eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش یازدهم) 🔷در اين مطلب، توجه به اين نكته ضرور است كه ، و مكتب وحی، طبعا يا است و يا اهل ‌و ؛ «وَ كَانَ الإنْسَانُ قَتُورًا»[اسراء،۱۰۰] انسان سختگير است، همان‏گونه كه ظالم و نادان است. «إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولا»[احزاب،۷۲] و اين هدايت تشريعی الهی است كه او را از اين طبيعت و خصلتهای پست‏ حيوانی نجات مي‏دهد؛ 🔷و لذا در آيات كريمه قرآنی، جهت رهايی از افراط و تفريط و نجات از پستيها و خست های نفسانی، و را برای انسان هموار كرده است و مي‏فرمايد: «بندگان خدای رحمان آنان هستند كه هنگام انفاق، اسراف نكرده و بخل هم نورزند، بلكه در اين ميان راهی استوار، معتدل و بر اساس عدالت پيش مي‏گيرند».[احزاب، مضمون آیه۶۷] 🔷پس ب‏طور كلی و بويژه از بعد اقتصادی كه مورد بحث ما است، و مصرف كردن و تلف كردن نعمت های الهی، محروم كردن جامعه از آن نعمت ها است؛ لذا می‌‏بينيم كه قرآن كريم چگونه به موارد مختلف آن اشاره مي‏فرمايد: «خداوند را دوست نمي‏دارد»[اعراف،۳۱] و « قابل هدايت نبوده و بسيار دروغگويند»[غافر،۳۸] و «اهل هلاكت و گمراهی‌اند و نجات ندارند»[انبیاء،۹] و «اهل ترديد و شك و ريبند»[غافر،۳۴]، «اهل آتشند»[غافر،۴۳] و «قابل پيروی نيستند.»[شعرا،۱۵۱] 🔷چون بر است، از جهت ديگر قرآن مجيد، بخل و امساك و تقتير را هم مورد نكوهش قرار داده و (بطور مثال) مي‏فرمايد: «الَّذِينَ يَبْخَلُونَ وَ يَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَ يَكْتُمُونَ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ»[نساء،۳۷] آنان كه بخل می‌ورزند و مردم را به بخل وا مي‏دارند، و آنچه خدا از فضل خود به آنان بخشيده كتمان مي‏كنند، (به مردم استفاده نمي‏رسانند) به كيفر خود خواهند رسيد. ... نویسنده: محمدرضا عطايی - مجلة مشكاة، ش ۵۵ منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات @tabyinchannel
تبیین
⭕️تابلو و راهنمای قرآنی و روایی برای (بخش اول) 🔶یکی از سؤالات بسیار مهم و راهبردی که در ایام بسیاری از افراد به دنبال دست یابی به جواب آن  هستند، فرمول و یا نقشه ای است که توسط آن بشود افراد را شناسایی کرد و در معرفی آنها به دیگران ایفای نقش کرد. با رجوع به منابع غنی و ارزشمند اسلامی و با تکیه بر بن مایه های دینی و مذهبی به خوبی می توان خود را در ریل صحیح قرار داد. 💠ایستگاه اول: و خردورزی 🔷یکی از مهم‌ترین و با ارزش ترین ابزار و شاخص هایی که می تواند در تحلیل های سیاسی و کنش های اجتماعی تأثیر شگرفی در حسن گزینی و انتخاب داشته باشد، استفاده از ابزار و است. همه کسانی که در معادلات سیاسی و اجتماعی ابزار بصیرت و خرد ورزی را به تعصبات کور و احساسات می فروشند، بیشترین ضربه را بر زندگی خود و دیگران وارد می نمایند. 🔷از این رو برای در امان ماندن از تبعات یک ، باید پیش از هر گونه انتخاب، در ایستگاه بصیرت و خردوری لحظاتی درنگ و توقف کرد. و اندکی در تابلوهای قرآنی تدبر کرد: «قُل هٰذِهِ سَبیلی أَدعو إِلَى اللَّهِ ۚ عَلىٰ بَصیرَةٍ؛[یوسف، ۱۰۸] بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم». 🔷اگر کمی به عقب برگردیم و سینه چاک و پرشور را در عرصه انتخابات مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که انتخاب و حضور بسیاری از حامیان دولت فعلی، در میتینگ های سیاسی و اجتماعی بر پایه و اساس که بر آن زمان حاکم بود صورت گرفت، کسانی که هر چند حضور پرشوری در انتخاب مدیر جدید برای کشور داشتند، ولی با این وجود در کمترین زمان از تصمیم و که کرده بودند به طور جدی سرخورده و شدند. منبع: وبسایت راسخون با تلخیص @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️چرا شرکت در  مهم است؟ (بخش هشتم) 🔶در آستانه هر  با تبلیغات گسترده رسانه ای دشمنان برای مأیوس کردن مردم از شرکت در انتخابات از یکسو، و وجود برخی عوامل مأیوس کننده در داخل، همچون برخی وعده های عمل نشده، مشکلات اقتصادی و عملکرد ضعیف برخی مسئولان از سوی دیگر، شاهد تشکیک ها و ابهاماتی در ضرورت شرکت در انتخابات و بی اثر بودن آن هستیم. 💠انتخابات زمینه ساز تحول و تغییرات مثبت در اداره کشور (۱) 🔷گاهی شنیده میشود که برخی میگویند هرکسی که روی کار بیاید، تفاوتی نخواهد داشت و  تغییری در روند کشور و وضعیت ما ایجاد نمیشود. سؤال اینجاست؛ آیا در همه دوره های انتخابات  بهترین ها را انتخاب کرده اند و  نتیجه ای به دست نیاورده اند که نسبت به  مأیوس شوند، یا آنکه تحت تأثیر برخی عوامل و وعده و وعیدها و به هر دلیل افرادی را برگزیده اند که از توانمندی لازم برای انجام این مسئولیت سنگین برخوردار نبوده اند.  🔷بخش عمده ای از امروز کشور به انتخاب خود ما باز می گردد و ناشی از ، ضعف برنامه ریزی، ضعفهای مدیریتی، در مدیریت اقتصادی و چشم دوختن به بیرون کشور و شیفتگی نسبت به الگوهای غربی، و تلاش برای نسخه برداری از آن و استفاده نکردن از ظرفیت های داخلی کشور و و جهادی است. 🔷 نمی توانند نسبت به مبارزه با فساد و حل مشکلات کشور و پیشرفت اقتصادی و... دغدغه و مطالبه داشته باشند، امّا در هنگام  معیارهای دیگری را در نظر بگیرند و یا افرادی را انتخاب کنند که یا چنین دغدغه هایی در آنها جدی نبوده و یا برنامه عملی مشخصی برای تحقق وعده های خود نداشته باشند. ... منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ در فضای شور و هیجان انتخاباتی (بخش هفتم) 🔶با مهار فضای احساسی و هیجانی و و نیز ارائه آگاهی های لازم به جامعه، به ویژه در مورد و استفاده درست از رسانه ها و فضای مجازی میتوان ذهنیت مردم جامعه را در مسیر هدایت کرد. برای تحقق و انجام لازم است اقداماتی صورت گیرد که به پاره ای از آنها اشاره میشود: 5⃣ و آنها به مردم و حتی در صورت فراهم بودن شرایط، ارائه کمک های مالی و تبلیغاتی به این افراد و همراهی مؤثر و فعالانه با آنها جهت حضور مؤثر در عرصه رقابت های انتخاباتی، که البته باید مواظب باشیم تا ما نیز خدای نکرده، به بهانه معرفی و تبلیغات فرد یا جریانی که آن را اصلح میدانیم، فضای جامعه را به سمت التهاب و هیجان کاذب نبریم، و لو اینکه یقین صددرصد به اصلح بودن گزینه خود داشته باشیم، چرا که هدف، و لو اینکه مقدس باشد، هرگز توجیه گر وسیله نامشروع نمی باشد. 6⃣ در مسئولیت هایی که داشته اند و میزان توفیق یا عدم توفیق در آن مسئولیت، به همراه بررسی علل عدم توفیق احتمالی و نیز آنها به آرمان ها و در آن مسئولیت، که جملگی این مسائل کمک خواهد کرد تا هم شناخت بهتری نسبت به کاندیداها حاصل شود و هم میزان که میدهند مشخص شود. ... منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
⭕️تاکید بر مراقبت از آراء مردم 🔹این را هم بنده عرض بکنم؛ همه بدانند! دستگاه‌های اجرائی، دستگاه‌های نظارتی، دستگاه‌هایی که حافظ امنیّتند، اینها به‌طور جدّی مشغول کارند. مورد اعتمادند؛ دارند کار میکنند، هماهنگ هم دارند حرکت میکنند و کار میکنند. البتّه من با وجود این، به همان که مورد اعتمادند میکنم و میکنم که باشند ، مأمون باشد، آن حفظ بشود. 🔹خب، ممکن است در این خلال و این وسطِ کار، کسانی باشند که بخواهند یک تخلّفاتی بکنند، لکن دستگاه‌ها بحمدالله مورد قبولند، مورد اعتمادند؛ چه دستگاه‌های نظارتی، چه دستگاه‌های اجرائی، چه دستگاه‌هایی که حافظ امنیّتند و امنیّت را حفظ میکنند؛ اینها همه ارزش دارند؛ همه مشغولند. البتّه و بدانند که ملّت ایران دارد؛ در مقابل دشمن باید چهره‌ی ملّت، چهره‌ای باشد که حاکی باشد هم از تصمیم، هم از اطمینان به نفْس؛ سکینه و آرامش. این دو چیز باید وجود داشته باشد. 🔹عزم و تصمیم راسخ، آنجایی که باید تصمیم گرفت، و در هر حال توکّل به خدای متعال و اعتماد به نفْس و احساس قدرت و توانایی که خوشبختانه ملّت ایران این را دارند، انسان این را احساس میکند. ...ان‌شاءالله -زن و مرد- در سرتاسر کشور و آبرو خواهند بخشید به نظام جمهوری اسلامی، با حضور خودشان، با عزم راسخ خودشان. بیانات‌مقام‌‌معظم‌رهبری‌ ۹۶/۲/۲۷ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️تابلو و راهنمای قرآنی و روایی برای (بخش دوم) 🔶یکی از سؤالات بسیار مهم و راهبردی که در ایام بسیاری از افراد به دنبال دستیابی به جواب آن  هستند، فرمول و یا نقشه ای است که توسط آن بشود افراد را شناسایی کرد و در معرفی آنها به دیگران ایفای نقش کرد. با رجوع به منابع غنی و ارزشمند اسلامی و با تکیه بر بن مایه های دینی و مذهبی به خوبی می توان خود را در ریل صحیح قرار داد. 💠ایستگاه دوم: مشورت و امداد رسانی فکری 🔷بدون شک اگر با و ناصواب خود زمینه ساز روی کار آمدن فردی غیر اصلح شویم، ما نیز در عواقب و تبعات به جود آمده در کشور مقصر خواهیم بود؛ چرا که با ساده اندیشی کسی را بر مهمترین مسند مدیریتی کشور قرار می دهیم که تصمیم گیری های او در عرصه های مهم اجرایی و مدیریتی می تواند تا سالیان متمادی افراد بسیاری را با چالش و مشکلات فرهنگی، اقتصادی، نظامی و امنیتی مواجه سازد؛ 🔷از این رو برای در امان ماندن از تبعات یک تصمیم غلط و ناصواب بهترین کار این است که برای انتخاب خوب از جویای بهترین گزینه شویم. «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛[نحل، ۴۳] اگر نمی‌دانید، از آگاهان بپرسید». 🔷در واقع یکی از مهمترین و راهبردی ترین موقعیت های تاریخ ساز که هر کنشگر سیاسی و اجتماعی در انتخاب و تصمیم خود می بایست در آن براساس تابلوهای قرآنی از ابزار و اهرم مشورت استفاده نماید، عرصه است. «وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَیْنَهُم‏؛[شوری، ۳۸] و کارشان در میانشان مشورت است‏» منبع: وبسایت راسخون با تلخیص @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️عوامل حسابرسی آسان در (بخش اول) 🔶حسابگری خدا و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر عملی، بلافاصله اثرش پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت. 🔷یکی از اسامی خداوند،  است و این بدین معناست که و حساب کننده است. در تمامی عوالم وجود جریان دارد؛ همه خاصیت ها و اثرهایی که در عالم وجود دارد، ناشی از اسم خداوند است؛ یعنی همه ‌چیزها روی‌  است؛ رها و مهمل نیست؛ حتی در اعماق وجودی انسانها مورد قرار می گیرند. 💠حسابگری خداوند در قرآن 🔷چنانکه در سوره بقره فرمود: « ...وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ...»؛ [بقره، ۲۸۴] «...و (از این رو) اگر آنچه را در دل دارید، آشکار سازید یا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، می‌کند...» 💠علت اتفاقات کوچک 🔷اگر خاری به دست آدمی اصابت می کند، یا سنگی به پای انسان برخورد کند، روی است و اساساً مسئله ای بنام شانس یعنی اتفاق که در جامعه معمولاً از آن نام برده می شود، وجود خارجی ندارد؛ یعنی همه حوادث روی حساب است نه اتفاق و شانس؛ و این یکی از جفاهایی است که حتی برخی از مومنین، به حوادث عالم دارند، حوادث را به شانس و اتفاق تعبیر می کنند. 💠حسابرسی دقیق حتی در مراتب بالای معنوی 🔷پس ها و  های دنیا، روی و کتاب است؛ حضرت یوسف (ع) که چند سال اضافه زندانی میشود، بخاطر لحظه‌ی امیدی بود که از ساقی پادشاه داشت، که از او در نزد آقایش یاد کند و لذا قرآن فرمود: «اذْکُرْنِی عِنْدَ رَبِّکَ فَأَنْسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ»؛ [یوسف، ۴۲] «مرا نزد صاحبت [سلطان مصر] یادآوری کن!» ولی شیطان یادآوری او را نزد صاحبش از خاطر وی برد؛ و بدنبال آن، (یوسف) چند سال در زندان باقی ماند.» 🔷 و بر اساس اعمالی است که خود انسان انجام می دهد؛ گاهی به خاطر یک محفل که انسان برگزار می کند، توفیقاتی از وی سلب می گردد. شهید مطهری میفرماید: یک شب جمعه با استادم میرزا علی آقا شیرازی که اهل تهجد و اشک سحر بود، به محفلی رفتیم ایشان اشعار زیادی خواند؛ شب که برگشتیم سحر نتوانست بلند شود؛ موقع اذان صبح که بلند شد، گفت: این سلب توفیق بخاطر شعرهای دیشب بود. 💠نکته مهم درجات معرفتی 🔷البته جلب توفیق و سلب توفیق با نوع معرفت و اعمال انسان ها فرق دارد؛ انسان هایی که کلاس معرفتی شان بالا بوده باشد، ریز اعمالشان زیر ذره بین است و کسانی که در کلاس معرفتی پایین تری هستند، قاعدتاً طبق معرفت و عقل و درکشان از دین، مورد مواخذه یا اجر و پاداش قرار می گیرند. 💠معنای حسابگر بودن خدا 🔷 و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر ، بلافاصله پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت؛ اما مسئله آن است که گاهی حسابرسی ها بسیار زود اتفاق می افتد و به اصطلاح حسابشان آسان است. ... منبع: وبسایت‌راسخون‌ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️چرا شرکت در  مهم است؟ (بخش نهم و پایانی) 🔶در آستانه هر  با تبلیغات گسترده رسانه ای دشمنان برای مأیوس کردن مردم از شرکت در انتخابات از یکسو، و وجود برخی عوامل مأیوس کننده در داخل، همچون برخی وعده های عمل نشده، مشکلات اقتصادی و عملکرد ضعیف برخی مسئولان از سوی دیگر، شاهد تشکیک ها و ابهاماتی در ضرورت شرکت در انتخابات و بی اثر بودن آن هستیم. 💠انتخابات زمینه ساز تحول و تغییرات مثبت در اداره کشور (۲) 🔷مردم باید نسبت به این واقعیت آگاهی پیدا نمایند که نظام جمهوری اسلامی با وجود مشکلات و ضعف هایی مدیریتی و داخلی و دشمنی ها و کارشکنی های خارجی، توانسته است در گام برداشته و به دستاوردهای ارزنده ای در عرصه های مختلف علمی، پزشکی، نانو، هوافضا، الکترونیک، هسته ای و دفاعی دست یابد؛ 🔷و آنگاه اهمیت پیشرفتهای به دست آمده بیشتر نمایان میشود که توجه داشته باشیم همه این پیشرفتها با وجود تحریمها، فشارها و مانع تراشیها به دست آمده است. بی تردید اگر همین نگاه و روحیه در عرصه اداره و مسائل اقتصادی و اجرایی کشور به کار گرفته شود، را حل و پیشرفت را برای کشور به ارمغان خواهد آورد و این جز با پشتیبانی و و آنها امکان پذیر نخواهد بود. 🔷مردم باید بدانند و کشور از مسیر حضور در  می‌گذرد و با شرکت نکردن، هیچ مشکلی حل نمی‌شود. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «علاج دردهای مُزمن کشور در پر شور بودن    و حضور عمومی مردم و بعد، و شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است». [بیانات ‌در دیدار تصویری با جمعی‌ از مردم آذربایجان‌ شرقی ۹۹/۱۱/۲۹] منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
⭕️وظیفه‌ی مردم در قبال انتخابات؛ مشارکت در انتخابات و نوع مشارکت 🔹[روز جمعه] یک در کشور اتّفاق خواهد افتاد و آن عبارت است از و انتخابات شهر و روستا. قطعاً سرنوشت کشور در یک برهه‌ی زمانی، در همه‌ی زمینه‌ها -در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل فرهنگی، امنیّت، سلامت، غیره- وابسته‌ی به عملی است که شما مردم ایران روز جمعه ان‌شاءالله انجام خواهید داد؛ 🔹یعنی شما با حضور خودتان، با ، در واقع را در همه‌ی ‌مسائل عمده رقم میزنید. کار بزرگ مردم در روز جمعه اوّلاً ، ثانیاً و خواهد بود که امیدواریم خدای متعال همه‌‌ی دلهای ما را، دلهای ملّت ایران را هدایت کند تا بتوانیم به بهترین وجهی در این عرصه ظاهر بشویم. بیانات‌مقام‌‌معظم‌رهبری‌ ۱۴۰۰/۳/۲۶ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 🌷 ⭕️آشنایی با شیوه های (بخش اول) 🔶در شیوه ها و فنونی برای مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال. 🔴روش‌های تربیت دینی 🔷استفاده‌ از ، از اصول و مبانی مهمی است که همه‌ی دست اندرکاران مسائل تربیتی باید به آن توجهی وافر کنند؛ زیرا دنیای امروز، دنیای به کارگیری روش ها و بهره گیری از راه کارهاست. امام رضا (ع) در این باره چه زیبا فرموده اند: «هر کس در پی کاری از راه و روش آن رود، نلغزد، اگر هم بلغزد؛ راهکار رهایی اش را بیابد.»[۱] 🔷توجه به دو نکته قبل از شروع بحث ضرورت دارد؛ ۱- در این نگاشته، ما روش های تربیتی را از و اندیشه های ولایی برگرفته ایم. ۲- به جهت رعایت اختصار، بیشتر به جنبه های تئوریک موضوع پرداخته ایم، اگر چه به جنبه های کاربردی آن نیز توجه داشته ایم. 🔷از این رو، حتی از آوردن متن آیات، روایات و غالبا از ذکر مثال، تجربه ها و نمونه های عملی پرهیخته ایم و به مجمل گویی اکتفا کرده ایم. ولی همان گونه که جامی در هفت اورنگ گفته است: با تو گفتم مجمل این اسرار را / مختصر آوردم این گفتار را / گر مفصل بایدت فکری بکن / تا به تفصیل آید اسرار کهن / هم بر این اجمال کاری، این خطاب / ختم شد، والله اعلم بالصواب   🔷باری، برخی از روش های تربیت دینی عبارتند از: ۱) تقلیدی؛ ۲) تلقینی؛ ۳) تدریجی؛ ۴) غیرمستقیم؛ ۵) الگویی؛ ۶) عملی ... پی‌نوشت [۱] بحارالانوار، ج ۷۱، ص۳۴۰ منبع: وبسایت‌راسخون‌به نقل ازمرکزمطالعات‌شیعه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ در فضای شور و هیجان انتخاباتی (بخش هشتم و پایانی) 🔶برای تحقق و انجام لازم است اقداماتی صورت گیرد که به پاره ای از آنها اشاره میشود: 7⃣بررسی وضعیت که همچنان با فرد مورد نظر همراهند، از جهت ملاک هایی همچون پاکدستی مالی، و پایبندی به و انقلابی، و نیز میزان اعتماد کاندیدای مورد نظر به این افراد و جریان ها، که کمک شایانی برای ترسیم وضعیت یک کاندیدا در دوران مسئولیتش میکند، چرا که اطرافیان، مهم‌ترین بازوی اجرایی و عملیاتی هر کاندیدایی در دوران مسئولیتش محسوب میشوند، و به همین دلیل شناخت آنها، ترسیم گر جهت گیری آینده کاندیدا و میزان توفیق وی در عمل به وعده هایش خواهد بود؛ 🔷ضمن اینکه همین افراد، در آینده به بخشی از خواص جامعه تبدیل خواهند شد، که رضایتمندی آنها در مواردی در تقابل با رضایتمندی مردم جامعه قرار میگیرد، چنانکه امام علی(ع) نیز در نامه خود به مالک اشتر در همین زمینه اینگونه هشدار میدهند: «خواصّ جامعه، همواره بار سنگينى را بر حكومت تحميل مى‏ كنند؛ زيرا در روزگار سختى، ياريشان كمتر و در اجراى عدالت، از همه ناراضى‏ تر و در خواسته‏‌ هايشان پافشارتر، ...و در برابر مشكلات كم استقامت ‏تر میباشند».[نهج البلاغه، نامه ۵۳] 🔷با توجه به این واقعیت، اگر چه ممکن است مدیریت بخشی از خواص جامعه، خارج از توان مسئولانی باشد که در انتخابات به عنوان کاندیدا حضور دارند، امّا مدیریت کسانی که در اطراف کاندیداها حضور داشته و در آینده نیز به بخشی از خواص جامعه تبدیل خواهند شد، به سادگی امکان پذیر نخواهد بود، و اگر کاندیدایی چنین افرادی را پیرامون خود داشته باشد، و یا علیرغم سوء پیشینه، همچنان به وی اعتماد داشته باشد، همین مساله باید در گزینش یا عدم گزینش وی در انتخابات مد نظر قرار گیرد. 🔷در مجموع به نظر می رسد که وجود میزان اندکی فضای احساسی و هیجانی در لازمه برگزاری یک انتخابات پرشور است، امّا این فضا نباید ذهنیت افراد را مختل کرده و بر تصمیم گیری درست آنها تاثیر گذار باشد، از این روی با مهار این فضای احساسی و هیجانی و بستر سازی فضای عقلانی و نیز ارائه آگاهی های لازم به جامعه، به ویژه در مورد و استفاده درست از رسانه ها و فضای مجازی، میتوان ذهنیت مردم جامعه را در مسیر هدایت کرد. منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش یازدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر امام مهدی(عج) را ترسيم نموده است. 💠از نظر قضايی 🔷در روایات میخوانیم: «فـيحكـم بين اهل التوراه بالاتوراه و بين اهل انجيل بلانجيل و بين اهل الزبور بالزبور و بين اهل الفرقان بالفرقان؛[۱] آن و دادگستر در ميان پيروان تورات، (يهوديان) بر اساس كتاب آسمانی خود آنها يعنی تورات (تورات اصيل) قضاوت می كند و در ميان پيروان زبور، طبق همان كتاب حكم می كند، و در ميان پيروان فرقان (قرآن) نيز طبق قرآن حكم و قضاوت می نمايد و از آنجا كه اين است، همه پيروان اديان از آن راضی هستند و سيره جد بزرگوارش امیرالمومنین امام علی (ع) را دنبال می كند كه فرمود: «لو كسرت لی الوساده لحكمت بين اهل التوراه بتوراتهم و بين اهل الزبور بزبورهم و بين اهل الفرقان بفرقانهم».[۲] 🔷و نيز می خوانيم: «اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فی ايامه الجور ‌... وردّ كلّ حق الی اهله؛[۳] حكم و   (عج) خواهد بود، جور و ظلم و نامردی در ايام حكومت حضرت رخت بر می بندد، هر حق به اهل آن باز می گردد؛ و می خوانيم: «و حكم بين الناس به حكم داود و حكم محمد صلی الله عليه و آله و سلم؛[۴] (امام مهدی) در ميان مردم چونان داود نبی (ع) و پیامبر اکرم (ص) حكم و قضاوت خواهد نمود»؛ حكم داودی اين است كه قرآن می فرماید: «يا داود انا جعلناك خليفه فی الارض فاحكم بين الناس بالحق و لا تتبع الهوی فيضلك عن سبيل الله»؛ [ص، ۲۶]  و بايد و باشد، حكم محمدی (ص) اين است كه: «و ان حكمت فاحكم بينهم بالقسط»؛ [مائده، ۴۲] قضاوت بايد به و باشد. 🔷«فاحكم بينهم بما انزل الله و لا تتبع اهوائهم...»؛[مائده، ۴۸] قضاوت بايد بر اساس و ما انزل الله باشد، و در محاكم قضایی دنيا چنين قضاوت عادلانه ای يا اصلاً نيست، يا بسيار كمرنگ است، و تنها در گوشه ای از عالم تا حدودی كه مقدور است اين قضاوت صورت می گيرد و در (عج) در كل جهان قضاوت بر اساس احكام الهی و عادلانه خواهد بود و به احدی كمترين ستمی نمی شود. ... پی‌نوشت‌ها [۱] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۲۹ [۲] كشف المراد، ص ۳۸۵ [۳] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸ [۴] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸ نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ امام‌ على عليه السلام: 🔹در بيان موعظه هاى (ع) به پسرش: «اى پسرم! كسى كه يقينش كم شده و نيّتش در طلبِ روزى ضعيف گشته [بايد بداند كه] تبارك و تعالى به اراده خود، او را در آفريده و به او داده است، كه در هيچيك از آن [حالت] ها كارى از دست او بر نمى آمد. [بنابراين، او بايد بداند كه] خداوند تبارك و تعالى او را در حالت چهارم نيز روزى میدهد. حالت اوّل، اين است كه او در رحم مادرش بود و خداوند عزوجل او را در جايى استوار، روزى رساند، به طورى كه گرما و سرما اذيّتش نكرد. سپس [در حالت دوم] او را از آنجا بيرون آورد و روزىِ او را از راه شير مادرش جارى ساخت و با اين وسيله، او را كفايت كرد و پرورش داد و بى آنكه او توان و نيرويى داشته باشد، او را بزرگ كرد. سپس [در حالت سوم] او را از شير گرفت و روزىِ او را در كسب و كار پدر و مادرش قرار داد، و چنان در دل هاى آنان براى او محّبت و رحمت نهاد كه گويى غير از آن، چيز ديگرى ندارند؛ بطورى كه در بسيارى از حالات، او را بر خودشان مقدّم مى داشتند. تا اينكه [به حالت چهارم رسيد و] بزرگ و عاقل شد و براى خودش مشغول كسب و كار گرديد. [در اين حال] عرصه بر او تنگ شد و به پروردگارش بد گمان گشت و همه را در مالش انكار كرد، و از ترس تنگىِ روزى و بدگمانى به اين كه خداوند تبارك و تعالى اكنون و در آينده، روزىِ بازماندگانِ او را بدهد، بر خود و خانوانده اش سخت گرفت؛ اى پسرم! ، همين است. 📚الخصال، ص ۱۲۲ ح ۱۱۴؛ بحار الأنوار، ج ۱۳ ص ۴۱۴ ح ۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️تابلو و راهنمای قرآنی و روایی برای (بخش سوم و پایانی) 🔶یکی از سؤالات بسیار مهم و راهبردی که در ایام بسیاری از افراد به دنبال دست یابی به جواب آن  هستند، فرمول و یا نقشه ای است که توسط آن بشود افراد را شناسایی کرد و در معرفی آنها به دیگران ایفای نقش کرد. با رجوع به منابع غنی و ارزشمند اسلامی و با تکیه بر بن مایه های دینی و مذهبی به خوبی می توان خود را در ریل صحیح قرار داد. 💠ایستگاه پنجم: عدم اعتناء به خبرهای کذب و غیر واقعی 🔷یکی از آسیب و آفت های بسیار خطرناکی که می تواند تأثیر مستقیم و چشم گیری بر روند داشته باشد، فعالیت گسترده و مسموم کمپانیهای خبرپراکنی غربی است، که همواره تلاش دارند با مخابره کردن  و نادرست و ناامید کننده، و غیر واقعی از به جهانیان مخابره کنند. و ناامید کننده ای که تلاش دارد در انتخابات را برای عموم مردم کم رنگ نمایند و شرکت در انتخابات و برگزیدن هر گزینه ای را در ایران اسلامی بی فایده قلمداد نمایند.   🔷برخی افراد نیز تحت تأثیر این القائات شیطانی، هیچ یک از کاندیداهای تأیید صلاحیت شده را واجد مسند ریاست جمهوری نمی پندارند، از این رو تلاش می کنند خیل کثیری از مردم ساده اندیش را هم سو با افکار شیطانی خود نمایند. این در حالی است که یک و خردورز همواره تلاش دارد که  و اطلاعات را از پیگیری نماید و اسیر شوهای تبلیغاتی رسانه های غربی نشود. 🔷این است که در صحنه های مهم انتخاب گری می تواند مایه نجات انسان از اطلاعات فریبنده و فتنه انگیز شود. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمینَ؛[حجرات، ۶] اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! اگر خبرى براى شما بیاورد، درباره آن کنید، مبادا به گروهى از روى نادانى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!» 🔷به اذعان مفسران قرآن کریم این نکته نیز قابل توجه است که و تکیه بر اخبار غیر موثق یکى از حربه ‏هاى قدیمى نظامهاى جبار و استعمارى است که به وسیله آن جو کاذبى ایجاد کرده، و با اغفال و آنها را گمراه مى‏ سازند، و سرمایه ‏هاى آنها را به تاراج مى ‏برند. اگر مسلمانان دقیقا به همین دستور الهى که در این آیه وارد شده عمل کنند و خبرهاى فاسقین را بدون تحقیق و تبیین نپذیرند، از این بلاهاى بزرگ مصون خواهند ماند.[۱]   پی نوشت [۱] تفسیر نمونه، ج‏۲۲، ص۱۵۷ منبع: وبسایت راسخون با تلخیص @tabyinchannel