eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
415 عکس
60 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از باب جهاد
عکس برای تامل! اینجا خانه آیت الله یزدی رضوان الله علیه است. کسی که در تمام مدت انقلاب مسئولیت داشته است که یکی از این مسئولیتها ریاست قوه قضاییه بوده است. این خانه و وضع زندگی او که در عکس میبینید سند ایمان و تقوای او و البته سلامت جمهوری اسلامی است که البته عده که کم هم نیستند چوب حراج به آن زده اند. کجای عالم پیدا میکنیم این سطح از پاکی را؟ منصف باشیم. ان شاالله که خدا او را با رسول الله صل الله علیه و آله محشور فرماید و از سر تقصیرات بسیار ما درگذرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 کلاس درسی به نام کلاسِ «» 💢 ☘ زندگی طلبه ها در ، مملو از همدلی و و مساوات بود. طلبه ها زندگی جمعی برادرانه و مومنانه را با هم تمرین می کردند. همین کنار هم بودن ها، باهم درس خواند، باهم عبادت کردن، دیدن خوبی ها و مکارم اخلاقی یکدیگر، زمینه رشد را فراهم می کرد. در زندگی طلبگی و ، کلاس درس فقط صبح تا ظهر نیست بلکه همه روز، کلاس درس است. ☘ رفتار طلبه ها، خلق و خوی کریمانه، ، چیزهایی بود که شاید سر کلاس درس رسمی به دست نمی آمد. برخی آموزه های اخلاقی را باید در زندگی کردن کنار هم یاد گرفت. هر گلی بوی خودش را داشت. پس از هر کسی می توانستیم نکته ای بیاموزیم. بله، هیچ کسی کامل نبود همه نقص هایی داشتند که خیلی هم طبیعی است ولی در کنار نقصان ها، برجستگی هایی وجود داشت که آموزنده بود. ☘ طلبه ای داشتیم از ما دو سال بزرگتر بود، بسیار اهل و در عین حال بسیار خوش خلق و خو بود. رفتار و گفتارش واقعا برای ما کلاس درس بود. طلبه دیگری داشتیم ویژگی اش شدت مراقبه در گفتار بود، مراقب بود مبادا کلامی خلاف واقع یا دارای شبهه غیبت بر زبان جاری کند. طلبه ی دیگری که مقید به بود. طلبه ای که بسیار اهل کمک و دستگیری از دیگران بود. یک طلبه داشتیم هم کلاس ما بود. زمستان ها در حیاط مدرسه دنبال گربه های مریض می گشت و برای شان غذا تهیه می کرد و از گربه های بیمار مراقبت می کرد. طلبه ای که وقتی در جمع می نشست همه را می خنداند و همیشه باعث خوشحالی و رفع غم اندوه بچه ها بود. برخی هم بودند رفتار زیبایی نداشتند، دیدن این کنار دیگران خودش نوعی آموزندگی داشت. به هر حال هر کسی از زاویه ای برجسته بود. داشت. گاهی طلبه های تازه وارد آنقدر لطافت روحی داشتند که رفتارشان برای انسان تنبه آور بود. ☘ زندگی کنار طلبه ها با خلق و خوهای متفاوت به انسان پختگی می داد و مدرسه ای بزرگ بود تا در کنار انسان های مختلف خود را بسازیم و رشد دهیم. همه این ها در زندگی با محوریت نشینی رخ می داد. حال فرض کنید مدلی از مدیریت و برنامه ریزی حاکم شود که حجره نشینی را به حاشیه براند دیگر مدرسه از خالی می شود. @yadhaa 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/joinchat/4003725374Ce60d538cb7
💢زندگی مؤمنانه؛ برادری و 💢 ☘ زندگی در اقتضائات خودش را داشت. بچه ها به هم کمک می کردند. با هم زندگی می کردند. همین تجربه «با هم بودن» که مبتنی بر و دوستی و گذشت بود، رشد دهنده به شمار می آمد. ☘ مدرسه فقط ناهار می داد. صبحانه و شام با خود طلبه ها بود. بچه ها با هم غذا درست می کردند. کیفیت غذای مدرسه هم که بماند. گاهی غذا را برای گربه های مدرسه می بردیم ولی شرمنده گربه ها می شدیم چرا که نمی توانستند از شدت بالای کیفیت، لب به غذا بزنند. ☘ بچه ها هر چند نفر با هم طرحی راه می انداختند. طرح صبحانه، طرح ناهار، . یعنی هر چند نفر با هم غذا درست می کردند. مثلا ده نفر، یا پانزده نفر یا بیشتر می شدیم، پول روی هم می گذاشتیم. هر دو نفر یا هر سه نفر مسئول پخت شام یا ناهار می شدند. یکی دو نفر مسئول خرید بودند. هر شب هم دو نفر مسئول پخت و پز، یعنی به شدت در وقت صرفه جویی می شد. هر کسی در هفته فقط یک شب باید برای غذا درست کردن، وقت می گذاشت. قبل از این طرح های غذایی خیلی شب ها قید شام خوردن را می زدیم. نه وقت داشتیم و نه... . یا یک کیک و شیر می خوردیم یا با چای و نان و پنیر سر می کردیم. ولی طرح غذایی باعث شده بود بچه ها حتما شام بخورند. ☘ یک داشتیم. هر روز صبح، یک نفر مسئول خرید نان سنگک برای صبحانه بود. نان باید قبل از طلوع آفتاب داخل سفره ای وسط راهرو طبقه، قرار می گرفت. معمولا قبل از نماز صبح یا بعد از نماز می رفتیم سنگکی و نان می گرفتیم. ☘ دور هم غذا خوردن ها، دور هم بودن ها، شوخی های ، گفت و شنود از مهمترین مسائل روز، مشکلات مدرسه، مسئله های سیاسی روز و... همه در این گعده ها رخ می داد. ظاهرش یک شام خوردن ساده بود ولی در حاشیه آن کلی اتفاق های مثبت می افتاد. این ها با محوریت بود که گاهی احساس می شود در حال به حاشیه رفتن است. @yadhaa
هدایت شده از تعلیقات
1 ♻️ زمان حضور حاج آقا در مدرسه خیلی کوتاه بود ولی همین مقدار کم کافی بود تا بچه ها به لحاظ معنوی شارژ شوند. حاج آقا از لحظه ورود به مسجد اذان و اقامه گفتن را شروع می کرد، به سجاده که می رسید تحت الحنک رو باز می کرد و می گفت: الله اکبر... 💢 الله اکبر که می گفت انگار واقعا می شدیم... همه... ♻️ . همه انتظار می کشیدیم تا مغرب شود و وقت نماز. حاج آقا آنچنان نماز را با همه وجود و حضور می خواندند که را در کام خود حس می کردیم و با آیه آیه ای که می خواندند اوج می گرفتیم. 🔻🔻 بسیاری از مواقع در نماز سوره "اذا زلزلت" و "القارعه" می خواندند، وقتی به این آیات می رسیدند که: "و من یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره" "و اما من خفت موازینه فأمه هاویه" ⛈🌨 همه وجودمان را فرامیگرفت و گویی خود را در محضر حقیقت آیات می دیدیم، حاج آقا هنگام قرائت این آیات و مکث ممتد ایشان در این لحظات همه را به تنبه وا می‌داشت و را در گلوی همه می نشاند. ♻️ ما با نمازهای حاج آقا بود که این آیات را تازه درک کردیم و معنای آن ها را با همه وجود لمس کردیم. واقعا . بعد نماز احساس می کردیم چقدر آرامش گرفته ایم، چقدر خدا را و گفتگو با او را دوست داریم... @yadhaa 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/joinchat/4003725374Ce60d538cb7
💢 معصومیه و 💢 ✅ همه معصومیه را به ، کنش گری سیاسی و فعالیت های اجتماعی آن می شناختند. معصومیه کانون فعالیت های سیاسی در قم بود. سال های 84 و بعد از آن سال 88 قبل و بعد از انتخابات معصومیه شور و حرارت خاصی داشت. ✅یک جمله معروف از چهره های سرشناس نقل شده بود که اگر می خواهید قم را فتح کنید باید دو جا را بگیرید: فیضیه و معصومیه. آری، معصومیه خار چشمی شده بود برای غیر انقلابی ها. ✅ آری ما هم به برخی اقدامات و رفتارها در طیف انقلابی معصومیه انتقاد داشتیم ولی این ها، موجب نفی و انکار اصل مسئله نبود. معصومیه در عین اینکه یک مدرسه علمیه بود، بچه ها کار علمی می کردند، درس می خواندند به معنویت توجه داشتند اما در کنار آن نسبت به خود بی خیال نبودند. ✅ برای مثال در سال های 86 تا 89 چند نوبت اتفاقاتی در سطح منطقه و جهان افتاد که نیاز به موضع گیری به هنگام داشت. از حمله به تا کشیدن پیامبر اعظم ص در دانمارک، بچه ها به صورت خودجوش چند دستگاه اتوبوس اجاره کردند برای حرکت به سمت تهران و اعتراض در مقابل های مصر و عربستان و دانمارک و وزارت خارجه. ✅ اینکه طلبه بداند باید برای یک بین المللی اهل واکنش و باشد، رنج سفر را بر خود هموار کند و چند ساعتی از راحتی حجره نشینی بگذرد، تا اعتراض عملی خود به یک ظلم را نشان دهد، همین ارزشمند بود. حال اینکه گاهی در مصداق یا روش اقدام سیاسی اشتباه کند، طبیعی است و اقتضای سن جوانی و کمی تجربه. ✅ آقای این حد از احتمال خطا نسبت به عملکرد بچه ها را پذیرفته بود و اجازه تمرین برای رشد کردن را به آن ها می داد نه اینکه با هر اقدامی آن ها را محاکمه کند که چرا چنین و چنان. 🔰️ به هر روی معصومیه بود. بود. نفس می کشید و از نفس کشیدنش یک قم به تکاپو می افتاد. @yadhaa
معصومیه هم مهم بود، هم محوری و هم در همه مدارس اما اقدامات سیاسی منحصر در بسیج نبود. خیلی ها با اینکه عضو رسمی بسیج نبودند، اهل اقدام و کنش سیاسی بودند. ✅ برخی از جلوه های اقدام و کنش سیاسی معصومیه اینطور بودند: 🔻سلسله های تحلیل سیاسی؛ که معمولا به صورت هفتگی و بر اساس مسائل اصلی و جاری آن مقطع کشور برگزار می شد و در آن شخصیت های سیاسی، فکری، لشگری و چهره های ملی حضور پیدا می کردند. این نشست ها نه تنها در بین طلاب اثرگذار بود که در قم دارای محوریت بود و از همه شهر برای حضور در آن می آمدند. 🔻 ؛ بسیج معصومیه نقش محوری و هماهنگ کننده بین همه بسیج های مدارس را داشت و اگر حادثه ای در کشور رخ می داد می توانست همه را جمع کند و تصمیم گیری برای نحوه حضور طلاب و روش موضع گیری آن ها در آن حادثه را برنامه ریزی کنند. از سوی دیگر دانشگاه های کشور و مجموعه های خارج قم، معصومیه را محور ارتباط می دانستند. یعنی اگر کسی از دانشگاهی در تهران قصد ارتباط گیری با قم را داشت، سراغ معصومیه می آمد. 🔻 برای پیگیری دغدغه های کلان ملی؛ رهبری معظم انقلاب برای مقابله با صادر شده بود و رؤسای قوا کار چندانی برای تحقق آن نکرده بودند. بچه ها تصمیم گرفتند مقابل منزل مرحوم آیت الله شاهرودی به عنوان رئیس قوه قضائیه تجمع کنند و تحقق فرمان رهبری را مطالبه کنند. 🔸 در دانمارک علیه پیامبر اسلام کشیده شده بود. بچه ها تصمیم گرفتند مقابل و وزارت خارجه تجمع کنند و اعتراض رسمی طلاب و حوزه های علمیه را به گوش ایشان برسانند. 🔹 بعد از جنایت در نیز تجمعی مقابل و مصر داشتیم. همراهی وزارت خارجه با دغدغه های انقلابی کمک خوبی برای پیگیری این جنس دغدغه ها بود. به خلاف فضایی که امروز در کشور حاکم است. ♨️ اهمیت بسیج و اقدام سیاسی به همین کارها نبود، این اقدامات نمود و برون داد یک روح کلی حاکم بود که توضیح خواهم داد انشالله.... @yadhaa
1 💢 تصویری از تجمع مقابل سفارت عربستان در اعتراض به خیانت حکام عرب درباره غزه. تهران 1387 @yadhaa
💢 تجمع طلاب مقابل سفارت عربستان در های انگلیسی و عربی @yadhaa
💢 متن اطلاعیه و فراخوان معصومیه برای تجمع مقابل سفارت عربستان. 1387 @yadhaa
🔻🔻 معیار برای تشخیص مدرسه و چیست؟ پاسخ به این پرسش، بحثی پردامنه می طلبد اما به مناسبت یادداشت اخیر، تنها اشاره ای به آن می کنم: ✔️ برخی مدرسه ای که طلبه تربیت کند را مدرسه معیار و موفق می دانند. ✔️ برخی مدرسه ای که طلبه و درس خوان تربیت کند را مدرسه موفق می دانند. ✔️ اما آیا نیستند مدارسی که طلبه نماز شب خوان زاهد و انقلاب و نظام تربیت می کنند؟ ✔️ آیا نیستند مدارسی که رتبه های علمی چنین و چنان دارند ولی هیچ نسبتی با ها و دغدغه های نظام بطور سیستماتیک ندارند؟ 📝 ویژگی کلیدی و محوری معصومیه جمع بین سه عنصر و و به معنای عام آن یعنی و انقلاب محوری بود. اگر این سه عنصر کنار هم و در سطوح مختلف نباشند، شاهد مدرسه ای خواهیم بود اگر نگویم بی خاصیت. ✅ معصومیه خیلی ها بود چون در کنار علم و اخلاق، روح در بین بچه ها موج میزد. شاید کسی هم دچار کج سلیقگی یا تشخیص غلط بود ولی جریان کلی مثبت ارزیابی می شد. ✅ معصومیه نسبت به حوادث جاری و کلان بی تفاوت نبود. در صحنه و در وسط میدان بود. البته و متفاوت بود. برخی چاره را در تجمع می دیدند و برخی در نگارش یک مقاله یا یک کار بلند مدت. لطف ماجرا به این بود که جزئی از زندگی طلبه ها بود. 💢 تجمع و بیانیه و نشست سیاسی همه بهانه هایی برای در صحنه بودن و اعلام عدم بی تفاوتی به مسئله ها بود. این نباید از دست برود... 🆔 @yadhaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ درباره حوادث این ایام: ☘ چون نه به رندی و بندگی است... ☘ آن به که کار خود به رها کند... (جناب حافظ) 🆔 @yadhaa
💢 رفت و آمد بزرگان و فرزانگان حوزه 🔰️ یکی از مهمترین ویژگی های دوران ما، آمد و شد اساتید و چهره های برتر حوزه در مدرسه بود. بچه ها از نزدیک با خیلی از اساتید ارتباط داشتند. 🔰️ همین رفت و آمدها و نشست و برخاست ها طلبه را رشد می داد و بزرگ می کرد. یک سال ماه رمضان یک دهه آیت الله العظمي در مسجد مدرسه منبر رفتند. آیت الله ، حضرات آقایان شیرازی، ممدوحی، استاد ، استاد ، استاد میرباقری، دکتر ، و ده ها نفر دیگر از نخبگان حوزه به مناسبت های مختلف در مدرسه رفت و آمد داشتند. 🔰️ اما دراین میان استاد عزیزمان جناب آقای ارتباط جدی و عمیقی با دوستان داشتند. با وجود اشتغالات فراوان، به راحتی برای بچه ها وقت می گذاشتند، برای رشد طلبه ها و حل مشکلات شان وظیفه ای خاص برای خودشان تعریف کرده بودند. بعدا درباره شخصیت و خدمات استاد خسروپناه به طلاب مستقلا مطالبی خواهم نوشت. 🔰️ بزرگی می گفت ماهی در تنگ، کوچک می ماند ولی ماهی دریا بزرگ می شود. معصومیه برای خودش بود و جامع طلاب... 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ✅ : تصویر بالا، تصویر حضور استاد خسروپناه در حجره ماست. حوالی سال های 86 _ 87 🆔 @yadhaa
☘ روزی که با سلام به شروع شود ☘ با رزق و روزی دو برابر شروع شود ☘ وقتی که به لبم غنچه می کند ☘ از هرطرف عنایت شروع شود ☘ ذکر لب تمام ملائک علی علی است ☘ نوبت نمی‌رسد دم دیگر شروع شود ☘ والفجر خوانده ایم و تمام شد ☘ وقتش رسیده سوره شروع شود @yadhaa
💢 ☘ میزان ارتباط برخی اساتید با طلبه ها و نوع اثرگذاری آن ها بر زندگی بچه ها ویژه تر از بقیه بود. از جمله این افراد باید به استاد ، استاد زارعی تهرانی و استاد اشاره کنم. استاد عالم زاده را همه با کتاب می‌شناختند و این زاویه اثرگذاری ایشان جدی تر از بقیه بود. ☘ استاد ابتدا مسئول بخش مدرسه بودند و بسیاری از طلبه های خوش فکر و اثرگذار امروز در قم، تربیت شده های آن دوره اند. بعدها ایشان معاون پژوهشی مدرسه شدند و امروز مسئول موسسه هستند. ☘ قبلا بیش از 10 صفحه در توصیف ابعاد شخصیت ایشان نوشته ام. اما کوتاه و مهم اینکه: 🔻 برخی استادِ درس و علم و دانش هستند و برخی استادِ و تفکر. 🔻 برخی فیلسوف اند در دانش رسمی فلسفه و برخی فیلسوف مضاف اند یعنی در برخی موضوعات خاص می کنند. استاد فلاح از منظر من است. 🔻 گاهی بودن را به حضور سیاسی سطحی ترجمه می کنیم یا از این و آن حمایت کردن و یا... اما استاد انقلابی بودن را با معنایی یافته به طلبه ها آموخت. 🔻 او آموخت که باید به یک مسئله مهم و حیاتی در تاریخ جدید زندگی بشر عمیقا و از پایگاه اندیشه اصیل شیعی اندیشید و آن مسئله مهم عبارت است از: . 🔻 انقلابی بودن سطوح و لایه های گوناگونی دارد که کمتر کسی متفطن لایه های عمیق آن است. به لایه های بنیادین و انقلاب می اندیشد و این سبک از اندیشه ورزی را بین دیگران ترویج می کند تا شود. 🆔 @taaligh
تعلیقات
#از_معصومیه_ای_که_بود #گردش_نخبگان2 💢 #فیلسوف_انقلاب1 ☘ میزان ارتباط برخی اساتید با طلبه ها و نوع
💢 🔻 تصور کنید معصومیه زمانی دارای چنین عظیمی بود که درست تقریر و تحلیل نشد و مانند برخی دیگر از دارایی ها از آن محروم شد. 🔻 برخی طلبه ها در کنار ایشان عمیقا با انقلاب، گری، توسعه آرمان انقلاب در سطح حوزه، کشور و جهان آشنا شدند. 🔻 کسی است که اندیشیدن به انقلاب را وظیفه راهبردی خود می داند و در پی یافتن راه های توسعه انقلاب در حوزه، دانشگاه، جامعه، نهاد علم، نهاد سیاست، نهاد فرهنگ و در یک کلام در همه ابعاد یک کشور و حاکمیت است. 🔻 فیلسوف انقلاب از مبانی انقلاب آغاز می کند، به چیستی و هستی انقلاب و چگونگی ماندگاری، موفقیت، توسعه و گسترش آن تا مرزهای می اندیشد. 🔻 اینکه کسی عمیقا خود را متعهد به بداند را ساده نگیرید. این یک خط است و نقطه تمرکزی است که امام و رهبری فرزانه انقلاب بر آن مدار ایستاده اند. 🔻 برجسته سازی مفاهیم مغفول در انقلاب چون نقش و جایگاه و نیز جایگاه نهاد و فرهنگ و تعمیقِ تحلیل درباره آنها و نظریه پردازی در لایه های گوناگون انقلاب اندیشی، از کارویژه های فیلسوف انقلاب است. 🔻 انقلاب برای مانایی و پویایی عمیقا به نیازمند است. روش تحلیل، روش موضوع یابی و روش حل مسئله در تفلسف برای انقلاب خود جای گفتگوی فراوان دارد. 🔻 متاسفم که در این مجال کوتاه امکان پرداختن بیشتر به این مفهوم را ندارم ولی انشالله در فرصتی به تفصیل از آن خواهم گفت. ✅ شما را به کانال استاد فلاح که گوشه از اندیشه ایشان را انعکاس می دهد دعوت می کنم: @faslefarhang 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 🆔 @taalighat