شیعه شناسی
#خبر
🔻"محبت اهل بیت علیهم السلام عاملی جهت وحدت بین مسلمین"🔻
حضرت آیت الله مکارم شیرازی دام ظله در دیدار جمعی از علما و شخصیت های اجلاس محبین اهل بیت علیهم السلام:
🔸 مسلمانان در شرایط فعلی باید کاری کنند که وحدت میان آن ها حاصل شود، به همین دلیل باید نقطه های وحدت را پیدا و بر آن ها تأکید کنیم.
معظم له محبت اهل بیت(ع) را عامل مهم وحدت بین مسلمین دانست و اظهار داشتند: هیچ مسلمانی را نمی توان پیدا کرد که بگوید نسبت به اهل بیت رسول الله(ص) محبتی ندارد.
🔹معظم له عنوان کردند: برای اینکه اتحاد مسلمین محکم باشد باید تمام مذاهب اسلامی به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند.
هیچ مذهبی نباید به مقدسات مذهب دیگر اهانت کند.
🔸ایشان با اشاره به پیروزی های اخیر جبهه مقاومت خاطرنشان کردند: ما نتیجه اتحاد را در سوریه و عراق در مقابل داعش مشاهده کردیم یعنی وقتی مسلمان ها متحد شدند و شیعه و اهل سنت دست به دست هم دادند، توانستند بر دشمن خطرناک پیروز شوند.
🔹ایشان افزودند: اگر به دستورات اسلام در محیط زندگی عمل کنیم، اسلام جاذبه پیدا می کند و هر روز گروه های دیگری به سوی اسلام می آیند؛ اخلاق اسلامی جاذبه مهمی دارد که پیغمبراکرم(ص) هم از این اخلاق اسلامی استفاده و مردم را به اسلام دعوت نمودند.
معظم له تأکید کردند: علما و نخبگان امت اسلامی نیز باید این روش پیغمبر اکرم(ص) را ادامه دهند و در این صورت خواهیم دید که بسیاری به دین اسلام جذب خواهند شد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 26
#فرضیات_پیدایش_تشیع 21
#تشیع_خاستگاه_یا_رنگ_ایرانی_دارد 5⃣
#نظریه_اول 4⃣
#دلیل_سوم
🔸اسلام میان ایرانیان به همان معنایی انتشار می یافت که میان دیگر ملتها رایج بود. هیچ شهري از ایران به تشیع شهرت نداشت تا آنکه اشعريهاي شیعه مذهب، به قم و کاشان رفتند و در آنجا بذر تشیع را پاشیدند.
🔹این قضیه در اواخر سدة نخست هجري قمري بود. درحالیکه ایرانیان در دوران خلیفۀ دوم، یعنی از سال 17 ه. ق اسلام آوردند و این بدین معناست که سالهاي بسیاري سپري شد تا ایرانیان با معنا و مفهوم تشیع آشنا شوند. پس هیچ نسبتی بین این دو (شیعه و ایرانی بودن) وجود ندارد.
🔸یاقوت حموي در📗 « معجم البلدان » می نویسد:" قم، شهري است که نام آن با کاشان ذکر می شود. این شهر، جدید و اسلامی است. اثري از ایرانیان در آن دیده نمی شود. نخستین کسی که آن را آباد کرد، طلحۀ بن احوص اشعري بود. آغاز شهر شدنش به روزگار حجاج بن یوسف، به سال 83 ه. ق باز می گردد. "
👈خلاصه آنکه اعراب اولین شیعیان ساکن ایران بودند و قبل از ایرانیان به تشیع گرایش داشتند.
(📘برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 99)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
🔻بازخوانی دوران زندگانی امام حسن عسکری علیه السلام در کلام مدیریت مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم🔻
🔹حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی داعی نژاد مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم:
🔸اگر بخواهیم دوران عمر نسبتاً کوتاه امام حسن عسکری(ع) را بررسی کنیم باید آن را در سه دوره مورد توجه قرار دهیم:
👈 دوره اول: به مدت حدود 13 سال مربوط به زندگانی حضرت در دوران کودکی و بخشی از دوره نوجوانی ایشان در مدینه منوره.
👈دوره دوم : زندگی حضرت در سامرا قبل از به امامت رسیدن که ده سال به طول می انجامد.
👈دوره سوم : که زمان امامت حضرت و اندکی بیش از 6 سال به طول می انجامد.
🔹زمینه سازی برای ورود به عصر غیبت
آنچه به طور خاص در همین ایام مورد توجه مورخان است این که امام عسکری(ع) زمینه و شرایط را برای دوران غیبت پسر بزرگوارشان حضرت حجت (عج) فراهم می کردند.
🔸مبارزه علمی با انحرافات عقیدتی
مواضع علمی حضرت در پاسخ به شبهات و به خصوص افکار و اندیشه های کفرآمیز به صورت ویژه در این مقطع تجلی می یابد.
🔹روشنگری نسبت به فعالیت فرقه های فاسد و منحرف
از جمله نحله های فاسد و منحرفی که در زمانه حساس این امام هُمام شکل گرفت ، فرقه صوفیه بود .
همچنین واقفی ها نیز در این دوران با قدرت به کار خود ادامه می دادند؛
امام حسن عسکری(ع) با قاطعیت در برابر این جریانات منحرف ایستاده و شیعیان را از جذب شدن به آن ها برحذر می داشتند؛
🔸تربیت شاگردان دور از چشم ماموران خلیفه عباسی
مرحوم شیخ طوسی می نویسد که شاگردان امام حسن عسکری(ع) بیش از صد نفر بوده اند .
هر کدام از این ها خود به تربیت شاگردان دیگری اهتمام می ورزیدند تا بدین سان نور هدایت از طریق امام معصوم در جریان باشد و به طالبان و مشتاقان آن برسد.
🔹ماموریت های مهم شبکه ارتباطی وکالت
در زمان امامان بعد از ثامن الحجج (ع) به دلیل شرایط خاصی که بر ائمه اطهار(ع) حادث شد و فشارها بیشتر و بیشتر می شد به تدریج یک شبکه ارتباطی با شیعیان تحت عنوان وکالت شکل گرفت که به خصوص در زمانه امام عسکری(ع) این مساله نمود بیشتر و بارزتری داشت.
حقیقت آن است که در زمان امامت ایشان تشیع در شهرهای بسیاری گسترش یافته بود که از کوفه و بغداد تا نیشابور و یمن و ری و آذربایجان و گرگان و غیره را شامل می شد
طبعاً توسعه و نیز پراکندگی مراکز سکونت و اجتماع شیعیان ایجاب می کرد که یک سازمان ارتباطی منظمی تشکیل شود تا پیوند شیعیان با امامت مسلمین از یک سو و نیز ارتباط آنان با همدیگر را سامان ببخشد و تنظیم کند و به این طریق در نهایت شیعیان و مسلمانان معتقد از حیث دینی و سیاسی هدایت گردند.
🔸حمایت مالی از شیعیان و نیازمندان
از دیگر فعالیت های امام حسن عسکری(ع) حمایت مالی از شیعیان به خصوص یاران نزدیک و خاص بود به طوری که نقل شده حتی پیش از آن که یاران از وضعیت مالی خود سخن بگویند ، حضرت مشکلشان را برطرف می ساخت و آن ها را در مسیر هدایت مردم حمایت می نمود تا با دغدغه مالی کمتری به این مهم همت بگمارند.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 8⃣
#مادر_گرامی 7⃣
🔸بشر گويد: به او گفتم: چگونه در ميان اسيران 🔗درآمدى و او گفت: يك شب ابو محمّد به من گفت: پدربزرگت در فلان روز لشكرى به جنگ مسلمانان مى فرستد و خود هم به دنبال آنها مى رود و بر توست كه در لباس خدمتگزاران درآيى و به طور ناشناس از فلان راه بروى و من نيز چنان كردم و طلايه داران سپاه اسلام بر سر ما آمدند و كارم بدان جا رسيد كه مشاهده كردى و هيچ كس جز تو نمى داند كه من دختر پادشاه👑 رومم كه خود به اطّلاع تو رسانيدم و آن مردى كه من در سهم غنيمت او افتادم نامم را پرسيد و من آن را پنهان داشتم و گفتم: نامم نرجس است و او گفت: اين نام كنيزان است.
🔹بشر گفت: شگفتا تو رومى هستى امّا به زبان عربى سخن مى گويى! گفت: پدربزرگم در آموختن ادبيات به من حريص بود و زن مترجمى را بر من گماشت و هر صبح و شامى به نزد من مى آمد و به من عربى آموخت تا آنكه زبانم بر آن عادت كرد...
(📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص 423)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 31
#برهان_حدوث 1⃣
یکی از براهین اثبات وجود خداوند، برهان حدوث است که در نزد متکلمین از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.
🔹تقریر برهان حدوث بر دو امر متوقف است:
👈تعریف حدوث و اقسام آن
👈اثبات حادث بودن عالم
#تعریف_حدوث_و_اقسام_آن
حدوث وصفی برای وجود است از آن جهت که وجود مسبوق به عدم است. به عبارت دیگر هر موجودی که قبل از وجودش معدوم بوده، هنگامیکه به عرصه وجود می آید به آن حادث می گویند.
🔹حدوث بر دو قسم است:
👈حدوث زمانی: مسبوق بودن وجودِ چیزی به عدمِ زمانی، مانند مسبوق بودن حوادثِ امروز به عدم، در دیروز. به عبارت دیگر حصول و پیدایش چیزی که در قبل معدوم بوده.
👈حدوث ذاتی: مسبوق بودن وجود چیزی به عدم در ذات خود، مانند تمام موجودات ممکنی که به سبب علتی خارج از ذات خود وجود پیدا کرده اند، و برای آن موجودات در ماهیات و در ذاتشان جز عدم نیست.
🔸از آنجا که بازگشت حدوث ذاتی به امکان ذاتی است و استدلال به آن، به برهان امکان و وجوب برمی گردد، ما برهان حدوث را در حدوث زمانی پی می گیریم و برهان امکان و وجوب را جداگانه بحث خواهیم کرد.
(📗برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 30)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#_9_ربیع_الاول
🔸روز عيد بزرگ است.
اين روز ، روز برطرف شدن غمها است و روز بسيار شريفي است و چون روز هشتم ماه وفات امام حسن عسكري ( عليه السلام ) بوده اين روز ، روز اوّل امامت حضرت صاحب الزّمان اَرْواح الْعالَمينَ فِداهُ و سَبَب مزيد شرافتش خواهد بود .
🔹اعمال این روز:
👈روايتي نقل شده كه هر كه در اين روز چيزي انفاق كند گناهانش آمرزيده شود.
👈گفته اند كه مستحبّ است در اين روز اطعام🍛 برادران مؤمن و خوشنود گردانيدن ايشان
👈توسعه دادن در نفقه
👈پوشيدن جامه هاي نو👕
👈شكر و عبادت حق تعالي كردن
(📘 برگرفته از کتاب مفاتیح الجنان، اعمال ماه ربیع الاول)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_شیعی 19
♨️تأثیر غذا🍛 بر انسان در کلام آیت الله #جوادی_آملی
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#در_محضر_قرآن 2⃣
#آیات_ولایت 2⃣
#آیه_تطهیر 2⃣
#اهل_بيت_چه_كسانى_هستند 1⃣
🔸یکی از سوالاتی که در ضمن این آیه مطرح می شود و جواب آن در استدلال طرفین بسیار مؤثر است، تعیین مصداق "اهل البیت" می باشد.
🔹طبق رواياتى، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله هم از نظر قولى و هم از نظر عملى اهل بيت عليهم السلام را تعيين فرمودند.
از آنجا که روایات وارده در این زمینه در کتب 📚فریقین بسیار زیاد می باشد و مجال بیان تمام آنها نیست، ما به عنوان نمونه تنها به یک روایت از کتب اهل سنت اشاره می کنیم.
♦️لازم به ذکر است که برخی از این روایات در جزئیات با هم اختلاف دارند اما در اصل قضیه و ماجرا همه با هم متفق می باشند.
🔸مسند احمد، حديث شريف كساء را از "ام سلمه" اینچنین نقل می کند:
▫️روزى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در خانه من بود كه حضرت فاطمه عليها السلام براى آن حضرت ظرفى از خزيره [1] آوردند. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله فرمود: ادعي زوجك و ابنيك؛ همسر و دو فرزندت را نزد من بخوان.
▫️حضرت على، امام حسن و امام حسين عليهم السلام نزد ايشان آمدند و در حضور حضرتش نشستند و مشغول خوردن آن غذا 🍲شدند؛ در حالى كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در جاى خود نشسته بود و زير ايشان عبايى خيبرى گسترده بود.
▫️امّ سلمه مىگويد: من در اتاق نماز مى خواندم، در اين هنگام خداوند اين آيه را نازل كرد: «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرًا»؛
▫️پيامبر صلى اللَّه عليه وآله اضافه عبا را گرفت و آنان را به زير عبا آورد، سپس دست مباركشان را بيرون آورد و به سوى آسمان بلند نمود. آن گاه فرمود: اللهمّ هؤلاء أهل بيتي وخاصّتي، فأذهب عنهم الرجس وطهّرهم تطهيراً؛ خداوندا! اينان اهل بيت و نزديكان خاص من هستند. پس هر گونه آلودگى را از ايشان بزدا و آنان را پاك و پاكيزه گردان.
▫️امّ سلمه عرض كرد: من سر خود را داخل اتاق كردم و گفتم: اى رسول خدا! آيا من نيز با شما هستم؟ پيامبر صلى اللَّه عليه وآله دو بار فرمود: تو عاقبت به خير هستى.[2]
[1]خزيره غذايى است كه با آب و آرد و ذرت پخته مىشود. گفته شده: گوشتى قيمه شده است با آب زياد كه پس از پختن روى آن آرد پاشيده مىشود.
[2] 📗برگرفته از کتاب نگاهى به آيه تطهير، آیت الله حسینی میلانی، ص 25
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 18
🔹پرسش:
شخصي مدتي بدون تقليد عمل مي كرده، بعد متوجه شده كه بايد تقليد مي كرده، حال كيفيت و حكم اعمال سابقش را نمي داند كه آيا صحيح است يا خير؟
🔸پاسخ:
اعمال كسي كه مدتي را بدون تقليد گذرانده، در یکی از سه صورت زیر صحيح است:
👈 عمل او مطابق با احتياط باشد.
👈 عمل او مطابق حكم واقعي شرعي باشد.
👈 عمل او مطابق نظر مرجع تقليد فعلي او باشد.
📚 توضيح المسائل دوازده مرجع، ج1، مسأله 14
استفتائات مقام معظم رهبري، سؤال 7
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
♨️#جلسه توجیهی معاونت اداری مالی با شرکت کنندگان اردوی مشهد برگزار شد.♨️
🔹در این جلسه جناب آقای ارشدحسینی معاون اداری مالی نکاتی را در مورد چگونگی برگزاری و زمان و شرایط اردو ارائه دادند.
🔸در ادامه ایشان درباره هزینه ها و برنامه های فرهنگی پیش بینی شده ی اردو توضیحاتی را بیان نمودند.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#_12_ربیع_الاول
🔸این روز بنابر قول جناب كليني و مَسعُودي و مشهور بين اهل سنت ولادت با سعادت حضرت رسول(صلي الله عليه وآله ) است.
🔹مستحبّ است در این روز دو ركعت نماز به این صورت که در ركعت اوّل بعد از حمد سه مرتبه" قُل يا اَيُّهَا الْكافِرُونَ " و در رکعت دوّم بعد از حمد سه مرتبه توحيدخوانده شود .
🔸 و در اين روز نيز آن حضرت وارد مدینه شدند.
🔹در مثل چنين روزی از سال 132ه.ق دولت بَني مروان منقضي شد .
(📗مفاتیح الجنان)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_زمان_علیه_السلام 9⃣
#مادر_گرامی 8⃣
🔸بشر گويد: چون او را به «سرّ من راى» رسانيدم و بر مولايمان امام هادى عليه السّلام وارد شدم، به او فرمود: چگونه خداوند عزّت اسلام و ذلّت نصرانيّت و شرافت اهل بيت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم را به تو نماياند؟
🔹گفت: اى فرزند رسول خدا! چيزى را كه شما بهتر مى دانيد چگونه بيان كنم؟
🔸فرمود: من مى خواهم تو را اكرام كنم، كدام را بيشتر دوست مى دارى، ده هزار درهم؟ يا بشارتى كه در آن شرافت ابدى است؟
گفت: بشارت را، فرمود: بشارت باد تو را به فرزندى كه شرق و غرب عالم را مالك شود و زمين را پر از عدل و داد ⚖نمايد همچنان كه پر از ظلم و جور شده باشد!
گفت: از چه كسى؟ فرمود: از كسى كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در فلان شب از فلان ماه 🌙از فلان سال رومى تو را براى او خواستگارى كرد، گفت: از مسيح و جانشين او؟ فرمود: پس مسيح و وصىّ او تو را به چه كسى تزويج كردند؟ گفت: به پسر شما ابو محمّد! فرمود: آيا او را مىشناسى؟ گفت: از آن شب كه به دست مادرش سيّدة النّساء اسلام آورده ام شبى نيست كه او را نبينم.
🔹امام هادى عليه السّلام فرمود: اى كافور! خواهرم حكيمه را فراخوان، و چون حكيمه آمد، امام فرمود: این دختر همان است، حكيمه او را زمانى طولانى در آغوش كشيد و به ديدار او مسرور شد، بعد از آن مولاى ما فرمود: اى دختر رسول خدا او را به منزل خود ببر و فرائض و سنن را به وى بياموز كه او زوجه ابو محمّد و مادر قائم عليه السّلام است.
(📙برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج2، ص 423)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 27
#فرضیات_پیدایش_تشیع 22
#تشیع_خاستگاه_یا_رنگ_ایرانی_دارد 6⃣
#نظریه_اول 5⃣
🔸گروهی از مستشرقان و دیگران نیز تصریح کرده اند که تشیع، اصالت عربی دارد و اعراب، پیش از ایرانیها به تشیع گرویدند.
ما در اینجا تنها به یک نمونه اشاره می کنیم و آن سخن "آدام متز" مستشرق آلمانی 🇩🇪در این زمینه می باشد.
🔹وی می گوید:"مذهب تشیع آن چنان که برخی می گویند، عکس العملی از سوي روح ایرانی در مخالفت با اسلام نبود. همۀ جزیرةالعرب به جز شهرهاي بزرگی مانند مکه، تهامه و صنعا شیعه بودند و برخی شهرها مثل عمان، هجر و صعده، اکثریت با شیعیان بود ولی ایران به جز قم، همه سنی بودند. مردم اصفهان سخت دربارة معاویه غلو می کردند؛ به طوري که برخی مردم آن تصور می کردند که او پیامبري مرسل است."
از این کلام به خوبی روشن می شود که نظریه ایرانی بودن تشیع مردود است و هیچ توجیه معقولی برای این نظریه وجود ندارد.[1]
🔸آنچه گذشت، تحلیل نظریه اول براساس نگاه تاریخی بود. ولی دلیل آن از لانه عنکبوت 🕷هم سست تر است؛ چون اگر ایرانیان مفهوم انتخاب و آزادي را نمی دانستند، اعراب هم نمی دانستند. اعرابی که در صحرا زندگی فردي داشتند، آزادي را دوست داشتند و آن را تجربه می کردند. اما عربی که زندگی قبیله اي داشت و زمام امورشان در دست شیخ قبیله بود و پس از مرگش نیز فرزندان وي یکی پس از دیگري به جاي او می نشستند، کجا معناي آزادي را می دانست؟ ![2]
[1] 📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 95-97
[2] 📗همان، ص 100
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
♨️سلسله مسابقات کتابخوانی♨️
🔸متصدی دفتر معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم خبر داد:
با همت و تلاش هسته علمی معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی، ثبت نام پنجمین دوره از سلسله مسابقات کتابخوانی 📚با هدف تقویت بنیه علمی در مباحث اعتقادی و کلامی و با محوریت دو کتاب "پیام امام" آیت الله العظمی مکارم شیرازی و "مبانی معرفتی مهدویت" استاد طاهرزاده آغاز گردید و در تاریخ 🗓 6 دی ماه همزمان با 8 ربیع الثانی(سالروز ولادت یازدهمین پیشوای شیعیان جهان؛ حضرت امام حسن عسکری "علیه السلام") آزمون مربوطه برگزار خواهد شد.
🔹طلاب علاقه مند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به اطلاعیه مربوطه مراجعه فرمایند.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 32
#برهان_حدوث 2⃣
#اثبات_حادث_بودن_عالم
🔸از طریق استدلال زیر می توان نتیجه گرفت که عالم حادث است:
1⃣. جهان متغیر و متحول است.
2⃣. آنچه متغیر و متحول است، حادث است.
👈پس جهان حادث است.
🔹اما مقدمه اول استدلال از طریق مشاهده👁حسی به دست می آید، زیرا هم مشاهده سطحی و هم کشفیات علمی بر حرکت و تغیّر جهان طبیعت گواهی می دهند، چنانچه برهان فلسفی حرکت جوهری ماده نیز آن را تأیید می کند.
🔹مقدمه دوم استدلال نیز بدیهی است و این بدیهی بودن از تأمل در حقیقت تغییر و تحول به دست می آید، زیرا تغییر عبارت است از وجودی که مسبوق به عدم است و جهان در وجود خود متغیر و متحول می باشد یعنی پس از نیستی، هستی می پذیرد، زیرا از هر راهی به محاسبه حوادث جهان بپردازیم سرانجام به حرکت عمومی(حرکت وضعی و مکانی و یا حرکت جوهری) خواهیم رسید، و حرکت، هستی است پس از نیستی و وجودی است آغشته به عدم.
♦️با توجه به معنای حدوث که در قبل بیان شد و این دو مقدمه نتیجه می گیریم که جهان حادث است.
(📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، ص 58-57)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 14
#غلات 11
#منصوریه 2⃣
#عقاید_منصوریه
1⃣. ادعای نوبت: ابومنصور معتقد بود خداوند، محمد صلی الله علیه و آله را به تنزیل و او را به تأویل برانگیخته است .
2⃣. مرتبه امامان علیهم السلام را از امامت به نوبت ارتقا داده و معتقد بود حضرت علی علیه السلام، امام حسن تا امام باقر علیهم السلام پیامبرانی پنج گانه اند و البته پیامبر سابق بر آنان هم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است و اینک نیز ولی و دنباله آنان خود ابومنصور است.
3⃣. ادعای آن که به آسمانها رفته و خداوند دست نوازش بر سرش کشیده است.[1]
4⃣. ابومنصور با استناد به تأویل این آیه شریفه «وَ إِنْ يَرَوْا كِسْفاً مِنَ السَّماءِ ساقِطاً يَقُولُوا سَحابٌ مَرْكُومٌ» (طور- 44)اعتقاد داشت که آل محمد علیهم السلام آسمان هستند و شیعه، زمین🌎 و ابومنصور قطعهای از بنی هاشم است که از آسمان فرود آمده .
5⃣. کفر به قیامت و بهشت و جهنم و تأویل این که بهشت همان نعمت های دنیا و جهنم همان سختی هایی است که انسان ها در این دنیا می کشند.[2]
[1]📗برگرفته از کتاب تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، ص 286
[2]📒برگرفته از کتاب بحوث في الملل و النحل، آیت الله سبحانی، ج7، ص 16
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 6⃣
🌺 #خطبه_اول 6⃣
🔸 و اخْتَارَ مِنْ خَلْقِهِ سُمَّاعاً أَجَابُوا إِلَيْهِ دَعْوَتَهُ وَ صَدَّقُوا كَلِمَتَهُ وَ وَقَفُوا مَوَاقِفَ أَنْبِيَائِهِ وَ تَشَبَّهُوا بِمَلَائِكَتِهِ الْمُطِيفِينَ بِعَرْشِهِ يُحْرِزُونَ الْأَرْبَاحَ فِي مَتْجَرِ عِبَادَتِهِ وَ يَتَبَادَرُونَ عِنْدَهُ مَوْعِدَ مَغْفِرَتِهِ 🔸
🔹و برگزيد از بندگان خود شنوندگانى را كه اجابت كردند دعوت او را (براى رفتن به حج) و فرمان او را تصديق كرده، انجام دادند و در جاى پيغمبران ايستاده، خود را به ملائكه كه عرش خداى تعالى را طواف مي كنند تشبيه نمودند، سود بسيارى در بازرگانى بندگى و پرستش حقّ تعالى بدست مى آورند، و مى شتابند و از همه پيشى مى گيرند (براى رسيدن) نزد وعده گاه آمرزش او .🔹
(📗برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص: 41)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee