eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️دستاوردهای انقلاب اسلامی (بخش چهارم) 🔸 را بی شک بايد يکی از مهم ترين و تاثيرگذار ترين انقلاب های جهان دانست، که آثار آن هم در درون مرزها و هم فراتر از مرزها بسيار عميق بوده است؛ به گونه ای که با توجه به اين تحولات و دستاوردهايی که به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين انقلاب ناشی شده است، می توان آن را انقلاب به معنای واقعی کلمه دانست؛ يکی از ويژگى هاى اين تحولات و دستاوردها اين است که در اکثر زمينه ها حاصل شده است، به گونه ای که شاهد يک تحول عظيم و فراگير در کل ساختارهای کشور بوده ايم. هدف اصلی در اين مقاله اين است که برخی از را مورد تحليل و ارزيابی قرار دهيم. 💠دستاوردهای سياسی 4⃣ «تحقق آزادیهای مشروع منطبق با ارزش ها و بنيان های بومی» 🔹اين در حالى است که تا پيش از تنها آزادی که وجود داشت، آزادی در مسير هر چه نزديکتر شدن به از نظر بود و فراتر از آن چيزى به نام آزادی به ويژه از نظر سياسی، اقتصادی و اجتماعی حتی با معنای غربی آن وجود نداشت، و تنها روزنه های به وجود آمده در مقاطعی از تاريخ همچون مشروطه و يا تحولات شهريور ۲۰،  برای آزادی های سياسی نيز بلافاصله با روی کار آمدن ديکتاتوری جديد بسته می شد و به اين ترتيب تبديل به آرزوی دست نایافتنی ملت ايران شده بود و به همين دليل بود که يکی از شعارهای اصلی مردم در راهپيمايی های پيش از انقلاب اسلامی عبارت بود از «استقلال، ، جمهوری اسلامی »؛ 🔹شعاری که آن را عصاره خواست های ملت در جريان انقلاب اسلامی دانسته اند و عنصر در آن نقش برجسته ای دارد، به همين دليل است که دادن و منطبق با ارزش های بومی که آزادی توام با مسئوليت در برابر خدا، [۱] پس از پيروزى انقلاب اسلامی به يکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی تبديل شد و دولت جمهوری اسلامی ايران موظف به «تأمين‏ آزادی های سياسی و اجتماعی در حدود قانون» [۲] گرديد. بر همين اساس آزادی های متعدد در عرصه های سياسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران به رسميت شناخته شده است که محدوده آن ها را ارزش های بنيادين و مصالح ملی تعيين می کند. 5⃣ «تغيير در سياست خارجی کشور، استقلال در تصميم سازی های ديپلماتيک و نزديک شدن به ملت های مظلوم و مستضعف» 🔹اين در حالى است که تا پيش از پيروزى انقلاب اسلامی، سياست خارجی کشورمان تابعی از سياست های قدرت‌های سلطه گر جهانی بود و رژيم شاه به گونه ای به تدوين و اجرای سياست خارجی خود می پرداخت که گويی مسئوليت وی، نه حفظ و تامين منافع ملی، بلکه حفظ منافع غربی هاست و حتی از تصريح به اين مساله نيز ابايی نداشت، چنانکه شاه در پاسخ در زمينه مطرح شدن ايران به عنوان ژاندارم منطقه صريحا اين ماموريت خود را به منظور حفاظت از منافع غرب عنوان کرده و می گويد: «ارتش ما در واقع قادر بود در اين ناحيه كه براى اهميت استراتژيك فوق العاده‌ای دارد، هرگونه ناآرامی محلی را متوقف يا در نطفه خفه كند». [۳] نتيجه چنين سياست هايى اين بود که علاوه بر خدشه دار شدن حيثيت بزرگترين کشور شيعه جهان بابت ارتباطات پيدا و پنهان آن با رژيم صهيونيستی، و عدم استقلال در تصميم گيری های سياست خارجه، ملت ايران نيز هزينه های هنگفتی را در اثر اين سياست ها مجبور بودند متحمل شوند، همچون دخالت های بی دليل ايران در ظفار. ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ر.ک: بند ۶ اصل ۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران [۲] اصل ۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران [۳] پهلوی، محمدرضا؛ پاسخ به تاريخ، ترجمه­ حسين ترابيان، تهران، بی‌نا، ۱۳۷۱، چ اول، ص ۲۶۶، نقل از محمدعلی زندی، ايران ژاندارم منطقه، سايت پژوهشکده باقر العلوم (ع) نویسنده؛ سید روح الله لطیفی منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️بدترین بیماری روحی و عقلی 🔹بدترین بیماری روحی و عقلی - که بدتر از آن بیماری ای نیست‌ - شرک است... این است که کسی در وجوب وجود، یا در آفرینش جهان، یا در تدبیر و اداره آن، یا در تشریع دین، یا در استحقاق عبادت و طاعت، شریک یا همتایی برای خداوند متعال قائل باشد.   📕 (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة)، ص ۸۱ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عشق به امام زمان چگونه تحصيل ميشود؟ (بخش سوم و پایانی) 🔸در خصوص اينکه چگونه عشق (عج) را در دل خود ايجاد کنيم و اين شعله را در قلب خود فروزانتر از پيش گردانيم، توجه به اهميت و جايگاه محبت و عشق نسبت به امام زمان و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام خالی از لطف نيست. ما شيعيان معتقديم که ارتباط ما با اهل بيت تنها از نوع ارتباط هادی و هدايت شونده منهای هر گونه پيوند و رابطه عاطفی و قلبی نيست، بلکه ارتباط با ائمه طاهرين و خاندان مطهرشان از جنس محبت، مودت و عشق ورزی است، تا آنجا که امام صادق (ع) ميفرمايد: «هل الدين الا الحب؛ آيا دين چيزى غير از محبت است؟». 🔹اين طبيعت انسان است که سعی در برقراری ارتباط با کسانی دارد که برای او مفيد باشند و گره ای از مشکلات او باز کنند؛ حال اگر بدانيم که عليهم السلام به ملاحظه جايگاه رفيع خويش می توانند در مشکلات دنيا و در مواقف سخت عالم آخرت به فرياد ما برسند، و دوستی و محبت ايشان دارای آثار فوق العاده اينچنينی است، بيش از پيش مجذوب گوهر محبت ايشان ميشويم. به عنوان مثال رسول خدا (ص) ميفرمايند: «حبی و حب اهل بيتی نافع فی سبعة مواطن اهوالهن عظيمة: عند الوفاة و فی القبر و عند النشور و عند الکتاب و عند الحساب و عند الميزان و عند الصراط؛ محبت من و خاندانم در هفت جا که هول و هراس آنها عظيم اند، سودمند است: هنگام مرگ، در قبر، هنگام رستاخيز، هنگام گرفتن نامه اعمال، هنگام محاسبه اعمال، در کنار ميزان اعمال و هنگام عبور از صراط». [۱] 🔹نکته ديگر در مورد معرفت و شناخت نسبت به (عج) اين است که تحصيل آن تنها در زمينه دستيابى به محبت و عشق ايشان اهميت پيدا نميکند، بلکه تحقق امور بسيار مهم ديگرى نيز در گرو شناخت و معرفت امام معصوم (ع) است، که از جمله مهم‌ترين آنها نجات از مرگ در جاهليت و کفر است. در روايات فراوانی از شيعه و سنی، مرگ همراه با عدم شناخت (عج) مساوی با مرگ جاهليت قرار داده شده است. پيامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «من مات و هو لا يعرف امامه مات ميتة جاهلية؛ هر کس بميرد در حالی که امام خويش را نمی‌شناسد، به مرگ جاهليت مرده است». [۲] از بحث معرفت و (عج) به عنوان راه اصلی تحصيل عشق حضرت که بگذريم، توجه فراوان ما به و التزام جدی و عملی ما به و و در يک کلمه ، راه ديگر تحصيل محبت حضرت است. 🔹آرى برای اينکه محبت امام زمان (عج) در دل ما بيشتر شود و ارتباط قلبی و عاطفی ما با حضرت محکمتر گردد، بايد به خود با جديت عمل نمائيم؛ واجبات خود را با دقت انجام دهيم و محرمات و گناهان را ترک کنيم، با اين توضيح که نامه اعمال ما به حضرت عرضه ميگردد و ما نبايد با ترک وظايف دينى خود و با انجام گناه، حضرت را آزار دهيم و از خود ناراضی کنيم. بديهى است کسی که امام عصر (عج) را با اعمال ناشايست خود بيازارد، نبايد توقع داشته باشد که عشق و محبت حضرت روز به روز در دل او بيشتر گردد. بين ما و امام زمان‌مان حجاب ميگردد و راه ارتباط عاطفی و قلبی ما را با ايشان مسدود ميکند. گناه شايد در ظاهر و البته به طور موقت، شيرينی و حلاوتی به همراه داشته باشد، امّا در حقيقت بسيار تلخ است، چرا که ما را از امام زمان (عج) دور و دور تر ميکند؛ و در نقطه مقابل آن، ما را به حضرت نزديک ميکند و موجبات رضايت حضرت از ما را فراهم می آورد. بنابراين در مسير تحصيل عشق به امام زمان (عج)، در کنار تلاش برای کسب معرفت و شناخت نسبت به حضرت از اهميت بسيارى برخوردار است. پی نوشت‌ها؛ [۱] محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج ۱، ص ۵۱۸ [۲] همان منبع؛ وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel
⭕️مخالفت روحانیت با تمدن دروغین 🔹 با ترقی مخالف نیست؛ با ترقی محمدرضایی مخالف است. با این تمدن «دروازه تمدن» مخالف است، این «دروازه تمدنی» که همه چیز ما را به باد داد. با این آزادی «آزاد زنان و آزاد مردانی» که ایشان می‌گویند مخالفند؛ نه با . آزادی سر جای خودش، اما بی‌بند و باری؟ آزادی یعنی هر که دلش می‌خواهد هر کاری بکند! می‌خواهم هروئین بکشم، به شما چه! می‌خواهم قمار کنم! می‌خواهم کارهای زشت بکنم! با این مخالف است روحانیت؛ نه با آزادی بیان؛ نه با آزادی قلم؛ نه با آزادی گفتار؛ نه با روشنگریها؛ نه با صنعت... 📕صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۷ منبع: وبسایت روح الله @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ آثار حجاب (بخش سوم و پایانی) 🔸 ، قوانينی است از آفريدگار، برای بهترين آفريده، که با احاطه کامل بر ابعاد وجودی انسان و ارزيابی همه‌جانبه و همسو با سير تکامل هستی وضع ميگردد، و را تامين مينمايد. مسلماً پيروی از قوانين الهی فوايد بی‌شماری را برای جامعه به ارمغان خواهد آورد و ناديده گرفتن هريک از آنها زيانهای بی‌شماری را به دنبال خواهد داشت. يکی از اين قوانين، است که از ميباشد و فقهای‌ شيعه آن را از شمرده اند. در اين نوشتار به بعضی از فوائد و می‌پردازيم؛ 💠آثار اجتماعی 🔹«برچيدن زمينه فساد»؛ در ، آتش هوس را در اندرون می‌افروزد و مردان کم‌اراده و سست‌عقيده را به ، که خود منشا بسياری از مفاسد است، وا ميدارد، چنانکه امام صادق (ع) ميفرمايند: «نگاه، تيری از تيرهای زهرآگين شيطان است، چه بسا يک نگاه که حسرتی‌ طولانی در پی دارد»؛ بنابراين زمينه بسياری از مفاسد را برمی‌چيند. 🔹«افزايش بهره‌وری و فعاليتهای اجتماعی»؛ اگر زنان و مردانی که در محيط‌های جداگانه‌ای مشغول تحصيل، کار و يا هر نوع فعاليتی باشند و يا اگر فرضاً در يک محیط مشغول هستند، شوونات‌ اسلامی را مراعات کنند، اين امر از توقف و رکود کارآيی مردان از سویی، و از سوی ديگر از ايجاد مانع در پرداختن زن به کار و فعاليت اجتماعی جلوگيری ميکند. مطالعات‌ دانشمندان‌ تربيتی نشان میدهد در محیط‌ هایی که دختر و پسر با هم درس ميخوانند، کم‌کاری، عقب‌افتادگی و عدم مسئوليت به خوبی قابل مشاهده است. 🔹«اختصاص‌يافتن التذاذهای ‌جنسی به محيط‌ خانواده»؛ ، جامعه را از بی‌بندوباری‌ها پاک نگاه میدارد و التذاذهای‌جنسی را به نهان‌خانه زناشويی و محيط خانواده می‌برد و به اين ترتيب از بسياري از ناهنجاريهای‌ اجتماعي از قبيل افزايش ميزان طلاق، بی‌علاقگی به ازدواج و... که مشکلات زيادی را برای جامعه فراهم ميکنند، جلوگيری به عمل می‌آورد. منبع: وبسایت‌ مركز مطالعات‌ و پژوهشهای ‌فرهنگی‌ حوزه‌ علميه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️عفت در گفتار (بخش چهارم) 🔸نحوه­‌ سخن گفتن افراد نشان­ دهنده­ شخصیت آنان بوده، مردم براساس آن درباره­‌ آن­ها قضاوت خواهند کرد. از این رو امام علی (ع) فرمود: «قولوا الخیر فتعرفوا به؛ تا به ­خوبی معروف شوید». در ادامه، زیرمجموعه و مصادیق محتوا را می­‌شناسید. 🔹قرآن کریم در مذمت افرادی که بدون علم و آگاهی سخن می­گویند فرموده است: «إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَ تَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَ تَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَ هُوَ عِنْدَ اللهِ عَظِيمٌ؛ آنگاه كه آن [بهتان‌] را از زبان يكديگر مى‌گرفتيد و با زبانهاى خود چيزى را كه بدان علم نداشتيد، مى‌گفتيد و مى‌پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است با اينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود.». [نور، ۱۵] 🔹 ، تنها عضوى است كه در طول عمر انسان، از حرف زدن، نه درد مى‌گيرد و نه خسته مى‌شود. شكل و اندازه‌ى آن كوچك، امّا جرم و گناه آن بزرگ است. چه بسيارند كافرانى كه با گفتن يك جمله (شهادت به يگانگى خداوند) مسلمان و پاك مى‌شوند و مسلمانانى كه با گفتن كفر به خدا، يا انكار احكام دين، كافر و نجس مى‌شوند. ، از يك سو مى‌تواند با راستگويى، ذكر و دعا و نصيحت ديگران، صفا بيافريند، و از سوى ديگر قادر است با نيش زدن به اين و آن، كدورت ايجاد كند. ، كليد عقل و چراغ علم و ساده‌ترين و ارزان‌ترين وسيله انتقال علوم و تجربيات است. علماى اخلاق درباره‌ى زبان مطالب بسيارى نوشته‌اند. [۱] 🔹در روایات اسلامی نیز به­ شدت از نهی شده است. چنان که امام علی (ع) می­فرماید: «بر تو باد به دوری از سخن گفتن درباره­ چیزی که راه و روش آن را نمی­‌شناسی و حقیقت آن را نمی­دانی، زیرا قول تو دلیل بر عقل تو است و عبادت­هایی که انجام می­دهی، حاکی از میزان شناخت تو؛ بنابراین زبانت را از درازی آن چنان که در امان باشی نگهدار، و سخنت را تا آن جا که نیکو می­‌شماری کوتاه کن، که برای تو زیباتر و بر مقام فضل تو دلالت کننده­‌تر خواهد بود». [۲] براساس این بیان نورانی سخن گفتن بدون آگاهی و علم باعث می­گردد که گوینده به عنوان فردی کم­ عقل معرفی شود، زیرا ، انسان­ها و نشان­ دهنده­ میزان آگاهی آن­هاست. از آنجا که گفتار بدون علم و آگاهی به طور معمول از استحکام و اتقان کافی برخوردار نیست، از ضعف عقل گوینده حکایت می­کند. 🔹علاوه­ بر آن، گفتار بدون علم و آگاهی انسان را از اعتبار ساقط کرده، اعتماد مردم را به او کاهش می­دهد. در نتیجه مردم به حرف­هایی که او از روی علم و آگاهی می­گوید نیز اعتماد نخواهند کرد. امام علی (ع) می­فرماید: «آن چه را نمی­دانی مگو که در مورد دانسته­ های خود نیز متهم به ندانستن می­شوی». [۳] براساس روایات اهل بیت علیهم السلام و آگاهی انسان، و سخن گفتن در محدوده­‌ا­ی که علم و آگاهی دارد، بیان­گر کمال ایمان او است. چنان که امام صادق (ع) فرمود: «از جمله­ حقیقت ایمان آن است که گفتارت از علمت بیشتر و فزون­تر نباشد». [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] تفسیر نور، محسن قرائتی، نکته های آیه، ذیل آیه ۱۵ سوره نور [۲] محمدحسین طباطبایی، تفسیر المیزان، ترجمه­ محمدباقر مجلسی، ج ۱۵، ص ۱۳۳ [۳] عبدالواحد آمدی، تصنیف غرر الحکم، ص ۲۰۲ [۴] وسایل الشیعه، ج ۱۸، ص ۱۶ برگرفته از ماهنامه پیام زن، ش ۲۳۵ منبع؛ وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️این اغتشاش برنامه‌ریزی شده بود... 🔹در این حادثه‌ای که پیش آمد، دختر جوانی درگذشت؛ خب حادثه‌ی تلخی بود، دل ما هم سوخت، ولی واکنش به این حادثه بدون اینکه تحقیقی شده باشد، بدون اینکه هیچ گونه امر مسلّمی وجود داشته باشد، این نبود که یک عدّه‌ای بیایند خیابان را ناامن کنند، را برای مردم به وجود بیاورند، امنیّت را به هم بزنند، قرآن را آتش بزنند، حجاب از روی سر زن محجّبه بکشند، مسجد و حسینیّه را به آتش بکشند، بانک را به آتش بکشند، ماشین‌های مردم را آتش بزنند. واکنش به یک قضیّه‌ای که حالا تأسّف‌آور هم هست، موجب نمیشود که یک چنین حرکاتی انجام بگیرد؛ 🔹این حرکات عادّی نبود، طبیعی نبود. این برنامه‌ریزی داشت؛‌ این اغتشاش برنامه‌ریزی‌ شده بود. اگر قضیّه‌ی این دختر جوان هم نبود، یک بهانه‌ی دیگری درست میکردند برای اینکه امسال در اوّل مهر در کشور ناامنی درست کنند، اغتشاش درست کنند. چه کسی این را برنامه‌ریزی کرده؟ بنده به صراحت میگویم این برنامه‌ریزی کار ، کار و جعلی و دنباله‌ روهای آنها است؛ نشسته‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند. عَمَله و مزدوران و حقوق‌بگیران آنها، بعضی از هم که در بیرون از کشور هستند، به اینها کمک کردند. بیانات مقام معظم رهبری در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا