☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️ #افکار_عمومی در جامعههای دیروز و امروز (بخش اول)
🔷 #عمومیت_افکار_مردم یک جامعه، نشانه بستگی فرد و جمع، به یک سری ارزش هاست. وقتی کشوری مورد هجوم دشمن قرار میگیرد، یکیک افراد ملت و جمع آن، برای دفاع از خود آماده رفتن به میدان جنگ میشوند و جنگ به یک نظام ارزشی تبدیل میگردد.
🔷در زمانهای گذشته و حتی نه چندان دور که هنوز #رسانههای_گروهی یکی پس از دیگری پا به عرصه وجود نگذاشته بودند، افکار مردم چنانچه حول محوری دور میزد و به وحدت میگرایید، به وسیله دهان و گوش دامنه میگرفت و ماهها طول میکشید تا خبر یا واقعهای گسترش عمومی پیدا کند و در نتیجه خود به خود از اثر میافتاد،
🔷و به جای آنکه مانند گلوله برفی در مسیر خود حجم بیابد، آب میشد. به این دلیل که #افکار_عمومی جز در محیطهای بسته، مانند روستا و بازار و محله و طبقه - که در آنها ارتباط سریعاً برقرار میشد - تجسم نمییافت. به عبارت دیگر #افکار_عمومی سفر نمیکرد، زیرا در طول سفر تضعیف میشد و #قدرت_عمل خود را از دست میداد و از پای در میآمد.
🔷وانگهی افراد میبایست از خانه های خود خارج میشدند و با دوستان و آشنایان در محله و قهوهخانه و سرِگذر تماس حاصل میکردند، تا در جریان وقایع چند روز قبل که خبر آن تازه به محل آنها رسیده بود، قرار بگیرند. امروز دیگر خبر از طریق #رسانههای_خبری به خانهها راه یافته، و در یک لحظه میتواند در اختیار همه مردم شهر، بلکه کشور و جهان گذاشته شود،
🔷زمان و مکان را تسخیر کند و مرزهای اجتماعی و سیاسی و ملی را درنوردد. گویی #افکار_عمومی سرنوشت خود را به دست رسانهها سپرده است. از این پس این #رسانهها هستند که نقش منعکسکننده، تقویتکننده و حتی خاموشکننده افکار و اخبار را به دست دارند.
🔷به این ترتیب، با #گسترش_رسانه های خبری، پدیده های روانی- اجتماعی مربوط به #افکار_عمومی نیز هر روز گسترش و اهمیت بیشتری مییابد و توجه پژوهشگران بیشتری را به خود جلب میکند. رشد همه جانبه این رشته، بستگی به شناخت چند عامل دارد: ۱) تکنیکهای بررسی پیشرفته؛ ۲) خوراک فراوان برای تغذیه افکار؛ ۳) توجه روزافزون به افکار؛ ۴) رشد فزاینده روابط اجتماعی. #ادامهدارد...
📕کتاب افکار عمومی (ژودیت لازار، ترجمه مرتضی کُتبی)
منبع: تبیان
#افکار_عمومی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام #فضای_مجازی (بخش اول)
🔶در #جنگ_رسانهای و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند #کودکان و #نوجوانان به شمار میآیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آیندهی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود.
🔷یکی از ابزارها و ترفندهایی که جنگ رسانه ای #دشمن علیه اندیشه اسلامی به راه انداخته است، روی آوری به محتوای فاسد و مبتذل است. محتوایی که تلاش دارد، #هویت_دینی و اسلامی جامعه را تضعیف کرده و افراد جامعه را به سوی #ولنگاری_فرهنگی سوق دهد.
🔷در دنیایی زندگی میکنیم که سربازان جبهه خصم، تا اندرونی خانهها نفوذ کرده و خنجرهای زهرآلود خود را در سینه و قلب هزاران مرد و زن و کودک و نوجوان فروکرده و آنها را به کام مرگ و نابودی کشانده و افراد فراوانی را اسیر زندانهای مخوف و ترسناک خود کردهاند؛ زندانهایی که عاری از هرگونه ترحم و انساندوستی و اخلاقمداری است و طعم شیرین زندگی لذتبخش و آرام را از اسیران خود سلب کردهاند.
💠پیچیدهترین و بیرحمانهترین آرایش نظامی جهان
🔷در دنیای مدرن با پیشرفت شبکههای اطلاعرسانی و دیجیتال، شکل و شمایل جنگها نیز تغییر کرده و چهرهای مدرن و جدید به خود گرفته است. اگر در قرنهای گذشته مصاف کشورها با یکدیگر بیشتر در قالب مواجهههای نظامی صورت میپذیرفت، در عصر کنونی با رونق یافتن #ابزارهای_رسانهای و پیشرفتهای علمی، میدان نبرد آرایش نظامی دیگری را به خود گرفته است؛ آرایش نظامی که بیشتر آن را با عنوان #جنگ_نرم و رسانهای میشناسند.
🔷در این بین مسئولیت خطیر #والدین در حفظ و نگهداری #فرزندانشان باید جدیتر دنبال شود؛ چرا که در آتش #جنگ_رسانهای که ابرقدرت های رسانه ای علیه فرهنگ و اندیشه اسلامی به راه انداخته اند، #کودکان و #نوجوانان در تیررس جبهه معاندین قرار دارند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا؛[تحریم، ۶] ای کسانی که ایمان آوردهاید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید.» #ادامهدارد...
نویسنده: علی بیرانوند
منبع: وبسایترهروانولایت
#جنگ_نرم
#فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش پنجم)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت غیر مستقیم
🔷از یک جهت، روش های مطلوب تربیتی به دو گونه ی «مستقیم» و #غیر_مستقیم است. با توجه به ویژگی های متربیان، شرایط زمان و مکان، گاه روش مستقیم و گاه روش غیرمستقیم کارایی دارد و این چنین نیست که هماره روش غیر مستقیم کارسازتر باشد. از همین رو، خدای بزرگ در قرآن کریم در مواردی، از روش ها و خطاب های مستقیم و صریح مانند «یا ایها الکافرون»، «یا ایها الناس» و «یا ایها الذین آمنوا» استفاده کرده است و در مواردی از روش ها و #خطابهایغیرمستقیم به حضرت عیسی(ع) فرموده است: «ای عیسی پسر مریم! آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم را همچون دو خدا به جای خداوند بپرستید؟» [مائده، ۱۱۶]
🔷همانگونه که در این آیهی قرآن به روشنی می بینیم، خداوند متعال مستقیما به حضرت عیسی (ع) خطاب می کند، اما به طور #غیر_مستقیم می خواهد به پیروان حضرت عیسی(ع) بگوید که اعتقاد آنان به خدا بودن حضرت عیسی و حضرت مریم (ع) شرک و باطل است. باری، آموزش غیرمستقیم وضو به آن پیرمرد از سوی امام حسن و امام حسین (ع) و تاکید فراوان روانشناسان بر این روش، و گفته هایی همچون «الکنایه ابلغ من التصریح؛ #کنایه و #غیرمستقیمگویی از صراحت و مستقیم گویی رساتر است.» و «به در بگو تا دیوار بشنود.»، بر به کارگیری #روشغیرمستقیم در #تعلیم و #تربیت تاکید میورزد.
🔴الف) استفاده از شعر، قصه، خاطره، شرح حال دیگران، معما، فیلم، نمایش و مانند آن میتوانند از مصادیق #روشهایغیرمستقیم #تربیتی به شمار آیند. ب) نتیجه گیری از مطالب مطرح شده در روش های غیرمستقیم، به عهدهی خود مخاطبان و فراگیران قرار داده شود. ج) گاه مربیان و پدران و مادران می توانند #مسائل_تربیتی را به صورت #غیر_مستقیم و به وسیله ی اشخاص دیگری و نه به وسیله ی خودشان، به فراگیران انتقال و آموزش دهند. #ادامهدارد...
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش دوم)
🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله #سعادت و #لذت است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف #سعادت و #لذت از منظر #قرآن_کریم پرداخته ميشود.
🔷واژه #فلاح به معنای #رستگاری به كار ميرود؛ رستن از گرفتاریها و رنجها و موانع و رسيدن به هدف و مطلوب انسان، در راه رسيدن به مقصد و #هدف خود، پيوسته با موانع و گرفتاریها و دشمنانی درگير است، ولی با #تلاش و #جهاد ميتواند، اين گرفتاریها را بر طرف سازد و موانع را از سر راه برداشته به هدف و مطلوب خويش نايل شود كه در اين صورت ميگويند: #رستگار شد، يعنی رست و رها شد، يا راحت شد و بر دشمن چيره گرديد. در چنين مواردی از واژه #فلاح استفاده ميشود. #قرآن_کریم نيز در مواردی واژه #فلاح را بكار برده است. از آن جمله، روزی كه بنا بود ساحران فرعون، به دستور وی در برابر موسی خودنمايی و عرض اندام كنند.
🔷قرآن نقل میکند كه فرعون برای تشويق و دلگرمی به آنان گفت: «وَقَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَى؛ [طه،۶۴] امروز آن كسی كه چيره شود رستگار خواهد شد»، و به جای پيروزی و چيره شدن بر خصم، واژه #افلح را بكار ميبرد، چنانكه در زمينه معنوی نيز، درباره كسانی كه از رنج و گرفتاری دنيا رهيده و در صحنه ديگری به آسودگی وارد ميشوند، از همين واژه #افلح استفاده شده و به آياتی بر ميخوريم؛ مانند اين آيه كه میفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى؛ [اعلی،۱۴] هر آينه پاكان رستگار شدند. و آيهای كه ميفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ [شمس،۹] هر كه در پاكی آن (نفس) كوشيد رستگار شد»؛ و در آيه اول سوره مومنون ميفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ؛ هر آينه اهل ايمان رستگار شدند».
🔷آری #تزكيه و #تهذيب_نفس برای رسيدن انسان به #فلاح و #رستگاری نه تنها موثر است، بلكه #راهمنحصربهفرد خواهد بود. چنانكه در آيات ديگری بعنوان #نتيجه_عبادات و غايت كارهای شايسته انسان مطرح شده، و همراه با كلمه لعل بكار برده شده است؛ مثل آنجا كه ميفرمايد: «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [جمعه،۱۰] بسيار خدا را بياد آريد، شايد #رستگار شديد»، و آيهای كه ميفرمايد: «وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [ال عمران،۱۳۰] از خدا پروا کنید تا رستگار شويد». در اين گونه موارد كه خداوند ميخواهد مردم را وادار به #تقوا، به ذكر خدا، به اجتناب از معاصی كند، با استفاده از جمله «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» بيان ميفرماید كه #هدفنهايیانسان #فلاح است و به انسان می آموزد كه برای رسيدن به آن بايد اين كارهای خوب را انجام دهد، و آن كارهای زشت را ترك كند. #ادامهدارد...
نویسنده: آیتاللهمصباحيزدی (اخلاق در قرآن)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگوییبهشبهات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🔷شهید حاج #قاسم_سلیمانی :
🔸انقلاب ما به دوران #نبوت خویش رسیده و ما باید آمادگی خود را بالا ببریم.
🌹🍃🌹🍃
@shahidNazarzadeh
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام #فضای_مجازی (بخش دوم)
🔶در #جنگ_رسانهای و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند #کودکان و #نوجوانان به شمار میآیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آیندهی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود.
💠نگاهی اجمالی به مختصات و پیچیدگی #جنگ_نوین؛ با نگاهی اجمالی به مختصات و پیچیدگی #جنگ_نرم و آرایش نظامی حاکم بر آن میتوان به تفاوتهای ماهوی آن با سایر جنگها پی برد.
1⃣گستردگی میدان نبرد و قتلگاهی به نام فضای مجازی
🔷یکی از تفاوتهای اساسی #جنگ_نوین با جنگهای نظامی را میتوان در #گستردگی_میدان_رزم آنها مشاهده کرد. نوعاً در جنگهای نظامی، میدان محدودی متأثر از لطمات جنگ شده و مناطق دیگر از آسیبهای آن دور میمانند. این در حالی است که در #جنگ_نوین و #رسانهای نوعاً #مناطق_فراوانی آلودهٔ آثار و تبعات شوم جنگ شده و تقریباً منطقهٔ امن و آرامی را در جامعه و معرکه جنگ نمیتوان مشاهده کرد.
🔷چنانکه وجود گوشی های هوشمند و #بشقابهای_مسموم و زهرآلود #ماهوارهای در محیط خانواده، این #آسیب و تهدیدها را هزار چندان می نماید. #گوشیهای_هوشمندی که در غفلت و سهلانگاری والدین، زمینه ذبح ناجوانمردانه کودکان را فراهم کرده و خوشبختی و سعادت واقعی را از آنها سلب کرده است.
2⃣تلفات و خسارتهای مرگبار و جبران ناپذیر
🔷دومین تفاوت #جنگ_نوین با جنگ های نظامی و رایج دنیا را میتوان در #میزان_تلفات و #سنگینی_خسارتها مشاهده کرد. با کمی دقت و تأمل در میزان خسارتهای برجای مانده از جنگ سخت، متوجه خواهیم شد که در این جنگها نوعاً به زنان و کودکان و سالخوردگان آسیب کمتری وارد شده و بیشتر به مردان جنگی و کسانی که در میدان نبرد حضور دارند، آسیب وارد میشود.
🔷این در حالی است که در کارزار #جنگ_نوین و رسانهای حتی کودکان و زنان و سالخوردگان نیز در امان نبوده و همه آنها در معرض آماج #شدیدترین #بمبارانهای_رسانهای و میکروبی #دشمن قرار دارند. بمبهای میکروبی و ویروسی که #فکر و #روح و اندیشه و #عملکرد_افراد را نشانه گرفته، به طوریکه نه فقط حیات مادی و دنیوی #کودکان و نوجوانان، بلکه #حیات_اخروی #همه_اقشار جامعه انسانی را در معرض فنا قرار داده و سعادت واقعی را از جامعه انسانی سلب مینمایند. #ادامهدارد...
منبع: وبسایترهروانولایت
#جنگ_نرم
#فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رونمایی از کالا با جلوهگری زنان (بخش اول)
🔶اگر #غرب در جهت #منافع_سرمایهداری و لیبرالیسم از زیبایی و فریبندگی #زن برای #عرضهمحصولاتتجاری خود بهره ببرد، جای تعجب نیست، اما نگاه شیء انگارانه به زن از سوی صاحبان سرمایه و شرکتهای تبلیغاتی در #ایران چه توجیهی دارد؟
🔷در اینکه تحول ساختاری اجتماع دارد #جامعه را به سوی #مصرفگرایی پیش میبرد، شکی نیست، زیرا تبلیغات دیداری و شنیداری رسانههای رسمی و مجازی، بیلبوردها، اتوبوسها، مراکز خرید و دیوارهای شهر، همهجا را پرکردهاند، تا سبکی متفاوت از رفتار، تفکر، روابط انسانی، تغذیه و پوشش را در سطح جامعه رواج داده و زندگی ایرانی و اسلامی ما را دستخوش تغییر کنند.
💠چرا حضور #زنان در #تبلیغات_تجاری اهمیت دارد؟
🔷امروزه که رقابت تنگاتنگ میان صاحبان سرمایه، برای جذب مخاطب و افزایش افزوده و فروش هرچه بیشتر محصولات برقرار است و #مبلغانتجاریغرب هم از دیرباز، #زنان را بهعنوان اهرم تبلیغی مؤثر برای اقناع مخاطب، جهت خرید کالا، میدانستند، #فرهنگتجاریخود را به نام «تجدد و تمدن» به خورد جوامع دیگر داده و آن را نمادی از مدرنیته معرفی میکنند.
🔷از سوی دیگر، زنان چون نگاه تنوعطلب و دقیقتری نسبت مردان دارند و بیشتر مجذوب تغییرات میشوند، با استقبال از #دیدگاه_غرب، که با #شعار_آزادی و #حضور_بانوان در عرصههای اجتماعی، و نیز حمایت از حقوق اجتماعی زنان، توانستند، بر از خودبیگانگی زنان، سرپوش بگذارند، به میدان آمدند و برخی هم با #تبرج و #خودنمایی، با بیحرمتکردن و کاستن ارزش زن مسلمان، به عرصه تبلیغات وارد شدند، تا فروشندگان و تولیدکنندگان و تجار بتوانند برای گرمی بازارها از آنها بهره ببرند. #ادامهدارد...
نویسنده: صدیقه شریفی
منبع: تبیان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد