eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش دوم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠آغاز آموزه‌های دینی 🔷به نظر می‌رسد، ایجاد زمینه‌های ، از همان بلکه، قبل از آن، آغاز می‌شود؛ زیرا، اذان گفتن در گوش راست کودک و اقامه گفتن در گوش چپ او، کام برداشتن با خاک کربلا یا آب فرات به صورت غیر مستقیم، آموزش توحید، نبوت، امامت و ولایت است، که در ضمیر ناخودآگاه او تأثیر فراوان دارد. دستور به پرهیز از همبستری در حضور نوزاد، از فهم و درک وی حکایت دارد و تجربه‌ی بشری نیز فهم نوزاد را اثبات می‌کند. 🔷زن فرانسوی تحت عمل جراحی مغز و اعصاب قرار گرفت؛ هنگامی که جرّاح تیغ را بر عصبی از اعصاب او گذاشت، در حالت بی‌هوشی مطلق، شروع به خواندن سرودی با زبان آلمانی کرد؛ تیم جراحی بسیار شگفت زده شدند و شگفتی آنان زمانی فزونی یافت که بعد از عمل جراحی فهمیدند که این خانم اصلاً زبان آلمانی را فرا نگرفته است؛ 🔷پس از تحقیق و پژوهش در این زمینه روشن شد هنگام نوزادی وی، که سربازان آلمانی به فرانسه حمله کرده بودند، در آن هنگام سربازان آلمانی آن سرود را می‌خواندند که در ضمیر ناخودآگاه وی نقش بسته و اکنون آشکار گشته است. [۱] از نگاه نویسنده، آموزش‌ها و تربیت غیرمستقیم از قبل از تولد تا ۲ سالگی شروع می‌شود و از ۲ سالگی آموزش‌های مستقیم آغاز می‌گردد که در هر مرحله باید بخشی از را به کودک آموزش داد. 🔷امیرالمومنین امام علی (ع) درباره‌ی آغاز تربیت به امام حسن (ع) می‌فرمایند: «هنگامی که کودک و دارای نیت سالم و پاک بودی، بر ادب آموختن تو همّت گماشتم». [۲] باز در سخن دیگری می‌فرماید: «من قبل از آن که دلت سخت و فکرت مشغول شود به تربیت تو پرداختم». [۳] ... پی‌نوشت‌ها [۱] الگوهای تربیت کودکان و نوجوانان، ص ۴۰ - ۴۱ [۲] نهج البلاغه، نامه۳۱، ص۳۳۸؛ روضة المتقین، ج۱۳، ص۸۲ [۳] همان 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش چهارم و پایانی) 🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله‏ و است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف و از منظر پرداخته مي‏شود. 🔷گمشده‏ انسان در دنيا، و است، و مشكلات موقت را برای رسيدن به آن تحمل مي‏كند، و هنگامی كه به آن زندگی ابدی و لذت هميشگی رسيد، كامياب شده و به و رسيده است. قرآن كريم در آياتی واژه را با تعابير مختلف بكار برده است. 🔷در جايی ميفرمايد: «لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْكَبِيرُ؛ [بروج،۱۱] برای كسانی كه ايمان آورده ‏اند و كارهای شايسته انجام داده‌‏اند، بهشت هایی است، كه در آن نهرهايی جاريست و آن است»؛ و در آيه‏ ديگری چنين میفرماید: «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ؛ [مائده، ۱۱۹] خدا از آنان راضی و آنان نيز از خدا راضی هستند و اين است». 🔷و در برخی ديگر از آيات، تعبيری متفاوت با تعبير فوق را مورد استفاده قرار داده و ميفرمايد: «الَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَرِضْوَانٍ وَجَنَّاتٍ لَهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُقِيمٌ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا... [توبه، ۲۰،۲۱و۲۲] كسانی كه ايمان آوردند و در راه خدا هجرت و با اموال و جان هایشان، جهاد كردند، منزلت شان در پيشگاه خدا بزرگتر و برتر است، و آنان خود رستگارانند؛ پروردگارشان آنان را نزد خود به رحمت و خوشنودی، و بهشت هایی كه برای آنان در آنها نعمت های ماندگار است، مژده میدهد؛ همواره در ان جاودانه اند... نویسنده: آیت‌الله‌مصباح‌يزدی (اخلاق در قرآن) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️راز خوشبختی و اعجاز ازدواج در جوانی (بخش اول) 🔶خدای متعال در وجود انسان، نیازهای مادی و معنوی فراوانی به ودیعه گذاشته است. نیازهای ریز و درشتی که حیات و بقای جامعه انسانی به آن وابسته است. 🔷یکی از مهمترین و زیباترین نیازهای خدادادی که همه انسانها آن را در وجود خود احساس می کنند، میل به و است. نیاز طبیعی که نوعاً با وارد شدن در برهه بلوغ جسمی و  عقلی نمایان می شود. در واقع انسان در برهه ای از عمر خود، همواره به دنبال می گردد، و احساس نیاز او به تشکیل خانواده آن چنان اهمیت پیدا می کند که بسیاری از لذت ها و شادی های زندگی را نیز تحت پوشش و تأثیر خود قرار می دهد. 🔷نیاز به ازدواج و ، آثار و برکات مادی و معنوی فراوانی را برای انسان به ارمغان می آورد، ولی با این وجود، علل و عوامل مختلفی در حیات انسانی موجب می شود، برخی از افراد در زمان مناسب، به این نیاز و میل طبیعی و آرزوی خود دست نیابند، و آن را با چالش جدی مواجه نمایند. در این نوشتار علاوه بر بیان آثار و برکات ازدواج آسان و مناسب برخی از موانع و آسیب های مخرب این مسأله را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. 💠راز خوشبختی و اعجاز ازدواج در جوانی 🔷اگر حساب معدود افرادی که رویکرد متفاوتی از سایر افراد جامعه دارند را کنار بگذاریم، اذعان خواهیم داشت که به طور کلی آرزوی درجه یک بسیاری از افراد در دوران زندگی و ابتدای جوانی، رسیدن به نیمه گمشده خود و است. در واقع بسیاری از تلاش های علمی و عملی افراد در دوران نوجوانی و جوانی برای برطرف کردن موانع تشکیل خانواده و زندگی مشترک است. گام نهادن در مسیر تحصیل و یا وارد شدن در بازار کار و سرمایه و تجارت، همه و همه مقدمه و بهانه ای برای رسیدن به این آرزو و نیاز انکار ناپذیر است. 🔷میل به این نیاز طبیعی و تلاش برای برطرف کردن موانع آن، امید به زندگی را در حیات انسانی تقویت می کند. در اهمیت و ارزش این اکسیر خوشبختی در منابع روایی، مطالب بیشماری بیان شده است. ولی زیباترین و دلنشین ترین سخنی که منابع روایی در خصوص ازدواج مطرح کرده اند را می توان در منظومه روایات نبوی مشاهده کرد: «مَا بَنَی فِی الإِسلاَمِ بَنَاءً أَحَبَّ إِلَی اللهِ مِنَ التَّزوِیجِ؛[۱] در اسلام هیچ بنایی محبوب‌تر از نزد خداوند نیست». ... پی‌نوشت‌ [۱] بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۲۲۲ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش دوم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠گستره‏ مد 🔷 به اندازه‏‌ى گستره‏ زندگی انسان است و تمامی شئونات آن را در بر می‌گيرد. به طور کلی هر کجا که پای جنبه زيباشناختی در ميان باشد، هم آنجا حضور دارد. عرصه پوشش، آرايش، محيط آرايی، مدل ماشين، مدل کيف، لوازم منزل، حتی ادبيات سياسی، شيوه احوال‌پرسی، و خلاصه جنبه‌های زيبا شناختی همه متاع‌ها و کالاهای دنيوی، گستره و هستند. اما با وجود آن که «مد و مدگرايی» کل گستره‏ زندگی را در بر می‌گيرد، پوشاک و سبک و شيوه‏‌ى آرايش، شاخصترين کالای مد شونده محسوب می‌شوند. 🔷هر چند همواره در بين همه نسل‌ها و عصرها وجود داشته است، اما آهنگ رشد آن تا دوره معاصر بسيار کند بوده است. در به ويژه در چند دهه اخير، در واقع «مد و مد گرايی» به افراطی‌ترين حد خود رسيده است. شکی نيست که گسترش وسايل ارتباط جمعی، همانند ماهواره و اينترنت از يک طرف، و ارتقای سطح زندگی و رفاه و افزايش نقدينگی موجود در جوامع، از علل اصلی آن هستند. 🔷از طرف ديگر معمولاً در بيشتر فرهنگ‌ها ظهور پيدا کرده و امری اجتناب ناپذير‌ند. هيچ فرهنگی يافت نميشود که کلمه در آن ناآشنا باشد، لکن در فرهنگ‌های مختلف ظهور و بروز «مد و مدگرايی» نسبی و متفاوت است. معمولاً جوامع دينی که هنوز به سنت‌های دينی خود پايبند هستند، پديده «مد و مد‌گرايی» در آنها کند و ضعيف است. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش سوم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠ایمان به آفریدگار 🔷 ، و عواطف اخلاقی و برای پذیرش تربیت آمادگی دارد؛ بنابراین، از همان ابتدای کودکی باید و توجه به پروردگار در اطراف کودک حاکم باشد تا این حسّ فطری شکوفا گردد. که والدین باید به کودک بیاموزند، این است که خالق و رازقی چون وجود دارد. 🔷تکرار نام خدا و اینکه او ما را آفریده است، و او قدرت بی‌انتها دارد، اندک اندک در ذهن کودک جا می‌گیرد. این که اهل بیت علیهم السلام تأکید می‌کنند، نخستین کلمه‌ای که به کودک می‌آموزند، کلمه باشد، از اهمیت و تقدم آموزش ایمان به خدا را نشان می‌دهد. 🔷اینکار تا آنجا ارزشمند است که عبدالرحمن سلمی به فرزند امام حسین علیه السلام سوره‌ی حمد را آموخت؛ زمانی که کودک در حضور پدر سوره حمد را قرائت کرد؛ امام حسین علیه السلام علاوه بر پول نقد و پارچه‌ای که به او دادند، دهان او را از دُرّ پر کردند؛ اطرافیان از اینکار و این همه بخشش تعجب کردند و از آن حضرت پرسش نمودند؛ 🔷امام حسین علیه السلام در پاسخ فرمودند: کجا این مال با آنچه که آموزگار به فرزند من آموخته است برابری می‌کند. [۱] که از همان اوان کودکی، تربیت می‌شوند، و نیرومند دارند؛ رشید و با شهامت رشد می‌کنند و در مشکلات خود را نمی‌بازند و با تمام گردنه‌های جاده دنیا را به سلامت می‌پیمایند. ... پی‌نوشت [۱] مستدرک الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۶۴ 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
⭕️ امام‌على عليه‌السلام:  💠ألا إنَّ الذُّلَّ فِي طاعَةِ اللّه ِ أقرَبُ إلَى العِزِّ مِنَ التَّعاوُنِ بِمَعصِيَةِ اللّه ِ 🔷آگاه باشيد كه خوارى در راه اطاعت خدا به عزّت نزديكتر است، از يارى كردن يكديگر براى نافرمانى خدا. 📕تحف العقول، ص ۲۱۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 ☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️ ☄ ⭕️راز خوشبختی و اعجاز ازدواج در جوانی (بخش دوم) 🔷یکی از مهمترین و زیباترین نیازهای خدادادی که همه انسانها آن را در وجود خود احساس می کنند، میل به و است. نیاز طبیعی که نوعاً با وارد شدن در برهه بلوغ جسمی و  عقلی نمایان می شود 💠بهترین و زیباترین فرصت برای ازدواج و تشکیل خانواده 🔷اگر تنها به چند دهه قبل‌تر بازگردیم و یا اینکه آلبوم خاطرات پدر و مادر خود را ورق بزنیم، متوجه خواهیم شد، بسیاری از نزدیکان و آشنایان ما در بهترین سنین عمر خود مبادرت به ازدواج و تشکیل خانواده کرده اند. در واقع در آن دوره بسیاری از جوانان تلاش داشتند، با نشان دادن ظرفیت و قابلیت های فردی و اجتماعی، خود را آماده و مهیای تشکیل خانواده نمایند. 🔷بدون شک اوضاع معیشتی و اقتصادی آنها بهتر از اوضاع کنونی نبود، ولی با این حال یک نیروی درونی و اکتسابی به نام و خودباوری موجب شده بود، هر گونه مانع را با قدرت هر چه بیشتر، از جلوی خود بردارند. سؤال مهمی که در این خصوص مطرح می باشد این است که ازدواج به موقع و آسان چه آثار رضایتبخش و مفرحی را می تواند برای افراد به دنبال داشته باشد. 💠آرامش و راحتی قوه خیال با اکسیر ازدواج 🔷 دوره بلوغ عاطفه ها و خروج امیال متضاد در وجود آدمی است. بسیاری از افراد در این دوره یک گم شده واحد دارند، ولی راه رسیدن به آن را به خوبی نشناخته، و یا به دنبال نسخه های باطل و زهر آلود میروند. در این سن برخی به گزاف این چنین می پندارند که ارتباط های پنهانی و پر خطر با جنس مخالف می تواند دارو و اکسیر آرامش آنها باشد، 🔷و این در حالی است که تجربه ثابت کرده است بسیاری از این ارتباطات بدون مرز و پر خطر، چیزی جز شکست عشقی و عاطفی، یأس و سرخوردگی، حس بی اعتمادی و اضطراب و نگرانی را برای آنها به دنبال نمی آورد؛ در این بین بسیاری از جوانان باهوش و زیرک با اعتماد به یاری و مدد الهی و با تکیه بر توان و قدرت و ظرفیت خود، بهترین راه، برای رسیدن به آرامش خود را در پیدا کردن نیمه گمشده خود و میدانند. 🔷در واقع این دسته افراد بهترین اوقات عمر خود را با شیرینی و آرامش آغاز می کنند و طعم شیرین را از ابتدای جوانی به زندگی خود وارد می کنند. اکسیر و معجون شگفت انگیزی که تأثیر آن را برای آرامش روح و خاطر، این چنین در آیات رحمانی منعکس شده است: «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛[روم،۲۱] و از نشانه‏ هاى او اینکه از [نوع‏] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید، و میانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در این [نعمت‏] براى مردمى که مى‏ اندیشند قطعاً نشانه ‏هایى است». 🔷محققان و مفسران قرآن کریم در ذیل این آیه شریفه به این چنین اشاره کرده اند: «این آرامش از اینجا ناشى مى‏شود که این دو جنس و مایه شکوفایى و نشاط و پرورش یکدیگر مى‏ باشند، بطورى که هر یک بدون دیگرى ناقص است، و طبیعى است که میان یک موجود، و مکمل وجود او چنین جاذبه نیرومندى وجود داشته باشد.» [۱] ... پی‌نوشت‌ [۱] تفسیر نمونه، ج‏۱۶، ص۳۹۱ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش پانزدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی  (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر  (عج) را ترسيم نموده است. 💠بی نيازی عمومی (۱) 🔷در حكومت جهانی  (عج) همه انسانها از لحاظ زندگی اقتصادی، بی نياز میشوند و همگان در رفاه خواهند بود، بدبخت و گرسنه و بی خانمان نخواهد بود، هيچكس ديگران را استثمار نمی كند و از آنها بهره كشی نمی كند؛ که در اين باب روايات فراوانی وجود دارد: « ... يتنعم امتی فی زمانه نعيما لم يتنعموا مثله قط البر و الفاجر؛[۱] امت من در زمان  امام مهدی آن قدر از نعمتهای الهی برخوردار باشند، كه هرگز نظير آن را در عالم متنعم نشده اند، و اين نعمتها فقط برای نيكان نيست، بلكه نيك و بد، همه از اين نعمتهای بی پايان و خان گسترده مهدوی استفاده ميكنند. 🔷« ...و يجعل الله الغنی فی قلوب هذه الامه؛[۲] در آن زمان خداوند غنا و را در قرار میدهد، و قلباً احساس بی نيازی ميكنند. « ...و المال يومئذٍ كدوس يقوم الرجل فيقول يا مهدی اعطنی، فيقول: خذ؛[۳] اموال در زمان امام عصر كدوس (مجمع طعام و هر آنچه از درهم‌ها و دینارها كه يكجا جمع شود) است، يعنی كوه كوه درهم و دينار و طعام و خوراكی وجود دارد، و در اختيار امام زمان است و مردی بر می‌خيزد و ميگويد: يا مهدی (عج) به من كمك كن، امام ميفرمايد: بگير، و اصلاً سخن از مبلغ و عدد نيست، يعنی هر چه بخواهد به او ميدهد، تا خود احساس بی نيازی كند و بگويد: بس است. 🔷خداوند در زمان امام عصر (عج) دلهای امت پيامبر (ص) را از غنا و بی نيازی مالامال میكند، و   (عج) همه امت را فرا ميگيرد، تا آنجا كه حضرت به شخصی امر ميكند، كه در ميان مردم اعلان كند چه كسی نياز مالی دارد؟ از ميان همه انسانها تنها يك نفر مراجعه ميكند و ميگويد: من. امام ميفرمايد: برو نزد خزانه دار و به او بگو: مهدی (عج) تو را امر ميكند كه به من مبلغی بپردازی؛ خزانه دار آنقدر به او عطا ميكند، كه وی پشيمان ميشود و ميگويد: من نياز مالی ندارم و نمیخواهم! ولی خزانه دار پس نميگيرد و قبول نميكند و ميگويد: ما آنچه كه عطا كرديم باز پس نمی گيريم. [۴] ... پی‌نوشت‌ها [۱] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۷۸ [۲] همان، ص ۸۴ [۳] همان، ص ۸۸ [۴] همان، ص ۹۲ نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش سوم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠علل و عوامل پيدايش مد (۱) 🔷علاوه بر زير ساخت‌های تاريخی و اجتماعی، در بين جوانان از يک سری اصول و سازه‌های روان‌شناختی نيز تبعيت ميکند و با انگيزه‌ها و نيازهای چندی در ارتباط است. 1⃣تنوع طلبی و نوگرايی 🔷انسانها فطرتاً تنوع طلب هستند. در اين ميان جوانی، فصل تازه‌ای در زندگی و سرآغاز ورود انسان به جهان پرشور و رنگارنگ است، که غرايز طبيعی در شکل‌دهی آن، نقش اصلی را بر عهده دارند. تنوّع دوستی و نوگرايی در دوره جوانی به اوج خودش می‌رسد. تنوع‌طلبی، بيشتر در جنبه‌هاي زيباشناختی زندگی جاری است. از اين رو از علل و به حساب می‌آيد. 2⃣همانند سازی 🔷 در مکتب روان‌تحليلگری، به فرايندی ناهشيار اطلاق می‌شود که فرد، طی آن، ، و فرد ديگری را برای خود قرار ميدهد، و با از نگرش ها و ويژگیهای رفتاری وی، احساس ميکند که مقداری از قدرت و کفايت او را نيز به دست آورده است. منبع اصلی همانند سازی در هستند؛ زيرا کودک، اولين و بيشترين برخورد را در زندگی با والدين خود دارد. اما در ، بسته به ساختار و فضای خانه و خانواده، گاهی فرد از الگوهايی که خود را به آنها شبيه کرده است، یعنی والدین، مقداری فاصله میگیرد و سعی میکند، این خلاء را از طریق همانندسازی های جديد، پر کند. 🔷به اعتقاد روانشناسان، همين خلأ و احساس ناامنی ناشی از آن، باعث می‌شود که در مسير خود، به راه حل‌هايی متوسّل شود، که اين راه حل‌ها از طريق همانند سازی با شخصيت‌هايی است، که قرار ميگيرند. اين شخصيت‌ها می‌توانند، سلبریتیها، شامل افراد معروف گذشته، هنر پيشه‌های سينما، نوازندگان، و يا گروه‌های مختلفی مانند هيپی‌های قدیم و... باشند که فرد، خود را از نظر ظاهری شبيه آنها ساخته، و در شيوه‏ لباس پوشيدن و طرز رفتار، با آنان کند. بنابراین به محض اينکه الگوی رفتاری فرد، بطور مثال لباسی را بپوشد و در صحنه‌ای ظاهر شود، نوجوان و جوان با وی همانندسازی نموده، سعی می‌کند به عنوان ، آن را در جامعه طرح کند. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش پانزدهم) 💠ب) زيانهای اجتماعی اسراف (۱) 🔷البته از نظر اسلام، كار و - با رعايت‏ حدود شرعی - ميباشد، ولی انسان نميتواند به بهانه اينكه مالك مالی است، هرطور كه بخواهد آن را صرف و خرج كند؛ بلكه دارد: ۱) ؛ ۲) به ، و تعطيل اينها دو صورت ميتواند داشته باشد: ۱) و تكاثر كه نه خود از آن بهره‏مند شود و نه ديگران؛ ۲) صرف مال در راه هوا و هوس و ، كه هر دو ممنوع و دارای پيامدهايی به شرح زير ميباشند: 1⃣ ؛ وجدان هر انسانی اين مطلب را پذيراست، كه در برابر هر احسانی بايد تشكر كرد، و اخلاق اجتماعی نيز حكم ميكند كه در مقابل هر نيكی، بايد و سپاسگزار باشيم، از احسان و نيكی پدر و مادر، استاد و معلم تا خالق مهربان. «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لأزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ؛ [ابراهیم، ۷] اگر را بجا آوريد، دهيم، و اگر كفران نعمت كنيد، مجازاتم شديد است». 2⃣ ؛ انسانهای معتدل در فراز و نشيب های زندگی هرگز نمی‌لغزند، ولی كه و مصرف‏زدگی، تمام ابعاد زندگيشان را فراگرفته، چون ندارند، شكست‏خورده و متزلزل خواهند بود. 3⃣ ؛ جامعه مصرفی رفته‏رفته را از دست ميدهد، و برای تامين مايحتاج خود به بيگانه روی می‌آورد. اين مطلبی است كه در دوران حكومت طاغوت برای همه ثابت‏ شده و نياز به توضيح ندارد. ... نویسنده: محمدرضاعطايی - مجله مشكاه، ش ۵۵ منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ (ع) چه آثاری در فرهنگ و دانش اسلامی شيعی از خود به يادگار گذاشته است؟ (بخش اول) 🔷با نگاهی کوتاه به مسانید فقهی و تفسیری شیعه، به خوبی می‌توان دریافت که بخش زیادی از ، و شیعه از (ع) نقل شده است. «وسائل الشیعة» و کتب تفسیری مانند «البرهان» از بحرانی و «صافی» از فیض کاشانی، حاوی روایات زیادی در زمینه تبیین و و آنهاست که از آن حضرت روایت شده است. علاوه بر اینها مقدار زیادی درباره امیرالمؤمنین (ع) و جنگ صفین نیز از آن حضرت نقل شده است.[۱] همچنین در زمینه ، جملات گهربار و پرمغزی از (ع) روایت گردیده است؛ جملات قصاری که در نهایت زیبایی و برخاسته از روح عصمت و کمالات درونی امام(ع) است. 🔷«اربلی» نوشته است که ، فراوان از (ع) نقل شده و مردم اخبار «مغازی» را از ایشان نقل کرده‌ اند، و در احکام و مناسک حج به آنچه ایشان از رسول خدا (ص) نقل کرده استناد کرده‌ اند. آنها همچنین اخباری در تفسیر قرآن از وی نوشته و خاصه و عامه از آن بزرگوار نقل کرده‌ اند.[۱] در این مورد «ابوزهره» نیز می‌نویسد: «آن حضرت مفسر قرآن و مبیّن فقه اسلامی بود و فلسفه اوامر و نواهی را درک می‌کرد و هدف آن را در حد نهایی آن می‌فهمید». [۳] همچنین وی در زمینه اندیشه‌ ها و جملات اخلاقی- اجتماعی امام(ع) می‌نویسد: «به خاطر کمال نفسانی و روشنی قلب و قدرت درکش، خداوند حکمت‌های اعجاب‌ انگیزی بر زبان او جاری ساخت و عباراتی درباره اخلاق شخصی و اجتماعی از آن حضرت روایت شده که اگر مرتب شوند یک روش گرانبها و جامعی از آن در زمینه‌ های اخلاقی به وجود می‌ آید». [۴] 🔷نمونه‌ ای از درس‌های اخلاق عملی (ع)، مخالفت آن حضرت با خشک‌ مقدسی بود. آن حضرت در مقام عمل، با نظر آن دسته که گمان می‌کردند ترک کامل نعمت‌های دنیوی، ورع اسلامی و زهد است مقابله می‌کرد. عده‌ ای نیز فکر می‌کردند تلاش برای معاش، که نشانه فعالیت برای زندگی بهتر است، درست نیست. «محمد بن منکدر» یکی از حفّاظ قرآن در عصر امام باقر(ع) در ضمن تمجید از آن حضرت می‌گوید: «می‌خواستم او را وعظ کنم که او مرا موعظه فرمود. سؤال کردند چگونه؟ گفت: روزی از مدینه بیرون آمدم و در صحرا محمد بن علی بن الحسین(ع) را دیدم. او در کنار دو غلام سیاه کار می‌کرد، پیش خود گفتم: سبحان الله! پیرمردی از قریش، در چنین ساعتی با این وضعیت برای به دست آوردن دنیا در تلاش است. باید او را موعظه کنم! 🔷نزد او رفته و گفتم: «خداوند تو را حفظ کند، اگر در این حالی که هستی اجل تو برسد چه خواهی کرد؟!» فرمود: «اگر در این حالی که هستم اجلم سر رسد، در حالی که در اطاعت خدا بوده‌ ام از دنیا رفته‌ ام. من با کار کردنم، خودم و عیالم را از محتاج بودن به تو و به مردم حفظ می‌کنم. وقتی از سر رسیدن اجل هراسناک خواهم بود که اجل مرا در حال نافرمانی خدا دریافته باشد». گفتم: «ای فرزند رسول خدا! راست فرمودی، من می‌خواستم تو را موعظه کنم که تو مرا موعظه فرمودی». [۵] (ع) به ویژه درباره ، شهرت بسزایی دارد به همین جهت درباره شخصیت علمی او گفته‌ اند: «لَمْ يَظْهَرْ عَنْ أَحَدٍ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع مِنَ الْعُلُومِ مَا ظَهَرَ مِنْهُ مِنَ التَّفْسِيرِ وَ الْكَلَامِ وَ الْفُتْيَا وَ الْأَحْكَامِ وَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَام‏؛ این علوم از هیچیک از فرزندان امام حسن (ع) و امام حسین (ع)، آشکار نشده، به اندازه ای که از جانب وی (امام باقر ع) آشکار شده، (و به مردم اعطا شده) از علم تفسیر و کلام و فتوا و احکام و حلال و حرام». [۶] 🔷«مالک ابن اعین جهنی» (ع) را چنین ستوده است: «اگر مردم در صدد جستجوی علم قرآن برآیند، باید بدانند که قریش اهل و عائله ایشان هستند و اگر فرزند دختر رسول خدا (ص) [امام باقر (ع)] درباره لب به سخن بگشاید، فروع زیادی برای آن ترسیم می‌کند». [۷] درباره مسائل کلامی نیز (ع) بسیاری از خطبه‌ های امیر مؤمنان(ع) را در مسائل مربوط به توحید و صفات خدا [۸] روایت کرده‌اند. پی نوشت: [۱] شرح‌نهج‌البلاغه، ابن أبی‌الحديد‏، محقق/ مصحح: محمد ابوالفضل ابراهيم، ج۲، ص ۲۱۲، ۲۱۳، ۲۲۹، ۲۳۴، ۲۸۶؛ تاريخ الأمم و الملوك، طبری، تحقيق: محمد أبوالفضل ابراهيم، ج۳، ص۳۷ [۲] كشف‌الغمةفی‌معرفةالأئمة، اربلى، محقق/ مصحح: رسولى محلاتى، هاشم‏‏، ج۲، ص۱۲۶ [۳] الامام‌الصادق(ع)، ابو زهره، ص۲۴ [۴] همان [۵] کافی، همان، ج۵، ص۷۳ و ج۶، ص۴۴۶ [۶] مناقب‌آل‌أبيطالب(ع)، ابن شهر آشوب مازندرانى، ج۳، ص۳۲۷ [۷] إتحاف بحب الأشراف‏، شبراوى‏، ص۱۴۴ [۸] حیاةالامام‌الباقر(ع)، شریف قرشی، باقر، ج۱ص۱۹۰ منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ | باقرالعلوم علیه‌السلام 🔹نماهنگ ، بر اساس سخنانی از رهبر معظم انقلاب درباره‌ی مبارزه‌ی فرهنگی علیه‌السلام منبع: وبسایت‌دفترحفظ‌ونشرآثار مقام‌معظم‌رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️ (ع) چه آثاری در فرهنگ و دانش اسلامی شيعی از خود به يادگار گذاشته است؟ (بخش دوم و پایانی) 🔷 (ع) بیانگر بسیاری از نکات دقیق مورد اختلاف بین شیعه و اهل سنت می‌باشند. این روایات در اصول کافی به وفور دیده می‌شوند. «ابن ندیم» در «الفهرست»، کتاب تفسیری به امام باقر (ع) نسبت داده و گفته است که آن را «ابوالجارود زیادبن‌منذر» از امام نقل کرده است. [۱] بخش بزرگی از این روایات در تفسیر قمی و تفسیر پر ارج «مجمع البیان» آمده است. تلاش‌های خستگی‌ ناپذیر (ع) و پس از وی تلاش‌های امام صادق (ع) سبب شد تا با اتکای به احادیث رسول خدا (ص) و اشراقات و بر قلوب ائمه اطهار علیهم السّلام، زودتر از اهل سنت و... به مرحله تدوین برسد، 🔷تا جایی که «مصطفی عبدالرازق» می‌ نویسد: «پذیرفتن این که تدوین فقه شیعه زودتر از فرق دیگر اسلامی شروع شده عاقلانه است؛ زیرا اعتقاد آنان به عصمت یا معانی شبیه آن در مورد ائمه‌شان چنین اقتضا می‌ کرده که قضاوت‌ها و فتاوای آنها به وسیله پیروانشان تدوین گردد». [۲] این (ص) بود که از طریق بطور مستقل به ما رسیده است. اهل سنت احادیثی را که از امام باقر (ع) نقل می‌کنند، معمولاً با اتصال سند آن از پدرش از پدرانش به رسول خدا (ص) می‌رسانند، ولی به دلیل اعتقاد به و عصمت آن حضرت و دیگر ائمه، نیازی به ذکر سند نمی‌بیند. 🔷از خود (ع) درباره احادیثی که بدون ذکر سند از پیغمبر نقل می‌ کند، سؤال شد، فرمودند: «وقتی حدیثی را روایت کرده و سند آن را ذکر نمی‌ کنم سند من در چنین مواردی پدرم زین العابدین از پدرش حسین شهید از پدرش علی بن ابیطالب، از رسول خدا(ص) از جبرئیل و پس از آن از خداست». [۳] (ع) مانند دیگر امامان شیعه برای بیان اهمیت موقعیت اهل بیت از لحاظ دین، از خود نشان می‌ داد و در روایتی که در این زمینه از آن حضرت نقل شده، چنین آمده است: «فرزندان رسول خدا، درهای علوم الهی و راه وصول به رضای او و دعوت کنندگان به بهشت و سوق‌ دهندگان مردم بدان هستند». [۴] 🔷و نیز از آن حضرت روایت شده: «هر آن چیزی که از این خانه بیرون نیاید خالی از پیامد سوء نخواهد بود». [۵] در حقیقت آن حضرت علوم پیامبر (ص) را از طریق امام علی (ع) برای مردم روایت می ‌کردند و این در زمانی بود که کسانی چون «مکحول» وقتی حدیثی از امیرالمؤمنین (ع) روایت می‌کردند از شدت ترس، آن حضرت را با عنوان «ابو زینب» یاد می‌کردند. بنابراین می‌ بینیم که ، تنها وارث احادیث رسول خدا (ص) می‌ باشد و دلیل آن این است که این میراث مورد به مورد به اتکا دارد، به طوری که (ع) فرمود: «اِذَا حَدَّثْتُکُمْ بِشَیْ‌ءٍ فَسَأَلُونِی عَنْ کِتَابِ الله؛ وقتی حدیثی برای شما نقل می‌کنم در موضوع مطابقت آن با کتاب خدا، از من سؤال کنید». [۶] 🔷این (ع) است که سبب حفظ و سلامت شیعه از تحریفات حدیثی شده است که به دلیل ننوشتن حدیث و انگیزه‌ های دیگر زمینه‌ های آن ایجاد شده بود. (ع) با استناد به حدیث: «عَلِیٌّ أَقْضَاکُمْ؛ علی قاضی‌ ترین شماست» که از طرق متعددی از شخص رسول خدا (ص) نقل شده، می‌ کوشید یکی از علمای اهل سنت را به پذیرفتن احکام قضایی امیر مؤمنان(ع) واداشته و عقیده آن عالم را دایر بر جواز عمل به احکام قضایی دیگران باطل سازد. [۷] همچنین آن حضرت در پاره‌ ای از موارد، علومی را که از طریق برخی صحابه نقل شده بود، به صراحت باطل اعلام می‌کرد، به طوری که یک بار پس از تقسیم احکام به «اسلامی» و «جاهلی» فرمود: «اُشْهِدُکُمْ عَلَی زَیْدِ بْنِ ثَابِتٍ، لَقَدْ حَکَمَ فِی الْفَرَائِضِ بِأَحْکَامِ الْجَاهِلَیَّةِ؛[۸] شما را گواه می‌گیریم بر زید بن ثابت که در مسأله ارث مطابق احکام جاهلیت حکم کرده است». [۹] پی‌نوشت‌ها [۱] تأسیس‌الشیعةالعلوم‌الاسلام، صدر، سید حسن، ص۳۲۷ [۲] تمهیدلتاریخ‌الفقه‌الاسلامی، سبحانی جعفر، ص۲۰۳ [۳] إعلام‌الورى‌بأعلام‌الهدى، طبرسى، فضل بن حسن‏، ص۲۴۶ [۴] كتاب التفسير، عياشى، ج۱، ص۸۶؛ وسائل الشيعة، ج۱۸، ص۹ [۵] الميزان فى تفسير القرآن، طباطبايى، سيد محمد حسين، ج۳، ص۱۷۶ [۶] المیزان، ج۳، ص۱۷۶ [۷] الکافی ج۷، ص۴۰۸ [۸] الکافی، ج۷، ص۴۰۷ [۹] حیات فکری و سیاسی امامان شیعه، جعفریان، رسول، ص۳۰۲ منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel