⭕️ امام خمینی (ره):
🔷این تقلیب قلوب که قلب ها از آمال دنیوی و از چیزهایی که در طبیعت است بریده بشود و به حق تعالی پیوسته بشود و بصیرت ها روشن بشود و صلاح و فساد خودشان را به وسیله بصیرت بفهمند، در ملت ما بحمدالله تا حدود چشمگیری حاصل شده است و من امیدوارم که در این سال جدید به اعلا مرتبت خودش برسد.
📕صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۱۲۹
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️علمای شيعه حافظان دين (بخش سوم و پایانی)
🔶 #علمای_شيعه به آن دسته از دانشمندان گفته ميشود كه پس از #غيبت_كبری امام دوازدهم شيعه، به اشاره آن حضرت #وظايف_امامت را انجام داده و از اصول و ارزشها و احكام دين اسلام پاسداری مینمايند.
💠رسالت دينی
🔷 #رسالت_دينی_علماء منحصر در يك بعد از ابعاد مختلف دين نيست، بلكه رسالت آنها همه جانبه است، اختيارات #علمای_اسلام و رسالت آنها دقيقاً در طول رسالت و مسئوليت ائمه اطهار علیهم السّلام است، امروز همه علمای اسلام نسبت به رسالت خويش در راه حفظ دين و در قبال مردم و تشيع مسئوليت دارند و هر كس در اندازه توان خود مسئول حفظ دين اسلام است، بر اساس همين احساس مسئوليت است كه #امام_خمينی (ره) قائد بینظير دوران غيبت كبری، در برابر بدعتها مبارزه عظيم با تمام مظاهر كفر و طاغوت را در سرلوحه وظايف خويش قرار داد. مبارزه با بدعتها اساسی ترين جبههای است كه در مقابل بدعتگران ميتوان تشكيل داد، و يكی از وظايف مهم علمای اسلام است. چنان كه پيامبر اكرم (ص) ميفرمايد: «هر گاه #بدعتها در ميان امت من ظاهر شود، بر عهده #عالمان است كه علم خود را آشكار كنند و با بدعتها به مبارزه برخيزند، تا مردم از بدعتها آگاهی يافته و اغفال نشوند». [۱] در اين روايت بر #علمای_شيعه واجب شده است كه با بدعتها مبارزه كنند. در راه مبارزه با بدعتها و امر به معروف و نهی از منكر علمای شيعه از جان خويش گذشته و در راه زدودن بدعتها جهاد نموده و حكم جهاد دادهاند. [۲] علما و فقهای بزرگ شيعه از آغاز غيبت كبری در راه مبارزه با بدعتها از جان خويش گذشتهاند و در اين راه شهيد شدهاند و شكنجهها و آزارها را به جان خريدهاند. [۳]
🔷علمای اسلام (تشيع) مبارزه با بدعتها و خرافات را در صدر برنامه و سرلوحه زندگی خود قرار داده بودند، چنانكه #پيامبر_اكرم (ص) آنها را وارث خويش ميداند و #امام_معصوم (ع) آنها را #جانشين خود در #عصر_غيبت مطرح ميكند، همانطوری كه رسول خدا (ص) با بدعتها و خرافات جاهلی در عصر خويش مبارزه كرد و در طول ۲۳ سال، دين الهی را مستقر نمود، و جانشينان خويش را برای حفظ دين از آلوده شدن به خرافات و بدعتها مسئول نمود، آخرين جانشين پيامبر اكرم (ص) در آغاز غيبت كبری اين وظيفه مهم را به عهده #عالمان نهاده و از آنها خواسته است كه مدافع دين ناب محمدی باشند و #علما نيز بر اساس پيمانی كه خداوند از آنها گرفته بر اين عهد وفادارند. [۴] بحمدالله در عصر كنونی هم، علما و #بزرگان_شيعه كه از افتخارات مذهب و حافظان شريعت هستند، همچون علمای گذشته، اين امانت گرانبهای دين و ارزشهای مقدس و غنی شريعت، كه با رنج و تحمل مشقتهای گذشتگان به آنها رسيده است را با تمام وجود #حافظ و نگهبان هستند. اين نوشتار را با كلامی ارزشمند از بنيانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت #امام_خمينی (ره) به پايان می بريم: «اگر #فقهای_عزيز نبودند، معلوم نبود امروز چه علومی را به عنوان علوم قرآن و اسلام و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ به خورد تودهها داده بودند... صدها سال است كه #روحانيت_اسلام، تكيه گاه محرومان بوده است، هميشه مستضعفان از كوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سيراب شدهاند. [۵]
پی نوشتها:
[۱] بحارالانوار، اسلاميه، ۱۳۶۲، ج ۲، ص ۷۲؛ و دكتر محمد باقر حجتی، آداب تعليم و تعلم در اسلام، ترجمه منيةالمريد شهيد ثانی، چ دوازدهم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۴، ص ۲۴۷
[۲] شهيد مطهری، گفتار معنوی، پييشن، ص ۲۴۰؛ در عصر صفويه و پيش از آن علما در خط مقدم جهاد بودند و در كشور عراق برای رهايی اين مركز شيعه علمای اسلام جهاد نمودند.
[۳] ر.ك: علامه امينی، شهداء راه فضيلت، انتشارات روزبه، تهران، از ص ۲۴-۴۰۵؛ و ر.ك: شهيد مطهری، گفتارهاى معنوی، چ دوم، تهران صدرا، ۶۳، ص ۲۴۰
[۴] ر.ك: نهج البلاغه، خطبه ۳
[۵] صحيفه نور، ج ۲۱، ص ۸۸
✍امیرعلی حسنلو
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#علما #عالم #علمای_شیعه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جامعيت و رشد متوازن شخصيتی (بخش چهارم و پایانی)
💠موانع رشد هماهنگ در قرآن
🔷موانع رشد هماهنگ در يک کلام، پيروی از #هوای_نفس و تن ندادن به #پرورش_دينی است که زيرشاخههای آن بدين قرار است: خود پرستى، دنيا زدگی، غفلت، تکبر، خودبرتربينی، شخصيت زدگی، تقليد، کثرت زدگی، سخن بدون علم، پيروی از گمان، کتمان حق، مجادله با حق، تزيين و خوب جلوه دادن بدی ها توسط نفس، قساوت قلب، از خودبيگانگی، عناد جويی، خودستایی، دوست بد؛ هر يک از اين موانع به يک يا چند بعد از #شخصيت ما لطمه ميزند. مثلاً شخصيت زدگی و تقليد کورکورانه، بعد عقلی شخصيت ما را آسيب ميرساند.
💠روش های رشد هماهنگ [۱]
🔷 ۱) سرمشق و نمونه عملی: #اسلام #بهترين_سرمشق، يعنی #انسان_کامل را الگوی ما قرار داده است. کلام، رفتار و سکوت #معصوم (ع) ميتواند معيار خوبی در کارها و حرکات و سکناتمان باشد. بعد از معصوم (ع)، ما در هر عصر #علماء_والامقامی داشته ايم که به معصوم نزديک بوده اند و به خاطر مبارزه با نفس و تزکيه آن، قابليت الگو بودن را برای ما در تمام ابعاد شخصيتی دارا میباشند. نمونه بارز آن #امام_خمينی (ره) است. ۲) پند و اندرز: قرآن، کلمات معصوم و ادعيه پر است از مفاهيم خيرخواهانه و انسانساز. ۳) کيفر و پاداش: دو نظام روانشناسانه تعليم و تربيتی هستند (تشويق و تنبيه). ۴) داستان، امثال، تاريخ گذشتگان: قرآن و معصوم با توجه دادن به آن ها سير انحرافی برخی از ظالمين و مشرکين و منحرفين را به ما گوشزد ميکنند، مثل پول پرستى و دنيا خواهی قارون و... ۵) امر به معروف و نهی از منکر. ۶) توبه. ۷) دعا و نيايش. ۸) تمرين و تکرار. ۹) روش محبت به گنهکار و مردم برای هدايت. ۱۰) روش ابتلاء و امتحان الهی. ۱۱) عادت مثبت، و بعد ملکه کردن صفات خوب با تمرين پيوسته. ۱۲) عنايت های الهی. ۱۳) تربيت و توجه عوامل مؤثر در تحول شخصيت (محيط زندگی، شغلی، آموزشی) اراده، سن.
💠خطر تک بعدی بودن
🔷 #انسان_متعادل تحت تأثير تفکرات مادی و انحرافی قرار نميگيرد، و هستی شخصيت او نیز در معرض آشوب و اضطراب قرار نميگيرد. [۲] آری همان گونه که معيوب بودن يک چرخ خودرو بر کل وضعیت خودرو تأثير دارد، رشد تک بعدی يا سرطانی و کاريکاتوری نیز #شخصيت_حقيقى و اسلامی فرد را معيوب ميکند، چرا که اين فرد در ابعاد ديگر شخصيت، پرورش نيافته است. انحراف ها و فسادها از اين شکل ها ناشی ميشود. مثلا فرد به بعد حيوانی خود فقط توجه نموده و از بعد عقلی، دل و يا روحانی خود غافل بوده است. پس ميتوانيم بگوييم #ابعاد_شخصيت، با همديگر در تعامل هستند؛ مثلا بعد عقلی بر اراده مؤثر است، اراده بر تلاش فرد، و آن بر بعد اجتماعی و...؛
🔷در آخر با توجه به مطالب بخشهای قبلی و این بخشِ نوشتار نتيجه ميگيريم که #رشد و #توازن_هماهنگ_شخصيت را بايد در تن دادن به #پرورش_اسلامی يافت، انسان ميتواند در اين زمينه مطالعه کند، خود را با الگوهای زنده و صالح تطبيق دهد. برای خود دوستانی پيدا کند که تک بعدی رشد نکرده باشند. خود را به الگوی نيکوی کامل، یعنی #امام_عصر (عج) نزديک کند. در برنامه ای کتبی ابعاد شخصيت را يادداشت کند و روزانه آن را تغذيه نماید، و با استفاده از برنامه ريزی زيبای #مشارطه، #مراقبه، #محاسبه، #معاتبه، هر روز حساب خود را رسيدگى نمايد. از جمله کارهای مفيد در اين زمينه انس گرفتن با ادعيه است؛ بطور مثال ما در صحيفه سجاديه رشد هماهنگ اين ابعاد را در قالب دعا می بينيم، و يا در خطبه متقين امیرالمؤمنین (ع) (خطبه همام) ترسيمی از يک انسان و #شخصيت_اسلامی و الهی را به ما ارائه داده اند. نکته مهم ديگر اين که برای رشد هماهنگ شخصيت بايد به کل بحث، ديدی کلی نگر داشت، يعنى با توجه به کل مباحث، انسان #برنامه_ريزی کند، و ديگر اينکه همه اين مباحث فرع بر اين است که ما #انسان را موجودی با کرامت، خليفه الله، امانتدار الهی ميدانيم، موجودی که سرشار از #استعدادهای_بالقوه است و انبياء و ائمه عليهم السلام برای #شکوفايی آنها تلاش و تبليغ ها کرده اند و امکان پرورش آن را به ما گوشزد نمودهاند.
پی نوشت ها:
[۱] احمدی، سيد احمد، اصول و روش های تربيت در اسلام، ص ۱۵۰، با تغيير و اضافه
[۲] شخصيت اسلامی، ترجمه محمد سپهری، مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامی، ص ۸۲
نویسنده: محمدحسین قدیری
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#شخصيت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین
🔹منظور از #اقتصاد_دانش_بنیان، نگاه علمی و فناورانه به #تولید در همه عرصهها است که نتیجه آن، کاهش هزینههای تولید، افزایش بهرهوری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابتپذیر شدن تولیدات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمامشده محصولات در داخل خواهد بود.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری
#امام_خامنهای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️
☄
⭕️چرا باید همه کارها را با #نام_خدا آغاز کرد؟
🔷ما با گفتن #بسم_الله_الرحمن_الرحيم كه در آغاز تمام سوره هاى قرآن جز سوره برائت آمده؛ اعلام مى كنيم كه #كار_خود را به نام #خداوند_رحمن و #رحيم آغاز مى كنيم و در انجام برنامه هاى خويش از او #يارى_میجوييم. [۱] كار و برنامه ما هرچه باشد، فانى و ناپايدار است، محدود و كوچك است، امّا هنگامى كه آن را به #ذات_پاكى پيوند مى دهيم كه #پايدار و #جاويدان و #نامحدود و بى انتها است، رنگ او را به خود مى گيرد و از عظمت و جاودانگى او بهره مند مى شود. نيروى ما هرچه باشد ضعيف است، امّا هنگامى كه اين قطره هاى ناچيز به اقيانوس پر عظمت قدرت الهى ضميمه شود عظمت پيدا مى كند و روح و درك و آمادگى تازه اى به ما مى بخشد، و اين است رمز #بسم_الله در آغاز هر كار! در #سوره_علق سخن از #خطاب_جبرئيل_امين (ع) در آغاز بعثت به #پيغمبر_اكرم (ص) است؛ آنجا كه پيامبر را در آغوش گرفت و فشرد و گفت: «بخوان #بنام_پروردگارت كه جهان را آفريد».
🔷به اين ترتيب #جبرئيل (ع) نيز نخستين برنامه رسالت خود را به هنگام بعثت پيغمبر اكرم (ص) با #نام_خدا شروع كرد. همچنین #قرآن_کریم در سوره «هود» از داستان #نوح_نبی (ع) سخن مى گويد. هنگامى كه #لحظه_طوفان و #مجازاتهاى_كوبنده_الهى نسبت به قوم كافر و سركش فرا رسيد و كشتى را آماده حركت ساخت و به ياران اندك خود كه از هشتاد نفر تجاوز نمى كردند دستور داد سوار كشتى شوند، و گفت: «به #نام_خدا بر آن كشتى سوار شويد؛ #حركت شما با #نام_خدا باشد و هم #توقف شما با #ياد_او»، سپس از غفران و رحمت الهى كمك مى گيرد و مى گويد: «إِنَّ رَبِّى لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ». [۲] علاوه بر این در سوره «نحل» سخن از نامه اى است كه #سليمان_نبی (ع)، بعد از آن كه هدهد او را از قوم سبا و بت پرستى آنان با خبر ساخت، براى #ملكه_سبا نوشت. هنگامى كه اين نامه به دست ملكه سبا رسيد، اطرافيان و درباريان را جمع كرد و به آنها گفت: «اين نامه با ارزشى است كه از سليمان (ع) به من رسيده است؛ و مضمون آن اين است: #بسم_الله_الرحمن_الرحیم، برترى جويى بر من نكنيد و به سوى من آييد و تسليم حق باشيد».
🔷از مجموع چهار آيه فوق به خوبى استفاده مى شود كه #آغاز_هر_كار بايد به #نام_خدا صورت گيرد؛ خواه اين كار تعليم و هدايت الهى باشد (مانند سوره هاى قرآن)، يا نيايش بندگان در برابر ذات پاك او (سوره حمد)، يا آغاز دعوت رسالت و نخستين پيام وحى (مانند آغاز سوره علق) و يا اينكه آغاز حركتى باشد براى نجات از بحران و طوفان و آغاز توقف براى پياده شدن از كشتى و شروع برنامه جديد، (مانند داستان نوح)، يا آغاز نامه و دعوت به تسليم در برابر حق (مانند نامه سليمان براى ملكه سبا). خلاصه خواه #آغاز_كار از سوى #خداوند باشد يا از سوى #خلق يا از سوى #جبرئيل يا #پيامبرانى همچون نوح و سليمان (عليهم السلام) يا #افرادى_عادى، انسان ها همه در آغاز هر كار بدون استثناء بايد به نام او شروع كنند و خود را به ذات پاك او مرتبط سازند و از اين درياى بيكران علم و قدرت آگاهى و توانايى جويند. اين است معناى حديث معروف پيامبر (ص) «كُلُّ أَمْر ذِى بال لَم يُذْكَرْ فِيهِ بِسم الله فَهُوَ أَبْتَرْ؛ هر كار با اهميّتى #نام_خدا بر آن برده نشود بى عاقبت و #نافرجام است». [۳]
پی نوشت:
[۱] بعضى معتقدند جمله محذوف در اينجا «ابتداء» (ابتدا میكنم) بوده، و بعضى میگویند: «استعين» (يارى مى جويم) است. البتّه در صورتى كه اين جمله را خداوند بيان كند ـ مانند تمام سوره هاى قرآن جز سوره حمد ـ بايد به معناى اوّل باشد، ولى در خصوص سوره حمد كه از زبان بندگان است مى تواند به معناى اوّل يا دوّم و يا هر دو بوده باشد، بنابراين «با» در بسم الله يا به معناى استعانت است يا به معناى مصاحبت. (دقت كنيد)
[۲] «وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ مَجْرَاهَا وَمُرْسَاهَا ۚ إِنَّ رَبِّي لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ» (سوره هود، آیه ۴۱).
[۳] بحار الأنوار، مجلسى، محقق/ مصحح جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، ۱۴۰۳ ق، چ دوم، ج۷۳، ص۳۰۵، باب۵۸
📕پیام قرآن، ناصر، مکارم شیرازی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ۱۳۸۶ ش، چ نهم، ج۱، ص۳۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#خداوند #یاد_خدا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌹💫🌹💫🌹💫🌹💫🌹
💫
⭕️نشاط و معنويت (بخش دوم)
🔶هر كس ممكن است برداشت خاصی از مفهوم #نشاط داشته باشد و متناسب با آن برای تحصيل و فراهم سازی مقدمات آن تلاش كند، امّا تعريفی كه با رويكرد دينی از «نشاط» سازگاری داشته باشد، اين است كه فرد در زندگی خود #احساس_رضايت و #سعادتمندی داشته و از #سلامت_روانی برخوردار باشد.
💠توصيه هايى برای شاد زيستن (۱)
1⃣با ياد خدا به زندگی نشاط بدهيد:
🔷از نظر #اسلام زندگی كه در آن #ياد و #ذكر_خدا وجود نداشته باشد، هيچ لذّت و #نشاطی ندارد. خداوند در قرآن كريم میفرمايد: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً؛ هر كس از #ياد_خداوند روی بگرداند، #زندگی_سخت و دشواری خواهد داشت». [طه، ۱۲۴] دوری از ياد خدا زندگی را دشوار، و #ياد_خداوند زندگی را برای انسان #بانشاط میسازد. اين نشاط در زندگی ناشی از #آرامش_روانی است كه با ياد خدا حاصل میشود. خداوند میفرمايد: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ همانا با #ياد_خدا دلها آرامش میيابد». [رعد، ۲۸] تبيين روانشناختی اين مسأله آن است كه ياد و #ذكر_خدا فرد را از اميال و تكانشهايی كه براى او استرس و فشار روانی ايجاد میكند، باز میدارد و سبب میشود كه به جای توجه صِرف به لذتهای دنيوی، به #تقويت_رابطه با #خداوند و تقرُّب به او توجه كند. بروز مشكلات برای چنين فردی، وی را از هدف اصلی باز نمیدارد [۱] و چون خود را در مسير رشد و #تكامل_معنوی احساس میكند، از زندگى لذت میبرد. بنابراين يكی از راههای اصلی دستيابی به نشاط بيشتر در زندگی، آن است كه هميشه و در هر حال به #ياد_خدا باشيم.
2⃣توكل به خدا
🔷 #توكل_به_خدا، زيربنای يك زندگی شادمانه و توأم با #احساس_سعادت و خوشبختی است. انسانی كه به خدا #توكل ميكند، با #قدرت_تمام در مقابل مشكلات می ايستد و هرگز احساس شكست و نگرانی نميكند. اگر در كارها و برنامههای خود، #توكل به خدا داشته باشيم، هم به #موفقيت_قابل_توجهی دست میيابيم و هم طی كردن مسيرهای طولانی و سخت موفقيت، برای ما آسان و عملی ميشود. انسانهايی كه به خدا #توكل میكنند در انجام كارهای سخت و بزرگ، كمترين فشارها را احساس ميكنند و در برابر تندباد حوادث مانند كوهی استوار و مقاوم هستند. #توكل، كليد در توفيق الهی است. انسانی كه به خدا توكل ميكند، هر لحظه تحت عنايت و لطف بيكران خدا قرار ميگيرد.
3⃣توسل به معصومين و اولياء خدا را فراموش نكنيم
🔷يكی ديگر از عوامل دستيابی به نشاط بيشتر در زندگی، #توسل_به_معصومين عليهم السلام و اولياى خدا است.
4⃣به ارزشها پايبند باشيم
🔷 #پايبندی_به_ارزشها و اعتقادات ثابت و تعريف شده، به #موفقيت_انسان در زندگی كمك ميكند و همچنين شادمانگی را پايدار ميسازد. انسان بیاعتقاد و هرهری مذهب، با زندگی احساس بيگانگی ميكند، و به طرف #پوچی گرايش پيدا ميكند. #احساس_پوچی، يكی از علل اساسی افسردگيها و بی نشاطی انسان است. انسان بیاعتقاد، در هستی و خلقت، بیريشه است، و #احساس_شادی_واقعی نخواهد كرد. همانگونه كه #انسان_بیبرنامه نميتواند در كارها، موفق عمل كند، انسان بیاعتقاد و فاقد ارزشهای متعالی نيز نميتواند به طور مداوم از زندگی لذت برده و احساس خوشبختی نمايد. #ادامهدارد...
پی نوشت:
[۱] امان الله خلجی موحّد، روان درمانی با كلام آسمانی، شهر انديشه، چ اول، ۱۳۷۹، فصل اول و سوم
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
#اسلام #خدا #ذکر_خدا #یاد_خدا #توکل #توسل #نشاط #معنويت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ امام خمینی (ره):
🔷امروز #ضد_انقلاب کسی است که آن کاری که مشغول هست، در آن کار سستی کند، در آن کار بیکاری کند یا وادار کند اشخاصی را که آنها کم کاری کنند، از زیر بار شانه خالی کنند که این ضربهای است به کشور خودشان.
📕صحیفه امام خمینی،ج ۱۲،ص ۱
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد