eitaa logo
صوفی پژوهی
296 دنبال‌کننده
2هزار عکس
488 ویدیو
84 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
42.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❁﷽❁ 📺 ▫️اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن 💢 غمخوار علی 🎤 حجت ‌الاسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌸سلام همه دار و ندارم، مهدی جان🌿🌸 🌸دوباره جمعہ شد و دل شده پریشانت 🌸دوباره حسرت دیدار برقِ چشمانت 🌷بلند مرتبہ شاهِ زمان سلامٌ علیک 🌷سلام بر تو و بر ماه روے تابانت…!!🌿🌺 💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫 📎 📎 📎
💢امام موسی کاظم (علیه السلام) و اخبار اهل تصوف ❌متصوفه برای کسب وجاهت در بین جامعه شیعی تلاش کرده اند که بین خویش و اهل‌بیت علیهم‌السلام پیوندی داده و بزرگان خویش را شاگردان آن حضرات نورانی قلمداد کرده، این درحالی است که از حیث تاریخی چنین پیوندی را نمی توان ثابت کرد ❌متصوفه در راستای همین هدف خویش، مدعی پیوند امام موسى کاظم(علیه السلام)را با تنى چند از اهل تصوّف از جمله شقیق بلخى(متوفى 194/810)، بشرحافى(متوفى 227/841)و معروف کرخى (متوفى 200/815) بوده اند. 👈🏻در صورتی که هیچ کدام از این موارد از حیث تاریخی، قابل اثبات نیست. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
ملاقات امام کاظم عليه‌السّلام با شقیق بلخی در جریان سوء استفاده هایی که از حوادث تاریخ می کند این بار در مورد ملاقات شقیق بلخی با امام کاظم علیه السلام است که در موسم حج اتفاق افتاده و صوفیه به این بهانه قصد دارند را از معتمدان امام علیه السلام قلمداد کنند. در برخی منابع از ملاقات امام موسی بن جعفر علیه السلام با شقیق بلخی سخن گفته شده است و همین نقل باعث شده که عده ای او را از شاگران و مشایخ امام موسی بن جعفر علیه السلام بدانند و حتی ادعا شده است که شقیق خرقه تصوف را از آن حضرت علیه السلام گرفته است!!! صاحب طرائق می نویسد: در کتاب مطالب السئول محمد بن طلحه و تذکره الخواص الامه شیخ یوسف، معروف به سبط ابن جوزی به اسناد خود و نیز در کتاب کشف الغمه، از کمال الدین، منقول است که هشام ابن حاتم اصم از پدر خود ابی حاتم روایت کرده است که گفت: شیخ ابو علی شقیق ابن ابراهیم مرا گفت که در سال ۱۴۹ از هجرت که یک سال بعد از رحلت اما م حق ناطق جعفر الصادق می بود به عزم زیارت معظمه به قادسیه منزل داشتم و نظر به اهل حاج و بسیاری از آنها می کردم. جوانی را دیدم بسیار خوش رو و گندم گون و لاغر اندام در گوشه ای تنها نشسته. با خود گفتم همانا این جوان از صوفیه خواهد بود و می خواهد در این راه کل بر مردم شود. می روم او را ملامت می کنم که بی زاد و راحله چرا به سفر آمده ای؟ چون به نزدیک او شدم گفت یا شقیق اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم و مرا واگذاشت و رفت. من با خود گفتم عجب است که مرا ندیده می شناسد و نام مرا می برد و نیت مرا میفهمد. همانا جوان مومن صالحی است بروم و از او حلیت این نیت بخواهم. جوان به میان جمع رفته، از نظرم غایب شد. چون به واقصه رسیدم دیدم که آن جوان نماز می کند و می لرزد و می گرید. پس صبر کردم تا از نماز فارغ شد. به جانب وی رفتم. چون مرا دید که می آیم به سوی او و جانب او گفت یا شقیق بخوان و انی لغفار لمن تاب و آمن و عمل صالحا ثم اهتدی و باز مرا گذاشت و رفت... 👈 با نقد و بررسي تاريخي اين روايت و با استناد شواهد و قرائن نتايجي بدست می آید: 1️⃣ اين روايت در نخستين شرح احوال امامان شيعه نيامده است. 2️⃣اين روايت در منابع و مصادر اوليه وجود نداشته بلکه نخستين بار در تأليفات سنّيان و سپس شيعيان آمده است. 3️⃣ نخستين راوي اين روايت ظاهراً قاضي حسن بن خلّاد رامهرمزي است و کتاب مفقود او نيز تنها منبع تذکره­نويسان و شرح حال­نويسان متأخر است. 4️⃣در هیچ یک از کتابهای رجالی شیعه از شقیق بعنوان یکی از اصحاب امام هفتم علیه السلام ذکری به میان نیامده است. 5️⃣براساس ادعای متصوفه بر کشف و کرامت و غیب گویی اقطاب و بزرگانشان چطور برخورد شقیق و عدم اطلاع و ... با حضرت علیه السلام را توجیه می کنند؟!!! 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌸🌷 🌸السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَ تُكَبِّرُ... 🌷سلام بر تو وقتي كه تهليل و تكبير مي گويي سلام بر تو آن هنگام که بر کبریایی پروردگار تکبیر می گویی! و سلام بر شهادت گفتن تو بر وحدانیت او که تمام بُت ها را سرنگون می کند! 🌷🌸🌷 🌤
📌 شنبه ☀️ ۹ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۲ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 29 ژوئن 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 شهادت جناب میثم تمار به‌دستور عبیدالله‌بن‌زیاد در کوفه؛ ۶٠ق. 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢ارتباط شقیق بلخی با امام کاظم (ع) قسمت اول 🔶متصوفه برای کسب وجاهت در بین جامعه شیعی، تلاش کرده‌اند که بین بزرگان خویش و اهل‌بیت علیهم‌السلام پیوند داده و بزرگان خویش را شاگردان و جزء مرتبطین آن حضرات نورانی قلمداد کنند؛ یکی از اقداماتی که متصوفه در این راستا انجام داده‌اند، نقل داستانی از دیدار شقیق بلخی با امام کاظم علیه‌السلام بوده است. 🔷در میان منابع شیعه، کهن‌ترین روایت از حکایت فوق، در دو کتاب «دلائل الإمامة» و «نوادر المعجزات» نوشته ابوجعفر محمد بن جریر بن رستم طبری آملی (م اواخر قرن ۴) که به طبری سوم مشهور است، آمده و باید توجه داشت کتاب «دلائل الامامة» از اعتبار بسیار کمی برخوردار است؛ پس اعتبار این داستان در منابع شیعه ضعیف است. https://www.adyannet.com/fa/news/44037 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
najafi_5969965457237607585.mp3
1.3M
❌ بخاطرِ مستیِ غدیرخم، ظرف شراب را «خُم» نامیده‌اند، ملائکه و أنبیای الهی هم مست هستند! 🔊 سید احمد نجفی () و تعابیر غلط و صوفیانه دربارهٔ «عید سعید غدیر.» ⚠️ آیا تعبیر دیگری برای «غدیر خم» نبود؟ این تعابیر صوفیانه و عوامانه در شأن بزرگترین عید الهی است؟ آیا این نوع تعابیر درباره روز مهمی چون عیدغدیر مورد رضایت اهل بیت علیهم السلام است؟ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢غدیر و سوء استفاده صوفیه از آن ❇️واقعه‌ی غدیر خم از ابتدای وقوع آن تا عصر حاضر پیوسته از اصول مسلم و از حوادث غیر قابل تردید می‌باشد که در آن رسول مکرم اسلام (ص) امیرالمؤمنین (ع) را به جانشینی خود انتخاب فرمودند. 🔻 ع عده‌ای همچون فرقه‌ی صوفیه از این حادثه‌ی تاریخی و الهی، سوء استفاده کرده و اقطاب صوفیه، خودشان را تا جایگاه پیامبر اکرم (ص) بالا برده و برای خود وصی و جانشین انتخاب می‌کنند. 📛چنان‌که ملا سلطان گنابادی در اجازه‌ای که برای فرزندش ملا‌علی نوشته، آمده است: «پوشيده نماند كه چون هر يك از اولياي عظام را در زمان حیات و بعد از ممات، خلفا و نوّاب لازم كه رشته دعوت منقطع نشود بلكه در بقاع ارض و در جمله‌ ازمان حکم «یا أیها الرّسول بلّغ ما اُنزل إلیک» جاری باشد.»[1] ⭕️در این جا ملا سلطان خود را ھمان منصب دار حضرت رسول اکرم (صلی‌ الله علیه و آله) معرفی می کند که به حکم «یا ایھا الرسول بلغ...» فرزندش نورعلیشاه را به‌عنوان امام مفترض الطاعه در غدیر خم، می شناساند. به‌عبارتی در معنا بیدخت، غدیر خم و ملاسلطان مؤسس فرقه گنابادی، شایسته آیه «یا ایھا الرسول بلغ» و فرزندش نورعلیشاه برگزیده غدیر می‌شود که این فرقه باطل با این الفاظ و کنایات فھمانده‌اند که چنین شانی را برای خود قائل ھستند. 📛سید هبة‌الله جذبی می‌نویسد: «در زمان غیبت امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه) این امر مهم که موجب آیه مبارکه «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي[مائده/3] امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم» که موجب اکمال دین است ساقط و نسخ نشده، لذا باید عقلاً و نقلاً و فضلاً در زمان غیبت هم این عمل را انجام دهند و آنها مجازین در درایت و بزرگان عرفا می‌باشند که به اجازه‌ی متصله به وسائط به امام (علیه‌السلام)از مستعدین اخذ بیعت می‌نمایند.»[2] ⭕️رؤسای صوفیه با این آیات که مخصوص ولایت حضرت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است، این‌چنین طرح ولایت و بیعت را برای خود جعل کردند. پی‌نوشت‌: [1]. تابنده گنابادی، حسین، نابغه علم و عرفان، انتشارات حقیقت، تهران، 1384، چاپ اول، ص 127و129. [2]. کیوان قزوینی، عباسعلی، راز‌گشا، به‌اهتمام محمود عباسی، انتشارات راه نیکان، 1376،ص197. 🔵صوفی پژوهی @sufi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌸سلام همه دار و ندارم، مهدی جان🌿🌸 سلامتی؛ ارمغانِ سلام است! و تـــو؛ جلوه ی تمام و کمالِ سلام! سَلامِ بر سلام؛ نورٌ علیٰ نور است برای آنان که به تلالؤ پسِ پرده ات نیز، دلگرمند... سلام بر تـــو حضرت صاحب دلم؛🌿🌺 💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫 📎 📎 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹"برترین و برترین " 🔸شرح حدیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) 🔵صوفی پژوهی @sufi1
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰نمایش دیگرى از عشق3️⃣6️⃣ عشق و درویشى و انگشت نمایى و ملامت... 💢اهل عشق (صوفیان) عقیده دارند که مجاز پل حقیقت است، عشق مجازى مقدّمه عشق حقیقى است، عارف آن است که هر جا جمال و زیبایى دید آن را آیینه اى قرار دهد و جمال حق را در آن تماشا کند. شیخ روزبهان ـ از اکابر متصوّفه ـ مى گوید: منهاج عشق ربّانى، عشق انسانى است!(1) از همین جا کار به جاهاى باریک و باریک ترى کشیده است. 🔻در نفحات جامى(2) در شرح حال روزبهان مى خوانیم: شیخ روزبهان شنید زنى به دخترش مى گوید حسن خود را به کسى ننماى که خوار و بى اعتبار مى شود. شیخ گفت: اى زن، حُسن راضى به تنهایى نیست مى خواهد قرین عشق باشد، حسن و عشق در ازل عهد الفت بسته اند... مى گویند از استماع این سخن چندان وجد و حال بر اصحاب او عارض شد که جمعى از ایشان مردند! 🔻شیروانى در ریاض السیاحه(3) داستان عجیبى نقل مى کند مى گوید: روزبهان گرفتار زن مغنیه (خواننده)اى شد و صیحه هایى که در «وجد فى اللّه» مى زد از سوز عشق آن زن دلربا بود بالاخره خرقه را کنار گذاشت و خدمت آن زن را پیش گرفت... . 💢درویش ریاضعلى: به راستى این داستان در نفحات است؟ وى در نظر صوفیان خیلى محترم است، به او لقب «سلطان عرفا» و «قدوه عشّاق» مى دهند چگونه شیخ روزبهان به زن مغنیه دل سپرده؟! ❇️ادیب زاده: القاب سلطان العرفا و قطب العارفین و امثال آنها این قدر ارزان است که هر کس از هر کجا بلند شد با مدّتى خانقاه نشینى «قطب العارفین» و «سلطان العرفا» مى شود! ما روى لقب بحث نداریم بلکه مى گوییم وقتى روزبهان که به قول خودتان «سلطان عرفا» بوده چنین باشد، پس بود حال دیگران معلوم... . 🔻از اینجا به یاد داستانى افتادم که عطّار درباره شیخ صنعان (از مشایخ تصوّف) به نظم کشیده و خلاصه اش این است: شیخ صنعان پیر عهد خویش بود *** در کمالش هر چه گویم بیش بود آرى همین شیخ صنعان دلباخته دختر نصرانى شد و بى تابى کرد... دختر نصرانى گفت: با این موى سفیدت حیا نمى کنى؟ شیخ گفت: نه... من گرفتارم! دختر گفت: در این معاشقه کام نمى برى مگر به چند شرط: 1. بت را سجده کنى. 2. قرآن را بسوزانى. 3. دست از ایمان بردارى. 4. جامى از شراب بنوشى. شیخ جام شرابى گرفت و سر کشید و مست شد و هر چه مى دانست از یادش رفت و بالاخره دختر گفت: باید خوکبانى هم بکنى... شیخ اطاعت کرد: رفت شیخ کعبه و پیر کبار *** خوکبانى کرد سالى اختیار(4) ❌جناب درویش آیا پیران عشق همین ها بوده اند که با موى سفیدشان به عشق لعل لب ماهرویان دل و دین مى داده اند؟ اى تُف بر این عشق! عشقى که نه عشق جاودانیست *** بازیچه شهوت جوانیست در خاطر آن که عشق ورزد *** عالم همه ذرّه اى نیرزد(5) (1). تاریخ تصوّف، ص 45 نقل از عبهر العاشقین شیخ روزبهان بقلى. (2). نفحات، ص 256 و ریاض السیاحه، ص 345. (3). ریاض السیاحه، ص 345. (4). طرائق، ص 207 نقل از منطق الطیر. (5). نظامى. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
4_6025961308107573751.mp3
10.61M
🛑ترویج تصوف در مدارس شیعه 👈کافی است فقط این صوت ۲۰ دقیقه را استماع کنید تا ببینید چگونه در دبیرستان های ما نه خانقاه ها آموزه های صوفیانه را در ذهن جوانان می ریزند و آنان را به سوی تصوف سوق می دهند. 🎙سخنران:دکتر محمد امین (عزیز)میکائیلی (عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی) موضوع:نقدی بر گزینش متون صوفیه در کتب درسی ادبیات فارسی ❌در کتب درسی ادبیات فارسی نام ۳۱ نفر از صوفیه برده شده است اما از میان بزرگان و علما شیعه، فقط نام ۶ نفر ذکر شده است آن هم برای تایید آموزه های صوفیانه❗️ ⚠️از هر نوجوان دبیرستانی که بپرسی آیا حلاج را می شناسی، صرفا بر اساس تعلیمات کتب درسی اش، او را عارفی پاکباخته می داند اما از ادعای مهدویت و الوهیت و ساحری او اطلاعی ندارد ❌چون حلاج در کتب درسی اینگونه معرفی می شود ▫️آن قتیل الله فی سبیل الله ▫️آن شیر بیشه تحقیق ▫️آن شجاع صفدر صدیق ▫️آن غرقه دریای مواج ▫️آن صاحب فصاحت وبلاغت بی نظیر ⚠️وقتی دانش آموز، چنین توصیفاتی را در کتاب درسی اش از حلاج می خواند، طبیعی است که نگاه مثبتی به او پیدا می کند 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🖼 عرفانِ علی علیه‌السّلام2️⃣ جستاری در کلام امام خمینی (ره)‌ از سیره عرفانی امیرالمؤمنین علیه‌السّل
🖼 عرفانِ علی علیه‌السّلام3️⃣ جستاری در کلام امام خمینی (ره)‌ از سیره عرفانی امیرالمؤمنین علیه‌السّلام ❇️امام خمینی رحمة الله علیه که در عرفان عملی، سلوک معنوی و عرفانی خویش را دقیقا مطالبق دستورات حضرات معصومین علیهم السلام انجام داده، به این خاطر قائل بود که سالک الی الله همچون حضرات معصومین علیهم‌السلام، باید همیشه در متن جامعه باشد و سلوک نشسته در گوشه و غافل از مسائل اجتماعی را انحراف می‌دانست. 🔵صوفی پژوهی @sufi1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌸🌷 🌸السَّلاَمُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ وَ تُكَبِّرُ... 🌷سلام بر تو وقتي كه تهليل و تكبير مي گويي سلام بر تو آن هنگام که بر کبریایی پروردگار تکبیر می گویی! و سلام بر شهادت گفتن تو بر وحدانیت او که تمام بُت ها را سرنگون می کند! 🌷🌸🌷 🌤
📌 دوشنبه ☀️ ۱۱ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۴ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 1 جولای 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا