eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️فلسفه وجود «امام» چیست؟ (بخش اول) 🔸به طور كلى بسيارى از امور كه به عنوان اهداف بعثت پيامبران يا فلسفه وجودى آنان گفته مى شود، در مورد «وجود امام» نيز صادق است. خواجه نصير الدين طوسى (ره) در فصل نبوت از كتاب «تجريد الاعتقاد» به بيان فلسفه هاى بعثت انبياء پرداخته و علامه حلى در شرح آن كلام، مجموعاً به نُه فلسفه اشاره كرده است كه فهرست وار اشاره مي‌كنيم، و چنان كه خواهيم ديد بسيارى از آنها در مورد نصب «امامان معصوم» نيز صادق است: 1⃣تقويت شناخت عقلى به وسيله بيان نقلى، به اين ترتيب كه انسان با نيروى عقل، بسيارى از حقايق را چه در اصول و چه در فروع دين درك مى كند، ولى گاه در اعماق دلش وسوسه هايى وجود دارد، و همين تزلزل مانع از اعتماد بر آن و انجام آن مى گردد؛ اما هنگامى كه اين احكام عقلى با بيان پيشوايان معصوم الهى تأييد و تقويت شود، هرگونه ابهام و تزلزل زدوده خواهد شد، و انسان با قوت قلب به سراغ انجام آن مى رود. 2⃣گاه انسان از انجام كارهايى بيم دارد، چرا كه مى ترسد بر خلاف رضاى خدا تصرف در قلمرو حاكميت او كرده باشد، بيان پيشوايان الهى اين بيم و ترس را زايل مى كند. 3⃣تمام اعمال انسان در محدوده حسن و قبح عقلى جمع نمى شوند، و چه بسيار هستند امورى كه عقل انسان حسن و قبح آن را درك نمى كند، در اينجا انسان بايد دست به دامان پيشوايان الهى شود، و خوبى و بدى آنها را درك كند. 4⃣بعضى از اشياء مفيد و بعضى زيانبخش هستند، و انسان تنها با فكر خود و بدون راهنمايى پيشوايان الهى قادر به درك سود و زيان همه آنها نيست، اينجاست كه احساس نياز به آنها مى كند. 5⃣انسان يك موجود اجتماعى است، يعنى بدون همكارى و تعاون با ديگران قادر بر حل مشكلات زندگى خود نمى باشد، اين نكته نيز مسلم است كه اجتماع، بدون داشتن قوانينى كه حقوق همه افراد را حفظ كند و آنها را در مسير صحيح پيش ببرد، سامان نخواهد يافت و به كمال مطلوب نخواهد رسيد. تشخيص اين قوانين به طور صحيح و سپس اجراى آنها جز به وسيله رهبران آگاه و پاك و معصوم الهى صورت نخواهد گرفت. 6⃣انسانها در درك كمالات و تحصيل علوم و معارف و كسب فضايل متفاوت هستند. بعضى توانايى حركت در اين مسير را دارند، و بعضى عاجز و ناتوانند. رهبران الهى گروه اول را تقويت مى كنند، و گروه دوم را مدد مى دهند تا هر دو گروه به كمال ممكن برسند. 7⃣نوع انسان نيازمند به وسايل و صنايع و علوم است؛ رهبران الهى مى توانند بنيانگذار و محرك انسانها در وصول به اين هدف گردند. 8⃣مراتب اخلاق در انسانها متفاوت است، و براى پرورش اين فضايل تنها راه، رهبران پاك و معصوم الهى هستند. 9⃣پيشوايان الهى از ثواب و عقاب و پاداش و كيفر الهى در برابر طاعت و گناه، آگاهى كامل دارند، و هنگامى كه ديگران را از اين امور آگاه كنند، انگيزه نيرومندى براى انجام وظايف در آنان پيدا مى شود. [۱] 🔹با توجه به اينكه چيزى جز استمرار خط نبوت نيست، غالب اين فلسفه ها در مورد (عليهم السلام) نيز ثابت است. در قرآن مجيد تمام اين امور و حتى فراتر از آن در سه عنوان خلاصه شده است. تعليم و تربيت و قيام به قسط كه در آيات متعددى به آن اشاره شده است. در يكجا درباره فلسفه قيام پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) مى فرمايد: «هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الاُمِّيينَ رَسُولا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ يُزَكّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُم الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ اِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفى ضلال مُبين؛ [جمعه، ۲] او كسى است كه در ميان جمعيت درس نخوانده، رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنان مى خواند و آنها را تزكيه مى كند و به آنان كتاب [قرآن] و حكمت مى آموزد و مسلّماً پيش از آن در گمراهى آشكار بودند». 🔹در اينجا به مسأله تعليم و تربيت كه اهم مقاصد انبياء و امامان معصوم است اشاره شده و در جاى ديگر می‌فرمايد: «لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ اَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لَيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ؛ [حدید، ۲۵] ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم و به آنها كتاب [آسمانى] و ميزان [شناسايى حق از باطل و قوانين عادلانه] نازل كرديم تا مردم قيام به عدالت كنند». در اينجا به مسأله عدالت اجتماعى و قيام به قسط كه زمينه ساز تعليم و تربيت صحيح است اشاره شده است. ... پی نوشت؛ [۱] كشف المراد، علامه حلى‏، تصحيح و تحقيق و تعليقات از آيت الله حسن زاده آملى‏، مؤسسة النشر الاسلامى‏،‏ چ ۴، ص ۳۴۶ (المسألة الأولى فی حسن البعثة - با كمى تلخيص و اقتباس). 📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، با همکاری جمعی از فضلا و دانشمندان، دارالکتب الاسلامیه، چ ۶، ج ۹، ص ۳۴ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️برگزیده ای از روايات جهاد با نفس 🔹 علیه‌ السلام در خطبه‌ای می‌ فرماید: «ای ! من برای شما از دو چیز بیش از هر چیزی می‌ترسم: تبعیت از ، و ، اما تبعیت از هوای نفس انسان را از باز می‌دارد، و اما آرزوی دراز باعث فراموشی می‌گردد». 📕وسائل‌ الشیعه، ج ١۵، ص ۲۸۰ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بصیرت افزایی رسانه ای در برابر جنگ نرم (بخش اول) 🔹دنیای امروز در پرتو دانش و فناوری، شاهد تحولات بی شماری است که در این میان، گسترش‌ امکانات‌ ارتباطی در راس آنها قرار دارد. در چنین شرایطی، روزنامه، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت و... با انتقال اطلاعات لحظه ای مسئولیت مبادله افکار و عقاید عمومی را بر عهده دارند. بنابراین شاید بتوان گفت که امروزه دوران حاکمیت سیاسی و سلطه قدرت های نظامی به پایان رسیده و عصر تسخیر اذهان افکار عمومی با سلاح‌ امواج‌ و رسانه‌ها در حال شکل گیری است. 🔹این‌ نوع‌ سلاح به مراتب مخرب‌تر از تسلیحات نظامی و هسته ای است و مبارزه با آن نیز به دلیل ماهیت پیچیده و پنهانی اش دشوارتر است. در حقیقت در «عصر ارتباطات و اطلاعات»، که موانع کمتری در راه دسترسی به اطلاعات و اخبار برای مخاطبان وجود دارد، بیش از هر زمان دیگری، اخبار نادرست یا تحریف شده و منطبق با خواست و اراده صاحبان رسانه ارائه می گردد. به همین منظور ارتباطات‌ و اطلاعات به مثابه رگ های حیاتی جامعه بشری و بستر مبارزات و چالش های اینده بین المللی و جهانی به شمار می رود. 🔹به باور برخی، عرصه‌ نبرد فردا را گستره پیام سازان، «رسانه ها» و «پیام گیران» شکل می دهند و محور تبادل‌ قدرت را در آینده، «تاکتیک های‌ اطلاعاتی» شکل خواهد داد، و این تاکتیک ها چیزی نیست، جز قدرت دستکاری در اطلاعات که بخش عمده آن، حتی پیش از آنکه این اطلاعات به رسانه برسد انجام خواهد شد. از این منظر آشنایی و شناخت‌ حوزه‌ گسترده‌ ، در بررسی رسانه ها، از اهمیتی چشمگیر برخوردار است، چرا که در ، تمامی فعالیت ها برای تحت تاثیر قرار دادن افکار و اعمال افراد، در جهت اهدافی معین، به کار می رود. 🔹به تعبیر دیگر، به دلایل متعدد از موثرترین‌ ابزارهای‌ جهت‌ دهنده و ذهنیت بخش سیاسی - راهبردی به شمار می روند، چرا که می توانند وضعیت های غیرطبیعی را آن گونه طبیعی نشان دهند، که همچون وضع طبیعی به نظر آیند و آنچنان بر اذهان مخاطبان تاثیر گذارند، که صحنه های غیرواقعی به مثابه حقیقت جلوه کنند؛ چرا که ذهن مخاطب را به فضای مجازی می کشانند و گاه با مقولات ارزشی، در «ذهنیت سازی» و «مدیریت ادراکی مخاطبان»، تاثیراتی شگرف بر جای می گذارند. ... نويسنده؛ حجت الله مرادی منبع: حوزه نت به نقل از مطالعات عملیات روانی، پاییز و زمستان ۱۳۹۶ - شماره ۴۷ @tabyinchannel
⭕️استحکام درونی نظام اسلامی و ملّت ایران، ناشی از «ایمان» است 🔹یکی از مهم‌ترین نقاط قوّت ملّت ایران و جامعه‌ی اسلامی ما این است که «بنیه‌ی درونی جامعه‌ی اسلامی» ما «قوی» و «مستحکم» است؛ روی این فکر کنید؛ این خیلی مهم است؛ استحکام بنیه‌ی درونی نظام اسلامی و ملّت ایران... این استحکام بنیه‌ی نظام اسلامی، این قوّت بنیه‌ی نظام اسلامی، استحکام درونی نظام اسلامی و ملّت ایران، ناشی از است. 🔹مردم ایران مردم مؤمنی هستند؛ حتّی آن کسانی که ممکن است به چشم به نظر برسد که به بعضی از احکام اسلامی پایبندی درستی ندارند، ایمان قلبی‌شان خوب است؛ به خدا ایمان دارند، به دین ایمان دارند، به قرآن ایمان دارند، به ائمّه‌ی هدیٰ ایمان دارند؛ مردم باایمانی هستند. «ملّت ایران باایمان است»، با عزّت نفس است، با اعتماد به نفس است؛ اینها موجب شده است که ساخت درونی ملّت ایران و نظام اسلامی استحکام پیدا کند. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۱/۰۱ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثارمعظم‌له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️خانواده و استحکام پایه های دینی (بخش اول) 🔹می‌توان با عبور از لایه‌های ظاهریِ هر عضو از «خانواده»، وارد لایه‌های عمیق‌تر دل و جان او شد و در گرایشات او تأثیر گذاشت و ترویج و تبلیغ ارتباط با خدا و همچنین دل سپردن به آموزه‌ های دینی را به بهترین شکل ممکن در وجود او نهادینه کرد. برای ترویج دین در دل اعضای خانواده باید به سراغ دل او رفت و آن را به تسخیر در آورد. پیشرفت هر جامعه‌ای بسته به توجه ویژه به کانون خانواده است، فرقی هم نمی‌کند که این پیشرفت مادی باشد یا معنوی، در هر صورت وجود «خانواده» و استحکام‌ این‌ نهاد مقدس زمینه‌ساز بسیاری از پیشرفت‌هاست. وقتی به انسان های موفق در جامعه نگاه می‌اندازیم، حتماً در اکثر موارد، پشتوانه این موفقیت را باید در داشتن «خانواده‌ای سالم و منسجم» بیابیم. 🔹رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرماید: «مسئله خانواده»، مسئله بسیار مهمى است؛ پایه اصلى در جامعه است، سلول اصلى در جامعه است... «جامعه اسلامى»، بدون بهره‌مندى کشور از نهاد خانواده‌ سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند؛ به خصوص در زمینه‌ هاى فرهنگى و البته در زمینه‌هاى غیر فرهنگى، بدون خانواده‌ هاى خوب، امکان پیشرفت نیست؛ پس «خانواده» لازم است. حالا نقض نشود که شما می‌گویید در غرب خانواده نیست، پیشرفت هم هست. آنچه که امروز در ویرانى بنیاد خانواده در غرب روز به ‌روز بیشتر دارد نمودارهایش ظاهر می‌شود، این‌ها اثرش را خواهد بخشید؛ هیچ عجله‌اى نباید داشت. حوادث جهانى و حوادث تاریخى این‌جور نیست که زودبازده و زوداثر باشد؛ این‌ها بتدریج اثر خواهد گذاشت؛ کما اینکه تا حالا هم اثر گذاشته. آن روزى که غرب به این پیشرفت‌ها دست پیدا کرد، در آنجا هنوز خانواده سر جاى خودش بود». [۱] 🔹اگر تأثیر «خانواده» در پیشرفت مادی و معنوی تک تک انسان‌ها که موجب تعالی روزافزون جامعه نیز می‌‌شود، به این میزان حیاتی باشد، حفظ این کانون از اوجب واجبات است. حفظ نظام خانواده به فراهم کردن شرایطی بستگی دارد که آن محیط را به محیطی همراه با آرامش، نشاط، سلامت مادی و معنوی مبدل سازد. در تعالیم دینی، «ارتباط با خدا»، راه ایجاد آرامش معنوی، نشاط حقیقی و رضایت از زندگی معرفی شده است، و در این باره تعالیم زیادی، خصوصاً در حوزه «خانواده» وجود دارد، تا خانواده با رنگ و بوی خدایی استحکام هر چه بیشتری پیدا کند. خداوند رحمان در «قرآن کریم» به صراحت درباره زندگی کسانی که از او دوری کرده‌اند سخن می‌گوید و می‌فرماید: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ؛ [طه، ۱۲۴] و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم». ... پی نوشت؛ [۱] بیانات مقام معظم رهبری در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع زن و خانواده، ۱۳۹۰/۱۰/۱۴ نویسنده: مصطفی راهی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️امام سجاد عليه السلام:  🔸«حَقُّ اللِّسانِ اِكْرامُهُ عَنِ الْخَنى وَ تَعْويدُهُ الْخَيْرَ وَ تَرْكُ الْفُضولِ الَّتى لا فائِدَةَ لَها وَ الْبِرُّ بِالنّاسِ وَ حُسْنُ الْقَوْلِ فيهِمْ«؛ 🔹، احترام گذاشتن به آن با ، عادت دادنش به ، ، و به و درباره آنان است.  📕بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۲۸۶، ح ۴۱ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️شکست قدرت های مادی در برابر نیروی خدایی‌ 🔹یک جلوه  این سد بزرگ را شکست و را، قدرت های بزرگ را، کوتاه کرد.  بود که در دو را کوبید در هم؛ و الّا نبود در کار. در طلیعه جنگجویان روم شصت هزار بودند، و تمام سی هزار نفر بودند، و پشت سر آن طلیعه هفتصد هزار نفر رومی بودند. یکی از  [۱] گفت سی نفر با من بیاید تا من شب بروم و با این شصت هزار جمعیت جنگ کنم؛ 🔹بعد از اینکه اصرار کردند به او - به حسب تاریخ - شصت نفر رفتند. با شصت هزار نفر جنگجوی رومی که تا دندان مسلح بودند، رفتند و شکست دادند آنها را! و هفتصد هزار نفر جمعیت رومی دنبال آن شکست خورد و رفت. [۲]  بود.  بود که این کار را کرد. و شما دیدید که  هم در همین کار را کرد. که پیدا شد در ملت ما بالاتر از این شکستن سد بود. پی نوشت‌ها؛ [۱] ابو عبیده، فرمانده سپاه اسلام [۲] تاریخ طبری، ج ۳، ص ۴۵۵ بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۰۳/۲۵ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️کنیه های حضرت مهدی (عج) 💠کنیه های «امام مهدی (عج)» عبارتند از: «ابوالقاسم»، «ابوعبدالله» و «اباصالح». 🔹کنیه «ابوالقاسم»: رسول خدا (ص) فرمود: در آخرالزمان مردی از فرزندان من خروج می کند که اسم او مانند اسم من و کنیه او مانند کنیه من است؛ زمین را از عدل و داد پر می کند آنچنان که از جور پر شده است. پس او مهدی (عج) است. [۱] 🔹کنیه «ابوعبدالله»: از پيغمبر اکرم (ص) روايت شده كه فرمود: «اگر از عمر دنيا جز يك روز نمانده باشد، خداوند در آن روز مردى را برانگيزد كه نامش نام من و خويش خوى من و كنيه‌اش ابو عبداللَّه باشد». [۲] 🔹کنیه «اباصالح»: از ابوبصير نقل است که امام‌ جعفر صادق (ع) فرمود: «كه هرگاه گم شوى از راه، يعنى راه را گم كنى، پس به آواز بلند بگو يا صالح يا اباصلاح ما را راه نماييد به راه، حق سبحانه و تعالى شما را رحمت كناد». علامه محمد تقی مجلسی در شرح من لا یحضره الفقیه در ذیل این حدیث می گوید: آن چه از مشايخ شنيده‌ام آن است كه «اباصالح» كنيت حضرت صاحب الامر است صلوات الله عليه. [۳] پی نوشت‌ها؛ [۱] إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، شيخ حر عاملى، ج ۵، ص ۲۳۸ [۲] مهدى موعود (ترجمه جلد ۵۱ بحارالأنوار)، على ‌دوانى، ص ۳۱۷ [۳] لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه، محمد تقی مجلسی، جلد ۷، ص ۴۲۸ منبع: ویکی اهل البیت @tabyinchannel