eitaa logo
شیعه شناسی
188 دنبال‌کننده
916 عکس
400 ویدیو
116 فایل
🔸تبیین معارف ناب اسلامی و شیعی؛ 🔹پاسخگویی به شبهات اعتقادی؛ 🔸اطلاع رسانی از اخبار دینی، مذهبی و برنامه های مرکز تخصصی شیعه شناسی 🌐 www.shia-ac.com 🔽آدرس کانال در پیام رسان سروش: https://sapp.ir/shiashenasee
مشاهده در ایتا
دانلود
33 3⃣ 🔸از آنچه گذشت صغرای برهان حدوث ثابت شد و آن اینکه حیات و هستی در عالم ماده حادث است و ذاتی این عالم نیست. با ضمیمه ➕کردن صغری به این اصل بدیهی عقلی که هر امر غیر ذاتی نیازمند علت است، نتیجه می گیریم که هر حادثی نیازمند یک محدث و خالق است. حال این سؤال ❓مطرح می شود که محدث این عالم ماده چه بوده که جواب از دو حال خارج نیست یا خودش بوده یا غیر خودش. 👈فرض اول باطل است زیرا این عالم قبل از حدوث و ایجاد فاقد حیات و هستی بوده و محال است فاقد چیزی بتواند معطی و اعطا کننده آن چیز باشد. 👈پس راه دیگری نیست جز قبول جواب دوم و اینکه در اینجا موجودی ماوراء عالم ماده وجود دارد که حیات و هستی را به این عالم عطا کرده. 🔹نکته:نتیجه برهان حدوث، اثبات یک خالق غیر مادی برای این عالم مادی است اما اینکه آن محدث، خودش ممکن است یا واجب، حادث است یا قدیم، نیازمند رجوع به برهان امکان و وجوب و امتناع دور و تسلسل است.[1] 1⃣. جهان متغیر و متحول است. 2⃣. آنچه متغیر و متحول است، حادث است. 3⃣. پس جهان حادث است. 4⃣. هرچه حادث است به پدیدآورنده نیاز دارد. 5⃣.پس جهان به پدیدآورنده نیازدارد.[2] [1] 📙 برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 32 [2] 📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، ص 57 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
19 🔹پرسش: كف زدن در جشن هاي مذهبي براي مولودي، عروسي ها، تشويق و خوشحالي چه حكمي دارد؟ 🔸پاسخ: 👈خامنه ای: به طور كلي كف زدن 👏في نفسه به نحو متعارف در جشنهاي اعياد يا براي تشويق و تأييد و مانند آن اشكال ندارد ولي بهتر است فضاي مجالس ديني به خصوص مراسمي كه در مساجد و حسينيه ها و نمازخانه ها برگزار مي شود به ذكر صلوات و تكبير معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد. (📒اجوبه الاستفتائات ،مسأله 1182) 👈مکارم: دست زدن اگر با امور حرام دیگري مقرون نباشد حرام نیست، ولی در مساجد و حسینیّه ها از آن پرهیز کنید.( 📚استفتاءات جدید، ج‌1، ص 155) 👈سیستانی: اشکال ندارد ولی سزاوار نیست جای صلوات را بگیرد.(فرض سؤال این است که در غیر حسینیه و مسجد باشد و موجب وهن ائمه علیهم السلام نشود.🌐سایت معظم له، پرسش و پاسخ، کف زدن) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3⃣ 3⃣ 3⃣ 3⃣ 🔸گذشته از نقل حديث شريف کساء در منابع 📚اهل سنّت، گروهى از پيشوايان آنان به صحّت اين حديث معتقد شده اند كه بيانگر اختصاص آيه كريمه به اهل بيت عليهم السلام است؛ چرا كه يا روايت يادشده را در صحيح خود آورده اند و يا به درستى و صحّت آن تصريح كرده اند. از اين افراد مىتوان به اسامى ذيل اشاره كرد. 1⃣. احمد بن حنبل شيبانى؛ چرا كه وى در كتاب المسند، به نقل روايات صحيح پايبند بوده است. 2⃣. مسلم بن حجاج؛ چرا كه او در صحيح آن را نقل كرده است. 3⃣. ابن حبّان؛ او نيز اين روايت را در صحيح خود نقل كرده است. 4⃣. حاكم نيشابورى؛ چون در المستدرك على الصحيحين، به صحّت آن تصريح نموده است. 5⃣. شمس الدين ذهبى؛ چون در تلخيص المستدرك به پيروى از حاكم نيشابورى آن را صحيح دانسته است. 6⃣. ابن تيميّة حرّانى؛ وى مىگويد: حديث كساء صحيح است؛ احمد بن حنبل و ترمذى اين حديث را از امّ سلمه روايت نموده اند و مسلم در صحيح از عائشه نقل كرده است . (📗برگرفته از کتاب نگاهى به آيه تطهير، آیت الله حسینی میلانی، ص 42) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
9⃣ 🌸 از دعاهاى امام عليه السلام است در درود بر پيروان پيغمبران و ايمان آورندگان به ايشان 3⃣ 🌸 🔸(13) اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى التَّابِعِينَ مِنْ يَوْمِنَا هَذَا إِلَى يَوْمِ الدِّينِ وَ عَلَى أَزْوَاجِهِمْ وَ عَلَى ذُرِّيَّاتِهِمْ وَ عَلَى مَنْ أَطَاعَكَ مِنْهُمْ. (14) صَلَاةً تَعْصِمُهُمْ بِهَا مِنْ مَعْصِيَتِكَ، وَ تَفْسَحُ لَهُمْ فِي رِيَاضِ جَنَّتِكَ، وَ تَمْنَعُهُمْ بِهَا مِنْ كَيْدِ الشَّيْطَانِ، وَ تُعِينُهُمْ بِهَا عَلَى مَا اسْتَعَانُوكَ عَلَيْهِ مِنْ بِرٍّ، وَ تَقِيهِمْ طَوَارِقَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ إِلَّا طَارِقاً يَطْرُقُ بِخَيْرٍ.🔸 🔹(13) بار خدايا از امروز ما تا روز قيامت بر تابعين و زنان و فرزندانشان و بر هر كدام از ايشان که تو را اطاعت نموده درود فرست .(14) چنان درودى كه بسبب آن ايشان را از نافرمانى خويش نگهدارى، و در باغهاى 🌿بهشت خود براى آنها فراخى دهى، و آنان را از مكر شيطان👹 باز دارى، و بر هر كار نيكى كه از تو كمك خواستند آنها را يارى فرمائى، و آنان را از پيشامدهاى شب و روز جز پيشامدى كه نيكى در آن باشد حفظ نمائى.🔹 (📗برگرفته از کتاب الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 62) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸برگزاری کلاس های #دوره_کوتاه_مدت شیعه شناسی 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸#گزارش تصویری از تدریس برخی اساتید محترم #دوره_کوتاه_مدت شیعه شناسی 1⃣ 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
📸#گزارش تصویری از تدریس برخی اساتید محترم #دوره_کوتاه_مدت شیعه شناسی 2⃣ 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
♨️سلسله مسابقات کتابخوانی♨️ 🔸متصدی دفتر معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم خبر داد: با همت و تلاش هسته علمی معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی، ثبت نام پنجمین دوره از سلسله مسابقات کتابخوانی 📚با هدف تقویت بنیه علمی در مباحث اعتقادی و کلامی و با محوریت دو کتاب "پیام امام" آیت الله العظمی مکارم شیرازی و "مبانی معرفتی مهدویت" استاد طاهرزاده آغاز گردید و در تاریخ 🗓 6 دی ماه همزمان با 8 ربیع الثانی(سالروز ولادت یازدهمین پیشوای شیعیان جهان؛ حضرت امام حسن عسکری "علیه السلام") آزمون مربوطه برگزار خواهد شد. 🔹طلاب علاقه مند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به اطلاعیه مربوطه مراجعه فرمایند. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
فایل های مواد آزمون مسابقه کتابخوانی 5👇
3⃣ 1⃣ 🔸فاطمه بنت اسد دومین زنی بود که بعد از حضرت خدیجه سلام الله علیها اسلام آورد و اولین زنی که با پیامبر صلی الله علیه و آله بیعت نمود .[1] 🔹ایشان قبل از اسلام بر دین ابراهیم علیه السلام بودند چنانچه در هنگام ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام به آن تصریح و در کنار کعبه خطاب به خداوند عرض کرده: خدايا ايمان به تو آورده ام، و ايمان دارم به پيغمبران تو و آنچه كه از جانب تو آورده اند، و تصديق می کنم كتابهاى آسمانى و كلام جدم حضرت ابراهيم خليل عليه السّلام را ....[2] 🔸این بانو به پیامبر صلی الله علیه و آله عنایت ویژه ای داشت و ایشان را بر فرزندان خود ترجیح می داد. از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که ایشان فرمودند: با اینکه فاطمه بنت اسد چند فرزند داشت ولى آنها را گرسنه مى گذارد و مرا سیر مى کرد؛ در حالى که آنها برهنه بودند، مرا مى پوشاند و در حالى که آنها غبار آلود و ژولیده بودند مرا روغن مى زد (و نظـیف مى کرد).[3] [1] 📚 موسوعه اهل البیت علیهم السلام، السيد علي عاشور، ج3 ، ص 148 [2] 📙 بحار الأنوار (ط - بيروت)، علامه مجلسی، ج35، ص 182 [3] 📙 همان، ص 71 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
29 24 8⃣ 2⃣ 🔸اینکه تشیع رنگ ایرانی داشته باشد مخدوش است؛ زیرا موروثی بودن حکومت و پادشاهی👑، تنها از ویژگیهاي ایرانیان نبوده، بلکه اصل موروثی بودن حکومت در همۀ جوامع وجود داشته است. نظام حاکم بر پادشاهان حیره، غسان و حمیر در عراق، شام و یمن، موروثی بود. 🔹حاکمیت در زندگی قبیله اي در جزیرة عربی، موروثی بود. مناصب مشهور نزد قریش مثل سقایت، میهمانداري، عمارت مسجدالحرام و پرده داري، اموري موروثی بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله علاوه بر اینکه آنها را تغییر نداد، بلکه در قضیۀ دادن کلیدهاي کعبه به "بنی شیبه" و باقی گذاشتن آنها بر این منصب براي همیشه، این امور را امضا فرمود. 👈بنابراین نسبت دادن مسئله وراثت به ایرانیان، امر شگفتی است که خردمندان آن را نمی پذیرند. ازاین رو لازم است بگوییم، تشیع، هم رنگ ایرانی داشت، هم غسانی و هم حمیري و هم عربی، و اختصاص دادن نظریۀ جانشینی به ایرانیان، درحالیکه یک نظریۀ عمومی جهانی بود، امري بیهوده و بی معناست. موروثی بودن نبوت و وصایت در شرایع آسمانی به معناي شرط بودن وراثت نیست، بلکه بدین معناست که خداوند نور نبوت و امامت را در خاندانهاي خاصی قرار داده است و در نتیجه هر پیامبري آن را از پیامبر دیگر و هر وصی اي از وصی دیگر به ارث می برد. 🔹خداي متعال می فرماید: ( وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً وَ إِبْراهِیمَ وَ جَعَلْنا فِی ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْکِتابَ . حدید/ 26؛ما نوح و ابراهیم را فرستادیم و پیامبري و کتاب را در فرزندانشان قرار دادیم.) 👈با این وجود چرا علت تشیع ایرانیان، مفاد این آیه و امثال آن نیست که به صراحت بر موروثی بودن وصایت در میان پیامبران تأکید می کنند؟ ! (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 103-102) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
34 4⃣ 🔸این اصل که از قوانین فیزیکی است گویای این واقعیت است که اگر دو جسم گرم و سرد کنار هم قرار داشته باشند، گرما از جسم اول به جسم دوم انتقال می یابد و این انتقال گرما تا ایجاد تعادل گرمای🌡دو جسم ادامه دارد و ممکن نیست به خودی خود عکس قضیه رخ دهد. این جریان را "گرایش به تعادل" نیز می نامند، یعنی اگر اجسام را به حال خود رها کنیم به تعادل می گرایند. 🔹"فرانک آلن" استاد فیزیک زیستی می گوید: "این قانون ثابت کرده که جهان پیوسته رو به وضعی روان است که در آن تمام اجسام به درجه حرارت پست مشابهی می رسند و دیگر انرژی قابل مصرف وجود نخواهد داشت، در آن حالت دیگر زندگی ممکن نخواهد بود. حال اگر جهان آغازی نداشت و از ازل موجود بود، باید خیلی پیش از این چنین حالت رکودی حاصل می شد و حیات از بین می رفت، وحال که حیات موجود است نتیجه می گیریم که عالم حادث و مخلوق است ." (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 61-60) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
16 6⃣ 🔸(بعد از خروج از دیر) با گروهى همنشين شده و به آنها گفتم: آيا غذا و نوشیدنی به من مى دهيد تا من هم خدمت شما را به جا آورم؟ گفتند: آرى، چون خواستند غذا بخورند گوسفندى 🐑را بسته و آن را زدند تا مرد و بخشى از آن را كباب و بخشى ديگر را بريان كردند و من از خوردن آن ابا كردم. 🔹گفتند: بخور، گفتم: من غلام ديرنشين هستم و ديرنشينان گوشت نمى خورند، آن قدر مرا كتك زدند كه نزديك بود بميرم، يكى از ايشان گفت: دست از او بداريد تا شرابتان بيايد كه او نخواهد نوشيد و چون شراب را آوردند گفتند: بنوش! گفتم: من غلام ديرنشين هستم و ديرنشينان خمر نمى نوشند، پس بر من حمله آورده و مى خواستند مرا بکشند، گفتم: اى قوم مرا نزنيد و نكشيد كه به بندگى شما اعتراف مىكنم و برده يكى از آنها شدم و او مرا برد و به يك يهودى به سيصد درهم فروخت. 🔸 او از داستان من پرسيد و من او را آگاه كردم و گفتم: من گناهى ندارم جز آنكه دوستدار محمّد و جانشين اويم. يهودى گفت: من تو و محمّد را دشمن مى دارم و مرا به بيرون خانه اش برد و يك تلّ ريگ در مقابل خانه اش 🏠بود و گفت: اگر تا صبح اين ريگها را از اينجا بر ندارى و به جاى ديگر نبرى تو را خواهم كشت و من هم شروع كرده و تمام شب بدان كار مشغول شدم... (📗برگرفته از کتاب كمال الدين و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج1، ص 163) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
🔸# جلسه سوم طراحی کمی و کیفی برنامه های #حلقه_معرفتی_شیعه_شناسی در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها 🗓 20 آذرماه 96 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
16 🔟 8⃣ 2⃣ 🔸مغالطه اين استدلال در اين است كه اين مسأله فقط دو راه حل و دو گزينه ندارد كه مجبور به انتخاب يكى از آن دو باشيم. نه چنين است كه ما بايد همه چيز را از دين ياد بگيريم حتى نوع و طريق غذا پختن و نه چنان است كه دين منحصر به رابطه انسان با خدا باشد. 🔹بلكه حق اين است كه در هر كارى، آن گاه كه اثرش در كمال نهايى انسان (قرب و بُعد به خداوند) در نظر گرفته شود و در نتيجه رنگ ارزشى بگيرد دين اظهارنظر مى‌كند و به زبان ساده، حلال و حرام افعال ما را بيان مى‌كند. و به ساير جهات آنها ـ نظير اينكه در ظرف چينى غذا بخوريم يا غير آن ـ كارى ندارد. مى‌گويد اگر بعضى غذاها را بخوريم حرام است و در تكامل انسان اثر منفى ➖دارد لذا بار ارزشى منفى پيدا مى‌كند. 🔸پس اسلام در هر فعلى از زاويه ارزشى آن نظر مى‌كند و سخن مى‌گويد و ارزش مثبت و منفى آن ـ و اينكه موجب كمال يا سقوط انسان است ـ را بيان مى‌كند. (📗برگرفته از کتاب پاسخ استاد به جوانان پرسش‌گر، آیت الله مصباح یزدی، ص 21-20) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
♨️در راستای برگزاری صمیمی معاون پژوهشی فرهنگی مرکز با شیعه پژوهان (روزهای زوج و فرد)، مطالب این جلسه به شرح زیر ارائه می گردد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر صمیمی در ابتدا با اشاره به دو حدیث از امام صادق(علیه السلام) و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند که انسان باید در مقام گرایش قلبی، حق پذیر و در مقام گفتار حق گرا و در مقام عمل، مجری حق باشد حتی اگر به ضرر او تمام شود. 🔸قال الصادق "علیه السلام ": اِنَّ مِن حَقيقَةِ الايمانِ اَن تُؤثِرَ الحَقَّ وَ اِن ضَرَّكَ عَلَى الباطِلِ وَ اِن نَفَعَكَ وَ اَن لا يَجوزَ مَنطِقُكَ عِلمَكَ؛ از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد(📗محاسن، ج 1، ص 205) 🔹قال النبی"صلی الله علیه و آله": الایمان عقد بالقلب و نطق باللسان و عمل بالارکان؛ پیامبر "ص": ایمان معتقد بودن به قلب است و اقرار کردن به زبان و عمل کردن به ارکان "اعضای بدن"(📘امالی شیخ طوسی، ج 2، ص 64) 🔸ایشان در ادامه نکاتی را بیان فرمودند که به اهم آنها اشاره می شود: 1⃣. اهمیت رشته شیعه شناسی به لحاظ میان رشته ای بودن آن(کلامی، تفسیری، تاریخی و...) 2⃣. ضرورت تحقیق و پژوهش در مباحث شیعه شناسی و شبهات مربوطه علاوه بر نیاز آموزشی 3⃣. الزام به تدوین یک مقاله علمی بر اساس شیوه نامه مصوب این مرکز در دوره کوتاه مدت شیعه شناسی و تحویل آن همزمان با برگزاری آزمون پایان دوره 4⃣. آزادی عمل در انتخاب استاد و موضوع مقاله اجباری 5⃣. ارائه مشاوره علمی تحقیقی در مرکز تخصصی شیعه شناسی از شنبه تا چهارشنبه ساعت 18_15 و بهره گیری مناسب شیعه پژوهان از اساتید مشاور 6⃣. شرکت در کارگاه های پژوهشی و مقاله نویسی مخصوص دوره کوتاه مدت 🔹در پایان جلسه، برخی از شیعه پژوهان سؤالاتی در زمینه روش تحقیق داشتند که معاون پژوهشی فرهنگی مرکز به آنها پاسخ دادند. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
20 🔸روِيَ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ الْأَطْفَالِ فَقَالَ وَيْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِكِينَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِينَ لَا يُعَلِّمُونَهُمْ شَيْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ يَسِيرٍ مِنَ الدُّنْيَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِيءٌ وَ هُمْ مِنِّي بِرَاءٌ.🔸 🔹رسول اكرم صلی الله علیه وآله به بعضى از كودكان👦 نظر كرده و فرمودند: واى بر فرزندان آخر الزمان از روش پدرانشان!. سؤال شد: يا رسول اللَّه! از پدران مشرك آن ها؟. حضرت فرمود: نه، از پدران مسلمانشان كه چيزى از فرائض دينى را به آن ها ياد نمي دهند و اگر فرزندان، هم پى فراگيرى بروند، آن ها را منع مي كنند و تنها از اين خشنودند كه آنها درآمد مالى داشته باشند هر چند ناچيز باشد. سپس فرمود: من از اين پدران بيزارم و آنان نيز از من بيزارند!.🔹 (📗جامع الاخبار،شعیری، ص 106) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
4⃣ 2⃣ 🔸هنگامى كه حضرت فاطمه سلام اللَّه عليها وضع حمل نمود 🌹به على عليه السّلام عرض نمود: اسمی براى اين مولود بگذاريد. حضرت فرمودند: من در اسم گذاردن بر اين مولود از رسول خدا صلی الله علیه و آله پيشى نمى گيرم، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله وارد شدند، ...سپس به على عليه السّلام فرمودند: آيا نام برايش گذارده ايد؟ على عليه السّلام عرضه داشتند: من در گذاردن نام بر شما سبقت نخواهم گرفت. 🔹پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: من نيز در نام گذاردن اين طفل بر پروردگار عزّ و جلّ پيشى نخواهم گرفت. پس حقّ تعالى به جبرئيل ✨فرمود: فرزندى به محمّد صلّى اللَّه عليه و آله داده شده، محضرش مشرّف شو و سلام و تهنيت مرا به او برسان و عرض كن: على عليه السّلام نسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسى است پس اين مولود را به نام فرزند هارون اسم بگذار. 🔸 جبرئيل به زمين 🌍 آمد، تهنيت خداى تعالى را به پيامبر گفت سپس عرضه داشت: حقّ جلّ جلاله تو را امر مىكند كه اين مولود را به اسم فرزند هارون نام گذارى. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: نام فرزند هارون چيست؟ جبرئيل عرضه داشت: شبر. حضرت فرمودند: زبان من عربى است. جبرئيل عرض كرد: نامش را حسن بگذار، پس پيامبر او را حسن ناميد. (📗برگرفته از علل الشرائع، شیخ صدوق، ج1، ص 137) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
30 25 9⃣ 3⃣ 🔸بنابر آنچه گذشت کسی که می پندارد تشیع، هم منشأ ایرانی دارد و هم رنگ ایرانی، با تاریخ ایران ناآشناست؛ زیرا در ایران تا سدة دهم هجري، مذهب تسنن حاکم بود و پس از آن در روزگار صفویان، تشیع فراگیر شد؛ البته ري، قم و کاشان، از قدیم پناهگاه تشیع بوده اند. 🔹تشیع بر ایران در دوره هاي اخیر را هیچ کس انکار نمی کند. بلکه سخن دربارة آغاز ورودشان به اسلام است. بروکلمان می گوید:"شاه اسماعیل صفوي پس از پیروزي بر الوند، به تبریز روي نهاد. عالمان تبریز به آگاهی وي رساندند که دو سوم مردم تبریز، که شمارشان به سیصد هزار تن می رسد، از اهل سنت هستند." 🔸از موارد دیگري که این موضوع را تأکید می کند، سخن ابن اثیر در کتاب 📗تاریخ وي است که نشان دهنده سنی بودن مردم طوس تا روزگار "محمود بن سبکتگین" می باشد. او می گوید:"محمود بن سبکتگین، عمارت بارگاه را - که علی بن موسی الرضا علیه السلام در آن است - در طوس به خوبی بازسازي کرد. پدرش سبکتگین آن را ویران کرده بود. اهل طوس کسانی را که می خواستند به زیارت بروند، اذیت می کردند. ولی پسرش آنان را از این کار منع کرد. سبب کارش هم این بود که او امیر مؤمنان علی بن ابیطالب علیه السلام را در خواب دید که می گوید:" تا کی این وضع ادامه دارد؟". او دانست که مقصود حضرت موضوع بارگاه است و پس از آن فرمان عمارتش را صادر کرد." ♦️با توجه به این نصوص که به روشنی بیانگر حاکم بودن مذهب تسنن در ایران است چگونه می توان گفت که سرزمین فارس، موطن اصلی تشیع بوده باشد؟ (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 106-103) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
35 5⃣ 🔸گرچه ماده در حرکت و تغیّر دائمی است و حرکت و تغیّر ملازم با تجدد و حدوث است ولی همین ملازمه موجب می شود که تجدد و حدوث برای ماده امری ازلی و ثابت باشد، یعنی متغیر و متحرک بودن ماده امری ازلی و ثابت خواهد بود و آنچه ازلی و ثابت است بی نیار از علت است. 🔹حرکت و تغیّر صفت ماده و ماده موصوف(متحرک) است و در نتیجه ماده نسبت به حرکت نقش قابل و پذیرنده را دارد و در این جهت فرقی نمی کند که حرکت از ماده، قابل انفکاک باشد یا نباشد و به حکم عقل و گواهی تجربه در پیدایش یک پدیده وجود قابل کافی نیست بلکه وجود فاعل نیز لازم است. بدین جهت محال است که محرّک عین متحرک باشد. بنا براین به حکم قانون علیت، حرکت به علتی غیر از ماده قابل آن احتیاج دارد، خواه حرکت لازمه لاینفک ماده باشد یا از آن انفکاک پذیر باشد. 🔹این سخن با قانون جبر در فیزیک نیز منافات ندارد، زیرا مفاد آن قانون این است که جسم در حفظ حرکتی که دارد به عامل خارجی نیاز ندارد وتنها در تغییر جهت ↩️یا سرعت حرکت نیازمند عامل بیرونی است ومفاد اصل عقلی مزبور این است که حدوث حرکت به علت خارجی نیاز دارد گرچه ممکن است آن علت، حرکت را وصف لازم و لاینفک جسم قرار دهد به گونه ای که در ادامه حرکت به علت خارجی نیاز نداشته باشد. ♦️از بیان فوق نادرستی فرضیه ماده ازلی و متحرک در تفسیر پیدایش پدیده های جهان طبیعت نیز روشن شد، زیرا ازلی بودن وجود آنها به تنهایی کافی در توجیه حرکت آنها نیست، چون حرکت همان گونه که قابل(متحرک) می خواهد، فاعل(محرّک) نیز می خواهد. (📗برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، ج 1، صص 59-58) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
7⃣ 🌺 1⃣ 🔹أحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ وَ أَسْتَعِينُهُ فَاقَةً إِلَى كِفَايَتِهِ إِنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاهُ وَ لَا يَئِلُ مَنْ عَادَاهُ وَ لَا يَفْتَقِرُ مَنْ كَفَاهُ فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ وَ أَفْضَلُ مَا خُزِن🔹 🔸خداوند متعال را سپاسگزارم براى تمام گردانيدن نعمتش و فرمانبردارى در مقابل بزرگوارى و عزّتش و نگاه داشتن از معصيتش (زيرا شكر در هر نعمتى علاوه بر اينكه نعمت را مى افزايد، خود راهى است به سوى بندگى و دوری از معصيت) از او درخواست 🙏يارى دارم كه به كارسازي اش نيازمندم، كسي را كه او هدايت نمايد گمراه نمى شود، و كسي را كه دشمنى كرده، فرمانش را انجام ندهد راه نجات نيست❌، و كسي را كه بى نياز گرداند محتاج نخواهد شد، زيرا بى نياز گردانيدن او (اگر به ميزان عقل سنجيده شود) زيادتر است از هر چيزيكه با آن برابر و هم وزن شود، و بهتر است از هر چيزيكه (جواهرى💎 كه در گنجينه ها) پوشيده گردد.🔸 (📗 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص 42) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
15 12 1⃣ 🔸 "جناحیه" نام یکی دیگر از فرقه های غالیان است که بر پیروان عبدالله بن معاویه بن جعفر طیار(ذوالجناحین) نهاده اند. عبدالله بن معاویه در شرایط آشفته سیاسی درگیریهای درون خانوادگی در دوره پس از ولید دوم(125 ه ق) توانست گروههایی از شیعیان و غالیان را گرد خود جمع کند و قیامی را در سال 🗓 126 ه ق در کوفه سامان دهد. هرچند قیام او به شکست انجامید، اما او به توصیه دوستانش و در شرایطی که حکومت اموی راه او را برای عقب نشینی باز گذاشته بود روانه مدائن شد و بدین سان زمینه گسترش اندیشه غالیان بدان سامان را نیز فراهم ساخت. 🔹عبدالله بن معاویه هرچند توانست در سال 128 ه ق و پس از عقب نشینی از کوفه به مدائن و اصطخر، در این سرزمین ایرانی طرفدارانی به دست آورد و دو سالی نیز بر بخشی از فارس حکم براند، اما سرانجام در سال 130 ه ق در زندان 🔗ابومسلم در گذشت و پس از مرگ او طرفداران وفادارش به کوفه بازگشتند تا این بار به یکی از دیگر گروههای غالیان که ابوالخطاب آن را رهبری می کرد بپیوندند. (📗برگرفته از کتاب تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، صص 289-287) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
#خبر فهرست ۱۳۰۰۰ عدد از موضوعات پایان‌نامه‌های 📒حوزوی تا آخر مهر (این موضوعات دیگر قابل انتخاب نیستند)👇 hawzahqom.ir/news/حوزه_12394/394039 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
19 🔹پرسش: آيا تبعيض در تقليد جايز است؟ يعني در برخي مسائل به فتواي مجتهدي و در برخي ديگر به فتواي مجتهد ديگري عمل كنيم؟ 🔸جواب: 👈خامنه ای: تبعیض در تقلید اشکال ندارد و اگر اعلمیّت هر یک از آنان در مسائلی که مکلف بنا دارد در آن مسائل از او تقلید کند محرز شود، بنا بر احتیاط، تبعیض در تقلید در صورت اختلاف فتوا در مسائل مورد نیاز مقلّد، واجب است.(📗استفتائات، سؤال 18) 👈مکارم: تبعیض در تقلید، در صورت تساوي دو مجتهد مانعی ندارد؛ ولی در عملِ واحد از یک نفر تقلید کند؛ زیرا در بعضی از موارد مبتلا به اشکال میشود.( 📘استفتاءات جدید، ج 2، سؤال 11) 👈سیستانی: تقلید یعنی عمل به قول اعلم و با فرض اعلمیت دیگر رأي غیر اعلم معذر نخواهد شد البته اگر با شهادت اهل خبره ثابت شود که دیگري در یک یا دو باب از ابواب فقه اعلم است لازم است در آن مورد از دیگري تقلید کند زیرا که تقلید اعلم واجب است.(📙استفتائات، تقلید، سؤال 11 ) ♦️تبصره. حكم بالا در تبعيض ابتدايي است؛ يعني، جايگاه اين اختياري كه براي مقلّد منظور شده، به پيش از عمل باز مي گردد و اگر بخواهد بعد از عمل، به فتواي مجتهد ديگر رفتار نمايد، در اين صورت حكم رجوع و عدول را پيدا مي كند. 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
3⃣ 1⃣ 🔸پیامبر صلی الله علیه و آله تمام سنتهایی را که برای ولادت 🌸امام حسن علیه السلام انجام دادند، برای این نوزاد هم انجام دادند. 🔹در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپ اقامه گفتند. 🔸نامگذاری ایشان نیز مانند برادر بزرگتر انجام شد به این صورت که وقتی امام حسين عليه السّلام متولّد شد خداى تعالى به جبرئيل فرمود: فرزندى 🌹به محمّد صلّى اللَّه عليه و آله داده شده، محضرش مشرّف شو و سلام و تهنيت به او بگو و عرض كن: على عليه السّلام نسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسى است پس اين مولود را به نام فرزند هارون اسم بگذار. جبرئيل به زمين🌏 آمد، تهنيت خداى تعالى را به پيامبر گفت سپس عرضه داشت: حقّ جلّ و جلاله تو را امر مىكند كه اين مولود را به اسم فرزند هارون نامگذارى. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: نام فرزند هارون چيست؟ جبرئيل عرضه داشت: شبير. حضرت فرمودند: زبان من عربى است نه عبرى. جبرئيل عرض كرد: نامش را حسين بگذار. (📗برگرفته از علل الشرائع، شیخ صدوق، ج1، ص 138) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee
31 26 🔟 🔸از مطالب گفته شده دو نکته حاصل می شود: 👈نکته اول: خاستگاه تشیع، ایران نیست. بلکه زادگاه و سرچشمه اش حجاز است؛ چون اعراب مدت بسیار زیادي بود که آن را پذیرفته بودند. درحالیکه هیچ کس از ایرانیان مگر سلمان محمدي👳 به این آیین در نیامده بود. وقتی اسلام میان ایرانیان وارد شد، آنان نیز همچون دیگر ملتها به مذاهب گوناگون گرویدند و مدت زیادي را به همین شکل باقی ماندند تا آنکه بازگشت به تشیع شدت گرفت؛ به طوري که گروندگان به این مذهب در روزگار برخی از پادشاهان مغول و عصر صفوي (🗓 905 ه. ق) فزونی گرفت. 👈نکته دوم: منحصر بودن امامت به علی علیه السلام و فرزندان ایشان امري عارضی بر تشیع نیست. بلکه گوهر و حقیقت تشیع را تشکیل می دهد که اگر جز این بود، تشیع روح و جوهرش را از دست می داد. دوستی ❤️خاندان محمد صلی الله علیه و آله و برتري دادن علی علیه السلام بر دیگر خلفا، اصل و جوهر این حقیقت است و عارضی شمردن انحصار امامت به فرزندان خاص علی علیه السلام ، آنطور که برخی می پندارند، تصوري است که هیچ دلیلی جز بهتان و دروغ، ندارد. (📗برگرفته از کتاب شیعه در گذر تاریخ، آیت الله سبحانی، ص 109-108) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee