هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ»
خدا در دنیا به انسان اختیار داده است که خودش راه سعادت خود را بپیماید؛ و نهتنها اختیار داده، بلکه راه بدی و شقاوت را هم برای او باز گذاشته است؛ گاه بقدری افراد در بدی و تقلب و ظلم به دیگران غوطهور میشوند که گویی کار از دست خدا خارج شده است؛ اما کسی که مومن باشد میداند که چنین نیست؛ خداوند در کمین تمامی ظالمان و گناهکاران است و این مهلتی که داده، به هیچ عنوان به معنای بیاعتنایی به ظلم و گناه آنان نیست.
(حدیث3 https://eitaa.com/yekaye/4387)
💠ثمره #اخلاقی
اگر کسی به در کمین بودن خداوند ایمان آورد، حتی اگر تمامی موقعیتهای دنیوی برای سوءاستفاده مهیا باشد، و بر اساس ظواهر دنیا کسی نتواند مچ او را بگیرد، باز هم به هیچ عنوان به تخطی از دستورات خدا اقدام نخواهد کرد.
🤔آیا ما این آیه را باور داریم؟
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ»
چرا از تعبیر «ربک» استفاده کرد، نه تعابیری مانند منتقم یا جبار. با استفاده از این تعبیر چه نکته خاصی را میخواهد بگوید؟
🍃الف. [با توجه به حرف «ک»،] تلویحاً اشاره کند که سنت عذاب، که ناشی از در مرصاد بودن خداوند است، همان طور که در آن امتهای درگذشته پیاده شد، در امت تو (پیامبر اکرم ص) هم جاری است. (المیزان، ج20، ص282)
🍃ب. با توجه به تعبیر «رب»، نشان داده شده که در مرصاد بودن خداوند هم در راستای ربوبیت او است، نه اینکه صرفاً جنبه مچگیری و ... داشته باشد. یعنی تحقق ربوبیت کامل الهی، برای موجودی که خداوند به او اختیار داده است، این نیست که او را کاملا به حال خود رها کند و کاری به کار او نداشته باشد؛ بلکه همان ربّی که به انسان اختیار داده، در کمین او هم نشسته است که اگر از اختیار خود سوء استفاده کند، او را مجازات نماید.
📝نکته تخصصی #انسانشناسی
یکی از اشتباهات دنیای #مدرن (مشخصاً: #لیبرالیسم ) این است که به بهانه اختیار داشتن، مهمترین #حق خود را #حق_آزادی قلمداد میکنند؛ در حالی که قبلا به تفصیل بیان شد که این ادعا ناشی از خلط امر تکوینی و امر قراردادی و تشریعی است.
🔖(جلسه 863، تدبرهای 2 و 3 http://yekaye.ir/hood-11-76/)
اکنون می افزاییم که اساساً اقتضای ربوبیت خداوند برای موجود مختار، نهتنها رها کردن او به حال خود و #آزادی_مطلق او نیست، بلکه اقتضای ربوبیت خداوند این است که در عین حال که به او #اختیار و #آزادی داده، مراقب رفتارهای او باشد و در صورت لزوم، او را عذاب کند❗️
در واقع،
هدف از دادن #اختیار، صرفا #دادن_اختیار نبوده، بلکه این بوده که با این اختیار خودش راه سعادت و کمال را برگزیند؛
پس برای اینکه او اختیار خود را در مسیر درست قرار دهد، نمیتوان صرفاً به پاداش نیکو دادن به کسانی که مسیر درست را انتخب میکنند بسنده کرد، بلکه باید مواخذه و عذابی هم در کار باشد تا افراد، علاوه بر تشویق به رفتن در مسیر حق، نرفتن در مسیر باطل را هم جدی بگیرند.
🍃ج. ...
@Yekaye
مشی اقتصادی مومن در سیره حضرت زهرا 1. فردی.mp3
24.12M
سخنرانی مشی اقتصادی مومن در سیره حضرت زهرا
جلسه اول: محور فردی
همدان. مسجد حاج احمد. هیات رایة الاحرار
1 جمادی الثانی 1440
1397/11/18
@souzanchi
مشی اقتصادی مومن در سیره حضرت زهرا 2.خانوادگی.mp3
23.23M
سخنرانی مشی اقتصادی مومن در سیره حضرت زهرا
جلسه دوم: محور خانوادگی
همدان. مسجد حاج احمد. هیات رایة الاحرار
2 جمادی الثانی 1440 شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
1397/11/19
@souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️3) از امیرالمومنین ع روایت شده است که رسول الله ص به من فرمودند:
یا علی! چگونه خواهی بود هنگامی که مردم به آخرت بیرغبت شوند و به دنیا روی آورند و ارث و میراث را بخورند، خوردنی یکجا و بیملاحظه؛ و مال را دوست داشته باشند، دوست داشتنی فراوان؛ و دین خدا را مایه فریبکاری و اموال خدا را در گردش بین خود قرار دهند؟
گفتم: آنان را به حال خود و آنچه برگزیدهاند رها میکنم و خدا و رسولش و سرای آخرت را برمیگزینم و بر مصیبتهای دنیا و سختیهایش صبر پیشه میکنم تا ان شاء الله شما را ملاقات کنم!
فرمود: پس هدایت شدهای! خدایا با او چنین کن!
تفسير فرات الكوفي، ص555
فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنِي عُبَيْدُ بْنُ كَثِيرٍ مُعَنْعَناً عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
يَا عَلِيُّ كَيْفَ أَنْتَ إِذَا زَهِدَ النَّاسُ فِي الْآخِرَةِ وَ رَغِبُوا فِي الدُّنْيَا وَ أَكَلُوا التُّراثَ أَكْلًا لَمًّا وَ أَحَبُّوا الْمالَ حُبًّا جَمًّا وَ اتَّخَذُوا دِينَ اللَّهِ دَغَلًا وَ مَالَ اللَّهِ دُوَلًا؟
قَالَ قُلْتُ: أَتْرُكُهُمْ وَ مَا اخْتَارُوا وَ أَخْتَارُ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَ أَصْبِرُ عَلَى مَصَائِبِ الدُّنْيَا وَ لَأْوَائِهَا حَتَّى أَلْقَاكَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ!
قَالَ فَقَالَ [هَذِهِ] هُدِيتَ اللَّهُمَّ افْعَلْ بِهِ ذَلِكَ.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
☀️4) حکایت منع میراث حضرت زهرا س، نهتنها در کتب شیعه، بلکه در معتبرترین کتب اهل سنت هم ذکر شده است. مثلا در روایتی که بر مبنای اهل سنت صحیح است از عایشه، دختر ابوبکر، نقل شده است:
[حضرت] فاطمه س دختر پیامبر ص، سراغ ابوبکر فرستاد و از او میراث خود از رسول الله ص، از آنچه در مدینه و فدک و از خمس خیبر، خداوند به او بخشیده بود را طلب کرد.
ابوبکر گفت رسول الله ص فرمود ما پیامبران ارث نمیگذاریم؛ آنچه از ما باقی میماند صدقه است و ... بدین ترتیب ابوبکر از اینکه چیزی از آن میراث به [حضرت] فاطمه س بدهد خودداری کرد؛ و [حضرت] فاطمه س به خاطر این مطلب از ابوبکر ناراحت شد و با او قهر کرد و تا زمانی که از دنیا رفت با او سخن نگفت؛ و او بعد از پیامبر ص شش ماه زندگی کرد و هنگامی که از دنیا رفت، همسرش شبانه او را دفن کرد و به ابوبکر اطلاع نداد و خودش بر او نماز خواند.
📚صحیح البخاری، ج4،ص40، ح3998
حدثنا يحيى بن بكير حدثنا الليث عن عقيل عن ابن شهاب عن عروة عن عائشة:
أن فاطمة عليها السلام بنت النبي صلى الله عليه [و آله] و سلم أرسلت إلى أبي بكر تسأله ميراثها من رسول الله صلى الله عليه [و آله] و سلم مما أفاء الله عليه بالمدينة وفدك وما بقي من خمس خيبر فقال أبو بكر إن رسول الله صلى الله عليه [و آله] وسلم قال لا نورث ما تركنا صدقة... فأبى أبو بكر أن يدفع إلى فاطمة منها شيئا فوجدت فاطمة على أبي بكر في ذلك فهجرته فلم تكلمه حتى توفيت وعاشت بعد النبي صلى الله عليه [و آله] و سلم ستة أشهر فلما توفيت دفنها زوجها علي ليلا ولم يؤذن بها أبا بكر وصلى عليها.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ؛ كَلاَّ بَلْ ... تَأْكُلُونَ التُّراثَ أَكْلاً لَمًّاً»
خداوند کسی را روزیاش را بر او تنگ گرفته، خوار نکرده است؛ بلکه در منطق قرآن خداوند کسی را خوار و پست نموده که میراث دیگران را به هر بهانهای یکجا تصاحب کند و از صاحبان اصلیاش دریغ نماید.
📜نکته تاریخی📜
🔹اسلام برای ارث و میراث قوانینی گذاشته است و هیچکس حتی پیامبران را از این قوانین استثنا نکرده و صریحا در قرآن کریم از ارث بردن از پیامبران سخن گفته است: «يَرِثُني وَ يَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا» (مریم/6) «وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ داوُدَ» (نمل/16).
🔹و خداوند در این آیه کسانی که میراث دیگران را برای خود مصادره میکنند بشدت مواخذه کرده است و در ادامه این آیات آنان را جهنمی خوانده است. (آیه24)
🔹به اذعان معتبرترین کتابهای اهل سنت بلافاصله بعد از شهادت پیامبر اکرم ص و با استناد به جملهای منسوب به ایشان که آشکارا خلاف نص قرآن کریم بود (گفتند پیامبر فرموده ما پیامبران ارث نمیگذاریم)، حضرت زهرا س دختر پیامبر ص را از ارث محروم کردند؛
(حدیث4 https://eitaa.com/yekaye/4494 )
و احتجاج حضرت زهرا س به آیات قرآن در رد این حدیث جعلی را نپذیرفتند؛
(خطبه فدکیه، بلاغات النساء، ص29)
و البته همان کسانی که بر صحت انتساب این جمله به پیامبر ص شهادت دادند (عایشه) عملا شهادت خود را پس گرفتند؛ چرا که بعدا خانه پیامبر ص را میراث خود دانستند و اجازه ندادند که نوه پیامبر ص (امام حسن مجتبی ع) در آن دفن شود❗️
🤔آیا پیروی از کسانی که این گونه عمل کردند، پیروی از سنت پیامبر ص است⁉️
@Yekaye
حسین سوزنچی
سخنرانی مشی اقتصادی مومن در سیره حضرت زهرا جلسه دوم: محور خانوادگی همدان. مسجد حاج احمد. هیات رایة
مشی اقتصادی مومن در سیره حضرت زهرا 3. اجتماعی.mp3
28.59M
سخنرانی مشی اقتصادی مومن در سیره حضرت زهرا
جلسه سوم: محور اجتماعی
همدان. مسجد حاج احمد. هیات رایة الاحرار
3 جمادی الثانی 1440 شام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
1397/11/20
@souzanchi
هدایت شده از یک آیه در روز
.
1⃣ يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ»
از عمیقترین خواستههای انسان، رسیدن به آرامش است؛
آرامش وقتی حاصل میشود که انسان به مطلوب خود برسد.
🚫برخی گمان میکنند که آرامش واقعی هیچگاه برای آدمی حاصل نمیشود زیرا چون بینهایت طلب است، به هر چیزی برسد، بعد از مدتی از آن خسته میشود؛
💐اما خداوند در این آیه برخی انسانها را با تعبیر «نفس به آرامش رسیده» خطاب میکند،
و این خطاب قبل از ورود در بهشت است، (زیرا در آیات بعدی به او میگوید وارد بهشت شو).
🤔 این نشان میدهد که انسان بینهایتطلب میتواند در همین زندگی و قبل از ورود به بهشت به آرامش حقیقی برسد.
ظاهرا تنها راهش هم ذکر الله است (رعد/28)؛
🤔زیرا انسان بینهایتطلب تنها در محضر بینهایت است که آرام و قرار پیدا میکند.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
2⃣ «يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّة»
این انسانی که مخاطب خدا شده، چرا «مطمئنه» (= به آرامش رسیده) است؟
چون «راضی» و «مورد رضایت» است.
💢تمام خواستههای ما در دنیا همین دو است:
🔺اینکه همه چیز بر وفق مراد ما باشد (از همه چیز راضی باشیم)
🔺و اینکه دیگران از ما خوششان بیاید (مورد رضایت واقع شویم).
🤔اگر به این دو خواسته برسیم، به آرامش کامل میرسیم.
@Yekaye
هدایت شده از یک آیه در روز
.
3⃣ «ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّة + فَـ + ادْخُلي في عِبادي»
وقتی به سوی پروردگار برگردیم، اولین چیزی که از این حرکت نتیجه میشود، این است که در زمره بندگان خدا وارد میشویم. (حرف «فـ» اصطلاحا برای «تفریع بدون فاصله» است. فرمود: «ارجعی فادخلی»)
پس
🔺اگر حرکت به سمت خدا بالاترین کاری است که میتوان انجام داد،
آنگاه
🔺«بنده خدا بودن» و «در میان بندگان خدا بودن» بالاترین مقامی است که یک انسان میتواند بدان برسد.
🔖حدیث2 https://eitaa.com/yekaye/4689
💠تاملی با خویش
آیا ما این را بالاترین مقام میدانیم؟
آیا به بنده بودن خود افتخار میکنیم؟
چه اندازه دنبال انتساب به این و آن هستیم و چه اندازه به انتسابمان به خدا افتخار میکنیم؟
🔖حدیث 3 https://eitaa.com/yekaye/4690
@Yekaye