#خبر
📸 جلسه بررسی روند تدوین کتاب "آشنایی با مکتب شیعه"
🔸با حضور حجت الاسلام والمسلمین استاد فرمانیان و جمعی از طلاب و محققین جلسه ای در تاریخ 1396/4/12 جهت بررسی روند تدوین و نگارش کتاب "آشنایی با مکتب شیعه" در سالن کارگاه های مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم برگزار گردید.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
🔻ارائه گزارشی از مراحل نگارش کتاب" آشنایی با مکتب شیعه" 🔻
🔹به منظور بررسی روند پیشرفت پروژه تدوین کتاب "آشنایی با مکتب شیعه"، جلسه هم اندیشی با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی داعی نژاد (مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم)، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید رشید صمیمی (معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز) و حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان (مجری پروژه) در تاریخ 1396/4/12 در دفتر معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار گردید.
🔸در این جلسه مجری پروژه گزارشی از پیشرفت کار ارائه دادند و پس از آن راه های تسریع و تقویت و نیز موانع انجام این طرح بررسی و بر ضرورت مانع زدایی و تقویت همه جانبه این پروژه تاکید شد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
♨️برگزاری جلسه #دفاعیه پایان نامه سطح 3⃣
📒 عنوان پايان نامه: نقد و بررسی مبانی کلامی عرفی شدن تشیع
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین داعی نژاد
استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین قدردان قراملکی
استاد داور: حجت الاسلام و المسلمین موسوی
✍نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین سروی
🗓19 مهرماه 1396
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
🔹محقق اسلامی مصری خواستار توقف ترجمه انگلیسی قرآنکریم توسط الازهر شد
🔻دکتر محمد حسانین محقق اسلامی مصری:
برخی ترجمه های انگلیسی قرآن کریم که مهر تایید الازهر را نیز با خود دارد، اشتباهاتی فاجعه بار در آن رخ داده که از سوی مؤسسه ای مانند الازهر به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
🔹وی افزود: الازهر باید چاپ و انتشارهای قرآن های انگلیسی را کاملا متوقف کند و پس از آن ملاک ها و قوانین ترجمه خود را مورد بازنگری قرار دهد و ترجمه ای یکپارچه و کارشناسی شده به بازار ارائه کند.
🔸این محقق اسلامی با اشاره به وجود خطاهای فاحش در ترجمه انگلیسی قرآن کریم گفت: این ترجمه ها موجب تحریف معنای برخی آیات شده است.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#_25_محرم
▪️آسمان هم خجل از چشم تو و بارانت
▪️آخری نیست بر این گریه ی بی پایانت
▪️آب می بینی و طفل و گل و سقا و جوان
▪️بیشتر می شود انگار غم پنهانت
▪️زهر هرچند که یک روز به دادت آمد
▪️تو چهل سال به لب آمده هر شب جانت
🏴شهادت جانسوز سید الساجدین زین العابدین علی بن الحسین علیهما السلام بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 20
#برهان_نظم 3⃣
🔸تفاوت گونه های یاد شده نظم در این است که:
👈 آنچه در #نظم_علی_و_معلولی مورد نظر است این است که هر معلول یا حادثه ای وابسته به علتی است که بر آن تقدم وجودی داشته و سبب پیدایش آن گردیده است، اما این که آن علت و سبب دارای آگاهی و اختیار بوده است یا خیر، در چنین نظمی موضوعیت ندارد.
👈 ولی در #نظم_غایی تنها وجود سبب و علت پیدایش پدیده، مورد نظر نیست، بلکه عنصر آگاهی و اختیار نیز در آن دخالت دارد، زیرا از میان صدها یا هزاران ارتباط احتمالی میان اجزای یک پدیده، تنها یکی از آنها می تواند به تحقق هدف و غایت ویژه ای که بر آن پدیده مترتب است بیانجامد. بنابراین سبب فاعلی چنین نظمی باید آگاه و انتخابگر باشد.
👈اما در #نظم_استحسانی تنها چیزی که مورد نظر است زیبایی ساختاری 🌸و صوری پدیده است، ولی اینکه این نظم موجود اصولا فاعل و سببی دارد یا خیر و اگر دارد آگاه و هدفدار بوده است یا نه مورد توجه نیست.
(📕برگرفته از کتاب عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 44)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
♨️راه اندازی #حلقه_های_معرفتی_شیعه_شناسی در مسجد مقدس جمکران♨️
🔹در راستای تحقق اهداف مرکز تخصصی شیعه شناسی و استفاده از توانایی اساتید این مرکز جهت تبیین معارف ناب شیعی و پاسخ به شبهات اعتقادی و نیز با توجه به ظرفیت گسترده مسجد مقدس #جمکران به عنوان پایگاه عبادی و معرفتی، برنامه ای تحت عنوان «حلقه های معرفتی شیعه شناسی» از تیرماه امسال راه اندازی گردیده و به طور مستمر در حال اجرا می باشد.
🔸از این به بعد گزارشات تصویری 📸این برنامه به صورت متناوب ارائه خواهد شد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 3⃣
🌺 #خطبه_اول 3⃣
🔸كائِنٌ لَا عَنْ حَدَثٍ، مَوْجُودٌ لَا عَنْ عَدَمٍ ، مَعَ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَيْرُ كُلِّ شَيْءٍ لَا بِمُزَايلَةٍ 🔸
🔹خداوند متعال هميشه بوده است نه آنكه حادث و نو پيدا شده باشد (نفى #حدوث_زمانى)، موجود و هستى است كه مسبوق بعدم و نيستى نيست (نفى #حدوث_ذاتى)، با هر چيزى است نه بطوريكه قرین آن باشد (هر چيزى به او قائم و بر پا است) و غير از هر چيزى است نه بطوريكه از آن كناره گيرد (زيرا اگر از چيزى كناره گيرد آن چيز چيزى نخواهد بود، براى آنكه اوست نگاه دارنده هر چيزى) 🔹
(📒برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 25)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
💢مشاوره علمی💢
❇️ ارائه مشاوره در أمر تدوین مقالات، تحقيقات و... در نيمسال اول سال 97-96❇️
✅ استاد مشاور: حجت الاسلام والمسلمين حائری پور
🕰 زمان: روزهای دوشنبه، ساعت 16-14
📌 مکان: اتاق مشاوره (طبقه اول- اتاق 10)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 8⃣
#غلات 5⃣
#بيانية 1⃣
🔸بیانیه نامی است که بر پیروان "بیان بن سمعان نهدی تمیمی" نهاده اند. بیان که گاه از او با نام بنان نیز یاد شده از غالیانی است که مورد لعن و نفرین #امام_صادق علیه السلام قرار گرفت. او در دوران حیات خود رهبری یکی از جناح های انشعابی 🔀پس از مرگ ابو هاشم را برعهده گرفت.
🔹شیبی مینویسد:" درگذشت ابوهاشم انشعابی بزرگ را در تشیع پدید آورد: از سویی محمد بن علی بن عبدالله عباس ادعا کرد امام است، از سویی عبدالله بن حارث که از مردمان مدائن بود مدعی شد امامت به عبدالله بن معاویه بن عبدالله بن جعفر منتقل شده است و از سویی دیگر نیز بیان بن سمعان آن هر دو دعوی را انکار کرد و مدعی شد ابوهاشم مانند پدر خود مهدی امت است و هیچ کس را وصی خویش قرار نداده است".
🔸وی بدین سان همچنان بر امامت ابوهاشم ماند و سپس با استناد به آیه"هذا بَيانٌ لِلنَّاسِ وَ هُدىً" مدعی شد او وصی ابوهاشم است. بیان به امامت امامان معاصر خود _از امامان اثنی عشریه_ عقیده نداشت و حتی نامه ای به #امام_باقر علیه السلام نوشت و از آن حضرت خواست به او بپیوندد.
(📗برگرفته از کتاب تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، صص 282-281)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
♨️تجمع بزرگ حوزویان در محکومیت شیطان بزرگ 👿🇺🇸و حمایت از نظام اسلامی 🇮🇷_مدرسه مبارکه فیضیه قم_
🔸آیت الله سید احمد خاتمی در تجمع حوزویان در فیضیه:
_ الکفر ملة واحدة؛ کفر مجموعه ای واحد است، دمکرات باشد یا سنا و یا...
_ ملت ما و حوزویان همیشه در برابر کفر و دشمن، مبارزه می کنند.
_ شعار مرگ بر آمریکا ریشه قرآنی دارد.
_ ملت ایران پای هر بیگانه ای که به مراکز نظامی ما باز شود را می شکند.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 🔟
#سلیم_بن_قیس_هلالی 🔟
#وفات_سليم_بن_قيس
🔸در اواخر سال 76 هجرى*، سليم در شهر نوبندجان فارس در سن 78 سالگى بدرود حيات گفت و ظاهرا در همان شهر بخاك سپرده شد.
سرانجام سلیم در حالى كه بيش از شصت سال از عمر شريفش را در راه احياء ولايت اهل بيت عليهم السّلام سپرى كرده بود به ديدار مواليانش شتافت و اين يادگار بزرگ را از خود بر جاى گذاشت. رحمت خدا بر روان پاكش باد.
🔹* تعيين سال 76 بعنوان سال رحلت سليم از مجموعه قرائن زير بدست آمده است:
👈حجاج در سال 75 هجرى بعنوان حاكم عراق وارد كوفه شد.
👈طبق تصريح ابان در سرآغاز كتاب سليم، #حجاج پس از ورود به عراق فورا سراغ سليم را گرفته و سليم هم بى وقفه فرار كرده و به نوبندجان آمده است.
👈همچنين ابان تصريح مى كند كه پس از ورود به نوبندجان ديرى نپاييد كه سليم از دنيا رفت.
👈 بنا بر اين از سال 75 زمان زيادى نگذشته كه سليم از دنيا رفته كه اگر حد اكثر حساب كنيم سال 76 مى شود.
(📙برگرفته از کتاب أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص 29)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 8⃣
#رابطه_دین_و_سیاست 2⃣
#تعریف_سیاست
🔸کلمه «سیاست» (Politic¸ Policy) در اصل یونانی و به معنای ارتباط با مدینه و شهر است و در یونان باستان🏛 شهر یا «سیته» مجموعه ای از انسانها بود که دارای حقوق مساوی بوده و کمابیش در اداره کردن منافع مشترکشان سهیم بوده اند. [1]
🔹از ديدگاه حضرت #امام_خمينى(رحمه الله)، سياست عبارتست از هدايت جامعه، در جهت مصالح دنيوى و اخروى. ايشان معتقدند كه اين امر مختص به انبياء و علماى آگاه است. از منظر ايشان، سياست در اصطلاح عامش بر سه نوع است:
1⃣. «سياست شيطانى» كه در آن خدعه، نيرنگ، دروغ و استفاده از هر وسيله ممكن در جهت دستيابى به هدف، مجاز شمرده مىشود.
2⃣.«سياست حيوانى» كه طى آن، حاكم صرفاً در جهت تحقق نيازهاى مادى جامعه و البتّه به دور از ابزار شيطانى، تلاش مىكند.
3⃣. «سياست اسلامى» كه در آن به دو بعد مادى و معنوى انسان توجه شده، تلاش مىشود هر دو بعد انسان شكوفا گردد. بنابراين «سياست در تفكر دينى» عبارت است از امامت و رهبرى جامعه بر اساس مصالح مادى و معنوى.
🔸با توجه به اینکه «سياست» در اصطلاح عرفى، داراى بار منفى ➖ بوده و توأم با حيلهگرى، حقهبازى، نيرنگ و فريب است، بايد توجه داشت كه مراد ما از سياست، در اينجا، چنين سياستى نيست و روشن است كه چنين سياستى داخل در دين و جزء دين نمىباشد. منظور ما از سياست، «آيين كشور دارى» است و به تعبير دقيقتر، سياست در اين بحث به معناى «اداره امور جامعه به صورتى است كه مصالح جامعه - اعم از مادى و معنوى ـ را تأمين كند».[2]
[1] 📃دین و سیاست از دیدگاه امام خمینی، کاظم قاضی زاده، پرتال امام خمینی
[2]📗برگرفته از کتاب پاسخ استاد به جوانان پرسشگر، آيتالله مصباح يزدي، ص 17
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 5⃣
🌸 #دعاى_سوم از دعاهاى امام عليه السّلام در درود بر نگهداران عرش و هر فرشته مقرب 2⃣ 🌸
🔸...(9) وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ إِذَا نَظَرُوا إِلَى جَهَنَّمَ تَزْفِرُ عَلَى أَهْلِ مَعْصِيَتِكَ: سُبْحَانَكَ مَا عَبَدْنَاكَ حَقَّ عِبَادَتِك (10) فَصَلِّ عَلَيْهِم🔸
🔹(9) و فرشتگانيكه چون دوزخ را بر گناهكاران تو ببينند كه صداى شعله 🔥و بر افروختگيش شنيده مي شود، مي گويند: منزّه و پاكى تو؛ ما تو را چنانكه سزاوار عبادت و بندگى تو است پرستش ننموديم(10) پس درود فرست بر ايشان.🔹
(📗 الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 53)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
♨️آیتالله مکارم شیرازی: آمريكا به هيچ وجه قابل اعتماد نيست.
🔸حضرت آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد فرمودند:
🔹برخی افراد بیان میکردند ممکن است زمانی برسد که ما بتوانیم با آمریکا کنار بیاییم و روابط به دوستی تبدیل شود ولی روز به روز مشخص میشود که اینها وجود ما را نمیپسندند بنابراین به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.
🔹آنها از همه پیمانهای بین المللی یک طرفه خارج میشوند، پیمانی درباره محیط زیست، از بخشی از سازمان ملل به نام یونسکو که جنبه فرهنگی سازمان ملل دارد و در ادامه هم درباره برجام یک طرفه خارج میشوند.
🔹 منافع نامشروع آنها در هر مکانی نباشد عهد را میشکنند بنابراین در این دوران انسجام ملت بیش از همه میتواند توی دهن دشمنان بزند و آنها را مأیوس کند و پیروزیهای پی در پی را به همراه داشته باشد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_رضا_علیه_السلام 1⃣
#مادر_گرامی 1⃣
🔸درباره چگونگی ازدواج این بانوی بزرگوار با ا#مام_کاظم علیه السلام اقوال متعددی نقل شده که به آنها اشاره میشود:
1⃣. او از زمره زنان شریف غیر عرب و کنیز #حمیده خاتون مادر امام کاظم علیه السّلام و از زنان شایسته در عقل و دین و شرف بود و بانویش حمیده را بسیار محترم میداشت و از روی احترام به او هرگز در مقابلش نمی نشست؛ بنابراین حمیده به پسرش امام کاظم علیه السّلام گفت: "ای فرزند، یقیناً تکتم 🌸کنیزی است که من هرگز بهتر از او را ندیده ام و شکّی ندارم که خداوند به او فرزندانی عطا خواهد کرد. من او را به تو بخشیدم و سفارش میکنم که با مهربانی ❤️با او رفتار کنی." [1]
🔹در روایت دیگری نیز آمده: چون حمیده مادر امام کاظم علیه السلام، #نجمه مادر حضرت رضا علیه السلام را خرید، حمیده گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله را در خواب دیدم که به من فرمود: ای حمیده نجمه را به فرزندت موسی علیه السلام ببخش؛ پس بزودی از نجمه برای موسی علیه السلام بهترین اهل زمین متولد میشود پس حمیده نجمه را به موسی بخشید. [2]
[1] 📙عیون أخبار الرضا علیه السلام، شیخ صدوق، ج 1، صص 15-14
[2] 📙همان، ص 16
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
حضرتآیتالله مکارمشیرازی در اولین جلسه #درس_اخلاق:🔻
🔹طلاب و مبلغان و خانوادههای آنها برای مردم اسوه و الگو هستند و اگر یک طلبه با رفتار خوب خود در جامعه حاضر شود، قطعا به نشر مبانی اسلام در جامعه کمک خواهد کرد.
💠 پیامبر اکرم(ص) بیان فرمودند که انسان با اخلاق حسن به مراتب و منازل معنوی با ارزش میرسد، حتی اگر در عبادت نیز ضعیف باشد؛
💠 یا در کلام دیگری فرمودند که در روز قیامت اخلاق خوب ترازوی اعمال را سنگین میکند؛
💠 امام صادق(ع) نیزفرمودند که پاداش حسن خلق به اندازه پاداش مجاهدت فی سبیل الله است.
#اخلاق سرمایه اصلی زندگی انسان است؛
💠 امام علی(ع) نیز فرمودند که اخلاق خوب #گنجروزی است؛ اخلاق خوب باعث موفقیت در کار و زندگی است.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 18
#فرضیات_پیدایش_تشیع 13
#جنگ_جمل 2⃣
#نقد_فرضیه_جنگ_جمل 1⃣
🔸با مراجعه به کتاب 📗 رجال برقی مشاهده می شود، تقسیمی که در کلام ابن ندیم وجود دارد همانند تقسیمی است که برقی برای اصحاب حضرت بیان می کند.
🔹برقی بعد از بیان تقسیم فوق، تعدادی از اصفیاء را نام می برد از جمله: سلمان، مقداد و أبوذر.
همان طور که روشن است این افراد که ابن ندیم آنها را از اصحاب حضرت می شمارد ، کسانی هستند که قبل از ایام خلافت حضرت از دنیا رفته اند و تمام آنها از شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام بوده اند؛ با این حال چطور بپذیریم که تشیع زاییده روز جمل🐫 است؟
🔸با توجه به تشابه کلام ابن ندیم و برقی و با در نظر گرفتن اینکه برقی در سال 274 یا 280 از دنیا رفته و ابن ندیم کتابش را در سال 377 نوشته و در سال 378 از دنیا رفته می توان نتیجه گرفت که عبارت ابن ندیم تحریف شده است.
(📙برگرفته از کتاب الأضواء على عقائد الشيعة الإمامية، آیت الله سبحانی، صص 93-92)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee