eitaa logo
پاسخ به شبهات|سعید سپاهی
6.5هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
746 ویدیو
241 فایل
ارسال شبهه @tadbir73 https://tadbirrr.blogfa.com/ هر سوال و شبهه ایی داری بدون تعارف بپرس
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 فلسفی ترین سخن 💟هیچ وقت بازنی که قدش از تو بلندتر است ازدواج نکن، چون مجبور میشوی عین بالا و پایین بپری😐😂 📖گزنفون،کوروش نامه،کتاب۸،فصل ۴
🔥 : اگر زنی را پیدا نکردی، با مادرت همبستر شو! 👤 ، یکی از بزرگترین و ، در کتاب خود، پاسخ عجیبی را از زرتشت نقل میکند: 🔻یکی از پرسش هایی که از زرتشت کردند این بود که، اگر مردی با خود از میان توده و جامعه دور افتاده باشد و دسترسی بزن دیگری نداشته باشد در چنین حالی رواست که با خود نزدیکی کند.🔺 📖 ابو ریحان بیرونی، ، ترجمه اکبر دانا سرشت، انتشارات امیر کبیر سال 1386، صفحه 300 l1l.ir/taf 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
دانشگاه گندی شاپور، هدیه ای از روم 🎁 ادعا دارند که علم در ایران پیش از اسلام نزد ایرانیان بود، و از ایران به سایر ملل و تمدن ها انتقال پیدا میکرد. اما در تاریخ که جست و جو میکنیم، پاسخ دیگری به ما میدهد. شاید () را میتوان اوج قدرت و توان و دانست، و باستانگرایان بسیار زیاد از این دانشگاه تمجید میکنند. اما داستان آنجا جالب میشود که در تاریخ ثابت است که این دانشگاه طبق تفکرات رومی ها ساخته شد و توسط رومی اداره میشد، اساتید بزرگ این دانشگاه از رومی بودند و حتی یک دانشمند زرتشتی در کلاس درس نداشته است. آرتور امانوئل ،کسی که متخصص احوالات ایران در زمان است وضع علمی در زمان ساسانیان را این گونه توصیف میکند: "ایرانیان همواه از دانش یونان و روم استفاده میکرده اند" 📖 کریستین سن، ایران در زمان ساسانیان،ترجمه رشید یاسمی، صفحه ۵۴۹ yon.ir/ZFGxw 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ آنچه که مشخص و ثابت است، دانشگاه جندی شاپور، حاصل تفکرات و علوم مسیحیان رومی است، و تفکرات خرافی و دور از علم زرتشتیان در زمان حکومت ساسانی هیچگاه به سمت و سوی علم نمیرفت چه برسد به دانشگاه! اسناد و مدارک در این باره بسیار است من باب نمونه چند مورد متذکر میشوم: 1⃣ریچاردفرای،شرق‌شناس و ایران‌شناس برجسته آمریکایی و استاد دانشگاه هاروارد در باره دانشگاه جندی شاپور مینویسد: "کلمهٔ گندی‌شاپور، تحریف‌شدهٔ نام «وِه آنتیوخ شاپور» یعنی «بهتر از را شاپور ساخته» است. بر اثر جنگ‌های شاپور یکم با روم، پادشاه ساسانی، رومی را در و اسکان می‌داد و با توانایی آنان، بر روی رود ساخت و کاخ را موزائیک کرد. این رفتار شاپور یکم، سرآغاز ریشه‌ دوانیدن مسیحیت در جنوب ایران گشت" 📖 ریچارد فرای، تاریخ باستانی ایران، صفحه ۴۷۷ ⚠️لازم میدانم نکته ای راجع به سخن ریچارد فرای بیان کنم، ملاحظه فرمودید که فرای به زیبایی بیان کرد که گندی شاپور تحریف شده وه آنتیوخ شاپور است، آنتیوخ یا انطاکیه شهری در تمدن روم بود که شاپور به تقلید از رومی ها چنین شهری بنا کرد ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 2⃣کریستین سن، درباره تاثیر فرهنگی و علمی رومی در دیران مینویسد: "چون در قرن پنجم نسطوریان( فرقه ای مسیحی) از کشور روم طرد شدند؛ به بین النهرین و ایران پناه آوردند.مدارس مخصوص عیسویان تشکیل گردید، که تدریس طب در آنها رواج داشت، مشهورترین مدرسه طب،مدرسه گندی شاهپور است که پس از انقراض ساسانیان نیز باقی ماند و در قرون نخستین اسلامی مرکز مهم علم طب بشمار میرفت" 📖 کریستین سن، ایران در زمان ساسانیان،ترجمه رشید یاسمی، صفحه ۵۵۴ yon.ir/UDcHP 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ حال که ثابت گردید دانشگاه گندی شاپور حاصل علوم و فرهنگ روم بود به اساتید این دانشگاه میپردازیم، در تاریخ ذکر شده است که اساتید این دانشگاه دانشمندان مسیحی رومی بودند که برای نمونه چند مورد ذکر میکنیم: 1⃣ دانشگاه گندی شاپور در خوزستان و دانشمندان (مسیحیان رومی) آن که به همراه دیگر دانایان می درخشیدند یاد کرد 📖 رضا خلیلی امیری،زرتشت ایران نامه، صفحه ۳۷ yon.ir/AzQCh 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 2⃣ چون ژوستیتین امپراتور روم مدارس آتنی را بست، فیلسوفان به هر سوی گریختند.هفت تن از فیلسوفان فراری به ایران کوچیده و در دربار مورد استقبال و احترام قرار گرفتند.این هفت دانشمند عبارت بودند از دمسقیوس سوریایی، سیمیلیتیوس کلیکیایی، بولامیوس فروگی، پرسیکیانوس لودیه ای، هرمیاس فنیقی،اپیدوروس غزی، ودیو جانوس. 📖 محمود کویر، هزاره ی ققنوس، ساسانیان تا سامانیان، صفحه ۱۸ yon.ir/fZxbC 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍
فیش حقوقی موبدان را حدس بزنید! 🔥🔥دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ می نویسد: «روحانیون زرتشتی هیچگاه پول یا درآمد موظف برای خود از بهدینان طلب نکرده اند و در طول تاریخ به اشوداد راضی بودند و سعی می کردند با حداقل درآمد و اکونومی و پاکی و پارسائی زندگی نمایند.» 📚(جهان بینی اشوزرتشت، ص ۱۰۶) 🔥🔥اما شواهد تاریخی نشان می دهد که در عصر ساسانیان، ثروت فراوان به سوی موبدها سرازیر می شده است. گوشه ای از درآمدهای موبدان را هاشم رضی بیان کرده است. خلاصه ی آن: قدرت مالی بسیار فراوان، موجب قدرت موبدان شده بود. این ثروت از راه های گوناگون به دست می آمد؛ از جمله: 👈انجام معاملات، رسمی یا شرعی کردن امور تجاری و زراعی، فیصله ی مرافعات در دادگاه ها، نوشتن اسناد ملکی و اخذ حقوق شرعی، سرپرستی ازدواج ها، اجرای طلاق ها، نظارت بر امور تازه مولودها، حق نام گذاری و تعیین سرپرست و ناظر بر نوزادی که تا مرگ تحت کنترل بود، نظارت بر انجام مراسم دینی، برگزاری شعائر و جَشَن خوانی، مراسم برگزاری مرگ و پرسه ی اموات، خواندن ادعیه و اذکار، تسخیر جن و درمان جن زدگان و حق العلاج بیماران، انجام مراسم تطهیر پیروان، بیرون کردن عناصر شریری چون جن و ارواح خبیثه و دیوان از بدن مردم، بهره مندی از محصولات و منافع املاک آتشکده ها و معابد و موقوفات، وضع مالیات دینی بر درآمدهای مردم، دریافت اموری چون صدقات، بازخرید مجازات های شرعی و… 📚(ر. ک: دانشنامه ایران باستان، ج ۴، ص ۲۳۳۰ ـ ۲۳۳۱)
دریافتی های از کشندگان 🔥🔥برای اینکه روشن شود موبدان با وضع قوانین، چگونه از راه دین، مردم را سرکیسه می کردند، تنها به دریافتی های آنها از طریق تعیین مجازات و کفارات برای کشتن سگ آبی بسنده می کنیم: 👈ـ قابل خریداری بودن مجازات شلاق (بیست هزار ضربه شلاق)، 👈ـ پول دادن به موبدها تا بجای مجرم، ده ها هزار حیوان از قبیل مورچه، مار، مگس و… را بکشند. (بعیده که موبدها هم توان چنین کشتاری را داشتند)، 👈ـ اهدای ادوات جنگی یک سپاه، تمام وسایل کشاورزی و زنگ های طلایی و نقره ای به معبد که بعید نیست در عمل به کیسه ی موبدها می رفت، 👈ـ احداث جوی های آب در زمین های معبد و موبدان، 👈ـ اهداء یک قطعه زمین کشاورزی خوب به معبد، 👈ـ اهداء یک خانه ی بزرگ اعیانی با تمام امکانات و زمین وابسته ی مزروعی موبدان، 👈ـ دادن دختری پانزده ساله و باکره و دست نخورده (دخترش یا خواهرش باشد) با جهیزیه به یک روحانی، 👈ـ دادن چهارده گوسفند به روحانیان، 👈ـ اطعام هجده روحانی با خوراک خوب همراه شراب. 📚(ر. ک: وندیداد، فرگرد ۱۴ و دانشنامه ایران باستان، هاشم رضی، ج ۳، ص ۱۴۴۸ ـ ۱۴۴۹) 📚دانشنامه ایران باستان ج۳ ص ۲۳۳۰ ـ ۲۳۳۱
🚫ملحدین دائماً از ازدواج های پیامبر اسلام ص اشکال‌تراشی می‌کنند... بسیار خوب؛ ✅اولاً اسلام و پیامبر اکرم ص تعدد زوجات را محدود کردند !! «شماره زنانى که مردى می‌توانست بگیرد بود،و گاهى در اسناد یونانى دیده شده است که مردى در خانه داشته است.» 📚تاریخ اجتماعى ایران از انقراض ساسانیان تا انقراض امویان_ ✅محدود و البته نظام‌مند نسبت به بقیه تمدن‌ها: «در بعضى نقاط به صورت صورت می‌پذیرفته، گروهى از مردان یك طایفه گروهى از زنان طایفه دیگر را به زنى می‌گرفته‌اند. در تبت مثلاً عادت بر آن بوده است كه چند برادر , چند خواهر را به تعداد خود به همسرى اختیار می‌كرده اند به طورى كه هیچ معلوم نبود كدام خواهر، زن كدام برادر است...» ! 📚ویل دورانت تاریخ تمدن ج اول ص60 ✅یعنی هایی که امری شرعی و مقبول آن روزگار هم بوده، شد عیب پیامبر اکرم ص _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ فکر کنم پدر و مادر خودشان گناه ازدواج را به گردن نداشته باشند و به نحوی دیگر زاده شده باشند 😁 ✅مثلاً مثل بزرگان شون که یک ادعا نباشد فقط: 1⃣ «چه دلیلی دارد مانع شویم از اینکه همسرمان با دیگران رابطه جنسی داشته باشد وقتی خودش راضیست؟»!!! (رسماً خوک صفتی.) https://uncommondescent.com/culture/richard-dawkins-defends-the-idea-of-having-a-mistress-and-lying-about-it/ --------------------------------------------- 2⃣ در پاسخ به این سوال که "چرا زنای با  اشتباه  است؟" کراوس نهی و مخالفتی نمی‌بیند! او گفت‌‌: "برای من روشن نیست که این کار اشتباه باشد" ! http://www.conservapedia.com/Lawrence_Krauss --------------------------------------------- 3⃣ "زنی را می‌شناسم که با سگش رابطه دارد، سگ هم لذت می برد. هیچگونه اعمال خشونتی بر سگ نیست و من آسیبی در این کار نمی‌بینم"! 🚨آن زنی که می‌شناسد،از کجا معلوم زن خودش نباشد؟! www.aparat.com/v/quGDY --------------------------------------------- ✍پ.ن: بی‌دینانی که تفکرشان بر پایه همبستری با سگ و محرم و کرایه دادن زنان‌شان است با کدام رو و آبرو انگشت اتهام بر پاک ترین و بزرگترین مکتب جهان میگذارند؟! 🌹دیندار چون یک انسان زندگی کنیم🌹
💰 تاجران دین💰 ♻️هرکس که پیرامون زندگانی زرتشت تحقیق و مطالعه کرده باشد، درخواهد یافت که پیرامون محل زندگی زرتشت اختلافات شدیدی وجود دارد. 🔍عده ای معتقد هستند که زرتشت اهل شمال غرب(آذر بایجان) و عده دیگر اعتقاد دارند وی اهل سیستان و شرق باشد. ‼️اما داستان آنجایی جالب میشود که تنها دلیل گمراهی مردم خود موبدان بوده اند.‼️ ❌موبدان با یک دروغ بزرگ تاریخی آذر بایجان را موطن زرتشت معرفی کردند تا زرتشتیان ساده لوح و زود باور را سرکیسه کنند و هرچه نذورات و هدایا دارند را به جیب بزنند! در این رابطه خانم ، زرتشت پژوه و استاد دانشگاه که میتوان به جرات گفت جز برترین زرتشت شناسان جهان است، در کتاب خود (چکیده زرتشت) در باره این و تاریخی موبدان این چنین مینویسد: 🎥 پرده اول، پایتخت زرتشتیان: "از اینهمه بر می آید در دوره ای راگا مادی شهری مستقل بوده است که رئیس مغان آن به عنوان «مغ مرجع تقلید. حکومت شهر را بر عهده داشته است. آنچه این تعبیر و تفسیر را تائید میکند این واقعیت است که شهر ری، حتی تا اوائل دوره از با اهمیت ترین مراکز کیش بوده است و حتی هنوز یکی از مهمترین و مشهورترین زیارتگاههای زرتشتی ( = بی بی ) در آنجا واقع می باشد). همه این ملاحظات همراه با موقعیت این شهر به عنوان نخستین شهر که مسافر از شرق آمده و به آن وارد می شده منجر به این رأی گردید که شاید نخستین مکان در مغرب بوده" 🎥 پرده دوم،حمله ها و تسخیرشهر راگا(ری) پایخت زرتشتیان: "پس از زد و خوردهای مکرر مقدونیان با یکدیگر، چون مقام به عنوان حکمران ایران تثبیت شد (حدود ۳۰۵ ق.م) وی بار دیگر را گا، را به سبب موقعیت سوق الجیشی و اهمیت بازرگانی به عنوان شهری یونانی از نو بنیاد گذارد و آن را یورو پوس» (اروپا) نامید.۵۳ نمی دانیم آیا «یور و پوس» در جوار شهر مادی ساخته شده بود یا آنکه آنرا در بر می گرفت. اما این کار به حکومت اداری مستقل شهر که در دست رئيس شهر بود پایان داد و راه 👈ورود سیل بیگانگان که از دیدگاه زرتشتی نجس می نمودند👉 به آنجا باز شد. ماد که در حکومت ساتراپی ایرانی به نام ( )داشت به یکی از واگذار شد و برای روزگار و زادگاه فرضی زرتشت تنها گوشه شمال غربی آن سرزمین باقی ماند که اسم آن را ماد کوچک یا ماد آذربدی بعدها آذربدگان و( آذربایجان) نهادند. آذربد، با آنکه از قدرت و ثروتش کاسته شده بود توانست در همان سرزمین کو چک صاحب استقلال شود و دودمانی را پایه گذاری کند که چندین سده دوام آورد. مدتهای مدید این سرزمین تنها ناحیهای بود که زرتشتیان در آن حکومت داشتند و دیگر نواحی ایران زیر فرمان بیگانگان بودند. 🎥پرده سوم،اعلام آذر بایجان به عنوان محل زندگی زرتشت توسط موبدان و آغاز یک دروغ... "آشکار است برای مغها تحمل این تنزل در موقعیت اجتماعی و جبران ضرر و زبان مالی کار آسانی نبوده است. راگا که بی تردید گروهی از روحانیان در آنجا مانده بودند . هنوز شهری مقدس دانسته میشد. اگر آذربایجان میخواست در قداست با آن رقابت کند تا انبوه زائران را به خود جلب نماید، لازم بود در زمینه مذهبی ادعای بزرگی داشته باشد. از این رو بود که مغان آنجا با ابهتترین ادعای ممکن را مطرح ساخته و مدعی شدند که آن گوشه از نظر دور مانده، در حقیقت مقدس ترین مکان ممکن درکیش زرتشتی یعنی خود «ایریانا وئيجه است. واضح است آنچه مطرح ساختن چنین ادعایی را ممکن می ساخت ابهام و بی خبری درباره جایگاه جغرافیائی واقعی «ایریانا وئيجه» بود. همانگونه که دیدیم تنها اطلاع در این باره، در ناحیه شمال واقع شدن ایریانا وئیجه» بود و بی تردید آذربایجان در شمال (راگا) و بیشتر نقاط ایران قرار داشت. احتمال دارد همین واقعیت برای توجیه این نکته که آذربایجان خطه مقدسی است کافی بوده باشد. اندکی نگذشت که خود مغان نیز این مطلب را باور کردند و صمیمانه پذیرفتند." 📖 مری بویس،چکیده تاریخ کیش زرتشت،ترجمه همایون صنعتی زاده،انشتارات صفی علیشاه، صفحه ۱۰ تا ۱۲ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ⚠️ ملاحظه فرمودید که موبدانی که تنها به فکر سودجویی و سرکیسه کردن مردم ساده و فقیر زرتشتی بودند، برای تصاحب کردن پول، هدایا و نذورات زرتشتی، به دروغ آذربایجان را (ایریانا وئیجه) معرفی کردند تا این پول ها و زائرین به جای اینکه به ری برای زیارت بروند به آذر بایجان دکان جدید موبدان بروند! و این شعار معروف موبدان نشان میدهد که این سه جمله شعاری جز برای عوام فریبی نیست... ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍ نویسنده :
: تقریبا تمام بدون اعمال زور و فشار خارجی معتنابهی از طرف فاتحان، در مدت قرون اندکی به گرویده اند. 📚 تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، ج ۱، ص ۲۳۹
مردم ایرانی تحت سلطه کوروش فقیر بودند. سالیان سال است، از سلسله هخامنشی بُتی ساخته اند و ادعا میکنند در همینه زمینه ها سرآمد بودند! اما حقیقت امر چیز دیگریست، مردم ایران در عهد در و تنگ دستی به سر میبردند. در همین مورد توجه شمارا به گزارش مورخ نام آشنا جلب میکنم: 🔻 از که بعقیده وی بهترین وجه چپاول و غارت (مردم) برای وی چیست؟! کروسوس پاسخ داد: اتباع ایرانی تو مردمی مردمی فقیر هستند که روح مغرور دارند، اگر بگذاری که ایشان صاحب اموال فروان شوند بتو بگویم که از جانب آنها چه انتظاری باید داشته باشی؛ آنکس که از همه بیشتر مال جمع کند دیگران را بر آن خواهد داشت که بر ضد تو بشورند.🔺 ⚠️ هرودوت در ادامه گزارش خود نقل میکند که : 🔻کوروش از این نصیحت بسیار معشوف شد و در نظرش خیلی عالی جلوه نمود و کرسوس را بصدای بلند ستود و به نگهبانان خود فرمود هرچه او میخواهد عمل کنند.🔻 📖هرودوت،تاریخ هرودوت،ترجمه وحید مازندرانی،مرکزانشتارات علمی و فرهنگی،صفحه۷۲ 🔘چند نکته مهم : ۱.کروسوس که در عصر کوروش زندگی میکرد شاهد فقر و تهی دستی مردم ایران بوده و صراحتا آنرا اعلام میکند و نه تنها کوروش هیچگونه واکنشی و یا مخالفتی ندارد بلکه آنرا تایید میکند! ۲.کروسوس به کوروش توصیه میکند همیشه مردمت را در فقر نگه دار چون اگر صاحب مال شوند بر ضد تو شورش خواهند کرد و تورا خواهند کشت ۳.از این گزارش هرودوت کاملا مشخص است کوروش نزد مردم ایران مقبولیت و محبوبیت نداشته و مردم منتظر اندک ثروت و فرصت بودند تا حکومت دیکتاتوری کوروش را در هم بشکنند. ✍ نویسنده : ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
کتیبه بیستون آینه ای تمام نما از منش درونی داریوش! "به این کشور نیاید نه سپاه دشمن، نه خشکسالی و نه دروغ. این را من از اهورامزدا و خدایان خاندان شاهی خواهانم" 'کتیبه چهارم داریوش در تخت‌جمشید(DPd)' این دعای معروف را کمتر کسی است که تا کنون نخوانده و یا نشنیده باشد. خواستاری درست و زیبا از خدایان. یکی از آن سه چیز که داریوش آرزوی دوری آنرا از خدایان دارد واژه است، عقلانی است‌ کسی چنین آرزویی داشته باشد که خود از این خصیصه و عیب مبرا باشد نه که از دروغگو ترین افراد باشد! اساسا شاهان هخامنشی حکومت خود را با دروغ پایه گذاری کردند(نامه جعلی دوم منسوب به که قوم را به اطاعت از خود مجاب کرد) جعل،دروغ،سانسور، قتل عام مخالفین و منتقدان حکومت کلماتی است که با نام عجین شده است. یکی از بزرگان دروغگویی و سانسور در دودمان هخامنشی، بلاشک اول است. جناب ایران شناس، متخصص خط و زبان‌های ایرانی و تمدن ایلام و تاریخدان بی‌ نظیر آلمانی در کتاب *داریوش و ایرانیان* بسیار زیبا پرده از جنایت ادبی و دروغگویی خنده دار داریوش بر میدارد : "در این میان منشیان ایلامی محتوای سنگ نبشته ی ایلامی سمت راست نگارهی بیستون را به فارسی باستان ترجمه کرده بودند. وقتی این متن به خط جدید برای فرمانروا خوانده شد، داریوش متوجه شد که او پیش از پایان سال چیزهایی را املا کرده است که دیگر به نظرش مناسب نمی رسند." در ادامه جناب والتر هینتس با ذکر نکته ای سانسور های داریوش را برملا میکند : "داریوش از کنارگذاشتن مطلبی که نمی پسندید ابایی نداشت." ✂️اولین سانسور داریوش : "در بند ۲۵ داریوش از سردار خود ویدره میگوید که پس از پیروزی بر های شورشی در ۱۲ ژانویهی ۵۲۱ دست به کار دیگری نزد، بلکه منتظر ماند تا شاه بیاید. در متن اصلی (ایلامی) می گوید: « پس از آن سپاه من کاری انجام نداد، بلکه منتظر من ماند...» در متن فارسی باستان جمله به این صورت آمده است: « پس از آن سپاه من منتظر من ماند. » انصافا هم اگر سپاه داریوش احيانا کاری نمی کرد، هم برای پارسها بد بود و هم برای شاه شان." ✂️سانسور و حذف کامل واقع تاریخی در کتیبه بدست داریوش: "در نمونه ی دیگر مسئله از این هم مهم تر است. در بند ۴۱ از متن ایلامی و بابلی می آید که در آن موقع، در سال ۵۲۲، تنها دسته های معدودی از گارد پارسی به داریوش پشت نکرده بوده اند. در گزارش تنبیه شورشیان دست کم این حقیقت خفت بار بایستی از نظر خواننده ی ایرانی پنهان می ماند. از این رو، تمام جمله در متن فارسی بی معطلی و بدون مطلب جایگزین حذف شد." 📖والتر‌هینتس‌،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه ۴۲ ⚠️گوشه ای از سانسور ،دروغگویی و نابودی حقایق تاریخی بدست داریوش هخامنشی را مشاهده کردید، وقایعی که به دروغ توسط داریوش در کتیبه بیستون نوشته و یا سانسور گردید را سالیان سال به خورد ایرانیان تحت سلطه هخامنشیان دادند و مورخینی مانند هرودوت که تحت تاثیر تبلیغات سیاسی دروغین و پروپاگاندا های هخامنشی قرار گرفته بود آنهارا در کتاب تاریخ خود نوشت، همانند دروغ مضحک شورش گئوماته مغ که داریوش ساخت و تاج و تخت قانونی و برحق بردیا واقعی پسر کوروش را با کودتا تصاحب کرد. ✍ نویسنده : ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
بی سوادی و در ایران باستان ‼️ 👤 : منابع که داریم،اطلاعی در باب تعالیم دختران بدست نمیدهد. حدس(!) میزند که تعلیم دختران بیشتر مربوط به اصول خانه داری بوده است! 📖 کریستین سن، ایران در زمان ساسانیان،ترجمه مرحوم رشید یاسمی، صفحه ۵۴۸ goo.gl/hq7wHm 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍
🔥 : اگر زنی را پیدا نکردی، با مادرت همبستر شو! 👤 ، یکی از بزرگترین و ، در کتاب خود، پاسخ عجیبی را از زرتشت نقل میکند: 🔻یکی از پرسش هایی که از زرتشت کردند این بود که، اگر مردی با خود از میان توده و جامعه دور افتاده باشد و دسترسی بزن دیگری نداشته باشد در چنین حالی رواست که با خود نزدیکی کند.🔺 📖 ابو ریحان بیرونی، ، ترجمه اکبر دانا سرشت، انتشارات امیر کبیر سال 1386، صفحه 300 l1l.ir/taf 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👈 مهم تر از انسان در نظر 🔥🔥مجازات غذای داغ دادن به سگ اعدام است برخلاف انسان! منابع زرتشتی به روشنی نشان می دهد که ـ دست کم از بعضی جهات ـ سگ عزیزتر و مهم تر از انسان است؛ زیرا مجازات دادن غذای داغ به سگ اعدام است 📚(وندیداد، شرح هاشم رضی، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۳) 👈و نیز مجازات رماندن سگ آبستن، اعدام بوده است 📚(وندیداد، ج ۳، ص ۱۴۷۸، ف ۱۵، ش ۵) در حالی که مجازات کسی که با انسان چنین کارهایی کند، اعدام نبوده است!
مادها،پارس هارا دزد میدانستند. 🚮برخلاف ادعای باستانگرایان، دو قوم ماد و پارس شدیدا با هم دشمن بودند و از کوچکترین اقدامی علیه یکدیگر کوتاهی نمیکردند. اوج دشمنی این دو قوم را میتوان از برخورد بی رحمانه دوم در زمان فتح متوجه شد. کوروش شهر را غارت، مردم ماد را کشت و به گرفت. ر ک: دیاکونوف،تاریخ ماد،ترجمه کریم کشاورز،صفحه۵۱۹ تاریخدان و زبان شناس بی نظیر آلمانی گوشه ای دیگر از این دشمنی بین قوم و را به زیبایی نقل میکند: "هوخشتره با استفاده از فرصت، کورش و اریارمنه ی هخامنشی را نیز تحت سیطره ی خود در آورد. او ظاهر پادگان هایی مادی نیز تا انزان تأسیس کرد. در تأیید این مطلب می توان به این نکته توجه کرد که نام پاسارگاد که بعدها پایتخت کورش بزرگ شد، یعنی «پاثرگدا »، یک نام مادی است و نه پارسی و معنای آن «جایگاه پاییدن دزدها »است" 📖 والتر‌هینتس‌،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه۶۵ ⚠️بیان چند نکته : در سراسر اراضی تحت سلطه خود پادگان های نظامی تاسیس کرد و میتوان گفت مهم ترین آن پادگان ها،پادگان نظامی بود که در یا ساخت، انزان مرکز قوم پارس بود که پارس ها بزور آنرا از صاحبان اصلی آن یعنی ها تصاحب کردند.(بعدا بصورت کاملا توضیح خواهم داد) 🔻اوج نکته اینجاست که هوخشتره پادشاه ماد نام پادگان انزان را یا همان پاسارگاد به معنی جایگاه پاییدن ها است. این بدین معنی است که مادها پارس ها را دزد میدانستند و به همین دلیل پادگانی نظامی در مرکز آنها ساختند تا پارسی های دزد را تحت مراقبت و پاییدن قرار دهند. ✍نویسنده: ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
توصیف خانه های اشراف هخامنشی 👤 ایران شناس، متخصص خط و زبان‌های ایرانی و تمدن ایلام و تاریخدان بی‌ نظیر آلمانی در مورد خانه های اینطور می‌نویسد: "طبیعتا خانه های اربابی شرق ایران کم تکلف تر از کاخ بودند؛ اما به شهادت این خانه ها هم بالایی بلند داشتند، آرمیده بر تیرکهایی مقاوم، با نرده های چوبی فراوان و پنجره های بدون شیشه. خدمتکاران بی شماری در حیاط بزرگ میانی به چارپایان می رسیدند، که اتاقکهای محقرشان در گوشه ی حیاط با حالتی درهم چپیده ردیف شده بودند. از میهمانان با غذاهای همیشه مهیا به طور مفصل پذیرایی می شد. بوی کباب بره فضای خانه را به گونه ای هوس انگیز پر می کرد. در اتاق های خانه ی اربابی تختهایی خوش ساخت قرار داشتند، با پایه های طلاکاری شده، با تشک و روکش های زیبا و بالش ها و متکاهای خوش بو . در اتاقهای ارباب و نژاده به سر می بردند، با میانی بسته و گوشواره و سینه ریز زرین و خلخالی سیمین بر مچ پا. کاروانیان از سرزمین های دور برای بانوان حرم زر و سیم و پارچه های پر زرق و برق می آوردند و آنها را با محصولات ملک ارباب معاوضه میکردند." 📖والتر‌هینتس‌،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه ۴۲ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
حمام به سبک زرتشتی : آرتور کریستین سن شرق شناس و تاریخدان مشهور دانمارکی در کتاب خود به نقل از آگائیاس(مورخ مشهور یونانی)،نحوه حمام کردن و نظافت زرتشیان را این چنین توضیح میدهد: «ایرانیان احترام آب را بیش ازهرچیز واجب میشمردند، چنانکه حتی صورت خود را در آب نمی شستند و جز برای آشامیدن آب دادن به نباتات با این عنصر مقدس دسمت نمیزدند). در کتاب وندیداد شرح مسوطی راجع به آب و تأثیر آن در تطهیر مندرج است. فقط چیزی، که در تطهیر مؤثرتر از آب محسوب میشد : بول گاو بود. 📖کریستین سن، ایران در زمان ساسانیان،ترجمه مرحوم رشید یاسمی،صفحه 212 goo.gl/G92EXz 👈 اسکن کتاب ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍
توهین داریوش به اجداد کوروش، استفاده از مهر شاهی جد کوروش هخامنشی برای ترخیص گاو و گوسفند‼️ 🔍 ایران شناس، متخصص خط و زبان‌های ایرانی و تمدن ایلام و تاریخدان بی‌ نظیر آلمانی در کتاب گرانبهای خود داریوش و ایرانیان چنین میگوید: "داریوش اجازه داد تا از این مهر در دربار او، برای تأیید تحویل گاو و گوسفندانی که مخصوص سفرهی شاهی بودند، همچنان استفاده شود. یعنی مهر اول در دربار داریوش در خدمت کاری کم اهمیت بود. این مهر با تصویر سوارکار پهلوان خود، در دست گَدَوگَه ، قصاب دربار، که در این زمان از آن استفاده میکرد، تا حدودی بی اعتبار جلوه می کرده است." 📖والتر‌هینتس‌،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه۶۱ ⚠️ دوستان یک سوال دارم⁉️ الان هم و است یا نه؟! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔥 از زبان ؛ یکی از بزرگترین مورخین ایرانی 👤 (متوفای ۳۲۵ هجری) وزیر فرهیخته‌ی دربار می‌گوید: «و مغان را يكى پيغمبر است. او را گويند كه اين دين او نهاد ايشان را، و دعوى كرد كه من پيغمبرم و ايشان را صواب نمود، و كتابى آورد كه آن را زند و اَستا خوانند، و خواهر و مادر را به زنى كردن او آورد و می خوردن را. 📖تاریخ بلعمی، تهران: انتشارات سروش، ۱۳۷۸. ج ۱ ص 469 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
اعتقاد خرافی ها به 🔥🔥به گفته ی زرتشتی های امروز، دلیل مردگانشان و خوراک شدن آنها، این بوده که زمین آلوده نشود. 👈چه بسا یک دلیلش این بوده اما عبارتی از اوستا نشان می دهد که اعتقادی خرافی نیز در کار بوده است. 👈 معتقد بودند همین که مردی مرد، دیو مرگ به او حمله می کند. با دو راه این دیو فرار می کند: یکی با نگاه کردن سگ به مرده و دیگر اینکه پرنده ی بر فراز مرده پرواز کند یا جنازه را بخورد 📚هاشم رضی،وندیداد، ج۱،چاپ اول وندیداد ص ۷۴۱__وندیداد ص ۷۴۲
🔥🔥هنوز زرتشتیان هند خوراک ها میشود 👈از زبان دکتر خانم دکتر کتایون مزداپور ـ پژوهشگر زرتشتی و نویسنده ی آثار زرتشتی ـ در مصاحبه با مجله ی هفت آسمان (بهار ۱۳۸۴، شماره ۲۵، صفحه ۱۶) تصریح کرده است که هنوز زرتشتی های هند مردگان خود را در دخمه می گذارند (برای مصرف کرکس ها!) می گوید: «ایرانیان کمتر پایبند به سنت اند و پارسیان هند از این بابت ایرانیان را پنهانی و در نظر، سرزنش می کنند. مثال این سنت شکنی در ایران ترک رسم دخمه گذاری جسد است. امروزه حتی دخمه های ایرانی را مردم معصب دارند خراب می کنند تا به خیال خود ثواب کرده باشند، حال آن که پارسیان هند با همه ی دشواری ها و معضلات هنوز آن آداب کهن (دخمه گذاری اموات) را حفظ کرده اندو دخمه ی بمبئی مثل بهشتی زیبا و دلگشا است و پر از صفایی نادر و غریب.»
🔻🔺دکتر زرین کوب / : 🔷🔸 آیین اسلام که پیام دعوتش را فاتحان با خود می آوردند به امتیازات دیرینهء نجبا و موبدان که طی قرنها بیشترینه مردم ایران را در بندگی محنت بار نگهداشته بود خاتمه میداد، دیوارهای عظیم طبقاتی را که بین واستریوشان محروم با واسپوهران و موبدان و آزاتان فاصله یی عبور ناپذیر به وجود آورده بود فرو می ریخت (۱) 🔷🔸 و پیداست که مقاومت در مقابل آن فقط تا وقتی دوام میداشت که عادت به تقالید کهنه، عام خلق را از درک محتوای این پیام پرمعنی مانع می آمد و یا غرور قومی همکاری و برادری با کسانی را که ورودشان با غارت و خشونت ناشی از طبع بدوی شان همراه بود و "" اخلاق اسلامی هنوز در بسیاری از خود آنها رسوخ نکرده بود "" (۲) در نزد ایشان تحمل ناپذیر میساخت. 📖کتاب "تاریخ مردم ایران" - چاپ اول (صفحه 12) 🚩پی نوشت: (صفحه 522) 👈۱- راجع به احوال طبقات و محرومیت پیشه وران و کشاورزان مقایسه شود با: تاریخ ایران بعد از اسلام/ 5-161 👈۲- اقدام خالدبن ولید در در قتل مالک بن نویره، "" اقدام راشدبن خریت در عصیان بر ضد علی بن ابی طالب(ع) "" و رفتار مصلقة بن هبیره در مورد نصارای بنی ناجیه و فرار او از پرداخت ضمان، نمونه هایی از عدم رسوخ اخلاق اسلامی در وجود این اعراب بدوی و غیر بدوی در آن ایام است. جنجال خوارج بر ضد حکمیت و غدر اعراب کوفه با نوادهء رسول خدا در یوم الطف نمونه های دیگریست... 🔷🔸برای تفضیل بیشتر: Caetani, G., Annali dell , Islam, II/399-405
🔻🔺دکتر زرین کوب / : : 🔷🔸افق تازه (ورود اسلام)، طلوع دنیایی را اعلام میکرد که به حکم قرآن کریم می بایست در آن دیگر هرگز بعضی مردم بعضی دیگر را به بندگی نگیرند، و موبدان و واسپوهران هرچه را به مینونگ و گیتیگ تعلق دارد بین خود چنان تقسیم ننمایند که واستریوشان و کشاورزان و شبانکارگان ملک از همه چیز محروم بمانند. فرار بسیاری ازین واسپوهان و موبدان و آزاتان که همراه موکب یزدگرد شهریار یا به دنبال آن، با عجله از غرب به شرق و از ولایات پارس و ماد و فهله به خراسان و طبرستان و آنسوی رود آموی می گریختند و از ثروت و مکنت غارت کرده و " طی سالیان دراز اندوختهء" خود آنچه را قابل حمل بود با جان "ناقابل" خود نجات میدادند و رعایای خود را در مقابل دشمن رها می کردند نیز نشانهء طلوع دنیایی بود که دیگر نوبت آنها در "پنج روزهء" زندگی پرتجمل و اشرافی شان خاتمه می داد و دور تازه یی را برای مردم ایران آغاز میکرد. 📖(فصل افقهای تازه - صفحه 12و 13) 🔷🔸درین دنیای تازه همه چیز در زمین و آسمان جابجا شد اما همه چیز در پرتوی نظمی دیگر ، که صبغهء الهی و منشأ آسمانی داشت باز همچنان استوار باقی ماند : أنگره مینو با نام تازه اش همچنان بار گناهان را به گردن میگرفت و اوهرمزد با یک اسم دیگر خویش در اوج قله تنزیه و تقدس ماند. امشاسپند و سروش و دیو و فرشته نیز با نامهای تازه آرزوها و نیازهای انسان را همراهی کرد و... "" اما باورهای تازه برای کسانی که تدریجا آیین فاتحان را با میل و علاقه استقبال کردند امیدهای تازه و اندیشه های تازه آورد و آنان را نیز که بر کیش سابق پدران باقی ماندند با پرسش های تازه روبرو ساخت. "" 👈مع هذا آنکس که کیش خود را رها کرد و از آمده خویشتن را شادمان یافت، از گذشته نکرد دیگر یاد. آن کس هم که کیش خویش رها نکرد تاوقتی گزیت سر و خراج زمین خویش را میپرداخت فاتحان را چندان مایهء آزار نمی دید. 📖کتاب "تاریخ مردم ایران ۲" - چاپ اول (صفحه 14)
🔻🔺دکتر زرین کوب / : : 🔷🔸ادامهء قسمت دوم ... اما آن کس که با اصرار در حفظ آیین پدران از ورود بیگانه و از آنچه نخوت و تعدی فاتحان میخواند ناخرسندی نشان می داد، از سلطهء این سواران نیزه گذار خود را در رنج می دید، با آنها به کینه جویی بر میخاست و جان و خواستهء خود و کسانش را در راه این ستیهندگی خویش به زیان می آورد. "" لیکن وی نیز آنچه آن را به عنوان نخوت و تعدی ناروا در نزد برخی ازین فاتحان محکوم می کرد، خود و پدرانش یک دو نسل پیش در نبردهای خسروپرویز و تاخت و تازهای هیاطله در عهد پیروز و خسرو به صورتهای دیگر در نقش غالب یا مغلوب تجربه کرده بود و حتی نیم قرنی پیش ازین خود با کسانش نظیر آن را در نواحی ارمنستان و سوریه و مصر و فلسطین نسبت به کسانی که مقهور دستگاه جنگی سپاه خسرو شده بودند اعمال کرده بود.! "" 📖(فصل افقهای تازه- صفحه14 و 15) 🔷🔸بدینگونه، بنای چهارصدساله یی که در واقع خسروپرویز " با ستیزهای بیحاصل و خونریزیهای بدفرجام خویش " پایه هایش را به شدت سست و متزلزل کرده بود بر سر یزدگرد شهریار که در سنین هشت سالگی سرش در زیر بار مسئولیتهایی که یک تاج لرزان و و نامتعادل بر آن تحمیل می کرد به شدت خم گشته بود فرود آمد! این آخرین ملکان ملکای خاندان اردشیر و شاپور با سلطنت کوتاه سراسر تشویش و آشوب خود جریمهء سلطنتهای طولانی و سراسر تجمل و تعدی اجدادی را پرداخت که آنچه دوران بعد از خسرو پرویز را در آشوبگری و نابسامانی دودمان برانداز دربار و پریشانی و نافرمانی تمام کشور فرو برد(۱) جز حاصل اجتناب ناپذیر آن بشمار نمی آمد و توالی رویدادها بار سنگین تمام مسئولیت های ناشی از آن احوال را بر دوش ناتوان وی افکنده بود. سرانجام مرگی نچندان آبرومند ، اورا در زیر سقف محقر یک آسیاب دور افتاده، تنها و بی پناه ملاقات کرد. (صفحه17) 📖کتاب "تاریخ مردم ایران ۲" - چاپ اول 📝پی نوشت: ۱- ادوارد گیبون مورخ معروف انگلیسی درین باره خاطر نشان میسازد که "هر ولایت، و تقریبا هر شهر ایران صحنهء جدایی طلبی، اختلاف و خونریزی بود" (پیش از حمله اعراب) طول این مدت در روایت یوتیکس که مأخذ گیبون درین باب بوده هشت سال مستمر ذکر شده. مقایسه شود با: Rawlinson, G, The seventh Monarchy/545
🚮 نقدهای ابن سینا بر دین زرتشتی ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا مشهور به «شیخ الرئیس بوعلی سینا» از دانشمندان نامدار ایرانی در جهان است که در قرن 4-5 هجری می‌زیست و هنوز بسیاری از آثار او مورد توجه جهانیان است. از نکات جالب در آثار او یکی این است که وی در دفاع از و رد زرتشتی‌گری، مقالات و مباحثی دارد که به آن اشاره کرده است. 📚 رسائل ابن سينا، استانبول: دانشكده ادبيات استانبول، 1953، ج 2، ص 42. همچنین او در یکی از آثار خود به صراحت، شریعت را "حاوی تعالیم فاسد" می‌نامد و آن را «خالی از تأییدات آسمانی» می‌خواند (فسادها و خلوّها عن التأييد السماوی). 📚 ابن سینا، الأضحوية في المعاد، تهران: انتشارات شمس تبریزی، 1382، ص 106. در "طبيعيات شفا" را آتش پرست می‌نامد و می‌گويد: «آنان در تمجيد و تعظيم آتش راه مبالغه پيش گرفتند و آتش را شايسته تقديس و تسبيح (پرستش) دانستند، بدين جهت كه آتش عنصر نورانی است». 📚 ابن سينا، الشفاء( الطبيعيات)، قم: مکتبة علامه مرعشی، 1404 هـجری قمری، ص 53. جالب است بدانیم مقدونی، به ادعای منابع زرتشتی موجب تضعیف دین زرتشتی شد. از همین روی تقریباً هیچ شخصیت زرتشتی وجود ندارد که از اسکندر به نیکی یاد کند. اما می‌بینیم که از اسکندر به نیکی یاد می‌کند و او را قرآن می‌خواند. 📚 ابوعلی سینا، القصیدة المزدوجة فی علم المنطق، قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی، 1405 ه ق، ص 3. ابوعلی سینا مسلمان بود و در مسلمانی او شک و تردیدی نیست. این را از آثار او می‌توان به روشنی دریافت. حتی کتابی دارد با عنوان "معراج نامه" در شرح و تبیین پیامبر اسلام که علاقه مندان می‌توانند آن را مطالعه کنند.
🔻🔺دکتر زرین کوب / : 🔷🔸باری جاذبهء آیین نو طبقات مختلف از پیروان آیین زرتشت را تدریجا به اسلام جذب کرد، به علاوه امید رهایی از جزیه و نیل به مساوات (شعار اسلام) با سایر مسلمین داعی عمده یی در گرایش عامه به اسلام بود. معهذا کسانی که بر آیین پدران ماندند و پرداخت جزیه و شروط آن را پذیرفتند در جزو سایر اهل کتاب به طور رسمی نزد مسلمین از اهل ذمه تلقی شدند. 👈اما معاملهء مسلمین با آنها در عمل برحسب سیاست خلفا و عمال تفاوت می کرد (بخصوص خلفای ظالم اموی) چنانچه هرچند در اوایل فتح گهگاه طرفین اهل ذمه را نقض میکردند تدریجأ روابط، مبتنی بر حسن تفاهم شد. کتاب "تاریخ مردم ایران ۲" - چاپ اول (فصل افقهای تازه- ص 32) 🔷🔸سیاست حجاج که از طرز حکومت اموی ناشی میشد بر تفوق نژادی اعراب مبتنی بود و آنچه گهگاه اعراب متدین و پارسا را نیز ازین شیوهء فرمانروایی ناراضی میداشت این نکته بود که " این طرز حکومت با تعالیم پیغمبر(ص) که مساوات مسلمین را تاکید کرده بود و قریشی را با حبشی و عربی را با عجمی برابر می شمرده بود آشکارا منافات داشت." " به رغم اخوت و مساوات مسلمین، این خلفا (اموی) و عمال آنها موالی را با آنکه مسلمان بودند همچون اسیران آزاد شده تلقی میکردند..." (صفحه34) 🔷🔸این سیاست مبنی بر تبعیض خلفای اموی، تدریجا مسلمین غیر عرب را با حکومت اموی آشکارا به مخالفت واداشت و سبب شد که با احزاب و فرقه های مخالف خلافت _مخصوصا شیعه و خوارج_ از همان آغاز کار مربوط شوند. چنانچه هرچند در مبارزات شیعه آنچه به قیام حجربن عدی (51ه.ق) و به واقعه یوم طف و خروج حسین بن علی(ع)(61ه.ق) مربوط می شد از موالی کسی نبود، با ظهور نهضت مختار ثقغی موالی نیز در معرکهء مخالفت با امویها وارد شدند چنانچه در لشکر مختار بنابر مشهور بیست هزار کس از موالی کوفه وجود داشت _همه ایرانی الاصل. (صفحه32) 🔷🔸زید بن علی نواده امام حسین و از مخالفان شدید بنی امیه بود و وقتی خشونت و قساوت یوسف بن عمر ثقفی ادامه دهندهء سیاست خشن و خونین حجاج در عراق اورا در کوفه در رأس جماعتی از شیعه وادار به قیام برضد امویها کرد باز هسته اصلی یارانش موالی (ایرانیان) بودند. (همچنین فرزندش یحیی بن زید) (صفحه37) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖