عباسی ولدی پدیده این روزهای هیئات
🔻 گاهی عادت داریم انسانهایی که نزدیک مان هستند را قدر ندانیم، کار آنها را ترجمه و تحلیل نکنیم و خیلی ساده از کنار آن عبور کنیم.
🔻 #عباسی_ولدی قریب به یک دهه است با نگارش دهها جلد کتاب در زمینههای تربیتی بهتنهایی اندازه یک مؤسسه عریض و طویل کار کرد. متن تولید کرد، منبع و مرجع فکری تولید کرد، بهسمت ایجاد #جریان_تربیتی حرکت کرد هرچند شاید هنوز با آن فاصله دارد.
🔻 فکر کنم آثارش امروز به بیش از 50 جلد رسیده است. آثاری که هم تنوع در محتوا دارد، هم جذابیت در طراحی و گرافیک و هم ایجادکننده نوعی تغییر نگرش در مخاطب است که همه جای مطالعه و #تحلیل دارد.
🔻 اما آنچه امروز اهمیت دارد کاری است که #عباسی_ولدی این روزها در قالب #هیئت_نوجوانان شروع کرده است. حرکت او امروز واقعاً ویژه است، جای مطالعه و #الگوسازی و تقدیر دارد. به چند ویژگی کار او اشاره میکنم:
1⃣ #عباسی_ولدی قبل از منبر استاد #میرباقری برای نوجوانان منبر میرود. کاملاً جدی بهنحوی که بچهها احساس میکنند در یک برنامه مهم و اختصاصی خودشان شرکت کردهاند.
2⃣ فعلاً نسبت به محتوای #منبر نظر نمیدهم شاید نقدی داشته باشم. اما بهلحاظ قالب، منبر #داستانمحور است. این مدل از ارائه منبر بهشدت برای بچهها جذاب است.
3⃣ زبان، #لحن و بیان بهشدت صمیمی، دوستانه و دوستداشتنی است. این احساس #صمیمیت جذابیت دوچندانی برای منبر ایجاد میکند.
4⃣ فضای جلسه با قالبهای مرسوم متفاوت است. بچهها از اینکه بین منبر صحبت کنند، سؤال بپرسند، شوخی کنند، منعی ندارند و آزادانه در هیئت مینشینند. سخنران آغوشش بهروی اقتضائات این سن باز است.
5⃣ منبر او، #منبر_تعاملی است. سخنران سوال میکند، برای روز بعد به بچهها تکلیف میدهد تا بنویسند، فکر کنند و بعد جواب خود را به #عمو_عباسی بدهند و درباره آن صحبت کنند.
6⃣ اما یکی از جذابترین بخشهای کار #عباسی_ولدی بعد از منبر است که میآید و ساعتی بین بچهها مینشیند و با آنها #گعده میکند. از سر و کولش بالا میروند و با او ساده و راحت گفتگو میکنند. این بخش شاید اثرگذارترین قسمت این پکیج است.
6⃣ اما آنچه کار #عباسی_ولدی را ویژه کرده است #صداقت او در تعامل با بچهها است. افراد زیادی دیدم که کار کودک و نوجوان میکنند ولی بسیاری از رفتارها و خندهها و بازیها #تصنعی است. اما عباسی ولدی با همه وجود بچهها را دوست دارد، صادقانه و پدرانه و این #صداقت را بچهها با وجودشان درک میکنند.
♻️ #نوجوانان مهم هستند، باید احساس کنند که آنها را مهم میدانیم و جدی میگیریم. این احساس را به آنها منتقل کنیم و با همین جدیت برای شان وقت بگذاریم. اما با امثال این #الگو
#عباسی_ولدی
#عمو_عباسی
#نوجوانان
#الگوسازی
#جریان_تربیتی
#نسل_جدید
#تربیت_نسل
#هیئت_ثارالله
#روایت_جبهه_انقلاب
🆔 @taalighat
☘ تا باد چنین بادا...
بحمداللَّه هر روز از گوشه و کنار کشور خبرهایی خوبی از بروز و ظهور هیئات جوانان بهگوش میرسد، تصاویر بالا مربوط به هیئت نوجوانان مسجد محمدیه قم است. توضیح بیشتر در پست بعدی
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/1069
تعلیقات
برکات دهه هشتادی ها و دهه نودی ها (نگاهی به فعالیت بچههای مسجد محمدیه قم)
🔻 عزاداری محرم ظرف بروز مجموع ظرفیتهای نهفته در دل جامعه مذهبی است. بستری که امکان ظهور و تجلی تواناییها، داراییها و سرمایههای فراوان ما را فراهم میکند. اینکه چرا محرم چنین ظرفیتی دارد مستقلاً باید بحث شود.
🔻 اما هنوز دهه اول به پایان نرسیده با رصد گوشه و کنار کشور میبینیم چه اتفاقات بزرگ و خیره کنندهای در حال رخ دادن است. تقریباً هیچ کوی و برزنی نیست که اثری از عزای سیدالشهدا نداشته باشد. در این میان برخی موارد را میتوان بهعنوان یک #پدیده_فرهنگی مورد مطالعه قرار داد. در یادداشت قبل از #عباسی_ولدی گفتم و امروز از یک پدیده خودجوش دیگر.
🔻 آنچه در هیئت جوانان #مسجد_محمدیه قم میگذرد نیز قابل تأمل و تقدیر است. به چند ویژگی مهم این هیئت اشاره میکنم:
1⃣ محور اصلی هیئت و مراسم عزاداری #مسجد_محمدیه نوجوانان و جوانان هستند. از آشپزی گرفته تا رسانه و تدارکات و امور هنری و تزئینات و انتظامات، یعنی بچهها خودشان هیئت را اداره میکنند و کار را از خودشان میدانند. این بچهها فقط مخاطب نیستند بلکه خودشان #هیئتگردان هستند.
2⃣ #مباشرت نوجوانان در اجرای کار هیئت یعنی یک دوره کلاس #تربیت_ولایی آن هم با سخنرانی برادر عزیزی چون شیخ #علی_مهدیان و مداحی برادر خوش نفسی مثل هادی خادم
3⃣ این هیئت فقط هیئتِ محرم نیست بلکه در طول سال بچهها درگیر مسائل #انقلاب اند. یک کار تمییز فرهنگی شان گعده گفتگوی شبهای ماه مبارک رمضان بود که هر شب جمع میشدند و پیرامون مسئلههای مهم انقلاب بحث میکردند یعنی کارگاه تمرین #تفکر و #تحلیل، پس میشود اسمشان را گذاشت #هیئت_انقلاب
4⃣ نشاط، پویایی، کثرت جمعیت #نوجوان و #جوان در جلسه خیره کننده است، يعنی با یک #هیئت_زنده مواجه میشویم نه جمعی راکد و هیئتی با تصنعات و تعارفات. هیئتی در محله باجک قم با جمعیتی بننسبت چشمگیر که تا حدود 2 هزار نفر تخمین زده شده.
لینک کانال بچههای مسجد محمدیه
https://eitaa.com/fadaeyan_ir
5⃣ هیئت بدون #پشتوانه نیست، تکیهگاه دارد، بزرگتر دارد، #استاد دارد، و این #بزرگتر داشتن است که به کارش اصالت و قدرت و سلامت میدهد چرا که بسیاری از هیئات خوب جوان برخی از این ویژگیها را داشتند، اما چون بزرگتر ندارند کار به نتیجه نمیرسد...
☘ خدا قوت به بچههای خوب #مسجد_محمدیه و بزرگترهایی که بزرگی کردند و پشت سر این جوانان #تکیهگاه شدند.
✅ الحمدلله چقدر این روزها از این جنس خبرهای خوب در گوشه و کنار کشور به گوش میرسد. اما بیش از نیاز به خوشحالی، نیاز به تحلیل و #طراحی و الگوسازی و #ارتقاء و #خطمشیگذاری داریم، غفلت نکنیم... این سرمایه عظیم و رأس المال ما در #جنگ_تمدنی و هجمه فرهنگی است...
#مسجد_محمدیه
#دهه_هشتادی
#خبر_خوب
#روایت_جبهه_انقلاب
#تحلیل
#محرم
#سیدالشهدا
🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 https://eitaa.com/taalighat
عشاق الحسین...
❤️ حوالی سال 1386 بود که #حاج_مهدی مطلبی پای ما رو به هیئت عشاق الحسین تهران باز کرد و کمکم شدیم دلداده #حاج_قربون
❤️ #حاج_قربون یک مداح و روضهخوان خاصه، مجلسش هم متفاوته، حاج قربون به خلاف خیلیها از خوندن گریزانه، بیشتر سعی میکنه مستمع باشه تا خوننده، بیشتر #سینهزن باشه تا مداح، بیشتر #گریهکن باشه تا روضهخوان، از دیدهشدن فراریه
❤️ #حاج_قربون حوزوی است و تا مکاسب را در تهران تدریس میکنه، منبرش هم واقعا قابل استفاده است...
❤️ #حاج_قربون متفاوته، معمولا نمیخونه ولی وقتی هم میخونه اهل تنوع در سبک و آهنگ جدید نیست، قربون #اهل_ذکر است، یکی دو ساعت فقط با چندتا ذکر سینه میزنند، مستمع ش هم همینطوری تربیت شده، دنبال سبک جدید نیست، اهل ذکر گفتن #عاشقانه است باهمین ذکرا دوساعت بهسینه میزنند:
🔻🔻🔻
واویلا علی المظلوم...
بُنیَّ بُنیَّ قتلوک ذبحوک و من الماء منعوک...
حسین جانم، حسین جانم، حسین جانم جانم جانم حسین جانم...
❤️ بعد از مدتها یکی دو شبی است بعد از منبرم، خودم رو بهسرعت رسوندم به #عشاق_الحسین و در کمال تعجب #حاج_قربون خوند و با اون خلوص عجیبش غوغایی کرد و فقط میگفتم #حاج_مهدی روحت شاد که بانی این خیر شدی
❤️ اما امشب دیگه نخوند، فقط اون آخر مجلس وایساده بود و برای خودش سینه میزد، آخر جلسه توی تاریکی اومدم از مجلس بیام بیرون دیدم قربون از حال رفته و ی گوشه غش کرده...
#پیرغلام
#حاج_قربون
#عشاق_الحسین
🆔 @taalighat
#ادب_عاشقی
🖤 پیرغلام سیدالشهدا جناب #حاج_اصغر_زنجانی میفرمودند:
🖤 روز هفتم محرم #آب رو بر کاروان سیدالشهداء علیه السلام بستند، به حرمت #عطش اهل حرم از روز هفتم کمتر آب بنوشید...
➖➖➖➖
🔹 مطالبی درباره حاج اصغر زنجانی🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/318
https://eitaa.com/taalighat/319
#حاج_اصغر_زنجانی
#سیدالشهدا
#عطش
#محرم
➖➖➖➖
🆔 @taalighat
🔅 اقدام درخور تقدیر فعالین حوزه کتاب جبهه انقلاب
🔻 در پی اقدام خلاف قانون کارکنان پلتفرم #طاقچه به #کشف_حجاب و انتشار تصویر آن در فضای مجازی، انتشارات #شهید_کاظمی و #بهنشر (متعلق به آستان قدس رضوی) و برخی دیگر از انتشارات های جبهه انقلاب اقدام به قطع همکاری با این پلتفرم کردند.
این انسجام و اقدام بههنگام قابل تقدیر است، خدا قوت 👌
✅ بهپیوست تصویر نامه مدیر انتشارات شهید کاظمی و بهنشر به مدیریت طاقچه ارائه شده است.
#کشف_حجاب
#جبهه_انقلاب
#اقدام_بههنگام
#انتشارات_شهید_کاظمی
#بهنشر
#طاقچه
🆔 @taalighat
دردهای مزمن جبهه انقلاب
(حاشیهای بر واکنشهای این روزهای جبهه انقلاب)
🔻 در کنار همه امتیازات #جبهه_انقلاب اما به آسیبهایی دچار هستیم که باید چارهای برای آنها اندیشید. اینکه جبهه به سرعت واکنش نشان میدهد یعنی جبهه انقلاب زنده است، دارای دغدغه است، نمیخواهد بی تفاوت باشد، اینها همه مزیت ماست. اما اینکه نمی داند کجا، در چه اندازه، و با چه روشی واکنش و کنش داشته باشد، یعنی از پختگی لازم برخوردار نیست و هنوز به #فرهیختگی لازم نرسیده است. برخی از آسیب هایی که دچار هستیم:
تسرع منهای تأمل
🔻 ذهن بخشی از جبهه انقلاب خیلی سریع بهم می ریزد، خیلی سریع به واکنش می افتد، خیلی سریع به نفی و طرد می رسد، خیلی سریع تحلیل می کند، خیلی سریع محکوم می کند. همه این ها نشان دهنده ضعف های ساختاری است. ضعف هایی که اگر چاره نکنیم همچنان در #انفعال می مانیم. کافی است یک اتفاق در عرصه #فضای_مجازی برجسته شود، همه ذهن، کنش و دغدغه ما را به خود معطوف می کند.
بی مسئلگی
🔻 بخشی از جبهه انقلاب حتی خیلی سریع #اولویت هایش تغییر می کند. کسی اولویت ها و مسئله هایش سریع تغییر می کند، یعنی اساسا فاقد مسئله است و اولویتی ندارد. به همین دلیل می بینیم کل همّ و غمّ جبهه گاهی در حد یک هفته می شود واکنش به مثلا انتشار عکس فلانی با فلانی یا خواندن یک شعر غلط از طرف فلان مداح...
غلبه روحیه نفی و طرد
🔻 ما دارای چنان قدرتی هستیم که می توانیم با واکنش های حساب نشده اما پرحجم و تند و تیز به سرعت یکی را به مرز نفی و #طرد از انقلاب برسانیم. اصلا گویی کاری جز طرد نداریم. این به معنای نادیده گرفتن خطوط قرمز نیست، به معنای پافشاری بر اصول نیست، بلکه به معنای فقدان سیاست اقدام است.
نارسائی تئوریک
🔻 یکی از مشکلات اساسی ما #نارسایی_تئوریک است که موجب شده دچار #خودمرکزپنداری شدهایم. تعریف روشنی از #انقلابی بودن و انقلابی نبودن نداریم. حتی تعريف صحیح و جامعی از #بصیرت نداریم. نمیدانیم دقیقاً موطن نزول و تطبیق "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" چیست و برای کجاست؟ وقتی چنین شد، بر اساس آنچه حدود انقلابی بودن می دانیم دیگران را قضاوت می کنیم و فعل خود را مصداق بصیرت افزایی میپنداریم.
🔻 یکی را نفی و طرد می کنیم و دیگری را محکوم و مطرود. فقط هم قرائت خودمان از آقا را قبول داریم. جهت گیری ما گاهی به سمت کشف حقیقت نیست، بلکه به سمت اثبات مواضع خومان است و این هم بد است. حالا هم که یاد گرفته ایم تا کسی حرفی خلاف میل ما می زند اسم او را صورتی می گذاریم.
افراط در در واکنش
🔻 گاهی نسبت به برخی مسائل باید واکنش نشان داد و قطعا وظیفه است. مثلا کسی شعر غلطی خوانده است، باید #تذکر_مشفقانه داد، اما ما چنان بلایی به سر طرف می آوریم و او را تا مرزهای کفر بالا می بریم که به غلط کردن بیافتد. این شیوه امامان ماست؟ این شیوه رهبری است؟ پس مروت و #اخوت چه می شود؟
کسی شک ندارد شعری که فلانی خواند غلط است، کسی شک ندارد تطهیر خاتمی غلط است، کسی شک ندارد هزارتا مسئله دیگر وجود دارد، مهم نحوه مواجهه ما با هر یک از این مسائل است.
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#نارسایی_تئوریک
#فضای_مجازی
#انقلابی
#اخوت
🆔 @taalighat
🔹 اکسیر اشک و تربیت فرزند
☘ رفقا این روزها و شبها که سر سفره #روضه مهمانینم از خاصیت اکسیر اشک غفلت نکنیم. پیرغلام سیدالشهدا جناب #حاج_قربی میفرمودند: در همه روضهها و گریهها #بچهها را شریک کردم و آنها را بیمه اهلبیت علیهمالسّلام کردم. حتی برخی قدیمیها اشک روضه را بر سر و صورت بچهها میزدند...
☘ حالا که نگران #تربیت_ولایی بچههایمان در این روزگار هستیم، چشم امید به این عامل خاص داشته باشیم.
🔹 بچهها را بسپاریم به دستان اباعبدالله...
#تربیت_ولایی
#اکسیر_اشک
#حاج_قربی
🆔 @taalighat
پیغام #کربلا به نجف برد جبرئیل...
یامرتضی علی! پسری داشتی چه شد؟
پیغام علقمه به #نجف برد جبرئیل...
یامرتضی علی! قمری داشتی چه شد؟
#تاسوعا
🆔 @taalighat
بگو چکار کنم آب را صدا نزنی
بگو چکار کنم تا که دست و پا نزنی
بگو چکار کنم من، بگو چکار کنم...
کنار شمر بمانم و یا فرار کنم...
برای غارت پیراهنت بمیرم من...
چرا لباس ندارد تنت بمیرم من...
#زینب
#سیدالشهدا
✅ جمعبندی اصلاحطلبان درباره حجاب با مقدمه سیدمحمد #خاتمی
🔹 دقیقاً در ایامی که ما درگیر مسئلههای حاشیهای بودیم متنی با عنوان نگاه واقعگرایانه به مسئله #حجاب منتشر شد که حاوی ارزیابی و جمعبندی جمعی از حقوقدانان، جامعهشناسان و حوزویان با مقدمه سیدمحمد #خاتمی بود.
🔹 کشور قریب به شش ماه است با یک شبه چالش مواجه شده است. #مسئله_حجاب زوایای مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و حتی اقتصادی پیدا کرده است.
🔹 از سوی دیگر #حوزه_علمیه یکی از مخاطبان اصلی این چالش است که باید به کمک نظام میآمد. کلیت حوزه از #شورای_عالی_حوزه تا #مدیریت_حوزه در این ماجرا چه اقدامی از منظر #حکمرانی و در مقیاس ملی با رویکرد #حل_مسئله انجام دادند؟ البته در این مقطع با حجم قابل توجهی #بیانیه روبرو بودیم.
🔹 هرچند در گوشه و کنار حوزه با تلاشهای طلاب جوان انقلابی روبرو بودیم اما مسئله نسبت و نحوه مواجهه کلان حوزههای علمیه با مسائل جاری و کلان انقلاب اسلامی است.
🔻🔻🔻
🆔 لینک مطالعه متن:
https://hammihanonline.ir/news/politic/ngah-waq-grayanh-bh-msylh-hjab
#حجاب
#انفعال
#حکمرانی
#حوزه_علمیه
#حل_مسئله
#اصلاحطلبان
#خاتمی
#مدیر_حوزه
#شورای_عالی_حوزه
🆔 @taalighat
نگاهی به مسئله مدرسه (1)
(هشداری درباره مدرسه و بنیاد سلاله تهران)
🔻 یکی از داستان های پر غصه در جمهوری اسلامی مسئله #مدرسه و تا حدودی #تربیت_نسل است. غفلت عجیب از مدرسه و تعلیم و تربیت طی چند دهه گذشته آسیب های فراوانی در پی داشته که نتایج آن پیش روی همه ماست. هر چند انقلاب اسلامی از طریق دیگر ساختارهای فرهنگی خود و سایر #فناوریهای_اجتماعی چون بسیج، راهیان نور، هیئت و ... کوشید این آسیب را جبران کند و توفیقاتی هم داشت اما این موجب نمی شود چشم بر روی #غفلت_تاریخی ببندیم.
🔻 اما جریان لیبرال، غربگرا و #اصلاحطلبان در این بین آرام ننشته و اقدام به تأسیس مدارسی نموده است که هر یک به عنوان پایگاه تربیت نسل بر خلاف آرمانهای انقلاب اسلامی قلمداد می شود. گاهی گزارش های موردی به گوش میرسد که فلان معلم سر کلاس علیه انقلاب اسلامی و آرمانها با بچهها سخن میگوید. این بد است اما بدتر آن است که ساختاری تربیتی بر مبنای این رویکرد بنانهاده شود. میتوان به فهرستی از مدارس با چنین رویکردی اشاره کرد.
🔻#مدرسه_سلاله یکی از مدارسی است که می توان نسبت به آینده نسلی که از این مدرسه خارج میشوند نگران بود. چند گزاره درباره این مدرسه:
🔹 در بخش معرفی مدرسه و بنیاد سلاله به مسئله #تربیت_اصیل اشاره میشود، اما این کلیدواژه هیچ توضیح بیشتری ندارد. هیچ اشارهای به #اسلام و #انقلاب_اسلامی و #سند_تحول بنیادین آموزش و پرورش نمیشود اما در عمل ردپای #سند2030 بهچشم میخورد.
🔹 شهریه این مدرسه در مقطع ابتدایی حدود 150 میلیون تومان است یعنی بیش از دوبرابر شهریه گرانقیمتترین مدرسه غیرانتفاعی شمال تهران. یعنی تنها یک قشر خاص #جامعه_هدف مدرسه هستند. بسیاری از خانوادههای مرفه و دارای نفوذ سیاسی و اقتصادی مخاطب اصلی این مدرسه هستند. گویی تربیت فرزندان ایشان به عنوان اثرگذاران نسل بعدی یکی از اهداف می تواند باشد.
🔹 مدرسه تنها براساس مصاحبه با والدين، دانشآموز میپذیرد. طبق گزارش برخی افرادی که این فرآیند را طی کرده اند، در جلسه مصاحبه به صورت صریح درباره عقاید و افکار و جهتگیریهای سیاسی خانواده و حتی پدربزرگهای دانشآموز سوال میشود. جلسه مصاحبه مستقیما توسط مدیر مدرسه برگزار می شود. بنابر اظهارات برخی والدین، مدرسه تعمد دارد فرزندان خانوادههای #انقلابی و #مذهبی را ثبتنام نکند.
🔹 این مدرسه، یک مجتمع آموزشی است. یعنی تنها با یک واحد آموزشی مواجه نیستیم بلکه #مجموعه_مدارس ذیل این عنوان مشغول فعالیت اند. از طرفی در اطلاعات سایت مدرسه می بینید که مجموعه مدارسی به عنوان #مدارس_همسو معرفی می شوند. این سبک از همکاری یعنی شعاع اثرگذاری #سلاله چندبرابر می شود.
🔹 سبک کار مدرسه از حیث مدرسه داری و طراحی برنامه های آموزشی و تربیتی در تراز بسیار خوبی قرار دارد.
🔹 نکته دیگر اینکه سلاله معلمان خود را جهت دانشافزایی به کشورهای اروپایی چون #سوئیس اعزام میکند.
🔹 اما مدیر و موسس مدرسه فردی است به نام آقای #سلمان_دوایی که بنابر گزارش روزنامه ایران در سالهای گذشته، سابقه دستگیری در #فتنه_88 ، سابقه ارتباط با خانواده #هاشمی و رفاقت با پسران هاشمی رفسنجانی و... را دارد. حالا پیدا کنید پرتقال فروش را...
🔹 آیا به ده سال آینده می اندیشیم؟ آیا به مختصات نسلی که در این مدارس تربیت می شوند فکر می کنیم؟ آیا می دانیم در ده سال آینده با یک شبکه اجتماعی #جوان_سرمایهدار و دارای #نفوذ اقتصادی و سیاسی بالا مواجهیم که می توانند مقدرات مملکت را به دست بگیرند و مسیر انقلاب را به سمت دیگری ببرند؟
🔻 آیا میدانیم در کلاسهای بسیاری از این دست مدارس وقتی دانشآموز کتاب را باز میکند و نگاهش به عکس خمینی کبیر می افتد، معلم به او میگوید این #خمینی رهبر انقلابی است که امروز ما را بیچاره کرده است...
🔻 راستی آیا با یک #شبکه_تعلیم_و_تربیت وابسته به جریان اصلاحات مواجهیم؟ آیا #انجمن_حجتیه در مدیریت طیفی از مدارس کشور دخیل است؟ چه حجمی از مدارس ما در اختیار این #شبکه است؟
➖➖➖➖➖➖
برای آشنایی بیشتر با بنیاد سلاله به پیوند زیر مراجعه کنید 🔻🔻
خانه - بنیاد سلاله | Solaleh Foundation
https://www.solaleh.org/
#مدرسه_اصلاحات
#تربیت_نسل
#نفوذ
#فتنه_88
#سلمان_دوایی
#بنیاد_سلاله
#سند2030
#اصلاحطلبان
#هاشمی_رفسنجانی
#شبکه_تعلیم_و_تربیت
#انجمن_حجتیه
#مسئله_مدرسه
🆔 @taalighat
تعلیقات
#دیدار_رهبری #کوتاهنوشت (3) 🔹 دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی روی دیگر ضعف در نهادهای متولی تب
#دیدار_رهبری
#کوتاهنوشت (4)
📝مسئله اصلی: ضعف در عقلانیت تبلیغ
🔻 بعد از سخنان مهم مقام معظم رهبری در جمع طلاب و حوزویان واکنشهای مختلفی از سوی نهادهای حوزوی مطرح شد که عمدتاً نگرانکننده بود، از این زوایه که اگر تحلیل ما از سخنان معنادار ایشان این است، در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید.
🔻 اول باید دید مطالبه رهبری دقیقا چه بود و ما چه چیزی از آن برداشت کردیم؟
📍معنای گزاره "تبلیغ وظیفه اول حوزه است" چیست؟ آیا این گزاره به تغییر یک نظام ارزشی در جامعه حوزوی اشاره دارد یا در پی تغییر کارکردی است؟
📍روش اول شدن تبلیغ در حوزه چيست؟ بیانیه دادن؟ دعوت طلاب؟ رشته تبلیغ زدن؟ یا تحول در نظام آموزشی؟
📍نسبت ساختار فعلی نهادهای تبلیغی حوزه با این دوران جدید چیست؟
📍مفهوم و مختصات تبلیغ مدنظر رهبری چیست؟ آیا اکتفا به همین اعزام مبلغ در ایام محرم و صفر است یا فراتر از آن به زیست جدید اشاره دارد؟
🔹 اگر به این دست پرسشها پاسخ ندهیم، کنش و مدل حوزه 5 سال آینده با حوزه امروز تفاوت چندانی نخواهد داشت.
🔻 کوتاه اینکه مسئله و درد اصلی در نبود ساختار، سازمان و حتی بودجه نیست، مسئله #ضعف_عقلانیت_تبلیغ است. این تعبیر بهمعنای نادیده گرفتن همه تلاشها و دستاوردهای جریان عظیم تبلیغی نیست بلکه نقد #اتاق_فکر_تبلیغ و ایستار فکری حوزه در مسئله تبیلغ است. به چند مؤلفه از این ضعف یا فقر عقلانیت اشاره میکنم:
1⃣ آیا نهادهای تبلیغی و یا مدیریت کلان حوزه در عرصه تبلیغ #هدف ویژه در مقیاس #تحول_اجتماعی را نشانه گرفته است؟ منظورم عبارتهای کلی مثلا بصیرت افزایی و... نیست. يعني آیا ما برای #ساخت_جامعه و #معماری_اجتماعی طرحی داریم که بگوییم از طریق نهاد تبلیغ در پی ساخت جامعه با فلان مختصات روشن هستیم؟
2⃣ بهعبارت دیگر آیا ما بر اساس یک دستگاه تحلیلی دقیق که برخاسته از #افکارسنجی و #مطالعات_میدانی باشد، تحلیلی نسبت به وضعیت جامعه در بازههای مختلف داریم تا نسبت به آن وضعیت سامانه تبلیغی را فعال کنیم؟
3⃣ آیا ما یک #رشد_اجتماعی معین و مشخص را هدف گرفتهایم تا بگوییم ما با نهاد تبلیغ میخواهیم جامعه را از این نقطه به نقطه دیگر انتقال دهیم؟
4⃣ بر فرض وجود چنین مطالعات پیشینی که بنده از آن بیخبرم، آیا افراد متناسب با این هدف را تربیت کردهايم و #مبلغ_متخصص داریم؟
5⃣ آیا پیش از تحول در نظام ارزشی جامعه، برنامه و مدلی برای تحول در #نظام_ارزشی حوزه داریم تا مناسبات حوزویان با پدیده تبلیغ را تغییر دهیم؟
6⃣ آیا تبلیغ را اعزام مبلغِ حتی متخصص در ایام تبلیغ میدانیم یا تبلیغ را نوعی #سامانه_ارتباط_اجتماعی هوشمند حوزویان با متن جامعه میدانیم؟ آیا تبلیغ را #زیست_صنفی_متفاوت میدانیم که هر کنش اجتماعی در آن معنادار خواهد بود؟ آیا برای طراحی این زیست متفاوت طرحی برای تحول نظامات حوزوی در دست داریم؟
7⃣ آیا #سامانه_همافزایی بین چندین مجموعه تبلیغی متعدد در حوزه برقرار است؟ که همه باهم بتوانند #یک_مسئله را هدف بگیرند و بهسمت آن حرکت کنند؟
8⃣ نسبت طرح جامع تبلیغ با #سند_مهندسی_فرهنگی چیست؟ نسبت تبلیغ با تحول #ساختار_فرهنگی_کشور چیست؟
✅ نبود هر یک از این عناصر و دهها عنصر دیگر از این جنس را فقر یا #ضعف_عقلانیت_تبلیغ مینامیم. تبلیغ زمانی برخوردار از عقلانیت لازم خواهد بود که به این پرسشها و دهها پرسش از این دست به درستی پاسخ دهد.
#ضعف_عقلانیت_تبلیغ
#ساختار_فرهنگی_کشور
#سند_مهندسی_فرهنگی
#سامانه_ارتباط_اجتماعی
#اتاق_فکر_تبلیغ
#دیدار_رهبری
#تحلیل
🆔 @taalighat