eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣ 1⃣ 🔸در رابطه با نام مبارک و نسب ایشان اختلافات زیادی در بین مورخین وجود دارد؛ اما آنچه که شهرت بیشتری پیدا کرده نام شهربانو یا شاه زنان است و اینکه ایشان دختر يكى از بزرگان و سرشناسان ايران زمين(یزدجرد) بوده است.[1] 🔹نکته ای که در اینجا لازم است به آن توجه شود داستان اسارت 🔗شهربانو و ورود او به كشور هاى اسلامى است. درباره اصل جريان مى توان گفت، از جمله رخ دادهاى تاريخى است كه دربسيارى از منابع روايى و تاريخى ديرينه ثبت شده است. اين منابع روايى و تاريخى را به سه دسته عمده مى توان تقسيم نمود: 1⃣ به اسارت افتادن وى در دوره خلافت عمر بن خطاب. 2⃣ فرستادن وى و خواهرش به نزد عثمان از سوى والى خراسان. 3⃣ فرستادن دختران يزدگرد به حضور حضرت على عليه السلام توسط كارگزار حضرت. با توجه به اين تعارض، به بررسى هر يك از گزارش هاى تاريخى مى پردازيم. [1] 📙منتهى الآمال(فارسى)،محدث قمی، ج2، ص 1091 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
17 🔸همانطور که در قبل اشاره شد و دو ابزار شناخت و معرفت به شمار می روند. خداوند وحی ✨را دلیلی قطعی و عقل را چراغی روشن💡 در تمام افراد انسان قرار داده و لازمه این سخن آن است که بین این دو حجت الهی هیچ گونه تعارضی واقع نشود؛ و اگر احیانا تعارضی ابتدایی بین این دو حجت الهی واقع شد باید دانست که این تعارض از دو امر ناشی می شود: 👈یا استنباط ما از دین در مورد تعارض نادرست است و 👈 یا اینکه در مقدمات عقلی خطایی رخ داده، زیرا هیچ گاه خداوند حکیم مردم را به دو راه متعارض 🔀دعوت نمی کند. 🔸همچنان که بین عقل و وحی تعارض حقیقی تصور نمی شود، بین علم و وحی نیز هیچ گاه تعارضی واقع نمی شود؛ و اگر بین این دو نیز تعارضی مشاهده شد از دو امر ناشی می شود: 👈یا استنباط ما از دین در آن مورد نادرست است و 👈 یا اینکه علم ما در آن موضوع به مرحله قطعی نرسیده. معمولا تعارضات بین علم و وحی از نوع دوم ناشی می شود که ما بعضی از فرضیات علمی را به عنوان حقایقی قطعی به شمار آورده و در این هنگام توهم تعارض بین علم و دین حاصل می شود. (📗برگرفته از کتاب العقيدة الإسلامية، آیت الله سبحانی، صص 21-20) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#خبر مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری حج کشورمان، صبح امروز با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. ۹۶/۷/۱۱ 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
11 🔸قالَ الرِّضَا علیه السلام: إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها. 🔹امام رضا علیه السلام می فرماید: هرگاه برای شما پیش آمد سختی روی داد از ما، در خواندن خداوند عز و جل کمک بگیرید و این همان گفتار خداوند عز و جل است که می فرماید" و برای خداوند نامهای نیکویی است پس خدا را به آن نامها بخوانید." (📙الإختصاص، شیخ مفید، ص: 252) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
11 🔸تقلب در آزمون هايى ✍كه جهت استخدام در مشاغل صورت مى گيرد در دستمزدها و حقوق هايى 💷كه افراد بعد از تصدى شغل مربوطه دريافت مى كنند ايجاد شبهه مى كند يا نه؟ 🔹خامنه ای : اگر در حال حاضر در جایی که استخدام می شود، معلومات در همان حدی که لازم است را داشته باشد و تمام شرایط استخدام را داشته باشد، اشکالی ندارد و حقوقی هم که می گیرد مانعی ندارد، هر چند تقلبش کار درستی نبوده. ولی یک نکته را باید توجه داشت: اگر در تقلب حق کسی ضایع شود، مثلا برای مقطع دکتری ۵ نفر را می خواسته اند پذیرش کنند و این فرد با تقلب نمره کسب کرده، و اگر تقلب نمی کرد نمره ‌ی لازم را کسب نمی کرد و فرد دیگری پذیرش می شد، پس حق آن فرد ضایع شده است. اینجا باید رضایت آن طرف که حقش ضایع شده را جلب کند. (🌐سایت معظم له) 🔹مکارم: هر گونه تقلّب حرام است، و اگر کسی در امتحان ورودی دانشگاه و مانند آن تقلّب کرده ولی بعدا مراحل تحصیلی و شغلی را بدون تقلّب گذرانیده می تواند از مدرک تحصیلی خود و مزایای مترتّب بر آن استفاده کند، مشروط بر این که از کار خود جدا توبه کرده و هرگز سراغ چنین کارهایی نرود و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران کند. (🌐سایت معظم له) 🔹سیستانی: تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. ولی اگر تخصص لازم را در رابطه با کاری که به شما واگذار می شود نداشته باشید پذیرفتن آن کار جایز نیست.(🌐 سایت معظم له) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
8⃣ 8⃣ 🔸در شهر نوبندجان[1]، سليم با جوانى 👳كه 14 سال از عمرش مى گذشت و نامش «ابان» بود ملاقات و در خانه پدرى ابان بن ابى عيّاش اقامت كرد. ابان در آن سنين قرائت قرآن را آموخته بود ولى از آنچه بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بر اهل بيت عليهم السّلام رفته بود آگاهى نداشت، چرا كه در طول پنجاه سال پس از فتح مناطق فارس و توابعش، همان دين منسوخ از طرف حاكمان به مردم تفهيم شده بود. در چنين شرائطى، مردى همچون سليم نعمتى عظيم براى ابان بود كه حقايق دينى را از او بگيرد، و آنچه را نديده از شاهد عينى بپرسد. 🔹سليم هم در فكر كسى بود كه بتواند امانت بزرگ و ثمره عمرش را بخوبى حفظ كند و آن را سالم به نسلهاى بعد منتقل كند. لذا بفكر تربيت عقيدتى ابان افتاد و آهسته آهسته او را با حقايق گذشته تاريخ اسلام آشنا كرد و وقايع بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را براى او تشريح نمود و بدين وسيله او را متوجّه شرائط موجود نمود. 🔸ابان در باره مدّتى كه با سليم معاشرت داشته چنين مى گويد:«او پيرمردى اهل عبادت بود و چهره اى نورانى 👳داشت. بسيار پر تلاش، صاحب نفسى بزرگوار و حزنى طولانى بود. او استتار را دوست مى داشت و از اشتهار پرهيز مىكرد». 🔸سليم هم در باره ابان گفته است:«من با تو معاشرت داشتم و جز آن گونه كه دوست مى داشتم چيزى نديدم». بدين ترتيب شرائط عقيدتى و فكرى بين ابان و سليم براى تحويل كتاب آماده شده بود. [1]اين شهر در آن زمان بسيار بزرگ و خوش آب و هوا بوده است. هم اكنون از اين شهر روستايى 🏡بنام «نوبندگان» بين شيراز و فسا باقى مانده است. (📙برگرفته از کتاب أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، صص 27-26) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 🌺 2⃣ 🔸كمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَة. 🔹كمال اخلاص آنست كه صفات زائده بر ذات براى او تصوّر نكند (گفته نشود علم حقّ تعالى مثلا صفت زائده خارجى است كه بر ذات او عارض شده كه اين عقيده منافى با توحيد و يكتا دانستن او است) زيرا هر صفتى گواهى می‌دهد كه آن غير از موصوف است و هر موصوفى گواهى می‌دهد كه آن غير از صفت است. (📙ترجمه و شرح نهج البلاغة، فيض الإسلام، ج1، ص: 24) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 🔸ولادت با سعادت🌹 ایشان در سوم صفر سال 56 ه-ق [1]در شهر یثرب و بنا بر قولی در روز جمعه اول ماه رجب سال 57 ه-ق [2] واقع شده است. آن حضرت 3 سال[3] و بنا بر روایتی که از خود ایشان نقل شده 4 سال قبل از شهادت امام حسین علیه السلام به دنیا آمد.[4] 🔹پس از ولادت آن حضرت، مراسم و مستحبات ولادت مانند گفتن اذان و اقامه درگوش و صدقه دادن به وزن موهای سر و عقیقه برای آن مولود مبارک انجام شد. 🔸ولادت امام باقر علیه السلام در زمان خلافت به وقوع پیوست. در زمانه ای که شهرهای اسلام از ظلم و جور معاویه و والیان بیدادگرش ناله و فریاد سر داده بودند. [1] 📘 وفيات الأعيان و أنباء أبناء الزمان، ابن خلاکان، ج4، ص: 174 [2] 📙دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، طبری آملی،ص: 215 [3] 📕 وفيات الأعيان و أنباء أبناء الزمان، ابن خلکان، ج4، ص: 174 [4] 📒تاريخاليعقوبى،ج2،ص:320 قال علیه السلام:"قتل جدي الحسين و لي أربع سنين و إني لأذكر مقتله، و ما نالنا في ذلك الوقت" 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
15 🔟 9⃣ 🔸تا كنون فرض كرديم كه عبداللَّه بن سبا وجود خارجى داشته و وضع را براى مسلمانان آشفته مى ساخته است. نمى توان پذيرفت يك يهودى حيله گر و متظاهر به اسلام، بتواند تا اين حدّ قدرت داشته باشد كه بر ضدّ خلافت آشوب 🗡برانگيزد و افراد خود را در شهرها بپراكند، با ديگران نامه نگارى 📜داشته باشد، تا به آنجا كه كار به كشتن خليفه بيانجامد و در نتيجه، دو سپاه در بصره رو در روى هم قرار گيرند و آنان را به جان هم اندازد و از اين ميان مذهبى به نام شيعه پديد آيد ... 🔹اكنون به حقيقت ديگرى بر مى گرديم كه پژوهشگران معاصر پرده از آن برداشته اند و آن اين است كه شواهد و قراين نشان مى دهد كه عبداللَّه بن سبا نيز مثل «مجنونِ» بنى عامر و بنى هلال است، اينگونه چهره ها و قهرمان ها همه ساخته و پرداخته قصّه گويان و افسانه سرايان است، تا وسيله سرگرمى حرمسراها و ناز پروردگان باشد، و گرنه روى زمين وجود خارجى نداشته اند. دكتر طه حسين در كتاب «الفتنة الكبرى» به اين نكته رسيده است، خاورشناسانى چند نيز از او پيروى كرده اند. علاقه مندان به نتيجه پژوهش اين بزرگان درباره عبداللَّه بن سبا می توانند به این منابع رجوع كنند: 📕الفتنة الكبرى، طه حسين، ص 134 بخش ابن سبا. 📗الغدير،علامه امینی، ج 9 ص 220، 📔عبداللَّه بن سبا، سيد مرتضى عسكرى 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
آیت الله العظمی مکارم در پیامی به کارگاه شیعه پژوهی در آلمان: ✅دنياي امروز از مادي گري خسته شده و رو به مكتب هاي الهي و معنوي آورده است و در ميان مكتب هاي الهي مكتبي كه عقلانيت و علم را در رأس تعليمات خود قرار داده مكتب اهل بيت(عليهم الـسلام) است، هرچند متأسفانه خبر رساني كافي در اين زمينه نشده است. ایشان در بخش دیگری از پیام خود فرمودند: ✅ ما هم تصميم گرفتيم كه در سال آينده كنگره اي تحت عنوان نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي در حوزه علميه قم داشته باشيم. ✅و اميدواريم تجربيات گسترده حوزه علميه قم نيز زمينه اي براي آيندگان فراهم كند تا مكتب اهلبيت(عليهم السلام) كه همچنان در مظلوميت قرار دارد به همگان معرفي شود و جايگاه خود را در افكار عمومي پيدا كند. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
📸گردهمایی مراکز تحت اشراف مرجعیت معظم؛ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) 🔸گردهمایی مراکز حوزوی تحت اشراف مرجعیت عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) امروز شنبه 15 مهرماه ساعت 10 صبح در مدرسه امام کاظم (علیه السلام) قم برگزار گردید. 🔹در ابتدای این جلسه قرائت قرآن و مدیحه سرایی انجام گرفت و در ادامه مدیران و معاونان بخش های مختلف مراکز تحت اشراف معظم له به ارائه گزارش پرداختند. 🔸حجت الاسلام والمسلمین داعی نژاد (زید عزه) مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی در این جلسه ضمن تشکر از عنایت ها و نصایح حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی)، با اشاره به تأکیدات معظم له نسبت به فعالیت های پژوهشی فرهنگی در کنار برنامه های آموزشی، اهم فعالیت های انجام گرفته سال گذشته در مرکز تخصصی شیعه شناسی را برای حاضران ایراد فرمودند که ذیلاً به آنها اشاره می گردد. 1. برگزاری 8 نشست علمی و اخلاقی؛ 2. تشکیل هسته علمی پژوهشی با بهره گیری تعدادی از شیعه پژوهان فارغ التحصیل ممتاز به عنوان بازوان معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز؛ 3. تهیه محتواهای سایت با نگارش مقالات تلفیقی در حدود 24 مقاله به میزان 415 صفحه؛ 4. تهیه برخی نرم افزارهای💿کامپیوتری (آموزشی، علمی-کاربردی) در قالب 5 کلاس درسی؛ 5. اقدام به راه اندازی مجله علمی پژوهشی که تعدادی از مقالات دریافت و ارزیابی شد؛ 6. راه اندازی مجله تخصصی مطالعات شیعه شناختی و انتشار سه شماره از آن ( 16 مقاله با میزان 350 صفحه)؛ 7. ارزیابی محتوای 11 پایان نامه جهت چاپ به عنوان کتاب؛ 8. نهایی سازی اولیه 60 موضوع پیشنهادی پایان نامه در قالب چند کلان پروژه به همراه تشکیل جلسه با حضور 2 استاد از اساتید کمیته کلام حوزه؛ 9. تهیه اولین درسنامه آموزش مجازی (با موضوع تشیع و مهدویت در دو سطح عمومی و تخصصی) در 750 صفحه؛ 10. تهیه درسنامه و جزوات درسی ( 4 درس در 350 صفحه با موضوعات شیعه در جهان امروز، نقاط مورد هجوم در فرهنگ و عقاید شیعه، امامت و ولایت عامه، منابع تفکر شیعه)؛ 11. تشکیل حلقه های معرفتی شیعه شناسی در مسجد مقدس جمکران با اعزام 11 استاد و تشکیل 60 جلسه و با بیش از 180 ساعت فعالیت در زمینه پاسخگویی به مسائل و شبهات اعتقادی. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
18 🔸بعد از بیان مقدماتی که گذشت اکنون به اولین مسأله در علم کلام می پردازیم و آن مسأله اثبات مبدأ متعالی است. براهین و ادله ای که دلالت بر وجود خالقی برای این عالم می کند بسیار است و ما به سه برهان که مهمترین آنها می باشد اکتفا می کنیم و آن سه عبارتند از: 1 . برهان نظم؛ 2 . برهان حدوث؛ 3 . برهان امکان و وجوب. 1⃣ 🔸یکی از راههای عقلی و در عین حال ساده و عمومی خداشناسی، راه تفکر در نظام آفرینش 🌏است. انسان می تواند از طریق مشاهده 👁نظم دقیقی که در عالم حاکم است و تفکر در آن به وجود خداوند تبارک وتعالی پی ببرد. این راه در قرآن کریم و احادیث اسلامی مورد اهتمام واقع شده است، چنان که پیوسته مورد توجه متکلمان نیز بوده است و در دوره معاصر، اهمیت بیشتری یافته است. (برگرفته از کتاب 📗محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 21) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
📸گردهمایی مراکز تحت اشراف مرجعیت معظم؛ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) 🔸در ادامه برنامه و پس از اهدای جوایز به نفرات ممتاز هر مجموعه، مرجعیت معظم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت ها و زحمات انجام گرفته در این چند مجموعه، انتشار فعالیت های انجام گرفته را در مجموعه ای جامع لازم و ضروری دانستند تا هم سایر مجموعه ها و دانش پژوهان ترغیب بیشتری شوند و هم جامعه و بشریت که در بیرون از متن این مراکز هستند آگاهی و آشنایی لازم نسبت به این فعالیت ها را پیدا نمایند. 🔹سپس معظم له به دو بحث اساسی اشاره داشتند. بحث از فضیلت عالم و دیگری بحث از آسیب های علم و عالم. راجع به مطلب اول روایاتی از معصومین (علیهم السلام) است که فضیلت های عالم را تشریح می نماید. از جمله اینکه در چهار روایت حضرت رسول اکرم و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) در این زمینه می فرمایند: 👈 برتری عالم بر عابد، مثل برتری ماه بر سایر ستارگان است در شب بدر (شب چهاردهم ماه)؛ 👈 عالمی که به وسیله علم او مردم منفعت می برند، از هفتاد هزار عابد برتر است؛ 👈 دو رکعت نماز عالم برتر از هزار رکعت نماز عابد است؛ 👈 یک ساعت که عالم در وقت استراحت مشغول به فعالیت علمی است از هفتاد سال عبادت عابد برتر و بالاتر است. همچنین از وجود مقدس امام رضا (علیه السلام) روایت شده است که آن حضرت می فرمایند: "در قیامت به عابد می گویند کار خوب انجام دادی و وارد بهشت شو، ولی به عالم می گویند بایست و شفاعت دیگران را انجام بده و سپس داخل بهشت برو". اما راجع به مطلب دوم (آسیب های علم و عالم)، اینکه باید توجه داشت با بالاتر رفتن علم و ارتقا درجه علمی، آسیب های بیشتری پیش می آید. توجه به دنیا، علم بدون عمل و غرور از آسیب های علم است که باید مواظبت داشت و مراقب بود. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
7⃣ 4⃣ 🔸یکی از فرقه های مشهور غالیان فرقه ای است که به فردی به نام نسبت داده می شود. در اینکه آیا عبدالله بن سبأ یک افسانه است یا یک واقعیت، اختلاف نظر وجود دارد و در حالی که در پاره ای از منابع تاریخی و نیز منابع روایی و ملل ونحل از عبدالله بن سبأ واندیشه های او سخن به میان می آید برخی نیز او را انکار می کنند و وجود او را یک افسانه می دانند.[1] 🔹از این نزاع که بگذریم در عقاید این فرقه گفته شده که آنها گمان می کردند که امیرالمؤمنین علی علیه السلام زنده است و منکر شهادت ایشان شدند .[2] از دیگر عقایدی که به عبدالله بن سبأ نسبت داده شده این است که وی ، ادعای نبوت می کرد و امیرالمؤمنین علیه السلام را خدا می خواند و به حلول روح الهی در آن حضرت عقیده داشت و می گفت : او در آسمانها و در ابرهاست☁️، رعد⚡️ صدای او و برق تبسم اوست و قبل از روز قیامت به این دنیا بازگشته و زمین را پر از عدل می کند چنانچه پر از ظلم و جور شده است.[3] 🔸یکی از اشکالات اساسی که بر وجود این فرقه خدشه وارد می کند تعارض در سرانجام عبدالله بن سبأ است. همانطور که گفته شد یکی از عقایدی که به وی نسبت داده می شود مربوط به بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام است و اینکه ادعای زنده بودن آن حضرت را کرد اما در مقابل روایات فراوانی وجود دارد که وی و پیروانش در زمان حیات حضرت علی علیه السلام، بعد از بیان ادعاهای باطل خود و کافر شدن و عدم توبه و برگشت از عقاید باطل، به دست امیرالمؤمنین علیه السلام کشته شدند [4] و این دو جریان با یکدیگر قابل جمع نیستند. [1] جهت اطلاع بیشتر در این مورد به نمایه رجوع کنید. [2] 📒مقالات الإسلاميين و اختلاف المصلين، ابو الحسن اشعرى، ص 15 [3] 📕الملل و النحل،شهرستانی، ج1، ص 204 [4] 📗رجال الكشي ، ص 106 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیدحسن نصرالله: به ولی عهد عربستان میگویم خروج عج از مکه قطعی است. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
7⃣ 1⃣ 🔸در تعریفی که از دین ارائه شده، را می توان به مجموعه به هم پیوسته ای از باورها و اندیشه های برگرفته از وحی الهی در رابطه با جهان🌏، انسان، جامعه و جهان پس از مرگ تعریف کرد که هدف آن، هدایت انسان به سوی روش بهتر زیستن و کاملتر شدن است. 🔹بی شک، بخشی از انسان، زندگی جمعی 👨👨👦👦اوست و بخشی از جامعه نیز و حکومت است. دین با چنین تعریف و شاخص و هدفی چگونه می تواند از این بخش مهم از زندگی انسان غافل باشد و مدعی هدایت وی به سرنوشتی بهتر در دنیا و آخرت باشد؟ همه کسانی که به نحوی به تعریف دین پرداخته اند، به این حقیقت اذعان نموده اند که هدف دین، سامان بخشیدن به زندگی انسان است. 🔸اما از آنجا که دخالت دین در تمام شئون زندگی انسان به خصوص جنبه های اجتماعی به مذاق عده ای خوش نیامده، عده زیادی از صاحب نظران غربی و برخی از روشنفکران و متهجرین مسلمان به سمت مخالفت با این بعد دین رفته و دلایلی نیز در تأیید گفته خود آورده اند. 🔹در یکی دو قرن اخیر رابطه «دین» و «سیاست» و شأن «دین» در امور «اجتماعی و سیاسی» به یکی از مسائل مهم و مورد توجه اندیشمندان اسلامی و مصلحان اجتماعی تبدیل شده است. 🔸در زمينه رابطه دين با سياست در كشورهاى اسلامى و همچنين كشورهاى غربى نظريات بسيار متفاوتى ارائه گرديده است. اگر اين نظرات را روى يك طيف در نظر بگيريم در يك قطب ⬅️آن نظريه «جدايى دين از سياست» و در قطب مخالف➡️ آن نظريه «ديانت عين سياست و سياست عين ديانت» قرار مى ‌گيرد.[1] در ادامه به بررسی دو دیدگاه و ادله هر کدام می پردازیم. [1] 📙پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، آيت ‌الله مصباح يزدي، ص 15 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
9⃣ 9⃣ 🔸سليم پس از فرار از شرّ حجاج و ورود به شهر نوبندجان بيش از يك سال دوام نياورد و بيمار شد. همين كه آثار مرگ را در خود ديد مخفيانه مسأله كتابش را با ابان در ميان گذاشت و سرگذشت خود را در تأليف كتاب براى او تشريح كرد و او را متوجه اين نكته نمود كه مطالب اين كتاب براى جامعه اى كه با سيره ابو بكر و عمر و عثمان و معاويه پرورش يافته اند قابل تحمل نخواهد بود و نبايد در دسترس هر نااهلى قرار بگيرد. 🔹بعد از آن، طى برنامه اى دقيق كتاب خود را رسما به او تحويل داد كه مراحل آن چنين بود: 👈اولا: ابان را از نظر اعتقادى و امانتدارى مورد آزمايش قرار داد و از هر دو جهت مطمئن شد. 👈ثانيا: سه شرط اساسى با ابان قرار داد و در مورد آنها عهد و پيمان الهى از او گرفت، كه آنها از اين قرارند: 1⃣. تا سليم زنده است از كتاب و مطالب آن به كسى خبر ندهد. 2⃣. پس از رحلت او نيز كتاب و مطالبش را جز به موثّقين از شيعه خبر ندهد. 3⃣. هنگام مرگ كتاب را به شخصى موثق و ديندار از شيعه بسپارد. 👈ثالثا: تمام كتاب را براى ابان قرائت كرد و او به دقت گوش فرا داد تا در مطالب آن جاى ابهامى نماند. 👈رابعا: با دست✋ مباركش كتاب را بطور رسمى بدست ابان داد و بعبارت ديگر آن را به او تحويل داد تا در اداى امانت وظيفه خويش را بطور كامل به انجام رسانده باشد. (📙 برگرفته از کتاب أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، صص 29-28) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 🔸تاریخ نویسان در سالی که امام صادق علیه السلام در آن به دنیا آمده، اختلاف کرده اند. آنچه که بین اهل حدیث و تاریخ معروف است ولادت ایشان در روز 17 ربیع الاول سال 80 یا 83 هجری می باشد.[1] 🔹هنگاميكه امام صادق علیه السلام به دنیا آمد🌹، زن قابله براى دادن بشارت به پدرش امام باقر عليه السلام به سرعت وارد اتاق شد; امّا ديد جدّش علیه السلام در اتاق نشسته است. قابله ولادت مولود جديد را به امام سجّاد عليه السلام تبريك گفت. امام سجاد علیه السلام از سلامت طفل از قابله سؤال کرد اما از آنجا که طفل از نظر جسمی ضعیف به نظر می رسید قابله در جواب گفت که اين نوزاد چشمانى آبى و زيبا دارد. امام سجّاد عليه السلام فرمود:" اين چشم ها شبيه چشمان مادر من است ."[2] [1] 📙الإمام الصادق(ع)، المظفر، ج‌2، ص 101 [2] 📗الامام الصادق کما عرفه علماء الغرب، نورالدین آل علی، ص 71 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
16 11 🔟 🔸در آخرین مطلب نسبت به فرضیه عبدالله بن سبأ به قول طه حسین متفکر مصری اهل سنت اشاره می کنیم: مواردی که از آنها نتیجه گرفته می شود که ابن سبأ شخصیتی وهمی بوده که دشمنان شیعه آن را ساخته و پرداخته اند به امور زیر برمی گردد: 1⃣: مورخین مورد اعتماد مانند طبقات ابن سعد و بلاذری در فتوحاتش به قصه عبدالله بن سبأ اشاره ای نکرده اند. 2⃣: تنها مصدری که این قصه را نقل کرده سیف بن عمر می باشد که شخصی کذاب است و رجالیون اهل سنت آن را وضّاع و جاعل حدیث می دانند. 3⃣: اموری که به عبدالله بن سبأ نسبت داده می شود مستلزم معجزات خارق العاده ای است که از توان 💪بشر خارج است، همچنان که مستلزم این است که کسانیکه از او پیروی کردند را افرادی در نهایت بلاهت و سفاهت در نظر گرفت. 4⃣: عدم وجود توجیه قانع کننده ای در باره سکوت و کارگزارانش نسبت به عبدالله بن سبأ در حالیکه با مخالفین دیگری مانند محمد بن ابی حذیفه و محمد بن ابی بکر و دیگران برخوردهای تندی شده. 5⃣: هیچ اثری از داستان سوزاندن عبدالله بن سبأ به دست امیرالمؤمنین علیه السلام و تاریخ این واقعه در کتب صحیح تاریخی به چشم نمی خورد. 6⃣: عدم وجود اثری از ابن سبأ و پیروانش در واقعه ⚔ و .[1] تا اینجا تحلیل نظریه دوم در پیدایش تشیع به پایان رسید. [1]📙 برگرفته از کتاب هویه التشیع، احمد الوائلی،ص 137 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
19 2⃣ 🔸مفهوم نظم از مفاهیم روشن در نزد اذهان و عقول انسان ها است؛ و عبارت است از نوعی رابطه میان دو یا چند چیز. برای نظم می توان سه قسم بیان کرد: 1⃣. نظم علّی و معلولی(علت فاعلی): در نظم ارتباط و وابستگی میان اجزای یک پدیده یا افراد یک ماهیت برقرار است. بدین جهت نظم با اصل علیت ملازمه دارد یعنی هر جا نظم برقرار است، رابطه علیت نیز حاکم است. حال هرگاه رابطه علیت که در نظم وجود دارد از جنبه فاعلی مورد توجه واقع شود به آن «» گفته می شود. رابطه ابر☁️ و باد و باران💦 و لطافت هوا و نظم موجود میان آنها از این قسم است. 2⃣. نظم غایی(علت غایی): هرگاه این رابطه علیت از جنبه غایی مورد توجه واقع شود به آن «» گفته می شود. رابطه میان قرنیّه، شبکیّه، عنبیّه و دیگر اجزای تشکیل دهنده دستگاه بینایی 👁که در شرایط خاص عمل دیدن را به دنبال دارد و به عبارتی دیدن غایت این ارتباط است، از قسم نظم غایی است. 3⃣. (نظم صوری یا ساختاری): نظمی که ناشی از ترکیب ویژه اجزای یک پدیده یا یک مجموعه است و حس زیباپسندی 🌸انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و تصویر دل انگیزی را بر انسان عرضه می دارد. (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 43) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee