⭕️برگرفته از کتاب شریف اقبال الاعمال
🔹هشتم ربیع الثانی بنا بر برخی اقوال، روز ولادت #امام_حسن_عسکری (علیه السلام) است؛ از این رو شایسته تکریم و بزرگداشت است. «هر روز که یکی از #ائمه_اسلام در آن به دنیا آمده است، روزی است که #خداوند #نعمت_بزرگ خود را ارزانی داشته است؛
🔹بنابراین شایسته است انسان این روزها را با #سپاسگزاری از خداوند جلجلاله و ستایش از عظمت پاکیزه او و به جا آوردن ستایشهای مهم، افزونتر تلقی نماید، و نیز به حق #امامی که در این روز به دنیا آمده و خداوند جلجلاله حق او را بربندگان #واجب گردانیده، اعتراف و اقرار نماید».
📕#اقبال_الاعمال، سید ابن طاووس (مورد توصیه آیت الله بهجت) ج ۲، ص ۶۹۲
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_عسکری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام عسکری (علیه السلام) برای تثبیت امامت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) چه تدابیری اندیشیدند؟
🔸#امام_حسن_عسکری (عليه السلام) براى تثبيت امامت #حضرت_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از راههاى مختلف استفاده نمود كه در ذيل به آنها اشاره میكنيم:
💠«تعليمات و بيانات»
1⃣موسى بن جعفر بن وهب بغدادى مى گويد: از #امام_عسكرى (عليه السلام) شنيدم كه فرمود: «كَأَنِّي بِكُمْ وَ قَدِ اخْتَلَفْتُمْ بَعْدِي فِي الْخَلَفِ مِنِّي أَلَا إِنَّ الْمُقِرَّ بِالْأَئِمَّةِ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ الْمُنْكِرَ لِوَلَدِي كَمَنْ أَقَرَّ بِجَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ رُسُلِهِ ثُمَّ أَنْكَرَ نُبُوَّةَ رَسُولِ اللهِ (صلى الله عليه و آله...» [۱] (گويا شما را مى بينم كه در حق #جانشين من اختلاف خواهيد كرد. آگاه باشيد! هر كس به #امامان بعد از #رسول_خدا (صلى الله عليه و آله) اقرار كند، ولى منكر فرزند من شود، همانند آن است كه به جميع انبياى خدا و رسولان او اقرار كرده، ولى نبوت #محمد #رسول_خدا (صلى الله عليه و آله) را انكار كرده است...).
2⃣احمد بن اسحاق مى گويد: از #امام_عسكرى (عليه السلام) شنيدم كه فرمود: «الْحَمْدُ لِله الَّذِی لَمْ يُخْرِجْنِي مِنَ الدُّنْيَا حَتَّى أَرَانِيَ الْخَلَفَ مِنْ بَعْدِي ...» [۲] (ستايش خداوند را سزاست كه قبل از آنكه از دنيا رحلت كنم #جانشين بعد از خودم را نشانم داد...).
3⃣در روز سوم ولادت #حضرت_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، پدرش #امام_عسكرى (عليه السلام) او را بر اصحاب خود عرضه كرد و فرمود: «هَذَا صَاحِبُكُمْ مِنْ بَعْدِي وَ خَلِيفَتِی عَلَيْكُمْ وَ هُوَ الْقَائِمُ الَّذِي تَمْتَدُّ إِلَيْهِ الْأَعْنَاقُ بِالْاِنْتِظَارِ...» [۳] (اين فرزند، #صاحب و #امام شما بعد از من و #خليفه من بر شما است؛ او #قائمى است كه مردم در انتظار او به سر خواهند برد...).
💠«نشان دادن به خواص»
1⃣احمد بن اسحاق بن سعد اشعرى مى گويد: «خدمت #امام_عسكرى (عليه السلام) رسيدم تا از #جانشين آن حضرت سؤال كنم؛ حضرت در ابتدا فرمود: اى احمد بن اسحاق! خداوند تبارك و تعالى هرگز #زمين را از زمان خلقت حضرت آدم (عليه السلام) تا روز #قيامت از #حجت بر خلق خالى نگذاشته و نخواهد گذاشت؛ توسط #حجت است كه #بلا را از اهل زمين دفع مى كند، و به واسطه اوست كه #باران نازل كرده و #بركات_زمين را بيرون مى آورد. آن گاه عرض كردم: اى فرزند رسول خدا! #امام و #خليفه بعد از شما كيست؟ حضرت فوراً از جا بلند شد و داخل اتاق گشته، در حالى كه كودكى به مانند ماه پاره با حدود سه سال بر شانه خود داشت بر من وارد شد و فرمود: «اى احمد بن اسحاق! اگر كرامت تو نزد خداوند عزوجل و نزد حجت هاى خداوند نبود اين فرزند را بر تو عرضه نمى كردم ...)». [۴]
2⃣شيخ صدوق از ابى غانم خادم نقل مى كند: «وُلِدَ لِأَبِي مُحَمَّدٍ (عليه السلام) وَلَدٌ فَسَمَّاهُ مُحَمَّداً فَعَرَضَهُ عَلَى أَصْحَابِهِ يَوْمَ الثَّالِثِ وَ قَالَ هَذَا صَاحِبُكُمْ مِنْ بَعْدِي وَ خَلِيفَتِي عَلَيْكُمْ...» [۵] (خداوند به #امام_عسكرى (عليه السلام) فرزندى عنايت فرمود كه نام او را #محمد نهاد؛ در روز سوم از ولادتش او را به اصحابش عرضه داشت و فرمود: اين #صاحب و #امام شما و #خليفه بعد از من است...).
3⃣معاوية بن حكيم و محمد بن ايوب بن نوح و محمد بن عثمان عمروى مى گويند: «عَرَضَ عَلَيْنَا أَبُو مُحَمَّدٍ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ (عليه السلام) وَ نَحْنُ فِي مَنْزِلِهِ وَ كُنَّا أَرْبَعِينَ رَجُلًا فَقَالَ هَذَا إِمَامُكُمْ مِنْ بَعْدِي وَ خَلِيفَتِی عَلَيْكُمْ أَطِيعُوهُ وَ لَا تَتَفَرَّقُوا مِنْ بَعْدِي فِي أَدْيَانِكُمْ فَتَهْلِكُوا أَمَا إِنَّكُمْ لَا تَرَوْنَهُ بَعْدَ يَوْمِكُمْ هَذَا ...» [۶] (ما با چهل نفر در منزل #امام_عسكرى (عليه السلام) بوديم كه آن حضرت #فرزند خود را بر ما عرضه كرده و فرمود: اين #امام و #خليفه شما بعد از من است؛ او را #اطاعت كنيد و بعد از من در اديان خود متفرق نشويد كه هلاك خواهيد شد، بدانيد كه بعد از اين روز هرگز او را مشاهده نخواهيد كرد...).
4⃣يعقوب بن منقوش مى گويد: خدمت #امام_عسكرى (عليه السلام) رسيدم در حالى كه كنار اتاقى كه بر درب آن پرده اى آويزان بود نشسته بودند. عرض كردم: اى آقاى من! صاحب امر #امامت [بعد از شما] كيست؟ فرمود: پرده را كنار بزن. كنار زدم، ناگهان كودكى با شمايلى خاص بر ما وارد شد و بر دامان #امام_عسكرى (عليه السلام) نشست. حضرت فرمود: «هُوَ صَاحِبُكُمْ وَ اِمَامُكُمْ بَعْدِي...» [۷] (اين فرزند، #صاحب و #امام شما بعد از من است...).
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕موعودشناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ۷ ۱۳۹۰ش ص۲۴۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_عسکری #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️بیدار بودن و دوری از غفلت
🔹هر ملّتی اگر میخواهد مبتلای به محاصرهی فلجکنندهی #دشمن نشود، باید از اوّل چشم را باز کند، #بیدار باشد؛ وقتی دید #دشمن سراغ یک ملّت دیگر رفت، خود را با آن #ملّت_مظلوم و زیر ستم شریک بداند، به او #کمک کند، با او همکاری کند تا دشمن آنجا موفّق نشود. اگر #دشمن آنجا موفّق بشود میآید سراغ این نقطهی بعدی.
🔹ما #مسلمانها سالهای متمادی از این حقیقت #غفلت کردهایم، نتایجش را هم دیدهایم؛ امروز دیگر نباید غفلت کنیم؛ باید حواسمان جمع باشد. ما باید کمربند #دفاع را، کمربند #استقلالطلبی را، [کمربند] عزّت را، از افغانستان تا یمن، از ایران تا غزّه و لبنان، در همهی کشورهای اسلامی و ملّت های اسلامی محکم ببندیم.
بیاناتمقاممعظمرهبری در خطبه های نمازجمعه تهران ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاکتیک های جنگ روانی (بخش دوم)
🔸#جنگ_روانی از واژه هایی است که تاکنون تعریف های متنوع و گوناگونی براساس شرایط استفاده از آن، ارائه شده است. در یک تعریف «جنگ روانی» عبارت است از استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، #تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار دشمن، گروه بی طرف و یا گروه دوست است؛ به نحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی باشد.
💠برخی از مهم ترین تاکتیک های جنگ روانی
1⃣«سانسور»
🔹#سانسور عبارت است از «حذف عمدی موادی از جریان عبور آگاهیها»، به منظور شکل دادن عقاید و اعمال دیگران. این #حذف_عمدی، میتواند به دو شکل صورت پذیرد: #سانسور در ساده ترین معنی اش، رسیدگی و آزمایش پیامهای کثیرالانتشار، توسط اولیای امور، برای بازداشت موادی است که از نظر آنان نامطلوب است. این شکل #سانسور، همان ایجاد مانع قبلی یا عملی، برای جلوگیری از انتشار مواد نامطلوب است که میتواند شامل «حذف واژهها»، «عبارات» یا «جملاتی خاص»، توسط #سانسورگر باشد؛
🔹اما #سانسور در شکل گستردهتر آن، میتواند در برگیرنده هر نوع تلاشی جهت #تضعیف یا #جلوگیری از انتشار «مواد نامطلوب» از نظر برخی از اولیای امور باشد. بدین ترتیب، ممکن است دولتی جلوی انتشار #اطلاعات یا #اخباری را که میتوانند بازتابی مخالف یا ناموافق بر مقامات آن دولت داشته باشند، بگیرد؛ یا ممکن است دولت مذکور، اقدام به صدور مجوزهایی کند که از این راه، انتشار مواد نامطلوب را دچار مشکل یا فترت سازد. از طرف دیگر، ممکن است اولیای امور، اقدامی تنبیهی نیز بر ضد متخلفان در پیش گیرند؛ بدین منظور که مطمئن شوند متخلفان، دیگر دست به خلاف نخواهند زد و نیز دیگران را از انتشار موادی دارای ایراد، برحذر دارند.
2⃣«تحریف»
🔹یکی از رایجترین شیوه های پوشش خبری و مطبوعاتی، #تغییر_متن_پیام به شیوه های مختلف، از طریق #دستکاری_خبر است. در مسئله #تحریف، سه پدیده به چشم میخورد که عبارتند از: «تعدیل»، «شاخ و برگ دادن» و «جذب». یک خبر در حین #انتقال از شخصی به شخص دیگر، به تدریج، #کوچکتر از گذشته، قابل فهم تر و از نظر بازگو کردن، ساده تر میشود. در حین عمل #انتقالمتوالیخبر، بسیاری از جزییات اصلی خبر، کم کم #تعدیل میشوند.
🔹تجربه هایی که در مورد #تحریف انجام شده، نشان میدهد که بسیاری از #جزئیات موجود، در ابتدای زنجیره انتقال، به شدت #حذف میشوند. هر بار که #خبرتحریفشده نقل میشود، میزان #جزئیات، هرچند با کندی، کاهش می یابد. در همان زمانی که عمل #تعدیل انجام میگیرد، #شاخوبرگهای دیگری به خبر اضافه میشود. «شاخ و برگ دادن» به خبر بر ادراک انتخابی و حفظ انتخابی موضوع در ذهن و نقل جزئیات کمی از موضوع اصلی، مبتنی است. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محمد سلطانی فر
منبع: حوزه نت به نقل از جنگ روانی، معاونت سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
#جنگ_روانی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️شاهدان شهدای بزرگ
🔹صدر اسلام، #پیغمبر_اکرم شاهد شهدای بسیار بزرگ بوده است؛ و بعد ایشان هم #حضرت_امیر - سلام الله علیه - هم شهید شد، و هم شاهد شهدای بزرگ بود. بعد از او هم #حضرت_سیّدالشهداء - سلام الله علیه - هم شهید شد و هم شاهد شهدای بزرگ بود؛ #اسلام همیشه از این فداییها داشته است.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۶/۱۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسین (عليه السلام):
🔸«لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إلاّ يَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى، فَيَمْلاَءُها عَدْلاً وَ قِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً، كَذلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلی الله عَليه و آلِه يَقُول».
🔹اگر از دنيا به جز يك روز باقى نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانى خواهـد كـرد، تا اينكه «مردى از خاندان» من #ظهور كند، و #دنـيا را پـر از #عـدل و #داد نماید، همانگونه كه از #ظلم و #ستم پر شده است، از رسول خدا صلی الله عليه و آله چنين شنيدم.
📕بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۳۳
#امام_حسین #حديث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آيا روايات اسلامی جنبه تربيتی «مصائب و بلايا» را تأييد می كند؟
🔸در روايات اسلامى تعبيرات روشنى كه حاكى از رابطه ميان بعضى از #مصائب و مشكلات زندگى با #امور_تربيتى مى باشد، ديده مى شود كه آنچه را از طريق #عقل و #آيات_قرآن درک می کنیم تأييد مى كند؛ مانند:
1⃣در يكى از خطبه هاى اميرمؤمنان #امام_على (عليه السلام) در #نهج_البلاغه مى خوانيم: «اِنَّ اللهَ يَبْتَلى عِبادَهُ عِنْدَ الأَعْمالِ السيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمراتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكاتِ وَ اِغْلاقِ خَزائِنِ الْخَيْراتِ، لِيَتُوْبَ تائِبٌ وَ يُقْلِعَ مُقْلِعٌ وَ يَتَذَكَّرَ مُتَذَكِّرٌ وَ يَزْدَجِرَ مُزْدَجِرٌ!» [۱] (خداوند #بندگان خويش را به هنگامى كه #اعمال_بد انجام مى دهند، با كمبود ميوه ها و جلوگيرى از #نزول_بركات و بستن درهاى گنج هاى خيرات به روى آنان، #مبتلا مى سازد، تا توبه كاران #توبه كنند و آنها كه بايد دست از #گناه بكشند خوددارى نمايند و پند پذيران #پند گيرند و آنها كه آماده اند از #گناه باز ايستند).
2⃣در حديث ديگرى از اميرمؤمنان #امام_علی (عليه السلام) مى خوانيم: «اِنَّ الْبَلاءَ لِلظّالِمِ اَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ اِمْتِحانٌ وَ لِلأَنْبِياءِ دَرَجَةٌ وَ لِلأَوْلياءِ كَرامَةٌ!» [۲] (#بلا براى #ظالم «ادب»، و براى #مؤمن «آزمايش» و براى #انبياء «درجه» و براى #اولياء «كرامت» است).
3⃣در حديث ديگرى از #امام_صادق (عليه السلام) مى خوانيم: «اَلْمُؤْمِنُ لايَمْضى عَلَيْهِ اَرْبَعُونَ لَيْلَةً اِلاّ عَرَضَ لَهُ اَمْرٌ يُحْزِنُه يَذَّكَّرُ بِهِ» [۳] (#مؤمن چهل شب بر او نمى گذرد، مگر اين كه حادثه غم انگيزى براى او رخ مى دهد كه مايه #تذكر و #بيدارى او گردد).
4⃣در حديث ديگرى از #امام_صادق (عليه السلام) آمده است: «اِذا اَرادَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْد خَيْراً فَاَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِقْمَة، فَنُذكِّرُهُ الاِْسْتِغْفارَ وَ اِذا اَرادَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِعَبْد شَرّاً فَاَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنِعْمَة، لِيُنْسِيَهُ الاْسْتِغْفارَ وَ يَتَمادى بِه وَ هُوَ قَوْلُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ: سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعاصى!» [۴] (هنگامى كه #خداوند خير و #سعادتى براى بنده اى بخواهد، اگر #گناهى كند او را به ناراحتى مبتلا مى سازد و #توبه و #استغفار را به ياد او مى آورد و هنگامى كه براى بنده اى [بر اثر طغيانگرى زياد] شرّى بخواهد، اگر گناهى كند نعمتى به او مى دهد! تا استغفار را فراموش كند و به راه خود ادامه دهد! و اين همان چيزى است كه خداوند فرموده: ما آنها را از آنجا كه نمى دانند #تدريجاً به سوى #عذاب مى بريم به اين گونه كه به هنگام #معصيت، نعمت به آنها مى دهيم).
5⃣اين بحث را با حديث ديگرى از #امام_على (عليه السلام) پايان مى دهيم، امير مومنان (عليه السلام) فرمود: «اِذا رَأَيْتَ اللهَ سُبْحانَهُ يُتابِعُ عَلَيْكَ اَلبَلاءَ فَقَدْ اَيْقَظَكَ، اِذا رَأَيْتَ اللهَ سُبْحانَهُ يُتابِعُ عَلَيْكَ النَّعَمَ مَعَ الْمَعاصى فَهُوَ اِسْتِدراجٌ لَكَ» [۵] (هنگامى كه مشاهده كنى [بعد از ارتكاب گناه] خداوند #بلاهايى پشت سر هم بر تو مى فرستد تو را #بيدار كرده، و هنگامى كه خداوند متعال با انجام #معاصى #نعمت هايش را بر تو مى فرستد اين، نوعى #عذاب_استدراجى است).
پی نوشتها؛
[۱] نهج البلاغة، صبحی صالح، هجرت، قم، چ۱، ص۱۹۹، خطبه۱۴۳. [۲] بحارالأنوار، دار إحياء التراث العربی، چ۲، ج۷۸، ص۱۹۸. [۳] الكافی، محقق / مصحح: غفارى على اكبر و آخوندى، محمد، دارالكتب الإسلامية، تهران، چ۴، ج ۲، ص ۲۵۴. [۴] الكافی، همان، ص ۴۵۲. [۵] عيون الحكم و المواعظ، ليثى واسطى، محقق / مصحح: حسنى بيرجندى، حسين، دار الحديث، قم، چ۱، ص۱۳۵
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۸۶ش، چ ۹، ج ۴، ص ۵۴۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#بلا #آزمايش
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد