eitaa logo
به سوی سماء
956 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
487 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
ای عزیز بعد از آن که فرعون هلاک شد حق تعالی با کلیمش (علیه السلام) بنای مواعده گذاشت. قوله سبحانه: «و اذ فرقنا بکم البحر فانجیناکم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون».«و واعدنا موسی اربعین لیلة...». تا فرعون نفس را نکشی از اربعین کلیمی، لوحی بر موسیِ روح، لائح نخواهد شد.  (انسان در عرف عرفان) @sooyesama
۱۳ تیر ۱۳۹۸
خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: «مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَي اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَي اللَّهِ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما»ً (نساء: ۱۰۰). بیت انسان همان «من موهوم» اوست. همانی‌که خود را در برابر خدا می‌بیند و سرکشی می‌کند. آدم باید از این بیت بیرون رود و راه آن «مرگ» است. مرگ یعنی پذیرش فرامین الهی. اگر فرمان الهی را پذیرفتی، منِ موهوم خود را کشته‌ای و از آن بیرون آمده‌ای. اکنون که مرگ را پذیرفتی اجر و دیه تو چیست؟ دیه تو خود خداوند است. «الله» پاداش توست. از او بهره‌مند شدی و همین پاداش توست. همین‌که امر الهی در تو جاری است و تو را از خودِ موهومت رها کرده است، همین پاداش توست. همین بهشت توست. اینکه حضرت امیر (ع) فرمودند: «اللهم نور ظاهری بطاعتک» یعنی خود طاعت، نور است و آدم را نورانی می‌کند. نور از جای دیگر و زمان دیگری نمی‌آید. خود عبادت نور خداست. (باتصرف و تلخیص) @sooyesama
۱۳ تیر ۱۳۹۸
هدایت شده از به سوی سماء
از برخی اخبار چنین بر می‌آید که رهایی یونس (ع) از شکم ماهی پس از چهل روز بود که پیوسته می‌فرمود: «لا اله الا انت، سبحانک، انی کنت من الظالمین». و این چهل روز از آغاز ذی‌قعده تا دهم ذی‌حجة به درازا کشید. اکنون ای یونس دربند نفس، به ذکر یونسی کوش تا از چنگال خویش آزاد شوی. گرچه بی‌اذن استاد نتوان «ت» گفت. اما پیران سلوک به ۱۱۰ بار اذن عام داده‌اند. @sooyesama
۱۴ تیر ۱۳۹۸
هدایت شده از به سوی سماء
ذکر یونسی باب مراده یارون حاجت بخواین خدا جواده یارون شکار غافل صید صیاده یارون دنیا صیاد و شیطون شیاده یارون (ابیات طبری) @sooyesama
۱۴ تیر ۱۳۹۸
هدایت شده از به سوی سماء
نقل می‌کنند که یزید پس از خطبه امام سجاد ع، اظهار پشمیانی نمود و ابن زیاد را مقصر معرفی کرد. سپس از امام ع راه‌کار توبه خواست. حضرت سجاد ع نماز غفیله را آموزش فرمود. حضرت زینب ع، که تعجب اطرافیان را از این عمل امام دید، پیش‌قدم شد و از سبب این کار پرسید.امام ع فرمود: او توفیق توبه نخواهد یافت. ظاهرا سببش این است که در نماز غفیله داریم: «لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین». و کسی‌که مملو از «من» است، هیچ‌گاه نمی‌تواند بگوید: «کنت من الظالمین». بشر وقتی‌که پر از «من» شد، اشتباهاتش را توجیه می‌کند. و هرگز نمی‌تواند نقص و زشتی «من» را بپذیرد. حضرت یونس ع، در ظلمات ثلاث، ندا داد: «لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین»، و از غم نجات یافت. آدمی اگر نقص و فقر خود را پذیرفت، راحت می‌شود. وگرنه مدام باخودش درگیر و مغموم است. @sooyesama
۱۵ تیر ۱۳۹۸
هدایت شده از به سوی سماء
کیفیت نماز توبه در یک‌شنبه‌های ماه ذی‌قعده: ۱- غسل ۲- چهار رکعت نماز ۳- هر رکعت: ۱ حمد + ۳ توحید + ۱ فلق + ۱ ناس ۴- پس از اتمام نماز: ۷۰ مرتبه «استغرالله ربی و اتوب الیه» ۵- سپس «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» ۶- سپس «يَا عَزِيزُ! يَا غَفَّارُ! اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ، فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت» .......................................... پیامبر خاتم (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امّت من که این نماز را بخواند، از آسمان به او ندا می‌شود: «ای بنده خدا! عملت را از نو آغاز کن، زیرا توبه تو پذیرفته، و گناه تو آمرزیده شد»... پس منادی دیگری می‌گوید: «ای بنده... به خاطر تو، پدر و مادرت و فرزندانت آمرزیده شدند، و روزیِ تو در دنیا و آخرت گسترده خواهد شد». و جناب جبرئیل ندا می‌کند: «من با ملک‌الموت نزد تو می‌آیم تا با تو مدارا کند... و روح تو به آرامی از بدنت خارج شود»... انس بن مالک پرسید: ای رسول خدا! اگر بنده‌ای این نماز را در غیر ذی‌قعده بخواند، چه اثری خواهد داشت؟ فرمود: همانند آن‌چه برای شما گفتم، برای ماه دیگر نیز خواهد بود... (سیدبن طاوس، اقبال الاعمال، ص۶۱۴) @sooyesama
۱۵ تیر ۱۳۹۸
امام کاظم علیه السلام: لا تُخْرِجَنَّ نَفْسَكَ مِنَ حَدِّ التَّقْصِيرِ فِي عِبَادَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ طَاعَتِهِ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُعْبَدُ حَقَّ عِبَادَتِه‏ هرگز خود را از کوچک دیدن بندگی و فرمان برداری‌ات بیرون مبر؛ زیرا خداوند هرگز چنان‌که شایسته اوست، عبادت نمی‌شود. (کلینی، الکافی، ج۲، ص۷۲) @sooyesama
۱۶ تیر ۱۳۹۸
خمخانه تو مرا به خود جذب نمود در گوشه‌ای از حرم دری را بگشود با یاد شراب صلواتت ای مست افتادم و افتاد ز دست آن‌چه که بود... @sooyesama
۱۸ تیر ۱۳۹۸
حسن مه‌رویان مجلس گرچه دل می‌برد و دین بحث ما در لطف طبع و خوبی اخلاق بود رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر دامن ساقی سیمین ساق بود @sooyesama
۱۸ تیر ۱۳۹۸
در مباحث عرفان نظری، وحدت وجود که یکی از اصلی‌ترین مباحث عرفان است، در کلمات حافظ فراوان دیده می‌شود. البته باز هم نمی‌توانم خودداری کنم از اظهار تأسّف، از این‌که بعضی از نویسندگان و ادبای محقّقی که با وجود مقام والای تحقیق در ادبیات، از عرفان اطلاعی ندارند و در آن کاری نکردند، وحدت وجود را که به حافظ نسبت داده شده، به معنای همه‌خدائی که ناشی از عدم درک درست مسأله است، تعبیر کردند و آنرا جزو شَطَحیاتی دانستند که بر زبان حافظ، مثل بعضی از عرفای دیگر، صادر می‌شده و نه یک بینش و طرز فکر و جهان‌بینی. ۱۳۶۷/۰۸/۲۸ @sooyesama
۱۹ تیر ۱۳۹۸
عبادت باید مقرون به فکر باشد تا حضور و مراقبت بیاورد، و الّا به صِرف نمازگزاردن، این نفس متعالی نمی شود. (شرح اشارات و تنبیهات) @sooyesama
۲۰ تیر ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنایت ویژه امام رضا (ع) به علامه حسن‌زاده آملی @sooyesama
۲۲ تیر ۱۳۹۸