⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️
🌹
⭕️مشخصات امام زمان - ویژگی های امام زمان عجل الله تعالی فرجه (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #حضرت_مهدی (عج) دارای چه خصایص و ویژگی هایی است که او را متمایز و برتر میکند؟ آیا این خصوصیات، منحصر در آن حضرت است یا دیگر اولیا و پیامبران نیز در آنها با او مشترک هستند؟! بر اساس منابع معتبر روایى و تاریخ، #امام_مهدى (عج) خصوصیات و خصالى برجسته و والایى دارد که در بعضى از آنها منحصر به فرد بى همتاست و یا جامع همه ویژگى ها و خصایص است که دیگر اولیا و انبیا دارنده بعضى از آنها بودند.
8⃣میراث دار پیامبران
🔹براساس روایات، #تمام_معجزات و ودایع #انبیاء و #اوصیاء، #همراه_امام_مهدى (عج) است؛ یعنى او #وارثپیامبرانواوصیاء است و خداوند معجزات انبیاء را در اختیار ایشان نهاده است. وجود میراث پیامبران در نزد #حضرت_مهدى (عج)، بیانگر این است آنحضرت، جامع صفات و خصوصیات آنان بوده و دارنده وسایل و لوازم منحصر به فرد ایشان است؛ براى نمونه: ۱) تابوت حضرت آدم (ع): #مهدى (عج) آن را از دریاچه طبریه بیرون مى آورد؛ بطورى که نه پوسیده و نه متغیّر گشته است. [بحار، ج۵۲، ص۳۵۱، ح۹۱۰۴]. ۲) عصاى حضرت موسى (ع): آن را از دریاچه طبریه - و در روایتى از غار انطاکیه - بیرون مى آورد و با آن چنان میکند که موسى (ع) با فرعون کرد. ۳) حجر حضرت موسى (ع): سنگى است که آن را از مکّه به همراه خواهد داشت و تا کوفه، به هرجا که بزند، چشمه اى از آب ظاهر شود. اصحاب او بنوشند، هرکس تشنه باشد، سیراب و هر که گرسنه باشد، سیر گردد. [همان، ج۵۲، ص۲۲۴، ح۳۷]
🔹۴) همه کتب آسمانی نزد حضرت: #مهدی (عج) تورات و سایر کتب آسمانى دیگر را از غارى که در انطاکیه هست بیرون آورده، و بین اهل تورات به تورات، و بین اهل انجیل به انجیل، و بین اهل زبور به زبور، و بین اهل فرقان به فرقان حکم خواهد فرمود... [علل الشرایع، ج۱، ص۱۶۱]. ۵) پیراهن حضرت یوسف (ع): جبرئیل (ع) این پیراهن را هنگامى که ابراهیم (ع) را در آتش افکندند، بر تن او کرد. پس آن را بازوبند ساخت و به بازوى اسحاق (ع) بست و اسحاق به یعقوب (ع) و یعقوب به یوسف (ع)... سپس در دست #مهدى (عج) خواهد بود. [بحار، ج۱۷، ص۱۴۷، ج۳۰]. ۶) انگشتر سلیمان (ع): #مهدى (عج)، این انگشتر را همراه خود دارد. وقتى آن را در دست میکند، جن و طیور بر دور او جمع میشوند. [مهدى منتظر، ص۴۶ به نقل از سؤال از امام مهدى در روایات، ص ۴۵و۴۶].
🔹۷) پیراهن و آثار رسول اکرم (ص): یعقوب بن شعیب از امام صادق (ع) روایت کرده است: «آیا پیراهن #قائم (عج) را - که هنگام قیام میپوشد - نشانت ندهم؟ عرض کردم: چرا؛ پس آنحضرت جعبه اى را خواست و آن را گشود و آن پیراهن کرباسى را بیرون آورد؛ سپس آن را باز کرد که ناگهان دیدم در آستین چپ آن، آثار خون مشاهده میشود، فرمود: «این پیراهن پیامبر (ص) است؛ در روزى که دندانهاى پیشین آنحضرت ضربه دید». آن پیراهن خونى را بوسیدم و بر صورت خویش نهادم. سپس امام (ع) آن را در هم پیچید و برداشت». [الغیبة النعمانى، ص۳۵۰، ج۴۲] علاوه بر اینها، حضرت آثار دیگرى از پیامبر (ص) را به همراه دارد؛ چون بیرقى که جبرئیل (ع) در روز بدر برای پیامبر اکرم (ص) آورد، عمامه سحاب، زره، انگشتر، عصا، اسب، عهدنامه پیامبر (ص) و... امام صادق (ع) در تأیید میراث برى امام زمان (عج) از پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «تراث رسول خدا، به #قائم (عج) میرسد»؛ یکى از یاران پرسید: تراث چیست؟ فرمود: «شمشیر، زره، عمّامه، لباس بُرد، شلاق، اسب، زین و آلات جنگى رسول خدا». [بحار، ج۵۴، ص۲۴۲] همچنین مصحف و ذوالفقار امیرالمؤمنین (ع) نیز نزد امام مهدی (عج) میباشد.
منبع: پرسمان
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️تربیت دینی خانواده (بخش دهم)
🔸شیوه های تربیت دینی خانواده (۱)
💠 #تربیت_دینی در محیط خانواده دارای دو شیوه اساسی #کلامی و #نمادین است که هر یک در #تربیت_کودک نقش اساسی دارد. به طور خلاصه، به آن ها اشاره می شود:
🔹الف. شیوه کلامی: منظور از #شیوه_کلامی (دستوری - بیانی) امر و نهی های والدین و دیگر اعضای خانواده است که نسبت به بایدها و نبایدهای دینی کودک صورت می گیرد؛ یعنی: به آنچه پدر و مادر در مورد انجام احکام و کارهای دینی به کودک دستور می دهند، «شیوه» کلامی تربیت گفته می شود. این نوع تربیت به نوبه خود، در رشد و شکوفایی #حس_دینی_کودک تأثیر فراوان دارد؛ زیرا کودک در دوره کودکی وابستگی کامل به والدین دارد و با دید مثبت به آن ها می نگرد و هر چه از آنان دریافت کند، می پذیرد.
🔹 #گفتارهای_والدین، اعم از دستوری و غیر دستوری، حتی سخنان معمولی آن ها در شکل گیری رفتار و افکار کودک مؤثر است و چه بسیار سخنان نامناسب و احیاناً دروغ ها، سرزنش ها و تهدیدهایی که در محیط خانه جریان می یابد در روح کودک اثر منفی می گذارد. بر این اساس، پدر و مادر لازم است در گفتار و دستورات خود به کودک، دقت نمایند تا عامل بدآموزی فرزندانشان نگردد. #ادامه_دارد...
برگرفته از فصلنامه معرفت، شماره ۳۲، محمد احسانی
منبع: حوزه نت
#تربیت #تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️به دفتر شرع نگاه کنیم!
🔸حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹به همدیگر نگاه نکنیم، بلکه نگاه به دفتر شرع نماییم و عمل و ترک را مطابق با آن نماییم.
📕فریادگر توحید، ص٢٢٧
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️🌸⚡️
🌸
⭕️به مناسبت عيد سعيد قربان
🔸 #عيد از عُود و برگشتن است، چون در اين روز #رحمت_خدا شامل مردم ميشود و با آمدن عيد شادی به مردم بر می گردد. [۱] و يا به معنای برگشتن به فطرت است.
🔹در اسلام چهار عيد داريم؛ عيد فطر، #عيد_قربان، جمعه و عيد غدير. چنانكه در روايتى از امام صادق (ع) نقل شده است كه فرمود: غير از عيد فطر و قربان و جمعه عيد ديگري است به نام عيد غدير كه از همه حرمتش بيشتر است. [۲] #عيد_قربان روز دهم ذیالحجّه است، در دعای قنوت نماز اين روز ميخوانيم كه خدايا تو اين روز را برای مسلمانان عيد قرار دادی. اين روز در روايات به نام #عيد_اضحی از ريشه اضحيّه به معنای #قربانی_نمودن گرفته شده است؛[۳] چون در اين روز بر #حاجيان واجب است که در سرزمين مِنی #قربانی كنند، و برای آنهايی كه در حج شركت ندارند، مستحب است اين قربانی را انجام دهند.
🔹امّا نكته مهم، فلسفه اين قربانی است، چون خداوند نيازى به گوشت قربانی ندارد، چون او نه جسم است و نه نيازمند. او وجودی است كامل و بی انتها از هر جهت؛ هدف اين است كه مردم با پيمودن #مدارج_تقوا روز به روز به خدا نزديكتر شوند، #قربانی درس ايثار و فداكاری و گذشت و آمادگی برای شهادت در دل، و كمك به #نيازمندان و مستمندان را می آموزد. [۴] در روايات هم اشاراتی به اين جهات داريم. از جمله امام صادق (ع) از علّت قربانی نمودن سؤال شد، حضرت فرمود: خداوند #قربانی را قرار داد تا #فقراء از آن استفاده و بهره ببرند. [۵] امام صادق (ع) فرمود: خداوند در اوّلين قطره كه از خون آن به زمين ميريزد صاحب آن را بيامرزد و تا خداوند بداند كه چه كسی در پنهانيها #تقوا را مراعات ميكند. (با نيّت خالص قربانی را انجام ميدهد و...) بعد فرمود: نگاه كن چگونه خداوند قرباني هابيل را قبول کرد و قربانی قابيل را رد نمود. [۶]
🔹ناگفته نماند که نامگذاری اين روز به تناسب سرافرازی #حضرت_ابراهيم (ع) در امتحان الهی صورت گرفته است، چرا که خداوند به ايشان دستور داده بود که فرزندش #حضرت_اسماعيل (ع) را قربانی کند، و وقتی حضرت اقدام به قربانی کردن نمود، به امر الهی کارد گلوی اسماعيل (ع) را نبريد، و از سوی خداوند قوچی برای قربانی فرستاده شد. پس حاجيان خانه خدا نيز مأمور شدند به تأسی از قهرمان توحيد، در چنين روزی حيوانی را قربانی کنند.
پي نوشتها؛
[۱] لمعه دمشقيه، ج ۱، ص ۳۰۶
[۲] مفاتيح الجنان، اعمال روز هجدهم ذيحجّه، ص ۴۵۶
[۳] شرح لمعه، كتاب الحج اعمال مِنی
[۴] تفسير نمونه، ج ۱۴، ص ۱۰۹
[۵] علل الشرائع، دارالبلاغه، ص ۴۳۷
[۶] همان، ص ۴۳۸
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات
#عید_قربان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️فرزند آوری در آئینه آیات قرآن (بخش سیزدهم)
🔸شبهه تعبیر از فرزندان به عنوان «فتنه» در قرآن و پاسخ آن
🔹در مقابل تمامی آن تعبیرات بسیار ستوده از موضوع #فرزندآوری در قرآن کریم (که در بخش های قبلی این نوشتار بدان ها اشاره گردید) ممکن است عده ای با استناد به آیاتی نظیر آیه ۱۵ سوره تغابن «إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ؛ اموال و فرزندان تان فقط #وسيله_آزمايش شما هستند و خداست كه پاداش عظيم نزد اوست!»؛ و آیه ۲۸ سوره انفال «وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ أَنَّ اللَّهَ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظيمٌ؛ و بدانيد اموال و #اولاد شما، #وسيله_آزمايش است؛ و [براى كسانى كه از عهده امتحان برآيند] پاداش عظيمى نزد خداست»، که در آنها از #فرزندان به #فتنه تعبیر شده، شبهه تناقض آیات قرآن را راجع به این موضوع مطرح کنند. پاسخ این سؤال از فهم صحیح معنای واژه «فتنه» می گذرد. #فتنه به معنای #آزمایش است و در این آیات این معنا بیان شده که اگر انسان در این ميدان آزمايش، از عهده تکلیف خود برآید، به تصریح همین آیه ۱۵ سوره تغابن یعنی «وَاللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ»، پاداش عظیمی نزد خدا خواهد داشت.
🔹در واقع خداوند براى تربيت انسان، دائما او را در كوره هاى داغ #امتحان قرار مى دهد و با امور مختلفى او را مى آزمايد، اما #اموال و #فرزندان از مهمترين وسائل امتحان او را تشكيل مى دهند، چرا كه جاذبه اموال از يكسو و عشق و علاقه به فرزندان از سوى ديگر، چنان كشش نيرومندى در انسان ايجاد مى كند كه در مواردى كه رضاى خدا از رضاى آنها جدا مى شود، انسان سخت در فشار قرار مى گيرد. [۱] بسيارند كسانى كه از نظر عبادات معمولى و تظاهر به دين و مذهب، و حتى گاهى از نظر انجام مستحبات، بسيار سختگيرند و وفا دارند، اما به هنگامى كه پاى يك مسئله مالى به ميان مى آيد، همه چيز كنار مى رود و تمام قوانين الهى، و مسائل انسانى، و حق و عدالت، به دست فراموشى سپرده مى شود. در مورد #فرزندان، كه ميوه هاى قلب انسان و شكوفه هاى حيات او هستند نيز غالبا چنين است بسيارى از كسانى را كه به ظاهر پایبند به امور دينى و مسائل انسانى و اخلاقى هستند، مى بينيم كه به هنگامى كه پاى فرزندشان به ميان مى آيد گويى پرده اى بر افكارشان مى افتد و همه اين مسائل را فراموش مى كنند، عشق به فرزند سبب مى شود كه حرام را حلال، و حلال را حرام بشمرند و براى تامين آينده خيالى او تن به هر كارى بدهند و هر حقى را زير پا بگذارند. [۲]
🔹با این توضیحات روشن می شود که در قرآن هیچ تناقضی بین آیات ستایش کننده فرزندآوری و آیاتی که فرزندان را در کنار اموال موجب «فتنه» می دانند وجود ندارد. چرا که بر اساس آموزه های اصیل اسلامی، امتحان ها و #آزمونهای_الهی به عنوان اموری ناگزیر، مرحله ای از مراحل رشد انسان اند. در روايتى از امام على (ع) میخوانيم كه فرمود: «لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ - وَاعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَة؛ [۳] هيچ كس از شما نگويد خداوندا، من به تو پناه مى برم، از امتحان و آزمايش، چرا كه هر كس داراى وسيله آزمايشى است، و لكن كسى كه مى خواهد به خدا پناه برد، از امتحانات گمراه كننده پناه برد، چه اينكه خداوند مى گويد: بدانيد #اموال و #اولاد شما #وسيله_آزمون است». اگر #فرزند یکی از #اسباب_آزمایش شمرده شده است نه تنها امری مذموم نیست، بلکه نشانه این است که «نعمت فرزند» مطلوب و محبوب نوع بشر و دارای جاذبه ای است که عشق کور به آن می تواند موجب لغزش انسان باشد. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۲۰۶ و ۲۰۷
[۲] همان، ج ۷، ص ۱۳۸
[۳] نهج البلاغة، فيض الإسلام، نشر هجرت، قم، چ اول، ص ۴۸۴
نویسندگان: حجّة الاسلام احمد حیدری - علی غبیشاوی
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#فرزند #فرزندآوری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ده مصداق عفاف در آینه آیات و روایات (بخش ششم و پایانی)
🔸 #عفاف، در همه زوایای زندگی انسان نقشی اساسی در برقراری تعادل در تمایلات درونی انسان ایفا میکند. #عفت در گفتار، نگاه، اندیشه، کسب، علم، جنگ، تمایلات جنسی، ثروت و فقر تنها گوشه ای از جلوه های عفاف در زندگی مؤمنانه هستند. یکی از محورهای اساسی #سبک_زندگی_اسلامی که دقیقاً در مقابل سبک زندگی غربی قرار دارد، وجود #شاخصه_عفاف در تمام امور زندگی است.
9⃣عفاف در ثروت
🔹 #ثروت و رفاه نباید موجب شود انسان از وسعت مالی خود در #راه_غیر_مشروع استفاده کند، یا اینکه خود را تافته جدا بافته از دیگران بداند. قرآن کریم، #ثروتمندان را به عفاف دعوت میکند و میفرماید: «وَ مَنْ کانَ غَنِیًّا فَلْیَسْتَعْفِف؛ [نساء،۶] و آنکس که توانگر است باید [از گرفتنِ اجرت سرپرستى] خوددارى ورزد».
🔟عفاف در فقر
🔹همچنین #تهیدست و فقیری که دست به هر کاری برای امرار معاش خود نمیزند، از جایگاه رفیعی در نزد خدای متعال برخوردار است؛ چنان که قرآن کریم در توصیف چنین افرادی میفرماید: «یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ؛ [بقره،۲۷۳] از شدّت #خویشتندارى، فرد بى اطلاع، آنان را توانگر مى پندارد». امام علی (ع) خطاب به فرزند خویش، امام حسین (ع) میفرمایند: «الْعَفَافُ زِینَةُ الْفَقْر؛ [۱] پارسایى زینت فقر است».
🔸اینها تنها چندین نمونه از جلوه های عفاف در زندگی بودند و در شش بخش به آنها پرداخته شد؛ ولی حقیقت آن است که #عفاف در همه امور جلوه گر است.
پی نوشت؛
[۱] تحف العقول، ص۹۰
منبع: وبسایت راسخون
#عفاف #عفت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیاطین از چه راه هایى به وسوسه انسان ها مى پردازند؟ (بخش اول)
🔸 #شیطان با وسائل و راه هاى گوناگونى به اغواى بنى آدم بر مى خیزد. قرآن در آیه ۶۴ سوره «اسراء» (وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَ مَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا) به چهار بخش مهم و اصولى از این وسائل اشاره کرده و به انسان ها مى گوید: از چهار طرف مراقب خویش باشند:
1⃣برنامه هاى تبلیغاتى
🔹جمله «وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ» که بعضى از مفسران آن را تنها به معنى نغمه هاى هوس انگیز موسیقى و خوانندگى تفسیر کرده اند، معنى وسیعى دارد که هر گونه #تبلیغات_گمراه_کننده را که در آن از وسائل صوتى و سمعى استفاده مى شود، شامل مى گردد. به این ترتیب #نخستین_برنامه_شیطان استفاده از این وسائل است.
🔹این مسأله مخصوصاً در دنیاى امروز که دنیاى فرستنده هاى رادیویى و دنیاى تبلیغات گسترده سمعى و بصرى است از هر زمانى روشن تر و آشکارتر است؛ چرا که #شیاطین و احزاب آنها در شرق و غرب جهان بر این وسیله مؤثر تکیه دارند و بخش عظیمى از سرمایه هاى خود را در این راه مصرف مى کنند تا بندگان خدا را استعمار کنند و از راه حق که راه آزادى، استقلال، ایمان و تقوا است #منحرف سازند و به صورت بردگانى بى اراده و ناتوان درآورند. #ادامه_دارد...
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #شیاطین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد