجى نمى ‌يابد، از اينرو فلاسفه، موجود را بحسب فرض عقلى به واجب الوجود و ممكن الوجود، تقسيم كرده اند: 👈 واجب الوجود عبارتست از موجودى كه خودبخود وجود داشته باشد و نيازى به موجود ديگرى نداشته باشد و طبعاً چنين موجودى ازلى و ابدى خواهد بود زيرا معدوم بودن چيزى در يك زمان، نشانه اينست كه وجودش از خودش نيست و براى وجود يافتن، نياز به موجود ديگرى دارد كه سبب يا شرط تحقق آنست و با فقدان آن مفقود مى‌شود. 👈و ممكن الوجود عبارتست از موجودى كه خودبخود وجود ندارد و تحقق يافتنش منوط به موجود ديگرى است. ♦️با توجه به براهین امکان و وجوب و برهان حدوث که در قبل گذشت خداوند که علت این عالم است واجب الوجود و غیراز او همه چیز ممکن الوجود می باشد. (📗برگرفته از کتاب آموزش عقاید، آیت الله مصباح یزدی، صص 59-58) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3⃣ 3⃣ 🔸متاسفانه در بعضی خانه ها اسم همسر «ببین» است! ببین بیا اینجا، ببین چایی بیار و.... زیبا صداکردن همسر، بهترین شیوه برای ابراز محبت ❤️و نوعی شخصیت دادن به طرف مقابل است. 🔹در جریان هجوم به خانه امیرالمؤمنین علی علیه السلام بعد از بازگشت حضرت به خانه، حضرت زهرا سلام الله علیها شوهر خود را اینگونه خطاب می کنند: "روحی لروحک الفداء، و نفسی لنفسک الوقاء یا اباالحسن! ان کنت فی خیر کنت معک و ان کنت فی شر کنت معک" (علی جان، جانم فداي جان تو، و جان و روح من سپر بلاهاي جان تو، یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود، اگر تو در خیر و نیکی بسر میبري با تو خواهم زیست و یا اگر درسختی و بلاها گرفتار شدي، باز هم با تو خواهم بود.)[1] 🔸چه خوب است زنان، هنگام ورود همسر خود به خانه 🏡با توجه به سختی هایی که شوهر در بیرون از منزل متحمل شده، با چنین کلماتی به استقبال او روند که یقینا این کار تأثیر بسزایی در روحیه و اخلاق شوهر خواهد داشت. 🔹از موارد دیگری که در رابطه با نوع صدا زدن یکدیگر در زندگی این بزرگواران مشاهده می کنیم ماجرای حدیث شریف کسا است. هنگام ورود امیرالمؤمنین علی علیه السلام به منزل خطاب به همسر خود می فرمایند: السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ. و ایشان در جواب می گویند: وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ. همانطور که مشاهده می کنیم این زوج بهشتی یکدیگر را به بهترین القاب صدا می زنند و شایسته است ما نیز این سیره را در زندگی خود عملی کنیم. ♦️این نکته نیز ضروری است که فرزندان 👦 هم از رفتارها و کلمات محبت آمیز و یا غیرمحبت آمیز والدین خود الگوبرداری می‌کنند و در آینده خود، در زندگی زناشویی برای همسران خود چنین القاب و عباراتی بکار خواهند برد. [1] 📗 فرهنگ سخنان فاطمه زهرا سلام الله علیها ، جواد محدثی، ص 110 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
♨️ برگزاری در مدارس علمیه 👈موضوع: ضرورت و تبیین شیعه شناسی مکان: مدرسه علمیه اهل البیت علیهم السلام قم 🔹 استاد: حجت الاسلام و المسلمین فلاح زیارانی ✅ @shiashenasee
24 🔸پرسش: شرایط سجده واجب قرآن چیست؟ 🔹پاسخ: 👈خامنه ای: در سجده واجب قرآن بايد طورى عمل كند كه بگويند سجده كرد و نمی شود بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى👕 سجده كرد ولى ساير شرايط سجده را كه در نماز است لازم نيست مراعات كنند. ( 📗 اجوبه الاستفتائات،برگرفته از سؤال 1098-1097) 👈مکارم: در سجده واجب قرآن، لازم است مواضع هفت گانه بر روی زمین قرار بگیرد و باید پیشانی را بر چیزی بگذارد که سجده نماز بر آن جایز است بنابر احتیاط واجب، همچنین ستر عورت و غصبی نبودن را رعایت کند، (البته رعایت حجاب کامل برای زنان در این سجده در جایی که نامحرم نمی بیند واجب نیست) ولی سایر شرایطی که در نماز لازم است در این سجده واجب نیست، هم چنین رو به قبله بودن نیز شرط نمی باشد، هر چند بهتر است رو به قبله باشد.( 🌐 سایت معظم له، شرایط سجده ی واجب قرآن) 👈سیستانی: در سجده واجب قرآن بنابر احتیاط واجب باید جاي انسان غصبی نباشد، و بنابر احتیاط واجب پیشانی را بر مهر یا چیز دیگري که سجده بر آن صحیح است قرار دهد و باقی شروطی که در سجده نماز لازم است در سجده واجب قرآن لازم نیست. ( توضیح المسائل، برگرفته از مسأله 1107-1106) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔟 🔟 🔟 6⃣ 2⃣ 🔸علاوه بر مطلب قبل، دلایل قطعی وجود دارد که آیه به طور مستقل و جدای از آیات قبل و بعد، نازل شده و بعد به خاطر مصلحتی در بین آیات مربوط به زنان پیامبر صلی الله علیه و آله واقع شده. 🔹در ادامه به دلایلی که بر نزول مستقل این آیه دلالت می کند می پردازیم. 1⃣: تمام روایات وارده در این آیه(چه قائل شویم که آیه در حق زنان پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده و یا بگوییم در حق عترت طاهره علیهم السلام) متفق هستند بر اینکه این آیه به طور جداگانه نازل گشته است. 👈بنا بر اینکه آیه مستقل نازل شده باشد، مخالفتش با سیاق آیات و قول به نزولش در حق عترت طاهره علیهم السلام و اینکه آیات قبل و بعدش درباره زنان پیامبر صلی الله علیه و آله باشد مشکلی نخواهد داشت. ♦️شاید کسی اشکال کند که این تغییر سیاق امر درست و پسندیده ای نیست که در جواب گفته می شود: اینکه صدر و ذیل کلام به موضوعی اشاره داشته باشد و در وسط کلام موضوع دیگری مطرح شود از فنون بلاغت است و مانند آن را بسیار در قرآن مشاهده می کنیم، از جمله در جریان حضرت یوسف که خداوند به نقل از عزیز مصر 👑که همسرش را خطاب قرار می دهد می فرماید: «إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ إِنَّ كَيْدَكُنَّ عَظِيمٌ* يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هذا وَ اسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ إِنَّكِ كُنْتِ مِنَ الْخاطِئِينَ». مخاطب ابتدا «إِنَّهُ مِنْ كَيْدِكُنَّ» و انتهای کلام«وَ اسْتَغْفِرِي لِذَنْبِكِ»، همسر عزیز مصر است و جمله معترضه ای در بین این دو خطاب واقع شده که مخاطب آن حضرت یوسف علیه السلام است «يُوسُفُ أَعْرِضْ عَنْ هذا» (📗برگرفته از کتاب أهل البيت علیهم السلام، آیت الله سبحانی، صص 46-44) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 🔸علاوه بر صادق که مهمترین لقب ایشان است و گذشت که پیامبر صلی الله علیه و آله این لقب را به ایشان عطا کردند، القاب دیگری نیز برای این امام بزرگوار بیان شده از جمله: فاضل، طاهر، قائم، كافل و منجي. 🔹امام صادق عليه السلام داراى کنيه هايى چون ابوعبداللّه، ابواسماعيل و ابوموسى بود.[1] 🔸از آنجا که سن و سال در مورد ائمه علیهم السلام مطرح نیست و آنها در کودکی نیز حجت خداوند هستند، امام صادق عليه السلام در سنين کودکی، يكى از پديده هاى شگفت هوش و ذکاوتِ زمان خود بوده است. آورده اند که ولید بن عبدالملک خلیفه 👑 وقت به حاکم مدینه عمر بن عبدالعزیز دستور داد تا مسجد نبوی را بازسازی و توسعه نماید عمر مقدار زیادی از این کار را به انجام رسانید و مراتب را به ولید گزارش کرد ولید مسافرتی به مدینه نمود تا خود شخصا آنچه را که عمر در تعمیر مسجد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله انجام داده است از نزدیک ببیند. هنگامی که ولید به مدینه داخل شد مستقیماً به مسجد نبوی رفت تا عملیات تعمیر را از نزدیک ببیند. هنگامی که وارد مسجد شد دید امام باقر علیه السلام بر منبر نشسته و مشغول درس دادن به شاگردان است. ولید به امام باقر علیه السلام سلام کرد و امام جواب او را دادند و برای بزرگداشت و احترام او از ادامه درس خودداری کردند. ولید به امام باقر علیه السلام اصرار کرد تا درس خود را ادامه بدهند، امام علیه السلام قبول کرده و به ادامه درس خود که در موضوع جغرافیا بود پرداختند. هنگامی که ولید مقداری از درس را شنید حیرت زده از امام باقر علیه السلام پرسید: این علم چیست؟ امام باقر علیه السلام فرمودند: این علمی است که از زمین🌏 و آسمان و خورشید و ستارگان سخن به زبان می‌آورد. ناگهان چشم ولید به امام صادق علیه السلام افتاد. به حاکم مدینه رو کرد و گفت: این کودک که در میان این مردان نشسته است کیست؟ عمر گفت: این جعفر پسر محمد باقر است. ولید پرسید: آیا قادر به فهم و هضم این درس می باشد؟ عمر به او توضیح داد که این کودک دارای قدرت علمی بالایی است و گفت او در میان همه این شاگردان باهوش‌ترین است و بیشترین سوال ❓ را می کند. ولید مبهوت شده و امام صادق علیه السلام را به حضور طلبید...[2] [1] 📗 المناقب، ابن شهرآشوب، ج4، ص: 281 [2] 📙 الامام الصادق کما عرفه علماء الغرب، نورالدین آل علی، صص 111-108 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
48 12 7⃣ 2⃣ 🔸شاید این سؤال پیش آید که چرا در برخی روایات شاهد انکار علم غیب از طرف ائمه علیهم السلام هستیم که در جواب گفته می شود، مخالفت ائمه و متکلمان عصر حضور در کاربرد واژه "علم غیب" چند عامل دارد: 1⃣. با مراجعه به آیات و روایات و نیز عبارت های عالمان بزرگ 👳 روشن می‌شود که در عصر پیامبر و ائمه علیهم السلام و حتی دوره‌ های بعد از آن، از واژه "علم الغیب"، علم ذاتی و بدون تعلیم خداوند فهمیده می شده است، بدین جهت ائمه علیهم السلام به رغم بیان اخبار غیبی، از کاربرد این واژه درباره خودشان جلوگیری می‌کرده‌اند، چنانکه وقتی امیرالمومنین علیه السلام در پایان جنگ جمل ⚔ در خطبه ای از برخی حوادث آینده خبر داد. کسی از یاران از او پرسیدِ:" لَقَدْ أُعْطِيتَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عِلْمَ الْغَيْبِ" یا امیرالمؤمنین به تو علم غیب داده شده؟ حضرت در جواب فرمودند:" لَيْسَ هُوَ بِعِلْمِ غَيْبٍ وَ إِنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِي عِلْم." این علم غیب نیست بلکه تعلیمی است ازصاحب علم . 2⃣. آماده نبودن عامه مردم برای هضم اعتقاد به علم غیب امام، به سبب ضعف عقل و اندیشه آنان چنانچه عده ای از مردم به خاطر عدم درک مقام امامت و ویژگیهای آن دچار غلو شده و نسبت به ائمه علیهم السلام قائل به الوهیت شدند. (📄برگرفته از مقاله تأملی در «مکتب در فرایند تکامل» ،محمد صفر جبرئیلی، فصلنامه قبسات ـ شماره 45 ـ پائیز 1386) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام #_20_ذی_الحجه 🌺بر مقدم دختر پيمبر صلوات 🌺بر چشمه ي پاك حوض كوثر صلوات 🌸بر محضر حضرت محمد تبريك 🌸بر مادر شيعيان حيدر صلوات 🎉🌹میلاد با سعادت کوثر ولایت، ام ابیها فاطمه الزهرا سلام الله علیها بر تمام مسلمین جهان به خصوص مادران این سرزمین مبارک باد.🌹🎉 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
5⃣ 🔸... هنگامی که امام در برابر ولید ایستاد ولید از او پرسید: نامت چیست؟ امام صادق علیه السلام که در سن کودکی بودند با زبان فصیح به ولید فرمودند: نامم جعفر است. ولید خواست که آن حضرت را امتحان کند و به او گفت: آیا می‌دانی که موسس علم منطق چه کسی بوده است؟ امام علیه السلام جواب داد: تاسیس کننده علم منطق ارسطو 👳نام دارد که به "صاحب المنطق" لقب یافته و شاگردان و پیروانش این لقب را به او داده اند. ولید سوال دومی از آن حضرت کرد و گفت: آیا میدانی "صاحب المعز" چه کسی است؟ امام صادق علیه السلام سخن او را رد کرده و فرمودند: "صاحب المعز" اسم کسی نیست، بلکه اسم دسته ای از ستارگان ✨است که به "ذوالاعنه" نیز معروفند. حیرت بر ولید حاکم شد و نمی دانست چه بگوید. مقداری فکر کرد تا بتواند مسئله ❓دیگری بیابد و از نواده پاک پیامبر صلی الله علیه و آله سوال کند. ناگهان این سوال به ذهنش رسید و گفت: آیا می‌دانی که صاحب مسواک چه کسی بود؟ اما م فوراً جواب دادند که این لقب عبدالله بن مسعود می باشد که از اصحاب جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله است. ولید دیگر هرچه فکر کرد مسئله ای نیافت تا از امام صادق علیه السلام سوال کند و خود را در مقابل این امام بزرگ عاجز و ناتوان یافت بنابراین شروع به بزرگداشت و احترام آن حضرت نمود. به او خوشامد گفت و دست او را در دست خود گرفت و به امام باقر علیه السلام نزدیک شد و این چنین به او تبریک گفت: این پسر تو به زودی بزرگترین علامه زمان خود خواهد گردید. (📗 برگرفته از الامام الصادق کما عرفه علماء الغرب، نورالدین آل علی، صص 112-111) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔻هشدار رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج): ⚠️ جریان احمدالحسن خطرناک تر از داعش و وهابیت است حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قزوینی: 🔹 فردی است که مدعی شده فرزند حضرت مهدی(عج) است و آمده زمینه ظهور پدرش را فراهم کند و متأسفانه عده‌ای از افراد جاهل و نادان فریب این شیاطین را خورده‌اند. بارها اعلام کرده‌ام و امروز نیز اعلام می‌کنم که حاضرم با طرفداران این فرد کنم؛ این تفکرات را آمریکا و راه‌اندازی کرده است و رهبران آنها توسط منافقین و صهیونیستها حمایت می‌شوند و به جرات می توان گفت که فتنه احمد الحسن خطرناکتر از داعش و وهابیت است چرا که حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید را هدف قرار داده است. 🔹باید جوابها در مقابل محکم باشد تا طرف میخکوب شود، امروز باید روش شبهه‌شناسی را یاد بگیریم و فن پاسخگویی به شبهه را یاد بگیریم. ☑️ سامانه جامع راویان حدیث رونمایی شد این سامانه جامع‌ترین و کامل‌ترین نرم‌افزار درباره رجال حدیثی می باشد و ما در تولید این سامانه و نرم افزار هیچ گونه محدودیتی برای کپی برداری برای دیگران قائل نشده ایم و همگان می توانند از آن استفاده نمایند. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee