هدایت شده از تعلیقات
#حاج_قربی
#فاطمیه
#پرسشی_از_تاریخ
1⃣ #حاج_قربی خودش از اون انسان های با مرام و داش مشتی بود. توی قاموس آدم های با مرام، #مردبودن جایگاه ویژه ای دارد. اصلا خودش یک معیار ارزش گذاری است.
2⃣ #حاج_قربی هرسال ظهر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها منزلش #روضه داشت. مجلس خاصی بود. از قبل نماز ظهر شروع میشد تا حوالی 4 عصر ادامه داشت. گاهی بیش از ده مداح روضه می خواندند. اصطلاحا روضه بزمی بود.
3⃣ #حاج_قربی گاهی حالش چنان دگرگون میشد که دیدنی بود. همه وجودش #غیرت بود و روضه بی بی هم روضه غیرت. اصلا آدم های خیلی باغیرت، خیلی بیشتر از روضه بی بی اذیت می شوند.
4⃣ حالش #منقلب بود. گفت: من می خوام بدانم تو #کوچه اصلا مسلمان نبود، ولی یک #مرد هم نبود نذاره کسی دست روی یک #زن بلند کنه....
🆔 @taalighat
#شعر
باز هم اي دختر پيغمبرِ اكرم بمان
مرهم درد علي، اي درد بي مرهم بمان
زندگي رو به راهي داشتم چشمش زدند
كوري چشم همه با شانه هاي خم بمان
دست هاى تو شكسته ش هم پناه مرتضي ست
تكيه گاه محكم من، پشت من محكم بمان
اين نفسهای شكسته قيمتش جان من است
زنده ام با يك دمت پس لطف كن يك دم بمان
با همين دستى که دارى باز دستم را بگير
پيش اين مظلوم اى مظلومه عالم بمان
كم ببوس اين دست هايم را خجالت مي كشم
من حلالت مي كنم اما تو هم يک كم بمان
آه آه تو مرا به آه آه انداخته
جاي كم كم رفتن از پيش علي كم كم بمان
آب ها از آسياب افتاد، خوبت مي كنم
تو فقط يک چند روزي بيشتر پيشم بمان
از تو و از ديدن تو توشه كم برداشتم
يار هجده ساله! هجده سال ديگر هم بمان
روي تو گر چه ورم كرده ولي با آن خوشم
با همين روي بهم پيچيده و مبهم بمان
رفته رفته كار من دارد به خواهش مي كشد
التماست مي كنم، چيزي نمي خواهم بمان
📌 علی اکبر #لطیفیان
🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیشنهاد_ویژه
🎙 #حاج_محمود_کریمی
زمینه (سرّ لولاک، یاعلی مولا)
شاد کن جان من که غمگین است
رحم کن بر دلم که مسکین است
روز اول که دیدمت گفتم...
آنکه روزم سیه کند این است
🎥 #فاطمیه دوم
🗓 یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱
🆔 @taalighat
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#دومین_سالگرد
❇️ به مناسبت سالگرد رحلت حضرت آیتالله #مصباح_یزدی، برای دسترسی آسان به مطالبی که طی این مدت در #کانال درباره ایشان نوشته شد، به لینک های زیر مراجعه بفرمایید 🔻🔻🔻
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹 #خاطره1: تندیس عمار: بخش اول
https://eitaa.com/taalighat/273
🔸 #خاطره1: تندیس عمار: بخش دوم
https://eitaa.com/taalighat/275
🔹 #خاطره2
https://eitaa.com/taalighat/294
🔸 #خاطره3: اسم من، محمد تقی
https://eitaa.com/taalighat/296
🔹 #خاطره4: تواضع در محضر ولی...
https://eitaa.com/taalighat/299
🔸 #خاطره5: علمدار بصیرت
https://eitaa.com/taalighat/300
🔹 #خاطره6: برای تقی دعا کنید
https://eitaa.com/taalighat/345
🔹 #خاطره 7: مرد میدان اندیشه
https://eitaa.com/taalighat/619
🔹 #خاطره 8: صمیمانه با جوانان
https://eitaa.com/taalighat/620
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
📌 متن حجت الاسلام #حجتی_کرمانی درباره شخصیت آیت الله #مصباح
https://eitaa.com/taalighat/302
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 1
https://eitaa.com/taalighat/307
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 2
https://eitaa.com/taalighat/308
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 3
https://eitaa.com/taalighat/309
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 4
https://eitaa.com/taalighat/314
📌 ناگفته های ابوالحسن #نواب از آیت الله #مصباح _ بخش 5
https://eitaa.com/taalighat/315
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
🆔 @taalighat
تعلیقات
نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه (4) (اگر جای مدیر حوزه بودم، چه میکردم؟) 🔻 مدیر حوزههای علمیه
نقدی بر بیانیه مدیر حوزههای علمیه (5)
(اگر جای مدیر حوزه بودم، چه میکردم؟)
🔹 عملیات گسترده فرهنگی پایلوت در مقیاس قم با محوریت حوزه علمیه
🔻 همانطور که مقام معظم رهبری فرمددند #مسئول_دینداری مردم، حوزههای علمیه هستند. مخاطب این سخن شخصیتهای حقوقی و مسئولان حوزه از اعضای شورای عالی حوزه تا مدیر حوزههای علمیه تا شخصیتهای حقیقی حوزه هستند. اما این میان کسی باید سکاندار و میداندار باشد. بهنظر میرسد #مدیر_حوزه علمیه یکی از مخاطبان اصلی باشد.
🔻 مدل اقدام مدیران حوزه از جنس رهنمود است نه اقدام. چندی پیش یکی از چهرههای شاخص حوزه در دیدار شهردار قم گفته بود باید در کنار مسائل عمرانی به فکر مسئله فرهنگی و حجاب قم هم باشید. این بیانات اعجابآور بود. چراکه این حداقل اقدامی است که آقايان در حداقل قم که محدوده حضور آنهاست، ميتوانند رقم بزنند.
🔻 اینکه اکنون توقع داشته باشیم حوزه علمیه بتواند نسبت به تحول و #مدیریت_فرهنگی_کشور کنش جدی و اثرگذار داشته باشد، توقعی بیجاست. چرا که نه چنین عزمی دیده میشود نه چنین سازوکاری وجود دارد. اما میتوان توقع داشت مدیر حوزه بهصورت #پایلوت در مقیاس #قم عملیات فرهنگی تعريف کند.
🔻دسترسی فوقالعاده به طلاب اهل فضل و بدنهی نیروی انسانی گسترده در قم این امکان بیبدیل را در اختیار مدیر حوزه قرار میدهد که در سطح قم یک عملیات گسترده فرهنگی تعریف کند. برخی از اقداماتی که بهنظر میرسد میتوان در این #عملیات_فرهنگی انتظار داشت.
❌ البته این پیشنهاد زمانی مسموع است که در #رسالت_مدیر_حوزه تجدید نظر کنیم. حوزه باید نشان دهد میتواند در تغییر #وضعیت_فرهنگی جامعه کنشگر و اثرگذار باشد. دوران انقلاب، #عصر_اقامه است نه #رهنمود. اینکه با #بیانیه و سخنرانی بخواهیم تحول فرهنگی رخ دهد، #سادهانگارانه است. حداقل نشان دهيم در یک نقطه مانند قم توانستیم در وضعیت فرهنگی و اجتماعی تحولی را رقم بزنیم. ذهن جوانان را به مدار برگردانیم.
⏬ آنچه در ادامه تقدیم میشود تنها یک #پیشنهاد برای نگاه جدید به مأموریتها و مسئولیتهای حوزه است. شاید در روش اختلاف یا رویکرد اختلاف نظر باشد اما میتوان بهعنوان باب جدید گفتگو از آن سخن گفت.
برخی اقدامات #بلندمدت
1⃣ طراحی چشمانداز فرهنگی قم
2⃣ تدوین برنامه عملیاتی تحقق چشمانداز
3⃣ بهکارگیری ظرفیت نخبگانی و طلاب در صف و ستاد عملیات
4⃣ تحول در ساختار فرهنگی
5⃣ یکپارچهسازی اقدام فرهنگی متولیان حاکمیتی فرهنگ در راستای تحقق چشمانداز
برخی اقدامات #کوتاهمدت
1⃣ برنامهریزی برای حضور اثرگذار طلاب در #مدارس و #دانشگاهها با رویکرد:
🔹حل مشکلات فکری
🔹 اعتمادسازی و شبه زدایی
🔹 ارتقای فکری، معرفتی، روحی
🔹 ایجاد بستر دوستی و رفاقت
◀️ در قالب:
🔹 معلم و دبیر و استاد دروس مرتبط (براساس پیوست شیوه اثرگذاری و ماموریت محوری)
🔹 مربی پرورشی (براساسِ ایده تربیتی)
🔹 حلقههای معرفت و جلسات پرسش و پاسخ (براساسِ طراحی پیشینی)
🔹 امام جماعت (طراحی برنامه ویژه برای استفاده از ظرفیت نماز جماعت)
2⃣ برنامهریزی برای همافزایی مدارس دارای رویکرد تربیت دینی و گسترش الگوهای موفق (تحول در سبک تربیتی نسل جدید)
3⃣ مدیریت مقوله #عفاف و حجاب در قالب طراحی چرخه مدیریت و حل مسئله (دارای توضیح تفصیلی)
4⃣ حضور و ارتباط مؤثر در #محلات در قالبهای گوناگون گروههای جهادی، مساجد، طرح امام محله، پایگاه و حلقههای معرفتی (توسعهی حضور و نقش روحانی در حیات جامعه)
5⃣ حضور و اثرگذاری در متن #بازار قم و کسبه و حرکت بهسمت بازار اصیل اسلامی
6⃣ تأسیس دفتر جذب #ایدههای_تحول اجتماعی و زمینهسازی برای اجرای موارد موفق در مقیاس کوچک
7⃣ تفکیک #مناطق_فرهنگی قم بر اساس خصوصیت، نیاز و مسئله فرهنگی (اقدام مسئله محور)
❇️ اگر در قم یک الگوی موفق مدیریت فرهنگی با محوریت حوزه را بهنمایش بگذاریم میتوان این الگو را تعمیم داد.
#جهاد_تبیین
#عصر_اقامه
#مدیر_حوزه
#کنشگری_اجتماعی
#جنگ_شناختی
#اقدام_ملی
#اقدام_کوتاهمدت
#ستاد_فرماندهی_فرهنگی
🆔 @taalighat
#پیشنهاد
📚 دهه شصت را روایت نکردیم ضربه خوردیم، دهههای اخیر را روایت کنیم
🔻 سر کلاس با دانشجویان دانشگاه الزهراء تهران دانشجویی پرسید: استاد میشه درباره وقایع سال 78 و کمی 88 توضیح دهید!
اول جاخوردم، چون احساس میکردم اینها که بخشی از خاطرات واضح نسل ماست، سوال کردم مگه شما متولد چه سالی هستید؟
گفتند دهه 80!! یعنی اساسا طیفی از دانشجویان امروز وقایع 78 را ندیده و 88 هم خردسال بودهاند.
🔻 باید متوجه باشیم #نسل_جدید ذهنیت روشنی از سالهای پس از انقلاب ندارد. پس با یک عطش و #خلاء_روایت مواجه است. او نمیداند #جریان_غربگرا طی سه دهه گذشته چه بر سر کشور آورده است. او نمیداند اگر امروز به چیزی #اعتراض دارد، بانی این مشکلات قصور و تقصیرهای تفکر #غربگرا است.
🔻 همان کسانی که امروز لیدر و قبله و مطالبهگر شدهاند، متهم_ردیف_اول مشکلات انباشه شده امروزند و آنهای که امروز متهماند، بانی موفقیتها و افتخارات ملی اند.
🔻 #تاریخ_انقلاب را باید روایت کنیم تا #روایت_اول در دست جریان انقلاب باشد، بدون حب و بغض و با رعایت امانت و نقل همه جوانب واقعیت.
🔻 بگوییم طرح #سازندگی با آرمانهای انقلاب چه کرد. بگوییم گفتمان #آزادی اصلاحطلبانه چگونه به محدودیت انقلاب و آزادی تفکر غربی و انحطاط فکری انجامید. بگوییم گفتمان #اعتدال چگونه در مذاکره #افراط کرد و منافع ملی را پای غربگرایی ذبح کرد.
🔻 بگوییم گفتمان خدمت و #عدالت دهه هشتاد چقدر شیرین بود و شیرینی مدیریت انقلابی چطور در ذائقه مردم هنوز خاطرهانگیز است. نترسیم از گفتن واقعیتها، نترسیم از اینکه بگوییم در دوره احمدینژاد انقلاب به ریل بازگشت. روایت #دهه_هشتاد، روایت احمدینژاد نیست، روایت یک تلاش همهجانبه بدنه انقلابی کشور است.
🔻 بگوییم، ساکت نباشیم، روایت کنیم، صادقانه، واقعبینانه، دلسوزانه برای نسل جوان، برای ادامه انقلاب...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
◀️ مقام معظم رهبری: اگر شما روایت نکنید، دشمن روایت میکند
📌 «شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ شما اگر حادثهی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت میکند، هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.»
🆔 @taalighat
📌 یک استفهام حقیقی؟
(نگاهی به نسبت ما با جهاد تبیین)
🔻 تصور مسئولین فرهنگی و کنشگران فرهنگی ما از بیانات آقا با موضوع #جهاد_تبیین چه بوده است؟
🔻 واقعاً تصور ما از واژه #جهاد که ولی امر آن را به صراحت و با قید فوریت مطرح میکند، چیست؟
🔻 آیا #آرایش_اقدام و شیوه کنش #سازمانهای_فرهنگی بعد از این بیانات آقا دستخوش تغییر شد؟ اساساً آیا چنین برداشتی وجود دارد که الان امر به جهاد شده است و ما مخاطب این امر هستیم؟ یا نهایتاً یک خواسته و مطلوب در کنار دهها مطلوب دیگر است که باید بهصورت #بنیادین و پایهای حل شود؟
🔻 گذشته از سازمانها، خود ما کنشگران خرد عرصه فرهنگ، چه تغییری در زندگی خود ایجاد کردیم؟ آیا در زیست خود، برنامه علمی و مطالعاتی و کنش اجتماعی خود تحولی را رقم زدیم؟
🔻 چرا زمان دفاع مقدس، رزمندهها با فرمان جهاد امام اینطور برخورد نمیکردند؟ یعنی خود را باهمه وجود مخاطب میدیدند و سامان زندگی خود را بههم میزدند.
🔻 واقعاً سؤال است که آیا آقایان اعرافی (حوزه) ، قمی (سازمان تبلیغات)، واعظی (دفتر تبلیغات)، رستمی (نهاد)، حاج علی اکبری (اتحادیه، امور مساجد، شورای سیاستگذاری)، عاملی (انقلاب فرهنگی)، بعد از طرح مسئله #جهاد_تبیین در حداقل بخشی از برنامه خود تغييری دادند؟ آیا نسبت ویژهای با آن تعریف کردند؟ یا برنامههای سابق خود را مصداق جهاد تبيين برشمردند و در نتیجه بلندمدت برنامههای فعلی را تحقق جهاد تبیین دانستند؟
⛔️ بیتردید منظورم اقدامات سخیفی چون سخنرانی و همايش و بیانیه درباره جهاد تبیین نیست. سخن در تغییر #رویکردها، #سیاستگذاریها، اقدامات هوشمندانه و خود را مخاطب حقیقی فرمایش آقا دانستن است.
🔻 اگر مسیر فعلی درست بود، چه نیازی به فرمان #جهاد_تبیین بود؟
🆔 @taalighat
💠 مرد میدان یا قهرمان ملی؟
🔻 بعد از شهادت #حاج_قاسم، مقام معظم رهبری تلاش کردند تا با محوریت شخصیت ایشان به یک #بازسازی_فرهنگی و هویتی برای ایران و حتی فراتر اقدام نمایند. در این مفهوم محوری یا به اصطلاح #دال_مرکزی مهمترین عنصری بود که میتوانست به خوانش از این شخصیت و قرائت اجتماعی از او جهت و رویکرد دهد. آقا با هوشمندی کلیدواژهی #قهرمان_ملی را برگزیدند.
🔻 #قهرمان_ملی چنین ظرفیتی دارد که احساسات و انگیزههای همه ایرانیان را فارغ از سلیقههای جزئی و گرایشهای سیاسی حول یک شخصیت گردهم آورد. برای آنها #هویت_سازی کند تا در آینهی شخصیت و حرکت این مرد هویت جدید خود را بازخوانی کنند و #منِ_جدید_ایرانی خود را بسازند.
🔻 #قهرمان_ملی در چنگ جریانات سیاسی گرفتار نمیآید. سیاستهای کلان انقلاب اسلامی را در خود جای میدهد و آن را بخشی از هویت #ایران_جدید میداند. #استکبارستیزی را یک آرمان ملی میکند و #دیگری نسل جدید را استکبار قرار میدهد. در چنین شرایطی انقلاب و آرمانها و باورداشت های اساسی آن عمومیت مییافت و #حاج_قاسم، اسطوره عصر جدید ایرانیان میشد.
🔻 آقا در یک گام بالاتر تلاش کردند حاج قاسم را نه تنها قهرمان ملی که #قهرمان_جبهه_مقاومت معرفی کنند. وجه مشترکی که میتواند به هویت واحد ملتهای منطقه تبدیل شود. يعنی یک مفهوم با ظرفيتهای تمدنی و #تمدنسازی.
🔻 اما طبق معمول کج سلیقگی و عدم درک صحیح از رویکرد آقا، موجب شد مفهوم #مرد_میدان (که هرچند در جای خود صحیح بود)، بهعنوان مفهوم محوری قرار داده شود. مرد میدان بهسادگی قابلیت ایجاد #دوگانگی در مقابل خود دارد و بهشدت مفهومی تقلیل دهنده است. مرد میدان چتر کوچکی دارد و دیگری او مرد دیپلماسی است. یعنی در عرض او کسی چون #ظریف میتوانست هم وزن و مقابل این مفهوم تعریف شود. چتری بسته و کوچک که امکان هویتسازی آن نیز بسیار محدود است.
📍چرا دست فرمان آقا را خراب میکنیم؟
#قهرمان_ملی
#حاج_قاسم
#تمدنسازی
#هویتسازی
#ایران_جدید
#دال_مرکزی
#کج_سلیقگی
🆔 @taalighat
⛔️ حرمت شکنی شارلی ابدو و ثبات ما در انفعال
🔻 حدود یکماه پیش بود که نشریه #شارلی_ابدو فراخوان #کاریکاتور درباره رهبر معظم انقلاب اسلامی داد.
🔻 در همان موقع به برخی دستاندرکاران گفته شد اکنون در نطفه باید این اقدام را خفه کرد. اگر نیاز به احضار یا اخراج یا تهدید سفیر، تعامل دیپلماتیک و واکنش محکم است، الان زمان آن است، اما متأسفانه مسموع واقع نشد. بااینکه #پیشبینی اتفاقی که یکماه آینده با آن مواجه خواهیم شد کار دشواری نبود. اکنون در #مقام_انفعال در حال محکوم کردن هستیم.
🔻 از سوی دیگر حجم محتوای تولیدشده علیه جمهوری اسلامی و شخص #رهبری در سهماه اخیر در سطح بینالمللی بسیار بالا بوده که به برخی از ابعاد آن در یادداشتهای پیشین اشاره شد. بیتردید #زمينهسازی_اجتماعی بستر باورپذیری تولیدات رسانهای رافراهم میکند. کاری این سهماه مستمراً انجام شد. اما نسبت به همین موارد نیز اقدام درخوری صورت نپذیرفت.
🔻 آقایان چقدر از حجم تولیدات گسترده دیگر علیه رهبری در فقط سه ماه اخیر مطلع هستند؟ گمان میکنند فقط قصه، شارلی ابدو بود و تمام؟ حالا مواجهه صحیح چیست؟ مواجهه در سطوح بینالمللی چه قواعدی دارد؟ میزان آمادگی برای #کنش_جهانی در جبهه ما چقدر است؟ پاسخ به این پرسشها برای انتخاب #اقدام_متناسب تعیین کننده است.
🔻 اما امروز دوستان در حال نگارش #بیانیه و عزاداری هستند و درپی واکنش مناسب!!! بله قطعا همه غمگین هستیم از جسارت و هتک حرمت ساحت عزیزتر از جانمان اما چرا همواره یک یا چند گام عقبیم؟
📌 درادامه به ترک فعلها در این زمینه اشاره میکنیم...
🆔 @taalighat
تعلیقات
⛔️ حرمت شکنی شارلی ابدو و ثبات ما در انفعال 🔻 حدود یکماه پیش بود که نشریه #شارلی_ابدو فراخوان #کار
♻️ لینک مطالبی که با عنوان (نگاهی به بازتاب رسانهای و ابعاد بینالمللی حوادث اخیر) نوشته شد:
🔹 سطح جدیدی از ایران هراسی🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/738
🔹 ترانه شروین نامزد جایزه جهانی گرمی🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/742
🔹 بازتاب جهانی ترانه شروین بهعنوان زبان ایرانیان🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/745
🔹 موضعگیری واحد سلبریتی ها در سطح بینالمللی علیه جمهوری اسلامی 🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/748
🔹 معرفی برخی سلبریتی هایی که علیه ایران موضع گرفتند🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat/818
🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعلیقات
⛔️ حرمت شکنی شارلی ابدو و ثبات ما در انفعال 🔻 حدود یکماه پیش بود که نشریه #شارلی_ابدو فراخوان #کار
فقدان تصویرسازی بینالمللی از رهبران انقلاب و راههای نرفته فراوان ...
🔻 شارلی ابدو یا هر اقدام سخیف دیگری زمان امکان اثرگذاری پیدا میکند که زمینه اجتماعی برای باورپذیری آن تصویر وجود داشته باشد. باید به بیش از یک دهه گذشته بازگردیم و خیلی از کمکاری ها را مرور کنیم
1⃣ فقدان روایت جهانی و تصویرسازی از رهبران انقلاب
🔻 در گفتگو با بسیاری کسانیکه از دیگر کشورها به شیعه یا انقلاب گرویدند شنیدیم ما مجذوب خمینی شدیم. در حالیکه انقلاب برای تصویرسازی از امام راحل کار درخوری نکرد ولی اما روایت شد و در مقیاس جهانی جلوه کرد. آن هم دلایل و زمینههای خاصی داشت که بیان آن مجال دیگر میطلبد.
2⃣ فقدان فعالیت رسانهای در برابر سانسور بینالمللی
🔻 کشورهای جهان میکوشند از رهبران خود تصویر منجی بینالمللی بسازند. برای این امر دهها فیلم و مستند و خبر تولید میکنند. اوصافی که ندارند را بهصورت هالیوودی برای آنها میسازند تا ضریب #نفوذ_بینالمللی خود را بین ملتها گسترش دهند. اما ما پیرامون امام و آقا در سطح بینالمللی هیچ کار در خور توجهی نکردیم. حتی زمانی که BBC آن مستند کذایی را درباره آقا ساخت.
3⃣ فقدان توصیف شخصیت علمی و اندیشه ای
🔻 امام و آقا بهمثابه دو اندیشمند و #نظریهپرداز معرفی نشدند بلکه در سطح دو رهبر سیاسی تقلیل یافتند.
🔹 عدم ترجمه آثار مهم
🔹 عدم ترویج اندیشه آنها در مجامع آکادمیک
🔹 عدم اشاعه نظریات آنها در بین اندیشمندان جهان
🔹 عدم ترجمه آثار متناسب با مخاطب جوان اروپایی و آمریکایی
همه و همه موجب شد با یک #خلا_روایت مواجه شویم و در این میان #روایت_غرب و اپوزیسیون به روایت غالب تبدیل شود.
4⃣ عدم انجام اقدامات لازم بعد از نامه رهبری به جوانان اروپایی
🔻 رهبر معظم انقلاب در 1 بهمن 1393 با نگارش نامه به #جوانان_اروپایی، بر اساس محاسبه دقیق از #گسلهای_اجتماعی فعالشده در غرب، مقیاس مخاطب انقلاب اسلامی از جبهه مقاومت و جهان اسلام را به آزادیخواهان جامعه غربی توسعه دادند. یعنی قراردادن انقلاب در موضع فعال و در تلاش برای جلب قلوب بدنهی جوان غربی.
🔻 اما نهادهای مسئول برای ترویج این نامه، زمینهسازی برای دیدهشدن آن و ایجاد بستر تخاطب هیچ اقدام اثرگذار و درخورتوجهی انجام نداند. گزارشهای صوری بهکنار، سخن از #اقدام_اثرگذار است. اقدام اثرگذار یعنی یک بدنهی اجتماعی جدید به مخاطبین انقلاب افزوده شود. درنتيجه امروز که #شارلی_ابدو کاریکاتور میکشد او بود که جواب میداد، محکوم میکرد و حتی اقدام اجتماعی و اعتراض مدنی را سامان میداد. ولی همه این کارها مغفول باقیماند.
❇️ همانطور که مشاهده میشود با یک #ترک_فعل جدی مواجه هستیم. ترک فعل بهمعنای عدم انجام هیچگونه اقدامی نیست بلکه بهمعنای عدم انجام اقدامات گسترده اثرگذار است برخی مجموعههای مسئول دراین زمینه عبارتند از:
🔹 سازمان فرهنگ و ارتباطات
🔹 رایزنیهای فرهنگی جمهوری اسلامی
🔹 مجمع جهانی تقریب مذاهب
🔹 جامعهالمصطفی العالمیه
🔹 معاونت برون مرزی صدا و سیما
🔹 مراکز اسلامی خارج از کشور
🔹 معاونت بینالملل دفتر رهبری
🔹 دفتر حفظ و نشر آثار رهبری
🔹 و...
#شارلی_ابدو
#تصویر_سازی
#جنگ_شناختی
#ترک_فعل
#مقام_معظم_رهبری
#تحلیل
🆔 @taalighat
#غصه
🔹 یک: چندی پیش دوست عزیز و انقلابی ای زنگ زد و اول و آخر #دولت_جدید را گفت. ازاینکه چقدر زحمت کشیده برای رای آوردن رئیسی و چقدر این دولت آرزوها را به باد داده و شایستهسالاری نیست و... حالا قصه چی بود، منتظر بود بهسمتی منصوب شود و نشده بود.
چندی بعد همین برادر، جایی مدیر شد. دیگر هیچ انتقادی از او بهگوش نرسید. بدجور آرام شده بود.
🔹 دو: رفیق عزیز دیگری زنگ زد بین این مسئولیت و آن #مسئولیت مردد بود. صحبت از فیش حقوقی چرب تر مسئولیت دیگری شد، و دیگری که چرب تر بود اتفاقا انتخاب شد. ایشان هم آرام شد.
🔹 سه: نزد بزرگواری بودم که ظاهراً انتظار یک مسئولیت ملی را داشت که نشده بود. از #دفتر_آقا شروع کرد به شستن و فحش دادن تا پایین مملکت. حالا احتمالا بعد از انتصاب به یک مسئولیت ملی او هم آرام میشود.
🔹 چقدر قرصهای آرامبخش خوبی هستند این مسئولیتها!!!
🔻 داداش گلم، رفیق عزیزم، سرور بزرگوارم تو رو خدا بیخیال. #مسئولیت در جمهوری اسلامی #طعمه نیست، #طریق_وصال به یار و راهِ یاری یار است. عوض کنیم این عینکها را. یکی دنبال مسئولیت، آنیکی در حسرت مسئولیت، اینیکی در حال تهیه رزومه برای مسئولیت، آنیکی....
📍مسئولیت اگر برای خدا باشد خوب است و اگر برای دنیا باشد آتش است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹 از حق نگذرم خاطراتم از رفقای عشقی که مثل بچههای زمان جنگ هستند، کم نیست و بعدا خواهم نوشت ولی این چند روز چیزهایی پیش آمد که دردم آمد. همین! حیف که نمیتوان حرف زد و اشاره مستقیم داشت که کی و کجا!
#آسیبشناسی
#خستگی
#غصه
🆔 @taalighat
تعلیقات
#غصه 🔹 یک: چندی پیش دوست عزیز و انقلابی ای زنگ زد و اول و آخر #دولت_جدید را گفت. ازاینکه چقدر زحمت
❇️ مدتی ذیل هشتک #قدیمیها و #مدیران_پنجاه_و_هفتی خاطراتی ناب از زندگی زیبا و مجاهدانه قدیمیها نوشتم.
❇️ برخی گفتند خب این حرف ها دورهاش گذشته و دیگر از آن جنس آدمها پیدا نمیشود. اما کاملاً مخالفم و طی چند یادداشت برخی خاطرات از رفقایی که دهه شصتی و دهه هفتادی هستند و الان دارای مسئولیتهای مهماند با همان روحیهی جهادی و انقلابی مینویسم انشالله.
❇️ با یادداشت دیشب برخی احساس کردند دارم حکم کلی میکنم که همه مدیران جوان دوره جدید اینگونه اند، پس در ادامه از باب:
عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگو
مواردی را مینویسم:
🔻🔻🔻🔻
تعلیقات
❇️ در ادامه برای دسترسی آسان، لینک یادداشتهایی که ذیل هشتک #قدیمیها با عنوان #مدیران_پنجاه_و_هفتی
مدیران دهه شصتی با روحیهی پنجاه و هفتی (1)
🔻 #مسئولیت یک سازمان فرهنگی مهم در میان بود. خیلیها برای آن تلاش و #لابی میکردند. اما او آرام یک گوشه نگاه میکرد. یک جوان توانمند #دهه_شصتی با روحیهی پنجاه و هفتی. چندبار پیشنهاد دادیم شما هم جزو گزینهها باش، قبول نکرد. بعد از مدتی که برایش محرز شد وظیفه دارد، فقط زنگ زد و گفت حرفی ندارم، همین! نه اصرار، نه پافشاری، نه لابی... کار را سپرد دست اوستا کریم. اتفاقا همو بهعنوان #مسئول آن مجموعه مهم انتخاب شد علی رغم همه بداخلاقیها و کارشکنیها.
🔻 در همان چندماه اول آنقدر موفق و متفاوت ظاهر شد که مسئولین ارشد گفتند سعی کن بیشتر در جلسات رسمی باشی، دیده شوی تا زمینه رشد و رفتن به #مناصب_بالاتر را پیدا کنی!!!
با خنده گفت: مناصب بالاتر؟؟؟ مگه اومدم برای منصب پشت منصب گرفتن؟ یک وظیفهای داشتم اومدم انجام بدم، تموم شد برمیگردم سر کار قبلی خودم (کار آزاد داشت).
🔻 یعنی برای مسئولیت و چند سال بعد نه کیسه دوخته بود، نه چرتکه انداخته بود. فقط #وظیفه همین!
❌ در دوران جدید که #جریان_انقلابی سر کار است مراقب باشیم دنبال رشد ظاهری و گرفتن مسئولیت برای پریدن به مناصب بالاتر و... نباشیم. خطری که برخی جوانان انقلابی را تهدید میکند.
➖➖➖➖➖➖➖
🔰️ پینوشت: مدیر پنجاه و هفتی کنایه از مدیران دوره پیروزی انقلاب اسلامی هستند که مختصات ویژهای از جهادی و انقلابی و مهذب بودن داشتند.
🆔 @taalighat
نگاهی به ویژگیها و امتیازات دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی
❇️ پس از یک تأخیر طولانی دولت اقدام به تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کرد. انتخاب استاد #خسروپناه میتواند زمینهساز تغییر در رویکرد و عملکرد شورا باشد. باتوجه به بیش از پانزده سال آشنایی از نزدیک با ایشان به برخی ویژگیهای برجسته وی اشاره میکنم:
🔹 روحیهی انقلابی و جهادی
🔻 استاد خسروپناه روحیه جهادی دارد. حجم فعالیت، گستره فعالیت و تنوع حوزههای فعالیت ایشان نشان میدهد وی خود را محدود به حوزه کار سازمانی نمیکند. خسروپناه خود را نسبت به کلیت انقلاب اسلامی و حوزههای گوناگون آن مسئول میبیند. از طرفی دیگر استاد خسروپناه انقلابی است. اهل هزینه دادن بر سر حفظ اصول است ولو دیگران بر او خدشه کنند و خرده بگیرند. این یعنی زیر بار تطمیع و یا تهدید نمیرود.
🔹 قدرت اجرایی
🔻 معمولاً چهرههای علمی فاقد توانایی یا تجربه کار اجرایی هستند. اما استاد خسروپناه علاوه بر وجهه علمی و نظریهپردازی دارای توانمندی مدیریت اجرایی نیز هست. همین موجب میشود در جایگاه دبیری شورا بتواند پروژههایی را پیش برده و مدیریت کند.
🔹 رویکرد تعاملی
🔻 در حوزه فرهنگ در عین تمرکز بر اصول و مبانی توان تعامل با جریانات فکری مختلف امری ضروری است. استاد خسروپناه دارای روحیهی تعاملی و ارتباطی مناسبی است که زمینه همکاری، خوشبینی و تعامل با طیف گستردهای را فراهم میآورد.
🔹 ارتباطات گسترده با جبهه
🔻 استاد خسروپناه طی سالهای اخیر و بهدلیل دغدغهی فرهنگی و نیز حضور در هیئات اندیشهورز قرب ارتباط گستردهای با جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی از هنرمندان و سنماگران تا کنشگران عرصه فرهنگی و اجتماعی یافته است. همین دسترسی، ارتباط و اعتماد متقابل موجب میشود برای عملیات فرهنگی بتواند از ظرفیت بیبدیل جبهه بهره برد.
🔹 نگاه جبههای
🔻 استاد خسروپناه در عین تعلق فکری به اندیشه بنیادین و اصیل حکمی اجتهادی اما دیگر جریانات فکری انقلاب اسلامی را نیز نفی نکرده و با نگاه جبههای به آنها نگاه کرده و همین موجب میشود بتواند از ظرفیتهای گسترده آن بهره برد.
🔹 روحیهی تحول خواهی
🔻 اما یک مهم دیگر اینکه استاد خسروپناه برخورداری از روحیه تحول خواهی است. این امر بهعلاوه روحیه جهادی و مبتنی بر نظریه اصیل و پایه میتواند زمینه پیشرفت در حوزه فرهنگ را فراهم آورد.
➖➖➖➖➖➖➖
📍اما #تحول در عملکرد و اثرگذاری عینی #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی الزاماتی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم داشت.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#عبدالحسین_خسروپناه
#انتصاب_جدید
🆔 @taalighat
#شعر
☘ میلاد حضرت انسیة الحورا فاطمه الزهرا سلام الله علیها مبارک ☘
داریم به دل گرمیِ طوفانِ #نجف را
داریم به لب مدحت سلطانِ نجف را
داریم به سر شوق پریشان نجف را
خوردیم فقط شُکرِ خدا نان نجف را
دل اولِ این شعر به ایوانِ نجف رفت
گفتیم همه فاطمه و جانِ نجف رفت
🔹🔹🔹
باید به درِ خانهی #زهرا بنشینیم
تا لطف خدارا به تماشا بنشینیم
تا در خنک سایهی طوبی بنشینیم
تا ظِلِّ قیامت همه بالا بنشینیم
بوسیدنِ دستانِ شما واجب عینی است
تعظیم تو بر شیرِ خدا واجب عینی است
🔹🔹🔹
دستی که زده بوسه پیمبر فقط این است
آن دخترکی که شده مادر فقط این است
کفوی که شده معنی حیدر فقط این است
یاسی که شده قبله قمصر فقط این است
خانم حرمی از تو در این سینه خدا ساخت
از نورِ شما یازده آئینه خدا ساخت
🔹🔹🔹
بالاتر از آن خط که نوشتند تو هستی
مدحی که نخواندند و نگفتند تو هستی
با نقطهیِ با ، نقطهیِ پیوند تو هستی
آئینه قَدی خداوند تو هستی
چیزی بِجُز از نورِ خداوند نداری
سوگند که ای آیِنه مانند نداری
🔹🔹🔹
از روزِ ازل هر تپشت یادِ علی بود
نَبْضَت ، ضربانت ، نَفَسَت نادِ علی بود
این هشت فلک فاطمه آبادِ علی بود
خانم همهی حرفِ تو فریاد علی بود
از ریشهی آن چادر اگر ریشهی شیعه است
از خطبهی بُرَّندهات اندیشهی شیعه است
🔹🔹🔹
هر بادِ مخالف شده جوشن به تنِ ما
هر تیر توان داد به برخاستنِ ما
با ماست همیشه نفسِ بُت شکن ما
در سایهی زهراست تمامِ وطنِ ما
صائب چه خوش آورد زِ شرحِ جگرِ ما
"آسایش منزل نبُوَد در سفرِ ما"
📝 شاعر: حسن لطفی
🆔 @taalighat
📍نگاهی به نشست کانون دانشآموختگان معصومیه
♻️ امروز نشستی موسوم به دانشآموختگان در مدرسه معصومیه برگزار شد. راهاندازی #کانون_دانشآموختگان قطعاً امری لازم، مفید و مؤثر است اما بشرطها و شروطها. شروطی که بهنظر میرسد برگزارکنندگان به آن توجه نداشتهاند. این مسیر بدون ملاحظات لازم بهنتیجه نخواهد رسید. به برخی ملاحظات اشاره میکنم
1⃣ شروع ضعیف
🔻 کانون دانشآموختگان یعنی اتصال به سرمایه انسانی گسترده و فعال و نخبه هر محیط. با مراجعه به کانال کانون موسوم به دانشآموختگان میبینیم با کمتر 100 عضو مواجهیم. یعنی این روند آنقدر ضعیف بوده که حتی طلاب فعلی مرتبط با #معصومیه نیز از آن استقبال نکردهاند. متولیان عزیز امر باید بدانند هر اقدامی نیز به زمینهسازی لازم دارد و شروع ضعیف، آینده کار را با ابهام مواجه میکند.
2⃣ بزرگان، محور دعوت
🔻 #معصومیه پرورش دهنده انسانهای بزرگی بوده است که بسیاری امروز در #سطح_ملی اثرگذارند. اولا با به میدان آمدن ایشان است که سایر دانشآموختگان انگیزه جمع شدن می یابند. ثانیا محور گردهم آمدن و محور دعوت باید بزرگان این امر و موجهین بین طلاب باشند. #مدیر_فعلی معصومیه در عین بزرگواری و نشاط جوانی اما به دلیل آنکه در بین قدیمیهای معصومیه شناختهشده نیست، نمیتواند #محور_دعوت باشد. هر چند حضور وی بهعنوان جایگاه حقوقی لازم است اما محور کانون دانشآموختگان شخصیتهای حقیقی اثرگذار هستند چرا که بحث اصلی اتصال به یک ظرفیت گسترده انسانی است.
3⃣ لزوم بهرهمندی از تجارب گذشته
🔻 بیش از یک دهه پیش بود که در سال همایشهای معصومیه نشستی بزرگ و باشکوه با عنوان کانون دانشآموختگان معصومیه با حضور بزرگان و قدیمیها و جوانان و تازه واردهای مدرسه برگزار شد. دکتر #آقاتهرانی سخنران مراسم بود و بعد تعدادی نامزد عضویت در شورای مرکزی شدند که همه از افراد شاخص و بزرگوار معصومیه اند. خب، دوستان بروند و ببینند آن تجارب و آن فعالیتها به کجا رسید تا چرخ را از اول اختراع نکنند.
4⃣ #انقطاع_نسلی در دوره جدید معصومیه
🔻 دوران جدید معصومیه برای بسیاری از بچههای قدیمی، #دوران_غریبی بود. مدیریت موفق در یک محیط دارای پیشینه و تاریخ مدیریتی است که خود را به ریشهها و پیشینهها متصل کند. طی سالهای اخیر مدیریت #مدیر بزرگوار معصومیه حداقل در دایره ارتباط خودم با #بچههای_سابق_معصومیه که از اعضای بالفعل کانون دانشآموختگان دوستان بیشتر هستند، حتی یک نفر هم سراغ ندارم که از سوی مدرسه از او دعوت شده باشد برای گفتگو، تجربهنگاری، همکاری و... البته امکان دارد در شعاع محدودی این اتفاق رخ داده باشد که خروجی آن تلقی انقطاع ارتباطی #معصومیه_جدید با #معصومیه_اصیل و قدیمی است.
🔻 در معصومیه جدید حتی خبری از عکس عزیزان سابق معصومیه نیست و طلبه جدید نمیداند مثلا #حاج_مهدی_مطلبی کیست!!!
5⃣ تدبیرهای لازم برای راهاندازی کانون
🔻 برای راهاندازی چنین سرمايه عظیمی نیاز به #تدبیر است. ایجاد حسن اعتماد، ارتباط گیری مستقیم با چهرههای اصلی و اثرگذار معصومیه، دعوت های شبکهای
برگزاری جلسه اول با چهرههای شاخص
و دهها مورد دیگر لازم است.
از طرفی #انتخاب_سخنران در جلسه اول بهشدت جای سوال دارد. آیا سخنرانی مدیر جدید و برادر عزیز دیگر، برای دانشآموختگان انگیزه گردهم آمدن ایجاد میکنند؟ از طرفی نیز #انتخاب_موضوع! آیا این جلسه جای #مباحثه_راهبردی پیرامون کانون دانشآموختگان است یا بررسی حوادث اخیر؟
#از_معصومیه_ای_که_بود
#معصومیه_جدید
#انقطاع_نسلی
#تدبیر
🆔 @taalighat
تعلیقات
📍نگاهی به نشست کانون دانشآموختگان معصومیه ♻️ امروز نشستی موسوم به دانشآموختگان در مدرسه معصومیه
توضیح و تقدیر
🔻 شب گذشته مدیر محترم معصومیه تماسی داشتند. لازم میدانم از حسن ظن، سعهصدر و بزرگواری ایشان تشکر کنم. درباره جلسه دانشآموختگان بهنمایندگی از برگزارکنندگان توضیحاتی دادند که ضروری است برخی از آنها را با مخاطبین ارجمند درمیان بگذارم:
1. جلسه کانون با هدف هماندیشی و نه بهعنوان جلسه اصلی کانون دانشآموختگان برگزار شده تا با تأمل و مباحثه زمینهی تأسیس مجدد کانون فراهم آید. از طرفی متولی امر، جمعی از قدیمیها و بزرگترهای معصومیه بودهاند و جناب آقای قنواتی نقش میزبان جلسه را بهعهده داشتهاند.
2. پیش از این جلسه، جلسات گفتگو و مشورت با بزرگان برگزار شده و کوشیدند گامها استوار برداشته شود. ازسویی بعد از فراخوان، تعداد قابل توجهی از طلاب ادوار معصومیه اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کردهاند. برنامههایی نیز برای شنیدن نظرات طلاب ادوار در نظر گرفته شده است.
➖➖➖➖➖➖
🔰️ پینوشت:
اولا از زحمات دستاندرکاران امر صمیمانه تشکر میکنم اما نیاز بود در نحوه اطلاع رسانی گسترده (که موجب تلقی خاصی شد) و سین برگزاری تدابیر ویژهتری لحاظ شود. همچنان نکاتی درزمینه تدبیر تأسیس کانون به ذهن میرسد.
ثانیاً یادداشت اخیر محصول نظر، برداشت و تحلیل جمعی از طلاب ادوار معصومیه بود نه یک نفر. لذا حتماً به برخی #نکات_مهم و زوایای مطرح شده دقت ویژه شود.
ثالثاً یادداشتهای تعلیقات باعنوان #از_معصومیه_ای_که_بود نقش #خاطرهنگاری و ثبت ابعاد مقطعی از معصومیه را بهعهده دارد که به طراحی سیمای معصومیه آینده مدد خواهد رساند. عمیقاً معتقدم اعتلای معصومیه در گرو #آسیبشناسی، نقد و بررسی و مباحثه راهبردی است. مشروط به وجود زمینه گفتگو.
معصومیه بهجهت اهمیت راهبردی در حوزه قم نیازمند دقت ویژه در طراحی و راهبری است لذا مورد توجه و تأمل قرار دارد.
🆔 @taalighat
تعلیقات
نگاهی به ویژگیها و امتیازات دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ❇️ پس از یک تأخیر طولانی دولت اقدام
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و الزامات بازگشت شورا به ریل راهبری فرهنگی کشور (1)
🔰️ سخنان انتقادی و صریح مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گویای این واقعیت است که شورا نتوانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد. همه فعالان و صاحب نظران در عرصه فرهنگ بر این باورند که شورا نقش محوری در #راهبری_فرهنگ کشور ندارد و به #جایگاهی_تشریفاتی تقلیل یافته است.
🔰️ برخی اعضای حقیقی شورا معتقدند ضعف اصلی در ناحیه «#دبیر_شورا» است. از این روی تغییر دبیر میتواند به عنوان ورود به عصر جدیدی برای شورا تلقی شود. اما اگر #الزامات_دبیری به خوبی دیده نشود، پس از یک دوره چهارساله دیگر باز هم شاهد تحولی شگرف و اساسی در حوزه فرهنگ نخواهیم بود. از این روی به برخی نکات کلیدی در این زمینه اشاره می شود:
1⃣ رصد و تشخیص نیازهای فرهنگی آتی جامعه
🔻 شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بتواند نگاهی به آینده و تحولات فرهنگی کلان متأثر از رویدادهای ملی و بین المللی و آثار فناوری های نوین بر فرهنگ داشته باشد. اینکه اساسا جامعه ایرانی در پنج سال و ده سال آینده با کدام کلان مسئله ها در حوزه فرهنگی و اجتماعی درگیر است، زمینه ساز برنامه ریزی و اقدام است. از سوی دیگر هر نوع #برنامهریزی باید بر اساس یک کار علمی و #رصد وضعیت واقعی جامعه و #ذهنیت_اجتماعی صورت پذیرد. اینکه در اتاق های دربسته تحلیل های مبتنی بر استقراء ناقص خودمان را مبنای عمل قرار دهیم به شدت خطرناک است. مهم آن است که آقایان بر اساس واقعیت و حدود آن به تأمل و برنامهریزی بپردازند.
2⃣ پرهیز از کارهای نمایشی و زودگذر و تمرکز بر تحول واقعی
🔻 شورا و دبیر جدید برای اینکه نشان دهند دوران تازهای آغاز شده است نباید درگیر کارهای نمایشی شوند. مصاحبه های نمایشی، وعده های تخیلی، حضورهای میدانی عاری از برنامه و پیوست اقدام همه منجر به ایجاد یأس و بدبینی در بلندمدت می شود. تمرکز بر نقاط اساسی است که می تواند تمایزات دوره جدید شورا را نشان دهد.
3⃣ پرهیز از کارهای نظری محض و دادن اولویت به پژوهش های انضمامی
🔻 ذائقه بسیاری از نخبگان ما برای حل مسئله تمرکز بر پژوهش های نظری محض است. اساسا الگوی حل مسئله برخی نگارش مقاله و کتاب و پژوهش است. این امر هرچند در جای خود لازم و مفید است اما در جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با اقتضاءات آنجا ساماندهی شود. شورا از آنجا که ناظر به عینت است باید به پژوهش های انضمامی روی آورد. نگاه به مسئله های عینی، تلاش برای حل آن ها، میدان دادن به افراد و مجموعه های توانمند در حل مسئله اجتماعی است که می تواند به تحول در عینت منجر شود. اما اگر همّ و غمّ دبیرخانه تولید کتاب و مقاله و برگزاری همایش شد، نمی توان انتظار هیچ سطحی از سطوح تحول را داشت.
4⃣ قدرت فعالسازی نهادهای علمی در راستای «حل مسئله»
🔻 دبیر جدید باید در تعامل با نهادهای متولی تولید فکر و اندیشه، جهت گیری آن ها را به سمت مسائل عینی جامعه تغییر دهد. درگیر کردن نهاد علم در حوزه و دانشگاه برای حل مسئله اجتماعی راهبرد اساسی عبور از این مقطع و ایجاد تحول در نهاد علم است. دبیر باید بتواند به مدیریت تولید دانش در این سطح گام نهد.
5⃣ فعالسازی ظرفیت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻 یکی از گلایه های اساسی مقام معظم رهبری، عدم بروز اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جایگاه بود. بی تردید هر یک از چهره های حقیقی در سمت و جایگاه علمی و اجتماعی خود منشاء اثر هستند. تولید علم، نگارش کتاب و مقاله، تدریس و تحقیق و سخنرانی همه از کارکردهای ایشان است اما این امور نسبت وثیقی با جایگاه ایشان ندارد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یعنی عنصری که از جایگاه حاکمیت در راهبری فرهنگی کشور دخیل است. این نوع نقش آفرینی در اعضا دیده نمی شود. دبیر جدید با تعریف کارویژه برای اعضا باید بتواند ظرفیت عظیم ایشان را فعال کند.
📌 ادامه دارد...
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#الزامات_تحول
#دبیر_جدید
#خسروپناه
🆔 @taalighat
تعلیقات
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و الزامات بازگشت شورا به ریل راهبری فرهنگی کشور (1) 🔰️ سخنان انت
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی و الزامات بازگشت شورا به ریل راهبری فرهنگی کشور (2)
6⃣ قدرت ایجاد وحدت رویه بین نهادهای فرهنگی کشور
🔻 شورای عالی انقلاب فرهنگی برترین و بالاترین نهاد اثرگذار فرهنگی کشور از منظر قوانین و #اسنادبالادستی است. دبیر جدید باید بتواند از این ظرفیت برای بازسازی #ساختار_فرهنگی کشور (البته در معنای بازسازی در لایه نهادها) بهره ببرد. هدایت، نقد، بازسازی، فعالسازی ظرفیت ها و اصلاح رویه های غلط نهادهای فرهنگی و نیز تعریف پروژه های ملی مشترک در حوزه فرهنگ، کاستن از موازی کاری ها، پدید آوردن شرایط هم افزایی و... از وظایفی است که دبیر جدید باید در پی آن باشد.
7⃣ برخورداری از تراز فکری در لایه اندیشه راهبردی رهبری در حوزه فرهنگ
🔻 مهمترین امری که دبیر جدید را از دوران پیشین متمایز می کند، میزان قرار داشتن در تراز و #افق_فکری رهبری است. اینکه دبیر جدید بتواند کلان پروژه های رهبری در حوزه فرهنگ را کشف کرده و از سوی دیگر به روش شناسی حل مسئله ایشان دست یابد و بر همان اساس به #حل_مسئله فرهنگی بپردازد، میزان موفقیت وی را نشان می دهد.
🔻 قرار گرفتن شورا در تراز و #مدار_اندیشه_رهبری است که شورا را به افق راهبری فرهنگی کشور در مقیاس انقلاب اسلامی باز می گرداند. اما مواجهه با رهنمودهای موردی رهبری، تعریف اندیشه ایشان بر اساس برداشت های شخصی، ساخت منظومه فکری برآمده از ذهنیت فردی و نه اندیشه رهبری مواردی است که می تواند جهت گیری شورا را با خطر جدی مواجه کند.
8⃣ رساندن شورا به جایگاه راهبری فرهنگی کشور
🔻 مهمترین اتفاقی که باید دبیر جدید بتواند آن را رقم بزند، رساندن شورای عالی انقلاب فرهنگی به جایگاه #راهبری_فرهنگی کشور است. کشور فاقد ایده فرهنگی مادر و فاقد اتاق فکر طراحی فرهنگی و راهبری به سمت آن طرح کلان است. هم طرح کلان فرهنگی وجود ندارد و هم کسی که بخواهد آن را اجرا و در میدان واقعیت محقق کند.
🔻 شورا باید به ریل اصلی خود بازگردد. این بازگشت تنها از رهگذر یک تحول راهبردی در اندیشه، عمل و کنش دبیرخانه و اعضا امکان پذیر است وگرنه در بر همان پاشنه ای خواهد چرخید که تا کنون می چرخید.
9⃣ تمرکز و تمحض دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔻 دبیر جدید تنها و تنها زمانی امکان انجام #مأموریت محوله را به صورت دقیق خواهد داشت که از همه شئون بالفعل خود کناره گیری کرده و فقط یک #کلان_پروژه داشته باشد. تصور کنید دبیر جدید در کنار دبیری، ده ها مسئولیت علمی و اجرایی، دغدغه پژوهشی و کارهای عادی و جاری حیات علمی یک اندیشمند را داشته باشد، دیگر کجا به راهبری راهبردی شورا خواهد رسید؟
🔻 اساسا #گلایه_رهبری از اعضای شورا نیز همین #عدم_تمحض و تمرکز لازم بر مأموریت محوله بود. دبیر جدید باید از همه مسئولیت های اجرایی خود استعفا داده و حجم کار علمی خود را به کمترین سطح ممکن برساند. تصور دقیق از حجم مسئولیت، پیچیدگی های آن و لایه های تو در توی آن خود تصدیق به این امر را در پی خواهد داشت.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#دبیر_جدید
🆔 @taalighat
راهبرد توسعهی حضور در متن واقعیت
(لزوم بازسازی ساختار فرهنگی کشور بر پایه معماری اجتماعی اسلام و تقویت ساخت درونی در مقابل راهبرد جهان مدرن)
🔻 #فضای_مجازی زیست جدید و شیوه فکر جدیدی را رقم زده است. سرعت گسترش شبکههای اجتماعی بیش از سرعت اقدام ماست. بهگونهای که دائماً با خلق مسئلههای جدید ما را به انفعال میکشد. دراین میان باید درعین حضور فعال در فضای مجازی بر روی نقاط و وجوه برتری خودمان تکیه کنیم.
🔻 فضای مجازی توسعه دهنده #اتمیسم در سطح جامعه، فردگرایی و ایجاد #گسست_اجتماعی است. جامعه عاری از ارتباط و پیوند بین انسانها، جامعهای کنترل پذیر است. جامعهای است که نظام ارزشی اش را از بیرون خود دریافت میکند. و البته دراین جا سخن بسیار است. حال با به میدان آمدن #متاورس این پدیده دچار یک جهش تصاعدی میشود. دراین زیست جهان جدید انسانها بهشدت ازهم بیگانهاند حتی از خود و انسان دائماً خود را در یک تنهایی بهت آور میبیند.
🔻 در این جنگ نامتوازن با تقریری میتوان گفت دست برتر را ما داریم. فضای مجازی را توسعه دادند چون در متن واقعیت دستشان به جامعه ما نمیرسید. اما زمینه ارتباط با نهادهای متنوع اجتماعی در اختیار ماست. #معماری_اجتماعی اسلام اساساً #مردمپایه و با محوریت ارتباطات حقیقی است. اسلام حتی رشد و تکامل را در بستر این ارتباطات تعريف کرده است. حتی مفهوم #مردمسالاری اینجا قابل فهم و تبیین است چرا که مردمسالاری فراتر از یک #امر_سیاسی است، بلکه یک خوانش اجتماعی از اسلام است.
🔻 اسلام بهگونهای سیستم زیست اجتماعی خود را طراحی کرده است که ارتباط مستقیم در آن اساسی و تعیینکننده است. همهی واحدهای اجتماعی از خانواده (والدین، فرزند و همسر)، اقوام، همسایه، هم کیش و برادر مؤمن، با عناوین و دستورالعملهای ارتباطی مشخص بهرسمیت شناخته شده و برای آن #نظام_ارتباطی تعريف شده است.
🔻 ما باید ارتباط خود با نهادهای متنوع اجتماعی را توسعه دهیم. این نقطه برتری ما است. ما باید بتوانیم واحدهای اجتماعی مورد تأکید اسلام را توسعه داده، #هویتبخشی کنیم.
🔻 این توسعه حیات واقعی و نه حیات و زیست در فضای مجازی، جامعه و انسانهای دیگری میسازد. #نظام_ارزشی، نظام عاطفی و نظام معرفتی دیگری را رقم میزند و میزان اثرپذیری از #تکانههای_فکری و فرهنگی را کاهش میدهد و نوعی مقاومت و استحکام درونی پدید میآورد. در این زیست جهان، حتی #نظام_محاسباتی متفاوت خواهد بود.
🔻 همه این عناوین متناظر با خود معادلهای خطرناکی در نظام بدیل خود یعنی زیست جهان مجازی دارد که در نهایت به #استخفاف و بعد #استعمار یک جامعه منجر میشود. اما توسعهی زیست جهان حقیقی جامعه را از زیر بار سیطره و قاعده #استخفاف بیرون میکشد و اینجاست که حیات مندی متفاوت جامعه اسلامی ذیل انقلاب اسلامی خود را نشان میدهد.
🔻 خانواده، محله، مسجد، هیئت، جامعه، برادری دینی، اخوت، و... مفاهیمی است که باید در ساخت اجتماعی محوریت یابند، معنا یابند، #هویتسازی شوند و بهصورت شبکهای توسعه پیدا کنند.
🔻 البته این به معنای ناديده گرفتن ضرورت فعالیت در فضای مجازی نیست اما بدانیم باید بر #نقاط_قوت_خودمان تأکید کنیم و با ضرورت حضور در فضای مجازی، فضای حقیقی را از دست ندهیم. اینجا نبردگاه اصلی ماست.
#فضای_مجازی
#معماری_اجتماعی
#مردمسالاری
#هویتسازی
#متاورس
#گسست_اجتماعی
#سبک_زندگی_اسلامی
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
🆔 @taalighat