eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️امیرالمؤمنین‌ امام‌ على عليه السلام:  🔸«قِوامُ العَيشِ حُسنُ التَّقدِيرِ و مِلاكُهُ حُسنُ التَّدبيرِ». 🔹 به درست و وسيله رسيدن به آن، است. 📕غررالحكم و دررالكلم، ح ۶۸۰۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (علیه السلام) آگاهی خود از «علم غیب» را چگونه برای مردم مطرح نموده است؟ 🔹 (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۹۳ مى فرمايد: «فَاسْأَلُونی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونی» (از من كنيد [و آنچه را مى خواهيد درباره از من بپرسيد] پيش از آن كه مرا از دست دهيد). سپس حضرت مى فرمايد: «فَوَ الَّذِی نَفْسِی بِيَدِهِ! لَا تَسْأَلُونِی عَنْ شَيْ‏ءٍ فِيمَا بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ السَّاعَةِ، وَ لَا عَنْ فِئَةٍ تَهْدِی مِائَةً وَ تُضِلُّ مِائَةً إِلَّا أَنْبَأْتُكُمْ بِنَاعِقِهَا وَ قَائِدِهَا وَ سَائِقِهَا، وَ مُنَاخِ رِكَابِهَا، وَ مَحَطِّ رِحَالِهَا وَ مَنْ يُقْتَلُ مِنْ أَهْلِهَا قَتْلاً، وَ مَنْ يَمُوتُ مِنْهُمْ مَوْتاً» 🔹[ترجمه فرمایش حضرت:] (سوگند به كسى كه جانم در دست قدرت اوست! از هيچ اى كه از امروز تا دامنه قيامت واقع مى شود از من نمى كنيد، [مگر اينكه آن را آماده دارم] و همچنين درباره هيچ گروهى كه حتّى يك صد نفر را هدايت يا گمراه مى كنند پرسش نمى كنيد، مگر اينكه از دعوت كننده و رهبر و كسى كه آنها را به پيش مى راند و از جايگاه خيمه و خرگاه و محلّ اجتماع آنها و كسانى كه از آنها كشته مى شوند، يا به مرگ طبيعى مى ميرند، [از همه اينها] شما را آگاه مى سازم). 🔹بسيارند كسانى كه ممكن است را به صورت مبهم و كلّى در آينده اى نزديك پيش بينى كنند، و اين كارى است كه سياستمداران، در مسائل مربوط به اطراف عصر خود، هميشه دارند و ممكن است گاهى صحيح و گاهى اشتباه از آب درآيد؛ ولى جزئيّات با تمام مشخّصات، آن هم در زمان هاى بسيار دور، براى هيچ كس ممكن نيست، جز آنها كه با ارتباطى دارند و از ، مدد مى گيرند، 🔹و جالب اين است كه (علیه السلام) در جمله هاى بالا از يكسو، تأكيد بر اين دارد كه من را تا دامنه مى توانم براى شما پيشگويى كنم، و از سوى ديگر اشاره به آنها مى كند؛ چيزى كه براى غير (صلی الله علیه و آله) و كسانى كه از او بهره دارند، امكان پذير نيست. در اينجا فوراً اين سؤال به ذهن مى آيد كه آيا (صلی الله علیه و آله) يا (عليه السلام)، - آن هم به اين گستردگى - مى توانند داشته باشند با اينكه «قرآن مجيد» با صراحت مى گويد: «قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللهُ» [۱] (بگو كسانى كه در آسمان و زمين هستند جز خدا از آگاه نيستند)؛ 🔹اين سخن پاسخ روشن و معروفى دارد كه هم از آيات «قرآن مجيد» استفاده مى شود، و هم در كلمات خود آن حضرت آمده است و آن اينكه به صورت مخصوص خداست، ولى هر مقدار از آن را لازم بداند در اختيار مى گذارد؛ همان گونه كه در آيات ۲۶ - ۲۷ «سوره جنّ» مى‌خوانيم: «عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَداً - إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ» ( عالِم به امور پنهانى است و هيچ كس را بر آگاه نمى كند - مگر رسولى كه او را برگزيده و از وى راضى شده است). 🔹هنگامى كه (علیه السلام) از پاره اى از خبر داد و كسى همين سؤال را مطرح كرد حضرت در پاسخ او فرمود: «لَيْسَ هُوَ بِعِلْمِ غَيْبٍ، وَ إِنَّمَا هُوَ تَعَلُّمٌ مِنْ ذِی عِلْمٍ» (اين، نيست، بلكه آموزشى است از ». اشاره به اينكه ، مخصوص خداست و علم من [علی (علیه السلام)] جنبه دارد؛ من همه اين امور را از (صلی الله علیه و آله) آموختم و او از . 🔹به هر حال، هيچ كس بعد از (صلی الله علیه و آله)، جز اميرالمؤمنين (عليه السلام) چنين سخنى را نگفته و نمى توانسته بگويد؛ ولى (علیه السلام) اين سخن را فرموده و بارها هايى كرده كه عيناً واقع شده است. «ابن ابى الحديد» در «شرح نهج البلاغه» خود فصلى تحت عنوان «امور غيبى كه امام (عليه السلام) از آن خبر داد، سپس تحقّق يافت» در ذيل همين خطبه آورده است. پی نوشت‌؛ [۱] سوره نمل، آيه ۶۵ (در آيات متعدّد ديگرى شبيه به اين مضمون نيز آمده است) 📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية‏، ۱۳۸۶ش، چ اول‏، ج۴، ص۲۲۲ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️جنایت به اسم حقوق‌ بشر 🔹همه مال اين است كه ادعا مى‌كنند كه ما براى اين كارها را می كنيم. اين همه مى‌كنند، اين همه كشورها را به مى‌كشند و ادعا مى‌كنند كه ما نمى‌ توانيم ببينيم كه از بين مى‌رود. اينها ادعايى است كه آنها مى‌ كنند كه هيچ ندارد، بلكه واقعيت دارد، 🔹و در هستند، مستضعفين جهان غفلت دارند. اين بارقه‌اى كه در پيدا شد اگر چنانچه مسلمين به اينجا ملحق بشوند و همه با هم دست به هم بدهند و در مقابل اين همه كه به بشر و مى‌شود، بايستند كارها مى‌ شود، لكن مع الأسف نشده است اين كار. بیانات حضرت امام ۶۴/۰۱/۰۱ منبع: سایت جامع امام خمینی(ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️گستره عفاف (بخش سوم) 🔸در این نوشتار برآنیم که ثمرات و نتایج را در جامعه مورد بررسی قرار داده، و با نگاهی به عوامل سیر نزولی توجه به فرهنگ و ، راهکارهای اجرایی که باعث رشد و ترویج این فرهنگ در جامعه می شود را ارائه دهیم. 💠ثمرات و نتایج عفت ورزی (۳) 4⃣حفظ طراوات و زیبایی 🔹با توجه به آرامش روانی که با مراعات و بدست می آورند، طراوت و زیبایی آنان پایدارتر خواهد بود. (عليه السلام) می فرمایند: «حجاب المرئه انعم لحالها و جمالها» ( برای طراوت و مفیدتر می باشد)؛ و نفس بکارگیری انواع با توجه به عدم اطلاع از نوع، کیفیت، مواد ترکیبی آن در بسیاری از موارد مضر به سلامت و شادابی پوست، مو و سایر اعضاست و مشکلات متعددی را برای زنان ایجاد می کند. 5⃣تمرکز حواس 🔹با رعایت و امتیازها، آراستگی ها و زیبایی های ظاهری، جهتی صحیح می یابد، از و ذهن که همیشه مورد است کاسته می گردد. ، فکر و ذهن متوجه و کمال جویی می شود. فرد راه ، دانش، هنر، و را در پیش می گیرد، و خلاقیت های او شکوفا می شود. انسان فراغتی می یابد تا صحیح بیندیشد و برای ساختن خود، خانواده و اجتماع اش به طراحی بپردازد. در نتیجه ای که این افراد در آن زندگی می کنند، راه ترقی و را به سرعت می پیماید. 6⃣بهداشت و سلامت جسمی 🔹 زمینه فساد و که باعث ایجاد، رشد و ترویج بسیاری از آلودگی های جسمی است را از بین می برد، و به این شکل نقش خود را در افراد جامعه ایفا می کند. انحرافات جنسی سبب ایجاد و افزایش بسیاری از بیماری های پوستی و مقاربتی از قبیل: سیفلیس، سوزاک، ایدز و... می شود. بیماری که مهلک ترین بیماری عصر حاضر است ابتدا در سال ۱۹۸۱ در افراد همجنس گرا شناخته شد. 🔹۱۳ سال بعد به عنوان یک که هر لحظه رو به گسترش است اعلام شد. (سازمان جهانی بهداشت در دسامبر سال ۲۰۰۰ میلادی گزارش داد که در همان سال در جهان، ۱/۳۶۰/۰۰۰ مرد و زن و کودک، حامل ویروس ایدز یا مبتلا به آن بوده اند. و تاکنون ۸/۲۱۰/۰۰۰ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند). 🔹از راههای‌ اصلی‌ انتقال این بیماری و روابط جنسی نامشروع است، و بهترین راه کنترل این بیماری جنسی و مراعات دستورات و است. جالب‌ است که در سمینار بین المللی پزشکی تهران در سال‌های قبل که با شرکت دوهزار متخصص از حدود ۶۰ کشور جهان تشکیل گردید، در پاسخ یکی از حضار که پرسیده بود: برای مصون ماندن از بیماری مقاربتی چه‌ باید کرد؟ یکی‌ از پزشکان خارجی میهمان، در حالی که منقلب گردیده بود، فریاد زد در یک جمله «اطاعت از !». ... منبع: تبیان @tabyinchannel
⭕️پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) 🔸پرسش: لطفاً بدهید تا عمل نمایم و به لطف الهی به نائل شوم؟ 🔹پاسخ: بسمه‌تعالی، عنه صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم: «ألا أخبرکم بدائکم ودوائکم، داؤُکم الذّنوب ودواؤُکم الإستغفار»؛ [۱] (آیا خبر ندهم شما را به دردها و دواهایتان: درد شما و دوای شما است). کلمۀ را تا می‌توانید از روی ، ، با به لوازم حقیقیۀ معلومه‌اش، تکرار نمایید.   منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️«دروغ» چه آثار زيان باری در زندگی به بار می آورد؟ (بخش اول) 🔹نخستين اثر زيان بار ، ، بى آبرويى و از دست دادن پايگاه اجتماعى و است. ضرب المثل معروفى مى گويد: ندارد. تجربه نشان مى دهد كه اگر مسأله‌ی بى اهميتى باشد ممكن است فراموش شود، ولى اگر مسأله‌ی مهمى باشد سرانجام واقعيت خود را نشان داده و راز فاش مى شود، نه به خاطر اين كه دروغگو حافظه ندارد، بلكه به خاطر اين كه چيزى نيست كه بتوان آن را به حافظه سپرد؛ 🔹زيرا وقوع يك ، ارتباط زيادى به حوادث اطراف خود دارد و پيوندهاى علت و معلول با حوادث قبل و بعد و لوازم غير قابل اجتناب، آن حادثه را با ديگر حوادث مربوط مى سازد. كسى كه حادثه اى را به مى سازد مجبور است روابط ساختگى آن را با زمان و مكان و اشخاص و حوادث اطراف آن نيز بسازد، و از آنجا كه اين روابط حد و حسابى ندارد به فرض كه چند مورد آن را درست كند و به خاطر بسپارد، در بقيه موارد درمانده مى شود. 🔹درست مانند (عليه السلام) كه برادرانش به گفتند او را گرگ خورد و پيراهن او را به خونى آغشته و براى پدر آوردند، اما كردند كه پيراهن را از چندين جا پاره پاره كنند. سالم بودن پيراهن، پرده از كار آنان برداشته و را آشکار كرد؛ و يا مانند همسر عزيز مصر، هنگامى كه به ادعا كرد (عليه السلام) به دنبال او دويده و قصد تجاوز به او را داشته است، فراموش كرده بود كه در اين ماجرا، پيراهن يوسف (عليه السلام) از عقب پاره شده، كه دليل روشنى است بر زليخا و اينكه او به دنبال حضرت يوسف (عليه السلام) دويده است. 🔹امروز بازپرسان آگاه به راحتى مى توانند با سؤال هاى پى در پى مربوط به يك حادثه و لوازم و خصوصيات آن، يا راست بودن يك ادعا را ثابت كنند، و كمتر مى تواند خود را از چنگال آن ها رهايى ببخشد. آرى نمى تواند داشته باشد و به هر حال سرانجام كارش و بى آبرويى است. از ديگر آثار اين است كه انسان را به دروغ هاى ديگر، يا دعوت مى كند، چرا كه براى مخفى ساختن دروغش گاه مجبور مى شود دروغ هاى زياد ديگرى بگويد، يا دست به كارهاى خطرناكى بزند. 🔹سوّمين اثر زيان بار اين است كه به امكان مى دهد كه به طور موقت پرده اى بر خلافكارى هاى خود بيندازد، در حالى كه اگر راست مى گفت ناچار بود آن اعمال را ترك كند. چهارمين اثر زيان بار اين است كه انسان را تدريجاً به صفوف ملحق مى سازد، زيرا دروغ خود شاخه اى از شاخه هاى است، چرا كه دروغگو، خود را به چهره راست گويان در آورده و سخنش را به عنوان يك واقعيت القا مى كند، در حالى كه درونش چيز ديگرى مى گويد؛ 🔹اين ظاهر و باطن به طور تدريج به ساير اعمال و رفتار او سرايت کرده و از او تمام عيار مى سازد. اميرالمؤمنين (عليه السلام) در حديثى می فرماید: «اَلْكِذْبُ يُؤَدِّى اِلَى النَّفاقِ» [۱] ( انسان را به نفاق مى كشاند). پنجمين اثر زيان بار آن است اگر كسى شايستگى ها و لياقت هاى فراوانى داشته باشد و بتواند از آن در پيشبرد اهداف اجتماعى بهره برداری کند، ولى باشد، كسى توانایی بهره گیری از آن شايستگى های او را ندارد، چرا كه انسان در برابر او در هر قدم مواجه با شك و ترديد مى شود. 🔹از این رو بعضى از روايات، را با مرده يكسان دانسته، و مى فرمايد:  «اَلْكَذّابُ وَ الْمَيّتُ سَواءٌ فَاِنَّ فَضيلَةَ الْحَىِّ عَلَى الْمَيّتِ اَلثِّقَةُ بِهِ، فَاِذا لَمْ يُوْثَقُ بِكلامِهِ بَطَلَتْ حَياتُهُ»؛ [۲] ( با مرده برابر است، زيرا فضيلت زنده بر مرده اعتمادى است كه انسان به او دارد، و هنگامى كه به سخن كسى اعتمادى نباشد گويى زندگى او باطل شده است). ... پی نوشت‌ها؛ [۱] غرر الحكم و درر الكلم‏، دار الكتاب الإسلامی، چ ۲، ص ۶۳، قصار ۱۲۲۵ [۲] همان، ص ۱۱۹، قصار ۲۱۲۶ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
⭕️اهميت صنعت هسته‌ای کشور 🔹آنچه به طور مجمل می شود گفت، این است که این (هسته‌ای)، هم از لحاظ کشور و های کشور در های ، ، و غیره که به کشور می بخشد و را برای مردم بهتر می کند دارای اهمّیّت است، هم از جهت وزن جهانی و برای کشور؛ 🔹یعنی وقتی که شما در بخش های مختلف این صنعت پیشرفت دارید و دارید کار انجام می دهید و گره‌ گشایی می کنید، مراکز اطّلاعاتی جهان و بسیاری از سیاست مداران دنیا و شاید خیلی از دانشمندان و اهل مطالعه می فهمند و این برای کشور آبرو است؛ 🔹پس پیشرفت این صنعت از لحاظ بین‌المللی و از لحاظ وزن و جایگاه و آبروی ملّی هم دارای اهمّیّت است. این، دو جهت. جهت سوّم از لحاظ روحیه‌ی است. خب می‌ بینید، دستگاه‌ های مختلف تبلیغاتی با همه‌ی وجود دارند کار می کنند که کشور را بی‌آینده نشان بدهند، جوانها را مأیوس کنند؛ 🔹این دیگر در فضای مجازی، در تلویزیون‌ ها، در اظهارات سیاسی مشهود است. این کار شما درست نقطه‌ی مقابل این حرکت است؛ یعنی روح را، روح را در تزریق می کند؛ ، ، ، می فهمند که چه میدان های اساسی و مهمّی را می توانند کشف کنند، تصرّف کنند و بپیمایند. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۲۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️بخشی از نامه ۳۱ نهج البلاغه (وصیتنامه امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام) - (بخش دوم) 🔹پسرم چون خود را سالخورده ديدم، و قوايم را رو به سستى مشاهده كردم، پيش از مرگ به وصيّتم به تو پيشدستى نمودم، و در آن برنامه‏ هاى خوبى ثبت كردم از خوف اينكه نتوانم آنچه در خاطر دارم به تو برسانم، يا نقصى در انديشه‏ام يابم چنانكه در بدنم يافته‏ام، يا پيش از وصيت من پاره‏اى از خواهش هاى نفسانى بر تو چيره شود يا آفت هاى دنيا به تو هجوم آورد، در نتيجه رميده شوى و فرمان نبرى. قطعا دل جوان همانند زمين خالى است، هر بذرى در آن ريخته شود مى‏پذيرد. 🔹بنا بر اين پيش از آنكه دلت سخت شود، و مغزت گرفتار گردد اقدام به ادب آموزى تو كردم، تا با عزمى جدّى به امورت روى آورى، امورى كه اهل تجربه مشقّت تجربه كردن آن را كشيده‏اند، و تو از زحمت طلب كفايت شده، و از تجربه دوباره آسوده گشته‏اى، و آنچه ما در صدد تجربه آن بوديم به دست تو رسيده، و قسمتى از آنچه بر ما پوشيده مانده براى تو روشن گرديده است. پسرم اگر چه من به اندازه مردمى كه پيش از من بوده‏اند عمر نكرده‏ام، ولى در كردارشان دقّت، و در اخبارشان فكر نموده، و در آثارشان سياحت كرده‏ام، 🔹تا جايى كه همانند يكى از آنان شده‏ام، بلكه گويى از پى آنچه كه از وضع آنان به من رسيده عمرم را با اولين و آخرينشان گذرانيده‏ام، زلال اعمالشان را از تيرگى، و سود و زيان كردارشان را شناختم، از اين رو از هر چيزى پاكيزه و خالصش را برايت انتخاب كردم، و از ميان آن همه برنامه زيبايش را برايت برگزيدم، و نامعلوم آن را از تو دور داشتم، چون به امورت همانند پدرى مهربان عنايت داشتم، و قصد ادب آموزى تو را در خاطر مى‏گذراندم، مصلحت ديدم تو را با اين روش تربيت كنم، چرا كه در عنفوان جوانى، و در ابتداى زندگى هستى، و تو را نيّتى سالم، و باطنى پاك است، رأيم بر اين شد كه ابتدا كتاب خدا و تأويلش را به تو بياموزم، 🔹و قوانين و احكام اسلام و حلال و حرامش را به تو تعليم دهم، و به غير آن توجه ننمايم. آن گاه ترسيدم كه آنچه از خواهش هاى نادرست و آراء ناحق و باطل، مردم را دچار اختلاف نمود تا كار بر آنان اشتباه شد بر تو نيز اشتباه شود، به همين خاطر واضح نمودن اين جهت هر چند مورد پسندم نبود پيش من بهتر است از اينكه تو را به برنامه‏اى واگذارم كه بر آن از هلاكتت ايمن نيستم. اميدوارم خداوند تو را در اين برنامه به راه رشد موفق بدارد، و به راه راست راهنمايى كند، پس اين وصيت را به تو نمودم. ... منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel