اگر میخواهید از قیمتهای کالا و خدمات اطلاع پیدا کنید، در کانال «انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان شهرضا» عضو شوید.
🔻این کانال مخصوص موارد زیر است:
ـــ اطلاعرسانی نرخ کالا و خدمات
ـــ بازرسی
ـــ رسیدگی به شکایات
ـــ نظارت بر بازار
ـــ نظارت بر فعالیتهای انجمن
🔻شمارههای تماس:
۵۳۵۱۵۳۰۱
۱۲۴
🔻لینک کانال ایتا برای عضویت:
@hemayat_shahreza
#اطلاعیه #مردم #بازار #شهرضا
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
163307932.out.mp3
4.48M
تصنیف «یاد باد»
خواننده: محمدرضا شجریان
آهنگساز: پرویز مشکاتیان
#فرهنگ #هنر #موسیقی
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
هدایت شده از MOEEN PAYDAR
دیدار اهالی فرهنگ با استاد مصطفی مجرد
بهگزارش روابط عمومی ادارۀ فرهنگ شهرضا، عصر روز چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳، رئیس و کارمندان این اداره بههمراه اعضای انجمن ادبی آشفته، در ادامۀ طرح تکریم و دیدار با هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه، به دیدار استاد مصطفی مجرد از نویسندگان و محققان شهرضا رفتند.
در این دیدار مرتضی نادری در تبیین چرایی گرامیداشت مقام پیشکسوتان و توجه به کرامت انسانی سالمندان گفت:
احترام و تکریم بزرگان و پیشکسوتان یک تکلیف شرعی است و از منظر علم مدیریت هم این موضوع اهمیت و جایگاه ویژهای دارد که از آن تحت عنوان «برکت سازمانی» یاد میشود.
وی با اشاره به اهمیت حضور پررنگتر هنرمندان پیشکسوت در کنار هنرمندان نسل جوان گفت:
حضور هنرمندان نسل جوان در کنار پیشکسوتان علاوه بر ایجاد گفتوگوی مناسب، دلگرمی مؤثری برای جهشهای آینده به این نسل ارائه میکند و در تربیت جوانان هنرمند مؤثر است.
در ادامه این نشست صمیمانه، استاد مصطفی مجرد به بیان خاطراتی از نیم قرن فعالیت در حوزۀ فرهنگ و هنر پرداخت و برخی از اعضای حاضر به حافظخوانی پرداختند.
مصطفی مجرد یکی از بزرگان فرهنگ و ادب شهرستان شهرضا است. وی در ۱۶ شهریور ۱۳۱۸ در شهرضا زاده شد و در ۵سالگی به مکتبخانه رفت و قرآن را فراگرفت. مدارج تحصیلی را پلهپله طی کرد و به شغل شریف معلمی مشغول شد. او در طول ۴۴ سال شغل معلمیاش به تدریس زبان و ادبیات فارسی پرداخت.
استادان وی در دانشسرای عالی افرادی نظیر حسین خطیبی، بدیعالزمان فروزانفر، سعید نفیسی، صادق کیا و امیر هوشمند بودند.
وی بیش از ۴۰۰ مقالۀ ادبی، فلسفی، تاریخی و علمی در روزنامۀ محلی شهرضا به چاپ رسانده و در بیش از ۲۴ سمینار تخصصی ادبیات فارسی با ارائۀ مقاله شرکت کرده است. همچنین در سال ۱۳۷۶ و ۱۳۹۱ بهترتیب بهعنوان کتابخوان برتر کشور و کتابخوان برتر استان اصفهان معرفی شده است.
استاد مجرد بسیار اهل مطالعه و تحقیق و مقالهنویسی است و روزنامۀ محلی شهرضا در طول ۲۴ سال انتشار، به مقالات ایشان مزین بوده است. وی با ذوق و تبحر بسیار مقالاتی دربارۀ تاریخ و فرهنگ و هنر شهرضا به رشتۀ تحریر درآورده است. او اعتقاد دارد اگر باز هم به گذشته برگردد، بدون شک شغل معلمی را انتخاب میکند.
#فرهنگ #دانش #مفاخر #شهرضا
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
Vivaldi_Concerto_in_G_minor_R._576_Marcon_Berliner_Phil.hd.mp3
5.05M
قطعهای روحبخش از آنتونیو ویوالدی
با اجرای ارکستر فیلارمونیک برلین
آنتونیو ویوالدی از آهنگسازان ایتالیایی قرون هفدهم و هجدهم میلادی است. قطعات مشهور «چهار فصل» نیز ساختۀ اوست.
#فرهنگ #هنر #موسیقی #کلاسیک
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
اینستاگرام ۱۴ساله شد
اینستاگرام ۱۴ سال پیش در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۱۰ راهاندازی شد. «کوین سیستروم» و «مایک کرایگر» اینستاگرام را توسعه دادند و اول آن را برای سیستمعامل iOS منتشر کردند. اینستاگرام در ماههای اول راهاندازی توانست میلیونها کاربر جذب کند.
شرکت متا سال ۲۰۱۲ با پرداخت یک میلیارد دلار صاحب اینستاگرام شد و سال ۲۰۱۸ توسعهدهندگانش از متا جدا شدند.
#مناسبت #فناوری #فجازی #اینستاگرام
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
شیطنت رسانهای
اگر این تیتر را صرفاً میشنیدید یا بدون عکس میخواندید، چه تصوری میکردید؟
#طنز #زبان #رسانه
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
ارزش «قران» در طی زمان
رسیدن سال سیام سلطنت فتحعلیشاه وسیله شد که یک لقب جدید بر القاب شاه افزوده شود و آن «صاحبقران» بود. بعد از این تاریخ، در سکههایی که زده میشد صاحبقران را هم بهامر شاه گنجاندند و بهقدری این لقب تکرار شد و سکۀ صاحبقران در افواه افتاد که سکۀ هزاردیناری که دهیک تومان و تا این وقت به یکهزار معروف بود، صاحبقران معروف شد و کمکم بهواسطۀ کثرت استعمال و تخفیف، «قران» گفتند.
در این اواخر، بلژیکیها بهجهت زیادکردن رقم درآمد و نزدیکی قیمت و تلفظِ قران با فرانک، واحد تومان را که ده قران بود، از بین بردند و قران را در محاسبات خود بهجای یکهزار نوشتند و گفتند و سایرین هم تأسی کردند. بعدها در دورۀ پهلوی، ریال را که آن هم در زمان محمدشاه پول نقرهایِ معادل یک هزار و ربع بوده و بعد منسوخ شده است، بهجای قرانِ قبل و یکهزارِ از قبلتر مصطلح کردند و امروز یک قران نقره با هفت ریال کاغذ برابر شده است، تا فردا چه پیش آید.
منبع: شرح زندگانی من؛ تاریخ اجتماعی و اداری دورۀ قاجاریه، نوشتۀ عبدالله مستوفی، نشر هرمس، ص۵۷.
#تاریخ #ایران #اقتصاد #کتاب
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
اندر ستایش روزمرّگی
در نکوهش روزمرّگی بسیار گفتهاند؛ اما در مرداب دلمردگی، همین روزمرّگی است که شعلۀ نزار زندگی را روشن نگاه میدارد.
گاهی لذت نوشیدن یک فنجان چای، همان جرقه، همان کورسو، همان حبل متینی است که برای ادامهٔ زندهمانی و زندگانی لازم داریم.
#زندگی #سرزندگی
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
میخاط
این اثر نستعلیق شکستهٔ میرزا غلامرضا اصفهانی است، خوشنویس شهیر عهد قاجار.
شعری عامیانه را تحریر کرده که ظاهراً دختربچهها در آن زمان میخواندهاند:
کیچکیچَک تخم کتان
ما بودیم دخترکان
گیس داریم همچو کمان
از کمان باریکتَرَک
از عسل شیرینتَرَک
گیسمان شانه «میخاط»
شانهٔ فیروزه میخاط
حمام سیروزه میخاط
میرزا «میخواد» را «میخاط» تحریر کرده است. نمونهٔ جالبی است از دستکاری دستورخط برای شکستهنویسی.
#هنر #فرهنگ #خوشنویسی #ایران
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
شجاعت
بهمناسبت روز جهانی روبهروشدن با ترسها
شجاعت از آن دسته مفاهیم است که خودش به خودی خود معنای سرراست ندارد و باید برای اِدراکش به مفاهیم متضادش رویآور شویم، همچنانکه قدما هم گفتهاند تعرف الاشیاء باضدادها، یعنی پدیده با ضدش شناخته میشود.
شجاعت یعنی نترسبودن و نترس یعنی کسی که ترس ندارد؛ اما مگر ترسْ بیعلت و بیهوده است؟! مگر میشود بدون آنکه علت ترس را نمود و زدود، آن را نداشت یا خود را از آن بازداشت؟!
ترسْ سازوکار طبیعی و هشدار خودکار ذهن است تا انسان بتواند پیش از گرفتارشدن در مهلکه از آن بگریزد یا هنگام گرفتارآمدن توانَش را برای نجات متمرکز سازد. این احساس، این ترس، از آغاز پیدایش انسان با او بوده است؛ بسیار پیشتر از آنکه انسان بتواند مفهوم ترسنداشتن را در ذهنش تصور کند و برایش واژه بسازد.
حال اگر چنین است، شجاعت چه میشود؟
چنانکه اشاره کردم، ترس در انسان بهصورت غریزی و خودکار درآمده و با هر اندکنشانه و خردهبهانه به کار میافتد. ریشۀ بسیاری از ترسها به همان اوان دوران غارنشینی برمیگردد و بهاقتضای همان دورانْ فعال میگردد؛ اما اکنون که انسانْ شهرنشین شده و اقتضای زندگی تغییر کرده، بسیاری از آن تهدیدات و تمهیدات دوران غارنشینی بیمعنا گشته و خودبهخود آن کهنترسها رنگ غلظت باخته.
اگر شماری از ترسهای همیشگی و درهمتنیده با بقای انسان را استثنا در نظر بگیریم، درمییابیم که انبوهی از ترسهای انسانِ اکنون یا در زمرۀ همان کهنترسهای برآمده و بازمانده از دوران غارنشینی است و امروزه دیگر توجیهی ندارد یا امروزه هم موجه و بجاست، اما میشود با آن درآویخت.
اما... مسئله همین درآویزی و چندوچون آن است. همین چندوچون درآویزی با ترس است که گاهْ شجاعت را به حماقت نزدیک میکند و گهگاه آن را با خود حماقت تاخت میزند. نکته اینجاست که ترس حتی اگر ناموجه باشد، بههرحال بیعلت نیست و اگر انسان این علت را نادیده انگارد و نیازموده و ناسنجیده ترس را نابوده پندارد، آنگاه سخت آسیب میبیند و چهبسا بقای خود را نیز دیر یا زود به خطر میاندازد.
پس چاره چیست؟
ترس از ضعف است و ضعف از ترس. این دو در چرخهای همیک را تمدید و تشدید میکنند. باری باید این چرخه را از نقطۀ ترس شکست و باری از نقطۀ ضعف؛ اما اگر ترس شکنگاهِ این چرخه باشد، باید نخست علتش را جُست، سپس آن علت یا همان ضعف را نابود نمود و تازه آنوقت حصار ترس را از حریم خود زدود.
آز و نیاز مهمترین ضعف است و برنیامدن آن مهمترین ترس انسان. پس انسانِ سراسر آز و سراپا نیاز چگونه میتواند نترسد وقتی در برنیامدن هر نیازش آسیبها بدو میرسد؟! اینجاست که جز وارستگی، گریزراه و گزیرگاهِ دیگری به نظر نمیرسد. وارستگی نیز چونان شجاعت، از همان مفاهیم یکلنگهپای بیمعنایی است که تنها با اضدادش معنا مییابد. وارستگی در مقابل وابستگی است.
وابستگی یعنی اگر آن دلخواهْ موجود و دستیاب بود که هیچ؛ لیک اگر موجود یا دستیاب نبود، آسیب میآید و از پسش ضعف و واپسش ترس، و همین ترس با خودش ضعف میآورد و همان ضعفْ در پیاش آسیب.
اما مگر میشود نیاز نداشت و همهچیز را به خود واگذاشت؟! این محالْ دعوی صوفیان است. آناناند که بود و نبود را یکی میگیرند و نیاز و اَغراض از درون برمیگیرند، و خواه موجود و دستیابْ خواه نابود و نایاب، دست از همهچیز و همهکس میشویند.
وارستگی اما این نیست. وارستگان اگر موعودْ موجود و دستیاب باشد از آن بهره میبرند، ولی طوری به کارش میبرند که برای خود وابستگی به بار نیاورند و در نبود موعودِ خویش آسیب نخورند و در پسش لاجرم زجرِ ضعف به جان نخرند و از پیاش ناگزیر ترس بر دل ننهند.
پس، پیش از میل به شجاعت، نیل به وارستگی لازم میآید، وگرنه نقض غرض میشود و شجاعت به حماقت میگرود.
نویسنده: #معین_پایدار
#تأملات #زندگی #مفاهیم #خودیاری
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza
Be Esfehan Roo-joyamusic.mp3
4.11M
تصنیف «به اصفهان رو»
بهمناسبت روز زایندهرود که صدقهسرِ همهچیزدانانِ هیچچیزندان به سترونرود بدل شده است.
خواننده: جلال تاج اصفهانی
آهنگساز: علیاکبر شهنازی
نوازندگان:
تار: جلیل شهناز
نی: حسن کسایی
ویولن: جهانبخش پازوکی
تنبک: جهانگیر بهشتی
این تصنیف را محمدتقی بهار زمانی که در اصفهان تبعید بوده سروده است و آن را به مردم اصفهان تقدیم کرده است.
#ایران #اصفهان #شعر #موسیقی
پایگاه خبریفرهنگی «صبح شهرضا»
🆔 @sobhshahreza