آنکه در احوال والدین نسبت به اولاد تأمل کند میبیند آنچه که از پدر و مادر در حق فرزند است رحمت است و پیش آمدن خشم بر وی بر اثر گستاخی فرزند و نافرمانی اوست.
از اینجا به معنی «یا مَن سبقَت رحمتُه غضبَه» پی ببرد، و خود را مظهر این اسم شریف بیند، و به اصیل بودن جنت و طاری بودن جهنم آگاه شود.
#علامه_حسنزاده
#سبقت_رحمت
@sooyesama
آخوند ملاصدرا... از جناب میرداماد، مقالهای را نقل میکند. مقالهای خیلی موجز و بسیار سنگین و ارزشمند. آن مقاله را مرحوم میر در شرح حال یک واقعهای که در سیر و سلوک بود و در ذکر بود، واقعهای که برایش پیش آمده را نقل میکند.
آن ذکر شریفی که داشت؛ ذکر «یا غنيّ یا مُغني». و چه خوب ذکری را اختیار کرد. استاد داشتند؛ تعلیم میدادند؛ یادشان میدادند.
«یا غنيّ»، غنيّ بالذات است. و «ای مغنی» که همه را بینیازی میدهی. و این همه مستعدین و استعدادها را مطلقاً، آن فآن از قوه به فعلیت میرسانی و میکشانی. «یسئله مَن في السّموات و الأرض»؛ «یا غنی و یا مغنی»
در آن مقاله کوتاه بسیار بلند و ارزشمندش می فرماید که: یک وقتی دیدم ک تنها من نیستم که میگویم: «یا غنيّ یا مغني»... گفت: دیدم زمین و آسمان و ملک و فلک و شرق و غرب و جنوب و شمال و عِِلو و سِلف و مطلق دیدم همه با من هم آوازند و میگویند: «یا غنيّ و یا مُغني».
#علامه_حسنزاده
(درسهای شرح فصوص الحکم)
به نقل از کانال علامه حسنزاده آملی
#یا_غنی_و_یا_مغنی
@sooyesama
یکی از مهمترین نشانههای مقام ولایت؛ غربت و غریبی است، به همان مقدار که ولیّای، تنها و غریبی؛
راندند مرا یا رب از مسجد و میخانه
گفتند که عاشق را ره نیست در این خانه
#آیتالله_کشمیری
#قربت
#غربت
@sooyesama
1_75914335.pdf
485K
#استاد_یزدانپناه
بیانپذیری مشاهدههای عرفانی
@sooyesama
@khaneTolab
پاک کردی عرق شرم ز پیشانی مست
پس روا نیست من اینگونه پریشان باشم
کیمیا خاک کف پای غلامان شماست
کیمیایی بده تا «جابر حیّان» باشم
نمی از چشمهٔ «توحید مفضّل» کافیست
تا به چشمان تو یک عمر مسلمان باشم
#محمدجواد_میرصفی
@sooyesama
40.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دکتر_جفری_لانگ
(استاد ریاضی دانشگاه کانزاس)
#توصیف_خدا_در_قرآن
#تشبیه_و_تنزیه
#قرب_الی_الله
یادآوری: این دانشمند گرامی از آتئیسم (خدا ناباوری) به اسلام گرویده است.
@sooyesama
کرامت آن باشد که ترا از حال دون به حال عالی آرد و از آنجا به اینجا سفر کنی، و از جهل به عقل و از جمادی به حیات.
همچنانکه اول خاک بودی، جماد بودی ترا به عالم نبات آوردند، و از عالم نبات سفر کردی به عالم علقه و مضغه و از علقه و مضغه به عالم حیوانی و از حیوانی به عالم انسانی سفر کردی. کرامات این باشد.
#مولوی
(فیه ما فیه)
#کرامت_آدمی
@sooyesama
ای عزیز
بعد از آن که فرعون هلاک شد حق تعالی با کلیمش (علیه السلام) بنای مواعده گذاشت. قوله سبحانه: «و اذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون».«و واعدنا موسی اربعین لیلة...».
تا فرعون نفس را نکشی از اربعین کلیمی، لوحی بر موسیِ روح، لائح نخواهد شد.
#علامه_حسنزاده
(انسان در عرف عرفان)
#اربعین_کلیمی
@sooyesama
خداوند تبارک و تعالی میفرماید: «مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَي اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَي اللَّهِ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما»ً (نساء: ۱۰۰).
بیت انسان همان «من موهوم» اوست. همانیکه خود را در برابر خدا میبیند و سرکشی میکند.
آدم باید از این بیت بیرون رود و راه آن «مرگ» است. مرگ یعنی پذیرش فرامین الهی. اگر فرمان الهی را پذیرفتی، منِ موهوم خود را کشتهای و از آن بیرون آمدهای.
اکنون که مرگ را پذیرفتی اجر و دیه تو چیست؟ دیه تو خود خداوند است. «الله» پاداش توست. از او بهرهمند شدی و همین پاداش توست.
همینکه امر الهی در تو جاری است و تو را از خودِ موهومت رها کرده است، همین پاداش توست. همین بهشت توست.
اینکه حضرت امیر (ع) فرمودند: «اللهم نور ظاهری بطاعتک» یعنی خود طاعت، نور است و آدم را نورانی میکند. نور از جای دیگر و زمان دیگری نمیآید. خود عبادت نور خداست.
#استاد_محمود_امامی
(باتصرف و تلخیص)
#خروج_از_بیت
#عبادت
#نور
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
از برخی اخبار چنین بر میآید که رهایی یونس (ع) از شکم ماهی پس از چهل روز بود که پیوسته میفرمود: «لا اله الا انت، سبحانک، انی کنت من الظالمین». و این چهل روز از آغاز ذیقعده تا دهم ذیحجة به درازا کشید.
اکنون ای یونس دربند نفس، به ذکر یونسی کوش تا از چنگال خویش آزاد شوی.
گرچه بیاذن استاد نتوان «ت» گفت. اما پیران سلوک به ۱۱۰ بار اذن عام دادهاند.
#اربعین_کلیمی
#ذکر_یونسی
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
ذکر یونسی باب مراده یارون
حاجت بخواین خدا جواده یارون
شکار غافل صید صیاده یارون
دنیا صیاد و شیطون شیاده یارون
#علامه_حسنزاده_آملی
(ابیات طبری)
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
نقل میکنند که یزید پس از خطبه امام سجاد ع، اظهار پشمیانی نمود و ابن زیاد را مقصر معرفی کرد. سپس از امام ع راهکار توبه خواست. حضرت سجاد ع نماز غفیله را آموزش فرمود.
حضرت زینب ع، که تعجب اطرافیان را از این عمل امام دید، پیشقدم شد و از سبب این کار پرسید.امام ع فرمود: او توفیق توبه نخواهد یافت.
ظاهرا سببش این است که در نماز غفیله داریم: «لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین». و کسیکه مملو از «من» است، هیچگاه نمیتواند بگوید: «کنت من الظالمین».
بشر وقتیکه پر از «من» شد، اشتباهاتش را توجیه میکند. و هرگز نمیتواند نقص و زشتی «من» را بپذیرد.
حضرت یونس ع، در ظلمات ثلاث، ندا داد: «لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین»، و از غم نجات یافت.
آدمی اگر نقص و فقر خود را پذیرفت، راحت میشود. وگرنه مدام باخودش درگیر و مغموم است.
#استاد_محمود_امامی
#ذکر_یونسی
@sooyesama