♨️ جلسه #دفاعیه پایان نامه سطح 3⃣
📒 عنوان پایان نامه: تحلیل و بررسی نظریه اختیاری بودن ظهور و پاسخ به شبهات آن
استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین جعفری (زیدعزه)
استاد مشاور: حجت الاسلام والمسلمین فؤادیان (زیدعزه)
استاد داور: حجت الاسلام والمسلمین کارگر (زیدعزه)
✍ نویسنده: حجت الاسلام حسین میربگ
🗓 چهارشنبه 9 اسفند
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#_13_جمادی_الثانی
▪️قدم اگر خمید ، فدای سر حسین
▪️جانم به لب رسید ، فدای سر حسین
▪️ام البنین سابق این شهر عاقبت
▪️شد مادر شهید ، فدای سر حسین
🏴وفات جانسوز ام الشهداء، ام العباس، مادر مهربان یتیمان مولا علی علیه السلام، حضرت ام البنین سلام الله علیها تسلیت باد.🏴
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 51
#توحید 1⃣
🔸بعد از اثبات خالقی ماورای عالم ماده برای این جهان🌏، نوبت به اثبات یگانگی آن می رسد.
یکی از سؤالاتی که همواره در طول تاریخ ذهن خیلی از انسانها رابه خود مشغول کرده و سرلوحه دعوت انبیاء الهی نیز بوده، بحث یگانگی خداوند یا همان توحید و رد هرگونه چندخدایی است.
🔹متکلمان اسلامی برای توحید تقسیمات متعددی بیان کرده اند که ما به برخی از آنها که بیشتر مورد توجه است اشاره می کنیم.
اقسام توحید:
1⃣. توحید ذاتی
2⃣. توحید صفاتی
3⃣. توحید افعالی
4⃣. توحید عبادی
#توحید_ذاتی 1⃣
🔸توحید ذاتی که اولین مرحله از مراحل توحید و مهمترین آن می باشد یعنی ذات خداوند یکتاست و این یگانگی ذات، خود دارای دو معنا است:
👈اول: اين كه خدا يكى است و مانند و شبيه و همتا و جايگزين ندارد.
👈دوم: اين كه ذات خدا بسيط است و در آن كثرت و تركيب نيست.
🔹از معنی اول به واحدیت ذات و از دوم به احدیت ذات تعبیر می شود.
آيه «وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ» اشاره به معناى اول است و آيه «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» اشاره به معناى دوم.
(📗برگرفته از کتاب سيماى عقائد شيعه، آیت الله سبحانی، ص: 54)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 22
#سلمان_فارسی 12
#فضیلت_هاي_برجسته_سلمان 3⃣
#علم_سلمان 3⃣
🔸از آنجا که سلمان از اصحاب خاص امیرالمؤمنین علی علیه السلام بود، به علم تفسیر قرآن نیز آگاهی داشت.
نقل شده روزي در مسجد پیامبر صلی الله علیه وآله در مدینه، در تفسیر آیه: (إِنِّی جاعِلٌ فِی الَأرْضِ خَلِیفَۀً ...) میان سلمان و عمربن خطّاب بحثی پیش آمد که طلحۀ، زبیر و کعب الاحبار نیز، حضور داشتند. عمر از طلحه و زبیر پرسید: فرق میان خلیفه و پادشاه 👑چیست؟
آنها از پاسخ ناتوان ماندند، ولی سلمان پاسخ داد: خلیفه کسی است که در میان مردم به عدالت ⚖رفتار نماید، حقوق را با مساوات تقسیم کند، نسبت به مردم، چون پدري مهربان نسبت به فرزندان خویش عمل کند و بر اساس موازین و احکام کتاب خدا، قضاوت و حکومت نماید، کعب الاحبار گفت: گمان نمی کردم، غیر از من کسی بتواند به این خوبی جواب دهد، اما اکنون دانستم، درون سلمان، انباشته از علم و حکمت است.[1]
#زهد_سلمان 1⃣
🔸سلمان در زهد و پارسائی هم به مقام بلندي رسیده بود که الگو و نمونه شناخته می شد و به زهدش مثال می زدند و در ستایش از کسی که به اوج تقوا و پارسائی رسیده باشد به عنوان سلمان عصر ، یاد می کنند .
همچو سلمان در مسلمانی بکوش اي مسلمان ، تا که سلمانت کنند.
🔹نقل شده سلمان ، خانه نداشت و در زیر سایه دیوارها و درختان 🌴استراحت می کرد، شخصی خواست تا برای سلمان خانه اي بسازد ولی سلمان راضی نمی شد . با اصرار آن شخص براي ساختن خانه اي کوچک که هنگام ایستادن ، سر به سقف بخورد و هنگام خوابیدن ، پا به دیوار برسد ، اجازه داد .[2]
[1] 📗سلمان محمدي صلی الله علیه و آله استاندار مدائن، صادقی اردستانی، ص 43
[2] 📙شرح نهج البلاغة ، ابن أبي الحديد، ج18، ص: 36
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 13
🌺 #خطبه_سوم (معروف به شِقْشِقیّة) 4⃣
🔸(9) حَتَّى إِذَا مَضَى لِسَبِيلِهِ جَعَلَهَا فِي [سِتَّةٍ] جَمَاعَةٍ زَعَمَ أَنِّي أَحَدُهُمْ
🔸(10) فَيَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَى مَتَى اعْتَرَضَ الرَّيْبُ فِيَّ مَعَ الْأَوَّلِ مِنْهُمْ حَتَّى صِرْتُ أُقْرَنُ إِلَى هَذِهِ النَّظَائِرِ لَكِنِّي أَسْفَفْتُ إِذْ أَسَفُّوا وَ طِرْتُ إِذْ طَارُوا
🔸(11)فَصَغَا رَجُلٌ مِنْهُمْ لِضِغْنِهِ وَ مَالَ الْآخَرُ لِصِهْرِهِ مَعَ هَنٍ وَ هَنٍ
🔹(9) عمر هم راه خود را پيمود (و پيش از تهى كردن جامه) امر خلافت را در جماعتى قرار داد كه مرا هم يكى از آنها گمان نمود.
🔹(10) پس بار خدايا از تو يارى مى طلبم براى شورايى كه تشكيل شد و مشورتى كه نمودند، چگونه مردم مرا با ابو بكر مساوى دانسته در باره من شكّ و ترديد نمودند تا جائى كه امروز با اين اشخاص (پنج نفر اهل شورى) همرديف شده ام و ليكن (باز هم صبر كرده در شورى حاضر شدم) در فراز و نشيب از آنها پيروى كردم (براى مصلحت در همه جا با آنان موافقت نمودم)
🔹(11) پس مردى از آنها از حسد و كينه اى كه داشت دست از حقّ شسته به راه باطل❌ قدم نهاد (مراد سعد ابن ابى وقّاص است كه حتّى پس از قتل عثمان هم به آن حضرت بيعت ننمود) و مرد ديگرى براى دامادى و خويشى خود با عثمان از من اعراض كرد (مراد عبد الرّحمن ابن عوف است كه شوهر خواهر مادرى عثمان بود) و همچنين دو نفر ديگر (طلحه و زبير كه از رذالت و پستى) موهن و زشت است نام ايشان برده شود.
(📙 برگرفته از ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، صص 51-49)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 21
#غلات 18
#نفی_غلات_از_شیعه 4⃣
#علماى_اماميه_و_تكفير_غلات
🔹علماى اماميه نيز با شدّت غلات را نكوهش و تكفير كرده اند.
👈شيخ صدوق در اين باره مى گويد:«اعتقاد ما درباره ى غلات و مفوّضه اين است كه آن ها كافرند، و بدتر از يهود و نصارى ✝و مجوس و قدريه و حروريه و ديگر فرقه هاى گمراهند».[1]
👈شيخ مفيد نيز آنان را گمراه و كافر دانسته و تأكيد كرده است كه ائمه ى اهل بيت عليهم السلام به كفر و خروج آن ها از اسلام حكم كرده اند.[2]
👈علامه مجلسى پس از ذكر اقسام و مظاهر غلو، گفته است: «اعتقاد به هر يك از آن ها سبب الحاد و كفر و خروج از دين است، چنان كه ادلّه ى عقليه و آيات و اخبار بر آن دلالت مى كند، و اگر احياناً در روايات، حديثى يافت شود كه موهم يكى از اقسام غلو باشد، بايد تأويل شود، و اگر قابل تأويل نباشد، از افترائات غاليان است.[3]
[1] 📗الاعتقادات، شیخ صدوق، ص: 97
[2] 📙تصحيح اعتقادات الإمامية، شیخ مفید، ص: 131
[3] 📘بحارالانوار،علامه مجلسی، ج ٢٥، ص ٣٤٦.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
♨️برگزاری #کارگاه_معرفتی_شیعه_شناسی در مدارس علمیه
👈موضوع: مبانی ولایت فقیه
مکان: مدرسه علمیه علوی قم
🔹استاد: حجت الاسلام و المسلمین محمدی
🗓12 اسفندماه 96
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_باقر_علیه_السلام 4⃣
#کنیه
🔸تنها کنیه امام باقر علیه السلام، ابوجعفر می باشد که برگرفته از نام فرزندشان امام صادق علیه السلام است.
#القاب
ایشان القاب متعددی داشتند که هر کدام از آنها بیانگر جنبه ای از شخصیت عظیم آن حضرت بوده است.
-1⃣ أمین
-2⃣ الشبیه: زیرا ایشان به جد بزرگوارشان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله شبیه بودند.[1]
-3⃣ شاکر
-4⃣ هادي
-5⃣ صابر
-6⃣ شاهد
-7⃣ باقر: باقر از ريشه « بَقر » است. و « بَقر » در زبان عربى به معناى شكافتن است. همان طور که قبلا گذشت این لقب را پیامبر صلی الله علیه وآله به ایشان دادند و اين لقب از شايع ترين و مشهورترين القاب امام باقر عليه السلام بوده است.
🔸همه تاريخ نگاران و شرح حال نويسان که زندگى امام باقرعليه السلام را به رشته تحرير درآورده اند بر اين نكته اتفاق نظر دارند که ملقّب شدن امام باقرعليه السلام به اين لقب به خاطر اين بوده است که آن حضرت همه رشته هاى دانش📚 را مورد موشكافى قرار داده است.
آن حضرت تمام علوم و دانش ها را ريشه يابى کرده و مسائل پنهان و ناآشكار آن ها را کشف مى نموده است.
🔹قول ديگرى نيز آمده است که ملقّب شدن آن حضرت به لقب باقر را به خاطر زيادى سجود آن حضرت ذکر نموده است. چرا که در اثر زيادى سجود، پيشانى آن حضرت حالت شكاف و باز شدن پيدا کرده بوده است.[2]
[1] 📗دلائل الإمامة، طبری، ص: 216
[2] 📘پيشوايان هدايت٧، شكافنده علوم حضرت امام محمد باقرعليه السلام، مجمع جهانى اهل بیت علیهم السلام(چاپ دیجیتال)، ص 44
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 47
#فرضیه_روند_تکاملی_شیعه 11
#نظریه_مدرسی_طباطبایی 6⃣
#علم_غیب 1⃣
🔸روایات فراوانی در منابع فریقین موجود است که علم غیب را برای ائمه علیهم السلام ثابت می کند. ما در اینجا تنها به دو نمونه اشاره می کنیم.
👈یکی از آن موارد که شهرت زیادی هم دارد درباره علم امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که ایشان در یکی از خطبه هایشان فرمودند: از من بپرسید که به خدا قسم شما را از هر چیزی تا روز قیامت خبر می دهم.[1]
👈مورد دیگر اینکه عمار نقل میکند که در یکی از جنگها با امیرالمومنین علیه السلام بودم، از صحرای پر از مورچه 🐜گذشتیم. عرض کردم یا امیرالمومنین از خلق خدا کسی را می شناسید که عدد این مورچهها را بداند؟ فرمود: آری ای عمار، میشناسم مردی که می داند عدد آنها را و میداند چه اندازه در آنها نر است و چه اندازه در آنها ماده است. عرض کردم مولای من کیست آن مرد؟ حضرت فرمود:عمار آیا در سوره یاسین این آیه را نخوانده ای:" و هر چیزی را در امام مبین احصاء نمودیم." عرض کردم آری. فرمود: منم آن امام مبین.[2]
🔹با قدری تامل در این گونه احادیث موجود در کتب 📚عامه حداقل چیزی که دریافت می گردد آن است که جهات علم ائمه علیهم السلام نامتناهی و فوق بشری است و افرادی که برای علم این خاندان مطهر حد و مرز تعیین می کنند، اگر مغرض یا معاند نباشند، یا جاهل مقصرند و یا جاهل قاصر.
🔸همه علما میدانند که علم اولین و آخرین در قرآن موجود است و اگر رسول اعظم و جانشینان به حق او اطلاع از این کتاب نداشته باشند اساس دین الهی سست خواهد بود و حکمت الهی ناقص. آن قدر این فرمایشات رواج داشته که به کتب اهل سنت نیز رسوخ نموده.
🔹 اینکه آیا علمای عامه صرفاً به نقل روایت پرداخته یا درایت نیز نموده اند سخن دیگری است که مجال بیان آن در این مختصر نمی باشد و مقصود فقط تبرئه محدثین شیعه و برخی اصحاب ائمه از نسبت غلو بود و اثبات این مسئله که اعتقاد به علم غیب برای ائمه علیهم السلام جزء عقاید اصیل شیعه می باشد.[3]
[1] 📗الفقیه و المتفقه، بغدادی، ج 2،ص 352
[2] 📘ینابیع الموده، قندوزی، باب 14، ص 77
[3] 📄برگرفته از مقاله تأملی در کتاب «مکتب در فرایند تکامل»، محمود هدایت افزا، ماه نامه کتاب دین ـ شماره 142 ـ مرداد 1388
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 52
#توحید 2⃣
#توحید_ذاتی 2⃣
🔸یکی از اوصاف خداوند که در کتب کلامی کاربرد فراوانی دارد صفت "واجب الوجود" است. قبل از ورود به ادله اثبات توحید لازم است درباره معنای "واجب الوجود" توضیحی داده شود.
🔹هر قضيهاى هر قدر ساده باشد دست كم از دو مفهوم اساسى (موضوع و محمول) تشكيل مى يابد. مثلاً در اين قضيه «خورشيد روشن است» كه دلالت بر ثبوت روشنى براى خورشيد 🌕دارد «خورشيد» موضوع قضيه، و «روشن» محمول آن مىباشد.
🔸ثبوت محمول براى موضوع، از سه حال، خارج نيست:
👈يا محال است مانند اينكه گفته شود: «عدد سه بزرگتر از عدد چهار است»
👈يا ضرورت دارد مانند اين قضيه كه «عدد دو، نصف عدد چهار است»
👈 و يا نه محال است و نه ضرورت دارد مانند «خورشيدى بالاى سرِ ما قرار دارد».
🔹طبق اصطلاح منطقى، در صورت اول، قضيه، داراى وصف «امتناع» و در صورت دوم، داراى وصف «ضرورت» يا «وجوب» و در صورت سوم داراى وصف «امكان» (بمعناى خاص) مىباشد.
اما نظر به اينكه در فلسفه، درباره «موجود» بحث مىشود و چيزى كه ممتنع و محال باشد هيچگاه وجود خارجى نمى يابد، از اينرو فلاسفه، موجود را بحسب فرض عقلى به واجب الوجود و ممكن الوجود، تقسيم كرده اند:
👈 واجب الوجود عبارتست از موجودى كه خودبخود وجود داشته باشد و نيازى به موجود ديگرى نداشته باشد و طبعاً چنين موجودى ازلى و ابدى خواهد بود زيرا معدوم بودن چيزى در يك زمان، نشانه اينست كه وجودش از خودش نيست و براى وجود يافتن، نياز به موجود ديگرى دارد كه سبب يا شرط تحقق آنست و با فقدان آن مفقود مىشود.
👈و ممكن الوجود عبارتست از موجودى كه خودبخود وجود ندارد و تحقق يافتنش منوط به موجود ديگرى است.
♦️با توجه به براهین امکان و وجوب و برهان حدوث که در قبل گذشت خداوند که علت این عالم است واجب الوجود و غیراز او همه چیز ممکن الوجود می باشد.
(📗برگرفته از کتاب آموزش عقاید، آیت الله مصباح یزدی، صص 59-58)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خانواده_شیعی 3⃣
#صدا_زدن 3⃣
🔸متاسفانه در بعضی خانه ها اسم همسر «ببین» است! ببین بیا اینجا، ببین چایی بیار و....
زیبا صداکردن همسر، بهترین شیوه برای ابراز محبت ❤️و نوعی شخصیت دادن به طرف مقابل است.
🔹در جریان هجوم به خانه امیرالمؤمنین علی علیه السلام بعد از بازگشت حضرت به خانه، حضرت زهرا سلام الله علیها شوهر خود را اینگونه خطاب می کنند: "روحی لروحک الفداء، و نفسی لنفسک الوقاء یا اباالحسن! ان کنت فی خیر کنت معک و ان کنت فی شر کنت معک" (علی جان، جانم فداي جان تو، و جان و روح من سپر بلاهاي جان تو، یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود، اگر تو در خیر و نیکی بسر میبري با تو خواهم زیست و یا اگر درسختی و بلاها گرفتار شدي، باز هم با تو خواهم بود.)[1]
🔸چه خوب است زنان، هنگام ورود همسر خود به خانه 🏡با توجه به سختی هایی که شوهر در بیرون از منزل متحمل شده، با چنین کلماتی به استقبال او روند که یقینا این کار تأثیر بسزایی در روحیه و اخلاق شوهر خواهد داشت.
🔹از موارد دیگری که در رابطه با نوع صدا زدن یکدیگر در زندگی این بزرگواران مشاهده می کنیم ماجرای حدیث شریف کسا است.
هنگام ورود امیرالمؤمنین علی علیه السلام به منزل خطاب به همسر خود می فرمایند: السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ. و ایشان در جواب می گویند: وَعَلَیْکَ السَّلامُ یا اَبَا الْحَسَنِ وَ یا اَمیرَ الْمُؤْمِنینَ.
همانطور که مشاهده می کنیم این زوج بهشتی یکدیگر را به بهترین القاب صدا می زنند و شایسته است ما نیز این سیره را در زندگی خود عملی کنیم.
♦️این نکته نیز ضروری است که فرزندان 👦 هم از رفتارها و کلمات محبت آمیز و یا غیرمحبت آمیز والدین خود الگوبرداری میکنند و در آینده خود، در زندگی زناشویی برای همسران خود چنین القاب و عباراتی بکار خواهند برد.
[1] 📗 فرهنگ سخنان فاطمه زهرا سلام الله علیها ، جواد محدثی، ص 110
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
♨️ برگزاری #کارگاه_معرفتی_شیعه_شناسی در مدارس علمیه
👈موضوع: ضرورت و تبیین شیعه شناسی
مکان: مدرسه علمیه اهل البیت علیهم السلام قم
🔹 استاد: حجت الاسلام و المسلمین فلاح زیارانی
✅ @shiashenasee