eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
3⃣ 🔸آن حضرت دو کنیه داشتند، یکی "ابن الرّضا" که در این لقب با پدر و جد بزرگوار خود مشترک بوده اند.[1] و دیگری "أبومحمد" که کنیه اختصاصی ایشان بوده و هادی علیه السلام فرزند بزرگوار خود را به آن مکنی ساختند .این کنیه از نام امام منتظر، محمد المهدي، بزرگ مصلح بشریت و موعود امتهاي روي زمین و مستضعفان جهان گرفته شده است.[2] 🔸علاوه بر "عسکری"[3] که مهمترین لقب ایشان بوده برای این امام بزرگوار القاب زیادی بیان شده که هر کدام آینه صفات برجسته و گرایشهای والای ایشان می باشد ازجمله: زَکِىّ، فاضل، خالص، امين، ، نقى، صادق، صامت، طاهر و القاب دیگر.[4] [1] 📔برگرفته از کتاب پيشوايان هدايت 13، خورشيد سامرا حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام) ،مجمع جهانى اهل بيت عليهم السلام ،ص 52 [2] 📘زندگانی امام حسن عسکري علیه السلام،باقر شریف قرشی، ترجمه حسن اسلامی، صص 16-15 [3]🔺 لازم به ذکر است همانطور که مورخان تصریح کرده اند اگر در جایی لقب "عسکري" به تنهایی به کار رود مراد امام حسن عسکري علیه السلام است نه پدرشان. [4]📔برگرفته از کتاب پيشوايان هدايت 13، خورشيد سامرا حضرت امام حسن عسكرى(عليه السلام) ،مجمع جهانى اهل بيت عليهم السلام ،ص 52 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
24 7⃣ 1⃣ 🔸"دیوید هیوم" انگلیسی از فلاسفه تجربه گرا و شکاک غربی است. وی با بسیاری از مبانی متافیزیکی به معارضه برخاست، چنانکه دلایل وجود خدا را نیز مورد مناقشه قرار داد. از آنجا که در عصر وی مشهورترین دلیل اثبات وجود خدا در جهان غرب، دلیل نظم یا برهان علت غایی بود، وی این دلیل را مورد چالش جدی قرار داد و اشکالاتی را بر آن وارد کرد.[1] او در کتاب 📕خود به نام" Dealogues Concerning Natural Religion" (گفتگوها درباره دین طبیعی) که در قالب گفتگو بین دو شخص فرضی که یکی مدافع برهان نظم و دیگری مشکّک در برهان نظم است، شش اشکال بر این برهان وارد کرده است.[2] 🔹بسیاری از متکلمان و فلاسفه غربی اشکالات وی را وارد دانسته و دلیل نظم را نااستوار انگاشتند. متفکران اسلامی نیز در بحث های فلسفی و کلامی خود مناقشات هیوم بر برهان نظم را مورد توجه قرار داده و به آنها پاسخ داده اند . ما در ادامه به بیان اشکالات هیوم و پاسخ آنها می پردازیم. [1]📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 49 [2]📘برگرفته از کتاب الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل،آیت الله سبحانی، ج1، ص 55 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید| خاطره‌ای شنیدنی، از پیاده‌روی اربعین آیت‌الله مکارم‌شیرازی(مدظله العالی) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
Khoda.shenasi.apk
4.38M
📱 کودکان 🔸موضوع: خداشناسی 🔹تولید: با حمایت مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸#گزارش تصویری ثبت نام دوره کلام اسلامی پیشرفته 🗓 10 آبان ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
چه نکاتی را در پیاده روی #اربعین رعایت کنیم؟ #اینفوگرافی 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
11 5⃣ 3⃣ 2⃣ 🔸كليسا و مسيحيت آن زمان مايه علمى و دينى قويّى نداشت و مطالب خود را عمدتاً از دانشمندان علوم تجربى🔬 و فلاسفه به عاريت گرفته بود و خود از درون مايه اصيل و محكمى برخوردار نبود. طبعاً در اين دستگاه عريض و طويل با آن وسعتى كه پيدا كرده بود و از آن طرف هم ضعف و فقر بنيان علمى و مبانى تئوريك، به تدريج فسادهايى پيدا شد و موجب حركت‌هايى عليه دستگاه پاپ و كليساى⛪️ كاتوليك گرديد. 🔹افرادى نظير مارتين لوتر (بنيان گذار فرقه پروتستان در مسيحيت) از درون تشكيلات خود كليسا در پى ايجاد اصلاحاتى در تعاليم مسيحيت بر آمدند و در كنار حركت‌هاى سياسى و فرهنگى اصلاح طلب ديگر شروع به فعاليت كردند. مجموع اين حركت‌ها منجر به شكل‌گيرى نهضت بزرگى بر عليه پاپ گرديد و سرانجام به منتهى شد. (📗برگرفته از کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيت‌الله مصباح يزدي، صص 26-25) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
15 🔸اگر كسى سوره اى كه سجده واجب دارد را بلند بخواند🗣 و من نيز همراه ايشان آن سوره را بخوانم چند بار بايد سجده واجب بجا آورم ؟ 🔹مکارم: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، یک سجده کافی است.(📘توضیح المسائل، مسأله 980) 🔹سیستانی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه با توجه بوده و با اختیار به آیه گوش داده، باید دو سجده نماید و اگر بی اختیار به گوشش خورده است، یک سجده کافی است. (📙توضیح المسائل، مسأله 1290و 1291) 🔹صافی: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می خواند، از دیگری هم بشنود، بنابر احتیاط واجب باید دوبار سجده کند.(📒 توضیح المسائل، مسأله 1103) 🔹بهجت(ره): اگر انسان موقعی که آیه سجده را می‌خواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه گوش داده دو سجده نماید و اگر به گوشش خورد، یک سجده کافی است، اگرچه احتیاط در دو سجده است(📕توضیح المسائل، مسأله 899) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢برگزاری #کارگاه آموزشی تبلیغی اربعین حسینی 🗓 10 آبان ماه 96 موضوع: جامعه شناسی و ظرفیت های عراق استاد: حجت الاسلام و المسلمین غفاری فر 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 🌺 4⃣ 🔸ثمَّ فَتَقَ مَا بَيْنَ السَّمَوَاتِ الْعُلَا فَمَلَأَهُنَّ أَطْوَاراً مِنْ مَلَائِكَتِهِ مِنْهُمْ سُجُودٌ لَا يَرْكَعُونَ وَ رُكُوعٌ لَا يَنْتَصِبُونَ وَ صَافُّونَ لَا يَتَزَايَلُونَ وَ مُسَبِّحُونَ لا يَسْأَمُون🔸 🔹آنگاه ميان آسمانهاى بلند را باز نمود، و به انواع مختلف از فرشتگان خود پر كرد، بعضى از ايشان در حال سجودند، ركوع نمىكنند، و برخى در ركوعند، بر پا نمى ايستند، و گروهى در صفّ ايستاده اند، از جاى خود بيرون نمى روند، و بعضى تسبيح گوينده اند كه خسته نمى شوند.🔹 (📙ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 28) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
21 16 🔸پنجمین فرضیه در پیدایش شیعه نسبت دادن آن به سلسله آل بویه می باشد. آل بویه از سال ۳۲۰ تا ۴۴۷ ه.ق حکومت و قدرت را در دست داشتند و در عراق و برخی مناطق ایران حکمرانی می کردند تا آنکه غزنوی ها در سال ۴۲۰ ق به آنها حمله 🗡کردند. 🔹ابن اثیر درضمن حوادث سال ۳۷۲ درباره ی یکی از پادشاهان 👑آل بویه (عضدالدوله) می نویسد:" او مرد خردمند، فاضل، با سیاست، درستکار،... و اهل فضل بود. تا آنجا که می‌گوید: دوستدار دانش و دانشمندان بود. با آنان نیکی می‌کرد، در مجلس آنان می نشست و در مسائل با آنان به مناقشه می‌پرداخت. در نتیجه دانشمندان از شهرهای گوناگون به او روی آوردند و به تالیف کتاب 📚در خدمت وی پرداختند." 🔸این سخن شاهدی است بر اینکه آنان دوستدار دانش و مروج آن بوده اند و در انتشار دانش و پشتیبانی دانشمندان تلاش های در خور ستایش کرده اند.با آنکه در روزگار آل بویه بیشتر سرزمین‌های ایران مذهب تسنن داشتند، اما آنان برخلاف پادشاهان غیر شیعی که موضع خصمانه علیه شیعه می‌گرفتند و با آنان می جنگیدند هیچگاه برابر اهل تسنن چنین موضعی نگرفتند. 🔹آری مذهب شیعه در دوران آل بویه رواج یافت و شیعیان نسیم آزادی را استشمام کردند. در حالی که پیش از آن یعنی در دوران بنی عباس و به ویژه روزگار و پس از آن شیعه، ستم ها و سختی های بسیاری را تحمل کرده بود. اما شکل گرفتن مذهب شیعه در دوران آل بویه با پشتیبانی و ترویج این مذهب از طرف آنها دو مطلب متفاوت از یکدیگر است که فرق نگذاشتن میان آنها از ساده لوحی است . (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، صص 119_117) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
12 6⃣ 4⃣ 3⃣ 🔸يكى از نتايج مهمّ رنسانس، كه توسّط برخى از رجال دينى و روحانى مسيحيت هم مورد تأكيد قرار گرفته بود، تقبيح رفتار كليساى⛪️ كاتوليك و دخالت آن در امور مربوط به جامعه و از جمله امور سياسى بود. گفته شد آن‌چه كليساى كاتوليك تا آن زمان ترويج و عمل كرده انحراف از تعاليم مسيحيت ✝بوده و مسيحيت اصيل، دينى است كه در آن حكومت نباشد و به كار سياست نپردازد و به تقويت و تحكيم رابطه انسان با خداى خودش در داخل كليسا محدود شود. 🔹نتيجه گرفته شد تمام مصيبت‌ها و محروميت‌ها و عقب افتادگى‌هاى اروپا در طّى اين چند صد سال ريشه در كليسا و تعاليم آن دارد؛ پس بايد آنها را از صحنه بيرون كرد. محورهاى عمده تعاليم كليسا عبارت از خدا و آسمان و ملكوت بودند. 🔸تصميم گرفتند بجاى اين تعاليم كه عوامل مصيبت زا و ترمز دهنده جامعه بودند تعاليم و شعارهاى ديگرى را مطرح كنند؛ بدين ترتيب كه بجاى خدا مى‌گوييم انسان👤؛ بجاى آسمان مى‌گوييم زمين🌏 و بجاى ملكوت هم زندگى را قرار مى‌دهيم. (📗کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيت‌الله مصباح يزدي، ص 26) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
💢#گزارش تصویری📸 از حضور برخی همکاران مرکز تخصصی شیعه شناسی در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی 🗓 12 آبان ماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
25 8⃣ 2⃣ 🔸برهان نظم از شرایط برهان تجربی بی بهره است زیرا این برهان در غیر این عالم تجربه نشده تا در مورد این عالم هم بتوان بر طبق آن حکم کرد. به عبارت دیگر در مصنوعات بشری ما این تجربه را داریم که آنها بدون سازنده عاقل بوجود نمی آیند چنانچه در خانه🏠،کشتی🚢 و ... آن را تجربه کرده ایم. اما این قضیه را در اصل وجود این عالم تجربه نکرده ایم . یعنی ما عوالم دیگری که شبیه این عالم ما باشد را مشاهده نکرده ایم تا ببینیم در آنها یک سازنده عاقل و حکیم نقش داشته تا آن را در مودر این عالم هم جاری کنیم و بگوییم این عالم هم نیاز به یک سازنده حکیم و عاقل دارد . 👈پس برای این عالم نمی توان بر اساس مصنوعات بشری، حکم به سازنده عاقل و حکیم نمود. 🔹برهان نظم برهان تجربی نیست تا ملاک در آن بر اساس مشابهت کامل بین اشیاء باشد و از اشیاء تجربه شده حکم اشیاء تجربه نشده را کشف کرد. بلکه آن یک برهان عقلی است که عقل بعد از مشاهده نظم حاکم بر عالم ماده و تفکر در آن پی می برد که این عالم مخلوق یک موجود عالم قادر مختار است. 💢نکته ای که در اینجا مطرح است این که، حسی بودن یکی از مقدمات برهان نظم ضرری به عقلی بودن آن نمی زند، زیرا حس در این میان تنها برای اثبات موضوع که وجود نظم در عالم است به کار می رد اما حکم و نتیجه گیری به عقل و محاسبات عقل برمی گردد. مانند این که با حس ثابت شود که یک مربعی در جایی وجود دارد، پس عقل به سرعت حکم می کند که تمام اضلاع آن باید به یک اندازه باشد. (📗برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی ،صص 26-25) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
2⃣ 1⃣ 🔸داستان چگونگی ازدواج این بانوی مکرمه با امام حسن عسکری علیه السلام از وقایع جالب و از کرامات ائمه علیهم السلام است که در ضمن روایتی طولانی در کتاب 📗کمال الدین شیخ صدوق نقل شده. 🔹بشر بن سليمان نخاس از نسل ابو ايوب انصاري، يكى از دوستان امامین عسکریین علیهما السلام که در سامرا همسايه ایشان بود می گوید: مولايم ابو الحسن على بن محمد علیهما السلام مسائل بنده فروشى را به من آموخت و جز با اجازه او خريد و فروش نمي كردم و از موارد شبهه كناره گير بودم تا معرفت من در باره آن كامل شد و فرق ميان حلال✅ و حرام ❌را نيكو دانستم. 🔹يك شب در خانه خود بودم و پاسى از شب گذشته بود كه كسى درب منزل را زد. شتابان پشت در دويدم، "كافور"، خادم و فرستاده مولايم ابو الحسن علیه السلام را ديدم كه مرا خدمت آن حضرت دعوت كرد؛ من جامه پوشيدم و خدمت او رسيدم و ديدم در پشت پرده با پسرش ابو محمد علیه السلام و خواهرش حكيمة گفتگو دارد. 🔹چون نشستم فرمود: اى بشر تو از سران انصارى و ولايت ائمه هميشه پشت در پشت در ميان شما بوده و شما مورد اعتماد ما اهل بیت هستید و من ميخواهم شرف يكى از اسرار امامت را بهره تو گردانم و تو را براى خريدن كنيزى گسيل دارم... (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، صص 419-417) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
13 3⃣ 🔸سلمان گفت من خود را نگاه داشتم تا آنكه شب گذشت و پدر و مادرم خوابيدند، برخاستم و كتاب📗را برداشتم و ناگهان ديدم كه در آن نوشته است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ اين عهدى است از خداى تعالى براى آدم، او از صلب آدم پيامبرى مى آفريند كه به او محمّد(صلی الله علیه و آله) مى گويند، به مكارم اخلاق فرمان می دهد و از پرستش بتها🗿 نهی می کند. اى روزبه! به نزد وصىّ عيسى برو و به او ايمان بياور و آئين گبران را رها کن. 🔹من فريادى كشيدم و شدّتم افزون شد و پدر و مادرم مطلب را دانستند و مرا گرفته و در چاه عميقى🕳 زندانى كردند و گفتند: اگر از اين راه برگشتى كه هيچ و الّا تو را خواهيم كشت. من به آنها گفتم: هر چه مى خواهيد بكنيد كه دوستى محمّد(صلی الله علیه و آله) از دلم بيرون نخواهد شد. 🔸پيش از خواندن آن نامه، عربى نمى دانستم، آن روز خداى تعالى به من عربى را تفهيم كرد. (📕برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص 162) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
16 🌺 قال امیرالمؤمنین علیه السلام: مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَة.🌺 🌸امیرالمؤمنین علی علیه السلام: پاداش مجاهد شهید 🌹در راه خدا بیشتر از پاداش عفيف پاکدامني نيست که قدرت بر گناه دارد، ولي آلوده نميگردد. هر آينه عفيف پاکدامن نزديک است که فرشته اي آسماني گردد.🌸 (📗نهج البلاغه ، حکمت 474) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
13 7⃣ 5⃣ 4⃣ 🔸به اين صورت بود كه حساب دين را از مسايل جدّى زندگى جدا كردند و گفتند مسائل زندگى را بايد دنيايى و در زمين 🌍حلّ كرد نه آن كه به سراغ خدا در ملكوت آسمان برويم. 🔹اين گرايش بنام سكولاريسم، يعنى اين جهانى و دنيايى، معروف شد و براساس چنين تفكّرى بود كه گفته شد اگر خدايى و دينى هست و كسى به آن معتقد است خودش مى‌داند و خداى خود؛ به كارهاى اجتماع نبايد ربطى پيدا كند. جاى دين در كليسا ⛪️و معبد است؛ آن جا هرچه مى‌خواهيد گريه و نيايش و توبه كنيد امّا وقتى از در كليسا بيرون آمديد و قدم به صحنه اجتماع و مسائل جدّى زندگى گذاشتيد ديگر جاى دين نيست. دين يك حوزه خاص دارد و سياست حوزه ديگرى؛ سياست تدبير امور جامعه است و دين يك رابطه شخصى بين انسان و خداست. 🔸بدين ترتيب بود كه در اروپا و مسيحيت رابطه بين دين و سياست از هم بريده ✂️شد و ميان آنها مرزى ايجاد كردند و در يك طرف مسائل شخصى و در طرف ديگر مسائل اجتماعى را قرار دادند. (📗برگرفته از کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آيت‌الله مصباح يزدي، صص 27-26) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔻توصیه آیت الله العظمی مکارم به زوار : ◽️اربعین سرمایه عظیم معنوی است که به صورت به وجود آمده است و تبلیغات خاصی نداشته است؛ بلکه عشق و ارادت به سیدالشهدا(ع) باعث این همه شده است. ◽️لازم است که از این ایام مهم در جهت انجام و بیان و مباحث استفاده کرد و مبلغین اعزامی به موکبهای اربعین از این جهت وظیفه سنگینی دارند. ◽️امروزه متاسفانه وسایل بدآموز همه جا را گرفته است و سیل ، بنیاد عقاید را متزلزل کرده است، لذا از این ایام می توان در جهت بالابردن فهم دینی و اخلاقی مردم و زوار اربعین استفاده کرد. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#گزارش پیاده روی اربعین در قاب تصویر☝️ 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3⃣ 2⃣ 🔸آن حضرت نامه اى به خط و زبان رومى 📜نوشت و بست و به آن مهر زد و كيسه زردى كه يك صد و هشت اشرفى در آن بود آورد و به من داد. فرمود اينها را بگير و برو بغداد و ظهر فلان روز در معبر نهر فرات حاضر شو، در اطراف تو زورقهاى اسيران مي رسند و خريداران و وكلاء افسران بنى عباس دور آنها را مي گيرند و جمعى از جوانان بغداد هم مى آيند، چون چنين ديدى دورا دور بنده فروشى به نام عمر بن يزيد نخاس تا آخر روز پاس بده. 🔹 چون كنيزى را كه صفات چنين و چنان دارد و دو پارچه حرير نازك پوشيده است براى فروش بيرون آورد، از گشودن رو و لمس خريدار و اطاعت آنان سرباز زند و از پشت رو بند نازكى كه دارد به طالب خود بنگرد و در او تامل كند. بنده فروش او را بزند👋 و او به زبان رومى ناله و زارى كند. و بدان كه مي گويد: واى از هتك ستر من. 🔸برخى از خريداران گويد: من او را به سيصد دينار مي خرم زيرا عفت او باعث مزيد رغبت من شده، در جوابش به زبان عربى گويد: اگر در لباس سليمان و كرسى سلطنت 👑 او جلوه كنى من به تو رغبتى ندارم، ملاحظه مال خود را داشته باش. 🔹بنده فروش گويد: چاره چيست؟ بايد تو را فروخت. آن جاريه گويد: چه شتابى دارى بايد در انتظار يك خريدارى باشى كه دل من به امانت او اطمينان يابد. 🔸در اين وقت تو نزد عمر بن يزيد نخاس برو و به او بگو: من نامه سر بسته اى از يكى از اشراف دارم كه در آن به زبان و خط رومى، كرم، وفا، بزرگوارى و سخاوت خود را نوشته. اين نامه را به او بده تا در اخلاق نويسنده آن انديشه كند، اگر او را پسنديد و راضى شد من وكيلم و او را مي خرم... (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص 419) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
زائرانی کوچک با همتی بزرگ 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
22 17 1⃣ 🔸فرض دیگری که مستشرقان براي پیدایش مذهب شیعه در جامعۀ اسلامی جعل کرده اند، این است که از روي عمد یا جهالت، آن را پدیده اي نوظهور می دانند. این دیدگاه خطا ❌باعث پیدایش این نظریه شده است که می گوید: « مذهب تشیع، اصل یا رنگ ایرانی دارد » این تردید، ناشی از دو دیدگاه متفاوت صاحبان این نظریه است که عبارت اند از: 1⃣. تشیع از ساخته هاي ایرانیان است که آن را به منظور هدفهاي سیاسی پدید آوردند و هیچ یک از اعراب، پیش از ایرانیها به استقبال آن نرفتند. ولی ایرانیان پس از آنکه اسلام را پذیرفتند، به منظور هدفهاي خاصی آن را پدید آوردند. 2⃣. تشیع، اصل عربی دارد و گروهی از اعراب، پیش از اسلام ایرانیان به آن روي آوردند. وقتی ایرانیها اسلام آوردند، به تشیع تمایل نشان دادند و به آن رنگ ایرانی بخشیدند که سابقه نداشت. در ادامه به بررسی تفصیلی این دو نظریه می پردازیم. (📙برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ آیت الله سبحانی، ص 93) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
26 9⃣ 3⃣ 🔸شاید بتوان پذیرفت که از طریق برهان نظم می توان مدبری الهی برای جهان اثبات کرد، ولی هرگز نخواهیم توانست از این طریق وجود آفریدگاری را ثابت کنیم که در ادیان آسمانی معرفی شده است، یعنی خداوندی که از نظر صفات جمال و جلال هیچ گونه نقصی ندارد. 👈از یک معلول خاص تنها می توانیم علتی را که قادر به ایجاد آن معلول است، استنتاج کنیم. بنابراین از یک جهان محدود🌏 و متناهی هرگز نمی توانیم به یک خالقی نامحدود ✨و نامتناهی راه یابیم. 🔹هر برهانی رسالت ویژه ای دارد، رسالت برهان نظم بیش از این نیست که دیدگاه ماتریالیست ها را ابطال نموده و ثابت کند جهان طبیعت، معلول و مخلوق است و بر اساس طرح و تدبیر آگاهانه و حکیمانه پدید آمده است. اما این که آفریدگار جهان از نظر کمالات وجودی متناهی است یا غیر متناهی، بسیط است یا مرکب و مانند آن، از برهان نظم به دست نمی آید. (📕برگرفته از کتاب عقاید استدلالی،ربانی گلپایگانی ،ج 1 ،ص 51) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
7⃣ 🌸 از دعاهاى امام عليه السلام است در درود بر پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان 1⃣ 🌸 🔸(1) اللَّهُمَّ وَ أَتْبَاعُ الرُّسُلِ وَ مُصَدِّقُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ ... (2) فِي كُلِّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ أَرْسَلْتَ فِيهِ رَسُولًا وَ أَقَمْتَ لِأَهْلِهِ دَلِيلًا مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَى مُحَمَّدٍ- صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ- مِنْ أَئِمَّةِ الْهُدَى، وَ قَادَةِ أَهْلِ التُّقَى، عَلَى جَمِيعِهِمُ السَّلَامُ، فَاذْكُرْهُمْ مِنْكَ بِمَغْفِرَةٍ وَ رِضْوَانٍ.🔸 🔹(1)بار خدايا و پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان از اهل زمين 🌍...(2) در هر روزگار و زمانيكه در آن پيغمبرى فرستادى و براى اهل آن دليل و راهنمائى گماشتى از زمان آدم تا محمّد صلّى اللّه عليه و آله از پيشوايان هدايت و رستگارى و جلوداران اهل تقوى و پرهيزكارى كه بر همه آنها سلام و درود باد، آنان را از خود به آمرزش و خوشنودى ياد فرما 🔹 (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، صص 59-58) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee