eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️عوامل حسابرسی آسان در (بخش اول) 🔶حسابگری خدا و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر عملی، بلافاصله اثرش پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت. 🔷یکی از اسامی خداوند،  است و این بدین معناست که و حساب کننده است. در تمامی عوالم وجود جریان دارد؛ همه خاصیت ها و اثرهایی که در عالم وجود دارد، ناشی از اسم خداوند است؛ یعنی همه ‌چیزها روی‌  است؛ رها و مهمل نیست؛ حتی در اعماق وجودی انسانها مورد قرار می گیرند. 💠حسابگری خداوند در قرآن 🔷چنانکه در سوره بقره فرمود: « ...وَإِنْ تُبْدُوا مَا فِی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ...»؛ [بقره، ۲۸۴] «...و (از این رو) اگر آنچه را در دل دارید، آشکار سازید یا پنهان، خداوند شما را بر طبق آن، می‌کند...» 💠علت اتفاقات کوچک 🔷اگر خاری به دست آدمی اصابت می کند، یا سنگی به پای انسان برخورد کند، روی است و اساساً مسئله ای بنام شانس یعنی اتفاق که در جامعه معمولاً از آن نام برده می شود، وجود خارجی ندارد؛ یعنی همه حوادث روی حساب است نه اتفاق و شانس؛ و این یکی از جفاهایی است که حتی برخی از مومنین، به حوادث عالم دارند، حوادث را به شانس و اتفاق تعبیر می کنند. 💠حسابرسی دقیق حتی در مراتب بالای معنوی 🔷پس ها و  های دنیا، روی و کتاب است؛ حضرت یوسف (ع) که چند سال اضافه زندانی میشود، بخاطر لحظه‌ی امیدی بود که از ساقی پادشاه داشت، که از او در نزد آقایش یاد کند و لذا قرآن فرمود: «اذْکُرْنِی عِنْدَ رَبِّکَ فَأَنْسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ»؛ [یوسف، ۴۲] «مرا نزد صاحبت [سلطان مصر] یادآوری کن!» ولی شیطان یادآوری او را نزد صاحبش از خاطر وی برد؛ و بدنبال آن، (یوسف) چند سال در زندان باقی ماند.» 🔷 و بر اساس اعمالی است که خود انسان انجام می دهد؛ گاهی به خاطر یک محفل که انسان برگزار می کند، توفیقاتی از وی سلب می گردد. شهید مطهری میفرماید: یک شب جمعه با استادم میرزا علی آقا شیرازی که اهل تهجد و اشک سحر بود، به محفلی رفتیم ایشان اشعار زیادی خواند؛ شب که برگشتیم سحر نتوانست بلند شود؛ موقع اذان صبح که بلند شد، گفت: این سلب توفیق بخاطر شعرهای دیشب بود. 💠نکته مهم درجات معرفتی 🔷البته جلب توفیق و سلب توفیق با نوع معرفت و اعمال انسان ها فرق دارد؛ انسان هایی که کلاس معرفتی شان بالا بوده باشد، ریز اعمالشان زیر ذره بین است و کسانی که در کلاس معرفتی پایین تری هستند، قاعدتاً طبق معرفت و عقل و درکشان از دین، مورد مواخذه یا اجر و پاداش قرار می گیرند. 💠معنای حسابگر بودن خدا 🔷 و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر ، بلافاصله پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت؛ اما مسئله آن است که گاهی حسابرسی ها بسیار زود اتفاق می افتد و به اصطلاح حسابشان آسان است. ... منبع: وبسایت‌راسخون‌ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️چرا شرکت در  مهم است؟ (بخش نهم و پایانی) 🔶در آستانه هر  با تبلیغات گسترده رسانه ای دشمنان برای مأیوس کردن مردم از شرکت در انتخابات از یکسو، و وجود برخی عوامل مأیوس کننده در داخل، همچون برخی وعده های عمل نشده، مشکلات اقتصادی و عملکرد ضعیف برخی مسئولان از سوی دیگر، شاهد تشکیک ها و ابهاماتی در ضرورت شرکت در انتخابات و بی اثر بودن آن هستیم. 💠انتخابات زمینه ساز تحول و تغییرات مثبت در اداره کشور (۲) 🔷مردم باید نسبت به این واقعیت آگاهی پیدا نمایند که نظام جمهوری اسلامی با وجود مشکلات و ضعف هایی مدیریتی و داخلی و دشمنی ها و کارشکنی های خارجی، توانسته است در گام برداشته و به دستاوردهای ارزنده ای در عرصه های مختلف علمی، پزشکی، نانو، هوافضا، الکترونیک، هسته ای و دفاعی دست یابد؛ 🔷و آنگاه اهمیت پیشرفتهای به دست آمده بیشتر نمایان میشود که توجه داشته باشیم همه این پیشرفتها با وجود تحریمها، فشارها و مانع تراشیها به دست آمده است. بی تردید اگر همین نگاه و روحیه در عرصه اداره و مسائل اقتصادی و اجرایی کشور به کار گرفته شود، را حل و پیشرفت را برای کشور به ارمغان خواهد آورد و این جز با پشتیبانی و و آنها امکان پذیر نخواهد بود. 🔷مردم باید بدانند و کشور از مسیر حضور در  می‌گذرد و با شرکت نکردن، هیچ مشکلی حل نمی‌شود. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «علاج دردهای مُزمن کشور در پر شور بودن    و حضور عمومی مردم و بعد، و شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است». [بیانات ‌در دیدار تصویری با جمعی‌ از مردم آذربایجان‌ شرقی ۹۹/۱۱/۲۹] منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
⭕️وظیفه‌ی مردم در قبال انتخابات؛ مشارکت در انتخابات و نوع مشارکت 🔹[روز جمعه] یک در کشور اتّفاق خواهد افتاد و آن عبارت است از و انتخابات شهر و روستا. قطعاً سرنوشت کشور در یک برهه‌ی زمانی، در همه‌ی زمینه‌ها -در زمینه‌ی اقتصاد، مسائل فرهنگی، امنیّت، سلامت، غیره- وابسته‌ی به عملی است که شما مردم ایران روز جمعه ان‌شاءالله انجام خواهید داد؛ 🔹یعنی شما با حضور خودتان، با ، در واقع را در همه‌ی ‌مسائل عمده رقم میزنید. کار بزرگ مردم در روز جمعه اوّلاً ، ثانیاً و خواهد بود که امیدواریم خدای متعال همه‌‌ی دلهای ما را، دلهای ملّت ایران را هدایت کند تا بتوانیم به بهترین وجهی در این عرصه ظاهر بشویم. بیانات‌مقام‌‌معظم‌رهبری‌ ۱۴۰۰/۳/۲۶ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 🌷 ⭕️آشنایی با شیوه های (بخش اول) 🔶در شیوه ها و فنونی برای مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال. 🔴روش‌های تربیت دینی 🔷استفاده‌ از ، از اصول و مبانی مهمی است که همه‌ی دست اندرکاران مسائل تربیتی باید به آن توجهی وافر کنند؛ زیرا دنیای امروز، دنیای به کارگیری روش ها و بهره گیری از راه کارهاست. امام رضا (ع) در این باره چه زیبا فرموده اند: «هر کس در پی کاری از راه و روش آن رود، نلغزد، اگر هم بلغزد؛ راهکار رهایی اش را بیابد.»[۱] 🔷توجه به دو نکته قبل از شروع بحث ضرورت دارد؛ ۱- در این نگاشته، ما روش های تربیتی را از و اندیشه های ولایی برگرفته ایم. ۲- به جهت رعایت اختصار، بیشتر به جنبه های تئوریک موضوع پرداخته ایم، اگر چه به جنبه های کاربردی آن نیز توجه داشته ایم. 🔷از این رو، حتی از آوردن متن آیات، روایات و غالبا از ذکر مثال، تجربه ها و نمونه های عملی پرهیخته ایم و به مجمل گویی اکتفا کرده ایم. ولی همان گونه که جامی در هفت اورنگ گفته است: با تو گفتم مجمل این اسرار را / مختصر آوردم این گفتار را / گر مفصل بایدت فکری بکن / تا به تفصیل آید اسرار کهن / هم بر این اجمال کاری، این خطاب / ختم شد، والله اعلم بالصواب   🔷باری، برخی از روش های تربیت دینی عبارتند از: ۱) تقلیدی؛ ۲) تلقینی؛ ۳) تدریجی؛ ۴) غیرمستقیم؛ ۵) الگویی؛ ۶) عملی ... پی‌نوشت [۱] بحارالانوار، ج ۷۱، ص۳۴۰ منبع: وبسایت‌راسخون‌به نقل ازمرکزمطالعات‌شیعه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ در فضای شور و هیجان انتخاباتی (بخش هشتم و پایانی) 🔶برای تحقق و انجام لازم است اقداماتی صورت گیرد که به پاره ای از آنها اشاره میشود: 7⃣بررسی وضعیت که همچنان با فرد مورد نظر همراهند، از جهت ملاک هایی همچون پاکدستی مالی، و پایبندی به و انقلابی، و نیز میزان اعتماد کاندیدای مورد نظر به این افراد و جریان ها، که کمک شایانی برای ترسیم وضعیت یک کاندیدا در دوران مسئولیتش میکند، چرا که اطرافیان، مهم‌ترین بازوی اجرایی و عملیاتی هر کاندیدایی در دوران مسئولیتش محسوب میشوند، و به همین دلیل شناخت آنها، ترسیم گر جهت گیری آینده کاندیدا و میزان توفیق وی در عمل به وعده هایش خواهد بود؛ 🔷ضمن اینکه همین افراد، در آینده به بخشی از خواص جامعه تبدیل خواهند شد، که رضایتمندی آنها در مواردی در تقابل با رضایتمندی مردم جامعه قرار میگیرد، چنانکه امام علی(ع) نیز در نامه خود به مالک اشتر در همین زمینه اینگونه هشدار میدهند: «خواصّ جامعه، همواره بار سنگينى را بر حكومت تحميل مى‏ كنند؛ زيرا در روزگار سختى، ياريشان كمتر و در اجراى عدالت، از همه ناراضى‏ تر و در خواسته‏‌ هايشان پافشارتر، ...و در برابر مشكلات كم استقامت ‏تر میباشند».[نهج البلاغه، نامه ۵۳] 🔷با توجه به این واقعیت، اگر چه ممکن است مدیریت بخشی از خواص جامعه، خارج از توان مسئولانی باشد که در انتخابات به عنوان کاندیدا حضور دارند، امّا مدیریت کسانی که در اطراف کاندیداها حضور داشته و در آینده نیز به بخشی از خواص جامعه تبدیل خواهند شد، به سادگی امکان پذیر نخواهد بود، و اگر کاندیدایی چنین افرادی را پیرامون خود داشته باشد، و یا علیرغم سوء پیشینه، همچنان به وی اعتماد داشته باشد، همین مساله باید در گزینش یا عدم گزینش وی در انتخابات مد نظر قرار گیرد. 🔷در مجموع به نظر می رسد که وجود میزان اندکی فضای احساسی و هیجانی در لازمه برگزاری یک انتخابات پرشور است، امّا این فضا نباید ذهنیت افراد را مختل کرده و بر تصمیم گیری درست آنها تاثیر گذار باشد، از این روی با مهار این فضای احساسی و هیجانی و بستر سازی فضای عقلانی و نیز ارائه آگاهی های لازم به جامعه، به ویژه در مورد و استفاده درست از رسانه ها و فضای مجازی، میتوان ذهنیت مردم جامعه را در مسیر هدایت کرد. منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش یازدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر امام مهدی(عج) را ترسيم نموده است. 💠از نظر قضايی 🔷در روایات میخوانیم: «فـيحكـم بين اهل التوراه بالاتوراه و بين اهل انجيل بلانجيل و بين اهل الزبور بالزبور و بين اهل الفرقان بالفرقان؛[۱] آن و دادگستر در ميان پيروان تورات، (يهوديان) بر اساس كتاب آسمانی خود آنها يعنی تورات (تورات اصيل) قضاوت می كند و در ميان پيروان زبور، طبق همان كتاب حكم می كند، و در ميان پيروان فرقان (قرآن) نيز طبق قرآن حكم و قضاوت می نمايد و از آنجا كه اين است، همه پيروان اديان از آن راضی هستند و سيره جد بزرگوارش امیرالمومنین امام علی (ع) را دنبال می كند كه فرمود: «لو كسرت لی الوساده لحكمت بين اهل التوراه بتوراتهم و بين اهل الزبور بزبورهم و بين اهل الفرقان بفرقانهم».[۲] 🔷و نيز می خوانيم: «اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فی ايامه الجور ‌... وردّ كلّ حق الی اهله؛[۳] حكم و   (عج) خواهد بود، جور و ظلم و نامردی در ايام حكومت حضرت رخت بر می بندد، هر حق به اهل آن باز می گردد؛ و می خوانيم: «و حكم بين الناس به حكم داود و حكم محمد صلی الله عليه و آله و سلم؛[۴] (امام مهدی) در ميان مردم چونان داود نبی (ع) و پیامبر اکرم (ص) حكم و قضاوت خواهد نمود»؛ حكم داودی اين است كه قرآن می فرماید: «يا داود انا جعلناك خليفه فی الارض فاحكم بين الناس بالحق و لا تتبع الهوی فيضلك عن سبيل الله»؛ [ص، ۲۶]  و بايد و باشد، حكم محمدی (ص) اين است كه: «و ان حكمت فاحكم بينهم بالقسط»؛ [مائده، ۴۲] قضاوت بايد به و باشد. 🔷«فاحكم بينهم بما انزل الله و لا تتبع اهوائهم...»؛[مائده، ۴۸] قضاوت بايد بر اساس و ما انزل الله باشد، و در محاكم قضایی دنيا چنين قضاوت عادلانه ای يا اصلاً نيست، يا بسيار كمرنگ است، و تنها در گوشه ای از عالم تا حدودی كه مقدور است اين قضاوت صورت می گيرد و در (عج) در كل جهان قضاوت بر اساس احكام الهی و عادلانه خواهد بود و به احدی كمترين ستمی نمی شود. ... پی‌نوشت‌ها [۱] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۲۹ [۲] كشف المراد، ص ۳۸۵ [۳] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸ [۴] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۸ نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ امام‌ على عليه السلام: 🔹در بيان موعظه هاى (ع) به پسرش: «اى پسرم! كسى كه يقينش كم شده و نيّتش در طلبِ روزى ضعيف گشته [بايد بداند كه] تبارك و تعالى به اراده خود، او را در آفريده و به او داده است، كه در هيچيك از آن [حالت] ها كارى از دست او بر نمى آمد. [بنابراين، او بايد بداند كه] خداوند تبارك و تعالى او را در حالت چهارم نيز روزى میدهد. حالت اوّل، اين است كه او در رحم مادرش بود و خداوند عزوجل او را در جايى استوار، روزى رساند، به طورى كه گرما و سرما اذيّتش نكرد. سپس [در حالت دوم] او را از آنجا بيرون آورد و روزىِ او را از راه شير مادرش جارى ساخت و با اين وسيله، او را كفايت كرد و پرورش داد و بى آنكه او توان و نيرويى داشته باشد، او را بزرگ كرد. سپس [در حالت سوم] او را از شير گرفت و روزىِ او را در كسب و كار پدر و مادرش قرار داد، و چنان در دل هاى آنان براى او محّبت و رحمت نهاد كه گويى غير از آن، چيز ديگرى ندارند؛ بطورى كه در بسيارى از حالات، او را بر خودشان مقدّم مى داشتند. تا اينكه [به حالت چهارم رسيد و] بزرگ و عاقل شد و براى خودش مشغول كسب و كار گرديد. [در اين حال] عرصه بر او تنگ شد و به پروردگارش بد گمان گشت و همه را در مالش انكار كرد، و از ترس تنگىِ روزى و بدگمانى به اين كه خداوند تبارك و تعالى اكنون و در آينده، روزىِ بازماندگانِ او را بدهد، بر خود و خانوانده اش سخت گرفت؛ اى پسرم! ، همين است. 📚الخصال، ص ۱۲۲ ح ۱۱۴؛ بحار الأنوار، ج ۱۳ ص ۴۱۴ ح ۵ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️تابلو و راهنمای قرآنی و روایی برای (بخش سوم و پایانی) 🔶یکی از سؤالات بسیار مهم و راهبردی که در ایام بسیاری از افراد به دنبال دست یابی به جواب آن  هستند، فرمول و یا نقشه ای است که توسط آن بشود افراد را شناسایی کرد و در معرفی آنها به دیگران ایفای نقش کرد. با رجوع به منابع غنی و ارزشمند اسلامی و با تکیه بر بن مایه های دینی و مذهبی به خوبی می توان خود را در ریل صحیح قرار داد. 💠ایستگاه پنجم: عدم اعتناء به خبرهای کذب و غیر واقعی 🔷یکی از آسیب و آفت های بسیار خطرناکی که می تواند تأثیر مستقیم و چشم گیری بر روند داشته باشد، فعالیت گسترده و مسموم کمپانیهای خبرپراکنی غربی است، که همواره تلاش دارند با مخابره کردن  و نادرست و ناامید کننده، و غیر واقعی از به جهانیان مخابره کنند. و ناامید کننده ای که تلاش دارد در انتخابات را برای عموم مردم کم رنگ نمایند و شرکت در انتخابات و برگزیدن هر گزینه ای را در ایران اسلامی بی فایده قلمداد نمایند.   🔷برخی افراد نیز تحت تأثیر این القائات شیطانی، هیچ یک از کاندیداهای تأیید صلاحیت شده را واجد مسند ریاست جمهوری نمی پندارند، از این رو تلاش می کنند خیل کثیری از مردم ساده اندیش را هم سو با افکار شیطانی خود نمایند. این در حالی است که یک و خردورز همواره تلاش دارد که  و اطلاعات را از پیگیری نماید و اسیر شوهای تبلیغاتی رسانه های غربی نشود. 🔷این است که در صحنه های مهم انتخاب گری می تواند مایه نجات انسان از اطلاعات فریبنده و فتنه انگیز شود. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمینَ؛[حجرات، ۶] اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! اگر خبرى براى شما بیاورد، درباره آن کنید، مبادا به گروهى از روى نادانى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید!» 🔷به اذعان مفسران قرآن کریم این نکته نیز قابل توجه است که و تکیه بر اخبار غیر موثق یکى از حربه ‏هاى قدیمى نظامهاى جبار و استعمارى است که به وسیله آن جو کاذبى ایجاد کرده، و با اغفال و آنها را گمراه مى‏ سازند، و سرمایه ‏هاى آنها را به تاراج مى ‏برند. اگر مسلمانان دقیقا به همین دستور الهى که در این آیه وارد شده عمل کنند و خبرهاى فاسقین را بدون تحقیق و تبیین نپذیرند، از این بلاهاى بزرگ مصون خواهند ماند.[۱]   پی نوشت [۱] تفسیر نمونه، ج‏۲۲، ص۱۵۷ منبع: وبسایت راسخون با تلخیص @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ 🔶  از اصطلاحات علم حقوق بوده و به معنای پستی در کشورهای جمهوری است که   عهده‌ دار آن است؛ مدت زمامداری و حدود اختیارات رئیس جمهور در کشورهای مختلف متفاوت است. طبق قانون ایران با رای مستقیم مردم و به‌ مدّت ۴ سال انتخاب می‌شود و انتخاب مجدد او بصورت متوالی فقط برای یک‌ بار دیگر ممکن است. 🔷 پس از انتخاب از طرف مردم باید به ‌وسیلۀ مقام رهبری امضا و تنفیذ گردد. عزل و برکناری رئیس‌جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور، پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی و رای مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت سیاسی و مدیریت او، انجام‌ پذیر است. در راس ، دارای و است که به مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود. «پس از مقام رهبری عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوۀ مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد.» [۱] 💠شرایط احراز مقام 🔷 با و به‌ مدّت ۴ سال انتخاب می‌شود و طبق اصل  ۱۱۴ قانون اساسی انتخاب مجدد او بصورت متوالی فقط برای یک‌بار دیگر ممکن است. پس از انتخاب از طرف مردم باید به‌ وسیلۀ امضا و گردد. به موجب اصل ۱۱۵ قانون اساسی، باید از میان رجال مذهبی و سیاسی و ایرانی ‌الاصل و دارای تابعیت  ایران، مدیر و مدبّر، دارای حسن سابقه، امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی  ایران باشد؛ هم‌ چنین معتقد به  مذهب رسمی کشور  باشد. 🔷 باید پیش از آغاز به کار در به ترتیب مقرر در قانون اساسی،  یاد کند. در حدود اختیارات و وظایفی که به ‌موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی به‌عهده دارد، در برابر و و ، مسئول است.» [۱] طبق اصل ۱۱۷ قانون اساسی، با اکثریت مطلق آراء شرکت کنندگان، انتخاب می‌شود و اگر در دورۀ اول این اکثریت به‌ دست نیامد، در جمعه هفتۀ بعد، با شرکت دو نفر از نامزدها که در دور نخست آراء بیشتری داشته، انتخاب به‌عمل می‌آید. 💠وظایف و اختیارات 🔷۱) مسئولیت اجرای قانون اساسی؛ ۲) انتخاب و عزل وزیران؛ ۳) ریاست هیات وزیران؛ ۴) مسئولیت اقدامات وزیران؛ ۵) توشیح قوانین و عهدنامه‌ها؛ ۶) اختیار وضع آئین‌نامه‌های اداری؛ ۷) اعزام سفیران به خارج و پذیرش سفرای خارجی؛ ۸) اعطای نشان‌ های دولتی؛ ۹) ریاست شورای عالی امنیت ملی. 💠عزل 🔷عزل و برکناری رئیس‌جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور، پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی و رای مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت سیاسی و مدیریت او، انجام‌پذیر است. 💠فوت و بیماری 🔷طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌ جمهور و یا در موردی که مدت ریاست‌جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور، با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را برعهده می‌گیرد. 💠رسیدگی به اتهام 🔷طبق اصل ۱۴۰ قانون اساسی، رسیدگی به اتهام رئیس‌جمهور و معاونان او و وزیران در مورد جرائم عادی با اطلاع مجلس شورای اسلامی در دادگاه‌های عمومی دادگستری انجام می‌شود. [۳] [۴] [۵] پی‌نوشت‌ها [۱] قانون اساسی، مفاد اصل ۱۱۳ [۲] اصلاحی قانون اساسی، مفاد اصل ۱۲۲ [۳] طباطبائی مؤتمنی، منوچهر، حقوق اداری، ص۲۰-۱۵ [۴] انصاری، ولی‌ا...، کلیات حقوق اداری، ص۱۸۵-۱۷۸ [۵] قاضی، ابوالفضل، بایسته‌های حقوق اساسی، ص۲۴۲ منبع: ویکی فقه با تلخیص @tabyinchannel
⭕️توصیه‌هایی به دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات 🔹میخواهم به دست‌ اندرکاران‌ انتخابات، البتّه ضمن خسته نباشید سفارش کنم که اوّلاً تمهیدات لازم را برای سلامت مردم در هنگام حضور در پای صندوقهای رأی حتماً ملاحظه کنند و پیش‌بینی کنند؛ چون مردم میخواهند شرکت کنند [لذا] باید جوری باشد که این شرکت مردم و این حضور مردم پای صندوق‌ رأی به سلامت جامعه مطلقاً صدمه‌ای نباید بزند که این کار احتیاج به تمهیداتی دارد. البتّه مسئولین اعلان کردند که در این قضیّه دارند تلاش میکنند؛ بنده هم تأکید میکنم که حتماً تلاش کنند. 🔹ثانیاً مشکل کمبود برگه‌ های‌ تعرفه است که یکی از مشکلاتی که ما در انتخابات‌ها مکرّر با آن مواجه شده‌ایم و دائم به ما شکایت کرده‌اند این است که گاهی از یک نقطه‌ای میگویند که آقا تعرفه نیست، یا فرض کنید ساعت ۸ یا ۷ انتخابات شروع میشود و تعرفه هنوز نرسیده؛ این مشکل را برطرف کنند؛ نگذارند که جایی بدون برگه‌های تعرفه‌ی رأی بماند، یا دیر برسد، یا نرسد، یا کمبود داشته باشد؛ این هم مطلب دوّم که باید پیشاپیش به این فکر بشود ... [و برخورد با تخلّفات] با هر تخلّفی هم برخورد کنند. این عرایض ما است. بیانات‌مقام‌‌معظم‌رهبری‌ ۱۴۰۰/۳/۲۶ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ سلام الله علیها:  💠حُبِّبَ إلَىَّ من دُنياكُم ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ اللّه ِ و النَّظَرُ في وَجهِ رَسولِ اللّه ِ و الإنفاقُ في سَبيلِ اللّه. 🔷از دنياى شما محبّت سه چيز در دل من نهاده شد: تلاوت قرآن، نگاه به چهره پيامبر خدا و انفاق در راه خدا. 📕نهج الحياة، ح ۱۶۴ @tabyinchannel
⭕️ با میزان حضور و رأی بالای مردم 🔹یک نکته‌ی دیگری که این هم مهم است، این است که آن که روز جمعه انتخاب خواهد شد، اگر با انتخاب بشود، پشتیبانی محکمی خواهد داشت، و قدرتمندی خواهد بود، و کارهای بزرگی میتواند انجام بدهد. کشور بحمدالله دارای توان بالا است - من حالا بعداً در پایان هم یک جمله‌ای در این زمینه عرض خواهم کرد - دارد، امکانات و فرصتهای فراوانی در کشور ما هست؛ 🔹استفاده‌ی از این فرصتها احتیاج دارد به ، ، ، و . این «قدرتمندی» را -غیر از جنبه‌های شخصی- بیشتر از ناحیه‌ی به دست می‌آورد. اگر چنانچه حضور مردم دارای نصاب مطلوبی باشد و رئیس‌جمهور با رأی بالا ان‌شاءالله انتخاب بشود، این موجب خواهد شد که قدرت پیدا کند بتواند از این ظرفیّتها درست استفاده کند. بیانات‌مقام‌‌معظم‌رهبری‌ ۱۴۰۰/۳/۲۶ منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری فارس
رهبر انقلاب: فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید/ انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید 🔸در پی حضور حماسی و شورانگیز ملت بزرگ ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، رهبر معظم در پیامی پیروزی بزرگ انتخابات را ملت ایران دانستند. 📝متن پیام به این شرح است: 🔹ملت بزرگ و سربلند ایران! حضور حماسی و شورانگیز در انتخابات ۲۸ خرداد، صفحه‌ درخشان دیگری بر افتخارات شما افزود. 🔹در میانه‌ عواملی که هریک به‌گونه‌‌ای می‌توانست مشارکت در انتخابات را کم‌رنگ کند، مناظر چشم‌نوازِ اجتماعات شما در مراکز رأی‌گیری در سراسر کشور، نشانه‌ آشکاری از عزم راسخ و دلِ امیدوار و دیده‌ی بیدار بود. 🔹پیروز بزرگ انتخابات دیروز، ملت ایران است که یک‌بار دیگر در برابر تبلیغات رسانه‌های مزدور دشمن و وسوسه‌ خام‌اندیشان و بدخواهان، قد برافراشت و حضور خود در قلب میدان سیاسی کشور را نشان داد. 🔹نه گلایه از دشواری معیشت طبقات ضعیف، نه دلتنگی از تهدید بیماریِ فراگیر، نه مخالف‌خوانی‌هایی که با انگیزه‌ی دلسرد کردن مردم از ماه‌ها پیش آغاز شده بود، و نه حتی برخی اختلالات در جریان رأی‌گیری در ساعاتی از روزِ انتخاب، هیچیک نتوانست بر عزم ملت ایران فائق آید و انتخابات مهم ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا را دچار مشکل سازد. 🔹اینجانب جبهه سپاس بر خاک میسایم و خداوند علیم و قدیر را بر توفیقی که به ملت ایران عطا کرد و نظر رحمتی که بر ایران و جمهوری اسلامی افکند، شکر بی‌پایان میگزارم. 🔹به ملت ایران شادباش می‌گویم و به حضرات محترمی که با انتخاب مردم به مسئولیت والای ریاست‌جمهوری یا عضویت شوراها در سراسر کشور دست یافته‌اند، همراه با عرض تبریک، قدردانی از این ملت باوفا و پایبندی کامل به وظایفی را که در قانون برای آنان شمرده شده است، یادآوری می‌کنم، فرصت خدمتگزاری به کشور و ملت را قدر بدانید و انگیزه‌های خدائی را همواره مدّ نظر داشته باشید. 🔹لازم میدانم از شورای محترم نگهبان و وزارت کشور و دستگاههای حافظ امنیت و سلامت و رسانه‌ی پرتلاش ملی و نامزدهای محترم و همه‌ کسانی که به‌نحوی به این آزمون بزرگ کمک کرده‌اند تشکر کنم. 🔹به حضرت ولی‌الله‌الاعظم ارواحنا فداه که صاحب اصلی این کشور و این نظام است سلام عرض می‌کنم و درود می‌فرستم، علو درجات امام عزیز که سلسله‌جنبان حرکت عظیم ملت ایران بود و شهیدان والامقام را که برترین افتخارات کشورند، از خداوند متعال مسألت می‌کنم. @Farsna
🔴سلام به آینده 🔹پیروزی بزرگ انتخابات آبرومند با مشارکت بالا را محضر امام زمان (عج) و نایب بر حقش امام خامنه‌ای تبریک و مردم شریف و شهیدپرور و همیشه در صحنه تبریک و تهنیت عرض می کنیم. 🔸انتخاب حجةالاسلام و المسلمین رئیسی را هم به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور منتخب مردم تبریک عرض می کنیم. 🔹خداوند انشاءالله به برکت ایام دهه کرامت و ولادت علی ابن موسی الرضا (ع)، این انتخابات را برای مردم مبارک گرداند و به رئیس جمهور و دولت جدید توفیق خدمت روزافزون و حل مشکلات مردم رنجدیده که با همه سختیها و ناملایمات پای نظام ایستادند را عنایت کند 🔸انشاءالله امید مردم پابرهنه به روزهای بهتر تقویت و امید دشمنان از لطمه زدن به کشور قطع و ریشه مفاسد اقتصادی خشکانده شود و این دولت به دولت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف متصل گردد. 🔹 عزیزان انقلابی در این کمربندهای خود را محکم‌تر ببندند، از امروز هیچ عذری برای مسامحه و تعلل در دستیابی به اهداف والای انقلاب و اجرایی کردن فرامین بر زمین مانده مقام معظم رهبری وجود ندارد. 👈یا علی گفتیم و عشق آغاز شد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش اول) 💠 در نظام (شکل گیری و استمرار) 🔷بررسی جایگاه و نقش مردم در حکومت اسلامی، در گرو تبیین مبنای مشروعیت حکومت در نظام اسلامی است. در بینش اسلامی، منبع و سرچشمه ، بوده و از ولایت تشریعی و یا اراده تشریعی خداوند سرچشمه می گیرد، زیرا اساسا هیچگونه ولایتی جز با انتساب به مشروعیت نمی یابد. «بر اساس اعتقاد توحیدی، خداوند رب و صاحب اختیار هستی و انسان هاست، چنین اعتقادی ایجاب می کند که تصرف در امور مخلوقات با اذن خداوند صورت گیرد، 🔷و از آنجا که حکومت و تنظیم قوانین، مستلزم تصرف در امور انسان هاست، این امر تنها از سوی کسی رواست که دارای این حق و اختیار باشد، یا از طرف او مأذون و منصوب باشد. وقتی که منشأ حقوق است، و ولایت بر مردم را به (ص) (ع) و یا واگذار نموده است، او حق دارد را در جامعه پیاده کند، چون از ناحیه کسی نصب شده است که همه هستی و حقوق و خوبی ها از اوست».[۱] 🔷بنابراین همانگونه که گذشت مشروعیت حکومت در نظام اسلامی از ناحیه خداوند است و مشروعیت حکومت پیامبر(ص) و ائمه اطهار و فقهاء در زمان غیبت، ناشی از اذن خداوند است. حال این سؤال مطرح می شود که در حکومت اسلامی چیست؟ در پاسخ باید گفت از آنجا که مشروعیت در نظام اسلامی وابسته به خداوند است و از او منشا می گیرد، نقش مردم در مقام فعلیت بخشیدن به این نظام مؤثر است، و در حقیقت مردم در ، و کارآمدی حکومت اسلامی نقشی اساسی دارند؛ 🔷چرا که حاکمیت دین حق و نظام اسلامی، مانند هر نظام دیگری با آرزوها تحقق نمی پذیرد، بلکه و اتحاد آنان بر محور حق را می طلبد. با پذیرش اولا، و پذیرش اسلامی ثانیا، را در جامعه متحقق می سازند. اگر مردم در صحنه نباشند و حضور جدی نداشته باشند، حتی اگر رهبر آنان در حد وجود مبارک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام باشد، نظام اسلامی موفق نخواهد بود. بنابراین حکومت اسلامی هیچ گاه بدون خواست و اراده مردم محقق نمی شود.[۲] ... پی‌نوشت‌ها [۱] محمد تقی مصباح یزدی، نظریه سیاسی اسلام، ج۲، ص۴۰ [۲] عبدالله جوادی آملی، ولایت فقیه، ولایت فقه و عدالت، ص ۸۲-۸۳ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel