✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دیدگاه اسلام در مورد احترام به پدر و مادر چیست؟ (بخش اول)
🔸گرچه عواطف انسانى و مسأله #حقشناسى، به تنهایى براى رعایت #احترام در برابر #والدین کافى است، ولى از آنجا که #اسلام حتى در مسائلى که هم عقل در آن استقلال کامل دارد و هم عاطفه آن را به وضوح درمى یابد، سکوت روا نمى دارد، بلکه به عنوان تأکید در اینگونه موارد دستورات لازم را صادر مى کند. در مورد #احترام_والدین آنقدر تأکید کرده است که در کمتر مسأله اى دیده مى شود. به عنوان نمونه به چند قسمت اشاره مى کنیم:
1⃣در چهار سوره از #قرآن_مجید، نیکى به #والدین، بلافاصله بعد از مسأله #توحید قرار گرفته؛ این همردیف بودن دو مسأله، بیانگر این است که #اسلام تا چه حدّ براى #پدر و #مادر احترام قائل است. در «سوره بقره» آیه ۸۳ مى خوانیم: «لا تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در «سوره نساء» آیه ۳۶: «وَ اعْبُدُوا اللهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در «سوره انعام» آیه ۱۵۱ مى فرماید: «أَلاّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً»؛ و در «سوره اسراء» آیه ۲۳ نیز، این دو را قرین با هم مى بینیم: «وَ قَضى رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً».
2⃣اهمیت این موضوع تا آن پایه است که هم #قرآن_کریم و هم #روایات صریحاً توصیه مى کنند که حتى اگر #پدر و #مادر #کافر باشند رعایت احترامشان لازم است. در «سوره لقمان» آیه ۱۵ مى خوانیم: «وَ إِنْ جاهَداکَ عَلى أَنْ تُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوف» (اگر آنها به تو اصرار کنند که مشرک شوى، اطاعتشان مکن، ولى در زندگى دنیا به #نیکى با آنها معاشرت نما!).
3⃣#شکرگزارى در برابر #پدر و #مادر در قرآن مجید، در ردیف شکرگزارى در برابر #نعمتهای_خداوند قرار داده شده، چنان که مى خوانیم: «أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ». [لقمان، ۱۴] با این که نعمات خداوند بیش از آن اندازه است که قابل احصاء و شماره باشد، و این دلیل بر عمق و وسعت #حقوق_والدین مى باشد.
4⃣#قرآن_کریم، حتى کمترین بى احترامى را در برابر #پدر و #مادر اجازه نداده است. در حدیثى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانیم: «لَوْ عَلِمَ اللّهُ شَیْئاً هُوَ أَدْنَى مِنْ أُفّ لَنَهى عَنْهُ وَ هُوَ مِنْ أَدْنَى الْعُقُوقِ وَ مِنَ الْعُقُوقِ أَنْ یَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلى والِدَیْهِ فَیُحِدَّ النَّظَرَ إِلَیْهِم». [۱] (اگر خداوند چيزى كمتر از #اُف (اوه) گفتن سراغ داشت از آن نهى مى كرد: و #اُف_گفتن از كمترين مراتب #عاق شدن است. نوعى از عاق شدن اين است كه انسان به #پدر و #مادرش تيز نگاه كند. (خيره شود)).
#ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] «جامع السعادات»، جلد ۲، صفحه ۲۵۸
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چ ۲۶، ج ۱۲، ص ۹۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#والدین #پدر #مادر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️دوری از انسانیت نتیجه عدم تربیت
🔹هر چه درس بخوانيد و بخوانيم، اگر چنانچه به #راه_مستقيم نباشيم و مهار نكنيم #معلومات خودمان را و مهار نكنيم #نفس خودمان را و در اين راه مستقيم نكُشيم نفس را، هر چه #معلومات زيادتر بشود، از #انسانيت، انسان دورتر مىشود و مشكلتر مىشود انسان خودش را برگرداند.
بیاناتحضرتامام ۵۸/۴/۱۷
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«امام علی» (علیه السلام) در خطبه ۱۰۸ «نهج البلاغه» در باب توحید با چه براهینی به «اثبات خداوند» میپردازد؟
🔹#امام_علی (عليه السلام) در آغاز خطبه ۱۰۸ #نهج_البلاغه، به سراغ حمد و #ستايش_پروردگار و ذكر جمال و جلال او و براهين ذات مقدّسش مى رود. در عباراتى كوتاه و زيبا و دلنشين، به مهمترين دلايل #توحيد اشاره مى كند. نخست مى فرمايد: «الْحَمْدُللهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ» (ستايش مخصوص #خداوندى است كه با #آفرينش خود، بر انسان ها تجلى كرده است!). و اين، در واقع اشاره به #برهان_نظم است كه در جاى جاى #قرآن_مجيد آمده است.
🔹گاه دست انسان را مى گيرد و به #آسمانها مى برد و سيّارات و ثوابت و كهكشان هاى با عظمت را به او نشان مى دهد، و گاه به #اعماق_اتم مى كشاند و ساختمان شگفت انگيز آن را به انسان ارائه مى دهد. گاه عجايب خلقت پرندگان، گاه شگفتى هاى جهانِ حيوانات و جانداران، گاه اسرار آفرينش نباتات، گاه عجايب اعماق درياها. آرى، به وسيله #مخلوقات، #خالق را به خلقش نشان داده است و اين، داستان عجيب و طولانى دارد كه هرگز تمام نمى شود.
🔹از يك سو، هر قدر در عظمت #عالم_آفرينش بينديشيم، به جايى نمى رسيم و از سويى ديگر، در اسرار خلقت آنها و #نظم حاكم بر آنها. از تفسير بالا روشن شد كه خلق در «لِخَلْقِهِ» اشاره به انسان ها است و در «بِخَلْقِهِ» اشاره به تمامى مخلوقات است. يكى خاص، و ديگرى عام است. سپس در ادامه اين سخن، اشاره به #برهان_فطرت مى كند و مى فرمايد: «وَ الظَّاهِرِ لِقُلُوبِهِمْ بِحُجَّتِهِ» (#خداوندى كه با #حجّت و دليل خود، بر #قلب_بندگان آشكار شده است!).
🔹چه حجّتى از اين بالاتر كه وقتى #انسان به قلب و #روح خود باز مى گردد، بانگ #توحيد و خداشناسى را از هر گوشه آن مى شنود و به همين دليل، هر قدر #شياطين در انكار ذات پاكش بكوشند و براى منحرف ساختن بندگان تلاش كنند، هنگامى كه فشارها برچيده شد، و ابرهاى ظلمانى وساوس شيطانى كنار رود، #فطرت_توحيدى تجلّى مى كند و باز انسان به سوى خدا بر مى گردد. در سومين جمله، اشاره به دليل سومى مى كند كه مى توان آن را #برهان_اِبداع نام نهاد.
🔹مى فرمايد: «خَلَقَ الْخَلْقَ مِنْ غَيْرِ رَوِيَّةٍ، إِذْ كَانَتِ الرَّوِيَّاتُ لاَ تَلِيقُ إِلَّا بِذوِی الضَّمَائِرِ، وَ لَيْسَ بِذِی ضَمِيرٍ فِی نَفْسِهِ» (#آفريدهها را بدون نياز به فكر و انديشه آفريد؛ چرا كه #انديشه مخصوص كسانى است كه داراى روح و ضمير باطن هستند و او چنين نيست!). مى دانيم تمام #مصنوعات_انسانى بازگشت به #تفكّر و برنامه ريزى و نقشه كشى هاى قبلى مى كند و اين تفكّر و برنامه ريزى نيز بازگشت به مخلوقات و مصنوعات جهان آفرينش دارد.
🔹يعنى هر چه #انسان مى سازد، #شبيه و مانندى براى آن در جهان خلقت ديده؛ و گاه اَشكال مخلوقات گوناگون را به هم تركيب مى كند و از آن چيزى درست مى كند؛ صنعت كشتى را از مرغان دريايى، و هواپيما را از خلقت پرندگان، و مراكب ديگر را از مراكب صحرايى آموخته است. بنابراين، اوّلا در #مصنوعات_خود نياز به انديشه و تفكّر دارد و ثانياً نياز به #پيروى و #تقليد و #الگو_گرفتن از موجودات اطراف خويش.
🔹آن كس كه تمام افعالش #ابداع است، نه انديشه اى لازم دارد و نه الگويى، تنها #خداوند_یکتاست. امروز ثابت شده است كه تنها در روى كره زمين ميليونها نوع گياه و حيوان و حشره وجود دارد كه هنوز بسيارى از آنها كه در اعماق درياها و يا در قلب جنگلها و يا درون كويرهاى دوردست و يا مناطق قطبى زندگى مى كنند، براى انسان كشف نشده است؛ آفريده هايى با #شگفتى هاى حيرت انگيز و طرز زندگى كاملا متفاوت و ساختمان و تركيب بندى بسيار حساب شده.
🔹تمام اينها، #ابداعات_الهى است، و #ابداع او يكى از دلايل #وجود و #علم و #قدرت است. گذشته از همه اينها، مصنوعات بشرى با گذشت قرنها و استفاده كردن از تجربه هاى ديگران تكامل مى يابد؛ در حالى كه #مخلوقات_خداوند چنين نيست و اگر روند تكاملى داشته باشند، از درون خود آن مخلوق سرچشمه مى گيرد، نه با تجربه جديد.
📕پيام امام امير المؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ اول، ج ۴، ص ۵۰۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#توحید #خلقت #خداشناسی #برهان_نظم #برهان_ابداع #برهان_فطرت #امام_علی #نهج_البلاغه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بدان که هر چیزی از عمل تو تابع نماز توست...
🔹من کلام #علی علیهالسلام: «إعلم أن کل شیء من عملک تبع لصلاتک؛ علیکم بالمحافظة علی الصلوات الخمس فی أوائل أوقاتها و بالإقبال بالکل إلیه تعالی فیها، لا تفوتکم السعادة إن شاء الله تعالی. وفقنا الله و ایاکم لمراضیه و جنبنا سخطه بمحمد و آله الطاهرین صلوات علیهم أجمعین»
(بدان که هر چیزی از عمل تو تابع #نماز توست؛ بر شما باد به #محافظت بر #نمازهای_پنجگانه در اولین وقت های آنها، و بر شما باد به روی نمودن و توجه با تمام وجود به سوی خدای تعالی؛ [در این صورت] #سعادت را از دست نخواهید داد إن شاء الله تعالی؛ خداوند ما و شما را بر رضایش موفق بدارد و از ناخشنودیش دور سازد، به حق پیامبر گرامیش محمد و آل طاهرین او که درود خداوند بر تمامی ایشان باد).
📕به سوی محبوب، ص۴۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
🔸«الأَئِمَّةُ بَعدي بِعَدَدِ نُقَباءِ بَنی إسرائيلَ كانُوا اثنَی عَشَرَ ـ ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلى صُلبِ الحُسَينِ عليه السلام و قالَ: ـ مِن صُلبِهِ تِسعَةٌ أئِمَّةٌ أبرارٌ، وَالتّاسِعُ مَهدِيُّهُم، يَملَأُ الأَرضَ قِسطًا و عَدلاً كَما مُلِئَت جَورًا و ظُلمًا، فَالوَيلُ لِمُبغِضيهِم».
🔹#امامانِ پس از من، به تعداد #نقیبان_بنیاسرائیل اند، که #دوازده_نفر بودند؛ حضرت سپس دست خود را بر شانه #حسین علیه السلام نهاد و فرمود: از #نسلش، نُه امام پاک پا به عرصه هستی میگذارند که نهمین نفر، #مهدی (عج) آنان است، او زمین را از #عدل و داد پر میکند، همانگونه که از جور و ستم پر شده است: پس، وای بر کسانی که آنان را دشمن بدارند.
📕مناقب ابن شهر آشوب ۲۹۵/۱ عن سلمان الفارسی
#پيامبر_اکرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ دیدگاه اسلام در مورد احترام به پدر و مادر چیست؟ (بخش دوم و پایانی)
🔸گرچه عواطف انسانى و مسأله #حقشناسى، به تنهایى براى رعایت #احترام در برابر #والدین کافى است، ولى از آنجا که #اسلام حتى در مسائلى که هم عقل در آن استقلال کامل دارد و هم عاطفه آن را به وضوح درمى یابد، سکوت روا نمى دارد، بلکه به عنوان تأکید در اینگونه موارد دستورات لازم را صادر مى کند. در مورد #احترام_والدین آنقدر تأکید کرده است که در کمتر مسأله اى دیده مى شود. به عنوان نمونه به چند قسمت اشاره مى کنیم:
5⃣با اینکه #جهاد، یکى از مهمترین برنامه هاى اسلامى است، مادام که جنبه وجوب عینى پیدا نکند، یعنى داوطلب به قدر کافى باشد، بودن در #خدمت_والدین از آن مهمتر است، و اگر موجب ناراحتى آنها شود، جایز نیست. در حدیثى از #امام_صادق (عليه السلام) مى خوانیم: مردى نزد #پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمده عرض کرد: من جوان با نشاط و ورزیده اى هستم و #جهاد را دوست دارم، ولى #مادرى دارم که از این موضوع ناراحت مى شود، #پیامبر فرمود:
🔹«ارْجِعْ فَکُنْ مَعَ والِدَتِکَ فَوَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ لاَ ُنْسُهَا بِکَ لَیْلَةً خَیْرٌ مِنْ جِهاد فِی سَبِیلِ اللهِ سَنَة» [۱] (برگرد و با #مادر خویش باش، قسم به آن خدایى که مرا به حق مبعوث ساخته است، یک شب #مادر با تو مأنوس گردد از یک سال جهاد در راه خدا بهتر است!). ولى، البته هنگامى که #جهاد، جنبه #وجوب_عینى پیدا کند، و کشور اسلامى در خطر قرار گیرد و حضور همگان لازم شود، هیچ عذرى پذیرفته نیست، حتى نارضایتی والدین. در مورد سایر واجبات کفائى و همچنین مستحبات، مسأله همان گونه است که در مورد جهاد گفته شد.
6⃣#پیامبر_اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود: «إِیّاکُمْ وَ عُقُوقَ الْوالِدَیْنِ فَإِنَّ رِیحَ الْجَنَّةِ تُوجَدُ مِنْ مَسِیرَةِ أَلْفِ عام وَ لا یَجِدُها عاقٌّ» [۲] (بترسید از این که #عاق_والدین و مغضوب آنها شوید، زیرا بوى بهشت از هزار سال راه به مشام مى رسد، ولى هیچ گاه به کسانى که مورد #خشم_والدین هستند، نخواهد رسید). این تعبیر اشاره لطیفى به این موضوع است که چنین اشخاصى نه تنها در #بهشت گام نمى گذارند، بلکه در فاصله بسیار زیادى از آن قرار دارند و حتى نمى توانند به آن نزدیک شوند.
🔹«سید قطب» در تفسیر «فى ظلال» حدیثى به این مضمون از #پیامبر_اکرم (صلّی الله علیه و آله) نقل مى کند که: #مردى مشغول طواف، #مادرش را بر دوش گرفته طواف مى داد، #پیامبر را در همان حال مشاهده کرد، عرض کرد: آیا #حق_مادرم را با این کار انجام دادم؟ فرمود: «نه حتى جبران یکى از ناله هاى او را (به هنگام وضع حمل) نمى کند»! [۳] در پایان این بحث، ذکر این نکته را لازم مى دانیم: گاه مى شود #والدین پیشنهادهاى غیر منطقى و یا خلاف شرع به انسان مى کنند، بدیهى است اطاعت آنها در هیچ یک از این موارد لازم نیست، ولى با این حال باید با #برخورد_منطقى و انجام وظیفه امر به معروف در بهترین صورتش، با این گونه پیشنهادها برخورد کرد.
🔹سخن خود را در این زمینه با حدیثى از #امام_کاظم (علیه السلام) پایان مى دهیم؛ کسى نزد #پیامبر_اکرم (صلّی الله علیه و آله) آمد و از #حق_پدر و #فرزند سؤال کرد؛ فرمود: «لا یُسَمِّیهِ بِاسْمِهِ وَ لا یَمْشِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لا یَجْلِسُ قَبْلَهُ وَ لایَسْتَسِبُّ لَه» (باید او را با نام صدا نزند [بلکه بگوید پدرم!]، جلوتر از او راه نرود، قبل از او ننشیند، و کارى نکند که مردم به پدرش بدگویى کنند [نگویند خدا پدرت را نیامرزد که چنین کردى!]». [۴]
پی نوشتها؛
[۱] «جامع السعادات»، ج ۲، ص ۲۶۰
[۲] همان، ص ۲۵۷
[۳] «فى ضلال»، ج ۵، ص ۳۱۸
[۴] «نور الثقلين»، ج ۳، ص ۱۴۹
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چ ۲۶، ج ۱۲، ص ۹۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#والدین #پدر #مادر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️به مردم باورانده بودند که ما نمیتوانیم
🔹نوع دوّم [استضعاف در دوره قبل از انقلاب] این بود که به #مردم، به #جوانها، باورانده بودند که ما نمی توانیم. در دوران ملّی شدن #صنعت_نفت، زمان مصدّق، در مجلسِ شورای ملّیِ آن روز بحث شد که بیاییم صنعت نفت را #ملّی کنیم، از دست #انگلیسها بگیریم؛ نخستوزیر رژیم شاه ـ حاجعلی رزمآرا که یک سپهبد ارتشی بود ـ آمد در مجلس و گمانم در مجلس این حرف را زد؛
🔹در ذهنم این هست که آمد گفت «این حرفها چیست که شما راجع به #ملّی شدن #صنعت_نفت و ادارهی پالایشگاه آبادان میزنید؟ مگر ما می توانیم؟ ایرانی یک #لولهنگ نمی تواند درست کند» شماها نمیدانید لولهنگ چیست، ندیدهاید لولهنگ را؛ لولهنگ یعنی آفتابهی از جنس سفال... یعنی پایینترین و پستترین چیزی که ممکن است یک انسانی درست کند. میگفت ایرانی همان لولهنگ را هم نمیتواند درست کند، حدّاکثر لولهنگ درست میکند!
🔹یعنی اینجوری تلقین میکردند. #استضعاف یعنی این؛ می خواستند بباورانند که توِ #ایرانی قادر نیستی، چرا بیخودی اصرار میکنی، چرا تلاش میکنی. لذا در دورهی #رژیم_پهلوی، این سالهای آخر که دیگر با شوروی هم ارتباطاتِ نسبتاً بهتری پیدا کرده بودند، از #آمریکا گندم میخریدند، سیلویش را شورویها میساختند! یعنی قادر به ساختن سیلو نبودند، حالا سد و اتوبان و مانند اینها به جای خود محفوظ؛ یعنی وضع اینجوری بود.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا از منظر آیات و روایات قابلیت تغییر در اخلاقیات افراد وجود دارد؟ (بخش اول)
🔸آیات و روایات به روشنی بر قابلیّت تغییر در #اخلاق دلالت دارند؛ زيرا:
1⃣نفس مسأله #بعثت_انبياء و ارسال رسل و #انزالكتبآسمانى، و بطور كلّى مأموريّتى كه آنها براى #هدايت و تربيت همه #انسانها داشتند، محكمترين دليل بر امكان تربيت و پرورش #فضائل_اخلاقى در تمام افراد #بشر است. آياتى مانند: «هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الاُْمِّيِينَ رَسُولا مِنْهُم يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَ اِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِى ضَلال مُبِيْن». [۱] ، [۲] و آيات مشابه آن به خوبى نشان مى دهد كه هدف از مأموريّت #پيامبر_اسلام (صلی الله علیه و آله) #هدايت و #تربيت و #تعليم و #تزكيه همه كسانى بود كه در «ضَلال مُبِيْن» و #گمراهی_آشكار بودند.
2⃣تمام آياتى كه خطاب به همه انسانها به عنوان «يا بَنى آدَمَ» و «يا اَيُّها النّاسُ» و «يا اَيُّها الاِْنْسانُ» و «يا عِبادى» مى باشد، و مشتمل بر اوامر و نواهى و مسائل مربوط به #تهذيب_نفوس و كسب فضائل اخلاقى است، بهترين دليل بر امكان تغيير «اخلاق رذيله» و #اصلاح صفات ناپسند است، در غير اين صورت عموميّت اين خطابها لغو و بيهوده خواهد بود.
🔹ممكن است گفته شود: اين آيات غالباً مشتمل بر احكام است، و احكام مربوط به جنبه هاى عملى است، در حالى كه #اخلاق ناظر به #صفات_درونى است، ولى نبايد فراموش كرد كه «اخلاق» و «عمل» لازم و ملزوم يكديگر و به منزله علّت و معلول اند و در يكديگر #تأثير_متقابل دارند؛ هر #اخلاق_خوبى سرچشمه اعمال خوب است، همان گونه كه #اخلاق_رذيله، اعمال زشت را به دنبال دارد؛ و در مقابل اعمال نيك و بد نيز اگر تكرار شود تدريجاً تبديل به خلق و خوى خوب و بد مى شود.
3⃣اعتقاد به عدم امكان تغيير اخلاق سر از اعتقاد به #جبر در مى آورد؛ زيرا مفهومش اين است كه صاحبان اخلاق بد و خوب قادر به تغيير آن نيستند، و چون اعمال آنها بازتاب اخلاق آنها است پس در انجام كار خوب يا بد مجبورند و در عين حال مكلّف به انجام خوبيها و ترك بديها هستند؛ اين عين جبر است و تمام #مفاسدى را كه مذهب جبر دارد بر آن مترتّب مى شود. [۳]
4⃣آياتى كه با صراحت تشويق به #تهذيب_اخلاق مى كند و از #رذايل_اخلاقى بر حذر مى دارد نيز دليل محكمى است بر امكان تغيير صفات اخلاقى، مانند: «قَدْ اَفْلَحَ مَنْ زَكّيها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّيها» [۴] (هر كس #نفس خود را #تزكيه كند، #رستگار شده، و آن كس كه نفس خويش را با #معصيت و گناه آلوده سازد نوميد و #محروم گشته است). تعبير به «دسّيها» از ماده «دسّ» و «دسيسه» در اصل به معنى آميختن شىء ناپسندى با چيز ديگر است؛ مثل اين كه گفته مى شود: «دسّ الحنطة بالتراب» (گندم را با خاك مخلوط كرده)؛ اين تعبير نشان مى دهد كه #طبيعت_انسان بر پاكى و #تقوا است و آلودگيها و #رذائل_اخلاقى از خارج بر انسان نفوذ مى كند، و هر دو قابل #تغيير و تبديل است.
🔹در آيه ۳۴ سوره فصّلت مى خوانيم: «اِدْفَعْ بِالَّتى هِىَ اَحْسَنُ فَاِذاَ الَّذى بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَاَنَّهُ وَلِىٌّ حَمِيْمٌ» (#بدى را با #نيكى دفع كن، ناگهان [خواهى ديد] همان كسى كه ميان تو و او دشمن است، گويى #دوست_گرم و صميمى [و قديمى تو] است!). اين آيه به خوبى نشان مى دهد كه #عداوت و دشمنی هاى عميق كه در خلق و خوى انسان ريشه دوانده باشد، با #محبّت و رفتار شايسته ممكن است تبديل به دوستی هاى داغ و ريشه دار شود؛ اگر #اخلاق قابل تغيير نبود اين امر امكان نداشت. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره جمعه، آيه ۲؛ [۲] آيه ۱۶۴ آل عمران نيز همين مضمون را در بردارد. [۳] ر.ک: الكافی، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۱، ص ۱۵۵؛ و كشف المراد فى شرح تجريد الإعتقاد، علامه حلی، مؤسسة النشر الإسلامی، بحث قضا و قدر درباره مفاسد مذهب جبر. [۴] همان، سوره شمس، آيه ۹ و ۱۰
📕اخلاق در قرآن، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، مدرسه الامام على بن ابيطالب (ع)، قم، چ اول، ۱۳۷۷ش، ج ۱، ص ۳۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اخلاق #تربيت #تزکیه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️احساسات اسلامی در مردم
🔸سوال؛ آنهایی که از شما ترس ندارند و من دیدم که الآن اینجا جلوی منزل شما و در تهران هم دیدم که «خمینی، خمینی» میکنند. اینها یک احساسی به انسان دست میدهد که از یک تعصبی میآید. آیا شما این را خطرناک نمیبینید برای پیشرفت آدم، رشد انسان؟
🔹جواب: این تعصب نیست. این آزادی دوستی است. این به اصطلاح شما دمکراسی دوستی است. اینها احساس کردهاند که روی مصالح آنها عمل میکنیم. احساس کردهاند که ما نمی خواهیم ظلم بکنیم. به آنها نمی خواهیم ظلم بکنیم. آنها را نمی خواهیم به زور وادار بکنیم به یک کاری. این احساس که آنها از اسلام دارند و این احساس هم دارند که ما همان تبع اسلام هستیم و مطابق احکام اسلام عمل میکنیم. این دو احساس در مردم هست. یکی اینکه اسلام را میدانند که رژیمی است که عدالت در آن هست. و ما را هم میدانند که ما تابع یک رژیمی هستیم که عدالت هست. و ما می خواهیم اجرا کنیم عدالت را. از این جهت است این احساسات. نه یک تعصب خشکی باشد بدون منطق، بدون مبنا. و من اصلًا هیچ خطری در این، احساس نخواهم کرد
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۷/۰۲
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا قرآن از قوانين الهی تعبير به «ميزان» می كند؟
🔹تعبير #قرآن از #قوانين_الهى به #ميزان به خاطر آن است كه «ميزان و ترازو» #وزن هر چيزى را آن گونه كه هست روشن مى سازد، و به هر گونه نزاع و گفتگو در مقدار آن پايان مى دهد.
🔹به عنوان مثال، #قوانين_الهى در مسائل حقوقى چنين است، و از آن جا كه #قوانين_بشرى كه از علم ناقص انسان ها سرچشمه مى گيرد قابل اعتماد نيست، هرگز نمى تواند #عدل و داد را در جوامع انسانى برقرار سازد، لذا اين كار را منحصراً #قوانين_الهى مى تواند بر عهده گيرد كه از علم بى پايان خدا سرچشمه مى گيرد و خطا و اشتباهى در آن نيست و براى همه اهل ايمان #قابل_اعتماد و اطمينان است.
📕پیام قرآن، مکارم شیرازی، ناصر، دارالكتب الاسلاميه، تهران، ۱۳۷۶ش، چ ۶، ج ۷، ص ۲۳
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️روز مباهله
🔹روز #مباهله از مناسبت های مهمی است که حقانیت شیعه را به اثبات میرساند. این روز در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته و اعمال و ادعیه مخصوصی برای آن ذکر شده است. همچنین به مناسبت خاتمبخشی امیرالمؤمنین علیه السلام از امام صادق علیه السلام نمازی نزدیک به ظهر، با کیفیتی مخصوص روایت شده که مانند نماز روز عید غدیر است. روزهای بیست و پنجم، بیست و ششم و بیست و هفتم ذیالحجه نیز روز سرور شیعیان است. بنا به فرمایش شیخ مفید، روزه روز بیست و نهم ذیحجه مستحب است. روز آخر این ماه، روز آخر سال است و در آن دو رکعت نماز با کیفیتی مخصوص وارد شده. اگر کسی این عمل را به جا آورد، شیطان میگوید: «وای بر من، هر زحمتی که در طول این سال برای ویرانی او به عمل آوردم، همه را با این چند کلمه اصلاح نمود».
📕 #اقبال_الاعمال، سید ابن طاووس (مورد توصیه آیت الله بهجت) ج ۲، اعمال روز مباهله
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#مباهله
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام على عليه السلام:
🔸«عَلَيكُم بِتَقوَى اللهِ وَ طاعَةِ مَن أطاعَ اللهَ مِن أهلِ بَيتِ نَبِيِّكُم، الَّذينَ هُم أولى بِطاعَتِكُم فيما أطاعُوا اللهَ فيهِ مِنَ المُنتَحِلينَ المُدَّعينَ المُقابِلينَ إلَينا، يَتَفَضَّلونَ بِفَضلِنا وَ يُجاحِدونّا أمرَنا، وَ يُنازِعونّا حَقَّنا وَ يُدافِعونّا عَنهُ، فَقَد ذاقوا وَ بالَ مَا اجتَرَحوا، فَسَوفَ يَلقَون غَيًّا».
🔹بر شما باد به #تقواى_الهى و فرمانبرى از كسى كه از خدا فرمان می برد، يعنى #اهل_بيت پيامبرتان، همانان كه به دليل اطاعتشان از خدا سزاوارترند كه فرمانشان بريد، تا از كسانى كه به #دروغ خود را به حقّ منتسب مى كنند و دم از آن میزنند و رو در روى ما ايستاده اند؛ #فضايل ما را به خود می بندند و همانها را در حقّ ما انكار مى كنند، بر سر غصب حقّ ما، با ما مى ستيزند و ما را از آن كنار مى زنند؛ البته اينان كيفر آن چه را مرتكب شدند چشيدند و به زودى (در آخرت) به كيفر اين تبهكارى خود خواهند رسيد.
📕الإرشاد، ۳۵۹/۱
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️با توجه به «آیه مباهله»، دروغگویان چه عاقبتی دارند؟
🔹آيه ۶۱ سوره آل عمران، که به «آيه مباهله» معروف است، به شاخه اى از #دروغ، يعنى دروغ بستن به پيامبر گرامى اسلام (ص) اشاره می کند، و با لعنت دروغگويان از سوی خداوند، میفرمايد: «فَمَنْ حاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جائَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوا نَدْعُ أَبْنائَنا وَ أَبْنائَكُمْ وَ نِسآئَنا وَ نِسائَكُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللهِ عَلَى الْكاذِبينَ؛ هرگاه بعد از علم و دانشى كه [درباره مسيح] به تو رسيده [باز] كسانى با تو به محاجّه و ستيز بر مى خيزند به آنها بگو بياييد ما فرزندان خود را دعوت مى كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت مى نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت مى كنيم شما هم از نفوس خود، آنگاه مباهله مى كنيم، و لعنت خدا را بر #دروغگويان قرار مى دهيم».
🔹 #مباهله در اصل از ماده بهل (بر وزن سهل) به معنى رها كردن است. «مباهله» در تفاسير به این معنى است كه دو گروه بر سر يك امر مذهبى در برابر هم قرار گيرند و هر كدام درباره ديگرى نفرين كند، نفرين هر كدام مؤثر واقع شد دليل حقانيت او است، همانگونه كه در صدر اسلام در ميان پيامبر اسلام (ص) و مسيحيان نجران واقع شد، هنگامى كه پيامبر (ص) به همراه اهل بيتش (امام على و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسين عليهم السلام) به ميعادگاه «مباهله» آمدند، و آثار اجابت دعا را در چهره آنان ديدند، مسيحيان نجران عقب نشينى كردند و با پيغمبر اكرم (ص) از در مصالحه در آمدند. [۱] تعبير «فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ؛ لعنت خدا را بر دروغگويان قرار مى دهيم»، تعبير فوق العادهاى است كه عظمت گناه #دروغ را بازگو مى كند.
پی نوشت:
[۱] بحث آن به طور مشروح در تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، چاپ اول، ج ۲، ص ۵۷۸، ذیل آیه ۶۱ سوره آل عمران آمده است.
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب (ع)، چاپ اول، ج ۳، ص ۲۲۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت)
#مباهله #دروغ
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️روز مباهله
🔹 #روز_مباهله روزی است که پیامبر مکرم اسلام (ص)، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکتهی مهم در باب #مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نساءنا و نساءکم» در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم (ص) انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید مایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد. هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمؤمنین (ع) را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن #روز_مباهله به این شکل است. یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.
بیانات مقام معظم رهبری ۸۸/۰۹/۲۲
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمقاممعظمرهبری
#مباهله #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️ادامه نهضت برای اسلام
🔹من از همه #ملت_ایران تقاضا دارم که همان طور که از اول در میدان مبارزه با #کفر، همه حاضر بودید و در صحنه این مبارزه همه حاضر بودید، باز هم ادامه بدهید که ادامه این #نهضت برای #اسلام است و #اسلام_عزیز این حق را به ما همه دارد که در راه او هر #جانفشانی که می توانیم و هر اقدامی که می توانیم بکنیم.
بیانات حضرت امام ۶۰/۰۱/۲۶
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«ترتيل»، بهترين روش قرائت قرآنی
🔸 #ترتيل بهترين روش برای #تلاوت است؛ زيرا اين روش #ويژگی هايى دارد كه خواننده قرآن با آن، به سوی هدف عالی #نزول_قرآن (كه هدايت انسان هاست) هدايت میشود. در اين سطور به چند ويژگی از ويژگی های #روش_ترتيل پرداخته می شود.
1⃣تدبر در قرآن
🔹خداوند در #قرآن_كريم انسانها را به #تفكر و #تدبر در قرآن دعوت ميكند، زيرا قرآن #كتاب_عبرت و درس آموزی است، #برنامه_زندگی انسان های پرهيزكار است. اگر #قرآن مسلمانان را به تلاوت آياتش دعوت كرده است، برای اين است كه از #عبرت های قرآن درس بگيرند و از معارف بلند آن رهتوشهای برای #دنيا و #آخرت خويش برگيرند. اين موضوع تنها با خواندن قرآن حاصل نميشود، بلكه بايد خواندن، همراه با توجه به #معانی_آيات، #فهميدن آن و #تدبر و #انديشه كردن باشد.
🔹به همين خاطر است كه امام علی (علیه السلام) میفرماید: «لا خَيْرَ فی قِراءةٍ لَيْسَ فِيها تَدَبُّرٌ»؛ [۱] (در قرائتی كه در آن #تدبّر نباشد، خيری نيست). زمانی حالت #تدبر و #تنبّه ايجاد ميشود كه #قاری، آن را با آرامش و شمرده بخواند، و در هر فرازی خود را مخاطب قرآن ببيند و در آن #انديشه كند. در كلامی از ابن عباس نقل شده است كه: «سوره بقره و آل عمران را با #ترتيل و #تدبّر بخوانم برايم محبوبتر است از اين كه تمام قرآن را با سرعت بخوانم». [۲]
2⃣احترام باری تعالی
🔹#قاری_قرآن هر گاه بخواهد قرآن را تلاوت كند، بايد ابتدا #عظمت_گوينده آن را در دل خود حاضر كند و بداند كه قرآن #كلام_خداست، و تلاوت كلام الهی بس عظيم و خطير است، آن گاه متوجه ميشود كه بايد آن را با احترام بخواند. حفظ #احترام_قرآن ايجاب ميكند كه تلاوت آن همراه با #وقار، آرامش و پرهيز از عجله باشد.
🔹غزالی در اين زمينه ميگويد: «بدان كه #ترتيل استحباب دارد نه تنها برای تدبّر، زيرا برای افراد غير عرب كه معنی قرآن را نمی فهمند نيز ترتيل و شمرده خواندن مستحب است، زيرا تلاوت با ترتيل نشانه احترام و تكريم و با وقار نگهداشتن قرآن است و تأثيرش در قلب از با سرعت و شتاب خواندن بيشتر بهتر میباشد ». [۳]
3⃣تأثير در قلبها
🔹#تلاوت_قرآن به صورت آهسته و #شمرده سبب تأثير در #قلبها ميشود. از اين تأثير، قاری و استماع كننده بهرهمند میشوند. هنگام تلاوت #ترتيل، قاری فرصت دارد تا #مفاهيم_آيات را به قلب خويش القا كند، و بر اثر تكرار القاها قلب و #روح او تأثير میپذیرد. همين موضوع برای #شنونده تلاوت ترتيل نيز وجود دارد، زيرا فرصت #تفكر و انديشيدن آيات را پيدا ميكند، در نتيجه مفاهيم و پيام های آيات در سراسر وجودش پرتوافكن شده، موجب تنبه و تأثير پذيری روح و روانش ميگردد.
پي نوشت ها:
[۱] تحف العقول، ابن شعبه حرّانی، ص ۲۰۴، مؤسسه النّشر الاسلام
[۲] هفده گفتار در علوم قرآنی، محمد حسينى، ص ۳۱۴، انتشارات بدر
[۳] النشر فی القراآت العشر، ج ۱، ص ۲۰۹
نویسنده: ابوالفضل علامی، علم تجويد
منبع: وبسایت اندیشه قم
#قرآن #ترتیل
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد