هدایت شده از تعلیقات
#نکته
☘ همیشه بیمقدمه وارد ماهها و زمانهای خوب میشویم و احساس میکنیم چرا آماده نیستیم.
☘ چندی دیگر طلیعه ماه #رجب است و ایام ندای "ملک داعی" و کمکم ماه #شعبان و بعد هم ضیافت بزرگ ماه خدا...
☘ کمی خودمان را آماده کنیم که برای به دوش کشیدن بارهای سنگینی که #خمینی ما را به آن فراخوانده جز با شانههای ستبری که با #اشک آبیاری و در کوره #معنویت گداخته شده باشد، نمیتوان قدم از قدم برداشت...
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
روایت مقاومت (3) روایت نقش ایران و محور مقاومت برای جهان اسلام (مقاومت منادی آزادی و کرامت ملتها )
روایت مقاومت (4)
📝 روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت
(عبور از دوگانه مقاومت _ پیشرفت)
#دوگانه_مقاومت_پیشرفت دوگانه کاذبی است که این روزها بیشتر در آن دمیده میشود ولی سابقهای طولانی دارد. همانطور که در یادداشتهای قبلی گذشت یک انگاره فراگیر این است که #مقاومت مانع #پیشرفت است. مقاومت باعث شده ما نتوانیم به قلهها برسیم. مقاومت همه دارایی مملکت را هزینه جنگ کرده است و به پیشرفت ایران متعهد نبوده است. در حالیکه ما در سایه مقاومت توانستيم به پیشرفت برسیم. حتی بالاتر اینکه اگر مقاومت نبود، پیشرفت هم نبود. #روایت_پیشرفت بهنوعی روایت مقاومت است و بالعکس. در این یادداشت کوشیدیم نسبت مقاومت و پیشرفت را تبیین کنیم:
https://eitaa.com/taalighat/1853
غلبه این دوگانه کاذب موجب شده است حتی در ذهن ما انقلابیها نیز اخبار پیشرفت کشور برجسته نمیشود، پژواک و تکرار نمیشود، تبدیل به حس غرور و برخورداری و پیروزی نمیشود و در یک جمله گویی باور نمیشود. در همین هفتهای که گذشت چندین مورد خبرهای خوب از پیشرفتها و دستاوردهای جدید ایران منتشر شد اما زیر آوار اخبار و تحلیلهای منفی دیگر گم شد. تحلیل این آسیب جدی از منظر تغییر #ذائقه_اجتماعی در جای دیگر بحث خواهد شد.
پس با مسئلهای جدی مواجهیم نه در نسبت با فقط قشر منتقد و مخالف که در نسبت با عموم جامعه حتی طیفی از انقلابیون. امروز #احساس_پیشرفت بهعنوان یک حس فراگیر بهچشم نمیآید. کسی هم در کشور متولی این پروژه اجتماعی نیست. پروژهای که عناصر متعددی در پدیداری آن دخیلند و بعدا تفصیلا درباره آن گفتگو خواهیم کرد.
حال اجمالاً باید چند امر را ثابت کنیم:
1. ما در حوزههای مختلف پیشرفت کردهایم.
2. این پیشرفت متکی و وابسته به مقاومت بوده است.
3. بدون مقاومت، امکان این سطح و نوع از پیشرفت وجود نداشته است.
و از سوی دیگر:
این روایت را باورپذیر کرده و تبدیل به باور عمومی کنیم.
به فناوری روایت، نهاد روایت و عقلانیت راهبردی روایت دست یابیم.
مسئله این است که در مکانیسم و #فناوری_روایت نارسایی داریم. نمیتوانیم پیشرفت را تبیین کنیم، باورپذیر کنیم و آن را تبدیل به باور عمومی کنیم. در یادداشت بعدی ایدهای جزیی برای روايت پیشرفت ارائه میکنیم. باید بتوانیم فهرستی از ایدهها در این زمینه تولید کنیم تا کمکم به فناوری روايت دستیابیم.
#جبهه_مقاومت
#روایت_مقاومت
🆔 @taalighat
#حضرت_زهرا_س_مدح_و_مناجات
سِلک عشاق، غير خلوت نيست
خلوت ماست روضه، جلوت نيست
ما همينجا توجه محضيم
احتياجى به کنج عُزلت نيست
همه هستند، انبيا حتى
مجلس آفتاب خلوت نيست
لحظهاى اشک، لحظهاى شکريم
نعمتى قد شکرِ نعمت نيست
ما همه قنبريم، يک نفريم
جمع ما وحدت است، کثرت نيست
گريهاى جمع کن که بايد رفت
وقت خيلى کم است، فرصت نيست
دل به صحرا زدن تلاش من است
اين جهان جاى استراحت نيست
آه و افسوس میخورد هر شب
آنکه سفرهنشين هيئت نيست
علت رحمت خدا گريهست
هر کجا گريه نيست، رحمت نيست
هر که ناراحت از فراق نشد
در ليالى قبر راحت نيست
خون دل جاى خون تن داديم
شأن گريه کم از شهادت نيست
گنج نابرده رنجمان بخشيد
لطف زهرا به شرط خدمت نيست
در عبادت عبوديت بايد
طاعتى بهتر از اطاعت نيست
ما تو را بين خواب هم ديديم
خواب عشاق خواب غفلت نيست
جنت آنجاست که شما هستيد
جنت بى شما که جنت نيست
همه سرمايهدار حب توأيم
گنجى اندازهى محبت نيست
عزت بى تو را نمیخواهيم
عزت بى تو غير ذلت نيست
حرف تو حجت است و غير از تو
هيچکس بر ائمه حجت نيست
تو اگر خانهدار اين بيتى
خانهدارى کم از نبوت نيست
✍ #علی_اکبر_لطیفیان
📝 #اشعار_آیینی_حسینیه
@hosseinieh_net
➖➖➖➖➖
🆔 @taalighat
☘ جهاد تولید آرامش و شادی اجتماعی
🔹 این روزها شاهد اموری هستیم که روی اعصاب مردم راه میرود، #امنیت_روانی را سلب میکند و جامعه را بهسمت #التهاب و نارضايتی سوق میدهد.
افزایش قیمت انرژی
افزایش قیمت دلار
قطع بدون برنامه برق
آلودگی هوا
تعطیلی بانک و ادارات و مدارس
سخن از تهدید جنگ و ناامنی کشور
🔹 در چنین شرایطی که بسیاری میکوشند موقعیت ایران را در آستانه پرتگاه معرفی کنند، هر #اقدام_آرامشبخش #جهاد است برای حفظ و حراست امنیت روانی کشور. باید بکوشیم در متن زندگی مردم آرامش را بازتوليد کنیم.
🔹 از اعیاد و ایام پیشرو بهترین استفاده را ببریم: روز مادر، روز پدر، اعیاد رجبیه، اعیاد شعبانیه و...
🔹 خیابان و بازار و مسجد را کانون تولید آرامش و سرور و شادی کنید. از #ایستگاههای_صلواتی گرفته تا تزئین محیطی و کارناوال های شادی اهلبیت علیهمالسّلام. تا هدیه گل به مادران و پدران و... یا کارهای سادهای چون برگزاری #جشنهای_خیابانی و برگزاری همخوانی و #سرود در مراکز اصلی شهر با استفاده از ظرفیتی که امروزه در شهرهای مختلف با گروهایی از نوجوانان عزیز زمینه آن فراهم است، دشواری چندانی ندارد اما نتايج خوبی درپی دارد. یا هر اقدام دیگری که منجر به ایجاد حس آرامش و اینکه اوضاع عادی و طبیعی است، میشود.
🔻 هرچند #فضای_مجازی امنیت روانی را سلب میکند، ما بايد بر نقطه مزیت خود یعنی فضای حقیقی تمرکز کنیم و با اتصال به متن زندگی مردم برای تولید و توزیع آرامش از آن بهره ببریم.
🆔 @taalighat
تعلیقات
روایت مقاومت (4) 📝 روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت (عبور از دوگانه مقاومت _ پیشرفت) #دوگانه_مقاومت
📍ایدهای برای روایت پیشرفت
🔻 اینکه ما در #روایت_پیشرفت دارای لکنت مزمن هستیم، روشن است. باید درمانی در پیش گرفت. #ستاد_ملی_روایت_پیشرفت هم چاره کار نشد و ناکارآمدی آن را بالعیان میبینیم. دست آخر روایت پیشرفت را بچههای جهادی مثل #راجی و صعود چهل ساله انجام میدهد. (هرچند نقدهایی در محتوا و قالب هم به این کارها وارد است که فعلاً از آن سخن نمیگوییم.)
🔻 درعین اینکه باید قدردان این زحمات بود اما توجه کنیم اگر زبان روایتگر ما محدود و #منحصر به یک نفر و یا یک طیف شد، #باورپذیری و توسعه مخاطب روایت شما محدود میشود. از سوی دیگر انحصار در روایت چالشهای متعدد دیگری نیز دارد:
انتساب به حاکمیت و تلقی سفارشی بودن روایت نه واقعی بودن آن
امکان وجود و یا ایجاد مشکل برای وجهه و عملکرد اجتماعی راوی و مخدوش شدن اصل روایت
و...
پس برای اثربخشی روایت پیشرفت چارهای جز رعایت اصول روایت نداریم از جمله:
🔹 یک: توجه به تنوع مخاطب
🔹 دو: توجه به اقتضای تنوع مخاطب (ذهنیت، علاقمندی، چالش)
🔹 سه: تنوع در مرجعیت های اجتماعی
🔹 چهار: باورپذیری و اثرگذاری روایت
🔻 وقتی مخاطب شما متنوع است، باید روایت متناسب با این تنوع صورتبندی شود. اقتضائات تنوع رعایت شود. اینکه مخاطب شما چه فکر میکند، از کجا تحلیل دریافت میکند، چگونه باور یا انکار میکند، به چه کسی اعتماد میکند، چه چیزی را میبیند و چهچیزی را نه، همه اینها باید سنجیده شود.
🔻 این تنوع در مخاطب، خاستگاه تنوع در مرجعیت های اجتماعی است. همه جوانهای شما مگر راجی میبینند؟ حتی اگر ببینند مگر وقعی مینهند؟ پس باید ببینیم جامعه چند نقطه اتکا فکری دارد؟
🔻 با پذیرش #تنوع_مرجعیت به سمت #تنوع_راوی خواهیم رفت. روایت شما از ایران امروز را اگر فقط عمامه بهسرها بگویند، اینها را آخوند حکومتی مینامند و جیره خوار دولت، اما وقتی روایت پیشرفت را:
استاد دانشگاه گفت
سیاستمدار گفت
صنعتکار گفت
ورزشکار گفت
هنرمند گفت
معلم گفت
بازاری گفت
کشاورز گفت
و...
این میشود #روایت_ایران از #ایران_قوی، ما باید همه ایران را راوی #روایت_پیشرفت کنیم. همه ایران باید راوی شود، سخن بگوید.
🔻 از سوی دیگر این روایتگری میتواند در همان حوزه اختصاصی راوی باشد یعنی روایت تخصصی. این میشود روایت همه ابعاد ایران امروز...
🔻 حال نقطه آغاز یک انقلاب در روایت و رویکرد کجاست؟
ایجاد بستر ارتباط مؤثر با نخبگان و ایجاد خودآگاهی و خودخوانی.
ایجاد بستر روایت نخبگانی پیشرفت.
ایجاد فناوری روایت پیشرفت برای نخبگان
#ایران_قوی
#تنوع_راوی
#روایت_پیشرفت
#روایت_مقاومت
#پیشنهاد
🆔 @taalighat
فاطمه پروانه ی مدار خودش بود
منحصراْ تحت انحصار خودش بود
فاطمه مخدوم خویش و خادم خویش است
کعبه ی خود بود و پرده دار خودش بود
نان کسی بر لبش حلال نباشد
فاطمه هر روز نان بیار خودش بود
گفت: اَنا مِن فاطمةُ ، فاطمه مِنّی
فاطمه پس سالها کنار خودش بود
اینکه ولایت چنین به نام علی(ع) شد
کار علی هم نبود ، کار خودش بود
هیچ زمان رو نزَد به غیرت شمشیر
تکیه ی زهرا به ذوالفقار خودش بود
نَه که بخواهد نبی مقام بگیری
بوسه به دست تو افتخار خودش بود
#لطیفیان
🆔 @taalighat
📝 در این چند یادداشت کوشیدیم از زوایای مختلف مسئله #روایت و #روایت_مقاومت را بررسی کنیم. انشاالله در ادامه سلسله یادداشتهای "#رسالت_ما نسبت به آینده جبهه مقاومت" را ادامه خواهیم داد.
🔻 درآمد: اهمیت و کارکرد روایت و نسبت آن با جهاد تبیین
https://eitaa.com/taalighat/1865
🔻۱. نقدی بر روایتهای جاری از حاج قاسم
https://eitaa.com/taalighat/1868
🔻۲. فرصت ماجرای سوریه برای وحدت ملی حول مقاومت
https://eitaa.com/taalighat/1871
🔻۳. روایت نقش ایران و محور مقاومت برای جهان اسلام
https://eitaa.com/taalighat/1874
🔻 ۴. روایت پیشرفت، روایت عصر مقاومت (عبور از دوگانه پيشرفت _ مقاومت)
https://eitaa.com/taalighat/1876
🔻5. ایده ای برای روایت پیشرفت
https://eitaa.com/taalighat/1880
🔰️ سه یادداشت زیر بهعنوان تکمله یادداشت آخر تقدیم میشود:
🔻آسیبشناسی ستاد ملی روایت پیشرفت
🔹قسمت اول
https://eitaa.com/taalighat/1293
🔹قسمت دوم
https://eitaa.com/taalighat/1294
🔹قسمت سوم
https://eitaa.com/taalighat/1295
🆔 @taalighat
📝 چند نکته درباره فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص "فقیه زن متخصص"
🔸رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با اقشار مختلف بانوان تأکید کردند:
«امروز تعداد #زنان_مجتهد، کم نیست و حتی معتقدیم که در بسیاری از مسائل زنانه که مردها تشخیص خوب و درستی ندارند، خانمها باید از مجتهدان زن تقلید کنند.» ۱۴۰۳/۰۹/۲۷
ایشان دربارهی موضوع فقیه زن و لزوم پرورشِ مجتهد زن قبلا نیز مباحثی را مطرح کرده بودند که در ادامه برخی از این موارد آورده میشود:
⏪ «اعتقاد بنده این است که ما حتماً فقیه زن و مجتهد زن لازم داریم و گمان من این است که دماء ثلاثه و امثال اینها را غیر از زن هیچکس نمیتواند فتوا بدهد... به هر حال #فقیه_زن لازم است.» ۱۳۷۹/۷/۱۵
⏪ «پدیدهی #خواهران_طلبه؛ خیلی پدیدهی عظیم و مبارکی است. هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزههای علمیهی خواهران تربیت شوند؛ این چه حرکت عظیمی خواهد بود.» ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
👇👇
گذشته از تاکید دوباره در کلام اخیر معظم له بر امکان تقلید از «مجتهدان زن» دارای شرایط برای دیگر «بانوان» که برخی محاذیر و تبعات مطرح شده در مساله را ندارد،
نکته مهم دیگر در این بیان تأکید دوباره بر ایده فقه تخصصی در کنار فقه عمومی حوزههاست که اکنون جایگاه مناسبی در تلاشهای علمی حوزه یافته اما نیازمند توجه بیشتر در محافل فقهی است.
وجود فقیهان و مجتهدان برجسته که به استنباط و تدریس در عموم ابواب فقهی میپردازند ضروری بوده اما کافی نیست.
فتوا در «موضوعات پیچیده» همچون برخی مسائل خاص زنانه و بسیاری از موضوعات پیچیده اجتماعی امروز، نیازمند شناخت و آگاهی دقیق مجتهد از ابعاد مختلف این گونه موضوعات است که صرفا با توصیفات اجمالی کارشناسان انضمامی حاصل نمیشود!
🔻
امر مقام معظم رهبری به تقلید از مجتهدین زن دارای شرایط در مسائل پیچیده زنانه که مردها تشخیص درستی از موضوع آن ندارند و حتی چه بسا به همین دلیل در فهم ادله آن نیز دچار خطاهایی شوند، مصداقی از اعتنا و تاکید بر این فقه تخصصی در حوزه «افتاء» است.
علی رغم آنکه ظاهرا مجتهدینی اعلم از مراجع عظام تقلید به جهت قوه استنباط در میان زنان مجتهده وجود ندارد، اما معظم له با اشاره به شناخت تخصصی بسیار بهتر زنان مجتهد از مسائل خاص زنانه، فتوا در این زمینه را شأن ایشان میدانند.
↘️
این امر ضرورت تربیت فقیهانی را گوشزد میکند که علاوه بر کسب قدرت استنباط مطلق، تمحض و تخصص در حیطه موضوعی خاصی را دنبال نمایند.
در عمل هر چند شاید قدرت استنباط برخی فقیهان عام بالاتر از فقیه متخصص باشد، اما با فرض برخورداری مجتهد متخصص در موضوع از توانایی استنباط مناسب و اشراف بسیار دقیقتر او بر ابعاد موضوع و ارتباط ادله مختلف شرعی با آن، اعتماد به خروجی استنباط او معقولتر از رجوع به فتوای فقیهی است که علی الفرض، در توانایی بالقوه استنباط بالاتر بوده اما شناختی ناقص و ناکافی از آن موضوع پیچیده فردی یا اجتماعی دارد.
در عصر حاضر که دامنه وسیعی از موضوعات پیچیده مطرح است، ضروری است تا حوزههای علمیه اهتمام بیشتری به تربیت فقیهانی متخصص داشته و بستر مناسب برای نقش آفرینی علمی ایشان را تمهید نمایند.
⬅️در این زمینه مناسب است تا در بسترسازی و پیگیری تحقق این امر مقام معظم رهبری، نهادهای حوزوی مرتبط، مجتهدان برجسته زن (که برای بیشتر بانوان متدین جامعه و حتی حوزویان کمتر شناخته شدهاند) را معرفی و آثار و تحقیقات تخصصی ایشان در مسائل خاص بانوان را به روش مناسب ارائه نمایند.
#یادداشت_وارده
🆔 @taalighat
نه وقتی فیلترینگ اعمال میشود...
نه وقتی فیلترینگ ناقص اجرا میشود...
نه وقتی فیلترینگ با فیلترشکن دور میخورد...
و نه وقتی فیلترینگ رفع میشود...
هیچ کسی با #مردم بهصورت #شفاف صحبت نمیکند. هیچ کسی مسئولیت نمیپذیرد. حداقل توضیح دهید چرا فیلتر شد و امروز چرا رفع شد؟
وقتی #روایت_اول را شما نمیسازید، از هر حرکت و اقدام شما دهها روایت معکوس تولید میشود.
بدتر از رفع فیلترینگ، روایتی است که در #افکار_عمومی درباره علت رفع فیلترینگ ساخته میشود. از یک طرف جامعه انقلابی احساس میکند دور خورده است. از آن طرف طیف دیگر گمان میکند دولت انقلابی دنبال محدودیت اجتماعی بود و دولت اصلاحطلب دنبال رفع محدودیت و توسعه #آزادی!
#فیلترینگ
#افکار_عمومی
🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 قطعهای از نوای فاضل ارجمند مرحوم حجتالاسلام سیدرضا محبوبی رحمةالله علیه
☘ نثار روح مطهرش #صلوات
شب جمعه است هوایت نکنم میمیرم...
🆔 @taalighat
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت
🔻 بخش اول
🔹 طی یکماه اخیر دوبار رهبر معظم انقلاب فرمودند "جبهه مقاومت گستردهتر خواهد شد." این گزاره از یکسو امید و پیشبینی است و از یکسو دستوری راهبردی که همه ما مخاطب آن هستیم. ما چه نقشی در توسعهی جبهه مقاومت داریم؟ در نسبت با این امر اساساً با پنج حوزه مواجهیم:
1. بازسازی و توسعه فکری
2. بازسازی و توسعه اجتماعی
3. بازسازی و توسعه امتی
4. بازسازی و توسعه تشکیلاتی
5. بازسازی و توسعه راهبردی
1⃣ بازسازی فکری و انضباط بخشی مفهومی مکتب مقاومت
🔹 ما پس از انقلاب اسلامی در دوران جدیدی از تحولات بینالمللی قرار گرفتیم. مواجهه ما با نظام سلطه بهمرور زمان رو به تصعید است. در هر مقطع از تصعید باید کنش متناسب با آن مقطع را ذیل راهبرد کلان و ثابتی در پیش گرفت. اساساً ایران چهار دهه است که #مقاومت را بهعنوان یک زیست، سبک زندگی و مبنای اقدام انتخاب کرده است. امروز و در عصر #پساطوفان_الاقصی سطح مواجهه با نظام سلطه بهشدت تغییر کرده است.
🔹 امروز بیش از هر زمان دیگری به تثبیت و توسعه #مکتب_مقاومت نیاز داریم. این گزاره که "هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است" باید به یک باور عمومی تبدیل شود. باید بپذیریم دچار نارساییهای جدی در این زمینه هستیم.
🔹 باید این واقعیت را بپذیریم که از یکسو جامعه دارای ابهامات و شبهات جدی و متعدد در زمینه #مقاومت است. کسی عهدهدار #تبیین و ابهامزدایی از ذهن مردم نیست. گویی اساسا مسئله را بهنحوی واضح میدانیم که خود را موظف به گفتگو و حل شبهه نمیدانیم. ذهن و فکر جامعه را نمیتوان محدود و محصور دید. خاصیت فکر پویایی است، مواجهه با رویکردهای مختلف است. حال این ذهن حرف های دیگری غیر از قرائت رسمی حاکمیت درباره مقاومت شنیده است. ما نیز خودمان را به نشنیدن میزنیم و یا آنانی که دارای شبهه هستند را منحرفین و خارج از دایره فهم سلیم میدانیم. اینجا نقطه آغاز اشتباه است.
🔹 اینکه آقا در ابتدای سخن درباره سوریه میگوید میخواهم #تبیین کنم و نه #تحلیل یعنی #ذهنیت_عمومی را بهرسمیت میشناسد و میکوشد از آن رفع ابهام کند. اما اینکه اکنون یکدهه از پر رنگ شدن مسئله مقاومت در سپهر سیاسی کشور میگذرد و همزمان و همگام با #پیشرفت_میدانی مقاومت به #پیشرفت_فکری و اجتماعی مقاومت نمیاندیشیم نشان از یک نارسایی است. ما در میدان جنگ فتح و پیروزی داریم اما در میدان فکر و اندیشه و ذهنیت اجتماعی عقبنشینی داریم. میدان و افکار همزمان پیش نمیروند.
🔹 ما حتی متولی تبیین نیز نداریم. کسی میتواند متولی رسمی و حقیقی تبیین در کشور را معرفی کند؟ #نهاد_تبیین کجاست؟! فلان پژوهشگاه یا پژوهشکده که قانوناً موظف به تبیین است یا درگیر پروژههای بیخاصیت است یا درگیر سیاسیکاری یا درگیر هرچیزی غیر از تبیین. و البته آن کسانیکه مخاطب #بایدها هستند، امروز بهعنوان #مطالبهگر طلبکار هم هستند، اینقدر وقیحانه! نهاد تولید دانش ما نیز منقطع از مسئله روز جامعه است و به تفنن های علمی سرگرم. و یا از آن سو در اختیار جريان روشنفکری در حال تولید محتوا و تحلیل برای اهداف غرب در ایران است و کم له من نظیر.
🔹 ما بايد از یکسو خلاءنظری دراین زمینه را جبران کنیم، از سوی دیگر متولیان تبیین را بر مأموریت ذاتی خود مستقر گردانیم و بعد از آن فاصله بین اندیشه و اجتماع را پر کنیم.
#جبهه_مقاومت
#آینده_مقاومت
#رسالت_ما
🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻 بخش اول 🔹 طی یکماه اخیر دوبار رهبر معظم انقلاب فرمودند "جبهه مق
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت
🔻بخش دوم
2⃣ بازسازی و توسعه اجتماعی (1)
🔹 #مقاومت یک #راهبرد_سیاسی در سطح حاکمیت نیست، یک انتخاب در سطح اراده عمومی و انتخاب ملی است. پس برای امتداد مقاومت باید حیات و نشاط آن در لایه #اراده_ملی را دنبال کرد. با #تغییر_نسل، باورها باید به نسلهای آینده انتقال یابد و با بروز و شدت #جنگ_شناختی باید از باورهای اساسی در سطح ملی حراست کرد.
🔹 مقاومت مادامی که فاقد #پایگاه_اجتماعی گسترده و مستحکم باشد، نمیتواند در میدان کنشگری داشته باشد. دشمن دقیقا در همین نقطه تمرکز کرده است تا اراده ملی را متزلزل کند. اراده که دچار تزلزل شد، خاکریز اصلی فروریخته است. تجربه #سوریه پیش روی ماست.
🔹 جامعه باید نسبت به مقاومت، حس داشته باشد. #ایران_همدل نوعی بروز حس جامعه نسبت به مقاومت بود. این لازم است ولی کافی نیست. سخن از مقاومت، باید در #ادبیات_عمومی موج بزند. پس یک عملیات موفق تبیینی در زمینه بازسازی و توسعه فکری جبهه مقاومت، باید در تحلیل بیگ دیتای شبکههای اجتماعی ببینیم سمت و سوی گفتگوی مردم با يکديگر تغییر کرده است.
🔹 امروز راهبردی ترین نیاز کشور #انسجام_ملی و #وحدت_عمومی است. نه تکرار کلمه وفاقی که خالی از معنا و پوچ و بزکی برای سیاستبازی سیاستبازان باشد. انسجام ملی، یعنی بهرسمیت شناختن #هویت_ملی_ايرانیان که همواره اهل عزت و مبارزه با ظلم و سرافرازی بودهاند. ایرانی شیعی که یک "#من_مشترک" به گستره تاریخ دارد. نباید اجازه داد این من مشترک، تکهتکه شود. تقویت هویت ملی، جلوگيری از تنشهای اجتماعی و #دوقطبی کاذب، و تولید فناوریهای انسجام آفرین ضروری است.
حال باید چه کرد؟ برای این حراست نیاز به اقداماتی است:
1. بازتولید محتوا و استدلال درباره مقاومت
2. تغییر در ادبیات و بهروزرسانی
3. تغییر در بستههای عرضه محتوا
4. استفاده از موقعیت رخدادهای سوریه
5. تعیین دقیق جامعه هدف در تبیین
6. تغییر در روش تبیین
7. بهرسمیت شناختن شبهات ذهنی مردم و نخبگان
8. طراحی گفتگوهای کلان در سطح ملی با هدف تمرکز بر خطوط مشترک
9. روایت تجارب سازش و عواقب آن
10. تولید نهاد روایت
11. تمرکز بر مسئله اتحاد ملی
#جبهه_مقاومت
#آینده_مقاومت
#رسالت_ما
🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻بخش دوم 2⃣ بازسازی و توسعه اجتماعی (1) 🔹 #مقاومت یک #راهبرد_سیا
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت
🔻بخش سوم
بازسازی و توسعه اجتماعی (2): توسعه انسجام و ولا اجتماعی
🔹 #جامعه_مقاوم جامعهای است که در آن #ولا_اجتماعی جریان دارد. طبقات مختلف اجتماعی نسبت به یکدیگر دارای اهتمام و اعتنا و مسئولیت هستند. ایده #مواسات نه از آن جهت که موجب توزیع سبد کالا و رفع فقر بود، مهم شمرده میشد، بلکه ایده #مواسات از آن جهت دارای اهمیت است که به ساخت جامعه مقاوم و توسعه ولا اجتماعی کمک میکند.
🔹 جامعهای که مبارزه و مقاومت را برگزیده باید دارای استحکام درونی، انسجام و کمترین خلل در اجزا باشد. #اختلاف و تنازع و #دوقطبی برای این جامعه سم مهلک است. اگر کسی به ایده مقاومت تعلق خاطر دارد باید از تفرقه و دوقطبی تنفر داشته باشد و از آن بر حذر باشد.
🔹 انسجام چرا مهم است؟
مقاومت یک مسیر حرکت ملی است، که از خواست جمهور ملت برآمده است. زمانی قطبنمای کشور جهتی را نشان میدهد که تبلور اراده جمعی آن باشد. هرگونه اختلاف عمیق و چندصدایی مؤثر مسیر را بهسمت هدف کند یا منحرف میکند. از سوی ديگر راهبرد اساسی دشمن برای درهم شکستن #عزم_ملی تمرکز بر نقطه اختلاف و افتراق است. تنها با اختلاف است که میتوان موتور محرکه مقاومت را خاموش کرد.
🔹 آن زمانی که رهبر معظم انقلاب نام سالی را "اتحاد ملی و انسجام اجتماعی" نهادند شاید کسی گمان نمیکرد این رویکرد تا چه حد دارای اهمیت راهبردی برای آینده انقلاب است. مطالعه بيانات آن مقطع رهبری برای فهم دقیق امروز و طراحی اجتماعی ضروری است.
🔹 برای توسعه ولا اجتماعی باید از حیث مخاطب اقدام در سطوحی انسجام و ولا را دنبال کرد:
در لایه جامعه انقلابی
در لایه جامعه مذهبی
در لایه خاکستری جامعه
در لایه مذهبی و مناسبات با اهل سنت
در لایه اقوام مختلف ایرانی (کرد و لر و ترک و بلوچ و عرب)
تعامل عرضی هر یک از این لایهها باهم و تعامل طولی لایههای مختلف با دیگر لایهها زاویه دیگری از بررسی مسئله است.
🔹 اما علاوه بر رعایت حیث موضوع، باید حیث جنس و #ماهیت_اقدام را نیز شناسایی و تعيين و تفکیک کرد.
🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻بخش سوم بازسازی و توسعه اجتماعی (2): توسعه انسجام و ولا اجتماعی
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت
🔻بخش سوم
بازسازی و توسعه اجتماعی (3): احیای بسیج
🔹 سالها است #بسیج رونق گذشته خود را از دست داده است. بسیج معجزه انقلاب در ساخت یک هویت جدید اجتماعی و تربیت انسان انقلاب بود. بسیج گرههای کور پیش روی انقلاب را باز کرد. بسیج نماد و عنصر محوری #بسط_ید_ولی در مقیاس جامعه برای کنشگری و تحقق اهداف ولایی بود.
🔹 تقریر ماهیت بسیج در اندیشه انقلاب اسلامی اهمیت راهبردی دارد. تقلیل بسیج به یک سازمان و ساختار رسمی حاکمیتی با تعاریف مدرن از سازمان انحراف و مسخ کننده واقعیت آن است. بسیج فراتر از سازمان، یک نهاد اجتماعی بود که سازمان میکوشید به این #نهاد_اجتماعی مدد برساند.
🔹 ویژگی بسیج گردهمآوردن و جذب طبیعی انسانهای مخلص حول اهداف انقلاب بر مدار کنش عینی بود. بسیج نقطه اتصال نظر و عمل بود، نظر و باور عمیق توحیدی و عمل و کنش انقلابی. این اکسیری بود که خمینی کبیر برای پیشبرد انقلاب ساخته بود و هر گرهای با آن باز میشد.
🔹 بسیج به این معنا امروز هم هست و هم نیست. عدهای باورمند به مبانی انقلاب و محصور در حوزه نظرند. عدهای اهل کنش انقلابی و ناظر به حوزه عمل اما کم اتصال به لایه مبانی و اندیشه اصیل انقلاب، لذا محصول عمل هر دو دسته نحیف و ضعیف میشود. سازمان بسیج میکوشید عنصر و بستر توحدبخش به این دو امر نظر و عمل باشد. اما آسیب اساسی آن تأویل رفتن از ساخت و #هویت_اجتماعی بسیج به ساخت و #هویت_سازمانی در معنای مدرن و توسعه بروکراسی است. همین امر آن را فشل و بیرمق کرده است.
🔹 جامعه مقاوم بیتردید به کنشگر محتاج است و این بسیج است که کنشگر تراز انقلاب اسلامی که جامع بین #نظروعمل است را تحویل میدهد. که هم اهل معنویت است، هم اهل فهم مبانی ولی است و هم اهل اقدام و جهاد و قیام.
🔹 احیای بسیج، یعنی احیای فناوری ارتباط و اتصال اجتماعی انقلاب اسلامی به بدنه و متن جامعه و توسعه دسترسی اجتماعی. احیای بسیج یعنی فعالسازی کانونهای اجتماعی کنشگر انقلابی. احیای بسیج خصوصا باوجود مسائل اخیر منطقه دارای اهمیت و ضرورت دوچندان است.
🆔 @taalighat
صحبتهای عبدالعلی زاده و فاضلی یک صحبت اتفاقی نیست، بلکه نماد یک #تفکر_مسموم است که در بخشی از دولت، بخشی از نخبگان و بخشی از #تصمیمسازان وجود دارد. این تفکر اگر در جامعه ترویج و تثبیت شود، دیگر خبری از #مقاومت و جامعه معتقد به مقاومت نخواهد بود. این زنگ خطر را جدی بگیریم.
#نفوذ
#غربگرایی
#جهاد_تبیین
🆔 @taalighat
"فرزندان معاون اول سابق قوهقضائیه مجموعا به ۲۵ سال زندان محکوم شدند"
🔻 این خبر چقدر دیده شد؟ چقدر به جریان #مبارزه_با_فساد در بالاترین سطوح کشور مباهات شد؟ چقدر انگاره فساد سیستمی را نفی کرد؟ #عدالتخواهان که بیش از دیگران پیگیر این امور هستند چقدر به این خبر ضریب دادند و از آن تمجید کردند؟! آيا به اندازه یک صدم خبر مربوط به آقای صدیقی این خبر ضریب یافت؟!
🔻 میبینید که اساساً حتی بسیاری این خبر را نشنیدند. این یعنی ما دچار آسیبهای جدی هستیم! دهها خبر خوب هست که راحت از کنار آن میگذریم و فقط به خبرهای منفی است که واکنش داریم!
#آسیبشناسی
🆔 @taalighat
دارد ز راه میرسد ایام ناب عشق
بر تو سلام حضرت عالیجناب عشق
گفتند ماه بارش بیحد رحمتی
بر ما ببار هر چه که داری شراب عشق
بیهوده عمر ما پی امن و قرار رفت
ما را ببر به وادی پر التهاب عشق
ما را به بزم بادهکشانت مجال ده
با می بگیر دیده ما را به خواب عشق
از ما بگیر جان و دل و جام و جاه و جم
وانگه بگو که چیست دگر انتخاب عشق
یک بوسه گر که گاه گرفتیم از رخت
از ما بکش هزار برابر حساب عشق
از انس نیمههای شب و گفتگوی صبح
ما را عبور ده به فنا از حجاب عشق
ما را به جلوههای جمال علی ع بکُش
با خون نوشتهاند شهیدان کتاب عشق
#رجب
#نجف
#مولا
📌سیدامید مؤذنی
🆔 @taalighat
رجب.pdf
860K
📝 بهار سلوک
گفتارهایی از جناب حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفرآقا ناصری "حفظهالله" درباره ماه #رجب
#رجب
#شیخ_جعفر_ناصری
🆔 @taalighat
هدایت شده از فهرست کانال تعلیقات
🔰فهرست خاطرات و مطالب درباره #آیت_الله_مصباح_یزدی
#آیتالله_مصباح_یزدی
#سالگرد
❇️ به مناسبت سالگرد رحلت حضرت آیتالله #مصباح_یزدی، برای دسترسی آسان به مطالبی که طی این مدت در #کانال درباره ایشان نوشته شد، به لینک های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻🔻
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹 #خاطره1: تندیس عمار: بخش اول
https://eitaa.com/taalighat/273
🔸 #خاطره1: تندیس عمار: بخش دوم
https://eitaa.com/taalighat/275
🔹 #خاطره2 : اسوه تواضع
https://eitaa.com/taalighat/294
🔸 #خاطره3: اسم من، محمد تقی
https://eitaa.com/taalighat/296
🔹 #خاطره4: تواضع در محضر ولی...
https://eitaa.com/taalighat/299
🔸 #خاطره5: علمدار بصیرت
https://eitaa.com/taalighat/300
🔹 #خاطره6: برای تقی دعا کنید
https://eitaa.com/taalighat/345
🔹 خاطره 7: مرد میدان اندیشه
https://eitaa.com/taalighat/619
🔹 خاطره 8: اولین دیدار
https://eitaa.com/taalighat/620
🔹 خاطره 9: سعهصدر و انتقادپذیری واقعی
https://eitaa.com/taalighat/870
🔹 خاطره 10: عصر انقلاب، عصر وظایف بزرگ
https://eitaa.com/taalighat/1036
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📌 متن حجت الاسلام #حجتی_کرمانی درباره شخصیت آیت الله #مصباح
https://eitaa.com/taalighat/302
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 1
https://eitaa.com/taalighat/307
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 2
https://eitaa.com/taalighat/308
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 3
https://eitaa.com/taalighat/309
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 4
https://eitaa.com/taalighat/314
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 5
https://eitaa.com/taalighat/315
🔻جای خالی آیت الله مصباح یزدی
https://eitaa.com/taalighat/752
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🆔 @taalighat
📝 ارجاع مکرر رهبری به اندیشههای آیتالله مصباح و مسئولیت ما
🔻 میدانیم نامبردن و حتی نام نبردن آقا از اشخاص دارای دقت و براساس ملاحظه و عنایت است. طی 5 سال اخیر آقا از دوشخصیت بهصورت مکرر یاد کردند و جوانان را به آنها ارجاع دادهاند: آیتالله مصباح یزدی و حاج قاسم سلیمانی. حال مسئولیت ما نسبت به این ارجاع مکرر که نشانی از عنایت ویژه آقا دارد چیست؟
1⃣ استاد فکر و خلاء امروز جبهه انقلاب
رهبر معظم انقلاب برای مرحوم آقای مصباح تعبیر #استاد_فکر را بهکار میبرند. بعد اندیشه روان و دقیق ایشان برای آقا موضوعیت دارد. اساساً مسئله #فکر برای آقا جدی است. حلقه اول انقلابیون اصیل با ابتنا بر فکر سلیم و دقیق مسیر انقلاب را پیمودند و این راه همینگونه پیمودنی است.
امروز نسل جدید بهویژه در جبهه انقلاب از ناحیه مبانی فکری دچار خلا و آسیب است. عوامل متعددی موجب شده تا مسئله فکر بهعنوان یک خلا پدید آید که باید جداگانه بررسی شود. فقر و ضعف تحلیل، موجب خطای در کنش و شتابزدگی در اقدام شده است. طیفی از جماعت انقلابی کمتر از گذشته به فکر و اندیشه اهتمام دارد.
نیاز به بنیان و اصول فکری برای در امان ماندن از انحراف در فهم و عمل ضروری است. و این مهم نیازمند #استاد_فکر است.
#انقلابیبودن منهای مبنا، منجر به کنشهای هیجانی و عاطفی میشود. وقتی هیجان و احساس مدار اقدام شد، امکان ثبات از بین میرود. نمونههای بسیاری سراغ داریم که بهدلیل فقر مبنا از قطار انقلاب پیاده شدند. از این رو بود که طی چنددهه گذشته رهبر معظم انقلاب به مطالعه اندیشه و آثار شهید مطهری و استاد مصباح تأکید ویژه داشتند.
2⃣ ویژگیهای اندیشه آیتالله مصباح
اما چرا ارجاع به اندیشه آیتالله مصباح؟ مگر فیلسوف و اندیشمند و صاحب قلم در حوزه کم داریم؟ پاسخ به این پرسش بسیار مهم، پردامنه و تفصیلی است که مجال دیگری میطلبد. اما اجمالاً:
1. اندیشه آیتالله مصباح بر مدار و محور اندیشه اصیل و ناب اسلامی و برگرفته از مبانی قرآنی و حکمی است. ابتنا بر استدلال، حکمت و قوت اندیشه از دیگر ویژگیهایی است که موجب قوام اندیشه و آموختن روش فکر و استدلال میشود.
2. اندیشه آیتالله مصباح ناظر به پرسشها و نیازهای فکری روز جامعه و در راستای حل گرههای ذهنی است. رصد شبهات امروز و پاسخ مستدل و مستحکم به آن ذهن را از انحراف مصون میدارد.
3. آیتالله مصباح صرفاً یک دانشمند نیست که نظریهپردازی کند، بلکه یک عالم انقلابی وسط صحنه جهاد است. او تنها جامعه را به یک ایده دعوت نمیکند و خود دامن جمع کند، بلکه خود وسط معرکهها و فتنهها میایستد و نقشآفرینی میکند. او الگوی یک انقلابی اصیل و واقعی است. پس محدود به بعد نظر نیست و واقعا پای انقلاب است. آیتالله مصباح عالم زمانه و عالم انقلاب است. #انقلاباندیش است به انقلاب و نیاز آن میاندیشد. حتی موضوع درس اخلاق خود را متناسب با نیاز روز تعيين میکرد موضوعاتی چون #فتنه و #بصیرت
4. آیتالله مصباح فقط نظریهپرداز نیست، عالم عارف است. اندیشه او جهت اخلاقی و عرفانی و تربيتی دارد. پس مخاطب با این اندیشه امکان رشد روحی نیز مییابد.
🔻 تفکیک بین آیتالله مصباح و برخی حواشی منسوب
شايد عدهای انتقاداتی نسبت به برخی منسوبان، برخی عملکردهای مؤسسه امام یا جبهه پایداری بهعنوان جریان سیاسی وابسته به مؤسسه امام داشته باشند، اما این نباید منجر به نادیدهگرفتن اندیشه آیتالله مصباح شود. واقعیت این است که شخصیت حقیقی آیتالله مصباح فراتر از عملکرد افراد پیرامونی است. برخی با تکیه بر این زاویه و برخی نقاط ضعف مانع از برجستهشدن این شخصیت میشوند. اما مقام معظم رهبری با لحاظ این تفکیک ما را به اندیشه ایشان ارجاع میدهند.
🔻 طراحی مدل دسترسی آسان به این اندیشه ایشان
ما نسبت به تأکید و دغدغه رهبری مبنی بر مراجعه به اندیشه آیتالله مصباح دارای مسئولیت هستیم. باید برای این امر فکر کرد. مواردی از جمله طراحی سیرهای مطالعاتی کوتاه و متنوع، معرفی کتب موضوعی، معرفی تک کتابها برای تکخوانی و بازتولید اندیشه و آثار ایشان بخشی از این اقدامات است. در اين زمینه باید از فرآوری اندیشه ایشان در قالبهای نو بهره برد.
#آیتالله_مصباح
#استاد_فکر
#جبهه_انقلاب
#مسئولیت_ما
🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت 🔻 بخش اول 🔹 طی یکماه اخیر دوبار رهبر معظم انقلاب فرمودند "جبهه مق
📝 مروری بر سلسله یادداشتهای "مسئولیت ما و آینده جبهه مقاومت"
🔹 رهبر معظم انقلاب در چندماه اخیر نسبت به آينده جبهه مقاومت بیانات مهمی داشتند. اینکه "جبهه توسعه خواهد یافت". اما این یک پیشبینی و آرزوی صرف نیست بلکه امری است که نیاز به کنشگری و برنامهریزی دارد. تقویت و بازسازی جبهه بخشی از کار است.
🔹 در سخنرانی اخیر مراسم سالروز شهادت حاج قاسم، آقا بهعنوان یک ویژگی برجسته حاج قاسم تلاش ایشان برای احیای جبهه مقاومت را مطرح کردند. یعنی این جهتگیری یک ارزش کلیدی است. ایشان در این زمینه فرمودند:
"راهبرد همیشگی شهید سلیمانی در این فعّالیّتهای جهادیاش عبارت بود از اینکه جبههی مقاومت را احیا کند؛"
🔹 اینکه بخش سیاسی و نظامی وظیفهای دارند نباید موجب شود ما خود را نسبت به این خطاب بدون مسئولیت بدانیم. پس بايد به ابعاد مختلف مسئله اندیشید و برای آن تدبیر و اقدام کرد. این سلسله یادداشتها میکوشد ابعادی از مسئله و مسئولیت را بررسی کند. ما این مسئله را از 5 زاویه قابل بررسی دیدیم:
1. بازسازی و توسعه فکری
2. بازسازی و توسعه اجتماعی
3. بازسازی و توسعه امتی
4. بازسازی و توسعه تشکیلاتی
5. بازسازی و توسعه راهبردی
تا کنون محور 1 و 2 بررسی شد و اکنون وارد محور 3 خواهیم شد انشالله.
🆔 @taalighat