⭕️انبیاء و ائمه علیهم السلام و علما استاد کار و خبیر و دانا هستند
🔹گویا #کفار ما را از #انبیاء و #ائمه علیهم السلام و #علما ترساندهاند که مبادا آنها دنیای ما را از بین ببرند، غافل از اینکه آنها #استاد_کار و #خبیر و #دانا هستند و این #کفارند که مانع دنیا و آخرت ما شدهاند.
📕در محضر بهجت، ج ۱، ص ۳۰۳
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«اهل مراقبه» چه حالات و نشانه هایی دارند؟
🔸علماى اخلاق براى #جهاد_با_نفس امورى را بيان كرده اند كه التزام به آنها لازم است. یکی از آن موارد #مراقبه است و صاحب كتاب «عرفان اسلامى» مى گويد: #اهل_مراقبت سه حال دارند:
1⃣اول حال آن است كه بواسطه #معرفت و #يقين بر اينكه #خداوند مطلع بر ضمير بنده است، اين حال پيش مى آيد كه «فكر بد و شيطانى» به قلب او راه پيدا نمى كند و چون خدا را حاضر و ناظر در همه جا مى بيند، كمتر به دام #هوای_نفس مى افتد. يكى از عرفاى عالی مقدار گفته است: «المُراقَبَةُ اِستِدامَةُ علمِ العَبدِ باطّلاع الرّبِ فى جميع اَحْوالِه» (يعنى #مراقبت دوام علم بنده است به اينكه #پروردگار از تمام احوال بنده مطلع است). حاصل آنكه حال اول #مراقبت، آن است كه حسن بن على دامغانى گفته: «عليكم بحفظ السرائر فانّه مطّلعٌ على الضمائر» (بر شما است #حفظ_پنهانیها؛ زيرا خدا آگاه بر ضمائر و مكنونات است).
2⃣حال دومِ مراقبت آن است كه #سالك، كائنات را فراموش كند، به طورى كه وجود و عدم دنيا براى او يكسان باشد و چنان #مراقب باشد كه جز خدا هيچ چيز در ذهن و فكر او نباشد. احمد بن عطا گفت: «خيرُكُم مَنْ راقَبَ الحقَّ بالحق فى فَناء ما دُونَ الحق» (بهترين شما كسى است كه حقاً #مراقب_حق باشد، در اين كه غير از وجود حق، فانى است).
3⃣حال سوم، حال بزرگان اهل مراقبت است، كه از خدا مى خواهند كه آنها را در حال مراقبت رعايت فرمايد، يعنى خداوند متولى امر آنها باشد، و به فضل خويش آنها را مصداق «وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصالحين » [۱] فرمايد. #سالك بايد در اين مقام طورى باشد كه خود از ميان برخيزد و بين او و خدا هيچ حجابى باقى نماند. به يكى از عرفا گفتند: كه مى گویی حجاب سه است: نفس و خلق و دنيا. گفت: اين سه، حجاب عام است؛ #حجاب_خاص، سه است: ديد طاعت و ديد ثواب و ديد كرامت؛ مقصود اين است كه در اين مقام در بی خودى بايد به مقامى برسد كه خود به مراقبت خود واقف نباشد، و به تعبير ديگر عمل خود را نبيند و نظر به ثواب و كرامت نكند، كه ديدن علت غرور و علّت انحطاط است. [۲]
پی نوشتها؛
[۱] ترجمه: «و او صالحان را سرپرستى مى کند»؛ سوره اعراف، آیه ۱۹۶
[۲] عرفان اسلامى، انصاريان، حسین، انتشارات دارالعرفان، قم، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۲، ص ۱۸۸، (معناى مراقبت در كلام بزرگان)
📕اخلاق اسلامى در نهج البلاغه، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: اكبر خادم الذاكرين، نسل جوان، قم، ۱۳۸۵ش، چ اول، ج ۲، ص ۲۹۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#مراقبه #جهاد_با_نفس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️روح عبادت، یاد خدا
🔹#روح_عبادت یاد پروردگار است. روح عبادت این است که انسان وقتی که #عبادت میکند، #نمازی میخواند، #دعایی میکند و هر عملی که انجام میدهد، دلش به یاد خدای خودش زنده باشد: «وَ اقِمِ الصَّلوةَ لِذِکری». [۱] #قرآن میفرماید #نماز را بپا بدار، برای چه؟ برای اینکه به یاد من باشی.
🔹و در جای دیگر «قرآن کریم» میفرماید: «انَّ الصَّلوةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْکرِ وَ لَذِکرُ اللهِ اکبَرُ». [۲] در این آیه #خاصیت_نماز ذکر میشود؛ البته «نماز حقیقی»، «نماز واقعی»، «نمازی که با شرایط و آداب صحیح صورت گرفته باشد». میفرماید اگر واقعاً #انسان نمازخوان باشد و نمازِ درست بخواند، خود #نماز جلو انسان را از کار زشت و #منکرات میگیرد.
🔹محال است که انسان «نماز درست و مقبول» بخواند و دروغگو باشد. محال است که انسان نماز صحیح و درست بخواند و دلش به طرف غیبت کردن برود. محال است که انسان نمازخوان درست و صحیح باشد و شرافتش به او اجازه بدهد که دنبال شراب برود، دنبال فحشاء برود، دنبال هر کار زشت دیگری برود. این، خاصیت #نماز است که انسان را به سوی #عالم_نورانیت میکشاند.
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره طه، آیه ۱۴
[۲] همان، سوره عنکبوت، آیه ۴۵
📕آزادی معنوی، مرتضی مطهری، ص ۴۱
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) نقش «زبان» در تجلی «شخصیت انسان» را چگونه تبیین می کنند؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در حکمت ۱۴۸ #نهج_البلاغه درباره نقش زبان در تجلی #شخصیت_انسان مى فرمايد: «الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ» (انسان زير #زبان خود پنهان است [و تا سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد]). منظور از «مرء» (انسان) در اينجا #شخصيت و ارزش انسان است و منظور از «مخبوء» (نهفته بودن) در زير زبان اين است كه هنگامى كه #سخن بگويد «شخصيت» او آشكار مى شود، چرا كه #سخن، ترجمان #عقل و دريچه اى به سوى روح آدمى است، و هر چه در #روح اوست از خوب و بد، والا و پست، بر #زبان و كلماتش ظاهر مى شود.
🔹گاه انسان به افرادى برخورد مى كند كه از نظر ظاهر بسيار آراسته و پُر ابهت اند، اما همين كه زبان به #سخن مى گشايند، مى بيند كه چقدر توخالى است؛ و بر عكس به افرادى برخورد مى كند كه ابداً ظاهرى آراسته ندارند، اما هنگامى كه زبان به #سخن مى گشايند، انسان احساس مى كند شخص دانشمند و حكيمى است.
🔹مرحوم علامه مجلسى اين كلام را از «مصباح الشريعة» با اضافه اى از امام صادق از اميرمؤمنان امام على (عليهم السلام) نقل كرده است و آن اين كه امام (عليه السلام) به دنبال اين جمله مى فرمايد: «فَزِنْ كَلاَمَكَ وَ اعْرِضْهُ عَلَى الْعَقْلِ وَ الْمَعْرِفَةِ فَإِنْ كَانَ لِلَّهِ وَ فِي اللَّهِ فَتَكَلَّمْ بِهِ وَ إِنْ كَانَ غَيْرَ ذَلِكَ فَالسُّكُوتُ خَيْرٌ مِنْه» [۱] (حال كه چنين است #كلام خود را بسنج، و بر #عقل و #معرفت عرضه دار، هرگاه رضای خدا در آن است آن را بر زبان جارى كن، و اگر غير از آن است، #سكوت از چنين سخن گفتنى بهتر است).
🔹درباره اهميت اين جمله كوتاه و تاثير آن در شناخت انسانها، دانشمندان اسلامی، سخن هاى برجسته اى گفته اند، از جمله ابنابىالحديد (عالم اهل سنت) در ذيل همين كلام حكمت آميز مى گويد: «مفهوم اين كلام در عبارات مختلفى آمده، اما تعبيرى كه در اينجا آمده از نظر كوتاه بودن و پرمعنا بودن نظير و مانند ندارد». [۲]
🔹مرحوم مغنيه در «شرح نهج البلاغه» خود مى گويد: «اديب، فقيه و فيلسوف تنها با سخنانشان شناخته مى شوند، و همچنين وكلا و اخترشناسان؛ ولى طبيب و مهندس و مانند آنها، هم با سخنانشان شناخته مى شوند و هم با كارهايشان، و به هر حال هر انسانى كه سخنان تازه و مفيدى در اختيار برادر هم نوعش بگذارد، عاقل، عالم، اديب، فقيه و فيلسوف است، اما سخنوران فصيحى كه اثر با ارزشى از خود به يادگار نگذارده اند، سوفسطائيانى بيش نيستند، هر چند هزاران جلد نثر و نظم نوشته باشند». [۳]
🔹تأثير اين سخن امام (عليه السلام) به قدرى است که در شعر شعرا و اديبان به خوبی نمايان است؛ سعدى مى گويد: «تا مرد #سخن نگفته باشد - عيب و هنرش نهفته باشد»؛ نيز مى گويد: «#زبان در دهان اى خردمند چيست - كليد در گنج صاحب هنر - چو در بسته باشد چه داند كسى - كه گوهر فروش است يا پيله ور». شاعر ديگرى مى گويد: «آدمى مخفى است در زير #زبان - اين #زبان پرده است بر درگاه جان». شاعر ديگرى مى گويد: «مرد، ار خزف و طلاى كان است - در زير #زبان خود نهان است».
پی نوشتها؛
[۱] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربى، چ۲، ج ۶۸، ص ۲۸۵، باب ۷۸. [۲] شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحديد، مكتبة آية الله المرعشی النجفی، قم، چ ۱، ج ۱۸، ص ۳۵۳، ۱۴۴. [۳] فی ظلال نهج البلاغة، مغنية، محمد جواد، دارالعلم للملايين، چ۳، ج ۴، ص ۳۱۶
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۱، ج ۱۳، ص ۲۲۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#سخن #کلام #زبان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️تربیت انسانی و اسلامی فرزندان
🔹#تربیت کنید این بچهها را به تربیت #انسانی، تربیت #اسلامی که همان تربیت انسانی است. اگر این مملکت مسلمان بشود، تربیت، #تربیت_اسلامی باشد، هیچ قدرتی نمیتواند مقابلش بایستد. چنانچه دیدید که این قدرتی که شکست داد این قدرت بزرگ را همین #قدرت_ایمان بود. همین بود که فریاد میکردند که شهادت میخواهیم. حالا هم دارند هِی میگویند، هِی هم زنها هم میگویند؛ مردها هم میگویند. این #قدرت بود که جلوی این فسادها را گرفت و شکست داد اینها را.
🔹این #قدرت را حفظش کنید. اگر بخواهید مملکت تان یک مملکتی باشد از خودتان باشد، کشورتان یک کشور #سالم باشد، یک کشور #مفید باشد، #خودکفا باشد، باید از این سوغاتی هایی که #غرب برای ما فرستادند و می فرستند [اگر به] ما این معنا گفته بشود که ما با صنعت خارجیها یا علم مربوط به صنعتشان مخالفیم، ابداً مخالف نیستیم. ما با این #آزادی هایی که از #غرب میآیند و اینها هم دامن به آن میزنند و #آزادی_وارداتی است، با این مخالفیم. اینکه #جوان های ما را به #تباهی میکشید و به تباهی میکشد. ما با صنعت مخالف نیستیم...
📕صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۶
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ثواب و فضيلت «انتظار»
🔹شخصی از #امام_صادق (عليه السلام) پرسيد چه می گوييد درباره كسی كه دارای «ولايت امامان» است و «انتظار #ظهور حكومت حق» را میكشد و در اين حال از دنيا ميرود؟ حضرت در پاسخ فرمودند: «او همانند كسی است كه با رهبر اين انقلاب در خيمه او (ستاد سپاه او) بوده باشد - سپس كمی سكوت كرد - و فرمود مانند كسی است كه با رسول خدا (در مبارزاتش) همراه بوده است. اين مضمون در روايات زيادی با تعبيرات مختلفی نقل شده است: در بعضی «همانند شمشير زنی در راه خدا»، و در بعضی ديگر «همانند كسی است كه در خدمت پيامبر با شمشير بر مغز دشمن بكوبد»؛
🔹در بعضی ديگر «همانند كسی است كه #زيرپرچمقائم بوده باشد» و در بعضی ديگر «همانند كسی است كه با #پيامبر شهيد شود». اين تشبيهات كه در مورد انتظار ظهور #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در اين روايات وارد شده، بسيار پُر معنی و روشنگر اين واقعيت است كه يك نوع رابطه و تشابه در بین #مسأله_انتظار و #جهاد و مبارزه با #دشمن، در آخرين شكل خود، وجود دارد. (دقت كنيد!) در روايات متعدّدی نيز #انتظارچنينحكومتی را داشتن، به عنوان #بالاترين_عبادت، معرفی شده است.
🔹اين مضمون در بعضی از احاديث، از #پيامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) و در بعضی، از #امام_علی (علیه السلام) نقل شده است؛ از جمله در حديثی پيامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «بالاترين اعمال امت من #انتظار_فرج از ناحيه خدا كشيدن است». در حديث ديگری #پيامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «افضل العبادة انتظار الفرج». اين حديث اعم از اين كه #انتظار_فرج را به معنی وسيع كلمه بدانيم، و يا به مفهوم خاص، يعنی انتظار ظهور #مصلح_جهانی باشد، اهميت انتظار را در مورد بحث ما روشن مى سازد.
🔹اين تعبيرات همگی حاكی از اين است كه #انتظار چنان انقلابی هميشه توأم با يك «جهاد وسيع دامنهدار» است؛ و اگر اعتقاد و انتظار #حكومتجهانیمهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بصورت ريشهدار حلول كند، سرچشمه دو رشته اعمال دامنهدار خواهد شد، (زيرا اعتقادات سطحی، ممكن است اثر آن از گفتار و سخن تجاوز نكند، اما اعتقادات عميق هميشه آثار عملی گستردهای به دنبال خواهد داشت).
🔹اين دو رشته اعمال عبارتند از: «ترك هرگونه همكاری و هماهنگی با #عوامل_ظلم و #فساد، و حتی #مبارزه و درگيری با آنها از يك سو، و #خودسازی و خودياری و جلب #آمادگی های جسمی، روحی، مادی و معنوی برای شكل گرفتن آن حكومت واحد جهانی و مردمی، از سوی ديگر»؛ و خوب كه دقت كنيم، میبينيم هر دو قسمت آن كاملاً سازنده و #عامل_تحرّك و آگاهی و بيداری است. با توجه به مفهوم اصلی #انتظار، معنی روايات متعددی كه درباره پاداش و نتيجه كار #منتظران نقل شده، به خوبی درك ميشود.
🔹اكنون می فهميم چرا #منتظر_واقعی گاهی همانند كسی شمرده شده است كه در خيمه #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) يا زير پرچم اوست، يا كسی كه در راه خدا شمشير میزند يا به خون آغشته شده يا شهيد گشته است. همانطور كه ميزان فداكاری مجاهدان راه خدا و نقش آنها با هم متفاوت است، #انتظار و #خودسازی و #آمادگی نيز درجات كاملاً مختلفی دارد، كه هر كدام از اينها با يكی از آنها، از نظر مقدمات و نتيجه شباهت دارد؛ هر دو #جهادند و هر دو #آمادگی می خواهند و #خودسازی.
🔹كسی كه در خيمه رهبر چنان حكومتی قرار گرفته، يعنی در مركز ستاد فرماندهی يك حكومت جهانی است، نمیتواند يك فرد #غافل، #بیخبر و #بیتفاوت بوده باشد؛ آنجا جای هركس نيست؛ جای افرادی است كه بحق، #شايستگی چنان موقعيت پراهميتی را دارند. چنين كسی كه #سلاح در دست دارد و در كنار #رهبراينانقلاب با مخالفان حكومت صلح و عدالتش میجنگد، باید #آمادگی_فراوان روحی، فكری و رزمی داشته باشد.
📕حكومتجهانیمهدیعج (آيت الله العظمی مكارم شيرازی) ص۹۴
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه
#امام_زمان #امام_مهدی #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️نظام جمهوری اسلامی ایران
🔹 #ایران_اسلامی با وجود خود، #اقتدار خود، پیشرفت خود، و با #اتحاد خود، به دنیای اسلام نشان می دهد که می توان در مقابلهی با توطئه های متراکم #دشمنان و در این دنیای متلاطم، #نظام_اسلامی تشکیل داد؛ می توان #حاکمیت_اسلام را به صحنه آورد.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۷/۰۲/۱۷
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«زن» در قصص قرآن کریم
🔹در میدان زندگی، #زن از نظر «حقوقی»، «شخصیت انسانی»، «قلمرو» و «مسئولیت» هایش با #مرد یکسان است، مگر در آنجا که اختلاف آن دو از لحاظ آفرینش و #خلقت_الهی سبب تفاوت استعدادهایش و عملش با مردان گردد. به همین منظور در #قصصقرآنکریم، #زن به مثابه یک «عنصر اصیل» چهره مینماید. انسانی است خردمند و رشد یافته که امور را به ترازوی اندیشه میسنجد و نقش خویش را به عنوان یک «انسان متفکر» و «سازنده جامعه» ایفا میکند. [۱]
🔹از «ارادهای سرسختانه» بهره دارد که با آن مرزها را میشکند و بندها را میگسلد تا خواست خویش را چنان که باید تحقق بخشد. بهترین نمونه این چهره، #آسیه (سلام الله علیها) همسر فرعون است، که فریفته جاه و مقام و جلوههای فرعونی و مقهور شیطان نمیگردد، و از قلمرو نفوذ فرعون میرهد و اقتدار او را از هم میدرد و «قرآن» او را به عنوان #الگوی_زنان مثل میزند. «وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ... » [۲] (و خدا بر کسانی که ایمان آوردهاند، #همسر_فرعون را مثل میزند...).
🔹و اما در مقابل، #زنانی نیز هستند که گاه با حق به ستیز بر میخیزند و از هدایت سر میپیچند. «ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللهِ شَيْئًا وَ قِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ» [۳] (خداوند برای کسانی که کافر شدهاند به #همسر_نوح و #همسر_لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستی دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولی به آن دو خیانت کردند و ارتباط با این دو (پیامبر) سودی به حالشان (در برابر عذاب الهی) نداشت، و به آنها گفته شد: وارد آتش شوید همراه کسانی که وارد میشوند). در «قصه های قرآنی»، #زن به حسب طبیعت مونث خویش در جستجوی زوج است، بیآنکه #حیا و کبریای خود را فراموش نماید.
🔹«قرآن» رفتار #دخترشعیبنبی (عليه السلام) را با #حضرت_موسی (علیه السلام) اینگونه ترسیم مینماید: «فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا...» [۴] (پس یکی از آن دو [زن] در حالی که با حالت #شرم و #حیا گام بر میداشت، نزد او آمد [و] گفت: پدرم تو را می طلبد تا پاداش اینکه [دام های] ما را آب دادی به تو بدهد...). به راستی این گام برداشتن چه زیبا ترسیم شده است. راه سپردن بر #حیا و چه شگفتمندانه قرآن این صحنه را باز میآفریند، #حیا را گسترهای می شمارد که آن #دختر روی آن گام بر میدارد. او نه بر زمین، که بر #حیا گام میزند.
🔹در دیگر جای «قرآن کریم»، #زن را #پادشاهی مییابیم صاحب جاه و حکمت. این تجلی از پادشاه سبا است. وی الگوی یک زن حکمران است که در جایگاه رهبری در هنگامه بحران، مقهور عواطف و احساسات خود نگردیده و با دلیری و بیداری با آن رویارو میشد. اگرچه در آثار هنری امروزی مثل داستانها، نمایشنامهها و... #زن پایهای اصلی به عنوان عنصری فعال در جذب خواننده یا بیننده حضور دارد، اما در «قصص قرآن کریم» #زن در جایی حضور دارد که #جایگاه اوست، و در خور شان و منزلت اوست،
🔹و هرگز بر شالوده خودنمایی، دیگرفریبی و... عمل ننموده است، تا عواطف و احساسات را از رهگذر زیبایی به سوی خویش معطوف سازد. #قرآن_کریم در مجموع آیات مربوط به #زنان، جایگاه واقعی و اصیل زن و مقام و منزلت شایسته او را بیان مینماید، و الگوهای رضای عملی زنان را برای ما ترسیم مینماید؛ و چه زیباست تا هنرمندان و فعالان اجتماعی بتوانند از «قرآن کریم» #الگو گرفته و در آثار خویش چهره واقعی و در خور زنان را به تصویر کشند.
پی نوشت؛
[۱] عبدالکریم خطیب، زن در قصههای قرآن کریم. [۲] سوره تحریم، آیه ۱۱. [۳] سوره، تحریم، آیه ۱۰. [۴] سوره قصص، آیه ۲۵
برگرفته از: روزنامه رسالت شماره ۶۰۹۳
منبع؛ وبسایت پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
#زن #زنان #بانوان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد